Raskausaikana vitamiinien tarve kasvaa. Mitä oikeasti tarvitsee – ja mistä sitä saa?

Tärkein ensin: folaatti

Foolihappo eli folaatti on B-ryhmän vitamiini, joka vaikuttaa hermoston toimintaan. Sen käyttö pitäisi aloittaa jo silloin, kun raskautta vasta suunnittelee.

Foolihappo vähentää vauvan synnynnäisten epämuodostumien kuten hermostoputken sulkeutumishäiriön riskiä. Jotta keho voi parhaalla tavalla hyödyntää foolihapon, tarvitaan riittävästi myös muita B-ryhmän vitamiineja, erityisesti B12-vitamiinia. Foolihappoa saa tuoreista kasviksista, marjoista, hedelmistä ja täysjyväviljasta.

Tavallisesti foolihappolisäksi riittää 400 mikrogrammaa päivässä. Epilepsiaa sairastavat, diabeetikot, keliaakikot tai kroonista suolistosairautta sairastavat tarvitsevat sitä enemmän. Heille sopiva annostus on 1000 mikrogrammaa eli 1 milligramma päivässä. Jos jollakin perheenjäsenellä on aiemmin todettu hermostoputken sulkeutumishäiriö, päivittäinen suositeltu annos raskauden aikana on 4 milligrammaa.

B-ryhmän vitamiinit ovat vesiliukoisia vitamiineja, eivätkä ne juuri varastoidu kehoon. Tämän vuoksi niiden saanti on syytä turvata syömällä monipuolisesti viljatuotteita, kasviksia, maitotuotteita ja lihaa.

D:tä aina purkista

Suomalaiset saavat jatkuvasti liian vähän D-vitamiinia, ja siksi sitä on lisätty muun muassa maitotuotteisiin ja kasvimaitojuomiin. D-vitamiinia syntyy myös iholla auringonvalon vaikutuksesta, mutta määrä ei riitä läpi vuoden.

D-vitamiini on tärkeä kalsiumin imeytymisen kannalta. Jos D-vitamiinia ei ole riittävästi, tärkeät luiden rakennusaineet kalsium ja fosfaatti eivät imeydy.

Raskausajan suositus on ottaa D3-vitamiinia päivittäin 10 mikrogrammaa.

Rauta ja C yhteen sopii

Askorbiinihappo eli C-vitamiini parantaa vastustuskykyä ja auttaa raudan imeytymisessä.

Raskauden aikana veren hemoglobiini laskee, kun veren määrä lisääntyy. Siksi on tärkeää, että odottaja saa tarpeeksi rautaa. Sopivia lähteitä raskausaikana ovat liha ja täysjyvävilja.

Jos hemoglobiini laskee alle 115:n, suositellaan odottajalle 50–100 milligrammaa rautaa vuorokaudessa raskausviikosta 12–20 alkaen.

Sitten vielä kalsium

Kalsiumin saanti saattaa jäädä vähäiseksi, jos ruokavaliossa ei ole riittävästi maitotuotteita. Saantisuositus on 900 milligrammaa vuorokaudessa.

Jos käytät sekä kalsium- että rautalisää, ne pitää ottaa eri aikaan, sillä kalsium häiritsee raudan imeytymistä. Kalsiumia saa helpoiten maitotuotteista, mutta myös muun muassa tofusta.

Unohda vain A

Raskauden aika on syytä vältellä A-vitamiinia sisältäviä valmisteita ja ruokia, kuten maksaa.

Käyttäjä3513
Seuraa 
Liittynyt9.12.2016

Odottaja, näitä vitamiineja tarvitset

D-vitamiinia pitää syödä niin paljon, jotta veren D-vitamiinipitoisuus nousee luonnolliselle (kesäauringon nostamalle) tasolle, joka on keskimäärin 100-150 nmol/l. Lukuisten tutkimusten valossa tämä tarkoittaa vähintään 50µg D-vitamiinia päivässä. Yleensä 100µg ja jopa enemmänkin, jos on isokokoinen ihminen. Ylipainoisilla on tutkimuksissa usein keskimäärin hiukan alhaisempi D-vitamiinipitoisuus veressä kuin normaalipainoisilla, ja pitoisuus nousee D-vitamiinilisää otettaessa heikommin kuin...
Lue kommentti
Käyttäjä3513
Seuraa 
Liittynyt9.12.2016

Odottaja, näitä vitamiineja tarvitset

THL:n väittämät D-vitamiinin virallisista saantisuosituksista perustuvat liian matalien viitearvojen käyttöön. THL pitää jo 50 nmol/l tasoa "hyvänä" D-vitamiinitasona, vaikka D-vitamiinitutkijat ja D-vitamiiniin perehtyneet lääkärit pitävät optimaalisen D-vitamiinitason alarajana 80 nmol/l (estää mm. osteoporoosin). Myös prospektiivisten tutkimusten meta-analyysit eli koostetutkimukset puoltavat 80 nmol/l korkeampaa tasoa. D-vitamiinin lähde ihmiselle on aurinko. Olemme lähtöisin...
Lue kommentti
Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Tämä jumppa vahvistaa tehokkaasti koko kehon lihaskuntoa. Voit tehdä liikkeet vaikka omassa olohuoneessasi. 

Jumppaa näin:

  • Tee jokaista liikettä 3 x 10 (tai oman jaksamisesi mukaan).
  • Pidä taukoja tarvittaessa. 
  • Muista tehdä toistot molemmille puolille.

Etukyykky kuminauhalla

Asettaudu leveään haaraan polvet ja varpaat samaan suuntaan. Laita kuminauha jalkapohjien alle. Käännä kuminauha olkapäille nostaen kyynärpäät ylös ja hae hyvä ryhti keskivartalosta.

Kyykkää painopiste kantapäillä ja säilytä keskivartalon tuki.

Askelkyykky kuminauhalla

Ota askel eteen kuminauha jalkapohjan alla. Nosta kuminauha olkapäille niin, että kyynärpäät nousevat ylös. Jännitä keskivartaloa.

Kyykkää niin, että etummainen jalka jää 90 asteen kulmaan. Pidä selkä ja lantio suorana, rintakehä ryhdikkäänä.

Tee askelkyykyt vuorojaloin.

Superman

Asetu konttausasentoon, pidä vartalo suorana ja lapatuki yläselässä. Nosta vastakkainen käsi ja jalka ylös hallitusti. Tarkista, ettei alaselkä notkistu.

Käänteinen lankku

Istu lattialle ja aseta kämmenet olkapäiden alle. Aktivoi keskivartalon lihakset ja nosta keho irti lattiasta. Pidä kroppa tiukkana pakettina ylhäällä ja hengittäen 10 kertaa sisään ja ulos. Muista pitää rintakehä auki ja hartiat rentona.

Liike voidaan tehdä myös polvet koukussa.

Lantionnosto rullan päällä

Käy selinmakuulle ja aseta rulla jalkojen alle. Nosta lantio rauhallisesti ylös ja aktivoi samalla takareidet, pakara- ja selkälihakset. Pidä ylhäällä noin kolme sekuntia ja laskeudu rauhallisesti alas.

Liikkeen voi tehdä myös ilman rullaa.

Kylkilankku kierrolla

Käy kylkimakuulle tukikäsi maassa. Nosta lantio irti lattiasta vartalo suorana. Kierrä vapaana oleva käsi ylhäältä kyljen alle ja takaisin ylös kohti kattoa avaten rintakehää. Varmista, ettei lantio pääse notkahtamaan ja keskivartalossa pysyy tuki.

Liikkeen voi myös tehdä polvi tuettuna maassa.

Ohjelman on suunnitellut liikunnan ja hyvinvoinnin ammattilainen Heidi Hallila. 

Kuvat: Mikko Hannula

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Päätitkö lapsesi nimen sen perusteella, miltä hän näytti syntyessään? Et ole yksin, sillä ihmiset todella yhdistävät jotkin kasvonpiirteet tiettyihin nimiin.

Millaiseksi kuvittelet Pepin, Liisan, Antin tai Sepon? Ihmisillä on vahva käsitys siitä, miltä tietyn nimisen ihmisen tulisi näyttää. Tämä on todistettu myös tieteellisesti yhdysvaltalaisen psykologien järjestön julkaisemassa tutkimuksessa

Tutkimuksessa koehenkilöille näytettiin tuntemattomien ihmisten kasvokuvia, ja jokaisen kuvan alla oli viisi eri nimivaihtoehtoa. Koehenkilöiden tehtävä oli arvata kuvan henkilölle sopiva nimi. Kaikista vastaajista 38 prosenttia arvasi oikein, mikä oli yli kymmenen prosenttia enemmän, kuin mitä tutkijat osasivat odottaa. Se siis tarkoittaa, että vastaajilla oli oletuksia tietynnimisten henkilöiden ulkonäöstä ja lisäksi nämä oletukset pitivät vielä hämmästyttävän usein paikkansa. 

Yksi suurimmista tekijöistä nimen ja kasvojen yhdistämiselle oli hiustyyli. Eli asia, johon ihminen voi itse vaikuttaa. Tutkijat arvelevat syyn johtuvan siitä, että ihminen saattaa alitajuisesti muokata ulkonäköään näyttääkseen enemmän siltä, miltä hänen mielestään hänen nimellään varustetun ihmisen pitäisi näyttää.

Monet koehenkilöt yhdistivät nimiä erilaisiin muotoihin.

Merkittävä rooli nimien tunnistamisessa oli myös silmien ja suun ympärillä olevilla lihaksilla. Juuri ne kasvojen alueet vastaavat erilaisten ilmeiden synnystä. 

Lisäksi havaittiin, että monet koehenkilöt yhdistivät nimiä erilaisiin muotoihin. Esimerkiksi Bob-nimiselle henkilölle miellettiin helpommin pyöreät ja pehmeät kasvonpiirteet kuin vaikka Davidille. 

Jo aiemmissa tutkimuksissa on huomattu, että jos nimi sopii kantajalleen, se voi vaikuttaa jopa henkilön työllistymiseen sekä sosiaalisiin suhteisiin. Ja saattaapa nimi vaikuttaa myös ammattiin tai asuinpaikkaan

Nimen valinta lapselle ei siis ole mikään helppo juttu. Sen lisäksi, että nimen pitäisi sopia kantajalleen, se voi määrittää kantajansa tulevaisuutta. Jos nimen valinta tuntuu haastavalta voit kurkata tästä jutusta, millaisia eri tapoja lukijamme ovat käyttäneet lapsen nimen valinnassa!

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.