Kuva: Amanda Aho
Kuva: Amanda Aho

Synnytystarinaklubissa naiset pääsevät kertomaan kokemuksistaan yleisölle.

Synnytyksessä ei ole kyse vain siitä hetkestä, kun lapsi tulee maailmaan. Se on merkittävä tapahtuma, joka voi vaikuttaa synnyttäjän elämään ja seksuaalisuuteen pitkään.

–  Synnytystarinoita ja synnytyksen merkitystä kaikkinensa vähätellään, doula, seksuaalikasvattaja ja kahden lapsen äiti Anna-Riitta Kässi kuvailee.

Kässi on järjestämässä Suomen ensimmäistä synnytystarinaklubia, jossa naiset nousevat lavalle kertomaan kokemuksistaan. Tapahtuma on jatkumoa lavarunoustapahtumille, joissa jokainen voi päästä esittämään runojaan.

– Tarvitaan tilaisuuksia, joissa synnytyksestään saa kertoa ilman, että joku keskeyttää ja arvottaa sitä. Toivon, että klubi on kuin iso olohuone, jossa voi olla kuin kotonaan ja kuitenkin halutessaan hävitä massaan. Tavata ystäviä, itkeä ja nauraa, tuntea kuuluvansa joukkoon.

Synnytystarinoita ja synnytyksen merkitystä kaikkinensa vähätellään.

Kässi toivoo, että paikalle uskaltautuvat myös odottajat sekä lapsenhankintaa vasta pohtivat.

– Kun tieto ei enää kulje sukupolvelta toiselle eivätkä kylän naiset ole mukana, tarvitaan tällaisia uudenlaisia yhteisöjä.

Sis.klubi järjestetään ensimmäisen kerran Helsingissä Lavaklubilla 11.11.2017.

anna-riitan oma hetki

”Tykkään niin paljon siitä, mitä saan tehdä työkseni, että olen omalla ajallanikin aikamoinen työmyyrä – etenkin nyt, kun olen vielä myös kotiäiti ja teen töitä esimerkiksi päiväuniaikaan. Vesijuoksu ja muu liikkuminen sekä lukeminen maittavat aina, kun maltan irrottautua somesta.”

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.
Eva Longoria ja hänen aviomiehensä José Bastón huhtikuussa Hollywoodissa, jossa Longoria sai tähden kuuluisalle Walk of Famelle. Kuva: MVPhotos
Eva Longoria ja hänen aviomiehensä José Bastón huhtikuussa Hollywoodissa, jossa Longoria sai tähden kuuluisalle Walk of Famelle. Kuva: MVPhotos

Täydelliset Naiset -sarjan tähti sädehtii perheonnea Instagramissa.

43-vuotias Longoria synnytti esikoispoikansa Santiago Enriquen tiistaina Los Angelesissa. Lapsi painoi syntyessään 2,8 kiloa. Longoria kertoi lapsen syntymästä ensimmäisenä Hola!USA-lehdelle, ja lehti julkaisi Instagram-sivuillaan yksinoikeudella kuvan suloisesta pienokaisesta ja tuoreesta äidistä.

Kuva: Instagram / @usahola

Lapsi on Longorian ja tämän aviomiehen José Bastónin, 50, ensimmäinen yhteinen lapsi. Bastónilla on edellisestä avioliitostaan kolme lasta. Pariskunta tapasi vuonna 2013 ja meni naimisiin vuonna 2016 Mexicossa. 

Longoria on sanonut, että ei halunnut omia lapsia ennen kuin hänestä tuli äitipuoli. Tähti on myös avoimesti kertonut raskauden viimeisten viikkojen olleen erittäin epämukavia. Näyttelijä muun muassa käveli joka päivä, jotta lapsi syntyisi nopeammin. 

- Onneksi tästä koettelemuksesta on palkintona ihan oikea ihminen, Longoria sanoi vielä raskaana ollessaan. 

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Tämä jumppa vahvistaa tehokkaasti koko kehon lihaskuntoa. Voit tehdä liikkeet vaikka omassa olohuoneessasi. 

Jumppaa näin:

  • Tee jokaista liikettä 3 x 10 (tai oman jaksamisesi mukaan).
  • Pidä taukoja tarvittaessa. 
  • Muista tehdä toistot molemmille puolille.

Etukyykky kuminauhalla

Asettaudu leveään haaraan polvet ja varpaat samaan suuntaan. Laita kuminauha jalkapohjien alle. Käännä kuminauha olkapäille nostaen kyynärpäät ylös ja hae hyvä ryhti keskivartalosta.

Kyykkää painopiste kantapäillä ja säilytä keskivartalon tuki.

Askelkyykky kuminauhalla

Ota askel eteen kuminauha jalkapohjan alla. Nosta kuminauha olkapäille niin, että kyynärpäät nousevat ylös. Jännitä keskivartaloa.

Kyykkää niin, että etummainen jalka jää 90 asteen kulmaan. Pidä selkä ja lantio suorana, rintakehä ryhdikkäänä.

Tee askelkyykyt vuorojaloin.

Superman

Asetu konttausasentoon, pidä vartalo suorana ja lapatuki yläselässä. Nosta vastakkainen käsi ja jalka ylös hallitusti. Tarkista, ettei alaselkä notkistu.

Käänteinen lankku

Istu lattialle ja aseta kämmenet olkapäiden alle. Aktivoi keskivartalon lihakset ja nosta keho irti lattiasta. Pidä kroppa tiukkana pakettina ylhäällä ja hengittäen 10 kertaa sisään ja ulos. Muista pitää rintakehä auki ja hartiat rentona.

Liike voidaan tehdä myös polvet koukussa.

Lantionnosto rullan päällä

Käy selinmakuulle ja aseta rulla jalkojen alle. Nosta lantio rauhallisesti ylös ja aktivoi samalla takareidet, pakara- ja selkälihakset. Pidä ylhäällä noin kolme sekuntia ja laskeudu rauhallisesti alas.

Liikkeen voi tehdä myös ilman rullaa.

Kylkilankku kierrolla

Käy kylkimakuulle tukikäsi maassa. Nosta lantio irti lattiasta vartalo suorana. Kierrä vapaana oleva käsi ylhäältä kyljen alle ja takaisin ylös kohti kattoa avaten rintakehää. Varmista, ettei lantio pääse notkahtamaan ja keskivartalossa pysyy tuki.

Liikkeen voi myös tehdä polvi tuettuna maassa.

Ohjelman on suunnitellut liikunnan ja hyvinvoinnin ammattilainen Heidi Hallila. 

Kuvat: Mikko Hannula

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.