Torstai 24.5.2012 - Tuukka, Touko
REKISTERÖIDY
Facebook RSS

Unohditko salasanan? Sivukartta
Tilaa lehti
Ovatko rokotuskohut vaikuttaneet perheenne rokotuspäätöksiin?
#########

Keskustelut

Aiheet:
« Takaisin keskustelujen etusivulle

Odotus ja vauvakuume

Näytä:
» Odotus

Näytä viestit peräkkäin | Näytä viestipuu
Viesti

äiskäri - 25.1.2012 9:59  (1/267)

Lokakuiset 2012!

Hei!

En äkkiseltään huomannut, oliko joku jo ehtinyt perustaa lokakuussa lasketun ajan saaneille omaa viestiketjua?

Meidän perheeseen odotetaan kolmatta lasta, vanhin on 6v ja esikoinen nyt 4v. Tänä aamuna raskaustestiin pärähti kaksi viivaa ja ovulaatiotikutusten perusteella laskettu aika olisi 2.10! Viime kierrossa raskaus tärppäsi myös, mutta se päättyi keskenmenoon rv 6. Nyt ollaan sormet ja varpaat ristissä, että tämä kaveri pysyisi matkassa lokakuuhun asti!

Terv. Äiskäri & "Elmeri" rv 4+0 =)

Vastaukset

tinuppi - 26.1.2012 21:54  (2/267)

Heips!

Joutuu odottamaan helmikuun puolelle että selviää voinko liittyä tähän ketjuun! Toivottavasti tärppäis!! :)

Ja kiva ku vihteit perustaa tän viestiketjun! Sitte ku ilmoittautujia tulee enempi niin pitää perustaa se oma ryhmä! :)

-Tintti- - 26.1.2012 22:49  (3/267)

Varovainen tervehdys täältä.

Tänään tein haalean plussan. 1.5kk sitten poistettiin hormoonikierukka. La:sta ei ole ihan varmaa tietoa, kun kierto oli todella outo. Kolmet kuukautiset tai sen tapaiset. Viimeisistä kuukautisista laskettuna la olisi 3.10.

Ennestään meillä on kaksi ihanaa tyttöä -05 ja -07. Niin ja ikää minulla 33-v.:)

Testailen uudelleen lauantaina. Josko viiva olisi vahvistunut.

Mukavaa olisi olla taas täällä palstalla odottelemassa.:)

-Tintti- - 27.1.2012 20:50  (4/267)

Tein sit jo tänään uuden testin. En malttanut odottaa huomiseen.:)

Testiin tupsahti kaksi viivaa.:) Tänään selvästi eilistä vahvempana.

Viimeisistä kuukautisista laskettuna la olis 3.10, mut se tarkentunee myöhemmin.

En suoraan sanottuna ymmärrä miten olen voinut edes raskautua tässä kierrossa, kun siihen mahtui kolmet kuukautiset tai mitkä lie vuodot, epäselvä ovulaatio ym.

Hieno tunne!:D

vaahtokarkki91 - 31.1.2012 16:41  (5/267)

Odottelua

Meillä vielä odotellaan tulosta mutta menkat nyt 5 päivää myöhässä, eilinen testi kuitenkin näytti vielä negaa ja loppuviikosta olis tarkotus tehdä uusi testi. Mutta jos raskauslaskurit pitää paikkansa niin 4.10 olis laskettuaika :)

-Tintti- - 31.1.2012 18:58  (6/267)

Tipuin pois lokakuun porukasta.:(

Mulla alkoi perjantain plussan jälkeen lauantain ja sunnuntain välisenä yönä vuoto ja tänään ultrattiin ja otettiin verikoe. Ei voi mitään, kesken meni.:(

Se hyvä puoli asiassa on et vuoto on ohi ja th antoi luvan yritää uutta raskautta heti.

Hyvää odotusta ja paljon plussa onnea kaikille!

TaigaQ - 3.2.2012 22:56  (7/267)

Uusi ilmoittautuu

Heipsan äiskäri ja muut!

Täällä ollaan vielä alkumetreillä, vaikka ensimmäinen plussahaamu tuli jo 31.1. LA olisi kierron mukaan 11.10., mutta edelliset muksut (pojat 06 ja 09) tulivat eka viikon ja toinen kaksi vkoa myöhässä. Mutta eiköhän sitä olla lokakuisia i alla fall.

Olen pyörinyt kesästä alkaen kolmatta yrittävien ja pitkään tuhdanneiden pinoissa, kuukausipinolaisille olen uusi tuttavuus. Eiköhän meitä tänne kerry enemmänkin.

Terv. TaigaQ & "Tirppu" rv 4+1

muija - 4.2.2012 12:49  (8/267)

Aamuplussa

Kolmas täälläkin. Ekasta Terolut-kierrosta tuli. Millähän tänkin sitten salassa pitää uteliailta kavereilta. Se olis kuulemma mun vuoro tehdä vauva. Kovasti oon yrittänyt kieltää, että olis edes aikomusta raskautua. ;)

saltsi - 5.2.2012 15:02  (9/267)

Onnellinen

Hetki sitten plussasin ja olo on hurjan onnellinen ja sekava. Esikoinen kyseessä ja mitä nyt tulee tehdä? Varata ilmeisesti neuvolaa? Laskurin mukaan LA ois 10.10. Olen syönyt nyt foolihappoa yrityksen (2kk) ajan ja lisäksi D-vitamiinia ja Omega3. Jatkanko niitä? Kuinka nopeasti odotettavissa mahan kasvua, vaikkakin yksilöllistä?

Ritu 82 - 5.2.2012 19:57  (10/267)

Liityn iloiseen joukkoon!

Sain plussan 31.1, kun menkkoja ei ruvennut kuulumaan. Jätin minipillerit pois joulukuun 22. ja heti tärppäsi :) Laskettua aikaa en tiedä mutta testi näytti että menossa olisi 3+ viikkkoa hedelmöittymisestä eli nyt mentäisiin 5+5. Pahaa oloa ei ole sen kummemmin ollut, ainoana oireena on vatsan nipistelyt. Mukava että täällä on näin monta odottajaa :)

T: Ritu ja kaveri

Enssu- - 5.2.2012 23:52  (11/267)

Heissan!

Täältä liittyy mukaan yksi tuleva lokakuun lapsosen mamma :) Eilen näytti ensimmäinen testi positiivista ja tänään oli pakko tehdä vielä toinenkin ihan vaan varmuuden vuoksi. Laskettu aika menee omien laskelmien mukaan lokakuun alkupuolelle. Esikoista siis odottelen ja puolen vuoden yrityksen jälkeen tärppäs. Oon vielä ihan sekaisin tästä, eikä tää ihan vielä tunnu todelta vaikka hymy ei oo sitten eilisen naamalta haihtunu :)

anmane - 6.2.2012 9:06  (12/267)

Moi kaikki :)

Mukana ollaan! Testi tehtiin perjantaina ja LA on luultavasti 11.10. Tää pikku pallero on meille toinen, esikoinen syntyi toukokuussa 2010. Ihanaa saada taas odotella :)

anjema - 6.2.2012 21:23  (13/267)

lokamasu

Täälläkin yksi ilmottautuu!!Tämän toisen LA ois 13.10.12...jännää!!Kovin sitä yrittää "huijata" läheisiä kun kuitenkin ollaan vielä niin alussa mutta kohta saa kertoa kaikille :)

Suffi - 7.2.2012 22:05  (14/267)

Hei kaikille :)

Uusi odottaja ilmoittautuu ketjuun :) tänään tein apteekin oman raskaustestin, ja kaks viivaahan sieltä tuli :D juurikaan muita oireita tähän mennessä ei ole ollut kuin omituinen vuoto, ja siksi on vähän vaikea vieläkään uskoa tätä todeksi. Edellisen kohdalla voin kyllä tosi pahoin heti alusta lähtien.

Eli toka lapsi tulossa, eka täytti juuri 10kk..melko vipinää tulevaisuudessa luvassa :) Taulukosta katsottuna LA olis tod. näk. 13.10.12, eli sama kuin lokamasun vauvalla :)

Suffi - 7.2.2012 22:06  (15/267)

ja lokamasulla

tarkoitin anjemaa..en käy kierroksilla :DD

saltsi - 8.2.2012 9:16  (16/267)

Jee

Onnea Suffi, muistankin sut tuolta kuumeilijoista.
Mullakaan ei oireita juuri ole, rinnat pikkuisen kipeenä..ei edes kosketusarat. Juostessa tai hyppiessä sattuu vain.
Menkkamaisia kipuja ollut pikkuisen kovempana..mä en juurikaan ikinä ole menkkakivuista kärsinyt. Vieläkään ei voi uskoa todeksi..kun oireet niin vähäiset..tein sitten vielä uudenkin testin eilen ja plussaahan se näytti..että kai tämä totta sitten on:)
Hirveän pitkältä tuntuu aika ensimmäiseen ultraan..eka neuvolakin vasta maaliskuun alussa..miten tän ajan saa kulumaan? :)

Suffi - 8.2.2012 14:44  (17/267)

kiitti saltsi :)

Mullon kans vasta maaliskuun puolella eka neuvola. Äkkiähän aika yleensä kuluu, mutten keksi nyt mitään konkreettista taikakonstia millä sen sais kulumaan viä nopeemmin :)

Voithan saltsi ostaa niitä odottajille tarkoitettuja tabuja, missä on se kaikki tarpeellinen. Eihän kaikki niitä syö, enkä itsekään tainnut syödä viime raskauden alussa muuta kuin foolihappoa, mutta loppua kohden söin niitä säännöllisesti. Eka tais olla ladyvita mamaa ja ihan lopussa multivita: raskaus ja imetys..

Mahan näkyminen on niin yksilöllistä etten voisi sitä sun kohdalla arvailla vaikka näkisinkin sut :) itsellä eka raskaus alkoi näkyä 14. viikon jälkeen sen verran, että saattoi joku haukansilmäinen ulkopuolinenkin sen nähä :D

saltsi - 8.2.2012 15:25  (18/267)

Hassu

Kiitti vastauksista:) mulle tulee mitä hassuimpia kysymyksiä mieleen kun ekaa kertaa raskaana..mä ajattelin että syön ainakin ekaan neuvolaan asti tota foolihappoa ja sen jälkeen mahdollisesti noita odottajan pillereitä.
En halua töissä kertoa asiasta kun vasta mahdollisimman myöhään..siksi mietin vatsan kasvua:)
Kyllä tämä tästä:)

anjema - 8.2.2012 16:18  (19/267)

Suffi

-sit meiän täytyy ihan selkeesti alkaa oikein urakalla vertailee oireita ;)
-täälläpäin työkaverit on asettanu ne "haukankatselasit" päähän ja joka välissä tekee pienen mahan tarkistuksen, vaikka kovin yritän pitää asian salassa :)

äiskäri - 8.2.2012 16:46  (20/267)

Meitähän on jo paljon!

Hieno homma että palstalle on tullut jo näin monta lokakuulaista! Tervetuloa vaan kaikille!

Itse olen nyt, omien laskujen mukaan, rv 6+1, vaikka kuukautisten mukaan pitäisi olla jo pari viikkoa enemmänkin.

Oireista sen verran, että ennen testin tekoa oli jo alavatsan nipistelyjä, rintojen arkuutta ja ruumiinlämpö oli n. 0,5 astetta koholla jatkuvasti. Testin jälkeen oli jonkin verran pahoinvointia päivittäin, mutta ei vielä mitenkään haitaksi asti. Väsytti kyllä normaalia enemmän ja päikkärit piti monesti iltasella ottaa.

