![]() Perjantai 3.9.2010 - Soile, Soili, Soila
|
REKISTERÖIDY |
Keskustelut
Odotus ja vauvakuume
» Odotus
Näytä viestit peräkkäin | Näytä viestipuu
Viesti
**HUHTIKUUN HANIT joulukuu**
MUKANA MENOSSA:LA-----nimi-----ikä-----synnäri-----paikkakunta-----monesko lapsi-----kumpi tulossa?
28.3.10 Wilukissa
1.4.10 fantasy--------30------Kätilöopisto---------------Helsinki-------------------toinen-------poika
1.4.10 iitu86--------------------KYS
1.4.10 kolmastoive2010
1.4.10 KissaNasunen-------OYS
2.4.10 Pampa-------29-------TAYS------------------------------------------------------toinen-------poika
3.4.10 äitijaEdwina----29----Kätilöopisto---------------------------------------------toinen
4.4.10 Sisu83------------------SEIKS-----------------------E-P
4.4.10 Aurinko77-----32------KYS--------------------------------------------------------kolmas
4.4.10 Nuppu2010-----------TYKS-----------------------Lieto-------------------------kolmas-------tyttö
5.4.10 kielo
5.4.10 emilia82----------------NKL/Kätilöopisto-------Helsinki
5.4.10 Veelamarja------------TYKS
5.4.10 Pauliina----------------Vaasa
6.4.10 minni1974----35-----NKL-------------------------Vantaa----------------------kahdeksas--tyttö
6.4.10 Julia---------------------Etelä-Karjalan K-S-----Lappeenranta
7.4.10 tiuhtiviuhti80-----------K-HKS
7.4.10 heidie1
7.4.10 Noomi----------28-----Hyvinkää-------------------------------------------------esikoinen---poika
7.4.10 merili--------------------NKL
7.4.10 Hanna1983---26----TAYS-------------------------------------------------------esikoinen---poika
8.4.10 kolmeko78------------Jorvi
8.4.10 Orkidea-----------------Pohjois-Karjalan K-S----Kontiolahti
8.4.10 outii----------------------TYKS--------------------------Turku
9.4.10 VadelmaMama-------TYKS--------------------------Turku
9.4.10 Poquito Larva---23---Raahe------------------------Pyhäjoki-------------------toinen-------poika
9.4.10 Luna85-----------------Keskisuomen K-S--------Jyväskylä-------------------esikoinen---poika
9.4.10 pomppu------32-------Kätilöopisto----------------Espoo-----------------------esikoinen---tyttö
10.4.10 Mariina88-------------TYKS
11.4.10 HeleneMaria---------K-SKS------------------------Jyväskylä
11.4.10 Sindy-------------------OYS--------------------------Oulu
11.4.10 Ellu+mini-------------Naistenklinikka------------Helsinki
11.4.10 Poikavalta---33------OYS---------------------------Pohjoispohjanmaa------kuudes------poika
11.4.10 Tipzuli-------26-------Jorvi--------------------------Espoo-------------------------esikoinen---tyttö
12.4.10 Velmutar-----31------MKS--------------------------Etelä-Savo-----------------kolmas
12.4.10 Sinisini-----35-------TAYS--------------------------Tampere--------------------toinen-------poika
12.4.10 Neptunus
13.4.10 LillaMyy83------------SEIKS-------------------------Etelä-Pohjanmaa
14.4.10 matilda-aleksandra-25-TYKS---------------------Turku------------------------esikoinen---tyttö55%
14.4.10 caretta-------22-------TAYS--------------------------Lempäälä-----------------esikoinen---tyttö
14.4.10 MarjaPuu75--34-----TAYS----------------------------------------------------------toinen
15.4.10 nyssykkä84
15.4.10 Murmeli78-------------NKL--------------------------Espoo
15.4.10 Tiipe---------22--------KYS------------------------Kuopio--------------------------esikoinen---tyttö
16.4.10 Ani82--------------------TYKS------------------------Turku
16.4.10 minapieni-----30------OYS----------------------------------------------------------kuudes
16.4.10 Mammaliini------------K-PSHP----------------------Keski-pohjanmaa
16.4.10 Perhonen_81---28--TAYS-------------------------Tampere--------------------esikoinen
16.4.10 Soikku80--------------TAYS
16.4.10 Pinkleg
17.4.10 mustapantteri--------Jyväskylä---------------------Karstula
17.4.10 Nekkunen-------------OYS----------------------------Oulu
17.4.10 Omppulin äiti---25---NKL----------------------------Helsinki--------------------toinen-------poika
17.4.10 Saturnin----------------Naistenklinikka-------------Helsinki------------------------------------tyttö
17.4.10 Mindis-------33--------Hyvinkää---------------------Kanta-Häme--------------kolmas------tyttö
17.4.10 Pepsiina---------------TAYS
18.4.10 iiris-74------------------NKL/Kätilöopisto-----------Helsinki
18.4.10 Mimosa10
18.4.10 electric storm---------Seinäjoen K-S
