Olet mitä syöt. Ja vatsasi kertoo, mikä on terveydentilasi. Hämmästyttävää!

Olen jo pitkään ollut kiinnostunut niinkin hohdokkaalta kuulostavasta aiheesta kuin suoliston mikrobistosta. Syy on yksinkertainen: suoliston mikrobistolla on vahva yhteys terveyteen ja ihmisen koko hyvinvointiin.

Esimerkiksi keliaakikolla, diabeetikolla, autistilla ja ylipainosta kärsivällä on jokaisella omanlaisensa suolistomikrobisto. Myös ihmisen raskaus, stressi tai masennus näkyvät mikrobiston koostumuksessa.

Omaan mikrobikoostumukseensa pystyy vaikuttamaan paljon sillä mitä syö. Karkeasti: kasvikset, marjat, hedelmät ja hapanmaitotuotteet ovat hyväksi suoliston normaaliflooralle; liiallinen kova rasva, sokeri ja punainen liha puolestaan heikentävät suoliston mikrobikantaa.

Suoliston normaaliflooraa voidaan buustata myös probiooteilla eli elävillä maitohappobakteereilla. Erilaisia maitohappobakteerivalmisteita on markkinoilla useita. Tärkeää on, että valmisteessa on hyvää tekeviä bakteereja runsaasti (yhdessä annoksessa miljoonia, jopa miljardeja), muuten valmisteesta ei ole juuri hyötyä.

Tutkimuksia probioottivalmisteiden hyödyistä terveyteen tehdään parhaillaan kiivaasti, ja yksittäisiä tutkimustuloksia on julkaistu jo jonkin verran.

Eräässä tutkimuksessa probioottien nauttiminen ehkäisi flunssia, toisessa lasten allergioita ja atooppista ihottumaa. Jos kerran stressi ja masennuskin näkyvät suoliston mikrobikannassa, niin voisiko niitäkin hoitaa tulevaisuudessa probioottivalmisteilla?

Japanilainen yritys ainakin yrittää. Se lanseeraa pian maitohappobakteerivalmisteen, jonka mainostetaan vähentävän stressiä. Mielenkiintoista!

Viime viikolla kuulin aiheesta lisää lehdistöinfossa, jossa pääpuhujana oli elintarvikemikrobiologian professori Per Saris Helsingin yliopistosta.

Tässä lyhyesti listattuna tilaisuuden mielenkiintoisimmat pointit:

  • Monet taudit ovat yhteydessä suolistoflooran muutoksiin (esim. tyypin 2 diabetes, keliakia, allergiat, liikalihavuus).
  • Yleensä näissä sairauksissa on kyse mikrobiston monimuotoisuuden vähenemisestä.
  • Siksi erityisesti tautien yhteydessä probioottien nauttiminen voi kannattaa. (On kuitenkin sairauksia, joiden oireita probiootit pahentavat. Siksi kannattaa ennen kuurin aloittamista keskustella lääkärin kanssa.)
  • Esimerkiksi keliaakikoilla probioottikuuri muutti suoliston mikrobistoa monipuolisemmaksi ja terveemmäksi.
  • Probiootteja on käytetty myös ylipainon hoidossa tukemassa laihdutusta.
  • Koska myös raskauden aikana äidin mikrobikanta heikkenee, probiootteja on järkevä syödä. Järkevää se on erityisesti raskauden loppuvaiheessa, sillä syntyvä lapsi saa ensikosketuksensa mikrobeihin äidiltään. Jos äidillä on terve mikrobisto, sellainen muodostuu todennäköisemmin myös lapselle.
  • Professori Per Sarin: "Itselläni on viisi lasta. Nuorimmaisen kanssa tein niin, että heti lapsen synnyttyä annoin hänelle probiootteja ottamalla sormenpäälläni maitohappobakteeripesäkkeitä maljalta ja työntämällä sormeni vauvan suuhun. Nyt 11-vuotiaana hän on lapsistani ainut, jonka ei ole koskaan tarvinnut syödä ainuttakaan antibioottikuuria."

Koska kerran mikrobistolla on selvä yhteys ihmisen hyvinvointiin ja terveyteen, niin olisi mielenkiintoista saada tietää, millainen on oma mikrobisto. Onko se normaali, terveen ihmisen floora vai jyllääkö suolistossa jokin tulehduksia aiheuttava bakteeri?

Viimeviikkoisessa tilaisuudessa pääsin tutustumaan suoliston mikrobistoa mittaavaan testiin. Suomalaisten mikrobiologian asiantuntijoiden perustama yritys Gut Guide on lanseerannut yleiseen käyttöön tarkoitetun suolistoindeksitestin, jolla kuka tahansa voi mittauttaa oman toivottujen ja ei-toivottujen bakteerien suhteen suolistossaan.

