Joogaharjoituksista on hyötyä sekä raskauden aikana että synnytyksessä.

Jooga rauhoittaa odottajan kuuntelemaan omaa kehoaan. Harjoituksista on hyötyä sekä raskauden aikana että synnytyksessä.

Utthita Trikonasana eli kolmioasana


Miten vaikuttaa?
Jäntevöittää jalkojen lihaksia, poistaa jäykkyyttä jaloista ja lantiosta. Helpottaa selkä- ja niskakipuja. Vahvistaa nilkkoja ja avaa rintaa.

Seiso haara-asennossa. Käännä oikeaa jalkaterää 90 astetta ulospäin. Anna vasemman jalan kääntyä hiukan mukana. Jännitä jalkaa sisäreidestä ja polvesta.

Koukista oikeaa polvea aavistuksen verran, hengitä ulos ja taivuta samalla ylävartaloa kylki edellä kohti oikeaa jalkaa. Aseta oikea kämmen nilkan päälle tai sen viereen lattialle. Työnnä vasenta kättä ylös kohti taivasta, linjassa oikean olkapään kanssa. Suorista polvet ja tarkista, että ne osoittavat kohti isovarvasta.

Pysy asennossa noin puoli minuuttia, syvään ja tasaisesti hengittäen. Koukista oikeaa polvea hiukan ja nosta oikea käsi lattiasta. Hengitä sisään ja palaa takaisin ylös. Toista sama vasemmalle.

Kevennetty liike

Taivuta ylävartaloa kylki edellä kohti jalkaa, nojaa kämmenellä tuoliin tai seinään.

Utthanasana eli kyykkyasento

Miten vaikuttaa? Pitää lonkkanivelet ja lantion joustavina. Yhdeksännellä kuulla liike voi auttaa sikiötä asettumaan synnytyskanavaan. Asento on myös ihanteellinen synnytysasento. Jos sinulla on todettu kohdunlaskeuma, jätä tämä liike väliin.

 Kevennetty liike

Istu tuolilla selkä suorana, jalat pienessä haara-asennossa. Hengitä sisään ja nosta kädet sivukautta ylös.

Gomukhasana eli lehmänpääasento

Miten vaikuttaa? Lievittää väsymystä, jännitystä ja pelkoa. Stimuloi munuaisia ja helpottaa iskiasta, reumatismia ja yleistä jäykkyyttä olkapäiden ja niskan alueella. Avaa myös sydämen aluetta ja rintakehää.

 Istu lattialle aivan kuin asettuisit syvään risti-istuntaan niin, että vasen polvi tulee oikean polven päälle. Nosta kädet ylös. Risti sormet ja käännä kämmenet kohti kattoa, käsivarret suorina. Pidä selkä suorana. Pysy asennossa 10–30 sekuntia.

Irrota sormet, mutta pidä kädet ylhäällä. Vie vasen käsi alas selän taakse ja oikea yläkautta oikean olkapään yli selän taakse. Yritä saada sormilla koukkuote. Voit käyttää esim. sukkaa tai vyötä apuna, jos kädet eivät yllä. Pidä selkäranka mahdollisimman suorana ja vedä hartioita taakse niin, että rintakehä avautuu. Pysy asennossa puolesta minuutista minuuttiin.

Hengitä ulos ja laske kädet selän taakse. Laita kämmenet yhteen niin, että sormenpäät osoittavat selkärankaa pitkin kohti niskaa. Vedä hartioita ja kyynärpäitä taakse. Vaihtoehtona voit ottaa vastakkaisista kyynärpäistä kiinni. Pidä asentoa yllä yhtä kauan kuin edellistä. Rentouta välissä ja toista sama liikesarja toiselle puolelle.  Sormien koukkuote avaa rintakehän aluetta.

Kun kämmenet ovat yhdessä, vedä hartioita ja kyynärpäitä taakse. Loppuraskaudessa käsiliikkeet voi tehdä tuolilla istuen.

Lapsenasento

Istu polvien päälle lattialle. Taivuta ylävartalosi eteenpäin polvien päälle, tuo kämmenet alas lattiaan ja kurkota niillä kauas eteen. Voit tuoda kädet myös kylkien viereen ja painaa otsasi tai poskesi lattiaa vasten. Rentoudu.

Kun vatsasi kasvaa, aseta pino tyynyjä eteesi ja laskeudu tyynyjen päälle, kiedo kätesi niiden ympärille ja paina poski tyynyjä vasten.

Tadasana eli vuoriasento

Seiso suorana jalat yhdessä niin, että jalkojen kantapäät ja isovarpaat koskettavat toisiaan. Levitä varpaat tasaisesti vasten lattiaa. Pidä paino keskellä jalketerää ja kädet vartalon sivulla. Sulje silmät ja anna kehon olla kuin vuori: liikkumatta, uljaasti ylöspäin ja suorana kohti taivasta.