18.4.10 Pola---------32---------Jorvi---------------------------Espoo----------------------esikoinen---tyttö
18.4.10 miukkis07----37------NKL---------------------------Helsinki--------------------toinen-------poika
18.4.10 Reppuli--------------------------------------------------Lappeenranta-----------esikoinen
19.4.10 emsu--------------------Salo
20.4.10 Tytsä90------19--------NKL----------------------------Helsinki------------------esikoinen---poika
22.4.10 dagger------------------Naistenklinikka-------------Vantaa
22.4.10 melina------------------TAYS
23.4.10 Odottava äiti-----------OAS--------------------------------------------------------------------------tyttö
23.4.10 marika79----30--------KYS----------------------------Pohjois-savo-------------kolmas-------poika
23.4.10 maximus-----31-------KYS----------------------------Sorsakoski----------------kolmas-------tyttö
24.4.10 Zaida--------------------KYS
25.4.10 poika1v------26--------Kätilöopisto------------------------------------------------toinen
25.4.10 ihanaperhe------------Satakunnan K-S
26.4.10 mimmuli2010---------Kätilöopisto-------------------Helsinki-------------------neljäs-------poika
26.4.10 MaalisMuru
26.4.10 have--------22--------SEIKS---------------------------------------------------------esikoinen
26.4.10 Minski------------------SEKS
27.4.10 natu
27.4.10 Jennu1------21-------HUS Lohja---------------------------------------------------esikoinen---poika
28.4.10 KolmasUnelma-----TYKS-----------------------------------------------------------kolmas-------tyttö
28.4.10 tollukka----------------OYS------------------------------Pohjois-pohjanmaa
28.4.10 KristaErika------------Jorvi-----------------------------Espoo
28.4.10 Tippu--------28--------KYS-----------------------------Kuopio----------------------toinen-------poika
29.4.10 Brida-------------------Satakunnan K-S--------------Pori
30.4.10 Ronja
30.4.10 kaarnis2--------------TYKS----------------------------Turku
30.4.10 Hilpi--------------------KOKS---------------------------Hamina---------------------esikoinen
Vastaukset
Tervehdys =)
Se ois sitten joulukuu naiset =))! Tein meille nyt taas uuden pinon jos ei muita halukkaita ollut, joten katsastakaas taas kaikki ettei kukaan ole "pudonnut" listalta!?Mä oon ostanut jo kaikki joululahjat, oon aina ajoissa... Välillä liiankin :D
Nyt nälkäisenä syömään ja lisää kiloja hankkimaan ;D
fantasy&hope 22+5/23+5
Jee!
Kiva kun on joulukuu :).fantasy, voit mulle laittaa iän sitten kun jaksat, eli 29v. Oho, oot kyllä ajoissa noissa joululahjoissa ainakin muhun verrattuna, mä alan kohta vasta pikkuhiljaa miettimään mitä vois kellekin hankkia :D.
Olin aamulla siellä ylimääräisellä lääkärikäynnillä. Oli jonkinmoinen shokki kun minut kutsuttiin sisään, niin kutsujana oli ehkä minua hieman nuorempi, ja ihan edustavan näköinen lääkäripoika (odotin keski-ikäistä tätiä ja oon muutenkin aina käynyt naisgynella). No mutta, mukavan oloinen oli, silti vähän outo tilanne itselleni :D.
Niin ja asiaan, kohdunsuu oli hieman pehmennyt ja tuntui kyllä aikas inhottavalle/kipeälle kun tunnusteli, auts. Sain varmuuden vuoksi lähetteen äitipolille, jossa ultrataan kohdunsuu/-kaula. Kutsu tullee tällä viikolla postissa. Siihen asti pitänee vain odotella, ihmetellä ja ottaa suht rauhallisesti.
Huomenna on sitten neuvola. Yhdyn muuten ihmettelyyn siitä, miten neuvolassa punnitaan vaatteet päällä (ja näköjään jossain kengätkin jalassa..). Täytyy koittaa laittaa kevyttä vaatetta huomenna päälle, heh, ei siitä viimeksään kyllä mitään hyötyä ollut.
Pampa rv 22+4
Ultrakuulumisia :)
Tänäänpä siellä ultrassa käytiin ja huh kun helpotti, kaikki oli hyvin. Vauva oli hyvänkokoinen, jokainen mitta vastasi isompaa kuin pienen oikeasti pitäisi olla. Suurin mitta, en muista mikä, oli 21+ jotain, tai siis vastasi noiden viikkojen kokoista. :)Tyyppi on tuolla ihan alhaalla lantiossa, minkä takia ei esim. saatu kasvoja juuri ollenkaan näkyviin, vain profiili. Ihmeasennossa se siellä oli!
Monet on kertonut vauvojen painoarvion, mut eipä meille sellaista kerrottu. :/ ja joo, pikku prinssihän meille on tulossa. Hih! Ihan tyytyväinen olen itsekin (:
Ultrataan vielä viikolla 28 erinäisistä syistä johtuen. Mutta ihanaa päästä näkemään pikkuinen!
Laitan tähän vielä kuvan pienen jaloista, jos onnistuu.. Kuva kun taitaa olla liian iso, ja puhelimella en sitä nyt saa pienennettyä.
