![]() Lauantai 31.7.2010 - Helena, Elena
|
REKISTERÖIDY |
Keskustelut
Odotus ja vauvakuume
» Odotus
Näytä viestit peräkkäin | Näytä viestipuu
Viesti
**HUHTIKUUN HANIT joulukuu**
MUKANA MENOSSA:LA-----nimi-----ikä-----synnäri-----paikkakunta-----monesko lapsi-----kumpi tulossa?
28.3.10 Wilukissa
1.4.10 fantasy--------30------Kätilöopisto---------------Helsinki-------------------toinen-------poika
1.4.10 iitu86--------------------KYS
1.4.10 kolmastoive2010
1.4.10 KissaNasunen-------OYS
2.4.10 Pampa-------29-------TAYS------------------------------------------------------toinen-------poika
3.4.10 äitijaEdwina----29----Kätilöopisto---------------------------------------------toinen
4.4.10 Sisu83------------------SEIKS-----------------------E-P
4.4.10 Aurinko77-----32------KYS--------------------------------------------------------kolmas
4.4.10 Nuppu2010-----------TYKS-----------------------Lieto-------------------------kolmas-------tyttö
5.4.10 kielo
5.4.10 emilia82----------------NKL/Kätilöopisto-------Helsinki
5.4.10 Veelamarja------------TYKS
5.4.10 Pauliina----------------Vaasa
6.4.10 minni1974----35-----NKL-------------------------Vantaa----------------------kahdeksas--tyttö
6.4.10 Julia---------------------Etelä-Karjalan K-S-----Lappeenranta
7.4.10 tiuhtiviuhti80-----------K-HKS
7.4.10 heidie1
7.4.10 Noomi----------28-----Hyvinkää-------------------------------------------------esikoinen---poika
7.4.10 merili--------------------NKL
7.4.10 Hanna1983---26----TAYS-------------------------------------------------------esikoinen---poika
8.4.10 kolmeko78------------Jorvi
8.4.10 Orkidea-----------------Pohjois-Karjalan K-S----Kontiolahti
8.4.10 outii----------------------TYKS--------------------------Turku
9.4.10 VadelmaMama-------TYKS--------------------------Turku
9.4.10 Poquito Larva---23---Raahe------------------------Pyhäjoki-------------------toinen-------poika
9.4.10 Luna85-----------------Keskisuomen K-S--------Jyväskylä-------------------esikoinen---poika
9.4.10 pomppu------32-------Kätilöopisto----------------Espoo-----------------------esikoinen---tyttö
10.4.10 Mariina88-------------TYKS
11.4.10 HeleneMaria---------K-SKS------------------------Jyväskylä
11.4.10 Sindy-------------------OYS--------------------------Oulu
11.4.10 Ellu+mini-------------Naistenklinikka------------Helsinki
11.4.10 Poikavalta---33------OYS---------------------------Pohjoispohjanmaa------kuudes------poika
11.4.10 Tipzuli-------26-------Jorvi--------------------------Espoo-------------------------esikoinen---tyttö
12.4.10 Velmutar-----31------MKS--------------------------Etelä-Savo-----------------kolmas
12.4.10 Sinisini-----35-------TAYS--------------------------Tampere--------------------toinen-------poika
12.4.10 Neptunus
13.4.10 LillaMyy83------------SEIKS-------------------------Etelä-Pohjanmaa
14.4.10 matilda-aleksandra-25-TYKS---------------------Turku------------------------esikoinen---tyttö55%
14.4.10 caretta-------22-------TAYS--------------------------Lempäälä-----------------esikoinen---tyttö
14.4.10 MarjaPuu75--34-----TAYS----------------------------------------------------------toinen
15.4.10 nyssykkä84
15.4.10 Murmeli78-------------NKL--------------------------Espoo
15.4.10 Tiipe---------22--------KYS------------------------Kuopio--------------------------esikoinen---tyttö
16.4.10 Ani82--------------------TYKS------------------------Turku
16.4.10 minapieni-----30------OYS----------------------------------------------------------kuudes
16.4.10 Mammaliini------------K-PSHP----------------------Keski-pohjanmaa
16.4.10 Perhonen_81---28--TAYS-------------------------Tampere--------------------esikoinen
16.4.10 Soikku80--------------TAYS
16.4.10 Pinkleg
17.4.10 mustapantteri--------Jyväskylä---------------------Karstula
17.4.10 Nekkunen-------------OYS----------------------------Oulu
17.4.10 Omppulin äiti---25---NKL----------------------------Helsinki--------------------toinen-------poika
17.4.10 Saturnin----------------Naistenklinikka-------------Helsinki------------------------------------tyttö
17.4.10 Mindis-------33--------Hyvinkää---------------------Kanta-Häme--------------kolmas------tyttö
17.4.10 Pepsiina---------------TAYS
18.4.10 iiris-74------------------NKL/Kätilöopisto-----------Helsinki
18.4.10 Mimosa10
18.4.10 electric storm---------Seinäjoen K-S
18.4.10 Pola---------32---------Jorvi---------------------------Espoo----------------------esikoinen---tyttö
18.4.10 miukkis07----37------NKL---------------------------Helsinki--------------------toinen-------poika
18.4.10 Reppuli--------------------------------------------------Lappeenranta-----------esikoinen
19.4.10 emsu--------------------Salo
20.4.10 Tytsä90------19--------NKL----------------------------Helsinki------------------esikoinen---poika
22.4.10 dagger------------------Naistenklinikka-------------Vantaa
22.4.10 melina------------------TAYS
23.4.10 Odottava äiti-----------OAS--------------------------------------------------------------------------tyttö
23.4.10 marika79----30--------KYS----------------------------Pohjois-savo-------------kolmas-------poika
23.4.10 maximus-----31-------KYS----------------------------Sorsakoski----------------kolmas-------tyttö
24.4.10 Zaida--------------------KYS
25.4.10 poika1v------26--------Kätilöopisto------------------------------------------------toinen
25.4.10 ihanaperhe------------Satakunnan K-S
26.4.10 mimmuli2010---------Kätilöopisto-------------------Helsinki-------------------neljäs-------poika
26.4.10 MaalisMuru
26.4.10 have--------22--------SEIKS---------------------------------------------------------esikoinen
26.4.10 Minski------------------SEKS
27.4.10 natu
27.4.10 Jennu1------21-------HUS Lohja---------------------------------------------------esikoinen---poika
28.4.10 KolmasUnelma-----TYKS-----------------------------------------------------------kolmas-------tyttö
28.4.10 tollukka----------------OYS------------------------------Pohjois-pohjanmaa
28.4.10 KristaErika------------Jorvi-----------------------------Espoo
28.4.10 Tippu--------28--------KYS-----------------------------Kuopio----------------------toinen-------poika
29.4.10 Brida-------------------Satakunnan K-S--------------Pori
30.4.10 Ronja
30.4.10 kaarnis2--------------TYKS----------------------------Turku
30.4.10 Hilpi--------------------KOKS---------------------------Hamina---------------------esikoinen
Vastaukset
ilmottaudun joukkoon
Vieläkö mukaan mahtuu:)eli la 23.4 ja kolmatta odotan joka on tyttö, aikaisemmat on poikia 8v ja 1,8v. Itse olen 31v. Synnytän kysissä ja asun Sorsakoskella. Kertoilen itsestä lisää paremmalla aikaa, mutta voisiko joku lisätä listaan:)Maximus 20+5
moi =)
Poguito_Larva, no sulla on kyllä paino noussut :D!Mullakin on noussut paino jo 8kg vaikka nimenomaan syön kanssa terveellisesti. Mulla vielä kun ei ole koko raskauden aikana ollut yhtään makeanhimoa :O! Viimeksi esikoisen kanssa söin karkkia yms. ja paino nousi 16kg... Suklaata olen jonkun verran syönyt, mutta en nyt älyttömästi/päivittäin... Pahoinvoinnin loputtua (rv14) en ole enää syönyt aamuisin ennen töitä enkä iltaisin ennen nukkumattia... Eli syön töissä ekalla tauolla aamupalan, yleensä pari ruisleivän palasta ja jonkun hedelmän... Lounaaksi lähes aina salaatin, välillä uuniperunan... Kotona sitten teen ruokaa... Toivottavasti ei paino nousis hirveesti enää, kun töissä aika rankkaa kun joutuu koko ajan olla liikkeellä - ei jaksa jalat enää kohta kantaa tätä ruhoa :D!
Caretta, juuh kyllä se vakuutus on otettava vauvalle! Ja mä oon Visualisti vaatekaupassa ja joudun paljon nostelemaan painavia nukkeja ja vaihtelemaan rakenteita seinällä... Juosten noi päivät menee ja nyt vielä pahin aika menossa, kun eka joulumyynti ja sitten alen pystytys - huoh!
Supistuksista tosiaan, mullakin neuvolassa ei siihen mitään kommentoitu vaikka sanoin, että teen tällästä työtä jne... Itsellä on vaikea sanoa, että mikä sitten on kipeä supistus - koska kyllähän noi nyt välillä tuntuu, mutta ei ne nyt NIIN kipeitä ole... Noh onneksi on se neuvolalääkäri 30.päivä niin saa vihdoin tietää kohdunsuun tilanteen...
Tytsä90, ONNEA synttereistä =))! Ja juu kyllä se kohdunsuuntilanne pitäisi siellä neuvolalääkärissä katsastaa...
Mindis, no onpas outoa vierailta, kyllähän avec-merkintä on erikseen jos sellainen "etu" tarjottais :D! Meillä häissä oli kanssa ihan yks yhteen istumapaikkojen kanssa, eli ei todellakaan olisi kukaan voinut tuoda ketään ylläri avecia!
Merili, äitiyspakkauksen meinasin ottaa, koska esikoinen jo 7vee niin kiva ottaa se taas :))!
Miukkis, kiva uimareissu sulla, hahhaaa XD - oikein pystyin kuvittelemaan sut siä :D!
Pampalle lepäilyä ja energiaa :))! Täällä myös väsymys on huima ja töissä rankkaa, jalat muusina aina päivän päätteeksi :/
Maximus, tervetuloa ja tottakai mahtuu mukaan :))!
Lisäilen listaan tietoja huomenna, kun nyt tuli kirjotettua taas romaani ja täytyy mennä ;D
fantasy rv23+6/24+6 = huomenna taas vaihtuu ekat numerot, kyllä se aika sit pinkoo :D
Hei!
Siinä kävi sitten niinkuin arvelin, sairaslomalla äitiysloman alkuun =( Totuttelen ajatukseen että töihin palailen sitten helmikuun alussa 2011. Selkäkipu ja supistelut aiheuttivat siis näin pitkän saikun.Ammateista on täällä ollut puhetta, olen ravintola-alalla vakituisen hommissa.
Joulupöydän antimista aioin nauttia niinkuin joka vuosi, joulupöydän kalat ei koskaan ole minulle maistunut niin ei tarvitse niistä murehtia. Juustoista sen sijaan en jouluna pidä sormiani erossa =). Alkoholista olen kieltäytynyt siitä lähtien kun plussa testiin pärähti ja siitähän kaverit arvasikin että toinen on tulossa.
Äiti ja Edwina tarhassa ja Torres 23+5
Jouluruuista
Odotus on sujunut niin leppoisasti, että välillä unohdan nuo ruokarajoitukset. Olen aikamoinen herkkusuu ja olen syönyt vahingossa mm. siian mätiä. En siitä päänsärkyä ota, koskapa oli kuitenkin pakastetuote.Jouluruuista mietin, että onko lipeäkala nyt sitten raa'aksi luokiteltavaa? Eihän graavattu kalakaan ole täysin raakaa, mutta kypsyttämisessä on tietysti eri asteita. Raskauden alussa graavasin pakastekalaa limettimehulla perulaiseen tapaan, kunnes muistin, että siinä saattaa olla listeriavaara. Onneksi ei tullut oireita.
Kalan suhteen raja on veteen piirretty viiva, kun toisaalta sanotaan, että tuoretiskistä saisi kylmäsavulohta ostaa, mutta pakattua ei. Toisaalta monet kaupat nostavat pakatun kylmäsavulohensa lopulta tiskiin "irtotuotteeksi". Jotta maalaisjärkeä peliin, kuten Noomikin totesi.
Homejuustoja olen varmasti syönyt joissain pasteijoissa (ovatpahan käyneet uunissa, vaikkei se pastöroinniksi riittänekään?). Muuten niitä vältän. Katkarapuja ja muitakin mereneläviä olen syönyt kuumentamatta, mutta nekin ovat yleensä vähintään pakastettuja. Maksapasteijaa ehkä jossain nokareen. Pitäisi olla elintarvikeasiantuntija tunnistaakseen kaikki ruokien ainesosat! Kehittyypähän vauvan makuaisti monipuoliseksi.
Hieman ankeaa välillä tämä syömisten tarkkailu. Olemme lähdössä ennen joulua etelään viinimaahan lomailemaan ja tekee kyllä tiukkaa katsella muiden illallistamista viineineen. Mutta parasta olla flirttailematta sen yhdenkään lasillisen kanssa, tekee vain sitten seuraavanakin iltana mieli :(.
