Kuvitus: Matti Pikkujämsä
Kuvitus: Matti Pikkujämsä

Synnytyksen kestoa ei voi etukäteen ennustaa, mutta yleensä esikoinen syntyy hitaimmin.

Synnytyksen kestoon vaikuttaa paljon se, onko takana aiempi alatiesynnytys vai ei. Ensimmäisen lapsen synnytys kestää yleensä pisimpään – esikoista punnertaessa saa varautua hyvinkin 12–15 tunnin synnytykseen. Joskus synnytys voi kestää vuoro­kauden.

Esikoista seuraavat lapset syntyvät usein selvästi ensimmäistä nopeammin.

Jos ensimmäinen synnytys kestää esimerkiksi 8–10 tuntia, toinen voi sujua 5–6 tunnissa ja kolmas lapsi saattaa syntyä vielä nopeammin.

Lyhimmillään synnytys saattaa kestää alle kaksi tuntia. Tällaiset syöksysynnytykset ovat tosin harvinaisia – niitä on vain muutama prosentti synnytyksistä. Syöksysynnyttäjä on tyypillisesti monisynnyttäjä.

Synnytyksen avautumisvaihe voi kestää pitkään

Varsinkin alkuvaiheen avautumisen kestoa on vaikea arvioida: supistukset voivat välillä hiipua, ja synnytys hidastua.

Synnytyksen aktiivinen vaihe alkaa, kun kohdunsuu on avautunut 3–4 senttimetriin. Hyvin etenevässä synnytyksessä kohdunsuu aukeaa noin sentin tunnissa.

Kun kohdunsuu on 10 senttiä auki, synnyttäjä pääsee ponnistamaan.

Synnytys voi alkaa myös lapsivedenmenolla ilman edeltävää supistelua. Synnytyksestä tulee yleensä melko nopea, jos kohdunsuu on siinä vaiheessa jo vähän auki.

Käynnistetty synnytys on usein aluksi hidas, mutta edistyy hyvin sen jälkeen, kun supistukset muuttuvat säännöllisiksi. Jos supistukset eivät ole tarpeeksi voimakkaita ja synnytys pitkittyy, synnytystä voidaan edistää esimerkiksi oksitosiini­tipalla. Joskus harvoin päädytään sektioon, koska supistuksia ei kuulu.

Äidin kunto vaikuttaa synnytyksen kestoon

Jos vauva on kovin suuri suhteessa äidin lantioon, synnytys saattaa edetä verkkaisasti.

Myös äidin painolla on merkitystä. Ylipainoisilla naisilla kohtu työskentelee usein heikommin. Myös kyky ponnistaa saattaa olla heikohko. Ylipainoisten äitien vauvat ovat lisäksi usein kookkaampia kuin hoikkien naisten.

Peruskunto vaikuttaa synnytykseen toki kaikilla, jopa enemmän kuin esimerkiksi äidin ikä: hyväkuntoinen nelikymppinen voi synnyttää sujuvammin kuin rapakuntoinen parikymppinen.

Rentoutuminen edistää synnytystä

Synnytys voi helpottua ja nopeutua, jos synnytyksen aikana pystyy rentoutumaan ja hellittämään kontrollista.
Rentoutuminen lyhentää avautumisvaihetta keskimäärin parilla tunnilla.
Synnytystä voi edistää myös liikkumalla ja olemalla avautumisvaiheessa mahdollisimman paljon pystyasennossa.
Asiantuntija: dosentti, naistentautien ja synnytysten erikoislääkäri Erja Halmesmäki, HYKS, naistenklinikka

Vauva 3/2014

Vierailija

Miten kauan synnytys kestää?

Vierailija 09.09.2014 klo 21:40 Vierailija 09.09.2014 klo 20:27 Minä mahdan kuuluua sitten siihen pienen vähemmistöän, kun ensimmäisen lapseni syntymä kesti 2,15 tuntia, toisen lapsen syntymä 19 minuuttia ja kolmas 2,30 tuntia. En saanut mitään kipulääkitystä, kun en oikeastaan edes tajunnut, että synnytys on käynnissä. iso piirakka sulla? Yläasteikäisen käsitykset synnytyksen kulusta :D Siinä vaiheessa, kun se vauva on emättimessä (johon ilmeisesti viittaat piirakalla - piirakka ei kyllä tosin...
Lue kommentti
Vierailija

Miten kauan synnytys kestää?