Me ja murmeli rv 20.
tervehdys taasen
Pampa, juu laitoin ikäsi - kävin vaan välissä syömässä :P! No mutta mukavaa, että on nuortakin polvea lääkäreinä - vielä miespuolisia :D! Mutta voi harmi, että kohdunsuu on jo pehmennyt - toivottavasti et joudu kuukausien vuodelepoon sentään :O! Zemppiä!Mindis ja tytsä, laitoin teidän vauvojen sukupuolet listaan myös - toivottavasti ok? Eihän näistä "satavarmoistakaan" voi ihan varmuudella tietää! Meidänkin tyttö sitten kulkisi "poikien" vaatteissa, jos tää lääkärin "satavarma poika" ois väärä :D
Tytsälle vielä onnittelut pojasta ja ultrakuulumisista! Ihanat koivet toisella :D
Mitä teillä muilla on ollut verenpaine??
miettii fantasy&hope rv22+5/23+5
Iltaa leidit!
Moikka,Verenpaineesta.. mul on ollut koko pienen ikäni verenpaine AINA lääkärillä tai terkkarilla mitatessa liian korkea ja sen vuoksi hankin kotiin oman mittarin millä voi sitten tarkkailla tätä painetta. nyt raskaana ollessa neuvolassa on mitattu 90/130, 86/125, 85/129. Mut oon sit ite seuraillu sitä kotona ja se on tollasta 70-75/125-130, eli ihan normaali.
Mulla jotenkin tuntuu että tää raskaus muutenkin sopis mulle kun verenpaineet on laskemaan päin ja painoakaan ei oo tullut kun 2 kg alusta (olen tosiaan siis yrittänyt omaa painoo saada alas) ja ennen raskautta ei tarvinnut kun kattoo suklaata ja tuli jo 2kg painoon lisäystä =)
että täällä tälläistä tänään.. perjantaina olis neuvola ja ihanaa päästä kuulemaan taas pikkusen sydänäänet. Toivottavasti ei aiheuta samanlaista paniikkia mulle kun viimeks ;)
Ja mullekkin voi tuohon listaan laittaa että ikää on 26 v, kuten ehkä nimimerkistä voi päätellä ja poika on tulos, ensimmäinen. Synnäri: TAYS
Heissan kaikille !
Mulla verenpaineet olleet tosi alhaiset aina (ja merkitty eripäin), viime neuvolassa 63/95... Nyt on alkanut supistelutkin, varsinkin töissä. Vaikka teen istuma- ja päätetyötä, mutta joudun kurottumaan joka suuntaan kokoajan. Selkä on ihan poks ja maha tuntuu inhottavalta, joskus jopa kipeeltä :( Yh ! Liikkeitäkin tuntunut jo viikon selvästi ! :) Harmi kun mies ei niitä tunne :( Vielä ! Ikää mulla 21, ehdin täyttää 22 ennen la:ta. Ja ensimmäinen tulossa ! Rakenne olis ens maanantaina 7.12. Ei malttais odottaa !!! :) Ja tänään sain vaunut, 2kk käytössä olleet Emmaljunga Duo Edge Sport - camo olivet ! Aivan ihanat ! (Joo tiedän et oon vähän ajoissa, mut haluan et kaik on valmiina) :))Mitähän vielä piti teille kertoa... Masu on iso ! Sitä on rasvattu joka ilta, on meinaan ihan mukavan kokoinen mahatatuointi, joka tulee olee kokoajan isompi :) Painoa ei siltikään ole älyttömästi tullut. Painoindeksi oli ekassa neuvolassa 19.6, eikä mitään sokerirasituksia ole laitettu.
Keskiajan hormoonivaihteluista joku jutteli, mulle ne on tuttuja. Välillä mietin miksi mies jaksaa katsoa tämmöistä kiimaista muumimammaa jonka mieliala vaihtelee kokoajan. Ei rakasta - rakastaa - ei rakasta - rakastaa :D Hassua, onneksi se ymmärtää :)
Tulipa nyt purettua taas, ehkä mä tuun ens viikol viimeistään juttelee teille mun rakenne-kuulumiset :)
Jennu1 19+0
Heippa kaikille!
Minäkin liityn matalat verenpaineet kerhoon. Viimeks paineet oli 60/100 ja kieltämättä tähtiä näkyy välillä (vai onkohan kyse jo joulusta?) =)Mulla on aina ollut matalat paineet joten tämä ei oo mitään uutta!Omasta rakenneultrasta piti sanoa, että viikkojahan sillon oli 20+3 ja painoarvio oli 368g. Meilläkin näytti pari kertaa peukkua, että kaikki ok =)Laitan nyt kuvankin mukaan kun joku muukin oli laittanut.
Fantasy, mulla ihan samat kuviot. Lahjat ostettu valmiiks ja oikeastaan ei puutu kuin kuusi enää ja tietty lunta!!! Hyvällä mielellä mennään tänään (liekö johtuu siitä, että oon syönyt mitä huvittaa.. =) niin ja mullekin voi laittaa sen iän eli 32 vee.
Ostin muuten äsken kaverilta hoitopöydän ja Brion turvakaukalon ja itkuhälyttimet. Näin sitä tavaraa alkaa vaan kertymään!
Mukavaa alkanutta viikkoa kaikille!
Toivotellen Aurinko ja tyyppi 22+2

Huomenta !
Niin se mun piti teille kertoa kun ootte siitä 4D:stä jutelleet, että Lohjan sairaalassa tehdään pelkkiä 4D ultria rakenneultrana, eikä haittaa tätä mamaa ollenkaan :)jennu1 19+1
Täysikuuta!
Morgen vaan täältäkin!