Nyt viime sunnuntaina eli rv 5+5 oli ensimmäinen kunnon pahoinvointipäivä, tuntui että huippaa niin etten voi pystyssä olla. Sen jälkeen on muinakin päivinä ollut kovempaa pahoinvointia ja heti tulee tosi huono olo jos syömisistä on liian pitkä tauko. Myös moni ruoka tökkii vastaan, appelsiinit ja tuoremehu tuntuu ainoilta raikkailta ruuilta tällä hetkellä.

JOku kyseli mahankasvusta. =) Itse olen ruumiinrakenteeltani aika normaali, n. 160cm ja 60kg. Mulla on ennestään jo kaksi lasta ja myös heidän odostusaikana vatsa tuli hurjan aikaisin näkyviin! Esikoisen aikana muistan ostaneeni ensimmäiset äitiyshousut jo rv 8, kun entiset housut kiristi niin. Tämä siitäkin huolimatta, että koko raskausaikana tuli vain 7kg lisäpainoa, mutta vatsan koko oli kyllä muhkea lopussakin.

Vaikka tiedänkin että mun mahalla on taipumusta kasvaa melko vauhdilla, niin en siltikään käsitä miten tämä mun pötsi voi jo NYT olla näin iso!! Varsinkin illalla, kun vatsa turvottaa muutenkin, maha näkyy myös muiden mielestä aivan selvästi! Olen saanut kunnon pallon vatsan kohdalle, eli se ei ole niinkään lähtenyt leviämään minnekään vaan kohoaa suoraan eteenpäin.

Nyt olen jopa miettinyt, voisinko odottaa kaksosia, vai mikä ihme selittää näin älyttömän vatsan kasvun? Meidän suvussa kyllä on kaksosia, eli sen puolesta kuulun kyllä "riskiryhmään".

Noh. Pääasia että joku kasvaa sisällä, oli sitten yksi tai kaksi tai vaikka viisi! Viime kierron keskenmeno vähän vaikuttaa tästäkin raskaudesta nauttimisesta, kun pelkään jokaisella vessareissulla että verenvuoto alkaa. Siinä mielessä iso maha ja kovat pahoinvoinnit pitävät mukavasti mielessä että kyllä kai siellä jotakin sisällä tapahtuu!

Kiova - 8.2.2012 20:43  (21/267)

Morjens!

Liityn mukaan; nyt 8 testin jälkeen sen itsellenikin myönnän, että raskaana tässä taas ollaan! Positiivinen testi tehti eilen miehen kanssa ja se oli kp 37... ovulaation oletan tunteneeni kp 23 ja tästä laskien la olisi 12.10! Nyt siis menossa rv 4+5.

Neuvolaan soittelen varmaan muutaman vkon kuluttua ja hyvin tod.näk. mennään varhaisultraan, koska mies kovasti halusi. Oireita ei oikeastaan ole, mutta ei ole ollut aiemminkaan. Tylppää kipua tuntuu masussa ja vähän vetämätön olo on, lämmöt koholla... mutta siis vahvat oireet, nipistelyt ja pahoinvoinnit jne. on aina alkaneet rv 6-8. Janoa kyllä on ollut!

Minulla maha kasvaa todella nopeasti ja viime raskaudessa ultrassa sanottiinkin, että mulla on tilavuudeltaan suuri kohtu :))) Viime raskaudessa maha näkyi jo rv 10 suht selkeästi, jos vaan osasi katsoa. Foolihappoa kannattaa syödä pitkin raskautta ja rautaa tottakai C-vitamiiniporejuoman kera. Imeytyy paremmin ;)

On tämä niin ihmeellistä ja ihanaa taas. Käsittämätöntä, että on näin onnekas! Olen 27-vuotias ja on siis 3 lasta ennestään, 2+7+8-vuotiaat ja neljäs raskaus nyt. Kolme ekasta kierrosta onnistuneita, yksi pillerilapsi! Olen niin onnellinen!

tinuppi - 9.2.2012 9:58  (22/267)

Hei!

En vielä virallisesti ilmottau'u mukaan. Mutta ajattelin päivittää tilaani ku heti tämän viestiketjun ilmestyttyä innostuneena tähän jo kirjotin! :D Eli siis säännölliset menkat on neljättä päivää myöhäsä. Raskaustesti näytti vielä 3päivää sitte negaa. Ja ootan että postipate tuo niitä lisää että pääsen jatkaan testailua. :)

Kaikki maholliset alkuraskauen oireet oon jo kokenu, sekä aijot että kuvitteelliset ;) Kipuja, hajuja, nälkää, janoa, erimielialoja jne ja lämmöt on edelleen 37,2-37,5...

Mutta vielä joutuu jännittään muutaman tunnin (posti tulee n.2h päästä :D)!

Niin ja ONNITTELUT KAIKILLE jo ryhmään liittyneille lokavauvan saaville!! :)

Sats - 9.2.2012 12:38  (23/267)

Ilmottaudun odottamaan

Meille tuli maanantaina positiivisia uutisia vessassa ;) Menkat jopa päivän myöhässä ja hyvin selvä plussa! Tänä aamuna tein toisen testin se myöskin positiivinen LA on 14.10.2012! :) Raskausoireita ei sinänsä ollut, ainut et heti hedelmöittymisen seuraavana päivänä 4 päivää maha oli kipeä kun esikoista odottaessa rv:lta 20 lähtien ja ne kivut loppui synnytyssairaalaan ja niitä ei ollut puoleentoista vuoteen, kunnes... Äitiysneuvola aika varattu ja on jo 28.2. vaikka itse ajattelin, että menee maaliskuun alkuun samoille viikoille kuin esikoisen kohdalla. Eli siis toinen lapsi tulossa, yritystä ollut viime syksystä lähtien ja nyt tärppäsi! Vauvakuume vaivannut vuoden verran ja nyt olen onneni kukkuloilla, mies taas kauhuissaan (vaikka lapsi suunniteltu ja yhteisesti toivottu)! Meidän perheen jäsenillä on ikää minä 24, puoliso 25 ja esikoispoika melkein 1v7kk ja eipäs unohdeta koiraa vähän reilu 3v! :)

saltsi - 9.2.2012 13:25  (24/267)

Varhaisultra

Onnea Satsille:)
Mitä mieltä te olette varhaisultran kannattavuudesta? Olin ajatellut etten semmoiseen viitsi rahoja pistää, mutta toisaalta stressaan kauheasti että onko kaikki hyvin, kun oireet tosi vähäiset edelleen. Ja millä viikoilla olette käyneet jos olette. Mulla nyt 5+1, jos mä oikein lasken:)
Uuten oireena tosin tullut itkuherkkyys, sai mies eilen osansa:) Pillittelin pitkin iltaa ties mille.

