Voiko lantionpohjan lihaksia vahvistaa muuten kuin supistelemalla niitä?

Tuntuu, että koko lantion alueeni on löystynyt synnytyksen jälkeen. Voiko lantionpohjan lihaksia vahvistaa muuten kuin supistelemalla niitä?

Gynekologi Anna-Paula Sariola vastaa: Lantionpohjan lihakset vahvistuvat harjoittelemalla. Omatoimisen supisteluharjoittelun pitää olla säännöllistä. Alkuun voi lähteä päivittäisillä toistoilla, mutta lihasten vahvistuttua voi pitää lepopäiviäkin.

Lantionpohjan lihasten vahvistamisjumppa on helppoa, ja sitä voi toteuttaa lähes milloin ja missä tahansa.
Synnytyksen jälkeen opastetaan tekemään lihasten supistusharjoituksia makuuasennossa, koska se voi helpottaa lihasten tunnistamisessa. Istuessakin niitä voi tehdä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Tuloksia pitää jaksaa odottaa. Kuten kaikissa muissakin lihaskunnon parantamisohjelmissa tehoa on odotettavissa muutaman kuukauden harjoittelun tuloksena.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Joskus lantionpohjan lihasten tunnistaminen omaharjoittelussa on vaikeaa. Tällöin apuna käytetään fysioterapiaa.
Sähköärsytyksellä aktivoidaan lihasten supistumista. Tämä auttaa myös tunnistamaan lantion lihakset. Näin omatoimisessa jumpassakin pääsee alkuun. Jumpparit pystyvät myös mittamaan lantionpohjan lihasten puristusvoimaa, minkä avulla harjoituksen tehoa voidaan seurata.

Vauva 8/2010

Lähetä oma kysymyksesi asiantuntijoillemme Vauvan neuvolaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla