Tulosta täältä odottajalle sopiva joogaohjelma. Mallina PMMP:n Mira Luoti.

1. Hengitysharjoitus istuma-asennossa
Istu risti-istunnassa lattialla. Jos asento tuntuu epämukavalta, korota lantiota istumalla pyyhkeen päällä. Tee muutama syvä sisään- ja uloshengitys. Siirrä kädet kylkiluille. Jos se on vaikeaa, ota ristikkäin ote kylkiluista. Tarkkaile kylkiluita hengityksen aikana: sisäänhengityksessä ne avautuvat, uloshengityksessä sulkeutuvat. Hartiat ja rintakehä liikkuvat mahdollisimman vähän.Tee 5–10 sisään- ja uloshengitystä.
* Opettele hengittämään syvään ja käyttämään koko keuhkokapasiteettia. Kun vatsa kasvaa, pallea on hengityksessä kovilla.

2. Seisova koira
Aloita konttausasennosta ja tarkista, että asento on symmetrinen. Polvet ovat lonkkanivelten alla ja ranteet hartioiden alla. Käännä varpaat jalan alle, nosta polvet irti lattiasta, työnnä peppu kohti kattoa. Paina rintakehä kohti varpaita. Pidä polvet niin suorina kuin se mukavasti onnistuu. Anna kantapäiden roikkua rennosti tai paina niitä maata vasten. Hengitä viisi rauhallista, pitkää ja syvää hengitystä.

3. Konttausasento
Mene takaisin konttausasentoon. Pyöristele ja notkistele selkää kolmen hengityksen ajan.  

4. Kolmijalkainen koira
Etene seisovasta koirasta kolmijalkaiseen koiraan. Nosta oikeaa jalkaa kohti kattoa viiden hengityksen ajan. Lepää konttausasennossa, ja tee sama toiselle jalalle.
* Koira on yksi joogan perusasentoja. Se on monipuolinen liike, joka venyttää ja voimistaa jalkojen takaosia sekä avaa alaselkää ja hartianseutua.

5. Soturi
Ota metrin levyinen haara-asento. Käännä oikea jalkaterä 90 asteen kulmaan ja vasen jalkaterä 45 asteen kulmaan. Koukista oikea jalka, työnnä lantiota alaspäin. Tarkista, että polvi on suoraan nilkan päällä ja rintakehä lähtösuuntaan päin. Avaa käsivarret suoriksi sivuille. Pudota hartiat alas ja kannattele käsivarsia ojentajalihaksilla. Käännä katse oikeaan käteen. Tee liikettä viiden hengityksen ajan, vaihda suuntaa.
* Liike voimistaa käsivarsia ja jalkoja sekä avaa lonkkaniveliä. Etummainen jalka tekee töitä, takimmainen venyy.

6. Puuasento
Seiso jalat yhdessä. Siirrä paino vasemmalle jalalle. Käännä oikeaa jalkaa lonkkanivelestä ulospäin siten, että lantio pysyy paikallaan vaikka polvi kääntyy. Nosta oikea jalkapohja ylös säärtä tai sisäreittä vasten. Ota seinästä tukea, jos tarvitset. Nosta kämmenet vastakkain sydämen eteen. Työnnä hartioita taaksepäin. Nosta selkärankaa ja vyötäröä pidemmäksi. Hengitä noin kymmenen kertaa. Tee sama liike toisinpäin. 
* Puuasento kehittää tasapainoa, jalan lihaksia ja keskittymiskykyä. Se avaa lonkkaniveliä ja auttaa liitoskipuihin.   

 7. Venytys jalat haarallaan
Istu lattialle ja avaa jalat noin 60 sentin haara-asentoon. Ojenna selkä suoraksi ja nojaa eteenpäin.  Ota kiinni nilkoista tai varpaista tai työnnä käsivarsia eteenpäin. Yritä pitää selkä suorana koko ajan. Tee liikettä kymmenen hengityksen ajan. Jokaisen uloshengityksen aikana voit tiukentaa asentoa hiukan.
* Liike venyttää takareisiä.       

8. Selinmakuu, lantion nosto
Asetu selinmakuulle, jalat koukussa ja jalkapohjat lattiaa vasten pienessä haara-asennossa. Kävele kantapäät lähelle pakaroita. Pidä jalat lantion leveydeltä lattialla. Nosta sisäänhengityksen aikana lantiota lattiasta, aluksi vain sentin tai kaksi. Laske uloshengityksellä lantio alas lattiaan. Jatka kymmenen hengityksen ajan, jokaisella kerralla lantio nousee vähän ylemmäs. Jos haluat lieventää jännitystä lantion seudulta, jätä lantio yläasentoon ja heiluttele sitä reippaasti muutaman hengityksen ajan. Rentouttaa!
* Liike voimistaa takareisiä, pakaroita ja alaselkää.

