Kohdun toimintaa kannattaa synnytyksen avautumisvaiheessa tukea mahdollisimman pitkillä sisään- ja ulohengityksillä. Kuva: iStockphoto.
Kohdun toimintaa kannattaa synnytyksen avautumisvaiheessa tukea mahdollisimman pitkillä sisään- ja ulohengityksillä. Kuva: iStockphoto.

Oikealla hengitystavalla voi vaikuttaa kohtulihaksiin synnytyksen aikana.

Kun synnyttävä äiti on rento, kohdun lihakset toimivat tehokkaasti, ja kohtu saa  tarpeeksi happea veren mukana. Silloin myös kiputuntemukset ovat yleensä hyvin siedettäviä.

Jos äitiä pelottaa valtavasti, veri kiertää raajoihin, jolloin kohdun lihakset eivät saa tarpeeksi happea. Samalla pitkittäiset lihakset eivät pysty kunnolla avaamaan kohdunkaulan lihaksia.

Kohdun toimintaa kannattaa synnytyksen avautumisvaiheessa tukea mahdollisimman pitkillä sisään- ja ulohengityksillä.

Kohdun toimintaa kannattaa synnytyksen avautumisvaiheessa tukea mahdollisimman pitkillä sisään- ja ulohengityksillä. Kohdussa on kolme päälihasryhmää: pitkittäiset, poikittaiset ja keskilihasryhmät. Keskilihasryhmissä on paljon verisuonia. Pitkittäiset ja poikittaiset lihassäikeet toimivat yhteistyössä. Pitkittäiset lihakset avaavat kohdunkaulan poikittaisia lihaksia jokaisen supistuksen aikana.

 

Suomen kesä voi yllättää, ja mittari voi kivuta keväälläkin hellelukemiin. Vaikka lämpö on ihanaa, raskausaikana se saattaa koetella normaalia enemmän.

Moni odottaja kokee, että helteellä olo on lähinnä tuskaisa. Yleisiä oireita ovat myös kohonnut verenpaine ja jalkojen turvotus. Niihin voi vaikuttaa esimerkiksi ruokavaliolla ja juomalla tarpeeksi.

Lukijamme vinkkaavat – näin helpotat oloa helteellä:

  • Juo tarpeeksi vettä!
  • Ei ylimääräisiä touhuja.
  • Pukeudu kevyesti luonnonmateriaaleihin. Kotona voi olla vaikka alusvaatteissa tai kääriytyneenä ilmavaan huiviin.
  • Kastele ohut lakana ja mene sen alle. Tai laita märkä pyyhe päähän.
  • Älä käytä kodinkoneita, jotka kuumentavat huoneilmaa, kuten imuria ja kuivausrumpua.
  • Katso Netflixiä ja syö vesimelonia.
  • Hakeudu mahdollisuuksien mukaan varjopaikkoihin.
  • Avaa yöllä kaikki ikkunat levälleen.
  • Pidä aina sumutinpullo tai jokin ”löyhytin” mukana.
  • Mene rannalle, kävele rantavedessä.
  • Ole kotona alasti tuulettimen vieressä.
  • Nauti! Kölli päivät auringossa, eipähän palele.
  • Laita autossa ilmastointi täysille.
  • Käy suihkussa.
  • Laita pihalle tai parvekkeelle pieni uima-allas.
  • Harrasta kevyttä kävelyä ja uimista.
  • Hengaile kellarissa tai kauppojen pakastealtaiden luona – myös maito- ja lihahyllyt hohkavat viileyttä.
  • Nosta jalat koholle.
  • Ryhdy vesisotaan.
  • Pue vain bikinit päälle.
  • Syö jätskiä välipalaksi.
  • Ota pitkät päiväunet.
  • Lepää sohvalla tai aurinkotuolissa.

Vinkit saatu Vauvan Facebookista ja Aihe Vapaa -keskustelupalstalta.

Jenni Dahlmanin esikoispoika täytti maaliskuussa vuoden. Pian hänestä tulee isoveli. Kuva: Antti Hämäläinen
Jenni Dahlmanin esikoispoika täytti maaliskuussa vuoden. Pian hänestä tulee isoveli. Kuva: Antti Hämäläinen

Jenni Dahlmanin ja Ossi Väänäsen toinen lapsi syntyy kesän lopulla. 

Jenni Dahlmanista, 36, tulee loppukesästä kahden lapsen äiti. Hänen puolisonsa, entinen jääkiekkoilija Ossi Väänänen, 37, kertoi asiasta tänä aamuna MTV:n Huomenta Suomi -ohjelmassa

– Kyllä kiirettä kotona riittää, ei siellä kerkeä syljeskelemään kattoon. Myöhemmin kesällä, kun toinen saapuu, kiireitä on vielä enemmän. En epäile yhtään, etteikö arki muuttuisi, mutta odotan innolla, Ossi kertoi. 

Jennin ja Ossin esikoispoika syntyi maaliskuussa 2017. Perhe asuu Espoossa.