Source
Shutterstock

Suosittu bloggaaja Julia Toivola testasi uutta digitaalista maksupalvelua, joka osoittautui käteväksi arjen helpottajaksi. Maksamiseen ei tarvitse kuin puhelimen – joka pahimmankin kiireen keskellä on aina käden ulottuvilla. 

Uusi maksupalvelu Masterpass on osa pankkien tarjoamaa maksusovellusta, ja se tekee verkko-ostoksista vaivatonta ja turvallista. Tämän pääsi toteamaan myös suosittu bloggaaja Julia Toivola. Tämän lisäksi helppo mobiilimaksaminen oli hänelle uusi ja tervetullut tapa hoitaa käytännön asioita arjessa.

Blogipostauksessaan Toivola kertoo, miten näppärästi jouluostokset hoituivat Masterpassia käyttämällä. Hän hankki teatteriliput, uuden mekon sekä kasan superfoodeja ja testasi samalla Masterpassia käytännössä. Kaikki hoitui vain muutamalla klikkauksella.

”Myönnän. En kaipaa pankissa jonottamista enkä numerorumbaa. Digitalisoituvassa maailmassa annan eniten hurraahuutoja juurikin näille nykyaikaistuville pankki- ja maksuratkaisuille”, Toivola tunnustaa blogissaan.
 

Turvallinen ja kätevä maksupalvelu

Toivola huomasi myös ilokseen, että Masterpass tallentaa kaikki ostoksiin tarvittavat maksu- ja yhteystiedot yhteen paikkaan turvallisesti. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että kun tiedot on syötetty palveluun kerran, Masterpass muistaa ne sen jälkeen käyttäjän puolesta. Lisäksi Masterpass-maksuissa saa verkko-ostoksille saman Mastercard Ostoturvan kuin kaikissa Mastercard-luottokorttimaksuissakin: toisin sanoen rikkinäistä tai saapumatonta verkko-ostosta ei tarvitse jäädä harmittelemaan, sillä kuluttaja voi saada rahansa takaisin. 

”Hei hei maksusähläys!” bloggari tiivistää. 


Masterpass säästää aikaa arjen yllättävissä tilanteissa

Kiireisessä arjessa kaikki aikaa säästävät palvelut ovat tervetullut lisä, ja tästä Masterpass on mainio esimerkki. Julia Toivola kertoo blogikirjoituksessaan, miten keskellä räntäsadetta poikaystävältä tuli äkkiä ilmoitus, että loppuunmyytyyn teatteriesitykseen oli tullut lisälippuja saataville.(linkki ), kun keskellä räntäsadetta poikaystävältä tuli äkkiä ilmoitus, että loppuunmyytyyn teatteriesitykseen oli tullut lisälippuja saataville. 

”Paniikissa siitä, että liput loppuvat, klikkailin itseni puhelimen kautta niitä ostamaan, ja ennen kuin ehdin edes räntäsateelta suojaan, olivat liput Masterpassilla ostettuina”, Toivola kirjoittaa.

Bloggari huomasi, että usein maksukortteja ja lompakkoa ei jaksa kaivaa laukun pohjalta, kun Masterpass on helposti käden ulottuvilla: puhelimessa. Myöskään verkkokaupan ostokset eivät enää jää sen tähden kesken, kun aina ei jaksa naputella korttitietoja.

”Digilompakon yleistyminen on mielestäni erittäin tervetullutta”, Julia Toivola kirjoittaa hymiöiden kera.

Mikä Masterpass on?

• Masterpass on Mastercardin kehittämä digitaalinen maksuratkaisu, jonka saa käyttöön pankin maksusovelluksessa. 

• Asiakkaan korttitiedot ja ostosten toimitusosoite säilyvät turvallisesti maksusovelluksessa. 

• Masterpass on maailmanlaajuinen palvelu, joka helpottaa ostosten tekoa myös ulkomailla. 