Vauvakirjaa aloitin täyttämään. Liimasin sinne Kengun ekat ultrakuvat ja tunnelmia raskaudesta. Tarvikkeita en ole vielä uskaltanut suuremmin hankkia, ne jäänevät ensi vuoden puolelle. Lähipiiri on kuulemma jo aloittanut sukankudonnan ;D.
Joulun odotusta kaikille ja uusille tulokkaille tervetuloa!
Pomppu rv 22 ja suklaalla kasvava Kengu
Heippuli
Syömisistä ja sen sellaisesta ollut puhetta.Minäkin olen järjenkäytön kannalta.
Olen ainakin ymmärtänyt, että graavi- tai savulohen kohdalla kyse on nimenomaan siitä, onko tyhjiöpakattua vai ei. Listeria siis liittyy pakkausmenetelmään. Toisaalta esim. pakastus ei tuhoa listeriabakteeria, mutta kuumennus sadassa asteessa tuhoaa.
Eräs tuttavani oli kerran yhteydessä Eviraan ja kyseli sieltä, voiko raskaana syödä mitään raakaa kalaa. Eviran asiantuntijan mukaan kuulemma on turvallista syödä tuoretta kalaa fileenä (erityisesti merilohta), jonka on itse vaikkapa suolannut/graavannut.
Eli aion syödä tuossa muodossa suurta herkkuani graavilohta jouluna. Tyhjiöpakatuissa riski on varmasti pieni myös, mutta kyllähän se ottaa päähän, jos omalle kohdalle napsahtaa.
Vakuutus: Me olemme hakeneet syntymättömän vauvan vakuutusta. Sitä pitää ainakin meidän vakuutusyhtiössä hakea kolme kuukautta ennen laskettua aikaa, jos haluaa, että on voimassa heti lapsen syntymästä lähtien. Siinä on se etu tietty, että jos vaikka syntyy kovin ennenaikaisena ja tarvitsee pitkää sairaalahoitoa, niin jos on vakuutus myönnetty ja maksettu, niin sen pitäisi kattaa hoidot.
Eipä nyt muuta tällä erää.
Hyvät voinnit!
Pola
moi
Minullakin on tuo juustonsyönti mennyt pahasti ohjeiden vastaisesti. En nyt suomalaisista juustoista suurempaa paniikkia ole ottanut, juurikin syön lounaaksi fetasalaattia, mutta täytyy myöntää, että kun pari kuukautta sitten olin Bulgariassa työmatkalla ja siellä ajattelematta mitään söin kasapäin kaikenlaisia tuorejuustoja, kävin kyllä netistä katsomassa, mitkä ne listerian oireet oikein olivatkaan... Ihan tuon tason testailua en suosittele kenellekään!Gögissä tuskin on mitään haitallista - paitsi jos on alkomahoolipitoista, eikös näin? Minulle kelpaa onneksi mainiosti ihan alkoholiton, jota taasen en raskausdiabeteksen takia saisi paljon juoda, mutta olenpa sitä kyllä lipitellyt. Ja pari mukillista on mennyt joulutoreilla glühweiniakin (eri kerroilla). Alkoholissa laitan rajan siihen, että pitää olla joku spesiaalijuttu, miksi juon ja vain se yksi lasillinen mietoa, ei enempää.
Minulla on vähän sama kuin jollakin muulla, joka sanoi, että raskaus on mennyt niin helposti tähän asti, että on tullut syötyä ja juotua normaalisti, sen kummemmin miettimättä saisiko vai ei, kun ei aina oikein edes muista olevansa raskaana. Paitsi mulla tuo helkutin diabetes, tietty, mutta senkin unohdan sujuvasti välillä. Sitten pitää oikein pysähtyä miettimään, että mitäs sitä on suuhunsa tullut laitettua.
Merili: aion ottaa äitiyspakkauksen, esikko kun on jo yli 5-vuotias, niin on kiva päivittää vauvakamoja. Tänään sainkin lomakkeet, laitan heti Kelaan!
Tänään neuvolassa:
painonnousu 1,9 kg
verenpaine hirmuinen, mutta onneks olin mitannut aamulla 122/76 niin ei ongelmaa
hemppa 116 - rautaa saan kohta lisätä, kun normaalisti on 140 niin kohta alkaa tuntua
sf-mitta 18,5 cm
sydänäänet hyvät, 140/min
aikas pikakäynti oli, mutta mitäpä siellä oikein olisi ollut sen kummemmin käytävää, kun ei ole mitään erityistä ongelmaa :-D
okei, jos tekis töitäkin...
t
Sinisini rv 22+1
Heips
Glögistä siis sen verran , että siinä on inkivääriä ja sen on todettu aiheuttavan jotain solukuolemaa O_o. En ole asiaan sen paremmin perehtynyt, enkä aio perehtyäkkään ja juon kyllä glögiä ja mussutan pipareita onneni kukkuloilla :D .Pelottaa kyllä se juuston määrä mitä varmasti tulee kiskottua kun vauva on syntynyt. Kävimme eilen ihailemassa vauva-tavaroita. OIh, ihanat pinkit spiritin(?) vaunut... Vähän tekisi kyllä mieli ;D . Äitiyspakkaus tulee myös meille.Tänään oli neuvola.
Paino: +1kg (jeee!!!)
Syke: 140/min (alussa oli aika matalalla kun en ollut syönyt, mutta nopsaan nopusivat siihen 140, kaitpa toveri nukkui ja heräsi sorkkimiseen)
Verenpaine: 119/68
sf-mitta: 23cm (Aika valtava on tuo masu :D, reilusti menee yli navan. Ihmettelinkin kun potkut tuntuvat jo aika ylhäällä)
Joudun sokerirasitustestiin :/ , täällä kuulemma kaikki yli 25-vuotiaat joutuvat, höh. Olisi vain pitänyt lisääntyä vuotta aikaisemmin :D .
Matilda ja Rauli21+6
Ultrakuulumisia..
Tänään oli rakenne ultra+3D ja kaikki oli hyvin vauvalla. Meille on tulossa siis kolmas lapsi,POIKA, ja painoarvio 410g(vastasi rv 21+2)Lisätä voi listaan vielä että olen 30v..
Mukava on nähdä kun jokunen laittanut ultrakuvia+masukuvia esille,lukea teidän juttuja ja menee hyvin..voidaan paksusti..=)
Marika79 ja *onni* rv 20+6
Monenlaista uutta.
Täälähän on paljon keskustelujen aiheet taas muuttuneet... Ja mukava huomata että monilla samojakin huolia ja murheita ja iloja ja muita...Minulla on myös alkanut närästämään niin että polttaa kyllä aivan valtavasti iltapäivästä iltaan. Renniestä on tullut siis uusi ystäväni! Mutta tietääkseni kaikki närästyslääkkeet eivät sovi raskaana olevalle, eli kannattaa apteekissa varmistaa ostaessa (joku mietti..).
Toinen ongelma on yölliset suonenvedot/ pohjekrampit. Muilla samanlaisia ongelmia? Ikävää herätä pohje kovana ja kipeänä omaan huutoon ja valitukseen... (En tiedä onko se ikävämpää minulle vai miehelle... :) )
Opiskelen siis hoitsuksi ja tällä hetkellä harjoittelussa leikkaussalissa, joten aikalailla joutunut viime aikoina seisomaan... Pohjemalliset tukisukat on käytössä ja jonkin verran jalkojen väsymykseen auttanut (ihan hyvät olisi varmaan ilman raskauttakin!). Nyt on alaselkä ollut kipeä myös, joten mietin tukisukkahousujen hankkimista. Kaveri kertoi omista kokemuksista että ovat auttaneet myös selän väsymiseen.. Kukaan ostanut? Kokemuksia? Mistä tilannut/ostanut? Itse katsoin netissä ja jotkus instrun 45€ pökät vaikuttaisi hyviltä, mutta oi niin kalliilta...
Jouluruuista ja vähän muistakin.. Eli olen myöskin järjen käytön kannalla! Äitikin sanoi ja naurahteli kun kerroin etten voisi syödä haukea.. No sitä harvemin edes on tarjolla meillä, mutta jos nyt joku sattuisi haukisoppaa tarjottelemaan niin varmaan söisin. Itse yritin aluksi vältellä itä Meren lohta, kun se nyt kuitenkin on maaliman saastuneimpia meriä.. Mutta nyt en ole kyllä siitäkään välittänyt. Ei ole päivittäistä tai edes viikottaista minun lohen syöminen... Raakaa kalaa tai lihaa en söisi. Toisaalta en välttämättä muutenkaan, siis jos en olisi raskaana. Joten ei kraavattuja jne. Juustot taas on maistunut ja maistuu edelleen. Leivän päälle levitettävät tuorejuustot ja sinihomejuusto ja fetajuusto; kaikkia on tullut "normi könttijuuston" lisäksi nautittua. Ei ole ennenkään mitään tullut joten tuskin nytkään. Homejusstoa en ole ihan noin niinkuin "raakana" kuitenkaan syönyt vaan esim. pizzan päällä. Tosin pizzerioissa taitaa se paisto olla n.5min... Käsittääkseni turvallista olisi kuumentaa min 70astetta 5-10min..? Ja Glögiä juon, ja pipareita syön.. Oikeastaan mikään ei ole muuttunut, paitsi etten maksamakkaraa ole syönyt, jota normaalistikin ostan noin kerran vuodessa pötykän..
Rakenne ultra oli minullakin maanantaina. Kaikki hyvin. Pituusarviota ei mietitty, kun kysyin epäili n.20cm.. Paino arvio 295g. Vähän pienempi kuin viikot, mutta itse olen tosiaan alle 150cm.. Ja tiedän aika tarkkaan hedelmöittymishetken, joten ei varmaan muuta tilannetta mitenkään. Eikä siellä kyllä kerrottukaan mitään La muutoksia...
Oli kyllä jännittävää ja mukavaa nähdä pikku sormet ja varpaat ja kaikki. Sukupuolta ei haluttu tietää, mutta molemmat näki sekä tytön että pojan... Eli edelleen 50/50.. Puoliväli ohi ja lomaa odotellessa.
Huomenta
En mäkään ihan orjallisesti niitä ruokasuosituksia noudata, eihän aina tiedäkään esim. ravintolassa tai kylässä ollessa mitä vaikkapa juustoa on lautasella.. Mut tietoisesti en ostele tai käytä pastöroimattomia tuotteita ellei ole kypsennetty. Ja vakuumipakatut kierrän kaukaa.Ultrassa taas kävin ja eipä ne siellä osanneet muuta sanoa kuin että on vähän kasvanut kahdesssa viikossa, mutta edelleen pieni viikkoihin nähden ja mitat keskenään vastaa eri viikkoja ja päiviä. Kukaan ei siis osaa sanoa miksi näin on ja onko lapsi terve.. Sentään kuulemma pitäisi olla ELINKELPOINEN.. Vitsit mikä sana! Mut ei auta kuin odotella että aikaa kuluu, sitten selviää onko istukassa vikaa vai onko vauva vain kasvanut ihan omilla käyrillään ja on pienikokoinen. Kurja miettiä tuollaisia, mutta onnellinen olen siitä että ne kromosomit on normaalit. Se ei voi miksikään muuttua, ultra taas ei ole 100% varma tutkimus, eli nyt kun ei näkynyt rakenteissa mitään poikkeavaa, niin ei tarkoita etteikö sit jotain löytyisi myöhemmin. Epävarmuus on kyllä pahinta.
Onko ketään muuta jolla on jo oikeastaan lähes kaikki valmiina vauvaa varten?
Mulla on nyt näköjään käyny sillai, että vauvan huoneen laatikoista löytyy vaatteet ja tarvikkeet (tosin vaatteet vielä pesemättä)ja muutkin alkaa olla käden ulottuvilla. Enää puuttuu sänky ja vauva. Sairaalakassia en sentään ole pakannut..
Täälläkin närästää silloin tällöin, Rennie auttaa tai ei auta vaihtelevasti. Ja on tullut syötyä milloin saattuu ja mitä sattuu viime päivinä.. :/ Ei tee hyvää.
Ehkäpä päivän hommiin tästä sitten .. ruokakauppaan aamulla ennen ruuhkia ainakin.
Mukavaa viikonloppua!
Omppulin äiti rv 21+6 (keskimäärin koko vastaa rv 20+0)
Pitkästä aikaa kirjottelen...
Rakenneultra oli ja meni... Lääkäri oli erittäin vähäsanainen, mutta sellaisen käsityksen sain että kaikki oli hyvin :) kun kysyin niin vastasi "joo". Ainut mikä jäi vaivaamaan oli se, että pään ja vartalon mitat vastasivat juuri oikeita viikkoja, mutta reisiluun mitta oli viikon vähempi... Luin jostain, että voisi olla merkki jostain kromosomiviasta vai onko vasta "isommalla heitolla"? Onko muilla miten vastannut mitat viikkoja? Sukupuolta ei edes lääkäri yrittänyt katsoa... Sanoi, että ei katso!Vaivoja on myös ollut jonkinverran...
Närästys, apu=Rennie
Jalkojen turvotus, apu=tukisukat
Supistelut rasituksessa, apu=yritän olla "riehumatta"
Liitoskivut, apu=?
