Näiden pelien parissa viihtyvät niin lapset kuin aikuisetkin.

Apple valitsi maanantaina 8. joulukuuta vuoden 2014 parhaat sovellukset. Poimimme niiden joukosta viisi mobiilipeliä, joiden parissa viihtyy koko perhe.

1. Elevate

Applen mukaan vuoden paras sovellus on muistipeli Elevate. Sen luvataan parantavan esimerkiksi keskittymiskykyä, nopeaa ajattelua ja matemaattisia taitoja. Elevate on yksilöllinen aivojumppari, joka muuttuu samalla, kun pelaaja kehittyy. Sovellusta suositellaan yli 13-vuotiaille. Se on hyvä valinta myös unohtelevaisille vanhemmille, jotka haluavat kehittää itseään hauskalla tavalla. Peliä ei ole saatavilla suomeksi, joten englannin taitoa tarvitaan.

Saatavilla: iOS ja Android

Hinta: Ilmainen

2. Threes!

Addiktoiva pulmapeli, joka perustuu kolmen kertotauluun. Pelaajan tehtävä on yhdistää numeroita toisiinsa näyttöä pyyhkäisemällä. Pelin säännöt ovat helpot, joten se sopii myös lapsille. Yksinkertainen idea sai muut pelintekijät luomaan useita identtisiä pelejä. Niistä esimerkiksi peli 2048 on ilmainen, ja sitä voi pelata myös selaimella.

Saatavilla: iOS ja Android

Hinta: 1,79 € (iOS), 1,48 € (Android)

3. Toca Lab

Peli kaikille pienille tiedemiehille ja -naisille. Toca Boca -pelistudio luo pelejä, jotka auttavat lapsia oppimaan uutta maailmasta hauskalla tavalla. Toca Labin avulla lapsi voi tutustua tieteen jännittävään maailmaan ja kaikkiin 118 alkuaineeseen. Se sopii hyvin yhteiseksi leikittäväksi vanhemmille ja lapsille. Vanhemman apua saatetaan tarvita siksi, että pelin kieli on englanti. Peli on silti turvallinen myös lapsen yksinään käytettäväksi, sillä se ei sisällä ulkopuolisia mainoksia tai sovelluksen sisäisiä ostoksia.

Toimii: iOS ja Android

Hinta: 2,69 €

4. Nighty Night Circus

Iltasatusovellus lapsille! Nighty Night Circuksen piirrokset ja animaatiot ovat hurmaavia ja värikkäitä. Sadun aikana lapset uppoutuvat sirkusympäristöön ja saavat saattaa nukkumaan kahdeksan eri eläintä. Ensin eläimet kuitenkin haluavat esittää lapselle parhaat temppunsa. Sopii neljävuotiaille ja vanhemmille. Sovelluksen kerronta on saatavilla englanniksi ja ruotsiksi, mutta suomi uupuu (ainakin vielä) kielilistalta. Vaan eipä haittaa – pieni kielikylpy kehittää lasta. Edellinen osa Nighty Night! on saatavilla myös Androidille.

Saatavilla: iOS

Hinta: 2,99 €

5. Retry

Applen listalta löytyy myös suomalaisen Rovion peli Retry, jonka ovat luoneet ”ne tyypit, jotka istuvat Angry Birdsin tekijöiden naapurihuoneessa”. Pelissä ohjataan lentokonetta, jolla pitää lentää maaliin esteitä varoen. Peli on yksinkertaisuudestaan huolimatta haastava, mutta sopii myös lapsille. Aikuiset voivat fiilistellä pelin retroa 8-bittistä grafiikkaa.

Saatavilla: iOS ja Android

Hinta: Ilmainen

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.
Iiro on nopea, madot hitaita. Kuva: Mikko Hannula
Iiro on nopea, madot hitaita. Kuva: Mikko Hannula

Iirosta on hauskaa seurata matojen touhuja ja viedä niitä multaan turvaan, kun äiti tekee puutarhatöitä.

”En ole matojen pelastaja. Tai olen. Kun äiti kaivaa ja huutaa, että täällä on hieno, mä tulen ottamaan madon. Vien sen multaan turvaan.

Mullassa mato syö ja kakkaa. Se kasvattaa meidän herneitä.

Tiellä auto tai pyörä voi ajaa madon päälle. Madot ei osaa vielä varoa.

Toi iso on varmaan isä ja toi toinen äiti. Kohta ne varmaan sukeltaa. Onkohan niiden koti kaukana?

Käyn välillä tekemässä muuta ja tulen sitten taas seuraamaan niitä. Madot on aika hitaita. Mä olen nopea.”

Iiro, 4

Alaraajavammat ovat lasten jalkapallovammojen suurin yksittäinen ryhmä, sanoo professori Jari Salo.

Lasten loukkaantumisalttius kasvaa, kun treeneistä siirrytään peleihin, joissa vauhti ja loppuun saakka yrittäminen ovat kovemmalla tasolla.

