Liian kova treeni synnytyksen jälkeen voi lisätä erkaumaa, sillä keskivartalon tuki ei ole vielä palautunut. Kuva: iStockphoto
Liian kova treeni synnytyksen jälkeen voi lisätä erkaumaa, sillä keskivartalon tuki ei ole vielä palautunut. Kuva: iStockphoto

Inari, 37, kärsi selkäkivuista ja virtsankarkailuista kolme vuotta, ennen kuin ymmärsi, mistä on kyse. Lue myös, miten tunnistat erkauman.

”Toisen lapseni syntymän jälkeen en pystynyt juoksemaan askeltakaan ilman, että pissat tulivat housuun. Kun lähdimme lasten kanssa trampoliinipuistoon, laitoin tenat housuihin.

Pömppövatsani peitin spanxeilla ja selkäkipujen kanssa opin elämään. Kärsin näistä oireista kolme vuotta, ennen kuin löysin niille syyn: vatsalihasten erkauma ja huonosti kuntoutetut lantiopohjalihakset.

Liian pian salille

Ensimmäisestä synnytyksestäni palauduin vuodessa lähes itsestään, eikä se aiheuttanut sen kummempaa päänvaivaa tai fyysisiä ongelmia. 

Toisen synnytyksen jälkeen sain päähäni, että minun oli lähdettävä mahdollisimman nopeasti salille treenaamaan. Minun, jolla ei ollut koskaan ollut kuntosalielämää ennen lapsiakaan, oli jostain syystä saatava pyykkilautavatsa nyt ja heti.

Niinpä raahauduin salille jo neljä viikkoa synnytyksen jälkeen ja aloin pumpata kaikenlaisilla laitteilla, kaikenlaisia liikkeitä – luultavasti aivan väärin.

Ajattelin, että tässä sitä nyt oltiin. Toinen raskaus oli muuttanut kroppani lopullisesti.

Kukaan ei ollut kertonut minulle, että vääränlaisilla vatsalihasliikkeillä tai pompuilla saisin luultavasti pyykkilautavatsan sijaan erkautuneet vatsalihakset. Jälkikäteen olen miettinyt, miksei aiheesta toitoteta neuvolassa enempää.

Himotreenaamiseni lopahti muutamassa kuukaudessa, minkä jälkeen elämääni hiipivät pikkuhiljaa virtsankarkailu ja selkäkivut. Ajattelin, että tässä sitä nyt oltiin, toinen raskaus oli vain yksinkertaisesti muuttanut kroppani lopullisesti.

En osannut kyseenalaistaa oireita, vaan harmittelin niitä lähinnä itsekseni ja hyväksyin hiljaa kohtaloni.

Olisiko se erkauma?

Kerran istuin ravintolassa illallisella, jolla oli koossa iso joukko naisia. Puheeksi tulivat illan aikana myös synnytykset ja naisten vaivat.

Valittelin vierustoverilleni, kuinka en ollut toisen synnytykseni jälkeen tuntenut oloani enää kotoisaksi kropassani. Vatsani oli jäänyt pömpölle ja ryhti huonoksi. Tuntui, etten saanut yhteyttä keskivartalooni.

Kuin kohtalon johdatuksesta vierustoverini oli raskauden jälkeiseen kuntoutukseen perehtynyt hyvinvointivalmentaja. Hän totesi, että olin aloittanut treenaamisen liian aikaisin ja hankkinut itselleni vatsalihasten erkauman. Lantionpohjalihakset olivat mitä ilmeisimmin jääneet vahvistamatta.

Näistä kaikista pääsisin kuulemma eroon treenaamalla itseni oikealla tavalla kuntoon. Kun pääsin kotiin, itkin helpotuksesta. Minun ei tarvitsisikaan  kärsiä vaivoistani ikuisesti.

Lantionpohja kuntoon

Aloitin viisi viikkoa kestäneen verkkokurssin, jonka aikana opin oikeat harjoitteet. Ruuhkavuosien kiireisiin arkipäiviin sopi erinomaisesti, että hajoitteet pystyi toteuttamaan mihin aikaan vuorokaudesta tahansa, eikä se ei vienyt enempää kuin kymmenen minuuttia.

