Vaikka ei yhtään huvittaisi, lähde ulos. Liikunta tekee hyvää. Kuva: iStockphoto
Vaikka ei yhtään huvittaisi, lähde ulos. Liikunta tekee hyvää. Kuva: iStockphoto

Kevään tullessa tulee joskus myös väsymys. Ehkäise sitä näillä ohjeilla.

Ihanaa, kevät tulee! Mutta pahus kun talven jäljiltä väsyttää. Olo on vetämätön, ja kesälomaan vielä kuukausia. Kesäaikaan siirtyminen voi sekin aiheuttaa herkimmille uupumusta.

Elintapojen tarkistuksesta voi olla tähän hätään apua. Auringon piristävää vaikutusta odotellessa voit ainakin kokeilla seuraavia ohjeita.

1. Nuku vähän enemmän

Väsymys saattaa johtua yksinkertaisesti siitä, että saat liian vähän unta. Iltojen pidetessä tulee houkutus valvoa myöhään, josta syystä unen määrä lyhenee ja päivällä alkaa väsyttää.

Mene illalla siis petiin vähän aikaisemmin.

Huomioithan kesäaikaan siirtymisen unirytmissäsi? Kellon siirtäminen voi aiheuttaa herkille jopa viikkojen ajan univajetta.

2. Syö monipuolisesti ja muista vitamiinit

Valitse lautaselle hitaita hiilihydraatteja, joita on esimerkiksi kasviksissa ja täysjyvätuotteissa. Niiden avulla verensokeri heilahtelee vähemmän.

Kaiva pakastimesta viime kesän viimeiset marjat ja syö C-vitamiinipitoisia sitrushedelmiä.

– Älä lopeta D-vitamiinilisän ottamista, se on kevätauringosta huolimatta tarpeen. Suositusten mukaan aikuisten pitäisi käyttää päivittäin 10 mikrogrammaa D-vitamiinilisää, muistuttaa asiantuntijalääkäri Eeva Kari.

Huolehdi myös siitä, että aivosi saavat hyviä rasvoja. Omega-3-rasvahappoja tarvitaan erityisesti muistamiseen ja oppimiseen. Hyviä rasvoja on etenkin rasvaisissa kaloissa, esimerkiksi lohessa, ja ruokaöljyissä.

3. Syö säännöllisesti

Älä korvaa aterioita kahvilla ja pullalla vaan syö säännöllisesti.

Useimmille hyvä ruokarytmi on 5-6 ateriaa päivässä: aamupala, lounas, päivällinen ja kaksi tai kolme välipalaa. Silloin ei ehdi tulla kova nälkä aterioiden välillä, ateriakoot pysyvät maltillisina ja elimistöllä on polttoainetta koko ajan.

– Tärkeintä olisi löytää itselle sopiva ateriarytmi. Esimerkiksi kunnon aamupalaa suositellaan, mutta jos ruoka ei maistu heti aamulla, aamiaisen voi syödä vaikkapa aamupäivän kahvitauolla, Eeva Kari vinkkaa.

4. Liiku ulkona

Vaikka väsyttäisi, lähde ulos ja liiku raittiissa ilmassa. Liikunta kohottaa mielialaa, parantaa unen laatua ja auttaa ylläpitämään yleiskuntoa.

Kaikenlainen liikkuminen on uupumuksen torjunnassa hyvästä.

5. Seuraa vointiasi

Kevätväsymys on sukua kaamosmasennukselle. Se johtuu sopeutumattomuudesta valojaksojen muutokseen. Myös hormonitasojen muutokset voivat vaikuttaa.

Jos väsymys ei parane kotikonstein tai vain pahenee ja jatkuu, kannattaa käydä lääkärin juttusilla. Joskus väsymys onkin masennusta, joka on vakavampaa ja vaatii hoitoa.

Useimmiten kyseessä on kuitenkin vuodenaikaan liittyvä tilapäinen uuvahtaminen. Väsymys menee ohitse muutamassa viikossa, kun elimistö tottuu valoon ja olo piristyy.

Vierailija

Pysy pirteänä keväällä – 5 parasta vinkkiä

2. Viljat ( tutkitun tiedon mukaan täysjyvä on nopeasti imeytyvää hiilihydraattia kuten vaalea vehnäkin ) . D-vitamiinin lähde ihmiselle on aurinko. Olemme lähtöisin tropiikista, jossa tämä on mahdollista läpi vuoden. Suomessa auringonvaloa on riittävästi D-vitamiinin valmistukseen vain huhti-toukokuun vaihteesta elokuun loppuun eli kun UVB-indeksi on vähintään 3, kello 10-16 välisenä aikana vähintään kädet ja jalat paljaina 30 minuuttia päivittäin. Joskus lähes koko kesä on niin pilvinen,...
Lue kommentti
Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.
Iiro on nopea, madot hitaita. Kuva: Mikko Hannula
Iiro on nopea, madot hitaita. Kuva: Mikko Hannula

Iirosta on hauskaa seurata matojen touhuja ja viedä niitä multaan turvaan, kun äiti tekee puutarhatöitä.

”En ole matojen pelastaja. Tai olen. Kun äiti kaivaa ja huutaa, että täällä on hieno, mä tulen ottamaan madon. Vien sen multaan turvaan.

Mullassa mato syö ja kakkaa. Se kasvattaa meidän herneitä.

Tiellä auto tai pyörä voi ajaa madon päälle. Madot ei osaa vielä varoa.

Toi iso on varmaan isä ja toi toinen äiti. Kohta ne varmaan sukeltaa. Onkohan niiden koti kaukana?