Yleisimpiä lasten jalkapallovammoja ovat nilkkojen vääntövammat sekä eri puolille kehoa kohdistuvat kolhut. Myös päähän kohdistuu lukumääräisesti paljon vammoja, mutta ne ovat onneksi yleensä vaikutuksiltaan vähäisiä.

– Nyrjähdykset ja nivelsidevammat ovat yleisempiä tytöillä, murtumat puolestaan pojilla, Jari Salo kertoo.

Murtumat ja ruhjeet liittyvät usein kontaktitilanteisiin, kun taas nivelside- ja lihasvammat syntyvät kaatumisten yhteydessä ja suunnanvaihdoista. 

– Takareiden alue jää usein liian vähälle huomiolle. Sen vammat ovat nopeimmin kasvava ryhmä jalkapallossa. Kasvuiässä tilanteeseen tuo lisähaasteen reisiluun pituuskasvu, johon lihasten tulisi mukautua, Salo painottaa.

Rasitusvammojen taustalla usein kasvuun liittyvät tekijät

Lasten ja nuorten rasitusvammoissa ikä on merkittävä tekijä. Kasvavalla lapsella tai nuorella on useita kohtia, joissa luiden kasvutumakkeiden luutuminen ja jänteiden ongelmat ilmaantuvat tietyssä järjestyksessä ikävaiheiden mukaan, jos rasitus ylittää sietokyvyn. 

– Tyypillisiä rasitusvaivojen kohtia ovat mm. kantapääkivut sekä polvilumpiojänteen alaosan vaivat, kuvailee Salo.

Urheilun muuttuminen ”ammattimaisemmaksi” yhä nuoremmissa ikäluokissa lisää rasitusvammoja.

Spesifi lajikohtainen harjoittelu yhdistettynä vähentyneeseen yleiseen vapaa-ajan liikkumisen näyttäisi osittain selittävän rasitusvammojen yleistymistä. Toinen merkittävä tekijä on urheilun muuttuminen ”ammattimaisemmaksi” yhä nuoremmissa ikäluokissa.

– Useampaa lajia harrastavilla lapsilla rasituksen sietokyvyn rajan huomaaminen on usein vaikeaa, kun kussakin lajissa pyritään maksimoimaan siinä tarvittava harjoittelu. Tällöin ennaltaehkäisyssä korostuu vanhempien ja valmentajien yhteistyö myös eri lajien kesken, Salo toteaa.

Vammojen ennaltaehkäisy monen tekijän summa

Akuuttien pelitilanteessa syntyneiden vammojen ennaltaehkäisyyn ei ole oikotietä. Rasitusperäisiä vammoja voidaan vähentää oikeanlaisella harjoittelulla sekä huomioimalla lapsen kokonaistilanne. 

– Riittävän monipuolinen harjoittelu, alkulämmittelyt, palautumisen seuranta, tasapainoinen ravitsemus, lapsen kuuntelu sekä maltti olla pois rasituksesta, jos ilmenee viitteitä rasitusperäisestä vammasta ovat hyviä keinoja vammojen ennaltaehkäisyyn, sanoo lastentautien erikoislääkäri Petri Koponen.

Aikuisen on huomioitava, jos lapsi ei pysty enää tekemään suorituksia aiemmalla tavalla, vaikka hän ei oireita valittaisikaan.

Lapsi ei vielä tunne omaa kehoansa ja siinä tapahtuvia muutoksia, jolloin harrastuksessa mukana olevien aikuisten rooli korostuu. Aikuisen on huomioitava, jos lapsi ei pysty enää tekemään suorituksia aiemmalla tavalla, vaikka hän ei oireita valittaisikaan.

– Treeniohjelma on hyvä rakentaa monipuoliseksi: nuorille ei kannata suunnitella liiaksi voimaharjoitteita ja alakouluikäisille lapsille on tärkeä mahdollistaa eri lajien kokeilu lapsen näin halutessa. Myös joukkueen reilut pelisäännöt ovat lasten ja nuorten joukkuepeleissä tärkeässä roolissa, painottaa Koponen lopuksi.

Jos urheillessa sattuu - milloin lääkäriin?

  • Urheilukentällä aloitettu perinteinen kylmä-koho-kompressio -hoito on hyvä ensiapu.  
  • Päävammojen osalta on tärkeä selvittää, onko lapsi ollut tajuttomana tilanteen jälkeen. Jos lapsi on hetkenkin tajuttomana tai päävamman liittyy muistikatko, lääkärin arvio on tarpeen.
  • Akuuteissa vammoissa on hyvä lähteä lääkäriin, jos lapsi ei pysty käyttämään loukkaantunutta raajaa, raaja on epämuotoinen, kipu on kova tai kyseessä on avovamma. 
  • Rasitusvammoissa on hyvä kääntyä asiantuntijan puoleen, jos vammoihin liittyy lepokipua, aiempi vaiva pahenee akuutisti tai tilanne pitkittyy harjoittelutausta huolimatta.

Lähde: Mehiläinen.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.