Juhlat tulossa? Sujahda suosiolla vähän matalampiin korkoihin, tai tarkista ainakin ajoissa ennen bileitä, että vanhat suosikit mahtuvat jalkaan. Kuva: iStockphoto
Juhlat tulossa? Sujahda suosiolla vähän matalampiin korkoihin, tai tarkista ainakin ajoissa ennen bileitä, että vanhat suosikit mahtuvat jalkaan. Kuva: iStockphoto

Entä saako silloin käyttää korkkareita? 9 vastausta raskausajan jalkavaivoihin.

1. Miksi jalka kasvaa raskauden aikana?

Jalkaterien kasvu johtuu hormonitoiminnan muutoksista, joiden seurauksena nivelsiteet löystyvät. Niveliä ympäröivän sidekudoksen löystyminen saa jalat ikään kuin lösähtämään. Myös painonnousu voi hieman vaikuttaa jalan koon kasvuun. Uusimpien tutkimusten mukaan jalkaterä voi kasvaa jopa kaksi kengännumeroa raskauden aikana.

Tyypillistä on se, että jalkaterä pitenee ja levenee. Jalan sisäkaari laskeutuu alemmas. Tutkimusten mukaan näitä muutoksia ilmenee yleensä ensimmäisen raskauden aikana. Seuraavilla raskauksilla ei näyttäisi olevan vaikutuksia jalan koon muutoksiin.

2. Palautuvatko jalat raskauden jälkeen?

Sidekudoksen löystymisen aiheuttama jalan koon kasvu on pysyvää, eikä jalka enää pienene. Eniten kasvavat niiden naisten jalat, joilla on perinnöllisistä syistä löysät nivelsiteet. Kenkien tai pohjallisten valinnoilla ei voi vaikuttaa jalan kasvuun.

Tarvittaessa kannattaa ostaa uudet, sopivan kokoiset kengät ja luopua vanhoista. Oikean kokoisissa kengissä jalkoihin ei tule kivuliaita virheasentoja.

Etenkin loppuraskauden aikana jalat voivat olla myös turvonneet, mutta turvotus häviää itsestään raskauden jälkeen.

3. Mistä jalkojen väsymisen tunne johtuu?

Laskimoiden heikentyneestä verenkierrosta. Kasvava vatsa painaa lantion suuria verisuonia ja myös hormonitoiminnan muutokset vaikuttavat laskimoiden toimintaan. Laskimot kuljettavat verta alaraajoista sydämeen.

Kun verta pakkautuu laskimoihin, nestettä tihkuu verisuonten ulkopuolelle, jolloin syntyy turvotusta ja väsymisen tunnetta, jotka ovat tavallisimpia raskauteen liittyviä jalkavaivoja. Laskimoissa on läppiä, jotka tehostavat laskimoverenkiertoa. Jos turvotus jatkuu pitkään, paine laskimoissa kasvaa ja läpät pettävät. Pinnalliset laskimot pullistuvat paineen vuoksi, jolloin syntyy suonikohjuja.

4. Voiko suonikohjuja torjua tukisukilla?

Kyllä, sillä suonikohjut ja muut laskimovaivat ovat vahvasti perinnöllisiä. Jos lähisukulaisilla on suonikohjuja, voi odottaa, että niitä tulee itsellekin raskauden aikana. Lääkinnällisten hoitosukkien käyttö kannattaa silloin aloittaa jo alkuraskauden aikana.

Hoitosukkien teho perustuu siihen, että ne laskevat laskimopainetta jaloissa. Hoitosukat kannattaa hankkia terveystuotteisiin erikoistuneista liikkeistä jalkojen mittojen mukaan, jotta niiden puristusvoima olisi oikea.

Hoitosukissa on suurempi puristusvoima kuin lentosukissa, joita myydään esimerkiksi marketeissa.

5. Voiko turvotusta helpottaa itse?

Tavallinen, reipas kävely on parasta turvotusta vähentävää liikuntaa. Kävellessä pohjelihas ja jalkapohjan lihakset supistuvat pumpaten samalla verta laskimoihin.

Turvotusta esiintyy yleensä eniten iltaisin. Sitä voi helpottaa pitämällä jalkoja ylhäällä niin, että jalat ovat kahdestakymmenestä minuutista puoleen tuntiin sydämen tason yläpuolella.

Kannattaa myös valita vaatteita, jotka ovat nivusten kohdalta väljiä, etteivät nivusten suuret laskimot joudu puristuksiin.

6. Millaisia kenkiä raskauden aikana kannattaa käyttää?

Mahdollisimman ohutpohjaisia, matalakorkoisia ja päkiän kohdalta taipuisia. Kun kengänpohja on ohut ja taipuu päkiän kohdalta, jalkaterän lihakset toimivat kävellessä normaalisti. Riittävän matala korko puolestaan tehostaa pohjelihaksen toimintaa.

Kengissä on hyvä olla nauha-, tarra- tai muu säädettävä kiinnitys. Silloin turvotus ei estä kengän käyttöä.

7. Pitääkö korkokengät unohtaa odottaessa?

Ei, mutta niiden käyttö kannattaa jättää juhla- ja muihin erikoistilaisuuksiin. Arkikengissä korkoa olisi hyvä olla enintään kaksi senttiä.

