Liian kova treeni synnytyksen jälkeen voi lisätä erkaumaa, sillä keskivartalon tuki ei ole vielä palautunut. Kuva: iStockphoto
Liian kova treeni synnytyksen jälkeen voi lisätä erkaumaa, sillä keskivartalon tuki ei ole vielä palautunut. Kuva: iStockphoto

Inari, 37, kärsi selkäkivuista ja virtsankarkailuista kolme vuotta, ennen kuin ymmärsi, mistä on kyse. Lue myös, miten tunnistat erkauman.

”Toisen lapseni syntymän jälkeen en pystynyt juoksemaan askeltakaan ilman, että pissat tulivat housuun. Kun lähdimme lasten kanssa trampoliinipuistoon, laitoin tenat housuihin.

Pömppövatsani peitin spanxeilla ja selkäkipujen kanssa opin elämään. Kärsin näistä oireista kolme vuotta, ennen kuin löysin niille syyn: vatsalihasten erkauma ja huonosti kuntoutetut lantiopohjalihakset.

Liian pian salille

Ensimmäisestä synnytyksestäni palauduin vuodessa lähes itsestään, eikä se aiheuttanut sen kummempaa päänvaivaa tai fyysisiä ongelmia. 

Toisen synnytyksen jälkeen sain päähäni, että minun oli lähdettävä mahdollisimman nopeasti salille treenaamaan. Minun, jolla ei ollut koskaan ollut kuntosalielämää ennen lapsiakaan, oli jostain syystä saatava pyykkilautavatsa nyt ja heti.

Niinpä raahauduin salille jo neljä viikkoa synnytyksen jälkeen ja aloin pumpata kaikenlaisilla laitteilla, kaikenlaisia liikkeitä – luultavasti aivan väärin.

Ajattelin, että tässä sitä nyt oltiin. Toinen raskaus oli muuttanut kroppani lopullisesti.

Kukaan ei ollut kertonut minulle, että vääränlaisilla vatsalihasliikkeillä tai pompuilla saisin luultavasti pyykkilautavatsan sijaan erkautuneet vatsalihakset. Jälkikäteen olen miettinyt, miksei aiheesta toitoteta neuvolassa enempää.

Himotreenaamiseni lopahti muutamassa kuukaudessa, minkä jälkeen elämääni hiipivät pikkuhiljaa virtsankarkailu ja selkäkivut. Ajattelin, että tässä sitä nyt oltiin, toinen raskaus oli vain yksinkertaisesti muuttanut kroppani lopullisesti.

En osannut kyseenalaistaa oireita, vaan harmittelin niitä lähinnä itsekseni ja hyväksyin hiljaa kohtaloni.

Olisiko se erkauma?

Kerran istuin ravintolassa illallisella, jolla oli koossa iso joukko naisia. Puheeksi tulivat illan aikana myös synnytykset ja naisten vaivat.

Valittelin vierustoverilleni, kuinka en ollut toisen synnytykseni jälkeen tuntenut oloani enää kotoisaksi kropassani. Vatsani oli jäänyt pömpölle ja ryhti huonoksi. Tuntui, etten saanut yhteyttä keskivartalooni.

Kuin kohtalon johdatuksesta vierustoverini oli raskauden jälkeiseen kuntoutukseen perehtynyt hyvinvointivalmentaja. Hän totesi, että olin aloittanut treenaamisen liian aikaisin ja hankkinut itselleni vatsalihasten erkauman. Lantionpohjalihakset olivat mitä ilmeisimmin jääneet vahvistamatta.

Näistä kaikista pääsisin kuulemma eroon treenaamalla itseni oikealla tavalla kuntoon. Kun pääsin kotiin, itkin helpotuksesta. Minun ei tarvitsisikaan  kärsiä vaivoistani ikuisesti.

Lantionpohja kuntoon

Aloitin viisi viikkoa kestäneen verkkokurssin, jonka aikana opin oikeat harjoitteet. Ruuhkavuosien kiireisiin arkipäiviin sopi erinomaisesti, että hajoitteet pystyi toteuttamaan mihin aikaan vuorokaudesta tahansa, eikä se ei vienyt enempää kuin kymmenen minuuttia.

Minut yllätti, kuinka pienillä liikkeillä löysin tuntuman keskivartalooni. Supistelin lantiopohjanlihaksia pyöräillessäni, luennoilla ja työpöydän ääressä, keikuttelin itseäni tuolilla pienen pallon päällä, tein kyykkyjä ja lasten nukkuessa treenailin vatsalihaksiani jumppamatolla telkkaria katsellen.

Ymmärsin, miksi keskivartaloa kutsutaan korsetiksi.

Kahden viikon treenin jälkeen aloin tajuta, että minullahan oli jossain syvät vatsalihakset sekä lantiopohjalihakset. Ne piti vain ensin löytää.

Ensimmäisten viikkojen aikana tulin jälleen tietoiseksi keskivartalostani ja ymmärsin, miksi sitä kutsutaan korsetiksi. Se todellakin kannattelee vartaloani. Järkytti tajuta, että minulla oli todellakin ollut vatsalihasten välissä vuosikausia monen sentin mentävä kolo, jonne mahtui monta sormea.

