Kohdun toimintaa kannattaa synnytyksen avautumisvaiheessa tukea mahdollisimman pitkillä sisään- ja ulohengityksillä. Kuva: iStockphoto.
Kohdun toimintaa kannattaa synnytyksen avautumisvaiheessa tukea mahdollisimman pitkillä sisään- ja ulohengityksillä. Kuva: iStockphoto.

Oikealla hengitystavalla voi vaikuttaa kohtulihaksiin synnytyksen aikana.

Kun synnyttävä äiti on rento, kohdun lihakset toimivat tehokkaasti, ja kohtu saa  tarpeeksi happea veren mukana. Silloin myös kiputuntemukset ovat yleensä hyvin siedettäviä.

Jos äitiä pelottaa valtavasti, veri kiertää raajoihin, jolloin kohdun lihakset eivät saa tarpeeksi happea. Samalla pitkittäiset lihakset eivät pysty kunnolla avaamaan kohdunkaulan lihaksia.

Kohdun toimintaa kannattaa synnytyksen avautumisvaiheessa tukea mahdollisimman pitkillä sisään- ja ulohengityksillä.

Kohdun toimintaa kannattaa synnytyksen avautumisvaiheessa tukea mahdollisimman pitkillä sisään- ja ulohengityksillä. Kohdussa on kolme päälihasryhmää: pitkittäiset, poikittaiset ja keskilihasryhmät. Keskilihasryhmissä on paljon verisuonia. Pitkittäiset ja poikittaiset lihassäikeet toimivat yhteistyössä. Pitkittäiset lihakset avaavat kohdunkaulan poikittaisia lihaksia jokaisen supistuksen aikana.