Liika lihan syönti ei tee hyvää terveydelle. Näillä kasviksilla korvaat lihan.

Elimistölle tärkeitä valkuaisaineita eli proteiineja on runsaasti lihassa, kalassa ja maitotaloustuotteissa. Koska runsas lihansyönti ei ole terveydelle hyväksi, osa eläinperäisestä proteiinista kannattaa korvata kasviproteiinilla. Erityistä huolta proteiinien saannista on pidettävä vegaanien.

Kasviksia on hyvä syödä monipuolisesti, sillä yksi proteiininlähde ei välttämättä sisällä kaikkia tarvittavia aminohappoja. Näitä proteiinirikkaita vihanneksia syömällä pidät huolen siitä, että valkuaisaineiden tarve täyttyy.

1. Soija. Soija on kasviproteiinien ykkönen, sillä se sisältää kaikkia terveydelle edullisia aminohappoja. Soijasta tehdyssä tofussa on proteiinia suurin piirtein saman verran kuin raejuustossa. Jos proteiininsa aikoo hankkia pelkästä tofusta, päivän tarve täyttyy noin 390 grammasta.

2. Täysjyvävilja. Kasvissyöjä saa perusproteiininsa helpoiten täysjyväviljasta. Jos haluat syystä tai toisesta välttää gluteenia, syö esimerkiksi kauraa ja kauraleseitä, maissia tai kvinoaa. Varsinkin maitoon keitetyssä kaurapuurossa on runsaasti proteiinia.

3. Pavut, herneet, linssit ja muut palkokasvit. Kupillisessa herneitä on lähes yhtä paljon proteiinia kuin samassa määrässä maitoa. Palkokasvit ovat myös yleensä edullista syötävää.

4. Pähkinät ja siemenet. Proteiinien lisäksi pähkinöissä ja siemenissä on paljon hyviä rasvoja.

Lue lisää Hyvää päivää -palstan juttuja:

Harva arvaa, miten paljon (=vähän) kasviksia syö päivässä

Pähkinöitä purtavaksi

Marianne Rautanen on Meidän Perhe -lehden toimitussihteeri, jolla on keittiönkaapissa seitsemän pussia pähkinöitä ja joka yrittää sinnikkäästi löytää kosmeettisen avun mustiin silmänalusiin.

Hyvää päivää -palsta päivittyy torstaisin.

X

Vierailija

Näistä kasviksista saat parhaiten proteiineja

1. soija sopii harvalle 2. Viljat ( tutkitun tiedon mukaan täysjyvä on nopeasti imeytyvää hiilihydraattia kuten vaalea vehnäkin ) ja sokerit nostavat verensokerin nopeasti, jolloin haima alkaa tuottaa runsaasti insuliinia. Liiallinen insuliini veressä laskee verensokerin liian alas ja liian nopeasti . Tällöin ihminen on taas nälkäinen ja haluaa syödä. Lisäksi liiallinen insuliini poistaa lähes kaiken sokerin verenkierrosta ja näin aivot jäävät ilman energiaa, jolloin ihminen väsyy...
Lue kommentti
Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.