Kevään tullessa tulee joskus myös väsymys. Ehkäise sitä näillä ohjeilla.

Ihanaa, kevät tulee! Mutta pahus kun talven jäljiltä väsyttää. Olo on vetämätön, ja kesälomaan vielä kuukausia. Kesäaikaan siirtyminen voi sekin aiheuttaa herkimmille uupumusta.

Elintapojen tarkistuksesta voi olla tähän hätään apua. Auringon piristävää vaikutusta odotellessa voit ainakin kokeilla seuraavia ohjeita.

1. Nuku vähän enemmän

Väsymys saattaa johtua yksinkertaisesti siitä, että saat liian vähän unta. Iltojen pidetessä tulee houkutus valvoa myöhään, josta syystä unen määrä lyhenee ja päivällä alkaa väsyttää.

Mene illalla siis petiin vähän aikaisemmin.

Huomioithan kesäaikaan siirtymisen unirytmissäsi? Kellon siirtäminen voi aiheuttaa herkille jopa viikkojen ajan univajetta.

2. Syö monipuolisesti ja muista vitamiinit

Valitse lautaselle hitaita hiilihydraatteja, joita on esimerkiksi kasviksissa ja täysjyvätuotteissa. Niiden avulla verensokeri heilahtelee vähemmän.

Kaiva pakastimesta viime kesän viimeiset marjat ja syö C-vitamiinipitoisia sitrushedelmiä.

– Älä lopeta D-vitamiinilisän ottamista, se on kevätauringosta huolimatta tarpeen. Suositusten mukaan aikuisten pitäisi käyttää päivittäin 10 mikrogrammaa D-vitamiinilisää, muistuttaa asiantuntijalääkäri Eeva Kari.

Huolehdi myös siitä, että aivosi saavat hyviä rasvoja. Omega-3-rasvahappoja tarvitaan erityisesti muistamiseen ja oppimiseen. Hyviä rasvoja on etenkin rasvaisissa kaloissa, esimerkiksi lohessa, ja ruokaöljyissä.

3. Syö säännöllisesti

Älä korvaa aterioita kahvilla ja pullalla vaan syö säännöllisesti.

Useimmille hyvä ruokarytmi on 5-6 ateriaa päivässä: aamupala, lounas, päivällinen ja kaksi tai kolme välipalaa. Silloin ei ehdi tulla kova nälkä aterioiden välillä, ateriakoot pysyvät maltillisina ja elimistöllä on polttoainetta koko ajan.

– Tärkeintä olisi löytää itselle sopiva ateriarytmi. Esimerkiksi kunnon aamupalaa suositellaan, mutta jos ruoka ei maistu heti aamulla, aamiaisen voi syödä vaikkapa aamupäivän kahvitauolla, Eeva Kari vinkkaa.

4. Liiku ulkona

Vaikka väsyttäisi, lähde ulos ja liiku raittiissa ilmassa. Liikunta kohottaa mielialaa, parantaa unen laatua ja auttaa ylläpitämään yleiskuntoa.

Kaikenlainen liikkuminen on uupumuksen torjunnassa hyvästä.

5. Seuraa vointiasi

Kevätväsymys on sukua kaamosmasennukselle. Se johtuu sopeutumattomuudesta valojaksojen muutokseen. Myös hormonitasojen muutokset voivat vaikuttaa.

Jos väsymys ei parane kotikonstein tai vain pahenee ja jatkuu, kannattaa käydä lääkärin juttusilla. Joskus väsymys onkin masennusta, joka on vakavampaa ja vaatii hoitoa.

Useimmiten kyseessä on kuitenkin vuodenaikaan liittyvä tilapäinen uuvahtaminen. Väsymys menee ohitse muutamassa viikossa, kun elimistö tottuu valoon ja olo piristyy.

Vierailija

Pysy pirteänä keväällä – 5 parasta vinkkiä

2. Viljat ( tutkitun tiedon mukaan täysjyvä on nopeasti imeytyvää hiilihydraattia kuten vaalea vehnäkin ) . D-vitamiinin lähde ihmiselle on aurinko. Olemme lähtöisin tropiikista, jossa tämä on mahdollista läpi vuoden. Suomessa auringonvaloa on riittävästi D-vitamiinin valmistukseen vain huhti-toukokuun vaihteesta elokuun loppuun eli kun UVB-indeksi on vähintään 3, kello 10-16 välisenä aikana vähintään kädet ja jalat paljaina 30 minuuttia päivittäin. Joskus lähes koko kesä on niin pilvinen,...
Lue kommentti
Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Näyttelijä John Stamos ja hänen kihlattunsa Caitlin McHugh, 31 eivät ole vielä paljastaneet tulevan lapsen sukupuolta. 

Muun muassa Teho-osasto ja Full House -sarjoista tuttu näyttelijä kertoo People-lehden haastattelussa, että hän oli ehtinyt menettää toivonsa isäksi tulon suhteen. Avioero pitkäaikaisesta kumppanista Rebecca Romijnista vuonna 2005 sekä Stamoksen oman äidin kuolema vuonna 2014 pahensivat Stamoksen päihdeongelmaa, jonka tähti selätti vasta viime vuonna vieroituksen avulla. 

– Olen odottanut isäksi tuloa kauan. Mutta ensin minun piti selvittää asioita itseni kanssa, Stamos kertoi.

Nyt kuitenkin Stamoksen elämässä kääntyy uusi sivu, kun kauan odotettu esikoinen syntyy ensi vuonna. Onnelliset vanhemmat eivät halua vielä paljastaa vauvan sukupuolta, mutta Stamos uskoo tietävänsä, millainen isä hänestä tulee:

– Aion olla hauska isä! Olenhan harjoitellut jo kauan, Stamos kertoo haastattelussa viitaten roolihahmoonsa Full House -sarjassa, jossa näyttelijä auttaa leskeksi jäänyttä päähenkilöä tämän lasten hoidossa. 

 

 

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Nordean tutkimuksen mukaan keskimääräinen säästösumma lapselle on 30 euroa kuukaudessa.

Jo kolme neljästä suomalaisvanhemmasta laittaa rahaa säästöön lapsiaan varten, selviää Nordean teettämästä tuoreesta tutkimuksesta.

Sosiologian professori ja kulutustutkija Terhi-Anna Wilska on huomannut, että lapsille säästämisestä on tullut viime vuosina eräänlainen uusi välttämättömyys.

– 30 vuotta sitten oli epätavallista, että vanhemmat avustivat kotoa muuttanutta lastaan vuokranmaksussa. Nykyään ajatellaan, että on sopimatonta heittää lapsi omilleen, Wilska sanoo Meidän Perheen haastattelussa.

Samoilla linjoilla tuntuvat olevan suomalaisvanhemmat Nordean kyselyssä. Suurin osa säästää lapsen tulevaisuutta varten. Yleisin syy olla säästämättä lapselle on se, ettei rahaa saa säästettyä, vaikka haluaisi. Heistä, jotka eivät vielä säästäneet lapsilleen, moni aikoi aloittaa säästämisen myöhemmin. Vain hyvin harva ilmoitti, ettei pidä säästämistä tarpeellisena.

Keskimääräinen säästösumma on 30 euroa kuukaudessa, ja tyypillisimmin se laitetaan säästötilille. Rahastoihin säästää joka viides, ja osakkeisiin vain neljä prosenttia vastaajista.

 

Kysely

Onko lasten tulevaisuutta varten säästäminen mielestäsi tarpeellista?

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.