Vaikkapa kauppareissulla voi säästää selvää rahaa, kun tietää, miten toimii.

Vauva.fi:n Aihe vapaa -palstan keskustelijat jakavat parhaat säästövinkkinsä.

Ruoka

1. Älä mene nälkäisenä kauppaan. Silloin tulee ostettua kaikkea turhaa.

2. Kaupoissa on myöhään illalla ja aikaisin aamulla paljon punalapputuotteita. Jos mahdollista, tee ostoksesi silloin.

3. Käytä maalaisjärkeä päiväystuotteiden kanssa. Vaikka parasta ennen olisi ollut pari päivää sitten, se ei tarkoita, että tuote on heitettävä roskiin.

4. Isompi pakkaus ei aina ole edullisempi. Kannattaa verrata kilohintaa. Esimerkiksi 2 kilon jauhopusseja menee enemmän kuin isompia, siksi niiden kilohinta on halvempi ja ovat usein tuoreempia.

5. Poista "ei mainoksia"-kyltti postilaatikostasi tai -luukustasi. Suunnittele viikon ruokalista sen mukaan, mitä saa milloinkin edullisesti.

6. Opettele eri kasvisten satokaudet tai lataa satokausikalenteri mobiililaitteeseesi. Satokaudella ostetut tuotteet ovat edullisia (ja ekologisia).

7. Tee ruokaa isompi, useamman päivän satsi kerrallaan. Esimerkiksi keittoja tai kastikkeita. Perunoita voi paistaa seuraavana päivänä. Pakasta seuravalle viikolle evääksi töihin.

8. Korvaa osa jauhelihasta soijarouheella.

9. Ota eväät töihin. Tämä on iso säästö. Jos käyt 6–9 euron lounalla joka päivä, vertaa hintaa siihen, että syöt pari näkkäriä ja banaanin tai ostat kaupasta halvan aterian muutamalla eurolla.

10. Syö aina kun jotain tarjotaan ilmaiseksi: kahvia, pullaa, kakkua, hedelmiä, karkkia, purkkaa, mitä vaan. Santsaa päälle. Älä osta koskaan itse herkkuja.

Kodinhoito

11. Katso aina litra- ja kilohinnat, vertaile. Osta isompia pakkauksia jos mahdollista (vaikka yhdessä kaverin tai naapurin kanssa).

12. Karsi turhat pesuaineet: tiskiaineella, etikalla ja ruokasoodalla pärjää pitkälle. Esimerkiksi pyykinhuuhteluaine on turhaa rahanmenoa, halutessaan sen voi korvata tavallisella etikalla.

13. Pese vaatteet pesuohjeen mukaan. Usein pilalle menneet vaatteet ovat 30 asteen hienopesuun tarkoitettuja, jotka on pesty 40 asteessa ja kuivatettu kuivausrummussa.

14. Kaikki puuvillaiset vaatteet voi silloin tällöin pestä 60 asteessa, jolloin ne puhdistuvat kunnolla. Jos peset vaatteet aina 30 asteessa ne menevät pilalle – hienhaju ja tahrat pinttyvät kiinni.

15. Pese täysiä koneellisia pyykkejä. Sama koskee myös tiskikonetta.

Kauneudenhoito ja hygienia

16. Kanistereissa myytävät käsisaippuat ovat monta kertaa halvempia kuin pikkupullossa olevat, ja monesti ovat vieläpä hyvässä tarjouksessa. Kanisterista saippuaa voi kaataa joko sisustuspulloon tai johonkin vanhaan nestesaippuapumppuun.

17. Jos kotonasi vesimaksu menee kulutuksen mukaan, käy mahdollisuuksien mukaan työpaikalla suihkussa.

18. Värjää hiukset itse ja pidä mallia, jota ei tarvi leikata joka kuukausi.

19. Leikkaa hiukset leikkurilla koko perheeltä tai tasoita nettiohjeilla pitkä tukka.

20. Esimerkiksi vartalonkuorinta on helppo tehdä itse: 1 osa öljyä, 1 osa hienoa sokeria, hajustetta maun mukaan.

21. Sama herkän ihon pesuneste käy koko perheelle, samoin yksi kosteusvoide. Meikit voi poistaa kookosöljyllä. Mitään kasvovesiä tai meikkivoiteita tai seerumeita ei oikeasti tarvita.

Terveys

22. Ainoa vitamiinilisä, mitä suomalainen tarvitsee monipuolisen ravinnon lisäksi, on D-vitamiini.

23. Vitamiinit ja hivenainevalmisteet saa marketista huomattavasti halvemmalla kuin apteekista.

24. Kuntoa voi kohottaa lenkkeilemällä ja kävelemällä. Kotijumppa on ilmaista ja siihen löytyy valtavasti ohejvideoita ja sovelluksia netistä.