Verkkoshoppailun tylsin hetki on naputtelurumba: osoitetiedot, maksukorttitiedot, sähköposti ja puhelinnumero – ja kiireessä ostokset voivat jäädä sen takia kesken. Pankkisi digitaalisen maksusovellukseen kuuluu nyt palvelu, jonka avulla tämä kaikki muuttuu.

Masterpass helpottaa ja nopeuttaa ostosten tekemistä turvallisesti verkossa. Se on digitaalinen palvelu, jonka saat Nordean, Aktian ja Resurs Bankin sovelluksissa. Masterpass kerää kaikki ostoksiin tarvittavat maksu- ja yhteystiedot yhteen paikkaan. Kirjoitettuasi tietosi palveluun kerran Masterpass muistaa ne puolestasi. 

Verkossa maksaminen on tämän jälkeen helppoa ja entistä kätevämpää. Maksaessasi valitset vain Masterpass-logon ja hyväksyt maksun pankkisi maksusovelluksella. 

”Palvelu ei maksa sinulle mitään. Oma pankkisi tarjoaa palvelun ja kaikki maksukorttisi tästä pankista siirtyvät suoraan Masterpassiin verkko-ostoksia varten. Jos käytät Resurs Bankin tarjoamaa sovellusta, voit lisätä Masterpassiin myös muiden palveluntarjoajien kortteja”, kertoo Mats Taraldsson, Mastercardin markkinakehitysjohtaja Pohjoismaissa ja Baltiassa.

”Voit myös tallentaa useita toimitusosoitteita Masterpassiin ja valita minne pakettisi haluat, kotiisi tai vaikkapa kesämökillesi”, Taraldsson lisää.

Tiedot tallessa ja ostoksille Ostoturva

Masterpassin avulla tietosi pidetään aina visusti tallessa, sillä maksutietoja ei siirretä myyjälle maksun aikana. 

”Masterpass-maksuissa saa verkko-ostoksilleen saman Mastercard Ostoturvan kuin kaikissa Mastercard-luottokorttimaksuissa: jos tuote ei saavu, se on rikki tai tuotetta myynyt yritys on mennyt konkurssiin, kuluttaja voi saada rahansa takaisin”, Taraldsson huomauttaa. 

Jätä lompakko kotiin – käytä pankkisi maksusovellusta ja maksa kännykällä

Masterpassilla voi myös tehdä turvallisia lähimaksuja kivijalkakaupoissa. Maksun hoidat koskettamalla maksupäätettä puhelimellasi ja hyväksymällä maksun. 

Lähimaksuissa Masterpassin tokenisaatio-alusta takaa maksujen turvallisuuden. Tämä tarkoittaa sitä, että maksukorttisi numeroita ei tallenneta puhelimeesi, vaan sen sijaan käytetään ”token”-korttinumeroa.

”Jos kadotat puhelimesi, ilmoitat vain asiasta pankillesi ja he sulkevat maksukortteihisi liitetyt token-korttinumerot. Saatuasi uudet token-korttinumerot tilalle voit jatkaa käyttöä turvallisin mielin”, Taraldsson kertoo.

Masterpassia voi käyttää ympäri maailmaa

”Masterpass-palvelun käyttö on jatkuvassa kasvussa ympäri maailmaa”, Taraldsson sanoo.

Masterpass toimii jo 38 maassa, ja mukana on yli 340 000 verkkokauppiasta. Suomessa Masterpass toimii jo tuhansissa verkkokaupoissa. Mukana ovat esimerkiksi Lindex.com/fi, Lippu.fi, Bubbleroom.fi ja Paulig.fi
Kokeile Masterpassia Lippu.fi -palvelussa: Kampanja käynnissä 18.12. asti. Valitsemalla Masterpassin maksutavaksi saat 10 euron alennuksen tilauksestasi.

Faktoja Masterpassista

• Pankkisi maksusovelluksen verkkomaksuominaisuus
• Saatavilla seuraavissa sovelluksissa: Nordea Pay, Aktia Wallet ja Loyo Pay (Resurs Bankin palvelu, vain Android-käyttäjille)
• Syötät vain maksukortti- ja osoitetietosi ja olet valmis käyttämään palvelua!