Täällä on ollut puhetta jouluruuista. Itse en syö kaloja muutenkaan niin ei tarvitse niistä stressata. Kotimaisten juustojen syöntiä en ole rajoittanut. Jos tekee mieli esim. Brietä niin kyllä sitä syön. Terveen "maalaisjärjen" käyttö näissä syöntiasioissa on mielestäni järkevää. Sitähän ei saisi raskaaana mitään syödä jos kaikkia rajoituksia noudattaisi ja "turhia tutkimuksia" uskoisi... Esim. "Jos syöt raskaana lakritsia syntyy sinulle masentunut lapsi" :)
Äitiyspakkauksen otan kun ei ole noita vaatteita eikä tarvikkeita ilmaantunut ennestään 2 aikuisen asuntoon :)
Vaunuja alan katsomaan vuodenvaihteen jälkeen jos vaikka saisi halvemmalla viimevuoden malleja tai "jämä värejä".
Tietojen lisäystä:
Olen 25-vuotias
Synnäriä en vieläkään tiedä...
Olen kotoisin Pohjois-Pohjanmaalta
Odotan esikoistani
Sukupuoli ei tiedossa
Omppulin äiti:
Kirjotin tätä viestiäni ennen sinun viestin lukemista ja näköjään sulla on ollut noita "mittojen heittoja"... Sulla kuitenkin kromosomit testattu ja kaikki ok? Epätietoisuus on kyllä inhottavaa ja sitten kun siihen päälle alkaa vielä mielikuvitus laukkaamaan niin huhhui! Toivottavasti sinun pikkuisella on kaikki kuitenkin hyvin ja kasvu vain "omaa tahtia".
nyssykkä rv 22+1 / reisiluu 21+1
Vauvan ja äidin mitoista
Kylläpä meitä kovasti mittaillaan. Rakenneultrassa meidänkin vauvamme oli hieman viikkojaan pienempi, mutta ei kuulemma syytä huoleen. Luulen tosiaan, että kokoon vaikuttaa paitsi "oikeat viikot" eli hedelmöitymishetki, josta harvalla on aivan tarkkaa tietoa, myös äidin koko ja ruumiinrakenne. Koska omakaan painoni ei tässä vaiheessa ole kovasti noussut, ajattelin, että vauvakin saattaa jäädä pienikokoiseksi. Olen myös "pienehköpäinen" mieheni arvion mukaan (kuulostaa hulvattomalta!), joten kaipa vauvalla jotain geneettistä vastaavuutta saattaa olla...Eikä täällä keskustelleiden mukaan oman painonkaan vaihtelu mene loogisesti: joidenkin kroppa kerää helpommin turvotusta ja vararavintoa (mikä sekin lienee tarpeellista imetystä ajatellen) ja toisilla ei tapahdu juuri minkäänlaista muutosta. Vatsojen koot samoilla viikoilla vaihtelevat hurjasti. Ei me olla keskivertoja!
Omppulin äidille onnittelut vielä kromosomituloksista ja kun kaikki on testattu, niin paljon muutahan ei voi tehdä? Ultraaja sanoi, että jos vauva on 2 vk pienempi viikkojaan (joka on siis arvio), sitten tutkitaan, mutta eikö tämä on kuitenkin aika pieni vaihteluväli? Jospa hänelle tulee kasvuspurtti myöhemmin? Voimia kovasti ja toivottavasti kaikki kehittyy hienosti!
Rauhallista mieltä ja endorfiinihormonilähetyksiä vauvoillemme!
Pomppu rv 23 (-3)
supisteluista..
mulla oli eilen lääkärikäynti liittyen niihin mun kipeisiin suppareihin. Se lääkäri oli joku tosi nuori jätkä ja se vaikutti tosi vaivaantuneelta sen sisätutkimuksen aikana, tuli itsellekin tyhmä olo... Olikohan se joku talkkari tai TETissä? No se sitten totesi että avautumista ei ainakaan ole (huh), kysyin että vaikuttaako kohdunsuu pehmenneeltä. Se kokeili sormin jonkun aikaa ja sanoi ettei OSAA SANOA. Olin vähän että häh, sen takia tänne lähinnä tulin. Se sanoi vaan että se riippuu siitä kuka kokeilee. Mitä ihmettä?! Ilmeisesti hänellä ei sitten vaan ollut tarpeeksi kokemusta sanoa.. ja huomasi varmaan pettymykseni ja sanoi että kyselee vanhemmilta lääkäreiltä ja jos he ovat sitä mieltä että tarvitsen jatkotutkimuksia vielä niin tulee kirje äitipolilta sitten.. Älytön käynti.No, tämä oli vaan tällainen pikainen 'omaa mahaa' viesti. Voikaa hyvin !!
Luna rv 23
Pikaisesti
Voi että noita kokemattomia sitten aina riittää, kuten Lunalla! Ei ole tosiaan kovin rauhoittavaa, jos äiti itse vähän huolehtii eikä lääkäri osaa sanoa. Uskomatonta!Mitoista:
Ei meilläkään vastannut koko viikkoja täysin. Ja eri mittojenkin välillä oli vähän heittoa.
Mutta ultraaja sanoi, että on ihan normaalia - aina ei tosiaan tiedetä, milloin hedelmöittyminen on tapahtunut. Lisäksi kaikki perintötekijätkin vaikuttavat. Vauva voi myös kasvaa epätahdissa. Yhdelläkin kaverilla oli vauvan kasvu jossain ultrassa noin viikko jäljessä ja sitten taas jossain toisessa edellä. Ultraaja myös sanoi meille, että mahdollisia mittavirheitäkin tulee jonkin verran, kun riippuu esim. vauvan asennosta ja liikkumisesta ultran aikana. Ja heillä on kai jopa parin viikon liikkumavara niissä mitoissa.
Eli ehkä sitä ei kannata ihan liikaa miettiä tässä vaiheessa, kun ei kuitenkaan mitään voi tehdä.
Mutta toki jos kovasti vaivaa, voi mennä vaikka yksityiselle vähän tarkempaan ultraan ja varmistaa, ettei esim. istukassa ole jotain häikkää.
Mutta meillä siis oli joissain mitoissa jopa viikon heitto, eikä edes muutettu la:ta.
Vai pitäisiköhän nyt huolestua - jos olikin taitamaton ultraaja? Apuva!
Jaahans.
Muuten on kyllä olo aivan uskomattoman hyvä, kun ei mahakaan ole vielä kamalan iso ja siten tiellä. Nyt pitää nauttia. Ainoat vaivat täällä ovat myöskin nyt alkanut suonenveto yöllä, ajoittainen unettomuus (silmät ei vain mene kiinni, jos herää aamuyöllä, mutta sitten on koko päivän aivan pihalla) ja iskiasvaivat. Mutta kuten olen aiemminkin sanonut, en valita. Kunhan vaan saan olla raskaana ja kaikki menee suht hyvin loppuun asti:-)
Oikein mukavaa viikonloppua kaikille! Voikaa paksusti tai sopivan paksusti!
Pola jotain 21+
moi =)
Pola, meille sanottiin että laskettuaika muutetaan vasta jos heittoa yli 10pvä... Mullakin kun vauva on jo viikon isompi niin kiva kun äitiysloma alkaa kumminkin vasta sen kuukautisista lasketun la:n mukaan... Voi olla pikkasen hankala lopussa olla sitten töissä kun vauva on iso ja todennäköisesti tulee vielä aiemmin, niin ei kauaa kerkee "rentoutua" ennen vaavia...Luna, Whaa - mikä "lääkäri"! Ou mai!
Omppulin äiti, kauhea sana - elinkelpoinen - hui kamala! Voimia sinnepäin ja toivotaan, että vauva vaan kepsottelee kanssanne ja ottaa kohta pyrähdyksen sanoen, että ähäkutti vaan ;D!
Zaida, yölliset suonenvedot pohkeissa on täälläkin tuttuja! Magnesium auttaa ja samalla kun se iskee pitäisi nousta ylös ja laittaa jalat maahan, paino auttaa siihen...
matilda ja sinisini, no teillä ei ole paino paljoa noussut :D!
äitijaEdwina, sairaslomaa äitiysloman alkuun, niin kauan :O! Onko sulla pahoja supistuksia ja selkäkipua ollut? Saat ainakin levätä paljon :)
Omaa napaa, syömisistä, että mulle lääkäri (yksityisellä) sanoi, että fetaa voi syödä! En tiedä sitten? Muuta "kiellettyä" en ole syönyt kuin fetaa (jos se nyt on kielletty vai ei!?), mutta sitäkin harvemmin uskaltaa :/! Mä en vaan uskalla tai alkoholiakaan ei pystyis ottaa huikkaakaan...
fantasy rv24+1/25+1
Mitoista
Ajattelin laittaa vielä nuo mitat.BPD 4.68cm vastaa rv 20+1
HC 17.36cm vastaa rv 19+6
AC 15.61cm vastaa rv 20+5
FL 3.30cm vastaa rv 20+2
HL 3.15cm vastaa rv 20+4
Nyt menossa rv 21+6 ja se tietokone laski keskiarvon noista luvuista, rv 20+0.
En tiedä onko noissa sairaalakohtaisia eroja millaisia taulukoita käyttävät ja mikä on rajana. Meillä mitat ei osuneet raja-arvojen sisälle ja siksi tutkittiin. Painoarvio on 357g.
BPD = pään halkaisijan mitta
FL = reisiluun pituus
AC = vatsanympärysmitta
HC = päänympärysmitta
HL = ?? oisko käsivarren luu
Tuntuu vaan, että miksei muka tuolla olis sattunu mittausvirhettä. Heti oltiin ihan vaikeina kun sellasesta edes kysyin. Pöh.
Ja vielä se tukis tuota mittausvirhettä, että mulla kierto oli 27pv ja tän hetkisen lasketunajan mukaan se kierto ois yhtäkkiä ollutkin vain 21pv.. LA:a ei kuulemma enää muuteta miksikään, koska eka ultra on se tarkin LA:n määrittämiseksi. Hieman epäilen.
sunnuntaita
Olipahan viikonloppu :)Kaikki lapset 'maailmalla' ja oltiin miehen kans ihan vain kaksin. Oli sangen mukavaa. Käytiin lauantaina kattomassa Alice Cooperia Teatrialla, lämppärin aikana meinas tulla huono olo kun jäi bassot jotenkin 'kaikumaan' mahaan, mutta onneksi Cooperin bändi soitti eri kamppeilla ja ilmeisesti vähemmällä säröllä eikä samaa ongelmaa sitten enää tullut. Täytyy sanoa että oli huippua käydä kattomassa artistia jota on fanittanu pikkulikasta asti :D
Noista ultramitoista, oma ultra oli rv 20+6 ja tuolloin mitat oli
BPD 48,0mm
HC 181,0mm
CM 5,9 mm
CER 21 mm
AC 154,0 mm
FL 33,0 mm
, noista muut on keskiarvon alapuolella paitsi CM, mikä se sitten ikinä onkaan. Kuitenkin johtopäätös oli, että 'mitat pään, vartalon ja pitkien luiden osalta vastasivat 20viikkoa ja 6päivää varmentaen näin lasetuksi ajaksi 16.4.'. Eli kai siinä jokin vaihteluväli on tässä vaiheessa jo, genetiikka vaikuttanee? Toisaalta, kun odotin esikoista niin ekassa ultrassa laskettu täsmäs, ei ollu ku kahden päivän heitto, toisessa ultrassa heittoa oli jo yli viikko. Kai ne eri tavoin siellä kohdussa kasvaa? Eri kokosinaha ne syntyykin.
Noin muuten.. Tänne pohjoseen tuli yhtäkkiä 22 astetta pakkasta, tuntuu aika kylmältä räntäsadekauden päätteeksi. Toivottavasti ei vesiputki jäädy kun ei ole talon seinustalla lunta lisäeristeenä.
Ihanaa!
Nyt onkin sitten kylmät ilmat tulossa! Huh. Ihan kivaa kyllä. (: nyt onkin sitten se paksumpi takki käytössä, kun pari päivää sitten toisesta hajos vetskari. On tainnut vähän maha kasvaa =p no, mut hyvä tosiaan, et juuri nyt tulee kunnon pakkaset, niin ei ole liian kuuma tuon takin kanssa.Äsken tapahtui jotain aivan ihanaa. Makoilin tässä sängyllä ja katselin telkkaria. Yhtäkkiä tunsin tosi napakan potkun ja katsahdin masuun ja ensimmäistä kertaa näin ne potkut. Oioi, ihanaa! Voi kun isi olis ollut tässä kans. Näkyivät ihan selvästi, ja jonkin verran navan alapuolella. (: Eli kovin se pieni siellä voimistuu.
Ajattelin josko tässä lähipäivinä tilaisi pienelle muutaman vaatteen (: pakko ihan muutama vaan.. Enempää ei viitsi, kun joulun jälkeen on kuitenkin alet ja muutenkin, kevät/kesämallistot varmaan tulevat myyntiin kohtuupian. Oioi.
