iStockphoto
iStockphoto

Kokosimme uusista ravitsemussuosituksista parhaat neuvot lapsiperheille.

Lisää D-vitamiinia, ruoaksi kalaa ja kasviksia ja lisäksi tunti liikuntaa päivässä, siinä helppo muistisääntö lasten vanhemmille uusien pohjoismaisten ravitsemussuositusten mukaan. 

Yli 2-vuotiaiden lasten ja vanhempien D-vitamiinin saantisuositusta on uusissa suosituksissa nostettu hieman. Entisen 7 mikrogramman sijasta D-vitamiinia tulisi saada nyt päivittäin 10 mikrogrammaa.

D-vitamiinia saadaan etenkin vitaminoiduista maitovalmisteista ja ravintorasvoista sekä kalasta. Pohjoisissa oloissa D-vitamiinia on napsittava lisäksi purkista. 

Uudet ravitsemussuositukset: Kokonaisuus tärkeintä

Uusissa suosituksissa kiinnitetään aiempaa enemmän huomiota ruokavalioon kokonaisuutena yksittäisten ravintoaineiden sijasta. Myös ruoka-aineiden laatuun ja etenkin rasvan laatuun kiinnitetään aiempaa enemmän huomiota.

Suosituksissa on tiukennettu kovien eli tyydyttyneiden rasvojen saantisuositusta. Kovan rasvan määrä pitäisi rajata alle kymmeneen prosenttiin kokonaisenergiamäärästä. Rasvan tulisi valtaosastaan olla niin sanottua pehmeää rasvaa, jota saa esimerkiksi kalasta.

Sokeriherkkuja vähemmän

Kun punaisen lihan syöntiä rajoitetaan ja lisätään ruokavalioon kalan ohella pähkinöitä, siemeniä, kasviksia, hedelmiä, palkokasveja, täysjyväviljaa ja marjoja ollaan oikealla tiellä.

Etenkin lapsiperheiden kannattaa muistaa, että lisättyä sokeria sisältävien juomien ja ruokien käyttöä tulisi välttää.

Seleenin saantisuositus aikuisille niin ikään on noussut hieman ja on raskaana oleville ja imettäville naisille nyt 55 mikrogrammaa päivässä entisen 50:n sijasta.

Tunti liikuntaa lapsille

Uutena ravitsemussuosituksissa annetaan suosituksia myös riittävän fyysisen aktiivisuuden saavuttamiseksi. Suosituksen mukaan lasten tulisi liikkua monipuolisesti vähintään 60 minuuttia päivässä. Tietokonepelien pauloista siis reippailemaan! 

Vanhemmille sama sääntö on liikuntaa kohtuullisen kuormittavuuden teholla vähintään 150 minuuttia viikossa tai rasittavalla teholla 75 minuuttia viikossa.

Edellisen kerran pohjoismaisia ravitsemussuosituksia päivitettiin 2004. Pohjoismaisiin ravitsemussuosituksiin pohjautuvat suomalaiset ravitsemussuositukset julkistetaan tammikuussa 2014.

Lähteet

Ravitsemusneuvottelukunta.fi: Ajankohtaista

Svl.en: Nordic nutrition recommendations

Vierailija

Uudet ravitsemussuositukset: Lisää D-vitamiinia ja tunti liikuntaa päivässä

Vierailija 11.10.2013 klo 02:49 Aika hurja tuo D-vitamiinin ohjeistus, eikös tuossa nyt tule jo myrkytystila jos 10 µg syö päivässä? Ja pähkinöistä ehkä kannattaisi mainita, että ne maapähkinät eivät sisällä niitä paljon puhuttuja hyviä rasvoja - joten ostakaa vaan suosiolla niitä kalliimpia pähkinöitä. Myrkytystila?? Haloo! Uudet nousseet ylärajat D-vitamiinin saannille on aikuisilla nostettu 50 mikrogrammasta 100:n ja lapsilla 25:stä 50:n. Aika paljon saa maitoa juoda ja kalaa syödä ja ottaa...
Lue kommentti
Vierailija

Uudet ravitsemussuositukset: Lisää D-vitamiinia ja tunti liikuntaa päivässä

Myrkytystila?? Haloo! Uudet nousseet ylärajat D-vitamiinin saannille on aikuisilla nostettu 50 mikrogrammasta 100:n ja lapsilla 25:stä 50:n. Aika paljon saa maitoa juoda ja kalaa syödä ja ottaa ohjeen mukaisen määrän d-vitamiinia, että saataisiin aikaan yliannostus! LÄhinnä nyt jos lapsi juo koko pullon d-vitamiinia kerralla.Pikkulapsille voi kehittyä D-vitamiinin myrkytysoireita, kun pitkäaikainen saanti ylittää 2,5 - 5 kertaa ravitsemussuositukset
Lue kommentti
Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Kiinnitä huomiosi siihen, että luistimen laatu ja koko ovat kohdallaan, ja hanki oikeat luistimet oikeaan tarkoitukseen. Näin luistelu on ilo!

