19 keilahallia lähti mukaan hyvän mielen keilailuhaasteeseen, joka alkoi helmikuussa 2014 ja jatkuu 18.4.2015 saakka. Kampanja kerryttää uuden lastensairaalan keräystä ja on osoitus siitä, että keilailun ei tarvitse olla vakavaa urheilua, vaan rentoa yhdessäoloa.

Idea Hyvä Haastekaato -kampanjaan tuli keilaajilta

Vaikka olin kuullut paljon Uusi Lastensairaala 2017 -hankkeesta, ei mieleeni juolahtanutkaan, että tulevaisuudessa olisin mukana toteuttamassa lastensairaalaan rakennuttamista tukevaa kampanjaa, joka aktivoisi keilaajia ympäri Suomen. Varsinainen idea Hyvä Haastekaato -kampanjan toteuttamisesta tulikin alun perin keilaajilta itseltään, kun salolainen aktiivikeilaaja Jesse Kantonen tuli eräänä päivänä luokseni juttusille. Hän kertoi kuulleensa radiosta lastensairaalahankkeesta ja alkaneensa miettiä, miten keilahallit ja keilaajat voisivat olla mukana auttamassa. Innostuin valtavasti Jessen ideasta järjestää hyväntekeväisyyteen perustuva keilailukisa ja halusin olla mukana toteuttamassa sitä alusta loppuun.

Kuva: Kampanjan ideoijat, Raija Riihimäki Salon Keilahallilta sekä salolainen keilaaja Jesse Kantonen.

Aika kääriä hihat

Kun idea hyväntekeväisyyspelistä oli kerran nostettu esille, emme jääneet istumaan paikoillemme, vaan ryhdyimme välittömästi puuhiin. Ensi töiksemme otin yhteyttä paikallisiin halliyrittäjiin, ja monet heistä innostuivatkin suunnitelmasta. Idean ympärille muodostui noin viiden hallin ydinryhmä, joka erillisten palaverien yhteydessä kehitti Hyvä Haastekaato -kampanjan: keilaajille suunnatun leikkimielisen haastepelin, jonka tuotto lahjoitettaisiin Uusi Lastensairaala tukiyhdistys 2017 ry:n käyttöön.

Koska kyseessä oli hyväntekeväisyyskampanja, emme halunneet tehdä kisasta liian tosikkomaista. Tärkeintä meille oli saada ihmiset mukaan keilaamaan hyvän asian puolesta. Kampanjaan kuuluvien sääntöjen luomiseen vaikutti myös eräs toinen seikka. Uuden lastensairaalan auttamisen lisäksi kyseessä oli meille yrittäjille mahdollisuus esitellä keilailua kokonaan uudenlaisessa valossa. Halusimme tuoda esille keilailun hauskuuden ja välittömyyden. Keilailun ei tarvitse olla vakavaa urheilua, vaan se voi olla myös rentoa yhdessäoloa läheisten ihmisten kanssa.

Kuva: Someron Keilaajien kilpailujaoston puheenjohtaja Kari Kulta (oikealla) heittää haastekaato-sarjaa.

Kampanja oli antoisa myös tekijöille

Hyvä Haastekaato -kampanjan toteuttaminen oli varsinainen kokemus! Otimme talkoovoimin oman haasteemme vastaan paljon pohdiskelematta, kuinka paljon aikaa valtakunnallisen kampanjan toteuttamiseen kuluu. Nollabudjetilla toteutettu kampanja kannusti myös meitä testaamaan rajojamme ja kokeilemaan uusia asioita, joita emme aiemmin olleet tehneet. Jo kampanjaan liittyvien nettisivujen avaaminen ja tiedotuksen toteuttaminen olivat asioita, jotka jouduimme opettelemaan itse. Mainosmateriaalin ja virallisten sääntöjen luominen niin kuin myös kampanjan mainostaminen ja hallinnoiminen merkitsi meille kymmeniä ja kymmeniä ylimääräisiä työtunteja. Kampanjaan osallistuneille yrittäjille se oli kuitenkin mahdollisuus oppia uusia asioita. Ja ennen kaikkea olla mukana tekemässä jotain, joka hyödyttää tulevaisuudessa tuhansia lapsia.

Osallistuminen yllätti positiivisesti

Hyvä Haastekaato -kampanja alkoi helmikuussa 2014 ja se kestää aina tämän vuoden huhtikuuhun asti. Kampanjaan on osallistunut kaikkiaan 19 keilahallia, ja tähän mennessä jo toistasataa keilaajaa on heittänyt uuden lastensairaalan puolesta. On hienoa huomata, että hyvän asian puolesta osallistuminen on saanut niin monta keilaajaa liikkeelle. Keilahalliyrittäjänä on ollut hienoa nähdä, että myös lajia ensi kertaa kokeilevat ihmiset ovat rohjenneet tulla halleille.

Saamastamme palautteesta päätellen kampanja on ollut menestys. Henkilökohtaisesti palkitsevinta kampanjassa on ollut mahdollisuus olla mukana lasten ja nuorten hyvinvointia edesauttavassa projektissa. Neljän tytön isoäitinä toivotankin paljon onnea ja menestystä Uusi Lastensairaala 2017 -hankkeelle!

Hyvä Haastekaato -kampanjan Facebook-sivut

Salon ja Paraisten keilahallien nettisivut

Kirjoittaja on Raija Riihimäki, Salon Keilahallin kampanjakoordinaattori