Kuva: Shutterstock
Kuva: Shutterstock

Lasten ylipainoisuus lisääntyy. Miten ottaa kilot puheeksi lapsen kanssa?

Suomalaisista leikki-ikäisistä noin 5–10 prosenttia ja kouluikäisistä noin 10–20 prosenttia on ylipainoisia, ja ylipainoisuus lisääntyy edelleen.

Täältä löydät laskurin, joka laskee 2–18-vuotiaan lapsen painoindeksin.

Liikakilot ovat herkkä aihe aikuiselle saati lapselle. Miten puhua asiasta niin, että lapsen itsetunto ei kärsi? Tai mitä jos lapsi sairastuu syömishäiriöön?

Kilojen puheeksi ottaminen on syytä tehdä herkkätunteisesti. Vanhemman lapsen kanssa keskustelu kannattaa aloittaa kysymällä, mitä mieltä nuori itse on siitä, että paino on noussut. Älä arvostele, jätä valmiit neuvot vähemmälle ja keskity kuuntelemiseen.

Pienen lapsen kanssa ylikiloista ei kannata puhua lainkaan. Aikuinen huolehtii vähin äänin siitä, että koko perhe syö terveellisesti ja kohtuullisesti.

Etene ylipainon ehkäisyssä pienin askelin, vaikkapa näin:

1. Huolehdi ruokarytmistä.

Lapsi tarvitsee aamiaisen, lounaan, välipalan, päivällisen ja iltapalan. Aterioiden välillä ei napsita mitään eikä mahaa myöskään täytetä väliaikoina maidolla tai mehulla. Opeta lapsi juomaan janojuomana vettä.

2. Tarjoa runsaasti kasviksia.

Lapsenkin on hyvä syödä viisi pientä kourallista kasviksia, hedelmiä tai marjoja päivässä. Muista lautasmalli, ja täytä lautasesta puolet vähäenergisillä kasviksilla. Peruna, riisi tai pastakin lihottavat, jos niitä syö paljon, joten peitä vain neljäsosa lautasesta hiilihydraattipitoisella lisukkeella. Neljäsosa varataan lihalle, kalalle tai muulle proteiinipitoiselle ruoalle.

3. Syökää ruokapöydässä ja mielellään koko perhe yhdessä.

Tv:n tai lehden ääressä syödessä ruokaa tulee puputettua huomaamatta yli tarpeen. Tutkimusten mukaan lapset, jotka söivät ateriansa yhdessä koko perheen kanssa, olivat harvemmin ylipainoisia kuin yksin tv:n ääressä syöneet.

4. Vältä herkkuja ja makeita juomia.

Karkit, sipsit, vanukkaat ja keksit eivät ole arkiruokaa. Eivät myöskään sokerihuurretut murot tai limsa. Mehujakin kannattaa nauttia kohtuudella, koskee myös tuoremehua.

5. Kannusta lasta liikkumaan.

Ulkona leikkiessä lapsi liikkuu luontaisesti paljon. Rajoita ruutuaikaa ja lisää arkiliikuntaa lapsen kanssa. Liikkukaa mahdollisimman usein päivittäiset matkat pyörällä tai kävellen.

6. Palkitse lasta joillain muilla tavoin kuin ruoalla.

Aikuinen saattaa joutua kiusaukseen palkita lapsi ilman kiukkua sujuneesta kauppareissusta jäätelöllä. Tai tarjota illalla sipsejä lohdutukseksi kurjan koulupäivän jälkeen. Vältä herkkujen käyttämistä palkintona tai lohduttajana. Käytä sen sijaan muita palkitsemiskeinoja, kuten yhteisiä pelihetkiä, elokuviin menemistä, viikonloppuretkeä, kirjastoreissua... On ongelmallista, jos lapsi tottuu palkitsemaan ja lohduttamaan itseään ruoalla.

7. Älä pomota.

Määräily ei kannata, hienovarainen ohjaus ja esimerkki toimii paljon paremmin. Liika kontrollointi saa lapsen vain uhmaamaan määräyksiä.

8. Opeta lasta tunnistamaan, milloin vatsa on täynnä.

Myös lapsilla esiintyy tapasyömistä. Kerro, että on sallittua jättää ruokaa lautaselle, jos vatsa on jo tullut täyteen. Ruokaa ei kannata enää hakea lisää, jos olo on kylläinen.

+ Poikkeus vahvistaa säännön.