Kolmannella viikolla aloin jo löytää voimaa uudelleen koko kroppaani. Satuin lähtemään juuri tuolloin viikonlopun ratsastusreissulle. Oli mahtavaa huomata, miten treeni oli vaikuttanut rakkaaseen harrastukseeni: minun oli paljon helpompi pitää tasapaino ja keventää pitkiäkin pätkiä. Kannattelin itseäni selvästi ryhdikkäämmin.

Hullumpi vaikutus ei ollut sekään, että lantionpohjalihasten treeni toi uudenlaista tuntumaa seksiin.

Vihdoin eroon kivuista

Viiden viikon harjoittelun jälkeen virtsankarkailu loppui, ja tietoisuus omasta kropastani kasvoi. Tunsin jälleen vatsalihasteni olemassaolon ja sain niihin tuntuman.

Kun vatsalihakset alkoivat kannatella paremmin keskivartaloani, ryhtini parani ja selkäkivut hellittivät. Oloni parani kokonaisvaltaisesti: keskivartalon ja lantiopohjalihasten kunto ei vaikuta vain fyysiseen, vaan myös henkiseen hyvinvointiin.”

Mitä enemmän siittiöitä, sitä suurempi mahdollisuus munasolulla on hedelmöittyä.

Jos toiveissa on tulla isäksi, tämä tulos kiinnostaa varmasti: Harvardin yliopiston tutkimuksessa selvisi, että liian tiukat alushousut voivat laskea siittiöiden määrää miljoonilla.

Tutkimuksessa analysoitiin Yhdysvaltalaisella lapsettomuusklinikalla asiakkaana olevien miesten siemennestenäytteitä kolmen kuukauden ajan. Lisäksi miehet raportoivat, millaisia alushousuja he käyttivät tarkastelujakson aikana. 

Kävi ilmi, että lahkeellisia boksereita käyttäneillä miehillä oli spermassaan 17 prosenttia enemmän siittiöitä kuin miehillä, jotka käyttivät muita alushousumalleja. Boksereita suosineet miehet tuottivat myös 25 prosenttia enemmän siemennestettä. Tutkimukseen osallistui 656 miestä.

Siittiöiden määrää on mahdotonta tietää, ellei sitä erikseen tutkita.

Normaalisti miehen kivekset tuottavat päivässä noin 150 miljoonaa siittiötä. Parinkymmenen miljoonan siittiön puuttuminen tiukkojen alushousujen vuoksi ei tällöin ole ongelma. Mutta jos siittiöitä on jo lähtökohtaisesti vähemmän, voi tutkimuksessa havaittu pudotus olla ratkaisevaa hedelmöittymisen kannalta. Sillä mitä enemmän siittiöitä on tarjolla, sitä suuremmat mahdollisuudet munasolulla on hedelmöittyä.

Miehen siittiöiden määrää on mahdotonta tietää, ellei sitä ole tarpeen tutkia esimerkiksi lapsettomuushoitojen yhteydessä. Jotta siittiöiden määrän saa optimoitua, tutkimusta johtanut lääkäri Jorge Chavarro suosittelee, että miehet vaihtaisivat alushousunsa löysempiin bokserimalleihin.

Jo aiemmista tutkimuksista on selvinnyt, että miesten siemennesteen siittiöpitoisuus on etenkin länsimaissa tippunut viimeisten vuosikymmenten aikana 60 prosenttia. Pudotuksen tarkkaa syytä ei tiedetä.

On myös havaittu, että ongelmat siittiöiden liikkumisessa ovat lisääntyneet, ja siittiöt eivät enää "ui" niin nopeasti kuin ennen. 

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

American Idolista tutuksi tullut laulaja ei vielä paljastanut tulevan lapsen sukupuolta tai laskettua aikaa julkisuuteen.

Yhdysvaltalainen laulaja Carrie Underwood ilmoitti Instagramvideolla perheen kasvavan toisella lapsella. Underwoodin ja hänen jääkiekkoilijamiehensä Mike Fisherin perheeseen kuuluu entuudestaan kolmevuotias poika Isaiah.

Video: Instagram / @carrieunderwood

Underwood kertoo videolla myös konserttikiertueestaan, jonka ensimmäinen keikka on Yhdysvalloissa toukokuussa 2019.

– Ehkä ihmettelette, miksi lähden kiertämään maata vasta toukokuussa, mutta liput tulevat myyntiin jo nyt. Tässä syy, laulaja kertoo ja viittaa yläpuolellaan oleviin ruusukultaisiin ilmapalloihin, joissa lukee vauva.

– Olemme niin onnellisia kiertueesta ja vauvasta. Emme malta odottaa, että saamme lisätä toisen pikkukalan lampeemme, laulaja iloitsee.

Vauvan sukupuolta ei ole vielä kerrottu julkisuuteen, eikä myöskään sitä, koska vauva mahdollisesti syntyisi. 

35-vuotias Underwood kertoi elokuun alussa julkaistussa Redbook-lehden haastattelussa, että hänen mahdollisuutensa isoon perheeseen saattaa olla hänen ikänsä vuoksi menetetty. Laulaja piti mahdollisena, että perhe adoptoisi lapsen sitten, kun heidän biologiset lapsensa ovat kasvaneet isommiksi. Tuolloin Underwood ei vielä ollut kertonut raskaudestaan julkisuuteen. 

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.