Kuva: iStockphoto
Kuva: iStockphoto

Kaikki keinot ovat sallittuja, kun tavoitteena on kuntoliikunnan aloittaminen.

Liikunnan aloittaminen on – varsinkin pitkäksi venähtäneen tauon jälkeen – järkyttävän vaikeaa. Vieroittuminen liikunnasta taas on todella helppoa. On pimeää, märkää ja iltaisin väsyttää niin, että ulos tai minnekään raahautuminen torkkupeiton alta on ponnistelun takana.

Houkuttele itsesi liikkeelle

Itse päätin ryhdistäytyä, kun kehoni alkoi ilmoitella liikkumattomuudesta selkävaivoilla ja muilla ikävillä krempoilla.

Erityisesti rapistuneet lihakseni kaipaisivat harjoitusta. Kuntosalille mars, tiedän, mutta kun salilla hikoilu tuntuu niin tylsältä ja laitteet hankalilta. Ja sitä ennen pitäisi totuttautua ylipäänsä jonkinlaiseen säännölliseen liikehdintään.

Oheiset ohjeet mielessäni huijasin itseni liikkumisen alkuun. Vanhastaan muistan, että kun vauhtiin pääsee, ilman päivittäistä sporttiannosta on pian jo suorastaan vaikea olla. Sitä odotellessa!

1. Aloita siitä mistä tykkäät. Mieti, mikä liikuntamuoto on sinusta mukavinta, ja aloita siitä. Jos kaikki muut käyvätkin nyt jooga-tunneilla, mutta itse siellä vain pitkästyt, et kauan jaksa lajia harrastaa.

Itse olen pitänyt aina luistelusta, uinnista ja tanssillisista jumppatunneista. Luistinten kirskahtelu tekojääradalla musiikin soidessa on sen verran kivaa, ettei se tunnu edes liikunnalta. Eikä uidessa tule hikinen olo. Muutama kerta altaassa, ja voin jäädä koukkuun.

2. Helpointa on aloittaa kävelyllä. Kävely ei vaadi erityistaitoja eikä -välineitä, hyvät lenkkarit riittävät. Jos päämäärätön haahoilu tuntuu typerältä, keksi kävelyretkellesi jokin kohde, houkutin.

Olen houkutellut itseni katsomaan kiinnostavaa rakennusta tai sisustusliikkeen näyteikkunaa. Sopivan kaukana sijaitseva kahvila tai luonnonkaunis paikka toimivat myös.

Vähitellen kävelyyn voi lisätä vauhtia ja siirtyä vaikka sauvakävelyyn tai juoksemiseen. Vaihtele reittejä, niin et kyllästy.

Aikaa säästyy, jos voit yhdistää lenkkeilyn ja työmatkat, vaikka pari kertaa viikossa. Sekin jo auttaa, jos jäät bussista pois pari pysäkkiä ennen määränpäätä.

3. Lahjo itsesi. Noloin, mutta ääritapauksessa ainoa keino houkutella itsensä lenkille on liikkua suussa sulavan palkinnon toivossa.

Tunnustan, että olen reippaillut kauempana sijaitsevaan kauppaan vain siksi, että siellä myydään suosikkisuklaatani.

Makeanhimosta on hyötyä, kun se voittaa kynnyksen pungertaa sohvalta ylös ja ulos. Kaloreista ja muusta epäterveellisestä ei tässä kohtaa nyt puhuta.

4. Kokeile mittaamista. Jotkut voivat innostua liikkumaan sykemittarin tai nyt niin trendikkään aktiivisuusrannekkeen avulla. Se mittaa muun muassa askelten ja sykkeen määrää ja patistaa aika ajoin liikkumaan.

Itseäni mittarit ahdistavat, mutta joillakin laitteet tosiaan lisäävät liikuntaa, ja silloinhan ne toimivat.

5. Liiku silloin kun sinusta tuntuu parhaalta. Jos töiden jälkeen et kerta kaikkiaan jaksa kammeta itseäsi bodypump-tunnille, kokeile herätä aikaisemmin aamulla ja liiku silloin.

Itse aion valon lisääntyessä kokeilla aamulenkkiä lintujen laulaessa. Se ja/tai pyörämatka töihin on hyvä startti päivään, uskon.

