Aamiainen vaikuttaa lapsen vireyteen ja jaksamiseen päivän puuhissa. Testaa onko lapsesi aamiainen riittävän monipuolinen ja saako lapsi aamiaiselta riittävästi täysjyvää ja virtaa päivään.

Nestlén täysjyvätakuu

Kaikki Nestlén murot on valmistettu täysjyväviljasta ja saat jokaisesta annoksesta vähintään 8 grammaa täysjyväviljaa. Nestlén aamiaismuropakkaukset, jotka on merkitty vihreällä palkilla ja täysjyvämerkillä sisältävät täysjyvää. Tämä on takuu siitä, että perheesi saa nauttia herkullisesta täysjyvästä.

Lue lisää täysjyvämurojen ravintosisällöstä täältä.

Kolmen lapsen äidin syksy on kiireinen: työt televisio- ja radiotuotantojen parissa sekä opinnot työn ohella vaativat tarkkaan suunnitellun arjen.

Sannan perheessä lapsia ei tarvitse pahemmin herätellä, koska kaikki kolme lasta ovat varsinaisia aamuvirkkuja. Esikoispoika Ben aloitti syksyllä esikoulun, mutta tytöt Mai, 4, ja Liv,3, ovat kotona hoitajan kanssa vielä tämän syksyn. Sanna on puolisonsa kanssa järjestänyt työnsä niin, ettei lapsille tule liian pitkiä päiviä hoitajan kanssa. Toinen vanhemmista lähteekin töihin varhain ja palaa kotiin aikaisemmin. Aamurutiinit hoitava vanhempi saattaa Benin päiväkotiin, kun tyttöjen kotihoitaja saapuu paikalle.

Lapset heräävät pikku hiljaa vuorotellen, jolloin jokainen saa pienen rauhallisen hetken kotona aamulla olevan vanhemman kanssa.

”Elämässä joutuu hosumaan ja kiirehtimään niin paljon, että olemme halunneet rauhoittaa aamut. Teemme kaikki aamutoimet hyvin rauhallisessa tahdissa. Meillä saatetaan joskus jopa muovailla aamulla”, Sanna nauraa.

Ex tempore -elämän saa unohtaa!

Ben syö aamiaisen esikoulussa ja tytöille aamiaisen valmistaa kaikessa rauhassa hoitaja. Tytöt syövät aamulla marjoja, omenaa, kurkkua, porkkanaa ja muroja. Ben syö puuroa päiväkodissa ja jos hän on kotona, niin silloin pojalle maistuu puuro tai murot.

Sanna itse huolehtii siitä, että syö pian herättyään.
”Koska nälkäisenä pinna herkästi kiristyy ja silloin ei tavoitella Vuoden äiti -palkintoa”, Sanna nauraa.

Sannan mielestä suurin este lempeille aamuille on se, jos ei yhtään ennakoi aamun ja tulevan päivän tapahtumia. Sannan perheessä ehditään aamulla hoitamaan kaikki normaalit aamutoimet, mutta jos tulevassa päivässä on jotain poikkeavaa, valmistelut tehdään edellisenä iltana.

”Ex tempore -elämän voi unohtaa, kun saa lapsia. Jos aikuinen säntäilee aamulla kiireessä huoneesta toiseen keräillen lasten harrastuskamoja, niin onhan aamun tunnelma aika erilainen verrattuna siihen jos olisi pakannut tavarat edellisiltana valmiiksi”, Sanna miettii.

Sannan kolme vinkkiä lempeisiin aamuihin:

1.    Huolehdi omasta jaksamisestasi – nuku riittävästi ja syö hyvin
2.    Ennakoi ja suunnittele poikkeavat menot hyvissä ajoissa
3.    Lapset ovat vain hetken pieniä, jos elämäntilanne joustaa, anna lapselle aamulla aikaa

Katso vinkkejä aamiaispöytään!

Nestlén täysjyvätakuu

Kaikki Nestlén murot on valmistettu täysjyväviljasta ja saat jokaisesta annoksesta vähintään 8 grammaa täysjyväviljaa. Nestlén aamiaismuropakkaukset, jotka on merkitty vihreällä palkilla ja täysjyvämerkillä sisältävät täysjyvää. Tämä on takuu siitä, että perheesi saa nauttia herkullisesta täysjyvästä.