Vierailija 10.09.2014 klo 03:13 Hyi kamalaa.. Täällä itsekukin vertailee ylpeänä kellä on ollut kamalinta. Eli kuka on hienoin Äitykkä. Miksette ole valinneet sektiota? Olisitte säästyneet tuoltakin valitukselta. Ja kolmen päivän ponnistusvaiheeseenkin kuluneen ajan olisi ehtinyt käyttää paljon hyödyllisemmon kuin sängyssä maaten. N25 Sektion jälkeen löhötään ainakin viikko sairaalassa, ei jaksa olla perse homeessa niin kauan. ;) Onko nyt trolli tyydytetty?
Lue kommentti

Bulevardille perustetaan Suomen suurin sikiöseulontayksikkö. Luvassa on myös ilta-aikoja.

Naistenklinikan ja Jorvin sairaalan äitiyspoliklinikoiden sikiöseulonnat muuttavat 5. kesäkuuta Helsingin keskustaan. Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri HUS järjestää jatkossa näiden äitiyspoliklinikoiden sikiöseulonnat osoitteessa Bulevardi 22 A.

Muutoksen taustalla on Kätilöopiston sairaalan lakkauttamisesta johtuva tilanpuute.

– Haluamme myös keskittää palvelut paikkoihin, jotka ovat helposti saavutettavissa myös julkisilla kulkuneuvoilla. Kun keskitämme toimintaa, meillä alkaa olla syksystä alkaen tarjolla myös ilta-aikoja, kertoo linjajohtaja Veli-Matti Ulander HUSin Naistentaudeilta ja synnytyksistä.

Uusi yksikkö tekee seulontatutkimuksen lähes joka neljännelle raskaana olevalle suomalaiselle.

Uudesta sikiöseulontayksiköstä tulee Suomen suurin, ja siellä tullaan tekemään vuosittain 26 000–28 000 raskausajan ultraäänitutkimusta vuosittain. Yksikkö tekee siis seulontatutkimuksen lähes joka neljännelle raskaana olevalle suomalaiselle.

Sikiöseulontayksikkö on vain ennalta sovittuja käyntejä varten, ja ätiyspoliklinikoiden muu toiminta jatkuu kuten ennen. Jos raskaana olevalla herää esimerkiksi äkillinen huoli sikön voinnista, yhteyttä pitää ottaa Naistenklinikalle tai Jorviin.

Raskaana oleville tarjotaan kaksi seulontaultraäänitutkimusta: varhaisraskauden ultraäänitutkimus raskausviikoilla 11–13+6 ja rakenneultraäänitutkimus raskausviikoilla 19–21.

HUS Sikiöseulontayksikön ajanvaraus ja neuvonta toimivat numerossa 040 575 2466 kello 9–15. Yksikköön voi varata ajan myös netissä Terveyskylän Naistalon digitaalisella Raskauspolulla ensimmäisen neuvolakäynnin jälkeen.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Suomen kesä voi yllättää, ja mittari voi kivuta keväälläkin hellelukemiin. Vaikka lämpö on ihanaa, raskausaikana se saattaa koetella normaalia enemmän.

Moni odottaja kokee, että helteellä olo on lähinnä tuskaisa. Yleisiä oireita ovat myös kohonnut verenpaine ja jalkojen turvotus. Niihin voi vaikuttaa esimerkiksi ruokavaliolla ja juomalla tarpeeksi.

Lukijamme vinkkaavat – näin helpotat oloa helteellä:

  • Juo tarpeeksi vettä!
  • Ei ylimääräisiä touhuja.
  • Pukeudu kevyesti luonnonmateriaaleihin. Kotona voi olla vaikka alusvaatteissa tai kääriytyneenä ilmavaan huiviin.
  • Kastele ohut lakana ja mene sen alle. Tai laita märkä pyyhe päähän.
  • Älä käytä kodinkoneita, jotka kuumentavat huoneilmaa, kuten imuria ja kuivausrumpua.
  • Katso Netflixiä ja syö vesimelonia.
  • Hakeudu mahdollisuuksien mukaan varjopaikkoihin.
  • Avaa yöllä kaikki ikkunat levälleen.
  • Pidä aina sumutinpullo tai jokin ”löyhytin” mukana.
  • Mene rannalle, kävele rantavedessä.
  • Ole kotona alasti tuulettimen vieressä.
  • Nauti! Kölli päivät auringossa, eipähän palele.
  • Laita autossa ilmastointi täysille.
  • Käy suihkussa.
  • Laita pihalle tai parvekkeelle pieni uima-allas.
  • Harrasta kevyttä kävelyä ja uimista.
  • Hengaile kellarissa tai kauppojen pakastealtaiden luona – myös maito- ja lihahyllyt hohkavat viileyttä.
  • Nosta jalat koholle.
  • Ryhdy vesisotaan.
  • Pue vain bikinit päälle.
  • Syö jätskiä välipalaksi.
  • Ota pitkät päiväunet.
  • Lepää sohvalla tai aurinkotuolissa.

Vinkit saatu Vauvan Facebookista ja Aihe Vapaa -keskustelupalstalta.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.