Vähänkö eilen tuskissani odotin, että fantasy käy avaas tän pinon: oltiin vihdoin rakenneultrassa ja kaikki ok. HUH!!!! Siis mikä helpotus. Kätilö sanoi, että kovin on liikkuvainen tyyppi. Ja mä olen mielestäni tuntenut liikkeitä tooosi vähän. No, johtuu vissiin näistä mun läskeistä (eiku tietty etuseinäistukasta!!!). Ja poika tulossa. Hmm... Saa sit kulkea noissa esikon vaaleanpunaisissa kuteissa.... Mä toivoin kyl tyttöä ja nyt sopeutuminen uutiseen käynnissä. Mutta pääasia että kaikki kondiksessa!!
Pampa: otahan iisisti!! Toivottavasti pääset pian sinne uusintaultraan.
Jennu1: no voi juma, pitäiskö mun kans vaihtaa sinne Lohjalle!! HUSn sisällä se käsittääkseni onnistut. Vois käydä ultrissa siel ja sit mennä NKL:lle synnyttään :-)
Aurinko: kiva nyrkkeilijä siel kuvassa!
Tytsä: kivassa sykkyrässä se pieni siellä lymyilee! Ei meillekään mitään painoarviota sanottu, oltiin NKL:lla.
Neuvolan punnituksista: joo, siis toi vaatteet päällä punnitseminen on ihan älytöntä! Olenkin uhannut mennä sinne nlaan bikineissä...
Verenpaineesta: mulla ollut alhainen aina. Nlakortti ei oo tääl duunis nyt mukana, mutta työth mittasi noin kk sitten ja se oli 119/79. Alapaine on ollu kyllä alhaisempi nlan mittauksissa. Syön ahkerasti salmiakkia ni ei huippaa :-D
Joululahjoista: osa ostettu, osa ostamatta. Miehelle pitäisi kai keksiä jotain. Hitsi ku se on vaikeeta, itselle keksis vaikka mitä!! Omille vanhemmille ja anopille (plus itselle) tilattiin libero-kerhon (esikoista odottavat: liittykää kaikkiin mahdollisiin "klubeihin", niistä saa kaikkea hyödykästä tavaraa, esim. libero, pilttipiiri, pampers ööh, mitähän niitä vielä olikaan?) kautta seinäkalenterit esikoisen kuvilla. Pidin ajatusta ihan ällönä, kunnes viime vuonna tilasin sellaisen anopille ja voi että se kalenteri oli ihana!! Nyt oli pakko ottaa myös omalle seinälle. Ja hinta vaan 13 eur/kpl. Toisaalta me ei olla kehitetty yhtäkään valokuvaa esikoisesta, joten on se kiva niitä edes tuossa muodossa katsella (h..tin digikamerat!)...
Olen kuumeisesti miettiny, pitäiskö ne tuplakiesit hankkia. Yritän metsästää käytettyjä ja hyviä on aika vähän tarjolla. Kun pitäisi saada molemmat puolet istuvaan asentoon ja mieluusti molemmat puolet myös makaavaan, siis erikseen. No, ehkä kupeksin tän asian kanssa niin kauan, että kuskaan "pertti-kalervoa" liinassa ja esikoista rattaissa kuitenkin. Mä en käsitä kyl vieläkään että poika tulossa??
Voikaa hyvin ja ottakaa iisisti! Itse huomasin aamulla ku juoksin bussille (jtn 50 m, WOW!!), että alkoi heti supistella.
T: Miukkis & pertti-kalervo rv 20+4 tms.?
Hei vaan hei
Täällä viikkoja kohta kasassa 21 ja tirriäisen kanssa on kaikki hyvin. Laskettu aika on 16.4 ja huomenna on toinen ultra.Pahoinvointia ei ole ollut laisinkaan, että siinä suhteessa saan kai olla onnellinen. Toivottavasti synnytys menisi yhtä kivuttomasti kuin raskausaikakin.
Heippa taas!
Mulla oli kans tänään rakenneultra. Tais olla pikkuisella päiväuni aika, kun näytti torkkuvan :D Onneksi sentään vähän liikkui, että saatiin eri kuvakulmia :D Mulla on kans istukka tuossa edessä ja aika alhaalla, sen takia joudutaan/päästään vielä yhteen ultraan rv 28 jossa lääkäri tarkistaa, että se on sit vähän noussut. Ei kuulemma onneksi kuitenkaan ole kohdunsuun edessa. Huh...Kätilö sanoi, että varmaksi ei voi sukupuolta sanoa, mutta pojan vehkeitä ei ainakaan näkynyt joten tyttö taitaa olla tulossa. (saa laittaa listaan, muutetaan sit sit jos toisin tulee) =) Mies vaan hieman harmitteli, kun ei saakkaan kalakaveria :D
Töissä ovat arvelleet sit oikein kun työkaverit sanoi että 'kyllä sä taidat tytön saada kun oot levinny niin paljon joka puolelta' :DDD
Mies on muuten ihan innoissaan koko ajan kokeilemassa masua ja juttelemassa vaaville, varsinkin aina kun liikkeitä tuntee. Oli ihan tippa silmässä kun tunsi liikkeet ekaa kertaa vatsan päältä *sydän*
Verenpaineet mulla on muuten ihan normaalit, mutta makuulla sit laskee ja tähtiä näkyy aina ylösnoustessa... Onneksi on seisomatyö :D
Painosta kun on puhuttu, niin 5kg on tippunu alkuraskaudessa oksentamisen takia eikä vielä ainakaan ole noussut kuin 500g. Tosin vaavin painoarvio oli 387g, että se on tainnu sitä nostaa... Onpahan varaa lihoa sit loppuvaiheessa :D Mut en mä jaksa stressata painosta, jos vaan itellä on hyvä olo.
