Maitotuotteita ja liikuntaa – näin lasten luut kasvavat vahvoiksi ja murtumat ehkäistään.

Liian vähäinen liikunta, limpparin litkiminen ja roskaruoan ahmiminen ovat huono yhdistelmä lasten ja nuorten kasvaville luille. Kun mukaan lasketaan vielä huono tuuri, saattaa sopivan haaverin kohdalla käydä niin, että luu murtuu.

Lasten luunmurtumat varsinkin kyynärvarren ja ranteen alueilla ovat lisääntyneet, kertoo lasten luunmurtumista väitellyt lääketieteen tohtori Mervi Mäyränpää Husista.

Syksy on luunmurtumien kulta-aikaa

Koulujen alettu syyskuussa voi puhua jopa murtumabuumista, missä näkyy niin skeittiharrastuksen kuin trampoliinihaavereidenkin vaikutus.

Pienet "touhumurtumat" kuten sormien, varpaiden ja nenän murtumat ovat vähentyneet, mutta samaan aikaan kirurgista hoitoa vaativat olka- ja kyynärvarsimurtumat lisääntyneet kolmanneksella.

Luunmurtumia on selvästi enemmän pojilla kuin tytöillä. Noin 20 prosenttia murtumista johtuu kaatumisista leikkiessä ja liikkuessa ja 15 prosenttia putoamisista.

Luut tykkäävät liikunnasta

Liikunta lapsuudessa ja nuoruudessa säästää murtumilta myöhemmin elämässä. Tyttöjen kohdalla oleellista on liikunnan määrä ennen kuukautisten alkamista.

Kansainvälisen suosituksen mukaan leikki-ikäisen tulisi liikkua reippaasti vähintään kaksi tuntia ja kouluikäisten ja nuorten vähintää 1–2 tuntia päivässä.

– Huolestuttavaa on, että puolet lapsista liikkuu liian vähän. 11-vuotiaista lapsista vain puolet liikkuu suositusten mukaisen määrän, ja 15-vuotiaista enää vain joka kymmenes, sanoo luustoterveyttä tutkinut filosofian tohtori, fysioterapeutti Maarit Piirtola UKK-instituutista.

– Arkiliikunta on sitä tärkeintä, ja tässä aikuiset ovat avainasemassa esimerkin näyttäjinä. Kouluun itse kävelevät ja pyöräilevät lapset ovat myöhemminkin fyysisesti aktiivisempia kuin autolla kyyditetyt.

Ylivarovaisuus on pahasta

Pienet haaverit kuuluvat lapsilla asiaan, eikä kertaluontoisesta luunmurtumasta kannatta huolestua liiaksi. Toistuvien murtumien ja erityisesti nikamamurtumien syyt pitää sen sijaan aina tutkia tarkemmin. Toistuvat murtumat voivat viitata heikentyneeseen luun laatuun.

– Liiallinen varovaisuus ja ylisuojelu terveen lapsen kohdalla ovat pahasta. Peuhatessa lapsen liikunnalliset taidot karttuvat ja kuormituksen kasvaessa luusto vahvistuu. Liikunnan vaikutus luustoon on suurempi kuin perimän, sanoo Maarit Piirtola.

– Skeittaajalle kunnon suojat, trampoliinin ympärille suojaverkko eikä liikaa pomppijia kerralla. Sovituilla säännöillä vauhdikaskin liikkuminen voi olla turvallista. 

Maito kasvattaa luita

Luunkova tosiasia on se, että riittävästi maitotuotteita, D-vitamiinia ja kalsiumia sisältävä ravinto sekä säännöllinen liikunta pitävät lasten luut kunnossa tulevaakin elämää varten.

Luustoystävällisten ruokatapojen ykkönen on maito. Se sisältää jopa 32 luustolle elintärkeää ravintoainetta. Kalkkitabletit eivät samaan yllä.