Minut yllätti, kuinka pienillä liikkeillä löysin tuntuman keskivartalooni. Supistelin lantiopohjanlihaksia pyöräillessäni, luennoilla ja työpöydän ääressä, keikuttelin itseäni tuolilla pienen pallon päällä, tein kyykkyjä ja lasten nukkuessa treenailin vatsalihaksiani jumppamatolla telkkaria katsellen.

Ymmärsin, miksi keskivartaloa kutsutaan korsetiksi.

Kahden viikon treenin jälkeen aloin tajuta, että minullahan oli jossain syvät vatsalihakset sekä lantiopohjalihakset. Ne piti vain ensin löytää.

Ensimmäisten viikkojen aikana tulin jälleen tietoiseksi keskivartalostani ja ymmärsin, miksi sitä kutsutaan korsetiksi. Se todellakin kannattelee vartaloani. Järkytti tajuta, että minulla oli todellakin ollut vatsalihasten välissä vuosikausia monen sentin mentävä kolo, jonne mahtui monta sormea.

Kolmannella viikolla aloin jo löytää voimaa uudelleen koko kroppaani. Satuin lähtemään juuri tuolloin viikonlopun ratsastusreissulle. Oli mahtavaa huomata, miten treeni oli vaikuttanut rakkaaseen harrastukseeni: minun oli paljon helpompi pitää tasapaino ja keventää pitkiäkin pätkiä. Kannattelin itseäni selvästi ryhdikkäämmin.

Hullumpi vaikutus ei ollut sekään, että lantionpohjalihasten treeni toi uudenlaista tuntumaa seksiin.

Vihdoin eroon kivuista

Viiden viikon harjoittelun jälkeen virtsankarkailu loppui, ja tietoisuus omasta kropastani kasvoi. Tunsin jälleen vatsalihasteni olemassaolon ja sain niihin tuntuman.

Kun vatsalihakset alkoivat kannatella paremmin keskivartaloani, ryhtini parani ja selkäkivut hellittivät. Oloni parani kokonaisvaltaisesti: keskivartalon ja lantiopohjalihasten kunto ei vaikuta vain fyysiseen, vaan myös henkiseen hyvinvointiin.”

Tämä jumppa vahvistaa tehokkaasti koko kehon lihaskuntoa. Voit tehdä liikkeet vaikka omassa olohuoneessasi. 

Jumppaa näin:

  • Tee jokaista liikettä 3 x 10 (tai oman jaksamisesi mukaan).
  • Pidä taukoja tarvittaessa. 
  • Muista tehdä toistot molemmille puolille.

Etukyykky kuminauhalla

Asettaudu leveään haaraan polvet ja varpaat samaan suuntaan. Laita kuminauha jalkapohjien alle. Käännä kuminauha olkapäille nostaen kyynärpäät ylös ja hae hyvä ryhti keskivartalosta.

Kyykkää painopiste kantapäillä ja säilytä keskivartalon tuki.

Askelkyykky kuminauhalla

Ota askel eteen kuminauha jalkapohjan alla. Nosta kuminauha olkapäille niin, että kyynärpäät nousevat ylös. Jännitä keskivartaloa.

Kyykkää niin, että etummainen jalka jää 90 asteen kulmaan. Pidä selkä ja lantio suorana, rintakehä ryhdikkäänä.

Tee askelkyykyt vuorojaloin.

Superman

Asetu konttausasentoon, pidä vartalo suorana ja lapatuki yläselässä. Nosta vastakkainen käsi ja jalka ylös hallitusti. Tarkista, ettei alaselkä notkistu.

Käänteinen lankku

Istu lattialle ja aseta kämmenet olkapäiden alle. Aktivoi keskivartalon lihakset ja nosta keho irti lattiasta. Pidä kroppa tiukkana pakettina ylhäällä ja hengittäen 10 kertaa sisään ja ulos. Muista pitää rintakehä auki ja hartiat rentona.

