Kuva: iStockphoto
Kuva: iStockphoto

Raskausaika yksin herättää ristiriitaisia tunteita. Odotus on ihanaa mutta uusi arki pelottaa.

1. Puhu asiat selviksi

Yksin odottaminen voi olla kova paikka. On vauvan isä mukana kuvioissa tai ei, käy läpi tilanteeseen ja lapsen isään liittyvät tunteesi. Tunteesi isää kohtaan heijastuvat lapseen. Lapsi on puoliksi isän, vaikka et haluaisi isää nähdä tai hän kieltäytyisi yhteydenpidosta.

Puhu suhteestasi vauvan isään ystäviesi kanssa, ja pyydä neuvolasta keskusteluapua. Anna itsellesi ja toiselle vanhemmalle aikaa. Yhdeksässä kuukaudessa välinne voivat muuttua vielä monta kertaa. 

Isyyden tunnustamiseen ja huoltajuuteen liittyvissä asioissa auttaa lastenvalvoja. Isyyden tunnustamista suositellaan aina, kun se vain on mahdollista. Lapsella on oikeus molempiin vanhempiinsa. Älä anna tunteidesi estää lapsen yhteyttä isään.

Juttele omalle äidillesi tai hyvälle ystävälle vauvasta. Jaa heidän kanssaan se, minkä jakaisit isän kanssa.

2. Järjestä itsellesi apua jo etukäteen

Raskausajan alussa energiaa voi olla paljon ja tuntuu, että kaikesta selviää yksin. Loppuraskautta kohti apua tarvitseekin yhtäkkiä jo siivoamisessa ja kotitöissä, isompien hankintojen kantamisessa ja pinnasängyn kokoamisessa.

Usko siis jo valmiiksi: tarvitset apua. Sovi jo raskausaikana itsellesi tukihenkilöitä, jotka sitoutuvat auttamaan. Sano läheisillesi suoraan, että nyt tarvitset heitä.

Jos sinulla on vain vähän lähellä asuvia sukulaisia ja ystäviä joihin luottaa, koeta hankkia uusia tuttavuuksia jo raskausaikana. Internetin keskustelupalstoilta ja Yhden vanhemman perheiden liiton toiminnasta voit löytää muita samassa tilanteessa olevia.

Neuvoja ja tukiryhmiä voit löytää myös esimerkiksi seurakunnan, perheneuvolan, ensikodin tai Mannerheimin Lastensuojeluliiton toiminnan kautta.

Muista, ettet ole elämäntilanteessa ainoa: vauvoista noin joka kymmenes asuu vain äitinsä kanssa.

3. Sinun ei tarvitse olla superäiti

Vastuu voi tuntua pelottavalta – ja arki raskaalta. Tosiasia on, että moni yksinhuoltaja väsyy pikkuvauva-aikana. Ota selvää kunnan tarjoamasta avusta jo raskausaikana.

Raskausaikana tuen tarvetta ei vielä ymmärrä, mutta sen hakemiseen kannattaa vähintään varautua. Kaupungin perhetyötä voi hakea jo ennen lapsen syntymää – silloin sitä ei tarvitse myöhemmin jonottaa. Apu on kotona tapahtuvaa pienimuotoista lapsenhoitoa tai kotiaskareita. Neuvola auttaa avun hakemisessa. Perhetyön tai jopa lastensuojelun kautta avun pyytämistä ei kannata pelätä tai hävetä. Avun pyytäminen on lapsen etu.

Yritä nukkua ja levätä raskausaikana. On vauva sitten tyytyväinen ja helppo tai paljon itkevä koliikkivauva, tunteja uneen jää alussa vähän.

4. Hanki luottotyyppi synnytykseen

Synnytys yksin tuntuu monesta hurjalta. Miten siitä selviää ilman toisen vanhemman tukea? Puhu peloistasi neuvolassa. Joissakin kaupungeissa on myös oma synnytysvalmennus yksinodottajille.

Mieti, miten toimit kun synnytys alkaa. Miten menet sairaalaan? Kenelle soitat? Pakkaa sairaalakassi valmiiksi.

Synnytykseen voi ottaa tukihenkilöksi vaikka sukulaisen tai ystävän. Ketä siedät intiimien ja voimakkaiden hetkien ajan? Jos ystävä mukana synnytyksessä tuntuu epäluontevalta, Ensikodin kautta löydät avuksesi doulan.

Jos menet synnyttämään yksin, sano kätilölle että tarvitset häneltä paljon tukea.

