A-merkki kertoo ravintolaruoan allergeeneista, mutta Allergia- ja astmaliiton mukaan merkintöjä pitäisi selkiyttää.

Ravintolan ruoka-annos näyttää houkuttelevalta, mutta onkohan siinä pähkinää?

Kotona itse tehdystä ruoasta tietää mitä se sisältää, mutta ravintolassa on toisin. Vakavasti allergiset voivat saada annoksen ainesosista hankaliakin reaktioita.

Nyt on vaarallisten tilanteiden välttäminen entistä helpompaa, sillä uuden asetuksen mukaan ravintoloiden on ilmoitettava asiakkailleen ruoan sisältämistä yleisistä allergeeneistä A-merkinnällä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Se on hyvä uutinen allergioista kärsiville, mutta ravintolaruoalla mielellään herkutteleville perheille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Allergiamerkintöjä pitäisi selkiyttää

Allergia- ja astmaliiton mukaan allergisten eduksi tarkoitettu merkintä on herättänyt myös hämmennystä. Ainakin osa kahviloista tai ravintoloista on hoitanut allergeeneihin liittyvän ilmoitusvelvollisuuden siten, että ruoan yhteydessä on A-merkintä ja pyyntö tiedustella asiasta tarkemmin henkilökunnalta.

Allergia- ja astmaliitto toivoo, että ravintolaruoan allergiamerkintöjä edelleen selkiytettäisiin.

– Allergisen asiakkaan kannalta olisi todella hyvä, jos yleisesti allergiaa aiheuttavasta ainesosasta olisi tieto ruoan yhteydessä. Pelkkä A-merkintä on riittämätön erityisesti silloin, jos henkilö on vakavasti allerginen, sanoo allergianeuvoja Marjo Tähtinen Allergia- ja astmaliitosta.

A-merkintä voi viitata moneen eri allergeeniin, esimerkiksi äyriäisiin, kananmunaan tai gluteenia sisältäviin viljatuotteisiin.Lisätietojen selvittely henkilökunnalta voi tuntua harmilliselta, varsinkin jos itsellä on kiire ja ravintola on ruuhkainen.

– Aremmille asiakkaille erikseen kysely voi tuntua jopa kiusalliselta. Esimerkiksi nuorilla voi olla kynnys alkaa kysyä ruokien sisällöistä, Marjo Tähtinen pohtii.

A-merkintä on askel parempaan

Allergia- ja astmaliitto painottaa kuitenkin olevansa tyytyväinen siihen, että pakkaamattomien elintarvikkeiden allergiaa ja intoleransseja aiheuttavat ainesosat pitää kertoa asiakkaille. Asetuksen mukaan tiedot voi antaa asiakkaalle kirjallisesti tai suullisesti.

– Yleinen allergiamerkintä ja kehotus tiedustella tarkemmin henkilökunnalta on askel parempaan suuntaan. Monet kahvilat ja ravintolat myös ylittävät asetuksen vaatimukset ja ilmoittavat yksittäisistä allergiaa aiheuttavista ainesosista kirjallisesti ruoan yhteydessä. Sitä toivomme malliksi kaikille, Marjo Tähtinen sanoo.

Näistä ruoka-aineista ravintoloiden tulee ilmoittaa:

Allergisoivia ruoka-aineita ja tuotteita, joista kuluttajalle on ilmoitettava, ovat gluteenia sisältävät viljat, äyriäiset, munat, kalat, maapähkinät, soijapavut, maito, pähkinät ja mantelit, selleri, sinappi, seesaminsiemenet, rikkidioksidi ja sulfiitit, lupiinit sekä nilviäiset.

Samoista yliherkkyyksiä aiheuttavista ruoka-aineista on ilmoitettava myös elintarvikepakkauksissa.

Maa- ja metsätalousministeriön asetus elintarviketietojen antamisesta kuluttajille tuli voimaan huhtikuun alussa.

Lue myös: Lasten ruoka-allergioiden hoito sai uudet, viralliset ohjeet

Sisältö jatkuu mainoksen alla