Sokerirasitukseen joudun muuten minäkin :( Saas nähdä saanko sitä litkua alas, kun en pysty juomaan edes limsaa jossa ei ole hiilihappoja... :/
Ja tosiaan ikää meikäläisellä on 22v ja esikoinen tulossa jos fantasy sen sinne listaukseen jaksaa laittaa =)
caretta ja masukaveri 21+0
Fantasylle
Mullekin voi siis listaan lisätä, että tulokas on näillä näkymin poika ja esikoista odotetaan.Ja itse olen 28-vuotias. Kiitos!
Lisäyksiä listaan!
Meillekin saa lisätä tuonne listaan, että ikää mulla 19, eka tulossa ja poika on. :) ja tosissaan sairaala on tuo naistenklinikka, niin sieltä voisi ottaa ton kättärin pois. Juujee. :)moi =)
Miukkis, ONNEA pojasta - sehän on ihanaa =)))!!!caretta, ONNEA tytöstä, ihanaa =))!!!
Pinkleg, tervetuloa!! Sua ei vielä ollut listassa, mutta lisäsin :)
Aurinko, ihana kuva pikkusesta ja tosiaan näyttää, että varokaa vaan täältä mä kohta tuun rytisten ;D
Hanna, sullapa korkea verenpaine ollut :O! No hyvä, että nyt laskussa... Mulla on aina ollut tosi matala ja viime raskaudessa myös matala tasaisesti koko raskauden ajan (n. 110/55)... Siksi ihmettelin, kun nyt oli niin iso ero ekaan neuvolaan!? Ekassa oli 107/63 rv8 ja nyt 121/70 rv 23+4...?
Jennu, onnea vaunuista! Me käytiin myös kattelee viime viikonloppuna ekan kerran, mutta ostaa uskaltaa sitten vuodenvaihteen jälkeen... Olisi ihana itsekin uskaltaa jo ostaa kaikki, mutta vain vaatteita oon ostellut... Kaikki on muuten kehunut noita Emmaljungan duo edgejä, niin mikä niissä on erityisen hyvää??
Nyt kaikki muutenkin kehumaan parhaimpia vaunuja??? Ja mitä te arvostatte??? Tästä on ollut jo aiemmin puhetta, mutta ehkä voisi taas ottaa uusiksi - kohta enempi ajankohtaistakin... Mä löysin lastentarvikeliikkeestä yhdet hyvät vaunut joissa oli kaikki ominaisuudet mitä ajattelin että ois hyvä, MUTTA ne oli "halvimmat" ja viimeisessä rivissä NIIN heti ajattelin, että mikä niissä vikana!? Ne oli Emmaljungan classic sportit, onko kenelläkään kokemusta niistä?? Meidän on pakko varmaan nimittäin ostaa sellaset, missä ei ole koppaa erikseen vaan pelkällä ratasosalla ja siihen se kantopussi... Asutaan luhtitalon toisessa kerroksessa (ei hissiä) ja meillä niin pieni rappu, että siellä ei voi säilyttää rattaita... Pitää siis kantaa vauva aina kotio ja siinä kantopussissa ehkä helpompaa!? Katsoin myös niitä Emmaljungan duo edgejä ja niihin kait sai koppaan vielä erikseen kantopussin, mutta en tiä meneekö liian vaikeeksi... Esikoisella aikoinaan oli koppa ja ratasosa erikseen ja silloin kopan käyttö jäi hyvin lyhyeksi aikaa (n. 3kk), koska hän ei viihtynyt makuullaan ollenkaan ekan kuukauden jälkeen (mahavaivoja yms ;)... Vaunujen selkänojan sai 4-asentoon niin se matalin oli hyvä sitten, niin vähän näki vauva maailmaa! Silloin tosin oli talvi, että toppis hyvin tuki ja auttoi ettei vauva valunut... Nyt on kesä kun vauva on sen ikäinen, joten hmmmmm...
pohdiskelee fantasy kera hopen rv22+5/23+5
PS. Unohdin siinä maanantain neuvolassa kertoa, että mulla kutisee iho jokapuolelta, mutta varsinkin jalkapohjista ja varsinkin iltaisin/öisin... Tai en pitänyt sitä erityisen tärkeänäkään ees kertoa... MUTTA eilen luin sitten netistä, että se voikin olla oire jostain raskaushepatoosista tai joku tollai... Olin ihan masentunut, että heti kun keskenmenon pelko "helpottaa" ja kun toi fuckin sikalenssu-epidemiakin "helpottaa" NIIN EI VOI OLLA TOTTA että ei voi niiku rauhassa nauttia tästä raskaudesta sitten EVER kun koko ajan tulee jotain :`((((((
Emmaljunga Duo Edgeistä
Mä itse lenkkeilen tosi paljon ja vielä kahden koiran kanssa, joten tarvitsen vaunut joilla voin mennä asvaltilla ja hiekalla, ja joiden on oltava tukevat ! En oikein tykännyt niistä kovista täyskumirenkaista, enkä usko et olis mulle sopineet, joten tossa Duo Edgessä oli kaikki hyvät samas paketissa, jopa ilmalla täytettävät renkaat ! :) Ja mies kun halusi maastokuosilla olevat vaunut, niin sekin ominaisuus löytys :) Oli meille vaa ihan täys 10 !Mua ihan kovin jännittää kun älyttömiä supistuksia lenkkien jälkeen ja töissä ollessa. Pitää varmaan mainita asiasta ens viikolla rakenneultrassa... Ja 16.12 olis papa ja tähystys. No, näkee sit ainakin kohdunkaulan tilanteen... :)
Hyvää pakkaspäivää kaikille :)
Helpotuksen huokaus täältä
Meidän vauvalla oli normaalit tulokset, ei siis ainakaan trisomia 21, 13 tai 18 löytynyt. Ja on nyt sitten todellakin poika.=) Huhhuh..putos kyllä iso paino harteilta.Meillä on nuo Duo Edget, tykkään kovasti. Nyt vauvan tullessa Oran tuplat tulee käyttöön, varmaan kuitenkin Edget säästetään vielä.