Käyn välillä tekemässä muuta ja tulen sitten taas seuraamaan niitä. Madot on aika hitaita. Mä olen nopea.”

Iiro, 4

Alaraajavammat ovat lasten jalkapallovammojen suurin yksittäinen ryhmä, sanoo professori Jari Salo.

Lasten loukkaantumisalttius kasvaa, kun treeneistä siirrytään peleihin, joissa vauhti ja loppuun saakka yrittäminen ovat kovemmalla tasolla.

Yleisimpiä lasten jalkapallovammoja ovat nilkkojen vääntövammat sekä eri puolille kehoa kohdistuvat kolhut. Myös päähän kohdistuu lukumääräisesti paljon vammoja, mutta ne ovat onneksi yleensä vaikutuksiltaan vähäisiä.

– Nyrjähdykset ja nivelsidevammat ovat yleisempiä tytöillä, murtumat puolestaan pojilla, Jari Salo kertoo.

Murtumat ja ruhjeet liittyvät usein kontaktitilanteisiin, kun taas nivelside- ja lihasvammat syntyvät kaatumisten yhteydessä ja suunnanvaihdoista. 

– Takareiden alue jää usein liian vähälle huomiolle. Sen vammat ovat nopeimmin kasvava ryhmä jalkapallossa. Kasvuiässä tilanteeseen tuo lisähaasteen reisiluun pituuskasvu, johon lihasten tulisi mukautua, Salo painottaa.

Rasitusvammojen taustalla usein kasvuun liittyvät tekijät

Lasten ja nuorten rasitusvammoissa ikä on merkittävä tekijä. Kasvavalla lapsella tai nuorella on useita kohtia, joissa luiden kasvutumakkeiden luutuminen ja jänteiden ongelmat ilmaantuvat tietyssä järjestyksessä ikävaiheiden mukaan, jos rasitus ylittää sietokyvyn. 

– Tyypillisiä rasitusvaivojen kohtia ovat mm. kantapääkivut sekä polvilumpiojänteen alaosan vaivat, kuvailee Salo.

Urheilun muuttuminen ”ammattimaisemmaksi” yhä nuoremmissa ikäluokissa lisää rasitusvammoja.

Spesifi lajikohtainen harjoittelu yhdistettynä vähentyneeseen yleiseen vapaa-ajan liikkumisen näyttäisi osittain selittävän rasitusvammojen yleistymistä. Toinen merkittävä tekijä on urheilun muuttuminen ”ammattimaisemmaksi” yhä nuoremmissa ikäluokissa.

– Useampaa lajia harrastavilla lapsilla rasituksen sietokyvyn rajan huomaaminen on usein vaikeaa, kun kussakin lajissa pyritään maksimoimaan siinä tarvittava harjoittelu. Tällöin ennaltaehkäisyssä korostuu vanhempien ja valmentajien yhteistyö myös eri lajien kesken, Salo toteaa.

Vammojen ennaltaehkäisy monen tekijän summa

Akuuttien pelitilanteessa syntyneiden vammojen ennaltaehkäisyyn ei ole oikotietä. Rasitusperäisiä vammoja voidaan vähentää oikeanlaisella harjoittelulla sekä huomioimalla lapsen kokonaistilanne. 

– Riittävän monipuolinen harjoittelu, alkulämmittelyt, palautumisen seuranta, tasapainoinen ravitsemus, lapsen kuuntelu sekä maltti olla pois rasituksesta, jos ilmenee viitteitä rasitusperäisestä vammasta ovat hyviä keinoja vammojen ennaltaehkäisyyn, sanoo lastentautien erikoislääkäri Petri Koponen.

Aikuisen on huomioitava, jos lapsi ei pysty enää tekemään suorituksia aiemmalla tavalla, vaikka hän ei oireita valittaisikaan.

Lapsi ei vielä tunne omaa kehoansa ja siinä tapahtuvia muutoksia, jolloin harrastuksessa mukana olevien aikuisten rooli korostuu. Aikuisen on huomioitava, jos lapsi ei pysty enää tekemään suorituksia aiemmalla tavalla, vaikka hän ei oireita valittaisikaan.

– Treeniohjelma on hyvä rakentaa monipuoliseksi: nuorille ei kannata suunnitella liiaksi voimaharjoitteita ja alakouluikäisille lapsille on tärkeä mahdollistaa eri lajien kokeilu lapsen näin halutessa. Myös joukkueen reilut pelisäännöt ovat lasten ja nuorten joukkuepeleissä tärkeässä roolissa, painottaa Koponen lopuksi.

Jos urheillessa sattuu - milloin lääkäriin?

  • Urheilukentällä aloitettu perinteinen kylmä-koho-kompressio -hoito on hyvä ensiapu.  
  • Päävammojen osalta on tärkeä selvittää, onko lapsi ollut tajuttomana tilanteen jälkeen. Jos lapsi on hetkenkin tajuttomana tai päävamman liittyy muistikatko, lääkärin arvio on tarpeen.
  • Akuuteissa vammoissa on hyvä lähteä lääkäriin, jos lapsi ei pysty käyttämään loukkaantunutta raajaa, raaja on epämuotoinen, kipu on kova tai kyseessä on avovamma. 
  • Rasitusvammoissa on hyvä kääntyä asiantuntijan puoleen, jos vammoihin liittyy lepokipua, aiempi vaiva pahenee akuutisti tai tilanne pitkittyy harjoittelutausta huolimatta.

Lähde: Mehiläinen.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.