Siivoa vain yksi huone per päivä. Kuva: iStockphoto.
Siivoa vain yksi huone per päivä. Kuva: iStockphoto.

Lapsiperheessä aika on usein kortilla. Nämä yksinkertaiset keinot auttavat arjen kiireessä.

1. Luovu koko huushollin suursiivouksista. Siivoa sen sijaan vain yksi huone per päivä. Älä murehdi muiden huoneiden siivosta, kukin huone ajallaan.

2. Liikunta tekee hyvää, mutta vie paljon aikaa. Jos nautit siitä, jatka samaan malliin. Jos liikunta on sinulle enemmän pakkopullaa, luovu kuntosalikäynnistä ja ohjatuista liikuntatunneista ja tee joka päivä supertehokas 7 minuutin treeni. Hyviä treeniohjelmia löydät kännykän sovelluskaupoista hakusanalla "7 minute workout". Kun jumpassa käyntiin kuluu matkoineen helposti puolitoista tuntia, seitsemän minuutin treeniin kuluu... vain seitsemän minuuttia. (Hyvä vaihtoehto on käydä lenkillä sillä aikaa, kun lapsi käy harrastamassa.)

3. Käytä puolivalmisteita, etenkin talvella. Erityisesti pakastevihannekset ovat luojan lahja lapsiperheelle. Pakasteparsakaali, -kukkakaali, -pinaatti, ja muut vihannekset ja sekoitukset paitsi valmistuvat nopeasti, ovat lähes aina myös tuorevihanneksia edullisempia ostaa. Lisäksi pakastevihanneksissa on usein enemmän ravintoaineita tallella kuin pitkään varastoiduissa tuorevihanneksissa, sillä kasvikset päätyvät pakasteiksi lähes suoraan pellolta.

4. Osta verkosta. Kaupoissa kiertämiseen ja vaatteiden sovittamiseen kuluu rutkasti aikaa. Verkossa voi tehdä ostoksia mihin vuorokauden aikaan tahansa. Varsinkin lastenvaatteiden ostaminen sujuu verkossa sukkelaan, ja paketti tulee lähipostiin tai halutessasi kotiovelle.

5. Jos kuljet töissä julkisilla, käytä bussissa istuminen erilaisten listojen suunnitteluun ja kirjoittamiseen. Istuessa on hyvää aikaa miettiä ostoslistat, joululahjalistat, mitä lapsi tarvitsee ensi viikolla päiväkotiin/kouluun, miten järjestän tulevan päivän työt... Kun kaikki muistettava on paperilla, aikaa ei mene päivän aikana turhaan säätämiseen ja muisteluun.

6. Ikiaikainen sananlasku, jossa on vinha perä: vie mennessäs, tuo tullessas. Jos asut kahden kerroksen asunnossa, älä koskaan mene alakertaan ottamatta mukaan jotakin sinne kuuluvaa. Ja päinvastoin, kun palaat yläkertaan, ota sinne kuuluva tavara mukaasi. Kun tavarat ovat niille kuuluvilla paikoillaan, elämä on huomattavasti näppärämpää.

7. Pyri pitämään kiinni lasten nukkumaanmenoajoista. Myös viikonloppuisin. Kun lapset ovat tottuneet menemään petiin aina kello puoli yhdeksän, nukkumaanmenoajasta ei tarvitse joka kerta käydä vääntöä ja unikin tulee helpommin. Näin sinulla on joka ilta omaa aikaa tai parisuhdeaikaa puolisosi kanssa.

Iiro on nopea, madot hitaita. Kuva: Mikko Hannula
Iiro on nopea, madot hitaita. Kuva: Mikko Hannula

Iirosta on hauskaa seurata matojen touhuja ja viedä niitä multaan turvaan, kun äiti tekee puutarhatöitä.

”En ole matojen pelastaja. Tai olen. Kun äiti kaivaa ja huutaa, että täällä on hieno, mä tulen ottamaan madon. Vien sen multaan turvaan.

Mullassa mato syö ja kakkaa. Se kasvattaa meidän herneitä.

Tiellä auto tai pyörä voi ajaa madon päälle. Madot ei osaa vielä varoa.

Toi iso on varmaan isä ja toi toinen äiti. Kohta ne varmaan sukeltaa. Onkohan niiden koti kaukana?

Käyn välillä tekemässä muuta ja tulen sitten taas seuraamaan niitä. Madot on aika hitaita. Mä olen nopea.”

Iiro, 4

Alaraajavammat ovat lasten jalkapallovammojen suurin yksittäinen ryhmä, sanoo professori Jari Salo.

Lasten loukkaantumisalttius kasvaa, kun treeneistä siirrytään peleihin, joissa vauhti ja loppuun saakka yrittäminen ovat kovemmalla tasolla.