Muista kuitenkin poikkeusten merkitys. Välillä saa repäistä ja herkutella, ja vaikka syödä sipsejä tv:n ääressä. Herkkujen täyskielto ei kannata, kertovat myös tutkimukset.

Lähteet: WebMD, Neuvokas perhe, Suomen Sydänliitto

Lue lisää:

Karkkikielto ei kannata – 5 vinkkiä saada herkuttelu aisoihin

Lapsella syömishäiriö – mitä vanhemmat voivat tehdä?

Kiinnitä huomiosi siihen, että luistimen laatu ja koko ovat kohdallaan, ja hanki oikeat luistimet oikeaan tarkoitukseen. Näin luistelu on ilo!

Kauno- vai jääkiekkoluistimet? Päätöstä ei pidä tehdä sukupuolen perusteella, sillä tytöt voivat hyvin luistella hokkareilla ja pojat kaunoluistimilla. Alkuun kannattaa kuitenkin valita piikittömät luistimet eli hokkarit tai harjoitusluistimet. Piikittömän luistimen kanssa lapsi oppii potkimaan sivuille. 

Alkuun kannattaa valita piikittömät luistimet eli hokkarit tai harjoitusluistimet.

Tärkeää on, että luistimen varsi ei ole löysä ja että kenkä on oikean kokoinen. Koska luistin on tavallista kenkää tukevampi, joutuu kantapäätä yleensä painamaan voimalla ennen kuin jalka sujahtaa luistimeen. Korkeampivartinen taitoluistin tukee nilkkaa paremmin kuin jääkiekkoluistin.

Pyydä lasta nousemaan tukevasti seisomaan ja kävelemään hieman ympäriinsä. Kysy tai tunnustele, että liikkuuko jalka liikaa luistimessa. Luistimen ei kuuluisi tuntua irralliselta osalta, vaan tukea jalkaa ja tuntua kevyeltä. Kannattaa myös joustaa polvista ja pyytää isompaa lasta kertomaan, mihin varpaat tällöin liikkuvat: tämä on todellinen asento, jossa luistellaan. Jos luistellaan ulkona, villasukalle on hyvä varata tilaa. Hallissa ylimääräistä sukkaa ei tarvita.

Pidä nämä mielessä luistinta valittaessa:

  • Jalka tuntuu tukevalta luistimessa. Älä jätä luistimeen kasvunvaraa!
  • Varpaiden ja luistimen kärjen väliin noin yhden sentin rako.
  • Kantapään tulee olla tiukasti vasten luistimen kantakuppia, eikä kantapää saa nousta, kun luistimet ovat kiinni.
  • Nauhoja ei saa laittaa liian tiukalle jalkapöydän päällä. 
  • Nauhojen sitomisen jälkeen hyvä luistin tuntuu miellyttävältä.

Marketista saa taito- tai jääkiekkoluistimet noin 40–60 eurolla. Erikoisliikkeiden laadukkaampien taitoluistinten hinnat liikkuvat sadan euron molemmin puolin. Kirpputoreilta ja sporttidivareista voi saada luistimet todella edukkaasti. Aina kannattaa myös kysellä ystävä- ja tuttavaperheiden lasten vanhoja kierrätykseen. Satunnaiseen luisteluun voi hankkia huokeammat luistimet, kun taas jääkiekko-, taitoluistelu- tai ringette-harrastukseen kannattaa hankkia kestävät ja laadukkaat, hintatasoltaan kalliimmat l

Luistimia sitoessa hermot eivät kiristy, kun nauhat on leikattu oikean mittaisiksi. Luistimen ympäri nauhoja ei kannata vetää, silloin sidonnasta tulee turhan kireä. Jalkaterän päältä nauhat jätetään melko löysiksi, taitekohta tehdään tiukemmaksi. Nilkan ja varren väliin mahtuu muutama sormi.

Luistimen terän tulee myös olla terävä. Luistimet on hyvä teroittaa säännöllisin väliajoin, sillä tylsät luistimet eivät ole turvalliset. Kysy teroitusta jäähallilta, urheiluseurasta tai -liikkeestä.

Aluksi jäällä voi vain seisoa tai kaatuilla

Pienen lapsen kanssa kannattaa aluksi vain seisoa, kontata, opetella nousemaan ja kaatumaan – totutella jäähän ja luistimiin. Lapsen tarvitsee oppia olemaan terän päällä ja saada tottua luistimiin. 