Pukeutuminen

25. Yksi kallis on monesti parempi kuin monta halpaa. 300 euroa takista tai 150 euroa neuleesta toki kirpaisee, mutta vaate ei sitten ole ensimmäisen pesun jälkeen muodoton, haalistunut ja nukkainen rytky. Niin sanottujen "parempien" merkkien vaatteilla on yleensä myös hyvä jälleenmyyntiarvo.

26. Käyttäkää perheessä yhteisiä vaatteita. Kierrättäkää lastenvaatteet tuttujen kesken. Pidä ytäviesi kanssa vaatteiden vaihto tapahtumia, joissa jokainen tuo omasta vaatekaapista ne vähiten käytetyt - näin saat uusia vaatteita ilmaiseksi.

27. Osta vaatteet kirpputorilta.

Vapaa-aika

28. Matkoilla varaa erikseen hotelli ja lennot ja jos pystyt ajamaan vuokra-autoa ulkomailla, tämä voi tulla paljon edullisemmaksi kuin pakettimatka. Vertaa myös hintoja eri palveluntarjoajien välillä. Ystäväperheen kanssa vuokrattu talo tulee halvemmaksi kuin hotellihuone.

29. Yhdistä työ- ja lomamatkat. Kun puolisolle tulee viikon työreissu, lähde mukaan.

30. Kahvittele ystävien kanssa toistenne luona.

31. Hyödynnä ilmaistapahtumat: kauppojen teemapäivien lastenkonsertit ja taikurit, kirjasto, Ikean leikkihuone, luontopolku, paloaseman avoimet ovet.

32. Lopeta ylimääräiset harrastukset, tai vaihda ne halvempiin tai ilmaisiin.

33. Katso milloin museoihin pääsee ilmaiseksi.

Taloudenhoito

34. Kilpailuta lainat aika ajoin.

35. Vältä seuraavia vapaaehtoisia maksuja: kirkollisvero, pysäköintivirhemaksut, ylinopeussakot.

36. Vältä myös maksumuistutuslaskuja ja kirjaston myöhästymissakkoja

37. Tarkista, että vakuutuksesi ovat järkevät ja pieni omavastuu ei nosta vakuutuksen hintaa liikaa.

38. Säästä puskurirahaa. Laita ainakin 5 prosenttia tuloista säästöön. Puskurirahaa pitäisi olla vähintään yhden kuukauden tulot, mielellään kolmen.

Muut

39. Älä osta mitään. Jos oikeasti tarvitset jotain, katso saatko käytettynä (tori.fi, huuto.net, facebook-kirpparit).

40. Kävele ja pyöräile autoilun sijaista aina, kun mahdollista.

41. Pyydä sukulaisilta ja kummeilta lapsille lahjaksi hyödyllistä: luistimet, uudet talvihanskat tai lahjakortti Hoplopiin.

Juttua korjattu 30.1.2018.

Vierailija

Mistä voisit vielä säästää? 41 parasta vinkkiä

Vierailija kirjoitti: Poimi marjoja, sieniä, kasvata yrttejä, vihanneksia, perunaa, kesäkukan taimia. Ruoki koiraa ihmisten ruuan tähteillä ja karva kiiltää. Leikkaa trimmattavan koiran turkki itse. Älä lottoa, vaan sijoita ne rahat. Jätö kesäkukat istuttamatta ja nauti luonnon kukista. Poimi luonnosta yrttejä - ihan ilmakseksi, tämä on ollut kova ruokatrendi jo useamman vuoden. Jätä koira hankkimatta, se on jopa ekologinen teko. Jos hankit, niin älä syötä sille ainakaan ihmiselle kelpaavaa...
Lue kommentti
Iiro on nopea, madot hitaita. Kuva: Mikko Hannula
Iiro on nopea, madot hitaita. Kuva: Mikko Hannula

Iirosta on hauskaa seurata matojen touhuja ja viedä niitä multaan turvaan, kun äiti tekee puutarhatöitä.

”En ole matojen pelastaja. Tai olen. Kun äiti kaivaa ja huutaa, että täällä on hieno, mä tulen ottamaan madon. Vien sen multaan turvaan.

Mullassa mato syö ja kakkaa. Se kasvattaa meidän herneitä.

Tiellä auto tai pyörä voi ajaa madon päälle. Madot ei osaa vielä varoa.

Toi iso on varmaan isä ja toi toinen äiti. Kohta ne varmaan sukeltaa. Onkohan niiden koti kaukana?

Käyn välillä tekemässä muuta ja tulen sitten taas seuraamaan niitä. Madot on aika hitaita. Mä olen nopea.”

Iiro, 4

Alaraajavammat ovat lasten jalkapallovammojen suurin yksittäinen ryhmä, sanoo professori Jari Salo.

Lasten loukkaantumisalttius kasvaa, kun treeneistä siirrytään peleihin, joissa vauhti ja loppuun saakka yrittäminen ovat kovemmalla tasolla.