Yleisimpiä lasten jalkapallovammoja ovat nilkkojen vääntövammat sekä eri puolille kehoa kohdistuvat kolhut. Myös päähän kohdistuu lukumääräisesti paljon vammoja, mutta ne ovat onneksi yleensä vaikutuksiltaan vähäisiä.

– Nyrjähdykset ja nivelsidevammat ovat yleisempiä tytöillä, murtumat puolestaan pojilla, Jari Salo kertoo.

Murtumat ja ruhjeet liittyvät usein kontaktitilanteisiin, kun taas nivelside- ja lihasvammat syntyvät kaatumisten yhteydessä ja suunnanvaihdoista. 

– Takareiden alue jää usein liian vähälle huomiolle. Sen vammat ovat nopeimmin kasvava ryhmä jalkapallossa. Kasvuiässä tilanteeseen tuo lisähaasteen reisiluun pituuskasvu, johon lihasten tulisi mukautua, Salo painottaa.

Rasitusvammojen taustalla usein kasvuun liittyvät tekijät

Lasten ja nuorten rasitusvammoissa ikä on merkittävä tekijä. Kasvavalla lapsella tai nuorella on useita kohtia, joissa luiden kasvutumakkeiden luutuminen ja jänteiden ongelmat ilmaantuvat tietyssä järjestyksessä ikävaiheiden mukaan, jos rasitus ylittää sietokyvyn. 

– Tyypillisiä rasitusvaivojen kohtia ovat mm. kantapääkivut sekä polvilumpiojänteen alaosan vaivat, kuvailee Salo.

Urheilun muuttuminen ”ammattimaisemmaksi” yhä nuoremmissa ikäluokissa lisää rasitusvammoja.

Spesifi lajikohtainen harjoittelu yhdistettynä vähentyneeseen yleiseen vapaa-ajan liikkumisen näyttäisi osittain selittävän rasitusvammojen yleistymistä. Toinen merkittävä tekijä on urheilun muuttuminen ”ammattimaisemmaksi” yhä nuoremmissa ikäluokissa.

– Useampaa lajia harrastavilla lapsilla rasituksen sietokyvyn rajan huomaaminen on usein vaikeaa, kun kussakin lajissa pyritään maksimoimaan siinä tarvittava harjoittelu. Tällöin ennaltaehkäisyssä korostuu vanhempien ja valmentajien yhteistyö myös eri lajien kesken, Salo toteaa.

Vammojen ennaltaehkäisy monen tekijän summa

Akuuttien pelitilanteessa syntyneiden vammojen ennaltaehkäisyyn ei ole oikotietä. Rasitusperäisiä vammoja voidaan vähentää oikeanlaisella harjoittelulla sekä huomioimalla lapsen kokonaistilanne. 

– Riittävän monipuolinen harjoittelu, alkulämmittelyt, palautumisen seuranta, tasapainoinen ravitsemus, lapsen kuuntelu sekä maltti olla pois rasituksesta, jos ilmenee viitteitä rasitusperäisestä vammasta ovat hyviä keinoja vammojen ennaltaehkäisyyn, sanoo lastentautien erikoislääkäri Petri Koponen.

Aikuisen on huomioitava, jos lapsi ei pysty enää tekemään suorituksia aiemmalla tavalla, vaikka hän ei oireita valittaisikaan.

Lapsi ei vielä tunne omaa kehoansa ja siinä tapahtuvia muutoksia, jolloin harrastuksessa mukana olevien aikuisten rooli korostuu. Aikuisen on huomioitava, jos lapsi ei pysty enää tekemään suorituksia aiemmalla tavalla, vaikka hän ei oireita valittaisikaan.

– Treeniohjelma on hyvä rakentaa monipuoliseksi: nuorille ei kannata suunnitella liiaksi voimaharjoitteita ja alakouluikäisille lapsille on tärkeä mahdollistaa eri lajien kokeilu lapsen näin halutessa. Myös joukkueen reilut pelisäännöt ovat lasten ja nuorten joukkuepeleissä tärkeässä roolissa, painottaa Koponen lopuksi.

Jos urheillessa sattuu - milloin lääkäriin?

  • Urheilukentällä aloitettu perinteinen kylmä-koho-kompressio -hoito on hyvä ensiapu.  
  • Päävammojen osalta on tärkeä selvittää, onko lapsi ollut tajuttomana tilanteen jälkeen. Jos lapsi on hetkenkin tajuttomana tai päävamman liittyy muistikatko, lääkärin arvio on tarpeen.
  • Akuuteissa vammoissa on hyvä lähteä lääkäriin, jos lapsi ei pysty käyttämään loukkaantunutta raajaa, raaja on epämuotoinen, kipu on kova tai kyseessä on avovamma. 
  • Rasitusvammoissa on hyvä kääntyä asiantuntijan puoleen, jos vammoihin liittyy lepokipua, aiempi vaiva pahenee akuutisti tai tilanne pitkittyy harjoittelutausta huolimatta.

Lähde: Mehiläinen.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.