Sats - 9.2.2012 14:20  (25/267)

Kiitos

Varhaisultra? Onko se se missä toiset käy ennen rv 8 ? vai ennen vko 12? Minulla ainaki oli ensimmäisen lapsen kohdalla ensimmäinen ultra, jossa katsottiin todennäköisin LA rvkolla 9+6, joka vastasi viikkoja 8+6, eli 8+6 oli se ultra siis silloin. Minusta se oli hyvinkin varhaisessa vaiheessa, joten tässäkin raskaudessa odotan sitä ensimmäisenä, se tulee yllättävän äkkiä! Varsinkin, kun on pieni lapsi kotona niin kuukaudet vierähtää hyvinkin äkkiä, vastahan oli marraskuun pimeydet ja "masennus" kun toista lasta ei kuulu, sitten olikin jo joulu.. ja nyt onkin jo yllättävän pitkälle iltapäivään asti valosaa ja plussaa tuli alkuviikosta! :) Eli siis aika kuluu äkkiä..

Kiova - 9.2.2012 14:35  (26/267)

Ultrasta.

Onnea uusille odottajille :)

Mä kävin keskimmäisen ja kolmannen kohdalla varhaisultrassa 8+0 ja 8+2. Näkyi hyvin selkeästi vauva, sydämensyke ja kaikki tarpeellinen. Aiotaan nytkin mennä, koska vaikka se vähän lompakkoa verottaa, keventää se mieltä niin julmetusti kuitenkin. Eka ultra polilla, kun vasta rv 12-14. Nyt varmaan varan ultran jo 7+ viikolle. Suosittelen kyllä!

Ensimmäiset päivät kyllä mateleeeeeeeee aina.

saltsi - 9.2.2012 15:35  (27/267)

Ultrasta

Sats: Ihan kunnallisellako puolella oli noin aikaisin eka ultra? Me asutaan vantaalla ja täällä eka ultra on vkolla 10-12.
Mä yritän kuitenkin nyt sinnitellä sinne saakka:) Olen huomannut ettei saisi liikaa surffailla raskaus aiheista täällä netissä, tulee paniikki :)

edelia - 9.2.2012 20:13  (28/267)

Lisäystä tein poppooseen

Eli täällä varovaisesti ilmoittautuu yksi uusi odottaja! Tänään plussattu, rv3+5.

edelia - 9.2.2012 20:19  (29/267)

..jatkuu..

Kyseessä on pikkukakkonen 1v7kk esikkotytön kaveriksi. :) LA olis laskurin mukaan 20.10, saapa nähdä meneekö pitkäksi pari viikkoa kuten edeltäjänsäkin. Jos näin käy, voin sitten loka-marraskuun taitteessa vaihtaa marraskuisiin :DD
Oireet yhtä vähäiset kuin viikotkin, ajoittaista palelua ja väsymystä, joskus etoo ja joskus ei, joskus juilii ja jomottaa alavatsaa - joskus ei.(: Se, mistä arvasin raskauden alkaneen, olivat järkyttävät v*tutus aallot ihan tyhjänpäiväisistä asioista. Viimeksi käyttäytynyt noin lapsellisesti esikkoa odotellessa. Onnea vaan miehelle :D
Mille viikoille olette saaneet ensimmäistä neuvola-aikaa? Mietin ettei itseni kai kannata ihan vielä edes soitella sinne?

Sats - 9.2.2012 22:11  (30/267)

Ultrasta

Saltsi: Ihan kunnallisella puolelta, ylimääräisiä maksuja en ole ultrista maksanut, kunnalliselle puolelle päästiin esikoista odottaessa jo rakenneultraankin eli maksoi n.30€, eli poliklinikkakäyntimaksun verran. mutta toki varmaan vaihtelee paikkakunnittain. En tiedä Jyväskylässä asustelen. Toki viime keväänä muutettiin ja neuvola muuttui mut olettaisin et täälläkin mennään samoilla linjoilla odottelen, että pääsen viim. rv 10 ekaan ultraan, saas nähdä. :) Ja tuo on kyl ihan totta, liikaa ei saisi raskautta netistä katsella ja kaikkea mitä voi olla, ku jo ihan valmiiks pelkää ettei kaikki olisikaan kunnossa niin sit kaikesta epämiellyttävästä lukeminen saa aikaan hysteriaa...:/
Mutta toivotaan, että kaikilla jo ilmottautuneilla ja uusilla kaikki menee hyvin! Ja lokakuussa päästään kuunteleen pientä tuhisijaa

saltsi - 10.2.2012 9:28  (31/267)

Perjantaita

Ihanaa, onnea Edeliallekkin:)
Hyvä tietää että muillakin noita kiukunpuuskia ja tunteiden heittelyitä. Mulla näköjään joka ilta sama juttu..keksin ihan mistä vain kauhean riidan aiheen..voi mies parkaa tosissaan. Töissäkin koko ajan "herkkänä" ja meinasi juuri itku tulla kun asiakas vähän ilkeemmin ilmoitti asiansa:/ Kivaa viikonloppua kaikille!

antju - 10.2.2012 14:11  (32/267)

Plussausta täälläkin...