Joillekin taas pelkkä ajatus aamuliikunnasta on mahdoton, ja virtaa riittää paremmin illemmalla. Liikkeelle siis silloin.

Ruokatunnillakin voi ehtiä tehdä ainakin pienen happihyppelyn ulkona. Se vahvistaa itsellesi vaikutelmaa, että olet reipas ja liikunnallinen ihminen.

6. Älä mieti vaan mene. Laadi itsellesi liikunta-aikataulu ja merkitse sporttituokiot kalenteriin. Jos mietit joka päivä, että lähtisinkö nyt vai en, jätät helposti menemättä.

Tietenkään et aina pääse, mutta älä lopeta kokonaan yhden tai kahden väliin jääneen liikuntakerran takia. Kokonaisuus pitkällä aikavälillä on tärkeää, ei yksittäinen suoritus.

Muista muuten julistaa uutta, liikunnallista elämääsi kaikille, jotka viitsivät kuunnella. Silloin et ehkä ainakaan ihan heti kehtaa sitä lopettaa.

Kohti kuntosalia

Itse päätin järjestää jokaiseen päivään edes jonkinlaisen liikunnantapaisen, jotta tuntuma säilyy. Pienestä tauosta kasvaa muuten helposti pitkä, ja sitten se aloittaminen on taas työlästä. 

Jäljellä on vielä se vaikein paikka, kuntosali. Olen jo kaksi kertaa käynyt katsomassa kidutuspenkkien kaltaisia kuntoilulaitteita, ja luikahtanut pikaisesti turvallisen, ohjatun jumpan pariin.

Mutta vielä minäkin huhkin salilla lihaksiani huoltaen, olen päättänyt.

Se onkin sitten jo toinen juttu.

Lue lisää

Laiskurin tehojumppa - 7 minuutin treeni toimii

Vierailija

Näin huijaan itseni harrastamaan liikuntaa

Punttis on niiiiiiin tylsääää! Kannattaa keksiä joku laji, jonka saa yhdistettyä normaaliarkeen. Jos jonnekin joutuu LÄHTEMÄÄN, se jää. Itselläni toimi lasten ollessa pieniä, rattaiden työntäminen paikkaan kuin paikkaan - aina lapset mukaan ja kävellen, mahdollisimman paljon. Nykyään poljen työmatkat joka päivä, vuoden ympäri. Yhteen suuntaan vähän alle 10 km. Tosin niinkuin jutussa väitettiin, ei siihen muutama kerta riitä, että tulee tavaksi. Nastarenkaat rulettaa talvella, ja kypärä,...
Lue kommentti
Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Aihe vapaa on läpileikkaus suomalaiseen arkeen ja kansan rivejä puhuttaviin asioihin, Kalevauva.fin Kimmo Numminen sanoo.

Miltä näyttäisi Kalevala, jos sen aineisto oli kerätty 2010-luvulla? Esimerkiksi tältä:

missä ovat kaikki epätäydelliset ihmiset?
Meillä syödään sokerijugurttejakin
tulee välillä ahdistus siitä
kun en osaa / pysty / jaksa aina olla niin hyvä,
nyt voitte haukkua vapaasti

Kalevauvala on uusi kansalliseepos, jossa muun muassa maailman synty ja elämän kiertokulku esitetään sellaisina kuin Vauva.fin legendaaristen Aihe vapaa -keskustelujen kävijät ne näkevät.

Runoteoksen takana on tietysti Kalevauva.fi-yhtye, jonka trubaduurikaksikko Aapo Niininen ja Kimmo Numminen laulavat keskustelupalstan parhaimmistoa. Yhtyeen hittejä ovat esimerkiksi Vakavissaan, etupyllystä ja Pitääkö synnytyksessä todellakin olla alapää paljaana?

Aihe vapaa on nykyajan todellista kansanrunoutta, Kimmo Numminen sanoo.

– Se on läpileikkaus suomalaiseen arkeen ja yhteiskuntaan sekä kansan syviä rivejä puhuttaviin asioihin 2010-luvulla.

Kansanrunouteen kuuluu se, että tarinoiden lähteille ollaan uskollisia.

Kalevalassa ja Kalevauvalassa näkyvät ikiaikaiset viihteen muodot sekä suohon laulamisen kulttuuri.