Liike voidaan tehdä myös polvet koukussa.

Lantionnosto rullan päällä

Käy selinmakuulle ja aseta rulla jalkojen alle. Nosta lantio rauhallisesti ylös ja aktivoi samalla takareidet, pakara- ja selkälihakset. Pidä ylhäällä noin kolme sekuntia ja laskeudu rauhallisesti alas.

Liikkeen voi tehdä myös ilman rullaa.

Kylkilankku kierrolla

Käy kylkimakuulle tukikäsi maassa. Nosta lantio irti lattiasta vartalo suorana. Kierrä vapaana oleva käsi ylhäältä kyljen alle ja takaisin ylös kohti kattoa avaten rintakehää. Varmista, ettei lantio pääse notkahtamaan ja keskivartalossa pysyy tuki.

Liikkeen voi myös tehdä polvi tuettuna maassa.

Ohjelman on suunnitellut liikunnan ja hyvinvoinnin ammattilainen Heidi Hallila. 

Kuvat: Mikko Hannula

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Päätitkö lapsesi nimen sen perusteella, miltä hän näytti syntyessään? Et ole yksin, sillä ihmiset todella yhdistävät jotkin kasvonpiirteet tiettyihin nimiin.

Millaiseksi kuvittelet Pepin, Liisan, Antin tai Sepon? Ihmisillä on vahva käsitys siitä, miltä tietyn nimisen ihmisen tulisi näyttää. Tämä on todistettu myös tieteellisesti yhdysvaltalaisen psykologien järjestön julkaisemassa tutkimuksessa

Tutkimuksessa koehenkilöille näytettiin tuntemattomien ihmisten kasvokuvia, ja jokaisen kuvan alla oli viisi eri nimivaihtoehtoa. Koehenkilöiden tehtävä oli arvata kuvan henkilölle sopiva nimi. Kaikista vastaajista 38 prosenttia arvasi oikein, mikä oli yli kymmenen prosenttia enemmän, kuin mitä tutkijat osasivat odottaa. Se siis tarkoittaa, että vastaajilla oli oletuksia tietynnimisten henkilöiden ulkonäöstä ja lisäksi nämä oletukset pitivät vielä hämmästyttävän usein paikkansa. 

Yksi suurimmista tekijöistä nimen ja kasvojen yhdistämiselle oli hiustyyli. Eli asia, johon ihminen voi itse vaikuttaa. Tutkijat arvelevat syyn johtuvan siitä, että ihminen saattaa alitajuisesti muokata ulkonäköään näyttääkseen enemmän siltä, miltä hänen mielestään hänen nimellään varustetun ihmisen pitäisi näyttää.

Monet koehenkilöt yhdistivät nimiä erilaisiin muotoihin.

Merkittävä rooli nimien tunnistamisessa oli myös silmien ja suun ympärillä olevilla lihaksilla. Juuri ne kasvojen alueet vastaavat erilaisten ilmeiden synnystä. 

Lisäksi havaittiin, että monet koehenkilöt yhdistivät nimiä erilaisiin muotoihin. Esimerkiksi Bob-nimiselle henkilölle miellettiin helpommin pyöreät ja pehmeät kasvonpiirteet kuin vaikka Davidille. 

Jo aiemmissa tutkimuksissa on huomattu, että jos nimi sopii kantajalleen, se voi vaikuttaa jopa henkilön työllistymiseen sekä sosiaalisiin suhteisiin. Ja saattaapa nimi vaikuttaa myös ammattiin tai asuinpaikkaan

Nimen valinta lapselle ei siis ole mikään helppo juttu. Sen lisäksi, että nimen pitäisi sopia kantajalleen, se voi määrittää kantajansa tulevaisuutta. Jos nimen valinta tuntuu haastavalta voit kurkata tästä jutusta, millaisia eri tapoja lukijamme ovat käyttäneet lapsen nimen valinnassa!

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.