Mikäli suolistoindeksi ei ole tavoitetasolla, testin jälkeen saa ohjeet, miten omaa suolistoflooransa voi tasapainottaa.

Kunhan olen saanut testin tehtyä ja tulokset itselleni, kerron kokemuksista lisää.

Lue lisää Hyvää päivää -palstan juttuja:

Älä pode morkkista herkuttelusta. Tiukka dieetti ei toimi!

Kumpi on pahempi, rasva vai sokeri?

Marianne Rautanen on Meidän Perhe -lehden toimitussihteeri, jolla on keittiönkaapissa seitsemän pussia pähkinöitä ja joka yrittää sinnikkäästi löytää kosmeettisen avun mustiin silmänalusiin.

Hyvää päivää -palsta päivittyy torstaisin.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Telttailu metsässä on lapselle mahtava seikkailu. Näillä ohjeilla koko perheen retki onnistuu.

Kirpeä syyssää ei haittaa, kun varusteet on valittu oikein. Valitse patikkareitti nuorimman kulkijan jaksamisen mukaan, jotta kaikille jäisi reissusta mukavat muistot. Jälkikasvua on turha yrittää houkutella metsään toistamiseen, jos heidän mielestään retki oli rämpimistä ikävässä maastossa itku silmässä.

1. Pakkaa oikein

Useimmiten aloittelijat pakkaavat liikaa tavaraa. Maisemat eivät jaksa kiinnostaa, jos kaikki energia hupenee ylipakattua reppua raahatessa. Ota mukaan vain ne asiat, joita oikeasti uskot tarvitsevasi. Pakkaa mukaan vaihtovaatteet kastumisen varalta ja muista, että pimeän tullen on aina kylmä.

2. Kerrospukeudu

Satsaamalla siihen, mitä puet päälle, voit pienentää vaihtovaatteiden kuormaa. Ihoa vasten tuleva vaatekerros on tärkeä, sillä se siirtää kosteutta ja pitää sinut lämpimänä. Kuorikerroksen taas olisi hyvä pitää kosteus ulkopuolella. Valitse ihoa vasten esimerkiksi merinovillaa. Kantorepussa tai -rinkassa matkustava vauva pärjää syyskelissä toppahaalarissa, joka toimii hyvin myös makuupussina päiväuniaikaan.

3. Uudelleen suljettavat muovipussit = paras ystäväsi

Pakkaa kaikki tavarat suljettaviin Minigrip-pusseihin. Jos sataa, reppu putoaa lampeen tai maitotetra menee rikki patikoinnin aikana, koko repun sisältö tulitikkuja myöten ei tuhoudu käyttökelvottomaksi. Lisäksi vaatteet on helppo pakata pusseissa ilmatiiviisti pieneen tilaan.

4. Varaudu kunnon eväillä

Ulkona ruoka maistuu. Pakkaa matkaevääksi keksejä ja pähkinöitä. Kauppojen valmiit smoothie- ja puuropussit ovat käteviä välipaloja. Grillimakkarapaketti pysyy viileänä, kun pakkaat sen jäähdytetyn vesipullon kanssa samaan pussiin. Vesi tietysti juodaan taukopaikalla.

Retkieväitä kannattaa maistattaa ensin kotioloissa. Etenkin retkeilykaupoissa myytävät veteen sekoitettavat pussiruuat saattavat olla lapsesta aluksi epäilyttäviä – ja kotimatka tyhjällä mahalla yhtä tuskaa.

5. Yksi kuppi per nenä riittää

Unohda kertakäyttöastiat ja muu hienostelu! Retkellä kaikki ruokailu tapahtuu kuupasta, josta juodaan kahvit ja maidot sekä syödään retkikeittimellä tai nuotiolla valmistetut mössöt ja makkarat. Muista, että kaikki, mitä viette luontoon, tulee myös mukananne takaisin. Yhden puukon ja parin mukin huuhtominen on huomattavasti helpompaa kuin roskasäkin roudaaminen.

6. Muista otsalamppu

Syksyllä hämärä hiipii leiripaikalle jo alkuillasta, ja kesäyössäkin on kurja suoriutua unisen lapsen puskapissattamisesta pelkän kuun valossa. Majoita retken pituus aina niin, että leiri on pystytetty ennen pimeää. Varaa myös lapsille omat valot – heistä on hauska tutkia kantoja ja koloja omilla lampuilla.