Hitsi kun aina unohdan mitä täällä keskustellaan :/ lueskelen myös toisen sivuston huhtikuisten keskustelua, vaikken sinne itse kirjoitakaan, ja en tunnu muistavan onko jostain asiasta puhuttu siellä vai täällä. On taidettu siellä puhua tästä mitä olen sanomassa.. Hmm.. Noista kielletyistä ruoista. Itse ainakin aion jouluna syödä graavi-lohta. :) suurta herkkua kun on, enkä todellakaan usko, että mitään listeriaa siitä saisi olla. Ja eipähän näitä kiellettyjä ruoka-aineita ole aina edes ollut olemassa, niin onpahan niitä silti syöty.
Hitsi raaputin tänään malttamattomana veikkauksen joulukalenterin. Voitin 5e niin menenpä siis ja ostan uuden :D
Uusi viikko taas pian alkaa. Keskiviikkona olis hammaslääkäri. Varasin sen silloin heti ekan neuvolan jälkeen, kun sanoivat, että kannattaa hampaat hoitaa ennen vauvan tuloa! Ja torstaina sit se kauan odotettu 3. neuvola!
Me ja murmeli rv 21+5
Uusi huhtikuinen
Heissan!Nyt vasta löysin tämän ketjun, kun on muutenkin Vauva-lehti uusi tuttavuus. :)
Mutta siis, olen 23-vuotias nainen Lpr:sta, esikoista odotan ja laskettu aika on 18.4. Nyt siis mennään raskausviikolla 22+0, työnimenä meillä on pikkuiselle "Hemmo".
Tiistaina (21+2) oli rakenneultra, siellä kaikki oli hyvin ja Hemmo vastasi melkein päivälleen laskettua aikaa. Pituus oli 20 cm ja paino peräti 441 grammaa. :D Miulla on raskauden alusta paino tilanteessa -3,5 kg, joten vähän huolestutti onko sikiö kasvanut tarpeeksi. Onhan tuota elopainoa kyllä sen verran ollut aikaisemmin, että on varaa menettääkin vähän kiloista, johan vain vauva kasvaa normaalisti.
Potkuja tuntuu selkeästi päivittäin, ensimmäisen kunnon potkun tunsin viikolla 16+3. Mieskin tuntee jo liikkeet vatsan päälle, ja kaukosäädin saattaa tippua jos tulee oikein napakka isku oikeaan paikkaan.
Olen opiskelija, ulkomaan kauppaa luen AMK:ssa. Vielä pitäisi yksi jakso jaksaa pakertaa joulun jälkeen, nyt jo työtaakka on sellainen, etten tiedä mitä siitä tulee. :S Ei muuten, mutta pää on laho kuin dementikolla, raskauden "ihana" sivuoire. Muita oireita ovat pohjekrampit ja lantion löystyminen, noista viimeeksi mainittu ilmeni vasta viime viikolla.
Vaatteita ja tällaista pientä ollaan hankittu, mutta suuremmat hankinnat alkavat olla nyt ajankohtaisia. Vaunut tilataan Ruotsista ja kehto huutonetistä, joten molemmissa säästetään aika paljon. Muita suurempia hankintoja ei ihan vielä ole aiheellista hankkia, sitteri joskus sitten kun vauva on kotiutunut, ja rintapumppu tilanteen mukaan.
Mitäs vielä..? No, mie pikku hiljaa sulaudun joukon jatkoksi, kiva lueskella teidän muidenkin huhtikuisten kuulumisia. :)
Reppuli & Hemmo 22+0
Maanantaita
Moikka kaikille! On huomattavasti kivempaa rämpiä töihin aamuisin, kun kaupunki on lumesta valkoinen :)Täällä ollaan jonkin verran keskusteltu lastenvaunuista ja itsekin olen niitä jo hieman käynyt kaupoissa tutkimassa. Onko kenelläkään muulla sitä ongelmaa, että hissi on todella kapea ja on pakko hankkia todella pienet vaunut? Kuulisin mielelläni kokemuksia/ehdotuksia vaunuista, jotka ovat alle 53cm.
Ja toinenkin asia, josta kokemuksia kyselisin - viime viikolla vatsan sivuuun alkoi yhtäkkiä sattua todella paljon ja kipua kesti noin minuutin. Tuntui kuin kyseessä olisi lihaskramppi, mutta ei kuitenkaan ihan siltä, jotenkin ennenkokematon kipu. Veri pakeni päästä ja piti ottaa hieman tukea, ettei kellahtaisi kumoon. Koko viikonloppu meni erilaisten vatsakipujen parissa ja nyt on taas sama kohta vatsan sivusta kipeä. En ole kovinkaan huolissani vielä, kun ei ole kuitenkaan tapahtunut säännöllisesti, mutta kai tätä pitää hieman tarkkailla.
huomenta
Fantasy: Ei mulla kamalan kipeitä supistuksia paljon ollut mutta kun niitä tuli rauhallisessa kävelyssä, ei tosin lääkäri tutkinut kohdunsuun tilannetta, pitää vain toivoa että kaikki kunnossa. Neuvolalääkäri onkin sitten heti tammikuun alussa.Selän kanssa olin siinä kunnossa etten pystynyt kauppakassia kantamaan =(, nyt onneksi rupeaa helpottamaan. Kun en minä töissä ollessani osaa olla purkamatta kuormaa ja kantamasta astioita ja roudaamasta pöytiä... niin on parempi pysyä sieltä pois, kyllähän mun pää tulee vielä hajoamaan mutta...
Nyt viihdyttämään kuumeista esikoista
Äiti ja kuumeinen Edwina sekä Torres 24+2
Huomenta !
Mistä te ootte saanut noi rakenneultran mitat ? Mulla ei kirjattu neuvolakorttiin muuta kuin pään halkaisija ja mitä viikkoja vastaa... :( Pitää varmaan kysellä neuvolasta jos saisin ne mitat sieltä. Ihan mielenkiinnosta.Joku kirjoittelikin viikonopun aikaisesta vatsakivusta, mulla oli kans. Ihme painetta tuntui kokoajan, oli vaikeaa kävellä.
Muutenkin alkanut jo vähän oiretta puskee, alaselkä on aivan muussina. Asiakaspalvelu -Päätetyö, jossa heilun tuolin kanssa 180 astetta kokoajan oikealta vasemmalle, ja ojentelen ihmisille etuviistoon metrinpäähän tavaraa - ei ole enää kivaa :( Teen käytännösssä kokopäivän vatsalihaksia !
Ylihuomenna olis papa ja kohdunkaulan tähystys, onko kohdunkaulansyövän muutoksia tullut taas. Ajattelin kyllä pyytää että katsovat ensin kohdunsuun tilanteen, ennenkuin alkavat tähystää ja ottamaan papaa. Muutenkin ronkittavaksi meno ei nyt raskausaikana oikein innostaisi. Kun eihän ne voi nyt edes leikata jos muutoksia on tullut taas. Huoh, vaikeita juttuja...
Mut nyt tää muumimamma vetää kahvit naamariin ja lähtee koirien kanssa pihalle (jos pysyy liukkaalla pystyssä) :)
jennu + jätkä 20+6
(joka punkee kovin kuvassa mamin masua)
Maanantaita
Moikka!Joulukortit on postissa vihdoin ja luntakin saatiin, jeeee!!
Caretta: hui, koita varoa siellä töissä!! Toi on kyllä mälsää, että tekee olosuhteet huomioiden parhaansa ja sit kuitenkin osa jupisee siitäkin. Mä istun toimistossa tietsikan äärellä, joten ainoat vaaranhetket voi liittyä siihen, että nukahdan ja putoon tuolilta lattialle :-D Täytyy toivoa, ettei tule mitään sellaisia vaivoja, jotka estäis tän istumisen (esim. selkä niin kipeeks tai toi alapää). Ympäristöalalla (ja toista tutkintoa suorittanu, perjantaina valmistumispäivä ymp.alan tutkinnosta, jee!!) olen töissä, määräaikaisena tietenkin… Heh, toi SEROPI onkin hauska rotu :-)
Mindis: tosi törppöjä osa teidän tulevista häävieraista! Tasan on se kutsu vaan niille, joiden nimet kuores lukee.
Tytsä90: mulla oli kauheeta hikoilua alkuraskaudessa, etenkin jos aamuisin erehdyin jotain kahvikuppia painavampaa nostamaan, niin kauhee hiki tuli.
Omppulin äiti: vai elinkelpoinen. Mitähän sekin nyt meinaa… Kauheeta tuo epätietoisuus, vaikka täytyy muistaa että kenelle tahansa voi tapahtua mitä tahansa. Mulla myös kaikki sikäli valmiina vauvalle, että mitään hankintoja ei tarvi tehdä. Äitiyspakkauslaatikosta väsätään taas sänky ekoiksi kuukausiksi. Josko tää suostuis nukkumaan muuallakin kuin ihan iholla :-D
nyssykkä84: sullahan mukava lekuri oli… Tais olla oikein kutsumusammatissaan…
Luna85: sulla sama homma, mä kyl luulen että se oli talkkari :-) Miten se voi kysyä vanhemmilta lekureilta, miltä kohdunsuu hänen sormiinsa tuntui?? Ööh?? Mene uudestaan lekuriin ja vaadi joku jolla on tutkinto alalta – voi kummasti helpottaa diagnoosin tekemistä…
Vakuutuksista: kyllä me varmaan otetaan ja nimenomaan jo syntymättömälle. Otettiin esikoisellekin ja hyvin on toiminut: ei olla kertaakaan jouduttu korvauksia hakemaan :-D Kamalan hintaisia nuo kyllä on ja periaattees pk-seudulla ei edes välttämättä kauheen kannattavaa sikäli, että pääsee lastenklinikalle jos jaksaa odottaa klo 16 jälkeen tai viikonloppuun. Ja siellä se asiantuntevin hoito on kuitenkin. Tietty jos tulee jotain korvakierteitä, niin on varaa mennä yksityiselle vaikka putkitukseen.
Tarvikkeista: meillä on sekä hoitopöytä että alusta pesukoneen päällä. Kertaakaan ei olla vaihdettu vaippaa sen hoitopöydän päällä, kun ei siinä ole vesipistettä ihan vieressä (pesukone on kylppäris).
Närästyksestä: yritän edelleen mennä luomuna… Rennietä olen joskus popsinu (silloin triljoona vuotta sitten kun vielä poltti tupakkaa, niin närästys oli jokapäiväinen tuttu…) ja siitä ei ollut silloin mitään hyötyä (pepcid ja gaviscon tehosivat, mutta en oo selvittäny saako niitä syödä tässä tilassa).
Jouluruoista ja muistakin: mä oon kans miettiny ankarasti tota joulusyömistä. En nimittäin syö punaista lihaa, joten kinkku on poissa laskuista. Sitten tiedän siellä olevan trad. laatikot ja savukalaa. Jos vedän lanttulooraa koko joulun ainoaksi sapuskaksi niin sitä närästystä ei kestä enää kukaan. Ja savukalat on vakuumitavaraa any case. Toistaiseksi olen syönyt esim. homejuustoa pizzassa eli vähän lämmitettynä, mutta en ”raakana”. Tuorejuustoja olen syöny jossain laivan noutopöydässä esmes, mutta en ole ostanut varta vasten kotiin. Mä luulen, että noita rajoituksia on tullut ton sapuskavalikoiman kasvun myötä. Takavuosina kukaan ei olis taatusti ostanu savukalaa vakuumissa, koska se savustettiin itse tuoreena. Ja tuskin tuore- ja homejuustovalikoima+-käyttö oli ihan nykypäivien luokkaa. Lisäks tutkimustietoa on asioista enemmän (tieto tunnetusti lisää tuskaa…), en usko että ne rajoitukset ihan odottavien äitien painon ja suolansaannin rajoittamiseks on :-) Tai jos näin on asia, niin lisäis ny sen suklaan ja muut herkut kieltolistalle ja PIAN!
Mitoista: apua, ei meillä mitattu kuin se joku yks mitta!! Ei edes painoarviota tullu. Vai onko ne tosiaan jossain neuvolan x-filesissa sitten, en tiedä.
Huomenna kolmas neuvola, jee! Saiskohan jo kohta lekurinkin tavata… Ja se pissanäyte täytyy muistaa viedä, kun jos (kun) joku tulehdus tuolla alapääs on niin ei voi jättää hoitamatta (en nyt muista mikä kamala vaara siinä sikiölle oli). Lisäks se th mutisi sillä tokalla käynnillä, että ekan käynnin sijainen ei ollu laittanu lähetettä labraan pieneen verenkuvaan, mutta ei myöskään itse sitä laittanu. Eli joko unohti tai sit sitä ei nykyään tarvita :-)
Ens viikolla on hei joulu!!! Ja lomaa!! Wuhuu!! Mä pidän palkatonta välipäivät ja mies viime kesän kesälomaa kun esikoisen pväkoti on kiinni.
Voikaa paksusti (heh heh) ja älkää ainakaan joulusta stressatko!!
T: Miukkis & perttikalervo rv 22
JEE!
Arvatkaapas mikä tuli just postissa? Ä-pakkauksen saapumisilmoitus! Jee :D. Olipas se nopeaa toimintaa kun muistaakseni 4.12 kävin Kelassa ja tuo saapumisilmoituskortti on leimattu jo 10.12. Taidan tietää mitä teen illalla ;). Voi hurja, kai meille on sit oikeesti tulossa vauva :D. Miten sitä on vieläkin niin vaikea tajuta vaikka niin moni asia muistuttaa siitä. Heh.Viime ke olin sokerirasitustestissä vapaaehtoisesti kun täälläpäin sitä suositellaan nykyään kuulemma oikeastaan kaikille. Meni yllättävän 'kivuttomasti'. Tuloksista en tiedä vielä kun en ole neuvolaan soitellut.