– Kalevauvalan aineisto on aidolla copypaste-menetelmällä napattuja kansantarinoita. Osa teksteistä on ollut jo valmiiksi runollisella tyylillä kirjoitettuja. Osassa olemme hieman käyttäneet taiteellista vapautta ja luoneet runomaisuutta esimerkiksi rivijakojen avulla, Numminen kertoo.

Sekä Kalevalassa että Kalevauvalassa näkyvät ikiaikaiset viihteen muodot, Numminen pohtii: härskit jutut ja suohon laulamisen kulttuuri, jossa halutaan päteä omalla mielipiteellä.

– Muitakin yhtymäkohtia löytyy. Esimerkiksi Lemminkäinen on vähän jännämies, se joka hurmaa kaikki naiset.

Eikä tarinoissa ole niin väliä sillä, miten tosissaan kirjoittaja on ollut. Onko vuodettu sydänverta, vai onko kohtaus sittenkin vähän provoa, eli AV-kielellä Porvoosta.

Kalevauvala (Atena, 2018) ilmestyy elokuussa. Kirjan tuotosta osa lahjoitetaan Vauva.fin toimituksen ja Kalevauva.fin valitsemalle hyväntekeväisyyskohteelle, Ensi- ja turvakotien liitolle.
Kalevauvala (Atena, 2018) ilmestyy elokuussa. Kirjan tuotosta osa lahjoitetaan Vauva.fin toimituksen ja Kalevauva.fin valitsemalle hyväntekeväisyyskohteelle, Ensi- ja turvakotien liitolle.

Mutta saako miehet jättää keskenään mökille?

Vaikka Numminen korostaa copypasten merkitystä, on eepoksen synty vaatinut muutakin. Esimerkiksi luovaa hulluutta, ennakkoluulotonta näkemystä, aikaa sekä hyviä istumalihaksia.

Aihe vapaalla vietettyjä työtunteja kaksikko ei ole laskenut. Mutta paljon niitä on, Numminen nauraa. Kansanrunoilijan sielunmaisemaan sukeltaminen on vaatinut myös pari pidempää mökkiretriittiä.

Myös kansanrunouden tekijät ovat osallistuneet prosessiin. Kalevauva.fille vinkataan sopivia keskusteluja suoraan AV:lla, ja lisäksi tulee muita väyliä pitkin ehdotuksia keskusteluketjuista. Ihan kaikki ehdotukset eivät päädy kappaleiksi tai runoiksi.

– Esimerkiksi Munsalan kansallispuku -keskustelu on paras ihan vain palstalta luettuna, Numminen sanoo.

Entä mitä seuraavaksi? Kalevauvalaa voi kuulla runonlausuntakeikoilla esimerkiksi Taiteiden yössä Helsingissä torstaina 23.8. Niininen ja Numminen suunnittelevat myös seuraavia Kalevauva.fin musavideoita, joihin on tulossa ainakin yksi uusi kaupunkivideo – mikä, se selviää myöhemmin.

Eikä aineisto ole ihan heti loppumassa.

– Tänä kesänä on ehdotettu monta kertaa Voiko kaksi miestä 43v ja 46v ollaa keskenään pari tuntia mökillä -ketjua. Vielä emme ole ehtineet sitä tehdä.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.
Iiro on nopea, madot hitaita. Kuva: Mikko Hannula
Iiro on nopea, madot hitaita. Kuva: Mikko Hannula

Iirosta on hauskaa seurata matojen touhuja ja viedä niitä multaan turvaan, kun äiti tekee puutarhatöitä.

”En ole matojen pelastaja. Tai olen. Kun äiti kaivaa ja huutaa, että täällä on hieno, mä tulen ottamaan madon. Vien sen multaan turvaan.

Mullassa mato syö ja kakkaa. Se kasvattaa meidän herneitä.

Tiellä auto tai pyörä voi ajaa madon päälle. Madot ei osaa vielä varoa.

Toi iso on varmaan isä ja toi toinen äiti. Kohta ne varmaan sukeltaa. Onkohan niiden koti kaukana?

Käyn välillä tekemässä muuta ja tulen sitten taas seuraamaan niitä. Madot on aika hitaita. Mä olen nopea.”

Iiro, 4