Raskausaikana voi jomotella monesta syystä. Terveydenhoitaja neuvoo, miten tunnistat kivun syyn ja helpotat oloa.

1. Harjoitussupistukset tuntuvat kovettumisena

Harjoitussupistukset valmistavat kehoa synnytykseen, ja niitä voi tulla jo keskiraskaudessa. Joillakin nämä supistukset tuntuvat vain vatsan kovettumisena eivätkä aiheuta kipua. Joillakin taas voi tuntua epämukavaa nipistelyä.

Usein asennon vaihtaminen, juominen tai välipala auttaa. Harjoitussupistuksia voi helpottaa myös lämpimällä kääreellä tai saunassa.

Harjoitussupistukset erottaa synnytyssupistuksista siitä, etteivät ne tihene, kovene tai muutu pitkiksi. Jos supistuskipu ei helpota jonkin ajan kuluttua, niihin liittyy verensekaista vuotoa tai epäilet, että kohdusta tihkuu lapsivettä, on syytä olla yhteydessä neuvolaan, äitiyspoliklinikalle tai yöaikaan synnytyssairaalaan.

Alavatsakivuista on myös aina mainittava neuvolassa, sillä ne saattavat viitata virtsatieinfektioon, joka voi hoitamattomana olla kohtalokas raskaudelle.

2. Liitoskipuihin auttavat lepo ja tukivyö

Liitoskivut johtuvat häpyluun liitoksen pehmenemisestä ja liikkumisesta. Liitoskohdassa oleva rusto pehmenee ja notkistuu raskauden aikana raskaushormonien vaikutuksesta.

Kipu ja epämukavuus tuntuvat usein eniten kävellessä. Myös muu lantio voi olla kipeä samasta syystä, sillä kaikki kehon nivelsiteet ja liitokset pehmenevät samalla tavalla.

Kokemukseni mukaan raskausvyö voi helpottaa häpyliitoksen kipuja. Raskausvyö tukee vatsaa ja kannattelee hieman sen painoa, jolloin häpyliitokseen kohdistuva paine kevenee.

Liitoskipuisen odottajan on hyvä malttaa levätä päivän mittaan. Makuuasennossa häpyliitokseen kohdistuva paine niin ikään kevenee, ja se helpottaa kipuja.

3. Sukkapuikkokivut pistelevät loppuraskaudessa

Sukkapuikkokivut ovat kohdunkaulassa tuntuvia tuikkivia, pistäviä tai viiltäviä kipuja, jotka johtuvat kohdunkaulan ja -suun kypsymisestä.

Mitä lähempänä synnytystä ollaan, sitä pehmeämmäksi ja lyhyemmäksi kohdunkaulan kanava muuttuu. Siksi sukkapuikkokipuja onkin usein loppuraskaudessa. Jos niitä on aiemmin, ole yhteydessä neuvolaan.

Entä milloin voi ottaa kipulääkettä?

Jos tarvitset kipulääkettä, parasetamolia voi käyttää turvallisesti raskauden aikana. Lääkkeen annostusohjeita on kuitenkin noudatettava tarkasti. Parasetamolia ei tule ottaa enempää kuin yksi gramma kerralla tai yli kolmea grammaa vuorokaudessa. Annosten välissä tulee olla vähintään kuuden tunnin tauko.

Myös ibuprofeenia voi käyttää raskauden ensimmäisen ja toisen kolmanneksen aikana, jos lääkäri on antanut siihen luvan tai määrännyt lääkkeen. Asetyylisalisyylihappoa sisältäviä särky- ja kuumelääkkeitä, esimerkiksi Disperiniä, ei saa käyttää, ellei lääkäri ole määrännyt niitä sairauden hoitoon.

Mia vastaa

Mia Astikainen on terveydenhoitaja, joka on työskennellyt äitiys-, lasten- ja perhesuunnitteluneuvoloissa. Lähetä kysymyksesi Mialle osoitteeseen vauva@sanoma.com otsikolla ”Mia vastaa”.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.
Eva Longoria ja hänen aviomiehensä José Bastón huhtikuussa Hollywoodissa, jossa Longoria sai tähden kuuluisalle Walk of Famelle. Kuva: MVPhotos
Eva Longoria ja hänen aviomiehensä José Bastón huhtikuussa Hollywoodissa, jossa Longoria sai tähden kuuluisalle Walk of Famelle. Kuva: MVPhotos

Täydelliset Naiset -sarjan tähti sädehtii perheonnea Instagramissa.