Täällä yksi ensimmäistään odottava myös :)! Tehtiin positiivinen testi 2.2., nyt mennään 6+6. Toki kierto ollut hiukan epäsäännöllinen ja välillä pitkä, ja ei tarkkaa varmuutta ovulaatiopäivästä. Mutta edellisistä menkoista laskettuna la olisi 12.10, tarkentunee sitten ultrassa :)!

Yrittää ehdittiin reilu ½ vuotta. Tuntemuksina rintojen arkuutta ja mahan jomotusta aina iltaa kohden enemmän. Ja väsynyt oon ollut kyllä myös!! Eka nla-aika on viikon päästä maanantaina, silloin rv 8+2. Varhaisultraa ollaan mietitty, mut ehkä odotetaan toi eka neuvola ainakin ensin ja katotaan, kuinka pitkälle kunnan kautta saatava ultra menee :)!

Tosi epätodellinen fiilis on edelleen!! Nyt vaan toivoo, että kaikki menis hyvin tästä eteenkipäin :D! Onnea hirmuisesti kaikille muillekin loka-mameille!! Hienoo et tää ketju oli jo perustettu, niin pääsee fiilistelemään, kun ei tietenkään nyt kauheesti vielä muuten viitti asiasta hehkuttaa...

Ai niin ja se vielä, et itellä ikää 27v, mies vuoden vanhempi.

Sats - 10.2.2012 14:33  (33/267)

Onnea uusille!

Antju, onnea!
Taitaa vähän kaikilla olla epätodellinen olo vielä! Mä ensimmäisen kohdalla uskoin vasta ultrassa, että kyllä siellä vauva on, siihen asti mietin että kuvittelenkohan vain! Ja Ihanaa, että olet keksinyt keksinyt tulla tänne fiilistelemään, minä en itse tajunnut sitä ensimmäistä odottaessani parisen vuotta sitten, joten sillon oli aikasta yksinäistä, kun meillä mies ei ymmärtänyt minua ennen rakenneultraa juuri olleskaan...

saltsi - 10.2.2012 14:49  (34/267)

Viikot

Onnea Antju:)

Mä en oikein ole perillä näistä viikoista, mun laskujen mukaan nyt ois 5+2. Miten voi olla että Antju sulla jo noin pitkällä..kun mun LA olisi 10.10 ja sun kaksi päivää myöhemmin? Johtuuko tämä ero että sinulla niin paljon pidempi kierto? Olen aina ajatellut että jos LA sama niin viikotkin samat?

Terveisin. Blondi:)

Sats - 10.2.2012 15:32  (35/267)

Viikkoja!

Saltsi: http://www.vau.fi/Laskurit/raskauslaskuri/
tuossa on ainakin minulle ihan oikein näyttävä laskuri. Siihen laitat edellisten kuukautistesi alkamispäivän ja kierron pituuden.. tai jos tiedät esim. hedelmöitysmipäivän niin sen laitat niin näyttää sinulle tuloksen. itselläni on esim. 8.1.2012 ja kierto ollut 28 päivää, joten olen raskaana 4vkoa ja 5 päivää ja LA on 14.10. tai sitten jos tiedät hedeltöittymispäivän niin laitat sen jolloin ei tarvitse laittaa kuukautiskiertoja.. itselläni hedelmöitymispäivä on ollut 22.1.2012 niin se antaa mulle saman päivän määrän ku kuukautisten perusteella.. Toki nuo päiväthän voi heittää ja ne voivat myös sitten neuvolassa heittää, mutta neuvolassahan ne laskee yleensä sen 28 kiertopäivän mukaan ja ultrassa katsotaan koon mukaan, joten heitot voi olla suuretkin... itselläni esikoisen kohdalla kuukautisten ja ultran LA heitti viikon, mutta todellisuudessa esikoinen syntyi 2 päivää "oikean" LA:n jälkeen eli jos olisi hedelmöitysajan kohdasta katsottu eli poika syntyi rv 39+4 6h ja 27min jälkeen! Ja mitäkö siitä opin, en ikinä enää koskaan ota spinaalipudutetta (tai mitään muutakaan sellaista)! :D Sori tämä ei liittynyt mitenkään enää asiaan! :D

saltsi - 10.2.2012 15:45  (36/267)

Jeps

Eli ihan oikein mä olen laskenut 5+2 nyt ja LA 10.10. :) Hyvä hyvä

anjema - 10.2.2012 19:03  (37/267)

mun

oli ihan pakko käydä ostaa vielä yks testi et se ihan varmasti näyttää plussaa ja niinhän siinä luki "raskaana" =) apteekin täti katto pitkään ku tiskillä oli se testi ja raskaudenajan vitamiinipurkki... ihan täpinöissäni olen!
oireista vois luetella univaikeudet ja aivan törkee väsymys, vähän huippausta ja oksutautia muistuttava olotila jos laitan jotain makeeta suuhuni...toisaalta pekonia voisin sit syödä aamupalaks, välipalaks, lounaaks, salaatin joukossa iltapalaks ihan koska vaan... :)

edelia - 10.2.2012 21:30  (38/267)

hihh

Sats - Sama mullakin, esikon ajoilla jäi nämä foorumit hyödyntämättä. Kuin myös moni muukin juttu jotka aattelin ottaa tässä odotuksessa takaisin! Esim vauvajoogaan aion mennä, se on varmaan ihanaa! Ja kun vauva syntyy, niin ne pienet käden ja jalanjäljet! Esikosta otettiin vasta kolmikuisena. On niin paljon, mitä ei ekalla kertaa tajunnut.
Aiotteko ottaa äitiyspakkauksen? Siitä tulee kuulemma ihana ensi syksystä alkaen, uusi kuosi laatikossa ja kaikkea. :)
Anjema - Ihana tuo pekonihimo :D Itselle ei ole vielä tullut mielitekoja, ei kyllä ollut viime raskaudessakaan. Paitsi sitrus hedelmät! :) Ja mieletön suolakurkkuinho.

edelia - 10.2.2012 21:37  (39/267)

synnytyksestä..