Kalsiumin tarve täyttyy 6 desilitran eli noin kolmen lasillisen maitoannoksella päivässä.

– Maito edistää luumassan kasvua ja myös pituuskasvua. D-vitamiin lähteenä maito on lapsilla yhtä tärkeä kuin kala, sanoo ravitsemustieteen dosentti Heli Viljakainen.

– Onkin huolestuttavaa, että maidon juonti vähenee murrosikään tultaessa. Murtuma-alttiilla lapsilla on tutkimuksissa todettu pienemmät D-vitamiini- ja mineraalipitoisuudet kuin verrokkiryhmillä.

Asiantuntijat ovat huolissaan suomalaislasten juomatottumuksien muutoksista. Maito ja maitotuotteet korvataan usein limsoilla ja energiajuomilla. Ne sisältävät tyhjää energiaa, mutta eivät ravintoaineita.

Luustoterveellisen ruokavalion perustana ovat maidon lisäksi kasvikset ja hedelmät, täysjyvävilja sekä kalaa vähintään kahdesti viikossa.

Suomalaislasten luustoterveydestä huolestunut Luustoliitto on julkaissut lapsille satukirjan "Elmerin löytö", jotta luustoterveysasiat tulisivat tutuiksi leikki-ikäisille ja heidän vanhemmilleen. Jenni Tuomelan kirjoittama ja Salla Savolaisen kuvittama kirja on luettavissa osoitteessa www.luustoliitto.fi/elmerinloyto.

Lue UKK-instituutin luuliikuntasuositus lapsille ja kasvaville nuorille.

Vierailija

Parhaat keinot lapsen luiden vahvistamiseksi: riittävästi maitotuotteita ja liikuntaa

Elintarvikkeista maito on suurin osteoporoosin aiheuttaja. Harvardin yliopiston 12V tutkimuksesta käy ilmi, että mukana olleesta 78000 henkilöstä ne jotka joivat maitoa kolme kertaa päivässä katkoivat reippaasti enemmän luita kun henkilöt jotka eivät juuri maitoon koskeneet. Vaikka maito tilapäisesti nostaa luumassaa niin se tuhoaa samalla soluja jotka tuottavat luuta. Samalla ilmeni että maito on elintarvikkeista ylivoimaisesti eniten osteoporoosille altistava. Tutkimuksessa mainitaan myös...
Lue kommentti
Vierailija

Parhaat keinot lapsen luiden vahvistamiseksi: riittävästi maitotuotteita ja liikuntaa

Suuri osa lapsista ja nuorista saa liian vähän D-vitamiinia, ja moni liikkuu kasvuiässä liian vähän. Nykyiset viralliset D-vitamiinin saantisuositukset ovat liian alhaisia. Tutkimuksissa on huomattu, että lasten ja nuorten luunmurtumat ovat lisääntyneet huomattavasti. Luuston haurastuminen on asiantuntijoiden arvion mukaan syynä yli 40 000 murtumaan vuodessa. Vain 14% :lla murtumapotilaista on o...llut normaali luuntiheys. Tuoreen tutkimuksen mukaan huonokuntoiset varusmiehet saavat helpommin...
Lue kommentti
Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Kiinnitä huomiosi siihen, että luistimen laatu ja koko ovat kohdallaan, ja hanki oikeat luistimet oikeaan tarkoitukseen. Näin luistelu on ilo!

Kauno- vai jääkiekkoluistimet? Päätöstä ei pidä tehdä sukupuolen perusteella, sillä tytöt voivat hyvin luistella hokkareilla ja pojat kaunoluistimilla. Alkuun kannattaa kuitenkin valita piikittömät luistimet eli hokkarit tai harjoitusluistimet. Piikittömän luistimen kanssa lapsi oppii potkimaan sivuille. 

Alkuun kannattaa valita piikittömät luistimet eli hokkarit tai harjoitusluistimet.