 

Muista joogatessa:

  • Pukeudu rentoon, kiristämättömään ja mukavaan asuun.
  • Tee joogaharjoitus kotona rauhallisessa huoneessa tai nurkkauksessa, jossa ei ole puhelinta, radiota, televisiota tai tietokonetta. Tilan tulisi olla lämmin ja vedoton.
  • Tee liikkeet vain niin pitkälle kuin kehosi antaa myöten, ei koskaan kipurajan yli. Jos perusliike tuntuu hankalalta tai ylivoimaiselta, tee kevennetty versio.
  • Parhaat ajat joogaamiseen ovat aamulla klo 6–10 ja illalla klo 17–21. Aamujooga antaa energiaa ja voimia päivän askareisiin, iltajooga virkistää ja poistaa stressiä ja väsymystä.
  • Anna itsellesi aikaa, rentoudu ja hengittele syvään. Ole läsnä ja keskity tähän hetkeen.

Liikkeet: Liisa Erika Savonen, Jooga & Chi Kung

Kuvat Lauri Mannermaa

Vauva 4/09

Kaikille odottajille raskausoireita ei tule lainkaan, kertoo terveydenhoitaja Mia Astikainen.

Pahoinvointi on oireista yleisin

Kaikilla odottajilla ei ole raskausoireita. Ne voivat olla myös niin lieviä, että jäävät käytännössä huomaamatta. Suurin osa naisista oireilee kuitenkin jollakin tavalla. On erittäin harvinaista, että raskaus etenee synnytykseen asti ilman minkäänlaisia muutoksen tuntemuksia omassa kehossa.

Aamupahoinvointi on ehkä klassisin merkki vauvan odotuksesta. Joillakuilla se ilmenee pelkästään aamuisin heti herättyä ja väistyy päivän mittaan. Pahoinvointi voi kuitenkin olla myös jatkuvaa tai esiintyä yksilöllisesti mihin vuorokauden aikaan tahansa. Pahoinvointi johtuu istukkahormonista, ja verensokerin lasku tekee olon vain huonommaksi.

Toisella kolmanneksella helpottaa – useimmiten

Keskenmenon yhteydessä istukkahormonin määrä veressä laskee. Tämä helpottaa pahoinvointia. Myös tuulimunaraskauden yhteydessä huono olo jää joillakin naisilla hyvin lieväksi. Pelkkä pahoinvoinnin loppuminen tai se, ettei sitä ole, ei kuitenkaan automaattisesti tarkoita huonoja uutisia.

Pahoinvointi yleensä helpottaa ja loppuu kokonaan raskauden edetessä toiselle kolmannekselle. Huonovointisuus voi siis loppua kuin seinään ilman, että mikään on vialla.

Raskaudet voivat olla erilaisia

Alkuraskauteen kuuluu yleisesti väsymys, jonka arvellaan johtuvan keltarauhashormonitason noususta. Väsymys yleensä helpottaa samaan aikaan kun pahoinvointikin, mutta tulee usein takaisin loppuraskaudessa. Odottaja voi kuitenkin olla hyvin virkeä, eikä unentarve välttämättä lisäänny. Jokainen on yksilö ja raskauden oireet kullakin erilaiset.

Rinnat ja nännit ovat monilla naisilla arat juuri ennen kuukautisia. Näin käy usein myös alkuraskaudessa. Raskautta toivova nainen voi tuntea pettymystä ajatellessaan, että sieltä ne kuukautiset taas tulevat. Kun arkuus ei helpotakaan, varsinkin uudelleensynnyttäjä voi tunnistaa sen raskauden ensioireeksi.

Myös saman naisen raskauksien välillä voi olla suuriakin eroja. Siksi omien oireiden ja tuntemusten vertaaminen toisiin tai edes aiempiin omiin kokemuksiin voi aiheuttaa turhaa huolta. Jos sinulla on huoli raskauden etenemisestä tai vauvan voinnista, ole yhteydessä neuvolaan.

Kysy Mialta!

Mia Astikainen on terveydenhoitaja, joka on työskennellyt äitiys-, lasten- ja perhe-suunnitteluneuvoloissa. Lähetä kysymyksesi Mialle osoitteeseen vauva@sanoma.com otsikolla ”Mia vastaa”.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Luonnonmukaisuuden tavoittelu kääntyy turvattomuudeksi, jos vanhemmat kieltäytyvät tarpeellisista toimenpiteistä. Uusi ilmiö on toive siitä, että sikiön sykettä ei seurattaisi.

Suomessa on vammautunut vastasyntyneitä siitä syystä, että äiti on synnytyksessä kieltänyt sikiön sydänkäyrän rekisteröimisen. Asiasta kertoivat keskiviikkona Aamulehti ja Kaleva.