Itse luistelun opettelu kannattaa aloittaa hiihtoliikkeestä: Jalkoja liikutellaan eteen ja taaksepäin. Kokeillaan, miten luistin liikkuu ja haetaan tasapainoa. Myöhemmin lasta ohjataan oikeaan luistelutekniikkaan menemällä lapsen taakse ja pitämällä lantion seudulta tukevalla otteella kiinni. Käsien on hyvä olla vapaat, jotta lapsen asento hakeutuu automaattisesti tasapainoiseksi.

Vanhempien ei kannata puskea lasta liikaa vaatimuksillaan eikä hermostua, jos edistystä ei ihan heti tapahdu. Jokainen oppii kyllä luistelemaan, omaan tahtiin.

Lähde:  Suomen Taitoluisteluliitto, MTV, Kuningaskuluttaja.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Lähde lomalla lähelle. Pyrähdys Tukholmaan tai Tallinnaan on nopsa reitti hiihtolomafiilikseen.

Tutkijan aarreaitta

Tekniikan museo, Tukholma. Lapsi muotoilee ilmaa, aikuinen maalaa silmillään. Se kaikki on mahdollista Tukholman Tekniikan museossa, joka on sekä museo että tiedekeskus ja kaikenkokoisten nerojen lempikohde. Loma-aikoina ekstraohjelmaa. Liput 10/15 e, keskiviikkoiltaisin ilmainen sisäänpääsy.

Syötävä elämys

Tai Boh, Tallinna. Tallinnan Vanhankaupungin laidalta löytyy idyllinen vihreä puutalo, jonka sisällä lymyää lumoava ravintolamaailma. Kekseliästä aasialaista ruokaa tarjoava ravintola hurmaa kaikenikäiset.

Mikä sisustus! Tai Bohissa riittää katsottavaa, ja ruoka toimii. Kuva: Tai Boh
Mikä sisustus! Tai Bohissa riittää katsottavaa, ja ruoka toimii. Kuva: Tai Boh

Luksusta laivalla

Vieläkö teinit saisi houkuteltua mukaan risteilylle? Eiköhän, jos luvassa muutakin kuin trubaduureja: Viking Gracella esiintyvät hiihtolomakaudella mm. Elastinen, Vesta ja Nikke Ankara. Vanhemmat nauttivat laivan moderneista tiloista.

Freesi Viking Grace kulkee Turun ja Tukholman väliä. Kuva: Viking Line
Freesi Viking Grace kulkee Turun ja Tukholman väliä. Kuva: Viking Line

 

Pala paratiisia

Aqua Spa, Rakvere. Tunnin ajomatka Tallinnasta, ja ollaan Viron parhaaksikin kehutussa kylpylässä. Vesipuiston perhelipulla (30–45 e) aikuinen pääsee käyttämään myös kuntosalia. Vesipedoille löytyy kaksi lastenallasta sekä liuta liukumäkiä.

Rakveren kylpylään on tunnin matka Tallinnasta. Kuva: Aqua Spa.
Rakveren kylpylään on tunnin matka Tallinnasta. Kuva: Aqua Spa.

Parhaat pomput

Zelluloosi Batuudikeskus, Tallinna. Sisäleikkipuistot, kyllä niitä löytyy Tallinnastakin! Jos sää on kurja, on vanhan tehtaaseen rakennettu huvipuisto loistopaikka viettää aktiivinen päivä. Pomppisiko ensin trampoliinilla, kiipeäisikö linnakkeeseen vai testaisiko taitojaan pelimaailmassa? Perhelippu 18 e.

Trampoliinikeskus sijaitsee vanhassa tehtaassa. Kuva: Zelluloosi batuudikeskus
Trampoliinikeskus sijaitsee vanhassa tehtaassa. Kuva: Zelluloosi batuudikeskus

 

Koti-Isi

Minne hiihtolomalla? 5 vinkkiä lapsiperheen lähilomalle Tukholmaan ja Tallinnaan

Äkkiä se 4 tuntia tulee täyteen. Aamulla lastenohjelmat riippuen monelta lapsi herää. Pikku-Kakkonen tunti ja sit iltapalalla jotain pientä katsottavaa. Tosin aamuisin tai iltapäivisin en torku / lepäile vaan elän hetkessä mukana tai teen jotain kotihommia. Itsellä ainakin et rajoitan lapseni telkkarin katselua.. Pitää ulkoilla myös ja leikkiä muita leikkejä.. En tiedä miten lapsi äitinsä luona katselee telkkaria, mutta minun luonani on isin säännöt.
Lue kommentti
Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.