Ensi viikon tiistaina on lääkärineuvola, jossa katsotaan taas kohdunsuun tilanne. Toivottavasti lisäpehmentymisiä ei ole tullut.
Tää oli tällainen totaaliset omanapainen pläjäys, sori siitä. Mun täytyy nyt rientää takaisin kirjan väliin, koska torstaina on ahdistavan laaja ja vaikea tentti, aargh. Sen jälkeen alkaa sitten loma :).
Pampa rv 24+3
Moi
Mä ite ainakin pyysin nuo mitat mitä laitoin aikaisemmin. Olin tosiaan kasvukontrolli ultrassa niiden pienten mittojen vuoksi ja sitten pyytämällä sain tuollaisen ultralaitteesta tulostetun sivun, (kuin ultrakuva, mut vaan täynnä tekstiä). Halusin sen ihan mielenkiinnon vuoksi, että voi sit rauhassa kotona vielä kattoa. Ja ei varmaan usein rakenneultrassa anneta painoarviota..? Viime raskaudessa kuulin ekan painoarvion vikassa lääkärintarkastuksessa rv 32 ja silloinkin vain siksi kun satuin olemaan päivystyksessä, eikä neuvolalääkärillä.Mulle tehtiin tänään neuvolassa sokerirasitukseen lähete.. yök. Otin sen vasta ens vuoden puolelle, ois tarjonnu jo joulun välipäiviksi. Miten ihmeessä siitä päivästä selviää..?? Joudun ottamaan tuon 1v. termiitin sinne mukaan ja varmana ei jaksa olla montaa tuntia siellä. Ja kiva sit huonovointisena nälästä ja siitä litkusta koittaa viihdyttää paikassa jossa ei lapsille ole mitään tekemistä. Pakko yrittää keksiä jotain. Saahan noita lastenhoitajia palkattua jostain..
Raskaustodistuksen sain myös ja sit oiskin seuraava käynti lääkärille. Eka lääkärintarkastus tässä raskaudessa. Onneksi taidan saada ajan samalle vanhalle tädille kuin viime raskaudessakin, on vähän kovakourainen joskus, mut ainakin tietää kuka siellä on ja osaa asiansa. Kammottaa aina jos joutuu jollekin oudolle lääkärille, silloin jännittää ihan liikaa.
Täällä muuten kans tuota joidenkin mainitsemaa vatsan kipuilua on tuntunut. Välillä vihlaisee aika kovastikin, mutta on olleet ohimeneviä ja aika satunnaisia. Kohdunkasvua? Neuvolassa ei oltu huolissaan ja muistelen että viimeksikin oli samanlaisia tuntemuksia.
Omppulin äiti rv 22+2
heip!
sellanen pikku juttu, et mun tiedoista tuolta alusta puuttuu.. et toinen lapsi tulossa, ei muuta kun mahan kasvatteluja!!!Huomenta kanssa sisaret!
Eilen käytiin sokerirasitustestissä ja minusta se oli huomattavasti helpompi homma mitä olin muiden puheista ymmärtänyt. Mulla oli aamulla niin jano, että se litku meni ihan janojuomana, ei maistunut pahalle, oikeastaan pöydällä viikon seisoneelle hapottomalle kokikselle :D Huonoa oloa ei tullut ja muutenkin aika meni kivasti lehtiä lukien, facebookissa ja puhelimessa! Mutta tosiaan Omppulin äiti.. ei varmaan oo kiva kahta tuntia lapsen kaa siellä viettää.. ei kiva!! Tänäaamuna sit hyviä uutisia, omat sokerirasitusarvot oli raja-arvoja huomattavasti alemmat joten pullistutaan nyt kunnolla sit ihan muuten vaan! :D :DVakuutuksista.. Onko joku perehtynyt niihin silleen enemmänkin? Mä oon lueskellut tuota If-pakettia, mutta joku sanoi, että siinä turva ainakin muuttunut niin, että on esim. sairaalassa olon 30 päivän omavastuu ja muutenkin korvaa vain vaikean vammautumisen tai kuoleman. Eli ei sairaalassa ravaamista "pienemmän syyn" takia. Mä mielellään se ottaisin, mutta että mistä se kannattaa ottaa? Mikä kattaa eniten ja mitä se maksaa? Mulla aikaa tää joulukuu päättää asia. Olisin kiitollinen vastauksista jos joku tietää asiasta!
Mä päätin sittenkin ottaa äitiysavustuksen rahana. Vaikka kaikki kamat oonkin hävittänyt niin en olis pakkauksesta kaivannut muuta kuin muutamia tarvikkeita, pussia ja patjaa ja ne 140€ kyllä saan. Pojillakaan en kamalasti niitä vaatteita pitänyt ja liekö toppapuku nyt minkä kokoinen, jääkö kevätvauvalla pitämättä? Ja minusta se makuupussi oli vähän tyttömäinen vaikka tosin miksei ihanalle pienelle pojalle kävis sydämet myöskin, onhan ne niin ihania!!! Oon kyllä ostanut varuiks muutamat vaaleanpunaiset bodyt, mutta saahan ne sit eteenpäin annettua jos meille kolmas prinssi tulee!
Voikaa hyvin ja pulleasti!!
Aurinko ja tyyppi 24+2
mitoista
Lainaus:
Mä ite ainakin pyysin nuo mitat mitä laitoin aikaisemmin. Olin tosiaan kasvukontrolli ultrassa niiden pienten mittojen vuoksi ja sitten pyytämällä sain tuollaisen ultralaitteesta tulostetun sivun, (kuin ultrakuva, mut vaan täynnä tekstiä). Halusin sen ihan mielenkiinnon vuoksi, että voi sit rauhassa kotona vielä kattoa. Ja ei varmaan usein rakenneultrassa anneta painoarviota..?
Mä ite ainakin pyysin nuo mitat mitä laitoin aikaisemmin. Olin tosiaan kasvukontrolli ultrassa niiden pienten mittojen vuoksi ja sitten pyytämällä sain tuollaisen ultralaitteesta tulostetun sivun, (kuin ultrakuva, mut vaan täynnä tekstiä). Halusin sen ihan mielenkiinnon vuoksi, että voi sit rauhassa kotona vielä kattoa. Ja ei varmaan usein rakenneultrassa anneta painoarviota..?
Oysista sai mukaan sellasen kolmisivusen tulosteen ja kaks kuvaa ihan pyytämättä. Tulosteessa kerrottiin raskauden kulku, äidin tiedot, sikiön mitat ja senhetkinen painoarvio sekä viimesellä sivulla oikeen hienot kuvaajat ja ruksilla sit merkattuna se, missä kohtaa se oma on suhteessa vaihteluväliin ja keskiarvoon.
Minapieni rv 22+?
Kirjavat käytännöt
Minapieni, oispa täälläkin noin hyvät tiedot ihan pyytämättä aina. Itse tykkäisin kyllä tuollaisesta kovasti. Täällä Helsingissä ainakin Naistenklinikalla (muusta ei kokemusta) on saanut neuvolakorttiin päänympärysmitan ja sitten 2 tai useampi kuva. Ja siinä kaikki. Siellä ei äidille muuta tehdä kuin ultratutkimus ja sillä selvä, jos ei mitään oo vialla.Uskaltautuiskohan tänään ulos..-16 etelässäkin, ihme ja kumma.=) Ja luntakin vielä! Mukavaa vaihteluahan tämä pakkanen on, jos vain löytää jotain päälle mahtuvaa vaatetta niin ettei tarvi palella.
Omppulin äiti rv 22+3
Neuvolaa yms.
Morjentes!
Pampa: oho, tulipa äp nopeesti! Ne ajatteli varmaan ennen joulukorttirumbaa lähettää :-) Muistan elävästi kun esikoisen pakkaus saapui (joo, siitä on peräti 2 v, tosi hyvä muisti...), kyllä siinä itku tuli silloin. Oli niin liikkiksiä ne pikkuvaatteet ja konkretisoitui se vaavi ihan uudella tavalla.
Omppulin äiti: kääks, yritä saada joku hoitaja lapselle! Se rasitus kestääkin niin kauan että on tuskaa lapsen kanssa... Katos vaan, ollaankohan me samaan aikaan NKL:lla poikiamme (?) ulos punkemassa :-DD
Aurinko77: onneksi olkoon hyvistä rasitustuloksista!!
Vakuutuksista: meillä Tapiolassa, kuten muutki vakuutukset. Lapsivakuutukset (ja muutkin) on sellainen viidakko, että pitäis olla korkeakoulututkinto alalta että niistä tolkun sais. Niistä on kuitenki tehty vertailu:
http://www.fine.fi/userfiles/file/lasten_sairvak09.pdf
Aika hepreaa toikin kyllä on, mutta toivottavasti on apua (aurinko ainakin kyseli)!
Mulla oli tänään 3. neuvola, jee! Lekuriaikaa ei vielä saanut, koska ei ollut "pohjia" ensi vuodelle. Eikä sokerirasitusaikaa, ei "pohjia" labraankaan... Täytyy soitella sit ens viikolla. Vein viimein sen pissanäytteenkin, tulokset saa huomenna. Olen noin 100% varma, että joku tulehdus on. Painosta th huomautti, ekan kerran, ekassa raskaudessa ei koskaan tullu mitään kommenttia! Olin itse asias aika yllättynyt. Painon lisäys oli siis 580 g/vko. Se, että olin pakkasvarusteissa villapaita mukaanlukien siinä vaa'alla ei vaikuttanut asiaan :-D
Muutoin tulokset ok, verenpaine 112/65 ja hemppa 138 (ei oo varmaan ikinä ollu noin hyvä veri!!). Töissä vasta tajusin, että sf-mittaa ei otettu (ei siis ole otettu viel kertaakaan). No, ehkä se ei ole enää tärkeää (tai vielä).
Kysyin mielenkiinnosta jouluruuista siltä nlatädiltä (se on noin 60-v erittäin maalaisjärkinen tyyppi). Hänen mukaansa ulkomaisia tuore+homejuustoja ei missään nimessä sais syödä. Eikä savukalaakaan mielellään, jos ei ole varma, että on ollu kylmässä koko ajan. Ja senkään takia ei juustoja ja savukalaa kuin vähän jos pakko, koska niissä paljon suolaa ja/tai rasvaa :-) Mut olen syöny savukalaa tähänkin saakka, joten taidan sitä any case syödä. Paitsi en ikinä antais itselleni anteeksi jos jotain tulis sen takia... Voi voi...
Jep, nyt "taas" töiden pariin. Olis kyl ihan mielenkiintoista tekemistä mutta ei vaan jaksa keskittyä! Raskausajan ADHD??
Voikaa hyvin ja muistakaa varoa ettei rintatulehdus iske jo tässä vaiheessa!!
T: Miukkis & perttikalervo rv 22+2
PS. Ai niin, piti kerskua että mulla on alkanu tää ihana vaihe: tukka ei rasvoitu (eikä irtoile eli on olevinaan tuuhea kuin mikä) eikä tule näppyjä naamaan vaikka mitä konvehteja vetelee!! Jee! Ilo irti tästä!! (Muistan elävästi myös sen, kun muutama kk esikoisen syntymän jlk se tukka alkoi lähteä ja luulin tulevani kokonaan kaljuksi...)
Jahas, se olis sitten täälläkin sairaslomaa...
Ei sentään koko loppuraskautta. Pari viikkoa vaan. Seuraava työpäivä on 1.1.2010... Supisteluiden ja iskias vaivan takia. Eilen pienikin kumartelu ja kävely oli yhtä tuskaa. Nyt sit vaan pitää ottaa rauhallisesti. Eli joulusiivous jää miehelle.On muuten vilkas tää meikäläisen masukaveri, lääkärikin ihmetteli että ei kaveri pysy edes 15sek paikallaan et sais kunnon sydänäänet mitattua :D
Pysykäähän terveenä ja kasvakaa isoiksi :D
caretta ja vilkas masukaveri 22+6
Savukalasta...
Paljon on keskustelua savukalasta, ja eihän siinä savussa mitään pahaa ole... En itse ole kyllä ikinä edes syönyt vakuumiin pakattua savukalaa... (lie sitä sitten kuitenkin olemassa...:) Meillä on ainakin aina jos on ostettu valmiiksi savustettu niin kalahallista tai lihatiskiltä..Toinen hyvä vaihtoehto on savustaa itse (näin saa myös suolan määrän säädeltyä!!). Ja halvempaa! Yleensä sellainen kokonainen kala tiskiltä on halvempi kuin mikään muu, ei muuta ku uuniin vaan. :) Ostakaa siis ihmiset savustuspusseja; ihan kerrostalossakin voi normi uunissa savustaa näin (vähän toki eri kuin tulella mutta aika lähellä lihatiskin tuotetta).
Kalaahan pitäisi kuitenkin syödä ainaskin se 2 krt viikossa! Myös raskaana. Siinä on niitä hyviä rasvoja joita myös vauva tarvitsee.