Tapauksista on tehty muutamia valituksia potilasturvallisuutta valvoviin Valviraan tai aluehallintovirastoihin. Kanteluiden tekijöinä ovat olleet vammautuneiden vauvojen vanhemmat, jotka ovat havahtuneet seuraamuksiin. 

– Sikiön sykkeen seurannasta kieltäytyminen liittyy joidenkin synnyttäjien vahvaan ideologiaan, jonka mukaan synnytykseen halutaan mahdollisimman vähän ulkopuolista puuttumista, kertoo Tampereen yliopistollisessa sairaalassa naistentautien ja synnytysten osastonylilääkärinä toimiva Jukka Uotila.

Sydänäänten seuranta ei ole millään tavalla haitallista tai vaaraksi syntyvälle vauvalle tai äidille, Uotila korostaa. Toimenpiteellä turvataan se, että sikiön uhkaava hapenpuute huomataan riittävän ajoissa.

”Sykkeen seuraamiseen ei liity minkäänlaista riskiä.”

– Sykkeen seuraamiseen ei liity minkäänlaista riskiä. Suosituksen mukaan sykekäyriä tulisi ottaa jokaisessa synnytyksessä ainakin synnytyksen aluksi, muutaman kerran synnytyksen aikana ja ponnistusvaiheessa.

Sikiön uhkaava hapenpuute on yleinen syy siihen, miksi synnytystä joudutaan vauhdittamaan tai turvaudutaan esimerkiksi imukupin käyttämiseen ponnistusvaiheessa.

Hapenpuute vaurioittaa vauvan aivoja ja muuta elimistöä.

Hapenpuute vaurioittaa vauvan aivoja ja muuta elimistöä ja voi pahimmillaan johtaa eriasteiseen vammautumiseen tai menehtymiseen. Vauva voi syntyä huonokuntoisena, reagoimattomana ja velttona eikä ryhdy hengittämään itse. Vastasyntynyt tarvitsee silloin tehohoitoa.

Uotila on myös Suomen Gynekologiyhdistyksen hallituksen jäsen. Yhdistys valmistelee asiasta kannanottoa yhdessä Suomen Perinatologisen seuran kanssa. Kannanotossa annetaan hoitohenkilökunnalle toimintaohjeita siltä varalta, että äiti kieltää sykkeen seurannan.

Turvallisuuden voi sovittaa luomusynnytykseen

Jukka Uotilan mukaan valtaosa luonnonmukaista synnytystä toimivista äideistä onneksi hyväksyy välttämättömät toimenpiteet.

– Äärimmäiset vastakkainasettelut ovat kuitenkin vaikeita tilanteita. Taustalla saattaa olla epäluottamusta lääketiedettä kohtaan.

”Emme koe, että toimisimme liukuhihnalla.” 

Luonnonmukaisuuteen pyrkivät äidit saattavat ajatella, että sairaalassa synnytys yritetään pakottaa tiettyyn muottiin. Uotilan mukaan näin ei ole.

– Varsin paljon meillä on valmiutta yksilölliseen hoitoon, emme koe että toimisimme liukuhihnalla. Mutta turvallisuusnäkökulmat ovat tärkeitä, ja ne täytyy sovittaa mukaan.

Äärimmäiseen luomuiluun pyrkiminen synnytyksessä ei ole ainoa trendi, jossa toive luonnonmukaisuudesta voi kääntyä turvallisuusriskiksi. Pohjanmaalla ja Helsingin, Tampereen ja Turun seuduilla on lisääntynyt rokotekriittisyys, jonka takia monissa kunnissa rokotuskattavuus ei enää ole laumasuojan kannalta riittävä.

Suomessa on myös vanhempia, jotka kieltäytyvät antibioottikuureista ja käyttävät hopeavettä, jota juottavat sekä itselleen että lapsilleen. Heillä on uskomus hopeaveden puhdistavasta vaikutuksesta, kertoo Yle. Tutkijoiden mukaan hopeavesi on myrkyllistä ja voi juotuna aiheuttaa sisäelinvaurioita. 

Vierailija

Osa synnyttäjistä kieltäytyy sikiön sydänäänten seurannasta – vauvoille on tullut vakavia seuraamuksia

"Epäluottamusta lääketiedettä kohtaan"? Suomessa on maailman turvallisinta olla raskaana ja synnyttää. Meillä kuolee vähiten äitejä synnytykseen. Ja ilmeisesti koska näin on, niin osa vanhemmista on alkanut kuvitella, että kaikki tämä turva ja turvallisuus tulee luonnostaan eivätkä he ymmärrä, mihin hyvä tilanne perustuu. Nyt sitten halutaan synnyttää samalla tavalla kuin kehitysmaissa (tai Suomessa 100 vuotta sitten): kotona, ilman lääkäriä, ilman koneita, ilman lääkitystä jne. Ihmisten...
Lue kommentti
Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.