5. Nauti hetkistä vauvan kanssa

Elämänmuutos on iso, ja suhde lapseen voi tuntua ristiriitaiselta. Älä odota ensipäivien olevan vain huikeaa onnea: mielialat heittelehtivät kaikilla. Rakkaus ja kiintymys syttyvät kyllä.

Mieti jo raskausaikana tapoja olla lähellä vauvaa ja tutustua rauhassa. Keskity mahassasi kasvavaan vauvaan: valitse mieluisa paikka ja rauhoitu tunnustelemaan vauvan liikkeitä. Lauleskele vauvalle lauluja, jotka tuntuvat tärkeiltä. Pidä raskausajan päiväkirjaa ja ota mahastasi kuvia, joita voitte lapsen kanssa myöhempinä vuosina katsella.

Helli itseäsi ja rauhoitu. On hyvä rauhoittua ajattelemaan, että kaikki kyllä järjestyy. Monet muutkin äidit odottavat vauvaa yksin ja pärjäävät hyvin. Vauva tuo elämään suurta rakkautta ja onnea. Teistä tulee ihan paras perhe.

Asiantuntijat: Kuopion yliopistollisen sairaalan Naisten akuuttikeskuksen osastonhoitaja Satu Juttula ja Helsingin kaupungin lapsiperheiden kotipalvelun johtava ohjaaja Elina Rosenberg

Suomen kesä voi yllättää, ja mittari voi kivuta keväälläkin hellelukemiin. Vaikka lämpö on ihanaa, raskausaikana se saattaa koetella normaalia enemmän.

Moni odottaja kokee, että helteellä olo on lähinnä tuskaisa. Yleisiä oireita ovat myös kohonnut verenpaine ja jalkojen turvotus. Niihin voi vaikuttaa esimerkiksi ruokavaliolla ja juomalla tarpeeksi.

Lukijamme vinkkaavat – näin helpotat oloa helteellä:

  • Juo tarpeeksi vettä!
  • Ei ylimääräisiä touhuja.
  • Pukeudu kevyesti luonnonmateriaaleihin. Kotona voi olla vaikka alusvaatteissa tai kääriytyneenä ilmavaan huiviin.
  • Kastele ohut lakana ja mene sen alle. Tai laita märkä pyyhe päähän.
  • Älä käytä kodinkoneita, jotka kuumentavat huoneilmaa, kuten imuria ja kuivausrumpua.
  • Katso Netflixiä ja syö vesimelonia.
  • Hakeudu mahdollisuuksien mukaan varjopaikkoihin.
  • Avaa yöllä kaikki ikkunat levälleen.
  • Pidä aina sumutinpullo tai jokin ”löyhytin” mukana.
  • Mene rannalle, kävele rantavedessä.
  • Ole kotona alasti tuulettimen vieressä.
  • Nauti! Kölli päivät auringossa, eipähän palele.
  • Laita autossa ilmastointi täysille.
  • Käy suihkussa.
  • Laita pihalle tai parvekkeelle pieni uima-allas.
  • Harrasta kevyttä kävelyä ja uimista.
  • Hengaile kellarissa tai kauppojen pakastealtaiden luona – myös maito- ja lihahyllyt hohkavat viileyttä.
  • Nosta jalat koholle.
  • Ryhdy vesisotaan.
  • Pue vain bikinit päälle.
  • Syö jätskiä välipalaksi.
  • Ota pitkät päiväunet.
  • Lepää sohvalla tai aurinkotuolissa.

Vinkit saatu Vauvan Facebookista ja Aihe Vapaa -keskustelupalstalta.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.
Jenni Dahlmanin esikoispoika täytti maaliskuussa vuoden. Pian hänestä tulee isoveli. Kuva: Antti Hämäläinen
Jenni Dahlmanin esikoispoika täytti maaliskuussa vuoden. Pian hänestä tulee isoveli. Kuva: Antti Hämäläinen

Jenni Dahlmanin ja Ossi Väänäsen toinen lapsi syntyy kesän lopulla. 

Jenni Dahlmanista, 36, tulee loppukesästä kahden lapsen äiti. Hänen puolisonsa, entinen jääkiekkoilija Ossi Väänänen, 37, kertoi asiasta tänä aamuna MTV:n Huomenta Suomi -ohjelmassa

– Kyllä kiirettä kotona riittää, ei siellä kerkeä syljeskelemään kattoon. Myöhemmin kesällä, kun toinen saapuu, kiireitä on vielä enemmän. En epäile yhtään, etteikö arki muuttuisi, mutta odotan innolla, Ossi kertoi. 

Jennin ja Ossin esikoispoika syntyi maaliskuussa 2017. Perhe asuu Espoossa. 

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.