Kokeilun arvoinen: kylmä smoothie. Kuva: iStockphoto
Kokeilun arvoinen: kylmä smoothie. Kuva: iStockphoto

Kärsitkö raskauspahoinvoinnista? Näistä keinoista voi olla apua.

Raskauspahoinvointi voi olla lievää kuvotusta tai kuin viikkokausia kestävä raju vatsatauti. Listasimme pahoinvointia kokeneiden äitien parhaat vinkit pahan olon lievittämiseen. Kysyimme myös, mikä takuuruoka ainakin maistui – katso lista alta!

1. Syö usein ja vähän kerrallaan

Paha olo liittyy monella siihen, kun vatsa on tyhjä. Raskauspahoinvointia voi lievittää jo se, että pyrkii syömään riittävän usein (vaikka parin tunnin välein) ja pieniä annoksia kerrallaan. Aamulla voi auttaa, jos syö tai juo jotain pientä jo ennen ylösnousua.

Kun ruokailee muiden seurassa, ei keskity omiin tuntemuksiin niin paljon. Tästä on joillekin apua – toisilla taas äänet ja meteli lisäävät pahoinvointia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

”Oksensin joka aamu heti noustuani, paitsi jos olin syönyt ennen sängystä nousua vaikka hapankorpun palasen.”

Sisältö jatkuu mainoksen alla

”Aina piti olla mukana jotain suuhunpantavaa, yöpöydällä pähkinöitä, rusinoita tai keksejä, käsilaukussa suklaata. Kun oksetus iski pahana, piti jotain saada suuhun sillä sekunnilla, ei hetken päästä.”

”Se, kun söi tai joi kokoajan. Yhtään ei saanut verensokeri päästä laskemaan.”

”Jatkuva napostelu auttoi. Seura. Ympäristön vaihdos.”

2. Juo riittävän usein

Tähän pätee sama kuin syömiseen – liian vähän voi lisätä pahaa oloa. Lisäksi oksentelu aiheuttaa sen, että nesteitä todella tarvitaan.

”Toisessa raskaudessa helpotti, kun heti alusta lähtien joi 10 minuutin välein lusikallisen isomummin tekemään luomuviinimarjamehua... tämän opin ekasta raskaudesta, että ei saa päästää kroppaa kuivumaan.”

”Sitruunavesi! Kokonainen sitruuna puristettuna tuoppiin ja kylmää vettä päälle.”

3. Lepää tai liiku sen mukaan, miten pystyt

Väsymys voi lisätä pahoinvointia, joten levosta on hyötyä. Pahoinvointi voi tuntua eniten liikkeessä, jolloin kohtauksen voi saada loppumaan makaamalla esimerkiksi kyljellään. Toisaalta: joillakin taas auttaa kevyt liikunta.

”Vasta toisessa raskaudessa ymmärsin, että väsymys lisäsi pahoinvointia. Olen sairaanhoitaja, ja en voinut pahoinvoinnin vuoksi tehdä yövuoroja.” 

”Liikunta lähes päivittäin auttoi.”

”Kotioloissa auttoi kevyt ulkoilu ja säännölliset ruokailut.”

4. Suosi kylmää

Kylmä ruoka, jääpalat, viileä suihku tai ulkoilu kylmällä säällä – mikä tahansa viileä asia on hyvä. Lämmin ruoka tai juoma, helle tai sauna voivat sen sijaan huonontaa oloa. Yksi vastaajista kertoo syöneensä parvekkeella.

”Joskus mehujää tai jääpalat ennen syömistä auttoivat.”

”Söin kesäajan jääkuutioita suoraan pakastimesta.”

”Itselläni auttoi viileys. Asumme kuumassa maassa, joten lomalla talvisessa Euroopassa oli parempi olla.”

”Pystyin syömään grillikioskin ananashampurilaisen iltapäivisin parvekkeella viileässä, perään lepo.” 

5. Kokeile akupunktiota, pahoinvointirannekkeita tai vitamiineja

Moni vastaajista kertoo saaneensa apua akupunktiosta. Pahoinvointirannekkeitakin oli moni kokeillut, mutta läheskään kaikille ne eivät tuoneet helpotusta. B6-vitamiini saattaa auttaa, ja se on todettu odottajille turvallisiksi. Lopujo.fi-sivuston mukaan myös monivitamiinivalmisteen käyttäminen voi helpottaa pahoinvointia.

”Kuulin akupunktiosta ja menin kokeilemaan. Pahoinvointi loppui kuin seinään.”

”B6-vitamiini lievitti isoilla annoksilla.”

6. Hae apua, jos voimat loppuvat

Jos pahoinvointi haittaa normaalia elämää, hae sairauslomaa tai pyydä apua kotiin. Lääkäri voi määrätä pahoinvointiin lääkehoitoa. Erittäin vaikeaa pahoinvointia voidaan hoitaa sairaalassa tiputuksella.

”Lääkäri määräsi pahoinvointilääkettä. Se auttoi hiljalleen ja poisti suurimman oksetuksen. Huono oli kyllä jatkui.”

”Eniten auttoivat tiputusjaksot sairaalassa. Sitten oli aina jonkin aikaa parempi olla.”

Viimeistään auttaa aika. Useimmiten pahoinvointi hellittää 14. raskausviikkoon mennessä. Viimeistään pahoinvointi loppuu synnytykseen.

Raskauspahoinvoinnista kärsineiden luottoruuat

Kylmät maitotuotteet

  • mangojogurtti
  • banaanijogurtti
  • jäätelö
  • raejuusto
  • kaakao
  • sokeriton smoothie marjoista ja maustamattomasta jogurtista

Vihannekset ja hedelmät

  • kylmät kurkkuviipaleet
  • greippimehu
  • mehujäät
  • vauvansoseet
  • viinirypäleet
  • omena
  • sitruuna
  • vesimeloni
  • banaani
  • puolukat
  • mandariinit
  • ananas

Juotavat

  • marjakeitto
  • piimä
  • kylmä maito
  • vissy
  • makuvissyt
  • appelsiinituoremehu

Naposteltavat

  • hapankorppu
  • näkkäri
  • mantelit
  • pähkinät
  • rusinat
  • vaalea leipä
  • ruisleipä, päällä pelkkä levite

Makeat

  • suklaavanukas
  • suklaa
  • hedelmäkarkit
  • keksit

Suolaiset herkut

  • sipsit
  • suolakeksit
  • suolatikut
  • popkorni
  • suolakurkut

Muut ruuat

  • mikropizza
  • perunaa ja sipulia
  • muusiruoat
  • uuniperuna
  • keitot
  • puolukkapuuro
  • riisipuuro
  • keitetty peruna ja vesi
  • tortillat
  • kaupan valmis härkäruukku
  • einesmakaronilaatikko
  • pinaattikeitto

Sitaatit ja ruokalista ovat vauva.fin kyselyn tuloksista, 79 vastaajaa.

 

Vierailija

Vältettävä kaikkia sellaisia lihatuotteita, joita ei ole missään vaiheessa kuumennettu. Myös kokoliharuoat (pihvit, paisti) on kypsennettävä läpikypsäksi.

Meetwurstia EI saa syödä raskaana ollessa! Toimitus voisi ottaa sen listasta pois, ettei anna tietämättömille sitä kuvaa, että sen syönti ok!

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.
 
Sisältö jatkuu mainoksen alla