Kauno- vai jääkiekkoluistimet? Päätöstä ei pidä tehdä sukupuolen perusteella, sillä tytöt voivat hyvin luistella hokkareilla ja pojat kaunoluistimilla. Alkuun kannattaa kuitenkin valita piikittömät luistimet eli hokkarit tai harjoitusluistimet. Piikittömän luistimen kanssa lapsi oppii potkimaan sivuille. 

Alkuun kannattaa valita piikittömät luistimet eli hokkarit tai harjoitusluistimet.

Tärkeää on, että luistimen varsi ei ole löysä ja että kenkä on oikean kokoinen. Koska luistin on tavallista kenkää tukevampi, joutuu kantapäätä yleensä painamaan voimalla ennen kuin jalka sujahtaa luistimeen. Korkeampivartinen taitoluistin tukee nilkkaa paremmin kuin jääkiekkoluistin.

Pyydä lasta nousemaan tukevasti seisomaan ja kävelemään hieman ympäriinsä. Kysy tai tunnustele, että liikkuuko jalka liikaa luistimessa. Luistimen ei kuuluisi tuntua irralliselta osalta, vaan tukea jalkaa ja tuntua kevyeltä. Kannattaa myös joustaa polvista ja pyytää isompaa lasta kertomaan, mihin varpaat tällöin liikkuvat: tämä on todellinen asento, jossa luistellaan. Jos luistellaan ulkona, villasukalle on hyvä varata tilaa. Hallissa ylimääräistä sukkaa ei tarvita.

Pidä nämä mielessä luistinta valittaessa:

  • Jalka tuntuu tukevalta luistimessa. Älä jätä luistimeen kasvunvaraa!
  • Varpaiden ja luistimen kärjen väliin noin yhden sentin rako.
  • Kantapään tulee olla tiukasti vasten luistimen kantakuppia, eikä kantapää saa nousta, kun luistimet ovat kiinni.
  • Nauhoja ei saa laittaa liian tiukalle jalkapöydän päällä. 
  • Nauhojen sitomisen jälkeen hyvä luistin tuntuu miellyttävältä.

Marketista saa taito- tai jääkiekkoluistimet noin 40–60 eurolla. Erikoisliikkeiden laadukkaampien taitoluistinten hinnat liikkuvat sadan euron molemmin puolin. Kirpputoreilta ja sporttidivareista voi saada luistimet todella edukkaasti. Aina kannattaa myös kysellä ystävä- ja tuttavaperheiden lasten vanhoja kierrätykseen. Satunnaiseen luisteluun voi hankkia huokeammat luistimet, kun taas jääkiekko-, taitoluistelu- tai ringette-harrastukseen kannattaa hankkia kestävät ja laadukkaat, hintatasoltaan kalliimmat l

Luistimia sitoessa hermot eivät kiristy, kun nauhat on leikattu oikean mittaisiksi. Luistimen ympäri nauhoja ei kannata vetää, silloin sidonnasta tulee turhan kireä. Jalkaterän päältä nauhat jätetään melko löysiksi, taitekohta tehdään tiukemmaksi. Nilkan ja varren väliin mahtuu muutama sormi.

Luistimen terän tulee myös olla terävä. Luistimet on hyvä teroittaa säännöllisin väliajoin, sillä tylsät luistimet eivät ole turvalliset. Kysy teroitusta jäähallilta, urheiluseurasta tai -liikkeestä.

Aluksi jäällä voi vain seisoa tai kaatuilla

Pienen lapsen kanssa kannattaa aluksi vain seisoa, kontata, opetella nousemaan ja kaatumaan – totutella jäähän ja luistimiin. Lapsen tarvitsee oppia olemaan terän päällä ja saada tottua luistimiin. 

Itse luistelun opettelu kannattaa aloittaa hiihtoliikkeestä: Jalkoja liikutellaan eteen ja taaksepäin. Kokeillaan, miten luistin liikkuu ja haetaan tasapainoa. Myöhemmin lasta ohjataan oikeaan luistelutekniikkaan menemällä lapsen taakse ja pitämällä lantion seudulta tukevalla otteella kiinni. Käsien on hyvä olla vapaat, jotta lapsen asento hakeutuu automaattisesti tasapainoiseksi.

Vanhempien ei kannata puskea lasta liikaa vaatimuksillaan eikä hermostua, jos edistystä ei ihan heti tapahdu. Jokainen oppii kyllä luistelemaan, omaan tahtiin.

Lähde:  Suomen Taitoluisteluliitto, MTV, Kuningaskuluttaja.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Lähde lomalla lähelle. Pyrähdys Tukholmaan tai Tallinnaan on nopsa reitti hiihtolomafiilikseen.

Tutkijan aarreaitta

Tekniikan museo, Tukholma. Lapsi muotoilee ilmaa, aikuinen maalaa silmillään. Se kaikki on mahdollista Tukholman Tekniikan museossa, joka on sekä museo että tiedekeskus ja kaikenkokoisten nerojen lempikohde. Loma-aikoina ekstraohjelmaa. Liput 10/15 e, keskiviikkoiltaisin ilmainen sisäänpääsy.

Syötävä elämys

Tai Boh, Tallinna. Tallinnan Vanhankaupungin laidalta löytyy idyllinen vihreä puutalo, jonka sisällä lymyää lumoava ravintolamaailma. Kekseliästä aasialaista ruokaa tarjoava ravintola hurmaa kaikenikäiset.

Mikä sisustus! Tai Bohissa riittää katsottavaa, ja ruoka toimii. Kuva: Tai Boh
Mikä sisustus! Tai Bohissa riittää katsottavaa, ja ruoka toimii. Kuva: Tai Boh

Luksusta laivalla

Vieläkö teinit saisi houkuteltua mukaan risteilylle? Eiköhän, jos luvassa muutakin kuin trubaduureja: Viking Gracella esiintyvät hiihtolomakaudella mm. Elastinen, Vesta ja Nikke Ankara. Vanhemmat nauttivat laivan moderneista tiloista.

Freesi Viking Grace kulkee Turun ja Tukholman väliä. Kuva: Viking Line
Freesi Viking Grace kulkee Turun ja Tukholman väliä. Kuva: Viking Line

 

Pala paratiisia

Aqua Spa, Rakvere. Tunnin ajomatka Tallinnasta, ja ollaan Viron parhaaksikin kehutussa kylpylässä. Vesipuiston perhelipulla (30–45 e) aikuinen pääsee käyttämään myös kuntosalia. Vesipedoille löytyy kaksi lastenallasta sekä liuta liukumäkiä.

Rakveren kylpylään on tunnin matka Tallinnasta. Kuva: Aqua Spa.
Rakveren kylpylään on tunnin matka Tallinnasta. Kuva: Aqua Spa.

Parhaat pomput

Zelluloosi Batuudikeskus, Tallinna. Sisäleikkipuistot, kyllä niitä löytyy Tallinnastakin! Jos sää on kurja, on vanhan tehtaaseen rakennettu huvipuisto loistopaikka viettää aktiivinen päivä. Pomppisiko ensin trampoliinilla, kiipeäisikö linnakkeeseen vai testaisiko taitojaan pelimaailmassa? Perhelippu 18 e.

Trampoliinikeskus sijaitsee vanhassa tehtaassa. Kuva: Zelluloosi batuudikeskus
Trampoliinikeskus sijaitsee vanhassa tehtaassa. Kuva: Zelluloosi batuudikeskus

 

Koti-Isi

Minne hiihtolomalla? 5 vinkkiä lapsiperheen lähilomalle Tukholmaan ja Tallinnaan

Äkkiä se 4 tuntia tulee täyteen. Aamulla lastenohjelmat riippuen monelta lapsi herää. Pikku-Kakkonen tunti ja sit iltapalalla jotain pientä katsottavaa. Tosin aamuisin tai iltapäivisin en torku / lepäile vaan elän hetkessä mukana tai teen jotain kotihommia. Itsellä ainakin et rajoitan lapseni telkkarin katselua.. Pitää ulkoilla myös ja leikkiä muita leikkejä.. En tiedä miten lapsi äitinsä luona katselee telkkaria, mutta minun luonani on isin säännöt.
Lue kommentti
Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.