Korkeakorkoiset kengät heikentävät säären takaosan lihasten toimintaa, mikä lisää turvotusta. Korkeakorkoisten kenkien jatkuva käyttö voi aiheuttaa laskimovaivoja kuten suonikohjuja.

8. Kumpi rasittaa odottajan jalkoja enemmän, istuma- vai seisomatyö?

Kumpikin, jos istumista tai seisomista on työssä paljon, sillä paikallaan istuminen ja seisominen heikentää alaraajojen verenkiertoa.

On hyvä pyrkiä pitämään pientä taukojumppaa noin tunnin välein. Esimerkiksi pienet kyykkyliikkeet seisten vilkastuttavat jalkojen verenkiertoa ja voivat ehkäistä turvotusta.

9. Miksi jalkoja kannattaa rasvata?

Jalkojen rasvaaminen pitää ihon joustavana, ja se ehkäisee jalkapohjien kovettumien syntyä. Yleensä kehon paino kuormittaa jalkaterää tasaisesti.

Tutkimusten mukaan raskauden aikana kehon painopiste muuttuu niin, että painetta kohdistuu erityisesti jalkaterän etuosan ulkoreunoille. Kuormitusalueille syntyy helposti kovettumia.

Jos kovettunut iho rikkoontuu, vaurioituneeseen kohtaan voi tulla infektio. Syntyneitä kovettumia kannattaa hoitaa pesemällä jalat joka päivä, ja rasvaamalla ne pesun jälkeen.

Asiantuntijana terveydenhuollon maisteri, jalkaterapeutti Riitta Saarikoski

Lähteet: Irmeli Liukkonen ja Riitta Saarikoski (toim.): Jalat ja terveys, Duodecim. Riitta Saarikoski, Minna Stolt ja Irmeli Liukkonen (toim.): Terveet Jalat, Duodecim.

Suomen kesä voi yllättää, ja mittari voi kivuta keväälläkin hellelukemiin. Vaikka lämpö on ihanaa, raskausaikana se saattaa koetella normaalia enemmän.

Moni odottaja kokee, että helteellä olo on lähinnä tuskaisa. Yleisiä oireita ovat myös kohonnut verenpaine ja jalkojen turvotus. Niihin voi vaikuttaa esimerkiksi ruokavaliolla ja juomalla tarpeeksi.

Lukijamme vinkkaavat – näin helpotat oloa helteellä:

  • Juo tarpeeksi vettä!
  • Ei ylimääräisiä touhuja.
  • Pukeudu kevyesti luonnonmateriaaleihin. Kotona voi olla vaikka alusvaatteissa tai kääriytyneenä ilmavaan huiviin.
  • Kastele ohut lakana ja mene sen alle. Tai laita märkä pyyhe päähän.
  • Älä käytä kodinkoneita, jotka kuumentavat huoneilmaa, kuten imuria ja kuivausrumpua.
  • Katso Netflixiä ja syö vesimelonia.
  • Hakeudu mahdollisuuksien mukaan varjopaikkoihin.
  • Avaa yöllä kaikki ikkunat levälleen.
  • Pidä aina sumutinpullo tai jokin ”löyhytin” mukana.
  • Mene rannalle, kävele rantavedessä.
  • Ole kotona alasti tuulettimen vieressä.
  • Nauti! Kölli päivät auringossa, eipähän palele.
  • Laita autossa ilmastointi täysille.
  • Käy suihkussa.
  • Laita pihalle tai parvekkeelle pieni uima-allas.
  • Harrasta kevyttä kävelyä ja uimista.
  • Hengaile kellarissa tai kauppojen pakastealtaiden luona – myös maito- ja lihahyllyt hohkavat viileyttä.
  • Nosta jalat koholle.
  • Ryhdy vesisotaan.
  • Pue vain bikinit päälle.
  • Syö jätskiä välipalaksi.
  • Ota pitkät päiväunet.
  • Lepää sohvalla tai aurinkotuolissa.

Vinkit saatu Vauvan Facebookista ja Aihe Vapaa -keskustelupalstalta.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.
Jenni Dahlmanin esikoispoika täytti maaliskuussa vuoden. Pian hänestä tulee isoveli. Kuva: Antti Hämäläinen
Jenni Dahlmanin esikoispoika täytti maaliskuussa vuoden. Pian hänestä tulee isoveli. Kuva: Antti Hämäläinen

Jenni Dahlmanin ja Ossi Väänäsen toinen lapsi syntyy kesän lopulla. 

Jenni Dahlmanista, 36, tulee loppukesästä kahden lapsen äiti. Hänen puolisonsa, entinen jääkiekkoilija Ossi Väänänen, 37, kertoi asiasta tänä aamuna MTV:n Huomenta Suomi -ohjelmassa

– Kyllä kiirettä kotona riittää, ei siellä kerkeä syljeskelemään kattoon. Myöhemmin kesällä, kun toinen saapuu, kiireitä on vielä enemmän. En epäile yhtään, etteikö arki muuttuisi, mutta odotan innolla, Ossi kertoi. 

Jennin ja Ossin esikoispoika syntyi maaliskuussa 2017. Perhe asuu Espoossa. 

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.