Vaikka ei yhtään huvittaisi, lähde ulos. Liikunta tekee hyvää. Kuva: iStockphoto
Vaikka ei yhtään huvittaisi, lähde ulos. Liikunta tekee hyvää. Kuva: iStockphoto

Kevään tullessa tulee joskus myös väsymys. Ehkäise sitä näillä ohjeilla.

Ihanaa, kevät tulee! Mutta pahus kun talven jäljiltä väsyttää. Olo on vetämätön, ja kesälomaan vielä kuukausia. Kesäaikaan siirtyminen voi sekin aiheuttaa herkimmille uupumusta.

Elintapojen tarkistuksesta voi olla tähän hätään apua. Auringon piristävää vaikutusta odotellessa voit ainakin kokeilla seuraavia ohjeita.

1. Nuku vähän enemmän

Väsymys saattaa johtua yksinkertaisesti siitä, että saat liian vähän unta. Iltojen pidetessä tulee houkutus valvoa myöhään, josta syystä unen määrä lyhenee ja päivällä alkaa väsyttää.

Mene illalla siis petiin vähän aikaisemmin.

Huomioithan kesäaikaan siirtymisen unirytmissäsi? Kellon siirtäminen voi aiheuttaa herkille jopa viikkojen ajan univajetta.

2. Syö monipuolisesti ja muista vitamiinit

Valitse lautaselle hitaita hiilihydraatteja, joita on esimerkiksi kasviksissa ja täysjyvätuotteissa. Niiden avulla verensokeri heilahtelee vähemmän.

Kaiva pakastimesta viime kesän viimeiset marjat ja syö C-vitamiinipitoisia sitrushedelmiä.

– Älä lopeta D-vitamiinilisän ottamista, se on kevätauringosta huolimatta tarpeen. Suositusten mukaan aikuisten pitäisi käyttää päivittäin 10 mikrogrammaa D-vitamiinilisää, muistuttaa asiantuntijalääkäri Eeva Kari.

Huolehdi myös siitä, että aivosi saavat hyviä rasvoja. Omega-3-rasvahappoja tarvitaan erityisesti muistamiseen ja oppimiseen. Hyviä rasvoja on etenkin rasvaisissa kaloissa, esimerkiksi lohessa, ja ruokaöljyissä.

3. Syö säännöllisesti

Älä korvaa aterioita kahvilla ja pullalla vaan syö säännöllisesti.

Useimmille hyvä ruokarytmi on 5-6 ateriaa päivässä: aamupala, lounas, päivällinen ja kaksi tai kolme välipalaa. Silloin ei ehdi tulla kova nälkä aterioiden välillä, ateriakoot pysyvät maltillisina ja elimistöllä on polttoainetta koko ajan.

– Tärkeintä olisi löytää itselle sopiva ateriarytmi. Esimerkiksi kunnon aamupalaa suositellaan, mutta jos ruoka ei maistu heti aamulla, aamiaisen voi syödä vaikkapa aamupäivän kahvitauolla, Eeva Kari vinkkaa.

4. Liiku ulkona

Vaikka väsyttäisi, lähde ulos ja liiku raittiissa ilmassa. Liikunta kohottaa mielialaa, parantaa unen laatua ja auttaa ylläpitämään yleiskuntoa.

Kaikenlainen liikkuminen on uupumuksen torjunnassa hyvästä.

5. Seuraa vointiasi

Kevätväsymys on sukua kaamosmasennukselle. Se johtuu sopeutumattomuudesta valojaksojen muutokseen. Myös hormonitasojen muutokset voivat vaikuttaa.

Jos väsymys ei parane kotikonstein tai vain pahenee ja jatkuu, kannattaa käydä lääkärin juttusilla. Joskus väsymys onkin masennusta, joka on vakavampaa ja vaatii hoitoa.

Useimmiten kyseessä on kuitenkin vuodenaikaan liittyvä tilapäinen uuvahtaminen. Väsymys menee ohitse muutamassa viikossa, kun elimistö tottuu valoon ja olo piristyy.

Vierailija

Pysy pirteänä keväällä – 5 parasta vinkkiä

2. Viljat ( tutkitun tiedon mukaan täysjyvä on nopeasti imeytyvää hiilihydraattia kuten vaalea vehnäkin ) . D-vitamiinin lähde ihmiselle on aurinko. Olemme lähtöisin tropiikista, jossa tämä on mahdollista läpi vuoden. Suomessa auringonvaloa on riittävästi D-vitamiinin valmistukseen vain huhti-toukokuun vaihteesta elokuun loppuun eli kun UVB-indeksi on vähintään 3, kello 10-16 välisenä aikana vähintään kädet ja jalat paljaina 30 minuuttia päivittäin. Joskus lähes koko kesä on niin pilvinen,...
Lue kommentti