Maitotuotteita ja liikuntaa – näin lasten luut kasvavat vahvoiksi ja murtumat ehkäistään.

Liian vähäinen liikunta, limpparin litkiminen ja roskaruoan ahmiminen ovat huono yhdistelmä lasten ja nuorten kasvaville luille. Kun mukaan lasketaan vielä huono tuuri, saattaa sopivan haaverin kohdalla käydä niin, että luu murtuu.

Lasten luunmurtumat varsinkin kyynärvarren ja ranteen alueilla ovat lisääntyneet, kertoo lasten luunmurtumista väitellyt lääketieteen tohtori Mervi Mäyränpää Husista.

Syksy on luunmurtumien kulta-aikaa

Koulujen alettu syyskuussa voi puhua jopa murtumabuumista, missä näkyy niin skeittiharrastuksen kuin trampoliinihaavereidenkin vaikutus.

Pienet "touhumurtumat" kuten sormien, varpaiden ja nenän murtumat ovat vähentyneet, mutta samaan aikaan kirurgista hoitoa vaativat olka- ja kyynärvarsimurtumat lisääntyneet kolmanneksella.

Luunmurtumia on selvästi enemmän pojilla kuin tytöillä. Noin 20 prosenttia murtumista johtuu kaatumisista leikkiessä ja liikkuessa ja 15 prosenttia putoamisista.

Luut tykkäävät liikunnasta

Liikunta lapsuudessa ja nuoruudessa säästää murtumilta myöhemmin elämässä. Tyttöjen kohdalla oleellista on liikunnan määrä ennen kuukautisten alkamista.

Kansainvälisen suosituksen mukaan leikki-ikäisen tulisi liikkua reippaasti vähintään kaksi tuntia ja kouluikäisten ja nuorten vähintää 1–2 tuntia päivässä.

– Huolestuttavaa on, että puolet lapsista liikkuu liian vähän. 11-vuotiaista lapsista vain puolet liikkuu suositusten mukaisen määrän, ja 15-vuotiaista enää vain joka kymmenes, sanoo luustoterveyttä tutkinut filosofian tohtori, fysioterapeutti Maarit Piirtola UKK-instituutista.

– Arkiliikunta on sitä tärkeintä, ja tässä aikuiset ovat avainasemassa esimerkin näyttäjinä. Kouluun itse kävelevät ja pyöräilevät lapset ovat myöhemminkin fyysisesti aktiivisempia kuin autolla kyyditetyt.

Ylivarovaisuus on pahasta

Pienet haaverit kuuluvat lapsilla asiaan, eikä kertaluontoisesta luunmurtumasta kannatta huolestua liiaksi. Toistuvien murtumien ja erityisesti nikamamurtumien syyt pitää sen sijaan aina tutkia tarkemmin. Toistuvat murtumat voivat viitata heikentyneeseen luun laatuun.

– Liiallinen varovaisuus ja ylisuojelu terveen lapsen kohdalla ovat pahasta. Peuhatessa lapsen liikunnalliset taidot karttuvat ja kuormituksen kasvaessa luusto vahvistuu. Liikunnan vaikutus luustoon on suurempi kuin perimän, sanoo Maarit Piirtola.

– Skeittaajalle kunnon suojat, trampoliinin ympärille suojaverkko eikä liikaa pomppijia kerralla. Sovituilla säännöillä vauhdikaskin liikkuminen voi olla turvallista. 

Maito kasvattaa luita

Luunkova tosiasia on se, että riittävästi maitotuotteita, D-vitamiinia ja kalsiumia sisältävä ravinto sekä säännöllinen liikunta pitävät lasten luut kunnossa tulevaakin elämää varten.

Luustoystävällisten ruokatapojen ykkönen on maito. Se sisältää jopa 32 luustolle elintärkeää ravintoainetta. Kalkkitabletit eivät samaan yllä.

Kalsiumin tarve täyttyy 6 desilitran eli noin kolmen lasillisen maitoannoksella päivässä.

– Maito edistää luumassan kasvua ja myös pituuskasvua. D-vitamiin lähteenä maito on lapsilla yhtä tärkeä kuin kala, sanoo ravitsemustieteen dosentti Heli Viljakainen.

– Onkin huolestuttavaa, että maidon juonti vähenee murrosikään tultaessa. Murtuma-alttiilla lapsilla on tutkimuksissa todettu pienemmät D-vitamiini- ja mineraalipitoisuudet kuin verrokkiryhmillä.

Asiantuntijat ovat huolissaan suomalaislasten juomatottumuksien muutoksista. Maito ja maitotuotteet korvataan usein limsoilla ja energiajuomilla. Ne sisältävät tyhjää energiaa, mutta eivät ravintoaineita.

Luustoterveellisen ruokavalion perustana ovat maidon lisäksi kasvikset ja hedelmät, täysjyvävilja sekä kalaa vähintään kahdesti viikossa.

Suomalaislasten luustoterveydestä huolestunut Luustoliitto on julkaissut lapsille satukirjan "Elmerin löytö", jotta luustoterveysasiat tulisivat tutuiksi leikki-ikäisille ja heidän vanhemmilleen. Jenni Tuomelan kirjoittama ja Salla Savolaisen kuvittama kirja on luettavissa osoitteessa www.luustoliitto.fi/elmerinloyto.

Lue UKK-instituutin luuliikuntasuositus lapsille ja kasvaville nuorille.

Vierailija

Parhaat keinot lapsen luiden vahvistamiseksi: riittävästi maitotuotteita ja liikuntaa

Elintarvikkeista maito on suurin osteoporoosin aiheuttaja. Harvardin yliopiston 12V tutkimuksesta käy ilmi, että mukana olleesta 78000 henkilöstä ne jotka joivat maitoa kolme kertaa päivässä katkoivat reippaasti enemmän luita kun henkilöt jotka eivät juuri maitoon koskeneet. Vaikka maito tilapäisesti nostaa luumassaa niin se tuhoaa samalla soluja jotka tuottavat luuta. Samalla ilmeni että maito on elintarvikkeista ylivoimaisesti eniten osteoporoosille altistava. Tutkimuksessa mainitaan myös...
Lue kommentti
Vierailija

Parhaat keinot lapsen luiden vahvistamiseksi: riittävästi maitotuotteita ja liikuntaa

Suuri osa lapsista ja nuorista saa liian vähän D-vitamiinia, ja moni liikkuu kasvuiässä liian vähän. Nykyiset viralliset D-vitamiinin saantisuositukset ovat liian alhaisia. Tutkimuksissa on huomattu, että lasten ja nuorten luunmurtumat ovat lisääntyneet huomattavasti. Luuston haurastuminen on asiantuntijoiden arvion mukaan syynä yli 40 000 murtumaan vuodessa. Vain 14% :lla murtumapotilaista on o...llut normaali luuntiheys. Tuoreen tutkimuksen mukaan huonokuntoiset varusmiehet saavat helpommin...
Lue kommentti
Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.