Kuva: Shutterstock
Kuva: Shutterstock

Oletko kyllästynyt muistelemaan salasanojasi, kun teet ostoksia luottokortilla? Pian voit unohtaa salasanarumban ja kuitata ostoksesi selfien avulla.

Kuluttajia kiinnostaa yhä helpompi ja turvallisempi maksaminen. Mastercard vastaa kysyntään ja lanseeraa biometrisen eli sormenjäljellä tai kasvoilla tunnistautumisen. Yhtiö selvittää myös mahdollisuuksia hyödyntää maksamisessa chatboteja eli eräänlaisia digitaalisia assistentteja.

Mastercardin Identity Check Mobile on uusi verkko-ostamista helpottava maksusovellus. Se varmistaa maksajan henkilöllisyyden sormenjäljen tai kasvotunnistuksen eli Selfie Payn avulla.

Selfie Pay tekee maksamisesta niin yksinkertaiseksi kuin mahdollista. Käyttäjä lataa ensin puhelimeensa Mastercardin sovelluksen, joka pyytää häntä ottamaan itsestään selfien.

– Haluamme kehittää verkkomaksamista yhä helpommaksi mutta myös turvallisemmaksi. Tämä uusi teknologia on merkittävä edistysaskel tähän suuntaan, Mastercardin yritysasiakkaiden riski- ja turvallisuustiimin johtaja Ajay Bhalla sanoo.

Mastercard tuo ensimmäisten joukossa Selfie Pay -teknologian Pohjoismaihin. Kuluttajat pääsevät käyttämään sitä lähitulevaisuudessa. Selfie Pay -teknologia on testattu ennen virallista julkaisua Hollannissa, Yhdysvalloissa ja Kanadassa. Käyttäjät ovat olleet siihen erittäin tyytyväisiä.

Chatbot kertoo tilin saldon

Ostamista helpottavat jatkossa myös tekoälyä hyödyntävät chatbotit eli eräänlaiset digitaaliset assistentit, joiden kanssa pankkiasioita voi hoitaa pikaviestipalveluissa kuten Messengerissä.

Chatbotin avulla pankin asiakas voi selvittää tilitietojaan, tarkastella ostohistoriaansa, valvoa menojaan ja saada tietoa taloudenhoidosta.  

Chatbotille voi esittää kysymyksiä, kuten ”Kuinka paljon kulutin rahaa ravintoloihin helmikuussa?” ja saada niihin nopeasti vastaukset. Tavoitteena on, että keskustelu chatbotin kanssa olisi yhtä helppoa ja luontevaa kuin tuttavan.

Mastercardin chatboteja testataan parhaillaan Yhdysvalloissa.

Digitaaliset lompakot kiinnostavat

Uudet maksamisen tavat ja niiden nopeus, helppous ja turvallisuus kiinnostavat kuluttajia yhä enemmän, Mastercardin ja PRIME-tutkimusyhtiön tutkimuksessa selvisi.  

Tutkimuksessa seurattiin alkuvuonna yli 3,5 miljoonaa sosiaalisen median keskustelua, joissa puhuttiin uusista maksutavoista.  Ylivoimaisesti eniten keskustelijoita kiinnostivat digitaaliset lompakot, jollainen Mastercardin kehittämä Masterpass on. Digitaalinen lompakko mainittiin jopa 75 prosentissa keskusteluista.

Lähes puolet keskustelijoista oli myös kiinnostunut uusista tunnistautumisen tavoista, kuten biometrisestä tunnistautumisesta. He luottivat uusien tunnistautumisen tapojen tekevän ostamisesta yhä turvallisempaa ja vähentävän väärinkäytösten riskejä, jotka liittyvät vaikkapa perinteisiin salasanoihin. 

Lisätiedot (englanniksi)

Mastercardin ja PRIMEn tutkimus

Selfie pay

Chatbotit

Chatbotit ja yhteistyö

Masterpass