43-vuotias Longoria synnytti esikoispoikansa Santiago Enriquen tiistaina Los Angelesissa. Lapsi painoi syntyessään 2,8 kiloa. Longoria kertoi lapsen syntymästä ensimmäisenä Hola!USA-lehdelle, ja lehti julkaisi Instagram-sivuillaan yksinoikeudella kuvan suloisesta pienokaisesta ja tuoreesta äidistä.

Kuva: Instagram / @usahola

Lapsi on Longorian ja tämän aviomiehen José Bastónin, 50, ensimmäinen yhteinen lapsi. Bastónilla on edellisestä avioliitostaan kolme lasta. Pariskunta tapasi vuonna 2013 ja meni naimisiin vuonna 2016 Mexicossa. 

Longoria on sanonut, että ei halunnut omia lapsia ennen kuin hänestä tuli äitipuoli. Tähti on myös avoimesti kertonut raskauden viimeisten viikkojen olleen erittäin epämukavia. Näyttelijä muun muassa käveli joka päivä, jotta lapsi syntyisi nopeammin. 

- Onneksi tästä koettelemuksesta on palkintona ihan oikea ihminen, Longoria sanoi vielä raskaana ollessaan. 

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Tämä jumppa vahvistaa tehokkaasti koko kehon lihaskuntoa. Voit tehdä liikkeet vaikka omassa olohuoneessasi. 

Jumppaa näin:

  • Tee jokaista liikettä 3 x 10 (tai oman jaksamisesi mukaan).
  • Pidä taukoja tarvittaessa. 
  • Muista tehdä toistot molemmille puolille.

Etukyykky kuminauhalla

Asettaudu leveään haaraan polvet ja varpaat samaan suuntaan. Laita kuminauha jalkapohjien alle. Käännä kuminauha olkapäille nostaen kyynärpäät ylös ja hae hyvä ryhti keskivartalosta.

Kyykkää painopiste kantapäillä ja säilytä keskivartalon tuki.

Askelkyykky kuminauhalla

Ota askel eteen kuminauha jalkapohjan alla. Nosta kuminauha olkapäille niin, että kyynärpäät nousevat ylös. Jännitä keskivartaloa.

Kyykkää niin, että etummainen jalka jää 90 asteen kulmaan. Pidä selkä ja lantio suorana, rintakehä ryhdikkäänä.

Tee askelkyykyt vuorojaloin.

Superman

Asetu konttausasentoon, pidä vartalo suorana ja lapatuki yläselässä. Nosta vastakkainen käsi ja jalka ylös hallitusti. Tarkista, ettei alaselkä notkistu.

Käänteinen lankku

Istu lattialle ja aseta kämmenet olkapäiden alle. Aktivoi keskivartalon lihakset ja nosta keho irti lattiasta. Pidä kroppa tiukkana pakettina ylhäällä ja hengittäen 10 kertaa sisään ja ulos. Muista pitää rintakehä auki ja hartiat rentona.

Liike voidaan tehdä myös polvet koukussa.

Lantionnosto rullan päällä

Käy selinmakuulle ja aseta rulla jalkojen alle. Nosta lantio rauhallisesti ylös ja aktivoi samalla takareidet, pakara- ja selkälihakset. Pidä ylhäällä noin kolme sekuntia ja laskeudu rauhallisesti alas.

Liikkeen voi tehdä myös ilman rullaa.

Kylkilankku kierrolla

Käy kylkimakuulle tukikäsi maassa. Nosta lantio irti lattiasta vartalo suorana. Kierrä vapaana oleva käsi ylhäältä kyljen alle ja takaisin ylös kohti kattoa avaten rintakehää. Varmista, ettei lantio pääse notkahtamaan ja keskivartalossa pysyy tuki.

Liikkeen voi myös tehdä polvi tuettuna maassa.

Ohjelman on suunnitellut liikunnan ja hyvinvoinnin ammattilainen Heidi Hallila. 

Kuvat: Mikko Hannula

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.