Kerro itsellesi: ”Tämä on pelkkä tunne. Se ei tapa eikä vahingoita minua. Meillä ei ole oikeasti hätää." Kuva: iStockphoto.
Kerro itsellesi: ”Tämä on pelkkä tunne. Se ei tapa eikä vahingoita minua. Meillä ei ole oikeasti hätää." Kuva: iStockphoto.

On luonnollista, että pieni vauva herättää äidissä rakkauden mutta ehkä myös pelon tunteita.

Pienen vauvan läheisyys voi tuntua äidistä jännittävältä, jopa pelottavalta. Vaikka hän kuinka haluaisi keskittyä sylittelemään ja silittelemään vauvaa, mieli surraa ylikierroksilla ja olo on levoton.

Miten äiti voi opetella rauhoittamaan itsensä vauvan kanssa? Psykologi, psykoterapeutti ja vauvaperhetyön asiantuntija Hannele Törrönen kertoo parhaimmat ohjeet.

1. Hyväksy tunteesi

Vauvan äidissä, ja isässä, herättämät tunteet ovat valtavan suuria, niin hyvässä kuin pahassakin. Niin kuuluu ollakin. Rakkauden tunne lasta kohtaan voi tuntua ylitsepääsemättömän isolta, mutta niin myös esimerkiksi turvattomuuden tai avuttomuuden tunne.

Vauvan lähellä tuntemasi pelko voi johtua siitä, että samaistut liikaa vauvan hätäiseen puoleen.

Vaikka tunne tuntuu suurelta, se ei tarkoita, että teillä olisi oikeasti pelättävää. Kerro itsellesi: ”Tämä on pelkkä tunne. Se ei tapa eikä vahingoita minua. Meillä ei ole oikeasti hätää."

2. Suunnittele ja tsemppaa

Mieti, mitkä arjen asiat jännittävät ja pelottavat sinua eniten. Suunnittele jo etukäteen, mikä sinua auttaisi selviytymään tiukissa tilanteissa. Helpottaisivatko musiikin kuuntelu tai hengitysharjoitukset oloasi?

Etsi sanoja pelollesi – tunnustele, miltä se tuntuu. Jos mahdollista, jaa tunteesi jonkun toisen kanssa. Sekin voi helpottaa. 

Tarkkaile sisäistä puhettasi: onko se pelkkää katastrofipuhetta ”olen huono” tai ”en pärjää”. Pysäytä tämä puhe ja yritä keskittyä myönteiseen ja tosiasioihin: ”Nyt on tiukka paikka, mutta olen selvinnyt aina ennenkin.” ”Valoa kohti.”

Jatkuva katastrofipuhe vain lietsoo pelon kehää entistä pahemmaksi.

3. Ole lempeä itsellesi

Ahdistunut purkaa yleensä oloaan liikaan tekemiseen tai vaihtoehtoisesti ei tee mitään.

Mieti, miten saisit tehtyä arkesi sellaiseksi, että se tuntuisi mahdollisimman helpolta. Neuvo ”lepää niin paljon kuin mahdollista” on aina yhtä ajankohtainen. Jos se ei toimi, niin muista: Mitä ikinä vauvavuosi tuokaan, mukaan voi ainoastaan heittäytyä. 

Arjen helpottamiskeinot voivat olla pieniä, mutta silti suuria: pese pyykit harvemmin, osta lapselle purkkiruokaa ja itsellesi valmisruokaa.

4. Anna vauvan auttaa

Vauvasta voi etsiä yhteistyökumppania, jolle voi puhua ja selittää asioita. Vauva on sinun puolellasi.

Etsi tietoa vauvan kehitysvaiheista. Tämä helpottaa ymmärtämään vauvaa ja kohdistamaan siihen todenmukaisempia odotuksia. Vauvat itkevät, kyllä, mutta iltaitkut ovat yleisempiä pienillä kuin vähän isommilla lapsilla. Juuri kävelemään oppinut on niin kiinnostunut maailmasta, että häntä voi olla vaikea saada illalla nukahtamaan. Tämäkään vaihe ei kestä loputtomiin.

Etsi apua, jos tuntuu liian raskaalta

Muista kuitenkin: jos alat kokea vauvan niin pelottavaksi, ettei sinun tee mieli pitää häntä lähelläsi, puhu asiasta esimerkiksi neuvolassa. Oma pelokkuutesi muokkaa mielessäsi kuvaa lapsestasi toisenlaiseksi kuin mitä hän todellisuudessa on. Kun saat pelostasi niskalenkin, oleminen vauvan lähellä tuntuu helpommalta ja hyvältä.

Samoin jos huonoja hetkiä vauvan kanssa tuntuu olevan enemmän kuin hyviä, puhu asiasta ulkopuoliselle. Niitä hyviä hetkiä kannattaa tavoitella, ne ovat sen arvoisia!

Lue lisää: Hannele Törrönen, Vauvan kanssa vanhemmiksi – Selviytymisen ja ilon kirja. Kirjapaja, Helsinki, 2015.