Omppulin äiti
ja muuten Fantasy, saa laittaa iäksi 25v
Korkeaa verenpainetta ja muuta "mukavaa"
Moikka!Hanna ja Fantasy: Mulla kanssa noi verenpaineet ovat aina olleet korkealla. Normaalielämässä joskus hyvinkin korkealla, nythän kai niiden pitäisi laskea raskausaikana, mutta ei ainakaan mulla. Viimeksi sunnuntaina mittasin itse, niin oli 130/75. Neuvolassa niitä on edes turha mitata, kun se valkotakkiskammo iskee heti. Heh, kerran oli yläpaine 158, mutta se taisi kyllä enemmänkin johtua siitä, että jännitin ensimmäistä sydänäänten kuuntelua niin kamalasti.
Ihan matalin mitattu yläpaine on ollut raskauden aikana 123 muistaakseni.
Ja Fantasylle vielä tosta kutinasta: Mulla on ollut samaa vaivaa, myös esimerkiksi kainaloissa. Puhuin siitä kerran neuvolassa, ja neuvolantäti oli sitä mieltä, että jos viittaisi hepatoosiin, kutina olisi niin kovaa, että mikään ei auttaisi (varsinkin kämmenissä ja jalkapohjissa, mutta ikäänkuin ihon sisällä). Vähäisempi kutina lienee ihan normaalia.
Mutta ainahan tilannetta kannattaa seurata. Raskaushepatoosi joka tapauksessa kai tulee yleensä vasta isommilla viikoilla, jos sellainen on tullakseen.
Särkeekö kellään jalkoja/pohkeita? Musta tuntuu, että varsinkin yöllä välillä tuntuu ikävää tunnetta jaloissa. Mulla oli viimeksi hemoglobiinikin vähän noussut (siis ihan ilman mitään rautakuureja), joten kohta alan pelätä jotain tukosjuttuja. Voisikohan ihminen joskus olla pelkäämättä edes jotain? Ehkä mä vaan luen liikaa netistä kaikkia ikäviä juttuja ja löydän sitten kaikki mahdolliset oireet itsestäni...
Jälleen äitiysfarkuista: En muista, joko muistin tätä mainostaa, mutta löysin vihdoin itselleni äitiysfarkut, jotka tosiaan sopiaa malliltaan. Merkki on Mamalicious, ja niitä saa ainakin Helsingin Stockalta ja kai joistakin Vero Moda -liikkeistä. Täällä ainakin Sinisini taisi aiemmin kirota niitä Hennesin farkkuja, joiden mitoitukset ovat aivan kummalliset (joita siis minä en ainakaan ole koskaan saanut jalkaan).
Vaunuista: Pääsisipä jo ostelemaan kaikkea sitä tavaraa! En kyllä vieläkään uskalla, enkä edes ehtisi. Kaverilla on Emmaljungan vaunut, joissa on sellainen kantopussi muistaakseni, ne vaikuttavat hyviltä. En muista mallia. Ne ovat muuten rungoltaan aika pienet, niin mahtuisivat varmaan hyvin myös meidän autoon, kun ei ole farmarimalli.
Ja meidän talossa ei myöskään ole hissiä ja kahdet portaat pitäisi aina kulkea ylös. Vaunuvarastoakaan ei ole kunnollista, ja se ainut sijaitsee aika kaukana meidän rapusta jossain kellarikerroksessa. Että vähän mietityttää, minne ne vaunut säilötään. Porraskäytävässähän ei saisi kaiketi lain mukaan niitä säilyttää paloturvallisuuden takia.
Onneksi saadaan siskolta vanhat vaunut parvekevaunuiksi, niin ei ole siinä mielessä ongelmia nukuttamisen kanssa (jos nyt vauva suostuu nukkumaan muutenkin kuin liikkuvissa vaunuissa, jos ei, niin sittenpä tuleekin hauskaa:-))
Kavereiden vauvatouhuja paljon seuranneena olen myös tullut siihen tulokseen, että haluaisin sellaisen telakallisen turvaistuimen ja varmaan myöskin kaupunkirattaat, joihin turvaistuimen saa kiinni. Olin aiemmin kaikkea tuollaista turhaa varustelua vastaan, mutta nyt kun olen tosiaan noita hommia katsellut tarkemmin vierestä, vaikuttaa aika lailla helpommalta, kun ei esimerkiksi aina tarvitse nostaa vauvaa istuimesta vaunuihin ja toisinpäin vaikkapa kauppareissulla. Ja onhan ne kevyemmät rattaat helpommat junassa tai bussissa.