Yleisimpiä lasten jalkapallovammoja ovat nilkkojen vääntövammat sekä eri puolille kehoa kohdistuvat kolhut. Myös päähän kohdistuu lukumääräisesti paljon vammoja, mutta ne ovat onneksi yleensä vaikutuksiltaan vähäisiä.

– Nyrjähdykset ja nivelsidevammat ovat yleisempiä tytöillä, murtumat puolestaan pojilla, Jari Salo kertoo.

Murtumat ja ruhjeet liittyvät usein kontaktitilanteisiin, kun taas nivelside- ja lihasvammat syntyvät kaatumisten yhteydessä ja suunnanvaihdoista. 

– Takareiden alue jää usein liian vähälle huomiolle. Sen vammat ovat nopeimmin kasvava ryhmä jalkapallossa. Kasvuiässä tilanteeseen tuo lisähaasteen reisiluun pituuskasvu, johon lihasten tulisi mukautua, Salo painottaa.

Rasitusvammojen taustalla usein kasvuun liittyvät tekijät

Lasten ja nuorten rasitusvammoissa ikä on merkittävä tekijä. Kasvavalla lapsella tai nuorella on useita kohtia, joissa luiden kasvutumakkeiden luutuminen ja jänteiden ongelmat ilmaantuvat tietyssä järjestyksessä ikävaiheiden mukaan, jos rasitus ylittää sietokyvyn. 

– Tyypillisiä rasitusvaivojen kohtia ovat mm. kantapääkivut sekä polvilumpiojänteen alaosan vaivat, kuvailee Salo.

Urheilun muuttuminen ”ammattimaisemmaksi” yhä nuoremmissa ikäluokissa lisää rasitusvammoja.

Spesifi lajikohtainen harjoittelu yhdistettynä vähentyneeseen yleiseen vapaa-ajan liikkumisen näyttäisi osittain selittävän rasitusvammojen yleistymistä. Toinen merkittävä tekijä on urheilun muuttuminen ”ammattimaisemmaksi” yhä nuoremmissa ikäluokissa.

– Useampaa lajia harrastavilla lapsilla rasituksen sietokyvyn rajan huomaaminen on usein vaikeaa, kun kussakin lajissa pyritään maksimoimaan siinä tarvittava harjoittelu. Tällöin ennaltaehkäisyssä korostuu vanhempien ja valmentajien yhteistyö myös eri lajien kesken, Salo toteaa.

Vammojen ennaltaehkäisy monen tekijän summa

Akuuttien pelitilanteessa syntyneiden vammojen ennaltaehkäisyyn ei ole oikotietä. Rasitusperäisiä vammoja voidaan vähentää oikeanlaisella harjoittelulla sekä huomioimalla lapsen kokonaistilanne. 

– Riittävän monipuolinen harjoittelu, alkulämmittelyt, palautumisen seuranta, tasapainoinen ravitsemus, lapsen kuuntelu sekä maltti olla pois rasituksesta, jos ilmenee viitteitä rasitusperäisestä vammasta ovat hyviä keinoja vammojen ennaltaehkäisyyn, sanoo lastentautien erikoislääkäri Petri Koponen.

Aikuisen on huomioitava, jos lapsi ei pysty enää tekemään suorituksia aiemmalla tavalla, vaikka hän ei oireita valittaisikaan.

Lapsi ei vielä tunne omaa kehoansa ja siinä tapahtuvia muutoksia, jolloin harrastuksessa mukana olevien aikuisten rooli korostuu. Aikuisen on huomioitava, jos lapsi ei pysty enää tekemään suorituksia aiemmalla tavalla, vaikka hän ei oireita valittaisikaan.

– Treeniohjelma on hyvä rakentaa monipuoliseksi: nuorille ei kannata suunnitella liiaksi voimaharjoitteita ja alakouluikäisille lapsille on tärkeä mahdollistaa eri lajien kokeilu lapsen näin halutessa. Myös joukkueen reilut pelisäännöt ovat lasten ja nuorten joukkuepeleissä tärkeässä roolissa, painottaa Koponen lopuksi.

Jos urheillessa sattuu - milloin lääkäriin?

  • Urheilukentällä aloitettu perinteinen kylmä-koho-kompressio -hoito on hyvä ensiapu.  
  • Päävammojen osalta on tärkeä selvittää, onko lapsi ollut tajuttomana tilanteen jälkeen. Jos lapsi on hetkenkin tajuttomana tai päävamman liittyy muistikatko, lääkärin arvio on tarpeen.
  • Akuuteissa vammoissa on hyvä lähteä lääkäriin, jos lapsi ei pysty käyttämään loukkaantunutta raajaa, raaja on epämuotoinen, kipu on kova tai kyseessä on avovamma. 
  • Rasitusvammoissa on hyvä kääntyä asiantuntijan puoleen, jos vammoihin liittyy lepokipua, aiempi vaiva pahenee akuutisti tai tilanne pitkittyy harjoittelutausta huolimatta.

Lähde: Mehiläinen.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.