7. Panosta makuualustoihin

Teltan ja makuupussien lisäksi yöpymismukavuuteen vaikuttavat kunnolliset makuualustat. Lasten (ja itsesi) takia sijoita ilmatäytteiseen alustaan, joka on paksumpi ja mukavampi kuin perinteiset solumuovilärpäkkeet. Teltassa nukkuminen on lapsista muutenkin vähän epämukavaa, eikä kannata ottaa sitä riskiä, että kivi patjan alla pilaa koko porukan unet.

8. Huolehdi hygieniasta

Mukana kannettavaa vettä ei tuhlata käsien pesuun. Pakkaa mukaan käsidesi sekä kunnon tukko kosteuspyyhkeitä, joilla voit puhdistaa sekä kädet, naamat että peput tarvittaessa.

9. Jätä lelut kotiin

Jätä rinkasta pois lelut sekä varsinkin pelikoneet. Lapset ymmärtävät kohtalaisen mukavasti, että keskellä metsää ei ole wifiä – etenkin jos maltat jättää myös oman kännykkäsi reppuun. Kaikenikäiset lapset löytävät tekemistä luonnosta, kunhan he saavat ensin hetken marista, ettei täällä ole mitään tekemistä.

10. Varaa aikaa

Aikuisten retkeä varten on kohtalaisen helppoa laskea, kuinka pitkä matka päivän aikana taittuu tai kauanko leiriytymiseen menee aikaa. Pienten lasten kanssa aika kannattaa tuplata. Metsäpolun varrelta löytyy kiinnostavaa tutkittavaa tai pissalle pitää päästä hieman useammin, mikä metsässä on sekin oma operaationsa. Kiire ei kuulu rentouttavalle retkelle, joten valitse mieluummin lyhyempi reitti ja väljempi aikataulu.

+ Harjoittele telttailua

Jos aiotte yöpyä teltassa, sitä kannattaa harjoitella lasten kanssa etukäteen vaikkapa omalla pihalla tai olohuoneessa. Teltassa nukkuminen on vähän jännää, joten konseptiin kannattaa tutustua lähellä omaa sänkyä. Yöllä kaikki äänet kuulostavat telttakankaan läpi aivan erilaisilta kuin päivällä, eikä metsässä ole koskaan täysin hiljaista. Herkimmille lapsille saattaa olla hyvä idea ottaa mukaan kuulosuojaimet yöunien turvaamiseksi.

Aikuisten kannattaa treenata teltan pystytystä niin, että se tulee selkärangasta. Siinä vaiheessa, kun sadekuuro on kastellut koko porukan ja ilta alkaa hämärtyä, et halua enää tuhlata sekuntiakaan tappelemalla tukivaarnojen ja telttaköysien kanssa.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Puolet suomalaisista ei pese käsiään tarpeeksi hyvin flunssakautena. Kannattaisi, sillä käsienpesu on tehokkain keino ehkäistä tartuntoja.

Vain joka viides suomalainen pesee kätensä niistämisen jälkeen. Loput 80 prosenttia siis levittävät käsissään flunssapöpöjä eteenpäin.

Luvut käyvät ilmi lääkäriasema Mehiläisen ja IROResearchin kyselytutkimuksesta. Sen mukaan yli puolet suomalaisista ei kiinnitä flunssakaudella riittävästi huomiota käsihygieniaan. Kannattaisi, sillä flunssien leviäminen aiheuttaa paljon riesaa. Pikkulapset saattavat sairastaa jopa kymmenen flunssaa vuodessa.

Kädet pitäisi pestä huolellisesti aina niistämisen ja vessassa käymisen jälkeen sekä ennen ruokailua.

Muistisääntö: Tuiki tuiki tähtönen

Mikä tahansa nopea huljautus ei riitä. Kunnolliseen käsienpesuun kuluu noin 20 sekuntia aikaa. Laula samalla kierros Aakkoslaulua, niin tiedät pesseesi tarpeeksi pitkään. Joululaulukaudella voit laulaa samalla sävelellä Tuiki tuiki tähtösen.

Tässä vielä tarkemmat ohjeet:

  1. Huuhtele kädet.
  2. Saippui kunnolla nestesaippualla.
  3. Hiero saippuaa sormien väleihin ja sormenpäihin, jotta myös kynsien aluset puhdistuvat. Muista myös kädenselät ja ranteet.
  4. Huuhtele huolellisesti. Jos olet tehnyt kaiken kunnolla, olet Aakkoslaulussa jo loppuvärssyissä.
  5. Kuivaa kädet puhtaaseen pyyhkeeseen.

 

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.