Tärkeää on, että luistimen varsi ei ole löysä ja että kenkä on oikean kokoinen. Koska luistin on tavallista kenkää tukevampi, joutuu kantapäätä yleensä painamaan voimalla ennen kuin jalka sujahtaa luistimeen. Korkeampivartinen taitoluistin tukee nilkkaa paremmin kuin jääkiekkoluistin.

Pyydä lasta nousemaan tukevasti seisomaan ja kävelemään hieman ympäriinsä. Kysy tai tunnustele, että liikkuuko jalka liikaa luistimessa. Luistimen ei kuuluisi tuntua irralliselta osalta, vaan tukea jalkaa ja tuntua kevyeltä. Kannattaa myös joustaa polvista ja pyytää isompaa lasta kertomaan, mihin varpaat tällöin liikkuvat: tämä on todellinen asento, jossa luistellaan. Jos luistellaan ulkona, villasukalle on hyvä varata tilaa. Hallissa ylimääräistä sukkaa ei tarvita.

Pidä nämä mielessä luistinta valittaessa:

  • Jalka tuntuu tukevalta luistimessa. Älä jätä luistimeen kasvunvaraa!
  • Varpaiden ja luistimen kärjen väliin noin yhden sentin rako.
  • Kantapään tulee olla tiukasti vasten luistimen kantakuppia, eikä kantapää saa nousta, kun luistimet ovat kiinni.
  • Nauhoja ei saa laittaa liian tiukalle jalkapöydän päällä. 
  • Nauhojen sitomisen jälkeen hyvä luistin tuntuu miellyttävältä.

Marketista saa taito- tai jääkiekkoluistimet noin 40–60 eurolla. Erikoisliikkeiden laadukkaampien taitoluistinten hinnat liikkuvat sadan euron molemmin puolin. Kirpputoreilta ja sporttidivareista voi saada luistimet todella edukkaasti. Aina kannattaa myös kysellä ystävä- ja tuttavaperheiden lasten vanhoja kierrätykseen. Satunnaiseen luisteluun voi hankkia huokeammat luistimet, kun taas jääkiekko-, taitoluistelu- tai ringette-harrastukseen kannattaa hankkia kestävät ja laadukkaat, hintatasoltaan kalliimmat l

Luistimia sitoessa hermot eivät kiristy, kun nauhat on leikattu oikean mittaisiksi. Luistimen ympäri nauhoja ei kannata vetää, silloin sidonnasta tulee turhan kireä. Jalkaterän päältä nauhat jätetään melko löysiksi, taitekohta tehdään tiukemmaksi. Nilkan ja varren väliin mahtuu muutama sormi.

Luistimen terän tulee myös olla terävä. Luistimet on hyvä teroittaa säännöllisin väliajoin, sillä tylsät luistimet eivät ole turvalliset. Kysy teroitusta jäähallilta, urheiluseurasta tai -liikkeestä.

Aluksi jäällä voi vain seisoa tai kaatuilla

Pienen lapsen kanssa kannattaa aluksi vain seisoa, kontata, opetella nousemaan ja kaatumaan – totutella jäähän ja luistimiin. Lapsen tarvitsee oppia olemaan terän päällä ja saada tottua luistimiin. 

Itse luistelun opettelu kannattaa aloittaa hiihtoliikkeestä: Jalkoja liikutellaan eteen ja taaksepäin. Kokeillaan, miten luistin liikkuu ja haetaan tasapainoa. Myöhemmin lasta ohjataan oikeaan luistelutekniikkaan menemällä lapsen taakse ja pitämällä lantion seudulta tukevalla otteella kiinni. Käsien on hyvä olla vapaat, jotta lapsen asento hakeutuu automaattisesti tasapainoiseksi.

Vanhempien ei kannata puskea lasta liikaa vaatimuksillaan eikä hermostua, jos edistystä ei ihan heti tapahdu. Jokainen oppii kyllä luistelemaan, omaan tahtiin.