Meillä esikkoa pungettiin 12h joista ponnistusvaihe vei hieman yli tunnin. En ottanut selkäpuudutteita, sen paraservikaalin laittoivat loppupuolella. Minullon muutenkin suht hyvä kivunsieto kyky, ammeella pärjäsi pitkälle. Se, etten ottanut epiduraalia tjsp, teki ainakin sen, että itse ponnistaminen tuntui ihanalta ja helpottavalta, ei sattunut. Eikös moni sano että juuri ponnistus on kivuliasta jos epiduraali ei enää vaikuta?
Kestostaan huolimatta synnytyksestä jäi tosi hyvä fiilis, kuinka muilla? :)

Sats - 10.2.2012 23:29  (40/267)

Synnytyksestä

En voi sanoa etteikö minulla olisi korkea kivunsieto kyky, koska olin 10senttiä auki siinä vaiheessa kun spinaalipuudute alkoi auttamaan, avauduin 45min, mutta kätilö kerkesi sen tilaamaan, ja siinä vaiheessa, kun alkoi ponnistuttamaan niin en osannut sanoa että älkää laittako sitä enää! Toki olinhan minä kipeä, sattuihan se, mutta kyl mä mielummin ne synnytyskivut otan kun sen raskauden aikasen mahataudin jossa oli helvetinmoinen päänsärky yhtenä oireena (ei ollut migreeniä, koska olisi mennyt nopeammin ohitse ja migreeni ei aiheuta oksentelua sekä ripulointia, ainakaan mulla!) Ja kivunlievitys otetaan avautumisvaiheeseen joka saattaa olla hyvinkin pitkä, mutta ponnistusvaihe nopeampi yleensä ja ponnistuksen varte helpottaa sitä.. itse ponnistin loppujen lopuksi väkisin ja päässä takoi, että pakko ponnistaa sitä ei imukupilla pois oteta kun katoin ku toinen hoitaja jo imua valmisteli.. ja tuli ilman, onneksi! Ja itselleni jäi synnytyksestä tosi hyvä fiilis ja haluan seuraavan ehdottomasti ilman ponnistuksen tarvetta vievää kivunlievitystä... koska tiedän saavani silloin alle 5h pikkuisen syliin (seuraava synnytys on yleensä nopeampi kuin ensimmäinen ja ekassa odotin 2h että spinaalipuudute lopettaa vaikuttamasta, minulle ei keritty ensimmäisessäkään synnytyksessä antamaan epiduraalia, joka yleensä annetaan ensisynnyttäjille, koska avautumisvaihe kestää niin kauan!) Joten synnytystä odotellessa!

Mitenkäs te joilla on jo ennestään lapsia kuin kauan aijotte viihtyä sairaaalassa synnytyksen jälkeen? vai onko kukaan ajatellut jo koti synnytystä?
Itse haluaisin lähes heti synnytyksen jälkeen pois sairaalasta (olettaen, että lapsi on täysin terve), koska siellä ei oo mun hyvä olla... Esikoisen kohdalla lähdin heti toisen päivän lääkräin tarkistuksen jälkeen, vaikka ainakin täällä päin ensisynnyttäjiä pidetään mielellään 3 päivää synnytyksen jälkeen sairaalassa ja seuraavia 2 päivää...

Sats - 10.2.2012 23:39  (41/267)

äitiysavustus rahana

Itse meinaan ottaa äitiysavustuksen rahana, ensimmäiseltä on pakkaus vaikka niistä en vieläkään niin tykkää, mut on siellä joitaki mistä tykkään.. ja ensimmäisen lähes kaikki 50-68 vaatteet on tallessa.. joten rahana, otan niin saan ostella mieleisiäni vaatteita tai ostaa sitten kankaita että itse saan tehdä vaatteet ja vaipat! täytyy oottaa sen aikaa, että voi kertoo isovanhemmille niin toinen mummo on luvannut ostella kestovaippakankaita ku ostellu isommallekin.. niin saan tehdä sitten lisää pikkuvaippoja.. :D no joo se ei liittynyt tähän taas mitenkään..

Mutta äitiysavustuksesta sen verran, että kyllä toisaalta suosittelen sitä varsinkin ensisynnyttäjille siellä on ns. kaikki tarpeellinen (tosin tällä hetkellä tosi pieniä vaatteita koko 50 meni meidän esikoiselle 2vkoa!) joten toisaalta vähän hyödyttömän kokoisia..
Mutta jossain vauva lehdessä oli joskus juttu siitä, että mitä vauvalle hankkinut niin siinä oli joku joka kertoi että kaikki oli sanonut et ota ihmeessä äitiyspakkaus ja oli ottanut ja todennut että ei ollut hyvä, että samat jutut olisi saanut kirpparilta lähes yhtä hyvä kuntoisena.. Kirppareilla nimittäin myydään tosi hyvä kuntoisia vauvan vaatteita ja mitä pienempiä niin sitä parempi kuntoisia... toisaalta miksipä niitä ei voisi ostaa vähän käytettyinä kirppareilta...

Anjelma, et ole ainut pekonihimoinen itse aloin ensimmäisen kohdalla haluta pitsaan pekonia ja sen jälkeen olen syönyt pitsassa pekonia.. raskaana suostun syömään pitseeriapitsojakin pekonilla mut en enää sen jälkeen... mut pekoni nam!

saltsi - 11.2.2012 7:48  (42/267)

Pakkaus

Me päätettiin heti että otetaan äitiyspakkaus, olen jo pienestä asti siit haaveillut:) Muut vaatteet aika lailla varmaan kirppareilta tai huutonetistä. Suosin kierrättämistä ja vauvan vaatteissa se on todella helppoa kun usein pieniä vaatteita ei ole paljoa kerennyt edes edellinen käyttämään.
Onko kukaan muu täällä muuten kasvisyöjä? Pitäisiköhän mun ottaa jotain lisäravinnetta sen suhteen? Syön siis kaikkea muuta paitsi lihaa ja kanaa. Ennen raskautta söin paljon kalaa..nyt en oikein uskalla..mutta syön paljon soijaa/tofua, papuja, raejuustoa, kanamunia, maitorahkaa..onkohan se riittävää B12 vitamiinin kannalta?

