Miten trampoliinihyppely vaikuttaa lantionpohjaan? Kuinka pian synnytyksen jälkeen uskaltaa kokeilla? Kätilö Emilia Ek vastaa.

Kätilö ja ja Bailamama-terveysliikuntakonseptin kehittäjä Emilia Ek kertoo, että moni nainen yllättyy tramppaa kokeillessaan, kun lihakset eivät pidäkään. Tuntuu painetta ja ehkä lirahtaakin.

– Lirahtaminen on merkki siitä, että lihaksia täytyy ennen pomppimista vahvistaa. Liiallinen rasitus voi aiheuttaa sen, että lantionpohjan lihakset väsyvät liikaa ja pettävät, Ek sanoo.

Hyppimisestä ei tarvitse luopua, kun malttaa edetä rauhallisesti. Ennen tramppaharjoittelua lihaksia voi treenata imaisemalla emätintä ja peräaukkoa ylös ensin seisten, sitten esimerkiksi varvistaessa, kyykätessä tai kovalla maalla hyppiessä. Harjoituksia on hyvä tehdä viitisen kertaa viikossa. On tärkeää käyttää lihaksia tietoisesti myös arjessa.

Hyvä pidätysjännitys tarvitaan, kun siirrytään trampoliinille. Eli: ensin imu emättimeen ja peräaukkoon, sitten hyppy. Näin lantionpohjan elimet saavat tukea eikä liike aiheuta painetta.

Alkuun trampoliinilla voi kokeilla vaikka alustalla hytkyttelyä tai juoksemista vuoroaskelin.

– Omaa kroppaa kannattaa kuunnella. Kun tuntuu, ettei enää jaksa kannatella lantionpohjaa, on hyvä pitää taukoa. Alkuun muutama hyppy riittää, Ek sanoo.

Tramppa ei sovi synnytyksestä palautuvalle

Synnytyksen jälkeen Ek neuvoo pysymään pois trampalta riittävän kauan.

– Esimerkiksi kuusi viikkoa on ehdottomasti liian lyhyt palautumisaika. Puhutaan useammasta kuukaudesta, puolestakin vuodesta.

Synnytyksen jälkeen on erityisen tärkeää vahvistaa lantionpohjaa ensin muuten. Silloinkin, kun laskeumaoireita tai lirahtelua ei ole.

– Missään nimessä en suosittele tramppaa ensimmäiseksi treenimuodoksi synnytyksen jälkeen, Ek sanoo.

Lantionpohjan toipumiseen vaikuttaa moni asia: missä kunnossa lihakset olivat ennen, miten synnytys meni, oliko monikkoraskaus. Ensimmäisestä synnytyksestä lihakset kuntoutuvat yleensä nopeammin kuin seuraavista.

Sektion jälkeen trampoliinihyppelyä on hyvä välttää vähintään yhtä kauan kuin alatiesynnytyksen jälkeen. Vaikka vatsan iho toipuu leikkauksesta nopeasti, sisäisten kudosten paraneminen kestää.

Raskauden aikana trampoliinihyppelyä ei suositella, jo loukkaantumisriskinkin takia.

Alina käy Hoksaus-kerhossa kerran viikossa. Kuva: Milka Alanen

Siellä on tutkimustakki ja aineita kokeita varten, Alina kertoo.

”Tiedekerhossa kaikkein kivointa on tutkiminen, koska siinä tapahtuu kaikkea, joka tulee koko maailmasta.

Minulla on siellä tutkimustakki ja aineita kokeita varten.

Viimeksi me laitettiin tötteröön niitä aineita. Sitten laitettiin tötteröön ilmapallo ja sitten se ilmapallo muuttui isoksi.

Seuraavaksi haluan tehdä toisia kokeita.”

Alina, 3

Meidän Perhe 11/2017

Heinin ja Timon viisihenkinen perhe matkusti neljässä kuukaudessa maapallon ympäri. Matka onnistui tarkalla säästämisellä ja hyvällä ennakkosuunnittelulla.

1. Aloita ajoissa 

Matkaan säästäminen ja reitin suunnittelu kannattaa aloittaa jo vuotta tai kahta ennen matkaa.

2. Pohdi irtioton pituutta

Koti-ikävä, raha ja vapaiden pituus töistä tai koulusta rajoittavat matka-aikaa. Meidän reissumme alkoi kesälomalla, koulusta anoimme vapaata puolentoista kuukauden ajaksi.

3. Mieti tulot 

Meidän perheemme matka maksoi yhteensä 38 450 euroa. Siihen käytettiin perhevapaita, säästettyjä vuosilomia ja opintovapaata, joten rahaa tuli tilille myös matkan aikana.

4. Suunnittele ja säästä 

Teimme säästötavoitteen ja laitoimme rahaa sivuun joka kuukausi kahden vuoden ajan. Säästimme myös veronpalautukset, lomarahat, ym. ”ylimääräisen” tulon.

Pääset pitkälle, kun budjetoit 50–100 e/hlö/pv. Sen pitäisi kattaa kaikki lennoista ruokaan ja nähtävyyksiin. Meillä yhden henkilön vuorokausihinnaksi riitti alle 70 euroa.

5. Vuokraa, myy ja lainaa 

Vuokrasimme kotimme matkan ajaksi ja lainasimme automme tuttavaperheelle vakuutusmaksujen hinnalla. Turhat tavarat, kuten vauvan vaatteet, myimme pois.

6. Ole viisas matkailija

Vertaa, suunnittele, varaa ajoissa ja vältä sesonkeja. Me vietimme paljon aikaa Etelä-Amerikassa edullisen hintatason vuoksi.

7. Mieti reitti

Reittimme kulki näin: Helsinki, Hong Kong, Indonesia, Australia, Uusi-Seelanti, Chile, Brasilia, Espanja. Lennot varasimme kaksi kuukautta ennen lähtöä, sillä vasta silloin vapaa koulusta varmistui. Varhemmin varatut lennot voi saada edullisemmin.


Huomenta, Uusi-Seelanti! Freedom camping -leirintäalue, Meat Works, Uusi-Seelanti. Nouseva aurinko lämmittää Hannaa matkailuauton sängyllä. Takana on ensimmäinen yö matkailuautossa.

 


Kohta tarvitaan hanskat. Kaikoura Beach, Uusi-Seelanti. Tytöt totuttelevat Uuden-Seelannin syksyyn Australian helteen jälkeen. Taustalla jäisenä usvana höyryävä meri, jalkojen alla suhisee musta laavahiekka.


8. Huolehdi terveydestä

Muista matkavakuutus, rokotukset ja lääkkeet.

9. Ajattele myönteisesti

Kaikki on mahdollista. Suurin este lähtemiselle on useimmiten omien korvien välissä.


Sisko auttaa. Pelourinhon kaupunginosa, Salvador de Bahía, Brasilia. Laura nappaa Hannan oikeaan suuntaan, kun taapero haluaa painella omiin seikkailuihinsa.

Iskä, tää haisee. Rotorua, Uusi-Seelanti. Timo yrittää saada kuvaa purkautuvasta geysiristä. Emma nyrpistelee mädän kananmunan hajuiselle lemulle.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.