Ravinto vaikuttaa omaan ja vauvasi hyvinvointiin.

Hyvä ravitsemus tuo odottajalle hyvää oloa ja vauvakin hyötyy siitä. Raskausaikana muuttuneista kehon tarpeista ja aineenvaihdunnasta ovat merkkeinä:

  • uudet mieliteot
  • alkuraskauden pahoinvointi ja heikotus
  • loppuraskauden ruoansulatusvaivat, närästys, ummetus ja täyttymisen tunne.

Pulmia voit lievittää syömällä säännöllisesti ja nauttimalla pieniä välipaloja. Kaikille raskaana oleville naisille suositellaan D-vitamiinivalmistetta ympäri vuoden. Lisäksi raskautta suunnitteleville ja raskaana oleville suositellaan foolihappolisää, ja monet tarvitsevat myös rautavalmisteen ja monivitamiini-kivennäisainevalmisteen.

10 vinkkiä odottajalle

  1. Syö vaihtelevasti erilaisia ruokia ja elintarvikkeita, näin vältät myös mahdolliset ravinnon haitta-aineet ja saat tasapainoisesti kaikkia ravintoaineita.
  2. Nauti ruisleipää ja täysjyväleipää joka aterialla, saat rautaa, foolihappoa ja kuituja. Kokeile ruisnäkkileipää, jos tuore leipä ei sovi. Käytä rasiamargariinia, ja valitse kevyttuote, jos paino uhkaa nousta liikaa.
  3. Kasviöljyjen, hyvien rasiamargariinien ja kalan osuus ruokavalion rasvoista saisi olla nykyistä suurempi, sillä se lisäisi sikiön kehitykselle välttämättömien rasvahappojen saantia. Muun rasvan osuutta olisi hyvä vähentää.
  4. Herkuttele puuroilla ja marjoilla. Marjojen C-vitamiini auttaa viljan rautaa imeytymään
  5. Syö runsaasti salaatteja ja raasteita. Saat C-vitamiinia, foolihappoa ja kuituja. Lorauta sekaan tilkka rypsiöljypohjaista salaatinkastiketta, saat välttämättömiä rasvahappoja.
  6. Nauti kasviksista, niistä saat monipuolisesti vitamiineja ja kivennäisaineita.
  7. Hedelmiä ja marjoja kannattaa syödä päivittäin ainakin kaksi annosta. Saat C-vitamiinia, foolihappoa ja kuituja
  8. Käytä rasvatonta maitoa ja maitovalmisteita. Suosi arkijuustona vähärasvaisia, alle 17 prosenttia rasvaa sisältäviä valmisteita. Saat runsaasti kalsiumia ja monia vitamiineja.
  9. Kun syöt vaihtelevasti eri kalalajeja 2–3 aterialla viikossa, saat hyvälaatuista rasvaa ja välttämättömiä rasvahappoja. Kala on D-vitamiinin paras lähde.
  10. Liharuoista suositeltavimpia ovat kevyet liharuoat, kuten broileri. Lihaa syömällä saat rautaa ja muita kivennäisaineita.

Asiantuntijana Arja Lyytikäinen, Vauva-lehden Neuvolasta.

Vauva 11/07

Lue myös:
Raskausajan ruoka - 15 kysymystä
Raskausajan ruokarajoitukset
Raskausajan terveellinen ruokavalio

 

Suomen kesä voi yllättää, ja mittari voi kivuta keväälläkin hellelukemiin. Vaikka lämpö on ihanaa, raskausaikana se saattaa koetella normaalia enemmän.

Moni odottaja kokee, että helteellä olo on lähinnä tuskaisa. Yleisiä oireita ovat myös kohonnut verenpaine ja jalkojen turvotus. Niihin voi vaikuttaa esimerkiksi ruokavaliolla ja juomalla tarpeeksi.

Lukijamme vinkkaavat – näin helpotat oloa helteellä:

  • Juo tarpeeksi vettä!
  • Ei ylimääräisiä touhuja.
  • Pukeudu kevyesti luonnonmateriaaleihin. Kotona voi olla vaikka alusvaatteissa tai kääriytyneenä ilmavaan huiviin.
  • Kastele ohut lakana ja mene sen alle. Tai laita märkä pyyhe päähän.
  • Älä käytä kodinkoneita, jotka kuumentavat huoneilmaa, kuten imuria ja kuivausrumpua.
  • Katso Netflixiä ja syö vesimelonia.
  • Hakeudu mahdollisuuksien mukaan varjopaikkoihin.
  • Avaa yöllä kaikki ikkunat levälleen.
  • Pidä aina sumutinpullo tai jokin ”löyhytin” mukana.
  • Mene rannalle, kävele rantavedessä.
  • Ole kotona alasti tuulettimen vieressä.
  • Nauti! Kölli päivät auringossa, eipähän palele.
  • Laita autossa ilmastointi täysille.
  • Käy suihkussa.
  • Laita pihalle tai parvekkeelle pieni uima-allas.
  • Harrasta kevyttä kävelyä ja uimista.
  • Hengaile kellarissa tai kauppojen pakastealtaiden luona – myös maito- ja lihahyllyt hohkavat viileyttä.
  • Nosta jalat koholle.
  • Ryhdy vesisotaan.
  • Pue vain bikinit päälle.
  • Syö jätskiä välipalaksi.
  • Ota pitkät päiväunet.
  • Lepää sohvalla tai aurinkotuolissa.

Vinkit saatu Vauvan Facebookista ja Aihe Vapaa -keskustelupalstalta.

Jenni Dahlmanin esikoispoika täytti maaliskuussa vuoden. Pian hänestä tulee isoveli. Kuva: Antti Hämäläinen
Jenni Dahlmanin esikoispoika täytti maaliskuussa vuoden. Pian hänestä tulee isoveli. Kuva: Antti Hämäläinen

Jenni Dahlmanin ja Ossi Väänäsen toinen lapsi syntyy kesän lopulla. 

Jenni Dahlmanista, 36, tulee loppukesästä kahden lapsen äiti. Hänen puolisonsa, entinen jääkiekkoilija Ossi Väänänen, 37, kertoi asiasta tänä aamuna MTV:n Huomenta Suomi -ohjelmassa

– Kyllä kiirettä kotona riittää, ei siellä kerkeä syljeskelemään kattoon. Myöhemmin kesällä, kun toinen saapuu, kiireitä on vielä enemmän. En epäile yhtään, etteikö arki muuttuisi, mutta odotan innolla, Ossi kertoi. 

Jennin ja Ossin esikoispoika syntyi maaliskuussa 2017. Perhe asuu Espoossa.