Ennen lomaa kysyin psykologilta, miten paluu arkeen olisi loman jälkeen helpompi. Sitten tein ihan toisin.

Ennen kesäloman alkua haastattelin psykologia. Hän sanoi viisaita sanoja siitä, miten lapsiperheen arkeen paluuta loman jälkeen voisi helpottaa: Arkirytmin palauttaminen kannattaisi aloittaa ajoissa. Kääntää ruoka-ajat, nukkumaanmeno ja herääminen ajoissa kohti tavallista arkirytmiä.

Sitten alkoi loma.

Ensimmäisellä viikolla viisivuotiaani valvoi puoli yhteentoista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Toisella lomaviikolla hän valvoi yhteentoista, koululainen puoleen yöhön.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kolmannella lomaviikolla söimme kaikki aamupalaa mökin portailla kello 13. Ja neljännellä lomaviikolla – silloin me välillä valvoimme kahteentoista ja välillä heräsimme kahdeltatoista ja söimme päivän ainoan lämpimän ruuan siinä iltauutisten aikaan.

Tällä viikolla alkoi arki. Kohtasimme sen äkkikuolema-taktiikalla. Otimme lomasta ilon irti viimeiseen lounasaikaan syötyyn aamupalaan ja hävyttömän myöhäiseen iltaan asti.

Mitä siitä sitten seurasi?

Se, että tällä viikolla olemme olleet väsyneitä, mutta onnellisia. Loma oli hieno ja rentouttava. Mutta vastapainoksi on virkistävää syödä taas aamupalaa aamulla ja lämmintä ruokaa päivällä.

Soitin uudelleen myös psykologille ja sain synninpäästön: Kun loma on omannäköinen, se on onnistunut.

Kiitos niistä sanoista.

Lue lisää

Psykologin 9 lomaneuvoa: ”Tylsistyminen tekee lapsille hyvää”

Lue psykologin neuvot, jotta parisuhde jatkuisi loman jälkeenkin

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.
 
Sisältö jatkuu mainoksen alla