9. Kyyhkyvenytys
Aloita liike polviseisonnasta. Nosta oikea jalka eteen 90 asteen kulmaan. Ota käsillä tukea etummaisesta polvesta. Siirrä paino etummaiselle jalalle, jolloin takajalan lonkankoukistaja venyy. Jos liike ei tunnu missään, siirrä etummaista jalkaa pidemmälle.
* Liike venyttää nivusia ja lonkan koukistajaa. Tehokas vastaliike istumiselle.  

10. Loppurentoutus jalat seinää vasten
Makaa selälläsi kaikki raajat taivasta kohti. Tärisytä niitä puolisen minuuttia. Asetu sitten selinmakuulle jalat seinää vasten, pyyheliina lantion alla. Käännä kädet kämmenpuoli ylöspäin, jotta hartiat ja lapaluut ovat oikeassa asennossa. Sulje silmät ja nauti. Rentoudu viisi minuuttia.
* Liike poistaa nestettä ja turvotusta jaloista, kohentaa lymfakiertoa ja rauhoittaa mieltä. Se käy myös rentoutusharjoituksesta.      

kuvat Lauri Mannermaa

Mallina PMMP:n Mira Luoti raskausviikolla 30, kuvat otettu syksyllä 2007.

Lue myös:
Joogaa odottajalle

Kaikille odottajille raskausoireita ei tule lainkaan, kertoo terveydenhoitaja Mia Astikainen.

Pahoinvointi on oireista yleisin

Kaikilla odottajilla ei ole raskausoireita. Ne voivat olla myös niin lieviä, että jäävät käytännössä huomaamatta. Suurin osa naisista oireilee kuitenkin jollakin tavalla. On erittäin harvinaista, että raskaus etenee synnytykseen asti ilman minkäänlaisia muutoksen tuntemuksia omassa kehossa.

Aamupahoinvointi on ehkä klassisin merkki vauvan odotuksesta. Joillakuilla se ilmenee pelkästään aamuisin heti herättyä ja väistyy päivän mittaan. Pahoinvointi voi kuitenkin olla myös jatkuvaa tai esiintyä yksilöllisesti mihin vuorokauden aikaan tahansa. Pahoinvointi johtuu istukkahormonista, ja verensokerin lasku tekee olon vain huonommaksi.

Toisella kolmanneksella helpottaa – useimmiten

Keskenmenon yhteydessä istukkahormonin määrä veressä laskee. Tämä helpottaa pahoinvointia. Myös tuulimunaraskauden yhteydessä huono olo jää joillakin naisilla hyvin lieväksi. Pelkkä pahoinvoinnin loppuminen tai se, ettei sitä ole, ei kuitenkaan automaattisesti tarkoita huonoja uutisia.

Pahoinvointi yleensä helpottaa ja loppuu kokonaan raskauden edetessä toiselle kolmannekselle. Huonovointisuus voi siis loppua kuin seinään ilman, että mikään on vialla.

Raskaudet voivat olla erilaisia

Alkuraskauteen kuuluu yleisesti väsymys, jonka arvellaan johtuvan keltarauhashormonitason noususta. Väsymys yleensä helpottaa samaan aikaan kun pahoinvointikin, mutta tulee usein takaisin loppuraskaudessa. Odottaja voi kuitenkin olla hyvin virkeä, eikä unentarve välttämättä lisäänny. Jokainen on yksilö ja raskauden oireet kullakin erilaiset.

Rinnat ja nännit ovat monilla naisilla arat juuri ennen kuukautisia. Näin käy usein myös alkuraskaudessa. Raskautta toivova nainen voi tuntea pettymystä ajatellessaan, että sieltä ne kuukautiset taas tulevat. Kun arkuus ei helpotakaan, varsinkin uudelleensynnyttäjä voi tunnistaa sen raskauden ensioireeksi.

Myös saman naisen raskauksien välillä voi olla suuriakin eroja. Siksi omien oireiden ja tuntemusten vertaaminen toisiin tai edes aiempiin omiin kokemuksiin voi aiheuttaa turhaa huolta. Jos sinulla on huoli raskauden etenemisestä tai vauvan voinnista, ole yhteydessä neuvolaan.

Kysy Mialta!

Mia Astikainen on terveydenhoitaja, joka on työskennellyt äitiys-, lasten- ja perhe-suunnitteluneuvoloissa. Lähetä kysymyksesi Mialle osoitteeseen vauva@sanoma.com otsikolla ”Mia vastaa”.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Luonnonmukaisuuden tavoittelu kääntyy turvattomuudeksi, jos vanhemmat kieltäytyvät tarpeellisista toimenpiteistä. Uusi ilmiö on toive siitä, että sikiön sykettä ei seurattaisi.

Suomessa on vammautunut vastasyntyneitä siitä syystä, että äiti on synnytyksessä kieltänyt sikiön sydänkäyrän rekisteröimisen. Asiasta kertoivat keskiviikkona Aamulehti ja Kaleva.

Tapauksista on tehty muutamia valituksia potilasturvallisuutta valvoviin Valviraan tai aluehallintovirastoihin. Kanteluiden tekijöinä ovat olleet vammautuneiden vauvojen vanhemmat, jotka ovat havahtuneet seuraamuksiin. 

– Sikiön sykkeen seurannasta kieltäytyminen liittyy joidenkin synnyttäjien vahvaan ideologiaan, jonka mukaan synnytykseen halutaan mahdollisimman vähän ulkopuolista puuttumista, kertoo Tampereen yliopistollisessa sairaalassa naistentautien ja synnytysten osastonylilääkärinä toimiva Jukka Uotila.

Sydänäänten seuranta ei ole millään tavalla haitallista tai vaaraksi syntyvälle vauvalle tai äidille, Uotila korostaa. Toimenpiteellä turvataan se, että sikiön uhkaava hapenpuute huomataan riittävän ajoissa.

”Sykkeen seuraamiseen ei liity minkäänlaista riskiä.”

– Sykkeen seuraamiseen ei liity minkäänlaista riskiä. Suosituksen mukaan sykekäyriä tulisi ottaa jokaisessa synnytyksessä ainakin synnytyksen aluksi, muutaman kerran synnytyksen aikana ja ponnistusvaiheessa.

Sikiön uhkaava hapenpuute on yleinen syy siihen, miksi synnytystä joudutaan vauhdittamaan tai turvaudutaan esimerkiksi imukupin käyttämiseen ponnistusvaiheessa.

Hapenpuute vaurioittaa vauvan aivoja ja muuta elimistöä.

Hapenpuute vaurioittaa vauvan aivoja ja muuta elimistöä ja voi pahimmillaan johtaa eriasteiseen vammautumiseen tai menehtymiseen. Vauva voi syntyä huonokuntoisena, reagoimattomana ja velttona eikä ryhdy hengittämään itse. Vastasyntynyt tarvitsee silloin tehohoitoa.

Uotila on myös Suomen Gynekologiyhdistyksen hallituksen jäsen. Yhdistys valmistelee asiasta kannanottoa yhdessä Suomen Perinatologisen seuran kanssa. Kannanotossa annetaan hoitohenkilökunnalle toimintaohjeita siltä varalta, että äiti kieltää sykkeen seurannan.

Turvallisuuden voi sovittaa luomusynnytykseen

Jukka Uotilan mukaan valtaosa luonnonmukaista synnytystä toimivista äideistä onneksi hyväksyy välttämättömät toimenpiteet.

– Äärimmäiset vastakkainasettelut ovat kuitenkin vaikeita tilanteita. Taustalla saattaa olla epäluottamusta lääketiedettä kohtaan.

”Emme koe, että toimisimme liukuhihnalla.” 

Luonnonmukaisuuteen pyrkivät äidit saattavat ajatella, että sairaalassa synnytys yritetään pakottaa tiettyyn muottiin. Uotilan mukaan näin ei ole.

– Varsin paljon meillä on valmiutta yksilölliseen hoitoon, emme koe että toimisimme liukuhihnalla. Mutta turvallisuusnäkökulmat ovat tärkeitä, ja ne täytyy sovittaa mukaan.

Äärimmäiseen luomuiluun pyrkiminen synnytyksessä ei ole ainoa trendi, jossa toive luonnonmukaisuudesta voi kääntyä turvallisuusriskiksi. Pohjanmaalla ja Helsingin, Tampereen ja Turun seuduilla on lisääntynyt rokotekriittisyys, jonka takia monissa kunnissa rokotuskattavuus ei enää ole laumasuojan kannalta riittävä.

Suomessa on myös vanhempia, jotka kieltäytyvät antibioottikuureista ja käyttävät hopeavettä, jota juottavat sekä itselleen että lapsilleen. Heillä on uskomus hopeaveden puhdistavasta vaikutuksesta, kertoo Yle. Tutkijoiden mukaan hopeavesi on myrkyllistä ja voi juotuna aiheuttaa sisäelinvaurioita. 

Vierailija

Osa synnyttäjistä kieltäytyy sikiön sydänäänten seurannasta – vauvoille on tullut vakavia seuraamuksia

"Epäluottamusta lääketiedettä kohtaan"? Suomessa on maailman turvallisinta olla raskaana ja synnyttää. Meillä kuolee vähiten äitejä synnytykseen. Ja ilmeisesti koska näin on, niin osa vanhemmista on alkanut kuvitella, että kaikki tämä turva ja turvallisuus tulee luonnostaan eivätkä he ymmärrä, mihin hyvä tilanne perustuu. Nyt sitten halutaan synnyttää samalla tavalla kuin kehitysmaissa (tai Suomessa 100 vuotta sitten): kotona, ilman lääkäriä, ilman koneita, ilman lääkitystä jne. Ihmisten...
Lue kommentti
Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.