Sats - 11.2.2012 10:36  (43/267)

lisäravinteita?

Saltsi: Kyllä minusta tuo äitiyspakkaus on hyvä valinta, itse otin ensimmäisen kohdalla sen myös nyt en enää ota. mutta itse vain kerroin tuossa aikaisemmin vaihtoehtoja, koska itse en esim. hirveästi kiertele kirppareita niin ei minulle tullut mieleenkään, että periaaatteessa koko pakkauksen voisi saada kirpparilta edullisesti...

Itse en ole kyllä kasvissyöjä, minä en eläisi pelkkiä kasviksia ja kalaa syömällä, kun olen niin nirso.

Minusta se kalan vähentäminen koskee sisävesien pieniä kaloja ja muutenkin pieniä kaloja ja haukea. En muista tarkkaan kyllä varmuudella... Ei koske mua kun en syö kalaa... Mutta kuvittelisin, että esim. lohi ja kuha olisi semmosia että niitä voisi 1-2 kertaa syödä viikossa, mikä se suositus on kalan syönnistä. Ne suosituksen on hyvät, mutta puhdasta maalaisjärkeä saa käyttää!

Ja en usko, että tarvitset ylimääräisiä vitamiineja, mä en syönyt mitään ylimääräistä ja olen tosi huono syömään... Että jos pystyt syömään monipuolisesti ja terveellisesti korvaamaan lihatuotteista saavat aineet jollakin muulla niin uskoisin että se riittää. pelkkää kasvissyöntiähän ei suositella raskausaikana, mutta kerta sinulla on kala, maitotuotteet ja kananmuna mukana siinä niin eiköhän se riitä! :)
Toki kannattaa varautua siihen, että neuvolassa neuvolatäti saa kauhean hepulin siitä, että et syö lihaa ja suorastaan on ehdottomasti sitä mieltä, että sinun pitää syödä lihaa muuten käy huonosti.. mutta sekin on neuvola täti kohtaista ja varmaan paikkakunta kohtaista.. Mutta maalaisjärkeä käyttäen, neuvolassa heidän kuuluu antaa tietyt suositukset, toiset on hirmu tarkkoja siitä mitä kirjassa lukee ja toiset käyttää sitä maalaisjärkeä...

Jossakin vaiheessa todennäköisesti pitää alkaa syömään rautaa, koska hemoglobiini laskee, mutta se on kaikille väistämätön jossakin vaiheessa. Siihen ei vaikuta lihan syönti, vaikka lihasta rautaa saakin! Itselläni ekan kohdalla hemoglobiini laski vasta rv 32 jälkeen ja rv37 lopetin lisäraudan syönnin kun oli taas noussut riittävästi ja synnytyksen jälkeen hemoglobiini oli jonku 140 pintaan.. en muista enää.. mutta hemoglobiinin lasku on yksilöllistä! Toiset joutuu aloittamaan heti alkuraskaudesta ja minusta neuvolatäti ihmetteli, että selvisin niinkin pitkään hyvillä arvoilla ja aluksi ei meinannut uskoa, että munkin hemoglobiini oli laskenut, mittasi kahteen kertaan silloin ennenkö uskoi...
Itse söin 1-2 kertaa kuukaudessa pinaattikeittoa, yleensä appelsiini tai jonku muun hedelmämehun kanssa sekä verigreippejä!

Ja sitten ku rautaa pitää alkaa syömään niin kannattaa ottaa aamulla 2h ennen heräämistä tyhjään vatsaan esim. appelsiinimehun kanssa imeytyy parhaiten... Tosin rauta ainakin se mitä itse söin niin teki mahan tosi kipeäksi (ja söin muistaakseni joka toinen päivä 1 tabletin), että en tiedä onko tullut uusia valmisteita sen jälkeen, mutta sen olisi pitänyt olla vatsa ystävällisin..

D-vitamiinia kannattaa syödä sitä suositellaan neuvolassa.. Minusta d-vitamiini ja jossakin kohtaa rauta on ainuita mitä suositellaan neuvolassa, että muut on ihan oman harkinnan mukaan.. Ainakin täällä päin...

äiti 39 - 11.2.2012 10:48  (44/267)

Uusi ilmoittautuu :)

Heips lokakuiset!
Kaipa täällä on muitakin jo "vanhaksi" tulleita odottajia? =) Sain plussan 6.2 vuoden yritysten jälkeen! Viikkoja nyt 5+5, joten lokakuulle mennään odotellen... lapsia ennestään kolme,joten tuttua puuhaa tämä on =) , mutta aina yhtä jännittävää!!!
Onnea kaikille plussanneille !!
t:äiti 39

saltsi - 11.2.2012 11:52  (45/267)

Hymy

Kiitos Satsi kattavasta vastauksesta, ihan samaa olen miettinyt että monipuolinen ja terveellinen ruokavalio varmasti riittää. D-vitamiinia ja omega 3 otan purkista..ja sitä foolihappoa myös. Ja kiitos neuvolatäti varoituksesta:) Osaan varautua henkisesti. Mun neuvolatäti kuulosti tosi mukavalta ja suht nuorelta niin luulisi ymmärtävän. Meitä ei lihaa syöviä on nykyään niin paljon. Tietääkö joku mikä on katkarapujen laita? Saisiko niitä syödä?

Sats - 11.2.2012 13:41  (46/267)

katkarapuja?

