Imettävän äidin runsas kahvinjuonti voi tehdä vauvasta levottoman. Uudet ravitsemussuositukset ohjeistavat vähentämään kofeiininsaantia.

Uusissa lapsiperheiden ravitsemussuosituksissa on entistä tiukemmat rajat turvalliselle kofeiinin saannille raskaus- ja imetysaikana.

Vanhoissa suosituksissa odottajalle ja imettäjälle sallittiin kolme kahvikupillista vuorokaudessa. Nykysuosituksissa raja kulkee kahdessa kupillisessa.

– Jos äiti käyttää kahvin lisäksi muitakin kofeiinia sisältäviä elintarvikkeita kuten teetä, kolajuomia tai tummaa suklaata, kahvia pitäisi nauttia vielä tätäkin vähemmän, valtion ravitsemusneuvottelukunnan pääsihteeri Arja Lyytikäinen sanoo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Parhaillaan kommenttikierroksella olevissa lapsiperheiden ravitsemussuosituksissa todetaan, että runsas kahvin juonti saattaa tehdä imetettävästä vauvasta levottoman, sillä osa kofeiinista kulkeutuu rintamaitoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

– Lisäksi raskausaikana naisen elimistö on tavallista herkempi kofeiinin vaikutuksille. Toisaalta kofeiinin sietokyvyssä on suuria yksilöllisiä eroja, Lyytikäinen sanoo.

Suositeltu päivittäinen turvallisen saannin yläraja odottajille ja imettäville on 200 mg kofeiinia päivässä. Kupillisessa suodatinkahvia on noin 100 mg kofeiinia, pikkutölkillisessä kolajuomaa 40 mg ja kupillisessa mustaa teetä noin 50 mg kofeiinia.

Tiukempi suositus perustuu toukokuussa julkaistuun kansainväliseen kofeiinin turvallisuuskatsaukseen. Katsaus on julkaistu Euroopan elintarviketurvallisuusviraston EFSA:n sivuilla.

Suosituksissa todetaan myös, että alle 15-vuotiaiden ei pitäisi nauttia kofeiinia sisältäviä tuotteita lainkaan, sillä heillä kofeiini voi aiheuttaa jo pieninä annoksina oireita.

Runsas kofeiinin saanti saattaa aiheuttaa muun muassa sydämentykytystä, rytmihäiriöitä, levottomuutta, ärtyneisyyttä, vatsavaivoja ja huonontunutta stressinsietokykyä sekä ennen nukkumaanmenoa nautittuna unihäiriöitä.

Lähde: Syödään yhdessä -ruokasuositukset lapsiperheille, THL (kommentoitava versio)

Lue lisää:

Uudet lapsiperheiden ravitsemussuositukset: täysimetys 4–6 kuukautta

Pitkä imetys ehkäisee lapsen lihomista

Niinpä onneksi on lapset tehty. Minulla neljä alle 10-vuotiasta ja jokaisessa raskaudessa ollut eri ohjeet syömisten suhteen. Esim. Sain tietää vasta viimeisessä raskaudessa, ettei raparperiakaan sa syödä. Menee aivan älyttömyyksiin, kun joka toinen ruoka-aine on kielletty. Ja mikä suomessa on kielletty, saattaa joissain maissa olla suositeltua raskaana olevalle, esim. Maksa.

Täytyy sanoa, että onneksi on jo lapset tehty, kahdella kupilla mä saan just ja just silmät auki. Ja ikävä kyllä tämä kansa on sellainen, että raskaana olevaa tai pienen lapsen äitiä katsotaan pahasti pienimmästäkin syystä. Tulevaisuudessa varmaan riittää iso latte.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.
 
Sisältö jatkuu mainoksen alla