Cheerios Kaura -muroilla on myös Sydänmerkki, joka osoittaa, että tuote on terveyden kannalta parempi vaihtoehto. Sydänmerkin saaneet murovalmisteet ovat rasvan, suolan, sokerien ja kuidun kannalta parempi valinta.

Osa meistä on luonnostaan aamuihmisiä, osa taas ei. Mitä tehdä, jos pinna kiristyy heti aamusta? Lue vinkit, joiden avulla koko perheen aamu alkaa lempeämmin.

1. Laita herätyskello soimaan 10 minuuttia aikaisemmin

Torkutatko aamulla herätyskelloa niin pitkään kuin mahdollista? Jos teet tämän virheen, olet periaatteessa jo luonut itsellesi stressiansan; kiireen ja myöhästymisen pelon. Vältä ansa laittamalla kello soimaan 10 minuuttia aikaisemmin ja nouse sängystä heti kellon soidessa. 10 minuuttia on yllättävän pitkä aika ja mahdollistaa, että aamu alkaa täysin eri tunnelmassa.   

2. Päivitä herätyskello miellyttävämmäksi

Kimeän herätyskellon pärinän tai kännykän herätysäänen sijaan kannattaa kokeilla herätykseen kirkasvalolamppua. Tietyissä kirkasvalomalleissa voi valita herätyskellon ominaisuudet; hiljalleenlisääntyvän valon ja itseä miellyttävän herätysäänen.Erityisesti pimeällä talvikaudella tämä herätystapa on arvossaan.

3. Katso aamun asu valmiiksi edellisenä iltana

Ei taaskaan mitään päälle pantavaa? Vaatekaappi täynnä vaatteita, mutta mikään ei näytä hyvältä päällä. Valitse päivän asu valmiiksi edellisenä iltana, niin säästyt aamun pähkäilyltä.
Jos liika ehdottomuus ahdistaa, kokoa vaatepuulle kaksi eri vaihtoehtoa ja tee lopullinen päätös vasta aamulla. Huom! Katso myös lasten vaatteet ja tavarat valmiiksi tai pyydä lasta tekemään se itse.

4. Valmista aamiainen jääkaappiin edellisenä iltana

Aamiaisen sanotaan olevan päivän tärkein ateria. Panosta siis siihen! Valmista aamupalaksi helppo ja nopea koko perheen täysjyvämurosmoothie tai kokoa aamupala edellisenä päivänä kätevästi purkkiin ja lisää aamulla vain neste. Reseptit ja muita aamiaisvinkkejä löydät täältä.

5. Älä avaa heti kännykkää tai televisiota

Nykypäivänä elämme maailmassa, jossa uutisvirta jatkuu ympäri vuorokauden. Aamua ei kannata aloittaa selaamalla uutisia kännykästä, erityisesti ikävät uutiset saavat mielialan laskemaan tehokkaasti ja koko aamu saattaa olla pilalla. Kun olet tehnyt aamutoimesi rauhassa ja syönyt hyvin, on mielesikin valmiimpi vastaanottamaan maailman tapahtumia.

TESTAA, millainen aamiainen sopii lapsellesi? Saat samalla uuden reseptin aamiaispöytään!
 

 

Nestlén täysjyvätakuu

Kaikki Nestlén murot on valmistettu täysjyväviljasta ja saat jokaisesta annoksesta vähintään 8 grammaa täysjyväviljaa. Nestlén aamiaismuropakkaukset, jotka on merkitty vihreällä palkilla ja täysjyvämerkillä sisältävät täysjyvää. Tämä on takuu siitä, että perheesi saa nauttia herkullisesta täysjyvästä.

Cheerios Kaura -muroilla on myös Sydänmerkki, joka osoittaa, että tuote on terveyden kannalta parempi vaihtoehto. Sydänmerkin saaneet murovalmisteet ovat rasvan, suolan, sokerien ja kuidun kannalta parempi valinta.