Lähde:  Suomen Taitoluisteluliitto, MTV, Kuningaskuluttaja.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Lähde lomalla lähelle. Pyrähdys Tukholmaan tai Tallinnaan on nopsa reitti hiihtolomafiilikseen.

Tutkijan aarreaitta

Tekniikan museo, Tukholma. Lapsi muotoilee ilmaa, aikuinen maalaa silmillään. Se kaikki on mahdollista Tukholman Tekniikan museossa, joka on sekä museo että tiedekeskus ja kaikenkokoisten nerojen lempikohde. Loma-aikoina ekstraohjelmaa. Liput 10/15 e, keskiviikkoiltaisin ilmainen sisäänpääsy.

Syötävä elämys

Tai Boh, Tallinna. Tallinnan Vanhankaupungin laidalta löytyy idyllinen vihreä puutalo, jonka sisällä lymyää lumoava ravintolamaailma. Kekseliästä aasialaista ruokaa tarjoava ravintola hurmaa kaikenikäiset.

Mikä sisustus! Tai Bohissa riittää katsottavaa, ja ruoka toimii. Kuva: Tai Boh
Mikä sisustus! Tai Bohissa riittää katsottavaa, ja ruoka toimii. Kuva: Tai Boh

Luksusta laivalla

Vieläkö teinit saisi houkuteltua mukaan risteilylle? Eiköhän, jos luvassa muutakin kuin trubaduureja: Viking Gracella esiintyvät hiihtolomakaudella mm. Elastinen, Vesta ja Nikke Ankara. Vanhemmat nauttivat laivan moderneista tiloista.

Freesi Viking Grace kulkee Turun ja Tukholman väliä. Kuva: Viking Line
Freesi Viking Grace kulkee Turun ja Tukholman väliä. Kuva: Viking Line

 

Pala paratiisia

Aqua Spa, Rakvere. Tunnin ajomatka Tallinnasta, ja ollaan Viron parhaaksikin kehutussa kylpylässä. Vesipuiston perhelipulla (30–45 e) aikuinen pääsee käyttämään myös kuntosalia. Vesipedoille löytyy kaksi lastenallasta sekä liuta liukumäkiä.

Rakveren kylpylään on tunnin matka Tallinnasta. Kuva: Aqua Spa.
Rakveren kylpylään on tunnin matka Tallinnasta. Kuva: Aqua Spa.

Parhaat pomput

Zelluloosi Batuudikeskus, Tallinna. Sisäleikkipuistot, kyllä niitä löytyy Tallinnastakin! Jos sää on kurja, on vanhan tehtaaseen rakennettu huvipuisto loistopaikka viettää aktiivinen päivä. Pomppisiko ensin trampoliinilla, kiipeäisikö linnakkeeseen vai testaisiko taitojaan pelimaailmassa? Perhelippu 18 e.

Trampoliinikeskus sijaitsee vanhassa tehtaassa. Kuva: Zelluloosi batuudikeskus
Trampoliinikeskus sijaitsee vanhassa tehtaassa. Kuva: Zelluloosi batuudikeskus

 

Koti-Isi

Minne hiihtolomalla? 5 vinkkiä lapsiperheen lähilomalle Tukholmaan ja Tallinnaan

Äkkiä se 4 tuntia tulee täyteen. Aamulla lastenohjelmat riippuen monelta lapsi herää. Pikku-Kakkonen tunti ja sit iltapalalla jotain pientä katsottavaa. Tosin aamuisin tai iltapäivisin en torku / lepäile vaan elän hetkessä mukana tai teen jotain kotihommia. Itsellä ainakin et rajoitan lapseni telkkarin katselua.. Pitää ulkoilla myös ja leikkiä muita leikkejä.. En tiedä miten lapsi äitinsä luona katselee telkkaria, mutta minun luonani on isin säännöt.
Lue kommentti
Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.