Jokainen äiti lienee kuullut, ettei imetysaikana pitäisi laihduttaa. Mikä avuksi, kun tekisi mieli palautua normaalimittoihin mahdollisimman nopeasti?

ILMOITUS

Raskauskilot pois

Jokainen äiti lienee kuullut, ettei imetysaikana pitäisi laihduttaa. Paitsi että tiukka laihdutuskuuri vapauttaa äidin elimistöön varastoituneita ympäristömyrkkyjä, se heikentää maidon laatua ja määrää. Mutta mikä avuksi, kun tekisi mieli palautua normaalimittoihin mahdollisimman nopeasti?

Onneksi imetys itsessään laihduttaa. Nyrkkisääntö on, että puolen vuoden imetys lisää kulutusta noin 500 kilokalorilla vuorokaudessa. Tuon samaisen 500 kcal hujakoilla pyörii myös terveellisen laihtumisen vaatima päivittäinen energiavaje. Kun siis syö normaalin kulutuksensa verran, paino alenee sopivaa vauhtia eikä vauvan ravinnonsaanti kärsi.

Vaikka varsinaisesti ei vielä laihduttaisi, ravintotottumuksia voi toki muuttaa terveellisimmiksi. Tärkeää on nauttia riittävästi pehmeitä kasvisrasvoja, kalsiumia ja kasviksia.

Liikuntaa vaikka miniannoksina

Rankka liikunta ei ole suositeltavaa heti synnytyksen jälkeen. Kevyen liikunnan sen sijaan voi aloittaa heti kun jaksaa. Vähitellen voi aloittaa myös lihaskuntoharjoitukset, sillä varsinkin vatsa- ja selkälihakset kaipaavat raskauden jälkeen harjoitusta. Keisarileikkauksen jälkeen on kuitenkin maltettava ainakin pari kuukautta.

Mutta mistä aikaa liikunnalle? Vaikka vauva vie ison osan päivän tunneista, itselle voi nipistää tuokion sieltä, toisen täältä. Lähde reippaalle vaunulenkille ainakin kerran päivässä. Satsaa kunnon varusteisiin, jotta sää ei ole tekosyy jäädä kotiin.

Kun vielä teet pieniä jumppaliikkeitä pitkin päivää ja venyttelet hieman, olet jo tehnyt paljon itsesi hyväksi. Vähäinenkin liikunta on parempi kuin ei mitään.

Entä jos ei jaksa?

Raskaudenjälkeiset mielialavaihtelut ja väsymys voivat johtaa ylensyömiseen. Krooninen univaje myös hidastaa aineenvaihduntaa. Liikunta on paras ja halvin lääke asiaan. Vaunulenkki ulkoilmassa piristää mieltä ja antaa energiaa.

Etsi motivaatiota myös pohtimalla, miten omat elämäntavat vaikuttavat uuteen perheenjäseneen.

Kiloklubi on ilmainen painonhallintapalvelu. Sitä voi käyttää hyväkseen imetysaikana valitsemalla laihdutusprofiilikseen nykypainon säilyttämisen ja keskittymällä ravinnon laadun tarkkailuun.

AIHEESTA LISÄÄ:

Raskauden jälkeen laihdutettava maltilla

Vauva tuli, kilot jäivät

Tuoreen äidin liikunta

Vatsa litteäksi

Tuoreen äidin rytmit ja joustot

Raskauden jälkeinen masennus ja painonhallinta

Raskaus ja Kiloklubi

Imetys ja Kiloklubi