Minusta eivät ole kiellettyjä. En toki varma ole, koska itse en niitä syö!

http://www.raskausaika.com/raskaus-ja-ruokavalio.php

googlettamalla löysin pikaisesti tommosen listan, siinä on aikalailla ne mitä ei suositella syötävän..
Tuosta olin yllättänyt, että tuolla oli että lohta vain kerta kuukaudessa, en muista tuollaista, mutta kannattaa katsoa myös erilähteistä ja minusta tuo on vähän niinku että itämeren ja sisävesien kaloja ei suositella syötävän...
Mutta järkeä käytettävän.. Ja lakritsi on myös semmonen mitä ei suositella raskauden aikana syötävän, tai no pieniä määriä ja harvoin, mutta esim. synnytyksen jälkeen kannattaa syödä lakritsia vaikuttaa vatsan toimintaa, pehmentää vatsaa. mutta raskausaikana se nostattaaa verenpainetta ja voi aiheuttaa ennenaikaisen synnytyksen ja ilmeisesti uudet tutkimukset myöskin ovat osoittaneet että jotain kehityshäiriöitä.. kannattaaa googlettaa, en ole ihan täysin 100 varma, mut jotain tommoista olen lukenut, mutta ei kannatta nyt säikähtää tai muuttua hysteeriseksi siitä, minä myöskin söin lakritsia raskausaikana ja siskoni tekivät myös ja lapset ovat terveitä! Mutta kannattaa googlettaa ja sen jälkeen käyttäää omaa järkeä!
Mutta neuvolasta saa listan siitä mitä ei suositella syötävän ja neuvolatätiltä kannattaa kysyä mitkä asiat askarruttaa, yleensä he ovat ihan asiallisia ja ystävällisiä ja osaavat hyvin hommansa.. Lääkärit on sitten asia erikseen...

Kiova - 11.2.2012 15:29  (47/267)

Talvipäiviä.

Mä olen kasvissyöjä, ollut jo 15 vuotta. En syö edes kalaa. Kaikissa raskauksissa raudansaanti kärsi todella pahasti, mutta muuten kaikki arvot ja jaksaminen oli suht hyvä. Jos syö tofua+soijaa ja huolehtii, että palkokasveja menee paljon niin on aikalailla jo kuivilla B-vitamiinin suhteen. Vedän mä silti purkista sitä ihan koska se helpottaa pahoinvointia (joka ollut tosi vahva mulla kaikki 3 kertaa).

Mulla ponnistusvaiheet oli miltei 2 tuntia 2 ekassa; mulla vauvat ei laskeudu ja tulevat kasvot väärinpäin ulos. On se järjettömän kivuliasta, mutta ilman puudutusta menene ehdottomasti, kun tuntee kunnolla mitä tapahtuu. Yritän jälleen ihan luomusynnytystä :)

Minä en ota äitiyspakkausta vaikka olikin vallan kaunis. Edelliselle (nyt 1v10kk) otin, joten ne kaikki tallella. Käytän siis äitiysrahan hyvin ja hankin muutamat puuttuvat asiat sillä. Mutta esikoisen odottajille suosittelen ehdottomasti! On se todella kattava ja upea paketti!

Muutamana päivänä heikohkoa aaltoilevaa pahaa oloa ja väsymys on saapunut. Tissit myös kasvaneet selkeästi vähän :D Mutta muuten aika neutraali olo. Varhaisultran varasin 1.3, jollon olisi 7+6... menkoista laskettuna 8+3 :)

-Kiova ja Kapu 5+1

tinuppi - 11.2.2012 16:52  (48/267)

Auttakaas avutonta!

Aikasemmin jo kirjottelinki että olen todennäkösesti raskaana ja laskettu aika osuu lokakuulle.

MUTTA säännölliset menkat on myöhässä viidettä päivää ja testi näyttää edelleen negaa... Sikspä kysyisinki teiltä että millon viimestään testin pitäis näyttää positiivista tulosta? Millon yhteys lääkäriin? Menkoista laskettuna nyt olis menosa rv4+6...

Ja niitä 'oireita' tosiaan on ollu vaikka minkälaisia. :D Toinen tosiaan ois (jos ois) kyseesä että sikäli nämä asiat - ja oireet - on tuttuja :)

äiti 39 - 11.2.2012 17:44  (49/267)

Testipäivästä...

Kuinkas pitkä sun kierto on normaalisti,jos on säännöllinen? Itsellä ovulaatio meni pitkäksi,joten testin tekemistäkin piti pitkittää...postiivisen testin tein rv 5+0 ja oireet sitä ennen oli jo selvät =)
Onhan niitä joitakin äitejä,joille testi ei ole näyttänyt positiivista ja silti on ollut raskaana... Odota pari päivää ja yritä uudestaan! Pidän peukkuja =)

tinuppi - 11.2.2012 20:22  (50/267)

Kierto

on 31 päivää. Enkä muista että siinä olis mitään poikkeuksia (tähän asti) ollu. Ovulaatio oli 24. päivän aikoihin ja yritys oli ahkeraa ;)Määki oon kuullu että jotku on saanu testiin plussan vasta rv7-8 ja jotku on taas huomannu raskauen ensimmäisestä 'potkusta' :D Esikoisen plussaan mun on hankala verrata, ku sillosten joulukiireitten aikaan yhtäkkiä hokasin että mihis menkat on jääny. :D Sillon ne oli jo 1½vk myöhäsä :)

Sats - 11.2.2012 21:07  (51/267)

itselläni

Ainakin raskaus näkyi clear bluen ihan tavallisessa testissä 1 päivän menkkojen pois jäämisen jälkeen ja halpatesti.fi:stä ostetussa testissä kun se oli sit seuraava minkä tein näkyi 3 päivää menkkojen pois jäämisen jälkeen.. elikkäs tänään on sitten rv 4+6 menossa... Mutta sehän on yksilöllistä miten istukka hormoonia alkaa "kertyä", sitähän niissä testeissä mitataan.. ja itselläni ainakin huomasin myös, että rinnat ovat muuttuneet, isommiksi (toivottavasti toki ei hirveästi enää kasva nää ois ihan hyvät tämmösenä, ensimmäisessä raskaudessa kasvoi 2 kuppikokoa ja ei ole pienentynyt mihkään..).

© Sanoma Magazines Finland Oy - käyttöehdot
[^]