Toisen tukena oleva tarvitsee usein itsekin tukea.

1. Mikä sulla on?

Potkut, läheisen kuolema, keski-iän kriisi tai vakava sairastuminen. Kun kumppanillasi on elämässään vaikeuk­sia, hän kaipaa tukeasi. On tärkeää ymmärtää, että jokainen kohtaa ongelmat tavallaan. Minkä yksi hanskaa, voi romahduttaa toisen.

– Tietyt asiat suojaavat ihmistä vaikeuksissa. Muun muassa elämänhistoria, persoonallisuus ja sen hetkinen ympäristö vaikuttavat siihen, miten kukin reagoi, sanoo SOS-kriisikeskuksen päällikkö Pirjo-Riitta Liimatainen.

Joskus ongelma hiipii elämään salakavalasti, kun vaikkapa työstressi pitkittyy. Pahimmillaan tilanne kärjistyy kriisiksi ja vaikuttaa koko perheeseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

– Ihminen sopeutuu. Se, millaista elämästä on tullut vaikkapa mielenterveys­ongelman tai päihderiippuvuuden takia, on tuntunut normaalilta. Sitten havahtuukin, ettei näin voi jatkua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Joskus ongelmasta kertoo vain se, ettei perheen toinen vanhempi ole enää oma itsensä.

2. Teetä ja sympatiaa

Lohduttaminen on ensisijaisesti läsnäoloa ja kuuntelemista.

– Kriisitilanteisiin ei ole oikeita sanoja. Kerro, että olet kumppanisi vierellä ja pysyt siinä, Liimatainen sanoo.

Perustarpeista huolehtiminen on tärkeää silloin, kun mieli on maassa ja elämä tuntuu toivottomalta. Puutu tilanteeseen, jos kumppanisi ei lepää, syö tai hän eristäytyy.

Voi tuntua turhauttavalta, jopa pelottavalta, jos puolisosi ei kerro, mitä käy läpi. Muista, että jokainen työstää päänsä sisäistä myllerrystä omalla tavallaan. Joku lähtee lenkille, toinen piiloutuu peiton alle, kolmas tilittää tilittämistään. 

– Kaikki tavat ovat yhtä hyviä, kunhan ei vahingoita itseään tai muita, sanoo SOS-kriisikeskuksen kriisityöntekijä ja psykoterapeutti Veli-Matti Husso.

Moni kaipaa juttukumppania ainakin joissain vaiheessa ajatustyötään. Ihminen voi esimerkiksi kokea syyllisyyttä asioista, joihin hän ei ole voinut vaikuttaa. Silloin tekee hyvää saada synninpäästö läheiseltä ihmiseltä.

3. Yhdessä päivä kerrallaan

Kovilla oleva kumppani tarvitsee tilaa käsitelläkseen tunteitaan. Kun haluat auttaa, ota isompi osa perhearjen pyörityksestä vastuullesi. Älä kuitenkaan uuvuta itseäsi, vaan pyydä apua läheisiltänne ajoissa.

Ole kärsivällinen: kumppanisi toipuminen voi viedä aikaa. Pitkään kehittynyttä masennusta tai päihderiippuvuutta ei hoideta sormien napsautuksella. Kun taas jotain ikävää tapahtuu äkisti, menee aikansa ennen kuin ihminen pystyy käsittelemään tapahtunutta saati ajattelemaan tulevaisuutta.

– Sulatteluvaiheessa mielialat voivat heitellä rajusti vihasta suruun. Se johtuu tilanteesta, eikä ole henkilökohtaista, vaikka kohdistuisikin lähimpänä olevaan, Pirjo-Riitta Liimatainen sanoo.

Kun toinen ei näe toivoa missään, tärkeä tehtäväsi on luoda uskoa. Tiukimmassa paikassa auttaa, että otatte yhdessä päivän kerrallaan.

4. Entäs me?

Vaikeassa elämäntilanteessa saatatte riidellä enemmän. Mikäli suhteenne on voinut huonosti entuudestaan, välinne voivat muuttua vielä kireämmiksi. Älä silti ala vältellä vaikeista asioista puhumista, vaan kiinnitä ennemmin huomiota riitelytyyliinne.

– Liika varominen on tuhoisaa. Ilman puhumista tilanteen korjaamisesta tulee entistä työläämpää. Hyvään suhteeseen kuuluu avoimuus. Hankalista aiheista puhumista voi myös harjoitella, Husso toteaa.

Se, mitä vanhemman elämässä tapahtuu, heijastuu myös lapsiin. Lapset ovat fiksuja, joten ­tilannetta on turha peitellä.

– Asioista kannattaa puhua lasten kanssa heidän ikätasonsa huomioiden, Pirjo-Riitta Liimatainen sanoo.

Lasten ei kuitenkaan tarvitse olla kuulemassa kovasanaista riitelyä.

5. Apua koko perheelle

Toisen tukena oleva tarvitsee usein itsekin tukea.

Jos tuntuu, ettette selviä tilanteesta omin neuvoin, hakekaa apua aikailematta. Saatavilla oleva päivystysapu vaihtelee paikkakunnittain, mutta esimerkiksi Mielenterveysseuran valtakunnallisesta kriisipuhelimesta (010 195 202) saa neuvoja lähes vuorokauden ympäri. Koko perhe voi hakea apua oman alueen perheneuvolasta.

Monesti huonovointisen kumppanin omat voimat eivät riitä tilanteen ratkomiseen. Esimerkiksi masentunut voi kokea, ettei hänen hyväkseen voi tehdä mitään.

– Avun saaminen pitää tehdä mahdollisimman ­helpoksi. Voit etsiä tietoa, varata ajan ammattiauttajalle toisen puolesta ja mennä ensimmäiseen tapaamiseen mukaan. Siitäkin voi olla hyötyä, että hakee keskusteluapua itselleen ilman kumppania, Liimatainen sanoo.

Meidän Perhe 7/2014

Lue lisää

Nämä ovat hyvän parisuhteen tunnusmerkit

Kuinka äidin masennus vaikuttaa vauvaan? Jari Sinkkonen vastaa.

Voiko masennusta ja ylipainoa hoitaa probiooteilla?

Sisältö jatkuu mainoksen alla