Mutta pitää katsoa, ehkä saisi joltain kaverilta lainaksi tai löytäisi käytettyinä. Jos tulee ihan hirveän kalliiksi, niin ei sitä ehkä sitten viitsi tuhlata rahaa ja luonnonvaroja. Ovathan ne ihmiset ennenkin pärjänneet.
Vaan saas nähdä!
Huomenna olisi kauan odotettu rakenneultra ja kahden viikon päästä pitkästä aikaa (ihan oikea) neuvola. Jos huomenna on kaikki hyvin, se on meille jo yksi iso voitto ja ainakin osa taakasta tipahtaa harteilta :-)
Jaa. Aloittaiskohan sitä päivän työt vihdoin. Itseni työnantajana en ainakaan myönnä itselleni Vuoden työntekijä -palkintoa. Vaan on nämä työt tehtävä ajallaan tai ei tule rahhoo.
Mukavaa torstaipäivää kaikille!
Pola jotain 20+
MUOKS: IHANAA, että Omppulin äiti voi hengähtää helpotuksesta! Todella mahtavaa kuulla!
Vaunuista sun muusta
On kuitenkin nyt kirjoitettava vaunuihin liittyen jotain, vaikka töitä pitäis todella tehdä täälläkin...Mehän ollaan jo tilattu vaunut, ne Teutonian Spiritit, joista jo aiemminkin mainitsin. Teutonian vaunuissa toimitus kesti noin kaksi kuukautta, että sinänsä ei ollut edes sellanen olo, että olis ollu hirveän aikaisin liikkeellä, kun halusin kuitenkin vaunujen olevan meillä suht hyvissä ajoin - eihän sitä ikinä tiedä millon se vauva päättää syntyä, jos nyt vaan kaikki menee siihen asti hyvin. Sovittiin liikkeen kanssa, että tullaan hakemaan vaunut maaliskuun alkuun mennessä, säilyttävät niitä siihen asti, jos tulevat tehtaalta Suomeen jo aiemmin. Maaliskuun alussa laskettuun aikaan ei kuitenkaan ole enää kuin hiukan yli kuukausi. Ja ymmärsin myös, että mikäli jotain sattuisi eikä vaunuille olisikaan sitten tarvetta, varauksen saa peruttua lääkärintodistuksella.
Itse halusin nimenomaan vaunut, jossa on etupyörä/-t kääntyvät, jotta koiran kanssa lenkittely on mahdollisimman helppoa. Nelipyöräisissä versioissa etupyörät oli aina pienempiä enkä ajatellut sen olevan meillä päin välttämättä hyvä juttu, kun on hiekkateitäkin. Päädyttiin niihin kolmipyöräisiin, kun kaikki renkaat oli suht isot ja niistä sai etupyörän myös lukittua, jos sille on joskus tarvetta. En halunnut ilmakumirenkaita ja halusin kovan kopan, jotta beebillä on mahdollisten kesäkuumien aikaan mahd. viileä ottaa unta palloon, jos siis suostuu vaunuissa nukkumaan - paree olis! Ja näihin saa myös turvakaukalon kiinni niin ei tarvitse erikseen ostella tsiljoonia menopelejä. Näin siis meillä!
Mä en itse niin ihastunut niihin Emmaljungiin, ne ei menneet hirveän pieneen kasaan ja meillä on toisena autona pikkuauto. Kaukalossa on telakka, joka pidetään sitten varmaan isommassa autossa ja toisessa autossa kiinnitetään se sitten normisti turvavöillä.
Mutta joo, mikäs tässä nyt todellakin on, kun itekin pelkää taas erinäisiä asioita?! Kun se alun pelotus meni niin jo on uudet kujeet. Ehkä se liittyy siihen, että vauvasta tulee koko ajan todempi kun se jo ilmottelee itsestään päivittäin eikä yhtään kestä ajatusta sen menettämisestä. Mulla on ollut nyt 2,5 viikkoa flunssa ja harva se päivä mietin, että pitäisikö mennä lääkäriin mutten oikein usko, että siellä ihmeitä voitaisiin tehdä. Tarjoavat vaan kuitenkin antibioottikuuria enkä oikein söisi niitä missään tilanteessa - saatika tässä. Mutta sitten miettii, miten mahtaa vaikuttaa vauvaan, jos on vaikka keuhkoputkentulehdus ja sitä kautta tulehdusarvot koholla? Aaargh! Ja sitten kun on ajoittain jotain tuntemuksia niin kuumeisesti miettii kuuluvatko ne asiaan vai ovatko merkki jostain huolestuttavasta. Mutta olis sekin kummallista, jos sellanen baltiarallaa 4-kilonen kaveri kasvais kohtuun ilman minkäänlaisia fyysisiä tuntemuksia!
Mulla oli niitä Fantasynkin mainitsemia kutituksia enemmän alkuraskauden aikana, nyt ne on jo hellittäneet. En tiedä jalkasärystä, mutta ainakin sellasten kramppimaisten jalka/sääri/pohjekipujen sanotaan liittyvän muistaakseni magnesiumin puutteeseen.
