Varoitusviesti

Tämän lomakkeen lähetystoiminto on asetettu pois päältä.
Jatkuva painontarkkailu voi aiheuttaa epämiellyttäviä tunteita. Kuva iStockphoto
Jatkuva painontarkkailu voi aiheuttaa epämiellyttäviä tunteita. Kuva iStockphoto

Raskausaikana painosta puhutaan enemmän kuin koskaan. Äideillä on huoli ja neuvolassa syynätään: kuinka monta kiloa on tullut tai saisi tulla viikossa tai kuukaudessa? 

Keskustelupalstat ja erilaiset äitiryhmät huutavat kipeitä kokemuksia, joita painon syynääminen ja syyllisyyden tunteet ovat raskausaikana aiheuttaneet.

Odottajan painon tarkkailu on olennainen osa neuvolakäyntiä, ja se on toki tarpeenkin: Ylipaino lisää merkittävästi keskenmeno- ja kohtukuolemariskiä, ja ylipainoisilla on suurempi riski saada raskausdiabetes. Myös keisarinleikkaus on suurempi riski ylipainoiselle.

Ylipainoisten äitien vauvat joutuvat myös useammin synnytyksen jälkeen hoitoon verensokereiden epätasapainon takia. Naistentautien ja synnytysten erikoislääkäri Tarja Olkinuora painottaa, että vauvan terveyden kannalta olisi tärkeää, että äidin paino saataisiin tippumaan jo ennen hedelmöityshetkeä.

Myös ne, jotka eivät yleensä mieti painoaan, alkavat tarkkailla ja puhua siitä enemmän kuin koskaan.

Mutta kenelle tämä tieto tulee todellisena yllätyksenä? Suurelle osalle ylipainoisista vauvahaaveilijoista tai odottajista omat ylimääräiset kilot ja niiden aiheuttamat riskit eivät ole yllätys. Osa on laihduttanut läpi elämänsä.

Toisaalta myös normaali- tai alipainoisille saattaa jatkuva painontarkkailu tai neuvolan punnitukset aiheuttaa epämiellyttäviä tunteita: myös ne, jotka eivät yleensä mieti painoaan, alkavat pohtia sitä enemmän kuin koskaan.

Minkälaisia kokemuksia sinulla on neuvolasta liittyen ylipainoon?

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.
Eva Longoria ja hänen aviomiehensä José Bastón huhtikuussa Hollywoodissa, jossa Longoria sai tähden kuuluisalle Walk of Famelle. Kuva: MVPhotos
Eva Longoria ja hänen aviomiehensä José Bastón huhtikuussa Hollywoodissa, jossa Longoria sai tähden kuuluisalle Walk of Famelle. Kuva: MVPhotos

Täydelliset Naiset -sarjan tähti sädehtii perheonnea Instagramissa.

43-vuotias Longoria synnytti esikoispoikansa Santiago Enriquen tiistaina Los Angelesissa. Lapsi painoi syntyessään 2,8 kiloa. Longoria kertoi lapsen syntymästä ensimmäisenä Hola!USA-lehdelle, ja lehti julkaisi Instagram-sivuillaan yksinoikeudella kuvan suloisesta pienokaisesta ja tuoreesta äidistä.

Kuva: Instagram / @usahola

Lapsi on Longorian ja tämän aviomiehen José Bastónin, 50, ensimmäinen yhteinen lapsi. Bastónilla on edellisestä avioliitostaan kolme lasta. Pariskunta tapasi vuonna 2013 ja meni naimisiin vuonna 2016 Mexicossa. 

Longoria on sanonut, että ei halunnut omia lapsia ennen kuin hänestä tuli äitipuoli. Tähti on myös avoimesti kertonut raskauden viimeisten viikkojen olleen erittäin epämukavia. Näyttelijä muun muassa käveli joka päivä, jotta lapsi syntyisi nopeammin. 

- Onneksi tästä koettelemuksesta on palkintona ihan oikea ihminen, Longoria sanoi vielä raskaana ollessaan. 

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Tämä jumppa vahvistaa tehokkaasti koko kehon lihaskuntoa. Voit tehdä liikkeet vaikka omassa olohuoneessasi. 

Jumppaa näin:

  • Tee jokaista liikettä 3 x 10 (tai oman jaksamisesi mukaan).
  • Pidä taukoja tarvittaessa. 
  • Muista tehdä toistot molemmille puolille.

Etukyykky kuminauhalla

Asettaudu leveään haaraan polvet ja varpaat samaan suuntaan. Laita kuminauha jalkapohjien alle. Käännä kuminauha olkapäille nostaen kyynärpäät ylös ja hae hyvä ryhti keskivartalosta.

Kyykkää painopiste kantapäillä ja säilytä keskivartalon tuki.

Askelkyykky kuminauhalla

Ota askel eteen kuminauha jalkapohjan alla. Nosta kuminauha olkapäille niin, että kyynärpäät nousevat ylös. Jännitä keskivartaloa.

Kyykkää niin, että etummainen jalka jää 90 asteen kulmaan. Pidä selkä ja lantio suorana, rintakehä ryhdikkäänä.

Tee askelkyykyt vuorojaloin.

Superman

Asetu konttausasentoon, pidä vartalo suorana ja lapatuki yläselässä. Nosta vastakkainen käsi ja jalka ylös hallitusti. Tarkista, ettei alaselkä notkistu.

Käänteinen lankku

Istu lattialle ja aseta kämmenet olkapäiden alle. Aktivoi keskivartalon lihakset ja nosta keho irti lattiasta. Pidä kroppa tiukkana pakettina ylhäällä ja hengittäen 10 kertaa sisään ja ulos. Muista pitää rintakehä auki ja hartiat rentona.

Liike voidaan tehdä myös polvet koukussa.

Lantionnosto rullan päällä

Käy selinmakuulle ja aseta rulla jalkojen alle. Nosta lantio rauhallisesti ylös ja aktivoi samalla takareidet, pakara- ja selkälihakset. Pidä ylhäällä noin kolme sekuntia ja laskeudu rauhallisesti alas.

Liikkeen voi tehdä myös ilman rullaa.

Kylkilankku kierrolla

Käy kylkimakuulle tukikäsi maassa. Nosta lantio irti lattiasta vartalo suorana. Kierrä vapaana oleva käsi ylhäältä kyljen alle ja takaisin ylös kohti kattoa avaten rintakehää. Varmista, ettei lantio pääse notkahtamaan ja keskivartalossa pysyy tuki.

Liikkeen voi myös tehdä polvi tuettuna maassa.

Ohjelman on suunnitellut liikunnan ja hyvinvoinnin ammattilainen Heidi Hallila. 

Kuvat: Mikko Hannula

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.