Tää on ihan surumielinen
Tänään oli siis papa ja tähystys, ettei vaan kohdunkaulansyövän esiasteet olis tullut takas (leikattu -07 ja -09). Noh, tietysti siellä jotain muutoksia näkyi ja ne leikkas multa koepalat kohdunsuulta (vaikkei siitä oltu mitään sovittu), kuulema vielä voi leikata jos varovasti ottaa ja mielummin niin ettei syöpä yllätä. Otti papat ja muut vastaavat et saa kaiken tutkittua. Great. Siinä tää lääkäri sitten vielä kertoi, että jos tulee huonoja uutisia niin joudun leikkaukseen raskauden aikana, siis että poistetaan kohdunkaulalta ja kohdunsuulta muuttuneet alueet ja sekös piristi mieltä. Voi v..... Nyt toivotaan parasta ja otetaan vähän lisää stressiä tähän joulurumban päälle !Töihin lähdön aikakin olisi ja tällä mielentilalla tulee mukava iltavuoro varmasti. Onneksi huomenna neuvola jossa voi taas päästää pahimpia höyryjä pois.
Sorry mun omanapainen viesti :(
jennu & jätkä 21+1
Hello huhtikuun hanit:)
No nyt sain aikaiseksi kirjoittaa, kun tuntuu etten ole ehtinyt/jaksanut. Lueskellut kyllä aika ajoin teidän kirjoituksia, vertaistukea/samoja ajatuksia löytänyt kyllä.No nyt on sitten jumpasta mammalomat alkaneet, yhyy hiukan haikeilla fiiliksillä. No nyt on aikaa poiketa muidenkin tunneilla nautiskelemassa liikunnan ilosta.
Rakenne ultrassa kävin jo kolmisen viikkoa sitten ja kaikki näytti hyvältä. Mittoja en niinkään muista ja kyllähän ne tais siinä ultrakuvassa olla. Tärkein kuitenkin että kaikki hyvin. On se vaan hienoa nähdä masutyyppiä ennen syntymää. Istukasta mainitsi, että on takaseinällä, minkä vuoksi niin hyvin liikkeetkin tuntuvat. Kova touhuilemaan oli, ei meinannut mittaukset onnistua kun oli niin vauhdikas tapaus.
Hemoglobiini sekä RR olleet edellisessäkin raskaudessa hyvät niin näyttää nytkin.
Mammalomaa anottu jo ja äippäpakkauksen olen tilannut ja näyttäisi että postissa jo odottaakin lappu tuli tänään, hypistelyä tiedossa, jee.
Sokerirasitukseen meno olisi alkuvuodesta, varasin jo ajan.
Vauvalle tavaroita vaunut ym aiotaan isännän kanssa hankkia vasta ensi vuoden puolella. Vanhoja lakanoita, sideharsoja, vaatteita ym jo hieman pessyt ja laittanut kaappiin valmiiksi.
Painoa tullut lähes 10kg lisää, huh. Neuvolassa ei mitään ko asiasta kuitenkaan mainittu, enkä itsekään niin huolissani ole.
Niin ja tietoihin saa laittaa että toinen lapsi tulossa, sukupuolta ei tiedossa, ikää löytyy 34v.
Tamperelaisten mammojen kanssa olis jossain vaiheessa kiva törmätä? Oliskos muilla kiinnostusta? Esim ensi vuoden puolella?
T: Marjapuu75 rv 23
heippa pitkästä aikaa
kävimme maanantaina ultrassa ja sukupuoli selvis ja sanoivat et tyttö olis. Vähä odotukset meni kuuseen eli poikaa odotettii et ois nyt tullu poika mut ei :( mut on tämäki tervetullut. painoarvio 431 g ja kaikki hyvin pikkuisella. Niin ja istukan mainitsi että takaseinämässä ylhäällä.liikkeet tuntuu kyllä hyvin.rasitukseen ois täälläki alkuvuodesta mut ei oo pakko mennä kuulemma. odottelen yhä neuvolasta todistusta että sais kelaan sen ja hakemukset pistää menemään että saa sen äippäpakkauksen :)
töitä on vielä ensviikko tiedossa. seuraava neuvola onki enskuussa 11 päivä. sitä odotellessa sitten.
mutta nyt ruuan kimppuun ja levähtelyä mieski kotiutuu 2h päästä.
Mukavaa joulunodotusta kaikille!
odottava_äiti + tyty 21+5
heipsan!
Yritän nyt jotain muistaa mistä on puhuttu eli ainakin vakuutuksista on ollut puhetta ja meinataan myös ottaa vakuutus jo odotusaikana mutta tosiaan kaipailisin myös lisätietoja mistä kannattaa ottaa...Jouluruuista ja ruuista ylensäkkin joku puhui itsellä ei joulupöydän kalojen kanssa ongelmaa koska en niitä muutenkaan söisi ja no muuten kyllä olen aika huoletta kaikkia syönyt ehkä pitäisi olla vähän tarkempi...
Me sitten lähdettiin eilen KATSOMAAN vaunuja ja no sattuikin mieleiset olemaan tarjouksessa niin lähtipä sitten ne mukaankin:)eli jovi moon vaunut ostettiin ratasosaa niihin ei vielä ostettu mutta sen ehtii kyllä myöhemminkin kun ei vauva kuitenkaan sitä ensimmäisinä kuukausina tarvi:)Turvakaukalo haettiin myös koska halusin graco logico s:n ja turkoosiin väriin tykästyin eikä sitä ensi vuoden väreissä enää ole..Nyt sitten olisi isoimmat hankinnat tehtynä ja laskettuun aikaan vielä 4kk:D Hoitopöytä meille tod.näk.tehdään sellaisesta vanhasta lipastosta johon siis tehdään vain hoitotaso päälle..Nyt sitten voi kaupasta ostella vain kaikkea pientä kivaa:)paljon saadaan kyllä tutuilta ja sukulaisilta, mutta pakko on saada jotain itsekkin ostella:D
Ultraa odotellaan edelleen ja ensi maanantaina se päivä koittaa:)
Voikaa kaikki paksusti!
have ja sintti 21+2
Tervehdys !!
Odottava äiti, ONNEA tytöstä! Ihanaa =))jennu1, no toivottavasti ei sentään tarvis leikata :O - peukut pystyssä ettei mitään ihmeempää ole, zemppiä... Ja IHANA kuva pikku jätkästä ;D!
caretta, sairaslomaile rauhassa :)! Mullakin on iskiasta, töissä (jossa liikun koko ajan) ei niinkään tunnu mutta kun pääsen kotiin ja istahdan hetkeksi niin johan en enää ylös pääse koko iltana... Sattuu ihan kaameesti!! Yön aikana sitten kipu taas häviää... Outoa! Pitäisi niiku olla liikkeellä vai koko ajan?!?
miukkis, mitä oireita sulla tulehduksessa? Mietin vaan, kun mulla on nimittäin tosi runsas valkovuoto koko ajan, et voiskohan johtuu jostain tulehduksesta tai kai se voi olla myös ihan normaalia?!
Aurinko77, me otetaan varmaan vakuutus Fenniasta, kun on sieltä koti-, matka- ja koiravakuutuskin... On tärkeä kyllä miettiä vauvan vakuutus tarkkaan, koska sitä ei niin helposti sitten vaihdetakkaan! Tai helposti voi vaihtaa, mutta sitten jos lapsella on ollut vaikka yksi korvatulehdus - ei uusi vakuutus enää välttämättä korvaa mitään korviin liittyvää, ja vakuutukset tuntien vetoavat sitten joka käänteessä siihen...
Omppulin äiti, meillekään ei rakenneultrassa annettu painoarviota - eikä älytty kyl kysyäkkään! Eli riippunee ihan taas paikasta ja jopa ultraajasta :)
Pampa, no ONNEA äitiyspakkauksesta :)) - mahtavaa!! Tuu sitten kertoo mitä kaikkee ihquu siä oli :)! Niin ja ihanaa lomaa!!
Saturnin, meidän pitäisi taas hankkia mahdollisimman kevyet vaunut, kun asutaan luhtitalon toisessa kerroksessa eikä ole hissiä... Eikä myöskään rapussa tilaa, eikä todellakaan mitään pyörä-/vaunuvarastoa... Eli hyvät jumpat saa kun vaunut raahaa sisään asti, tietenkin ensin on tuonut vauvan ja kauppakassit :D! Noh ehkä ne kilot sitten lähtee ;D! Mulla kanssa on ohimeneviä kipuiluja/vihlaisuja mahan sivulla, yleensä oikealla puolella...
Reppuli, TERVETULOA ja onnea matkaan! Ihanaa, että joukkomme edelleen kasvaa :))! Dementia on myös niin tuttua täällä ;D!
minapieni, noh arvaapa mitä - herra Alice Cooper kävi meillä töissä pyörähtämässä sinä keikkapäivänä aamupäivällä :D! Ei kyllä ostanut mitään :)!
Omaa napaa, kyselisin paria juttua:
Tiedättekö onko niissä kelanpapereissa joku aikaraja jolloin ne pitää olla viimeistään kelassa?
Vaunuista myös, että me mennään viikonloppuna katsomaan teutonian vaunuja (saadaan ehkä alee tutun kautta) - niin ihanaa! Niihin sais sitten auton turvakaukalonkin kiinni.. Onko teillä kenelläkään kokemusta Teutonioista?? Hyviä ja huonoja??
Entä onko kukaan muu täällä hurahtanut ME&I-tuotteisiin? Tai lähinnä niihin ihaniin vauvan vaatteisiin? Mä oon tilaillut sieltä jo vaikka mitä, ennen kun ees vauva on tullut.. Olen nimittäin antanut itselle luvan, että vaatteita saa hankkia - muiden tavaroiden kanssa tulee olee enempi vaikeaa ostaa vielä... Vaikka pakkohan sitä on kohta ruveta, mutta tosiaan jos noista vaunuista aloittaisi :D!
fantasy&hope rv24+6/25+6 (kuukautisten mukaan/koon mukaan)
Heippa taas!
Jennu: Voi ei. Pidetään peukkuja, että kaikki olis ok, eikä tartteis mitään leikkausta!!Fantasy: V.vuoto on todellakin normaalia. Mä oon "kärsinyt" siitä joka raskaudessa.. :/ Housut jatkuvasti märrkänä, ei puhettakaan että vois olla ilman pikkuhousun suojaa ja se sit aiheuttaa hankausta, kutinaa ja hikoilua.. Niin, että 9 kk ilman menkkoja, mutta joka päivä saat olla side pöksyissä.. ei kiva!!!
Meillä on vakuutukset If:ssä, mutta siellä lapsivakuutus muuttunut kovasti.. Kävin laskettaa OP Pohjolan sivuilla kun sinne ei kai tartteis siirtää kotivakuutusta (muuta taitaa vaatia, eikä oikein nappaa alkaa siirtämään..) niin hinta oli jotain 576€/vuosi. Katellaan nyt mihin ratkaisuun päädytään!
Meillä muuten tuoksuu kuusi. Tuotiin jo sisään ja koristeltiin. Pojat vaati omaan huoneeseen myös pienen kuusen ja koristelivat sen itse, hieno tuli =) Nyt on sit pakkasta ja lunta ja 7 pellillistä pipareita leivottuna joten joulu tulee vaan!!
Aurinko ja kaveri 24+3
Potkuja!
Oli pakko tulla kertomaan, että tunsin juuri ensimmäistä kertaa vauvan liikkeet vatsan päältä :)! Nyt vaan harmittaa, kun mies ei ollut kotona, kun hän kovasti odottaa, että tuntisi myös vauvan olemassaolon. No, tästä lähtien niitä varmaan helpommin tuntee. En kyllä tiedä, tökkikö siellä jalka, käsi vai kenties peppu :). Ihanaa kumminkin!Meillä oli neuvola maanantaina. Mun paino ei ihme kyllä ole noussut kun 2-3 kiloa koko raskausaikana, vaikka olen kyllä syönyt ahkerasti. Ilmeisesti ravinto on ollut terveellistä (?) ja ruokailurytmi säännöllinen. Suklaata olen kyllä popsinut entiseen malliin ja näin joulun aikaan vielä entistä enemmän. Hemoglobiini oli 115 ja kai ihan ok, mutta th suositteli pientä rautakuuria tähän väliin. Sokerirasitukseen menen nyt sit kuitenkin, vaikka alkuraskaudessa sanottiin, että ei tarvitse mennä, kun BMI on normaali. No, eipä tuo haittaa. Onhan se hyvä tutkia. Mulle kyllä suositeltiin sitä vasta raskausviikolla 26. Moni teistä on käynyt aikaisemmin, mutta en sitten tiedä, mistä tuo suositus johtuu. Ehkä ei kannatakaan ihan joulun välipäivinä mennä. Vois olla sokerit vähä koholla konvehdeista :D.
Vakuutuksista on puhuttu. Me hankittiin syntymättömän lapsen vakuutus Pohjolasta. Hinta oli vähän alle 300 euroa/vuosi. Meillä on kylläkin kaikki lainat ja vakuutukset OP-Pohjolassa, eli hintaa alentaa keskittämisetu. Me ei edes kilpailutettu vakuutuksia, koska Pohjolassa tuo keskittäminen kyllä kannattaa, jos on lainakin OP-Pohjolassa. Niistä kertyy ihan mukavasti bonuksia, joilla voi maksaa vakuutuksia. Jotain hyötyä siis siitä asuntolainastakin on :D.
Vaunuja ollaan nyt katseltu ja valinnan vaikeus iskee. Vertailussa on ollut Hoco Diamond, Crescent Classic, Teutonia Mistral, Hartan Topline X ja Jedo Pati. Hintaeroja noilla on, mutta ei se hintakaan voi olla ainoa valintakriteeti. Onko kellään teistä kokemuksia jostain näistä merkeistä?
Ihanaa, kun tulee joulu! Mä aion jättää homejuustot syömättä ja syödä vaikka ihan perus-Valiojuustoa voileipäkeksin päällä. No, eihän se ole sama asia, mutta ehkä yhden joulun voin olla ilman valkohomejuustoa. Sit ajattelin ostaa itselleni pullon alkoholitonta punaviiniä. Graavilohta aion maistaa, kun graavataan se itse. Samoin kauppahallista ostettua savukalaa. Kalassahan on hyvää rasvaa, mutta tosiaan suolan kanssa täytyy olla tarkkana. Onneks tykkään melkein kaikista jouluruuista, niin ei tarvitse syödä pelkkää kinkkua ja perunaa.
Mullakin kyllä dementia iskee... On pitänyt niin kommentoida kaikkia teidän juttuja, mut sit kun ei heti vastaa kirjoituksiin, niin ei seuraavalla kertaa enää muista, kenelle piti sanoa ja mitä. No, onneks en taida olla ainoa muistamaton tällä palstalla :).
Oikein hyvää joulun odotusta kaikille ja muistakaahan ottaa iisisti (etenkin te saikulle joutuneet)! Stressata ei saa - vauvakin sen vaistoaa. Nyt vaan nautitaan :)!
Perhonen_81 rv 22+5
Moi!
Juu, tervetuloa vaan Reppulikin mukaan joukkoon! Meitähän on ainakin tuossa listalla melkoinen porukka, mutta luulen kyllä, että osa ei enää ole aktiivisesti mukana (taustailevat tai ovat ehkä siirtyneet jollekin toiselle palstalle tms. kun on joitain nimimerkkejä, joista en muista kuulleeni kuukausiin).Vakuutuksista vielä: mekin haettiin vakuutuksta Pohjolasta, koska on kaikki lainat ja muut vakuutukset OP Pohjolassa ja ollaan ns. omistajajäseniä. Maksoi myöskin sen alle 300 euroa / vuosi (summahan pienenee lapsen iän myötä).
Huomenna neuvolaan pitkästä aikaa. Kyllä taas jännittää! Joudun varmaankin myös sokerirasitukseen, kun BMI oli alussa juuri sen rajan yli (Espoossa on joku raja, jonka jälkeen joutuu yleensä).
Muuten on kaikki ok, mutta nyt taas vähän huoli painaa, kun ei ole oikein tuntunut liikkeitä maanantain jälkeen. Mun maha on myös aika pieni. Kasvaakohan se koskaan?
Että sellaista.
Voikaa hyvin!
Pola jotain 22+
Hyvää torstaita!
Tervetuloa joo kaikille uusille. :) Ihanaa, että meitä on näin paljon ja keskustelua riittää!En ikinä muista mitä ootte kirjoitellut, kun käyn monesti päivässä lueskelemassa ja sitten itse vaan johonkin väliin päivitän.
Mutta aamulla muistin monen kirjoittaneen oudoista unista ja olenpa niitä minäkin alkanut näkemään. Viime yönä varsinkin.. Huhhuh. En kyllä nukkunut ollenkaan hyvin. :/ Toivottavasti ens yönä näkisi jotain suloisen suloista unta!
Toissapäivänä kävin aamulla kävelyllä ja olen niin ylpeä itsestäni. :D Ei ole varmaankaan tarpeeksi tullut liikuttua, ja sitten jo edellisenä iltana päätin, että lähden kävelylle. Tulipas siitä hyvä mieli, vaikka melkoisen kylmä olikin.
Eilen oli hammaslääkärikin, yksi lohjennut hammas paikattiin, muuten hampaat oikein hyvässä kunnossa. :) Jee. Sanoivat vaan, että kannattaa vielä suuhygienistille (?) varata aika vähän ennen laskettua aikaa, niin tulee kaikki varmasti hoidettua.
Ja mikä parasta, tänään oli se kolmas neuvola. Oli eri neuvolatäti TAAS, onneksi ensi vuoden alusta alkaen on sitten aina se yksi ja sama. Kuitenkin siis, painonmuutos oli +368g/vko. Oletin, että olisi ollut vähemmän, mutta eipä tuokaan nyt paha ole. :) Ja uudelle kymmenluvulle siis oltiin siirrytty! Jos katson ensimmäisestä neuvolakäynnistä, niin siitä paino olisi tähän asti noussut 3,6kg, että ihan hyvä. Verenpaine oli 126/70, ja hemppa oli 127. Ne kaikki oli siis kunnossa.
Sydänäänetkin kuunneltiin tottakai ja siellähän se hienosti jyskytti, 145krt/min. Meidän poitsu! Noh, sitten tämä erikoisin, eli SF-mitta, siis kohdunpohjankorkeus. Se kun oli peräti 23cm!!! Sanoi, että on aika melkoisesti, mutta luultavasti tasaantuu kuitenkin vielä tuosta.. Sanoi, että se normaali tässä vaiheessa olisi joku 18,5cm. Maksimimittakin tuon kaavion mukaan saisi olla vähän alle 22cm. Mutta joo, eipä tuo mitään. :D
Omasta mielestäni masu ei edes ole kauhean iso.. Välillä tuntuu kyllä melkoiselta, mutta sit taas ajoittain hyvin pieneltä. Eilen joku kyseli multa, että onko kolmoset tulossa, kun muka on niin iso maha. Tiedä sitten.
14.1 olisi sitten ensimmäinen neuvolalääkäri. :) Jee! Kiva päästä tsekkaamaan se kohdunsuun tilanne ja sillein. Seuraavan neuvola-ajan saankin sitten puhelimitse.
Ja jee, pääsee laittaa Kelan paperit eteenpäin!
Täällä nyt istuskelen koulussa ja tätä viestiä kirjustelen. Sain juuri toisen rästikursseistani päätökseen, ja paras arvosana tuli kurssista. Toinen kurssi vielä päätökseen tammikuussa, niin sitten olen valmis. (: Hetkinen täytyy vielä täällä olla, kun reilun tunnin päästä vasta näkemässä kummityttöäni.
Mutta hyviä vointeja kaikille.
Me ja Murmeli rv 22+2
Neuvolakuulumisia
Laitanpa nopsaan neuvolakuulumiset. Vihdoinkin oli se kolmas neuvola, edellisestä olikin aikaa jo 8 viikkoa. (tosin välissä oli rakenneultra). Kaikki oli hyvin, vaikka painosta vähän tulikin sanomista. Se kun on edelleen 300g alle ekan käynnin painon ja 2,5 kg alle sen mitä ennen raskautta painoin. Eli ei hyvä sekään, ettei painoa tule.... Mutta onko se nyt ihme, kun ökä lentää edelleen! Nyt oli jopa huimat 64g/vko tullut lisää! No yhtään grammaa en kyllä tarvitse, ihan on tota omaa lähtöpainoa tarpeeksi...Raskaustodistuksen kävin jo maanantaina hakemassa, jotta sain paperit vetämään ajoissa, työpaikallani oli enää tiistaina niitä mahdollisuus käsitellä ja seuraavan kerran sitten uuden vuoden jälkeen. Ilmoitin nyt aloittavani äitiysloman varhennetusti 1.3 alkaen. Ja siihen asti toivon mukaan saan sairaslomaa, kun ei tämä olo tästä vaan parane. Eli nyt sitten odotellaan kuinka nopsaan äitiyspakkaus tulee. Kiva kuulla, että joku oli sen jo saanutkin ja noin nopeasti!
Flunssakin iski, kauhea räkätauti ja alkuviikosta oli pari päivää lämpöäkin. Ja tietenkin tällä viikolla on ollut lasten joulujuhlia yms tärkeitä "edustus"menoja =)
Olipas taas omaa napaa...
Vointeja kaikille!
Mindis ja maha 22+5
*haukotus*
Lumin maassa ja myrskyää täällä rannikolla. Ihanaa :)Täällä meillä kaikki hyvin. Liikkeet tuntuu myös mahan päältä ja EsteriArmas pyörii mien sattuu. Potkut ja liikkeet tuntuu missä milloinkin. Hyvä vain sillä oli ainakin ultrassa perätilssa. Uusi rakenne ultra oli 10.päivä kun tarkistettiin sydämen suonet vielä. kaikki oli hyvin. Vastasi päivän vanhempaa eli oli kirinyt kiinni kun siitä kaksi viikkoa taaksepäin oli vielä neljä päivää nuorempi.
Äitiysraha tuli ja meni, rahat ollut niin lopussa että tuli hiukan helpotusta elämään sen rahan myötä. Joten onneksi en ottanu pakkausta, siinä vaiheessa olisi kaduttanut.
Isäni tulee meille jouluksi ja menemme kaikki minun anoppilaan joka on siis naapurissa. Odotan innolla.
Paino ei ole mielestäni noussut vaan hiukan laskenut ainakin kotivaaan mukaan, mutta en jaksa stressata sen takia. tulee painoa jos tulee.
esikoinen ei nuku päiväunia ja hermot menee...
EsteriArmas 24+0
Hei kaikille !
En olekaan pitkään aikaan kirjoitellut, käynyt vaan kurkkailemassa muiden kuulumisia. Joka päivä on aivan hirveä väsymys...onkohan alkuraskauden väsymys tullut takaisin vai johtuuko se muuten vaan tästä olotilasta ja siihen yhdistettynä koulu, työ, perhe ja kaikki muut...ei vaan ole energiaa samalla tavalla kuin ennen.Neuvolakin vasta 29.12, joten sitä odotellessa. Vauvalle pitäisi vakuutus ottaa ja Ifillä ainakin pitää ottaa 4 kk ennen laskettua aikaa jos netin kautta tekee hakemuksen, joten se pitäisi tällä viikolla tehdä tai viimeistään ensi viikon alussa.
Joululahjat on kaikki ostettu jo..ensi viikolla siten hakemaan kuusi ja jouluruoat ja sitetn saa joulu tulla. Viikonloppu olisi vielä töitä ja sitten onneksi 4 vapaata, mutta joulupäivänä alkaakin heti 5 päivää putkeen töitä :(
todella kivaa nämä parin kympin pakkaset, kun ei mahdu mitkään toppahousut jalkaan..tai menee ne jalkaan mutta ei todellakaan kiinni niitä saa...mitäs te muut pidätte ??? ei viittis ostaa toppahousuja isompaa kokoa, kun niihin hukkuu sitten kun tän mahan saa pois.
kolmasunelma 21+2
moikka
Mä NIIN kateellisena luen täällä teidän neuvolakäyntejä, kun mulla itsellä on ollut vain ne kaksi neuvolakäyntiä tähän mennessä ja kolmaskin on vasta sitten Tammikuun 29.päivä... HUOH...Aurinko, joo sanos muuta, kiva tosiaan kulkea pikkuhousunsuoja housuissa 9kk :D!
Perhonen, Ei se painonnousu kato terveellistä ruokavaliota/säännöllistä ruokailurytmiä... Mulla on noussut 8kg vaikka syön terveellisesti, säännöllisesti ja on vielä "liikkuma"työ... Se on vaan niin yksilöllistä :D
Pola, kyllä se masu siitä kasvaa, joillakin vaan plumpsahtaa myöhemmin... Pitkäselkäsillä/pitkillä ei niin aikasin välttämättä näy ja sitten sekin vaikuttaa että miten edessä/takana kohtu on... :)
Omaa napaa, mitä kauemmin rakenneultrasta on aikaa sitä enempi taas huolet alkaa painaa... Huoh... Kun tosiaan noita neuvoloitakaan ei juur oo...
fantasy rv25+1/26+1
Heleih.
Hirmuisesti jaksamisia kaikille, joilla on huolta ja murhetta. Toivotaan että kaikki sujuu hyvin :) .Vaatteista, eipä mene täälläkään kiinni. Samaten melkein kaikki omat housut on liian pieniä, mutta olen keksinyt ratkaisun pulmaan ja laitan masutuubin niin alas että pitävät housut ylhäällä :D .Tuubi myös lämmittää mukavasti. Ajattelin että voisin neuloa itselleni tuubin villasta, joka sitten talvipakkasilla ainakin lämmittäisi kunnolla :) .
Täällä on sitten taas väsymyksiin verrattuna ylimalkaisen energinen ämmyrä. Koko ajan viuhdon edes-takaisin kuin päätön kana, eikä kykene olemaan paikallaan hetkeäkään. Nyt ei ole "kop, kop" ollut suppareitakaan ja olo on mitä mainion. Pääsin tänään jopa töihin, jee! Alennusmyyntirahaa. Jippii!Vauvakrääsä, jeeeih!
Turvotus, sitä minulle on tullut. Jalat ovat yhtä suurta tolpanjatketta reisistä varpaisiin. Kaunista. Olo on kuin balleriinalla. Aamuisin on ihanaiset ja seminormaalit mutta iltaisin ovat kuin limput, rusinat vain puuttuu. Kiva!;D Puoli kiloa on tullut lisää viime neuvolasta, eli viikossa!! Apua, ihan liikaa. Kyllä huomaa että on tullut taas nassuteltua kaikkea mahdollista. Nyt olen päättänyt mennä takaisin uimaan. Jos vaikka edes puolituntia jaksaisi, kun tuntuu tuo kunto huonontuneen niin hirvittävästi. Normaalisti olen kuitenkin kohtuullisen hyväkuntoinen ja reipas. Toisaalta kyllä tämä jatkuva tuhtaamienkin varmasti omalla tavallaan kuluttaa. Sohvaperunaa minusta ei meinaan saisi tekemälläkään. Eilen tein koko illan joulumakeisia sukulaisille. päätin etten osta heille mitään, vaan vien makeisia ja leipomuksia. Ihan kuiin olisin raskaana ;DD. Onko muilla ollut taipumusta ylilyönteihin ja yliaktiiviseen hösäämiseen?
Vielä muutama asia jotka vaivaavat, huonmo unenlaatu. piru kun ei pysty nukkumaan! kaksi tuntia maksimissaa putkeen, ärsyttävää. Sitten pitää kääntää kylkeä tai ravata vessassa.
Myös pukamat ja ruoansulatusvaivat ovat sallineet ilahduttaa minua olemuksellaan. Jee. ****** ja muuta epämääräistä sadattelua :D .
Meillä oli muuten se rakenneultra vol 2. Kaikki oli hyvin ja sikiö painoi huimat 527g , yli puoli kiloa! Nyt varmaan jo reilun 600g. Oli pari päivää suurempi, eli koko vastasi että laskettuaika olisi 15.4. Niin ja kuulemma selkeää prinsessa laatua :D . Ihanaa. Nyt alan jo tottumaan ajatukseen, ja pettyisin tosi kovin jos olisikin poika :) . Ihana oma tyttö, jota rakastaa ja helliä. Vaikkakin aika messevää kokoa ;) .
Toivottavasti kaikille kuuluu hyvää, ja olette muistaneet myös levätä (paraskin puhuja, varsinainen pukki kaalimaan vartijana) . Muistakaa pestä hampaat ja syödä terveellisesti :D .
Suloisia vointeja ihanaiset naiset!
Toivottelee, sokerihuuruissa oleva Matilda ja Rauli(joka muuten potkii ja hyörii ja tuhtaa, niin että tyrät rytkyy ja masu heiluu, joka tuntuu niin päältä kuin alta)23+0
Hei vaan kaikille (:
Ajattelinpa tulla kirjoittelemaan kun ei muutakaan tässä nyt ole..Tein tuossa aikaisemmin tänään sen äitiysrahahakemuksen ja maanantaina sen aion sitten postittaa. Kunpa se äitiyspakkaus tulisi nopeasti. -- jokuhan täällä sen olikin jo saanut.. Mitäs pidit sisällöstä?
Nimiasiaa ollaan paljon täällä mietitty. Tytöllehän meillä olisi jo melkein heti ollut nimi valmiina. Tänään sitten saatiin poitsulle nimi (: toivottavasti pitää loppuun asti.
Kummitkin taitaa olla kaikki päätettyinä. Kolmelta ollaan jo asiasta kysyttykin, mutta yksi on vielä mietinnässä. Tai siis, tätä naperoa ei kasteta ollenkaan, eli ovat sitten siviilikummeja tai miksilie heitä kutsuisi.
Toissapäivänä tilasin ihkaensimmäiset vaatteet pienelle ja en malttaisi odottaa, että ne saan. Ihanaa niitä sitten päästä katselemaan. :--)
Mitäs vielä.. Joulu vaan lähestyy hurjaa vauhtia. Ihan kaikkia lahjojakaan en vielä ole ostanut.. Täytyy alkuviikosta käydä jotain hakemassa. Vaunujakin mennään toivottavasti katsomaan. Olisi ihanaa löytää sopivat, niin sitten tammikuussa kun on alet voisi ne käydä ostamassa. Muutamat kivanoloiset vaunut olen netistä löytänyt, mutta saa nähdä millaisia ovat irl.
Mutta ihanaa joulunodotusta kaikille :) mistä tulikin mieleen, et on ollut tosi kiva lukea joulukuisten keskustelua. Meillä kun nuo jännät hetket tulee olemaan n. neljän kuukauden kuluttua, ihanaa!
Me ja murmeli rv 22+4
Jouluviikkoa!
Moikka!Joulu lähestyy, enää muutama luukku avaamatta!!
Caretta: otahan iisisti! Ei varmaan haittaa, että mies tekee joulusiivoukset :-D
Zaida: juu, se on just vakuumiin pakattu, mikä voi aiheuttaa probleemia, ei savu sinänsä. Me ollaan joulu vieraisilla, ni ei voi vaatia/tietää, miten kalat käsitelty. Ja itse asias kotiin kyl ostetaan liki aina vakuumika-laa…
Jennu1: no voi h…tin h..tti!! Koska saat tulokset? Tsemppiä! Onko se yleistäkin, että noin taajaan uusii? Kamalaa!!
Have: onneksi olkoon hankinnoista! Mitä sitä lykkäämään ostoa, jos mieleiset löytyy!!
Fantasy: ei mulla mitään tulehdusta ollutkaan, vaikka olin ihan saletti asiasta! Edellisessä raskaudessa oli koko ajan joku tulehdus, mutta ei mitään oireita… Ota noista nyt selvä! Vissiin 3 kk ennen laskettua pitäis olla Kelassa? Ai niin, mä pääsin sinne neuvolaan tän joulukuun ekstrakäynnin (tai en tiedä, mikä oli ekstrakäynti, mutta th kyllä sanoi ottaneensa mut kerran ”liikaa”…) ku suureen ääneen hämmästelin säästöpolitiikkaa :-) Kandee kokeilla. Ja sain sen ekan lekuriajankin, mutta siinä ei tietty th-käyntiä (vaan se vasta kk ennen ku jään äitiyslomalle eli 4. käynti olis kk ennen äippäloman alkua…). Kysyin sit, että pyydänkö työterveyshoitajaa mittaamaan paineet ja hempan (vitsinä), ni sanoi että okei, tule sitten tähän ennen lekuria ni katotaan ne :-DDD Ihan outoa, muistan todella edellisestä raskaudesta, että ennen lekuria mentiin th:n kautta mittaamaan arvot…
Mindis: ai sua torutaan liian vähästä painosta ja mua liian paljosta! Voitaisko jotenkin tasata???
Matilda-aleksandra: voi pers… Tsemppiä turvotuksen kanssa. Muista juoda (vettä!) ihan hitosti!
Tytsä90: mä olen kans käynyt lukees joulukuisia :-D Alkaa oikein jännittää jo itseäkin!
Vakuutuksista: meillä kaikki Tapiolassa, laitoin just hakemuksen postiin syntymättömän vakuutuksesta. Hinta lienee jtn vähän yli 300 egeä/vuosi (halpenee lapsen ”ikääntyessä”). Tapiolas ainakin se hyvä puoli, että omavastuu menee vaan kerran ”hakuvuodessa” (eli ekan hakukerran jlk vuosi eteenpäin). Ja korvaukset voi hakee heti netissä, kuitteja ne pyytää jos pyytää.
Unista: outoja unia ajoittain myös täällä. Viime yönä olin toises maailmansodas. En tiedä, kuka voitti :-) Lisäksi vaivaa seuraavanlainen: herään n klo 2-3 vessaan, sit valvon jotain klo 4-5 saakka. Herätyskello soi (arkisin) klo 5-5:50. Tosi kivaa. Ja päiväl sit nuokun tääl töissä ihan puolikuolleena.
Pitäis vissiin mennä visiitille tonne Kelan sivuille että sais paprut eteenpäin…
Mä oon ollu koko syksyn jossain ihme taudissa (outoa, että lapsi meni päiväkotiin ja MÄ olen kipeenä!). Viime viikolla meni ääni. Lisäks nokka ihan tukossa ja sellainen kuiva, todella ärsyttävää. Herään sit siihenki öisin, ku olen hengittäny suun kautta ja kurkku on ihan rutikuiva. Ja sit juon ja sit saa ravata pissal. Argh! Tästä oli oma ketjukin, pitänee kokeilla jotain nenänkostutinta. Kurjaa vaan, kun ei pääse mihinkään jumppailemaan ku koko ajan jotain kröhää. Prkls!
Mä valmistuin pe, jee, nyt sit kaks tutkintoa tehty. Josko alkais jotain järkevää duuniakin irtoamaan…
Sokerirasitus loppiaisen jälkeen ja sit seuraaval vkol eka lekuri. Toivon todella, että ei löydy rasitukses mitään. Päätin jo, että uuden vuoden lupaus on karkkilakko. Nyt loppuu mässäilyt!!
Rauhaisaa joulunodotusta ja älkää ressatko!
T: Miukkis & perttikalervo onksenytjotain 23 tms.
Joulua odotellessa
Miukkis - Tulokset tulee joskus tammikuun lopulla, eli jos on tarve leikata, en siihen suostu. Siitä on niin lyhyt aika enää siihen et oon saanut lapsen maailmaan. Toi voi uusiutua vaikka kuinka monesti, riippuu saako ne leikattua kaikki pois, ettei pääsis leviämään. Ilmeisesti eivät ole saaneet. Toivotaan ettei kasvaimeksi ole mennyt, vaan et olis pysynyt esiasteina. En jaksa sitä stressata, on jos on ja sille en voi itse mitään. Mua ei leikata kun olen raskaana, piste.Sit positiivisempiin juttuihin :) Ihanaa oli rämpiä umpihangessa metsän keskellä koirien kanssa, kyllä virkisty mieli ja keho ! Muutenkin nyt niin kaunista kun aurinko paistaa ja lunta on maassa kunnolla :) Ihanaa joulun odotusta kaikille, tää lähtee tekee joulusiivousta :)
jennu & jätkä 21+6
Ultraa..
Eli tänään sitten viimeinkin oli se kauan odotettu rakenneultra:)Elikkäs kaikki näytti olevan hyvin ja vastasi viikkoja täysin mitoiltaan, mutta en sitten muistanut kysyä että kuinka pitkä oli ja paljonko olisi painoarvio oli kyllä mielessä mutta sitten se unohtui...Niin ja suostuipa se sitten sukupuolensakkin näyttämään eli poika olisi tulossa:)
Toki lääkäri sanoi etteihän se satavarma ole mutta kyllä jotenkin uskon että se poika sieltä tulee:))ja saa siis listaan lisätä..
Nyt vain sitten jäädään odottelemaan huhtikuuta että tuo rakkaus tulee pois yksiöstään:)Pitkä aika siihen on mutta kyllä se vielä tulee näin oon aina yrittänyt ajatella vaikka niin se epätoivo meinasi jo yritysaikana välillä tulla ettei se tuu ikänä mutta niin vain tämäkin aika tuli että se on tulossa ja nyt jo näinki pitkällä:)
miukkis07(muistaakseni kommentoi):Niin eli hankinnoista, että näin itsekkin ajattelin, että kun hyvät löytyy niin miksipäs ei ostaa niitä. Toki on välillä aika kovastikkin pelottanut meneekö kaikki varmasti hyvin(1 km takana), mutta ei sitä kokoaikaa voi pelätä. Ja nyt kumminki kaikki suurimmat riskiajat menny ohitse ja pian ollaan jo siinä vaiheessa että jos vaavi päättää syntyä on hyvät mahdollisuudet jäädä henkiin. Se on nyt pian vähän niinku sama asia että eihän kuolemaakaan voi koko aikaa pelätä. Toki nyt kun suurimmat hankinnat hoitopöytää lukuunottamatta on tehty on vähä sellanen olo et no mitäs nyt kai sitten vain odotellaan..Sänky kun tulee mun vanha niin ei tarvi ostaa ja no sitten vaan kaikkea pientä eli ku poitsu tulee maailmaan on meillä varmaan läjäpäin vaatteita,tuttipulloja,tutteja ja kaikkea kivaa pientä sälää:D Tai sitte pimahdan ja ajelen joku nalle kyytis noilla vaunuilla:D
Edellinen 1 2 3 Seuraava Viimeinen
» Odotus
Uutta vauva.fi:ssä
Uusimmat keskustelut
- > Miten sanoa sujuvimmin englanniksi?
- > Vittu, mies ei tullut yöksi kotiin!
- > osaatko syödä puikoilla?
- > kokemuksia pakistanilaisesta miehestä?
- > Ikinä ei uskois, että asun ulkomailla... : D
- > Joko siirsitte kellot talviaikaan?
- > Haaste: kuka köyhäilee parhaiten?
Uusimmat blogikirjoitukset
- > Näkemiin
- > Viestejä Vikulle
- > Oikeita tarinoita
- > Perillä On Tuolla E
- > Näyttää Äidiltä
- > Kissoja ja lapsia
- > Lomakriisi (eli mennään Lintsille)
© Sanoma Magazines Finland Oy - käyttöehdot