Kun kotiin paukkaa nälkäinen koululainen, on jääkaapissa hyvä olla helppoa naposteltavaa.

Kolmasluokkalaisen vanhempana olen uuden haasteen edessä. Iltapäiväkerhon myötä lapselta loppui myös ip:n välipalahetki. Tilanne vaati aivan uudenlaista varustautumista. Lapsella on oltava koulusta tulleessaan helposti laitettavaa välipalaa.

Lasta ei viitsisi opettaa ihan passatuksi, mutta jos haluan, että lapsi syö terveellisesti, joudun näkemään hiukan vaivaa. Turha luulla, että porkkanan kuoriminen houkuttelisi yhdeksänvuotiasta. Varaudun siis pilkkomaan hedelmiä ja vihanneksia valmiiksi jääkaappiin. Ainakin näitä lapsi löytää jääkaapista:

  1. Naposteltavia vihanneksia: Porkkanoita, lanttua, kurkkua ja paprikaa valmiiksi kuorittuna ja viipaloituna. Pakasteherneitä on kiva napsia kulhosta. Niitä on kätevä ottaa pakkasesta aamulla sulamaan sopiva annos.
  2. Hedelmiä: Banaani, omena, päärynä ja viinirypäleet ovat lasten välipalasuosikkeja. Omenan sujahtaa mieluiten suuhun, kun se on viipaloitu. Ja kun omenan leikkaa tämän Youtuben ohjevideon mukaan, se säilyy kivan tuoreena jääkaapissa.
  3. Voileipä tarpeet ja ruisleipätikkuja: Voileivän teko onnistuu hyvin koululaiselta, kun kyseessä on vaalea pehmeä leipä. Mutta jos, haluan tarjoilla ruisleipää, se sujahtaa suuhin vain valmiiksi leikattuina puolen sentin paksuisina tikkuina.
  4. Smoothie: Luottoreseptissäni on luonnonjugurttia, loraus maitoa, banaani ja pari desiä mustikoita, mustaviinimarjoja tai mansikoita surautettuna blenderillä. Lisään hunajaa, jos maku on liian kirpeä. Tämän voisi valmistaa koko perheelle aamupalaksi ja jättää jämät koululaisen välipalahetkeen.
  5. Pähkinöitä ja manteleita: Nämä naposteltavat ovat paitsi terveellisiä myös lapsesta hyviä. Niitä sujahtaisi suuhun helposti pussillinen. Niinpä annostelen kourallisen valmiiksi välipalarasiaan.
  6. + Herkkuylläri: Jotta joka päivä ei ole samanlainen, välillä on kiva ilahduttaa lasta erikoistarjoilulla. Silloin jääkaapissa voisi odottaa myös vispi- tai riisipuuroa, marjakeittoa, jugurttipurkki, pinaattilettuja, pannukakkua, karjalanpiirakoita tai vaikkapa myslipatukka.

Millaisia välipaloja sinä teet lapsellesi? Jaa vinkkisi alla olevaan kommenttilaatikkoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Lue lisää:

Helppo välipala urheilijalapselle

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kokoa koululaiselle terveellinen välipala

Lomailevan koululaisen helppo eväs: Rieskarulla

Sisältö jatkuu mainoksen alla