Käykö niin, että kun nukkumaanmenoaika lähenee, vauhti vain kovenee. Mikä avuksi?

Miten saada lapsi asettumaan yöpuulle, kun kierrokset vain kovenevat iltaa kohti mentäessä? Tässä muutama vinkki, joita kannattaa kokeilla.

1. Ulkoilu. Pidä huoli, että päivän mittaan lapsella on ollut riittävästi tilaisuuksia peuhata ja kuluttaa energiaansa ulkona.

2. Rauhoita ilta hyvissä ajoin ennen nukkumaanmenoaikaa. Sulje televisio ja tietokone – ruudun valo häiritsee unihormoni melatoniinin eritystä. Ohjaa lapsi rauhallisiin leikkeihin tai lue hänelle kirjaa. Jos sisällä on kovin valoisaa, hämärrä huoneet sulkemalla kaihtimet. Sokeri lisää joidenkin lasten kierroksia; karsi siis makeat herkut, varsinkin karkit, pois illasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

3. Jalkahieronta. Pyydä lapsi sohvalle makaamaan ja hiero peukalolla lapsen jalkapohjia. Rentouttaa kummasti, myös aikuisen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

4. Lämmin kylpy rauhoittaa. Isommalle lapselle voit myös kokeilla eteerisiä, rauhoittavia öljyjä tai kylpysuolaa.

5. Pidä huolta iltarutiineista. Kun samat rutiinit toistuvat joka ilta, lapsen sisäinen kello ohjaa hänet rauhoittumaan tiettyyn aikaan. Yritä pitää rytmi samanlaisena myös viikonloppuisin.

6. Rauhallinen musiikki on tehokas rentouttaja. Netistä löytyy myös varta vasten rentoutukseen tarkoitettuja äänitteitä. Luonnonääniä sisältävät ovat erityisen tehokkaita.

7. Yliväsynyttä ei nukuta. Nukahtaminen on vaikeaa liian varhain mutta myös liian myöhään. Yliväsynyt lapsi alkaa helposti riehua ja rauhoittuminen on tavallistakin vaikeampaa.

8. Älä taivu jatkuviin pyyntöihin. Jos lapsi huutelee pyyntöjä vielä sängystä, suostu yhteen lasilliseen vettä tai yhteen halaukseen, mutta älä loputtomaan palveluun.

9. Huomioi hyvä unihygienia. Varsinkin kesäaikaan makuuhuoneessa voi olla valoisaa. Hanki kunnon pimennysverho. Himmeä yövalo voi olla tarpeen, jos lapsen pimeänpelko estää nukahtamisen. Viileässä nukuttaa parhaiten.

10. Ole johdonmukainen. Lapsi rauhoittuu helpommin, kun perheessä on nukkumaanmenon suhteen selvät sävelet. Lapsen kuuluukin testata rajoja. Älä luovuta ensimmäiseen vastoinkäymiseen, sitkeys tuottaa tulosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla