Lapsi syö pieniä annoksia kerrallaan, eikä pysty tankkaamaan pitkää ateriaväliä varten, kuten aikuiset. Syömällä säännöllisesti nälkä ja kiukku pysyvät loitolla, energiaa riittää päivän temmellyksiin ja koko perheen yhdessäoloon.

1. Vaihtelu virkistää. Hyvä välipala koostuu kasviksista, marjoista, hedelmistä ja täysjyväviljavalmisteista. Täydennyksenä voi käyttää vaihdellen vähärasvaisia maito- ja lihatuotteita.

2. Hyvät hiilihydraatit imeytyvät hitaasti, joten ne pitävät verensokerin sopivalla tasolla pitkään. Hyviä hiilihydraatteja on täysjyväviljassa.

3. Proteiini ja kuidut pitävät nälän loitolla pidempään. Proteiinia on runsaasti muun muassa maito- ja täysjyvätuotteissa. Kuitua saat esimerkiksi täysjyväviljasta ja hedelmistä.

4. Etsi muutama helppo ja terveellinen välipala, joihin voit tukeutua myös kiireessä. Silloin houkutus tarttua karkkeihin tai muihin herkkuihin pienenee.

5. Löydä rytmisi. Välipalat kannattaa sovittaa omaan arkeen ja energiankulutukseen. Keskimäärin on suositeltua syödä kolmen tai neljän tunnin välein.

Vinkit antoi Raision ravitsemusterapeutti Marja Vakkuri.

Testaa jotakin näistä täysjyväviljaa sisältävistä välipaloista:

Nalle Välipalakeksit
Nalle Välipalakeksit sisältävät runsaasti kuitua täysjyväkaurasta ja niillä on Sydänmerkki osoituksena terveellisemmästä valinnasta. Kätevästi yksittäinpakatut keksit kulkevat päivän menossa mukana. Pieni keksi sopii hyvin pieneenkin käteen. Tuotteet valmistetaan Suomessa. Kaksi herkullista makua: uutuus Kaura&Suklaa sekä Kaura&Vadelma.

Nalle Vikkelä Pikakaurapuurot
Nalle Vikkelä maustettu pikapuuro on uudenlainen kätevä aamu- tai välipala, joka valmistuu hetkessä. Annostele lautaselle sinulle sopiva annos, lisää kuuma vesi ja nauti aidosta ja lempeästä mausta. Puurossa on runsaasti kuitua täysjyväkaurasta. Nallemaisen hyvää energiaa päivän kaikkiin temmellyksiin. Kaksi makuvaihtoehtoa: Vaniljainen mustikka sekä hunajainen omena.

Nalle Täysjyvämysli Mansikka-Kaakaokeksi
Nalle Mansikka-Kaakaokeksi Mysli on terveellinen ja maukas aamu- ja välipalavaihtoehto erityisesti lapsiperheille. Tuotteessa on kauraa, ohraa ja mansikkaa sekä pieniä suklaakeksejä. Tätä runsaskuituista ja vähäsokerista sydänmerkki-tuotetta voi tarjota hyvällä omallatunnolla myös perheen pienimmille.

 

Katso välipalareseptejä täältä!