Me ei olla ostettu itse kun muutama vaate sillon kun on nähnyt jotain ihanaa, mutta tuntuu, että tavaraa ja vaatetta on jo kauheasti kun on saatu niitä kavereilta ja sukulaisilta.
Hienoja uutisia Omppulin äidiltä!
- Noomi 22+1 -
Kiitti Noomi!
Kiitti vinkistä - täytyykin koklata jotain magnesiumlisää varmaan.Ja oli kyllä niin osuvasti sanottu, että olisi kummallista, jos se vauva pääsisi kasvamaan ilman minkäänlaisia tuntemuksia! Juu, tosiaan kyllä välillä tuntuukin siltä (jo nyt), että maha tai sisukset repeää:-) Mutta vaihtelee ihan hirveästi, riippunee tyttelin kulloisestakin asennosta (välillä tuntuu, että se työntää jollain takapuolellaan tuohon navan seudulle, että saisi lisää tilaa itselleen).
Kävin muuten Emmaljungan nettisivuilla katselemassa vaihtoehtoja, niin kyllä nauratti se mainospätkä siinä etusivulla. Oli taas niin täydellinen perhe. Ja oikein avoauto. No huh, huh. Se äitikin siinä oli kuin suoraan jostain muotinäytöksestä repäisty. Ei oo meillä ihan sellaista, että mahtaakohan ne vaunut sitten sopia lainkaan meidän perheeseen, niih (heh).
Jos taas yrittäisi jatkaa töitä. Vaan kun on niiiin vaikea keskittyä mihinkään!
Pola
Maha kupru :D
Heippa :)Pakko oli tänne tulla kertomaan mitä on tapahtunut äsken.
Vauva liikkui kovasti paljon ja otin sitten paidan mahan päältä pois ja kattelin tarkasti masuani :) Ja yhtäkkiä pam, ihan todella pieni kuhmu nopeasti liikahti :) Näin siis sen kun lapsi liikkui, se oli ihan mieletöntä ja heti perään se toistui :) Liike oli hyvin pieni ja juuri ja juuri näin sen :)
Tuli ihan itku, kun oli niin erityinen tilanne, harmi kun puoliso missasi sen.
Fantasylle se raha korvaus on 140 euroa :)
Jos muilla Kelaan liittyvää kysyttävää niin voi kysyä vastaan parhaani mukaan :) Tänne tulee paljon viestejä joten saattaa jotkun mennä vähän ohi.
Kivoja kuvia joku oli laittanut lapsosistaan :)
Ja ikää on 26 ja lapsi on ensimmäinen ja asun espoossa :)
En ole ostanut vielä yhtään mitään, en edes katsellut :D Ajattelin aloittaa heti ensivuonna...
Mukavaa joulun odotusta kaikille.
Hmm..
Yritin lähettää viestiäni jo reilu tunti sitten mutta koko sivusto kaatui. Onneks tuli tallennettua, joten tässä:Onpas mukava kun on ollut nyt muutama aurinkoisempi päivä ja pakkasta! Ihan erinäköistä kuin sellainen harmaa ja märkä keli. Eikä esikoinenkaan ole niin kurainen tarhasta haettaessa ;).
Tytsä90: onnea hyvistä rakenneultrakuulumisista ja pojasta! Onpas kiva kun pääset vielä uudestaankin kurkkaamaan pikkuista! Ja suloiset jalat kuvassa :D!
fantasy: kiitti tsempeistä :). Verenpaineista kyselit; mulla oli ekassa neuvolassa rv8 121/75, mikä lienee suht normaali mulle. On nyt kuitenkin raskauden aikana hieman laskenut ollen eilen 110/69. Inhottavaa tuo kutina varmasti, toivottavasti johtuis vain kuivasta ihosta. :) Vaunuina meillä on Hartanin RX onet, jotka on yhdistelmärattaat ja pehmeällä kopalla. Ovat olleet/olivat meille ihan hyvät esikoisen kanssa. Ehkä olisivat voineet mennä pienempäänkin tilaan tai sit oltais voitu omistaa isompi auto :D. Mut eipä valittamista niistä.
Hanna1983: Onpas sulla kiva juttu kun paino ei nouse raskauden aikana ainakaan samalla tavalla kuin ilman raskautta, eipä ainakaan tule valituksia neuvolasta ;). Ja muutenkin varmasti itselle ihan kiva juttu.
jennu1: Juu, otapa ehdottomasti yhteyttä neuvolaan jos supparit on kipeitä! Kannattaa muutenkin varmuuden vuoksi ottaa rauhallisemmin kunnes toisin todistetaan. Supistustenhan ei tässä vaiheessa pitäis tuntua ollenkaan epämielyttäviltä. Nyt oon kyllä vähän kade tuosta Lohjan sairaalan 4D -käytännöstä :D. Hyvä teille!
Aurinko77: Ihanan kuvan olit sinäkin laittanut! Tomeran näköinen veitikka :).
miukkis07: Ihanaa, että sielläkin tuli hyviä uutisia rakenneultrasta! Kyllä siihen poikauutiseen sopeutuu :). Mullakin meni hetki sopeutumiseen, kun kuulin että toinen poika on tulossa, vaikka oikeasti ei ollut mitään väliä kumpi tulee, heh. Meni ehkä viikon päivät asiaa mutustellessa :). Hahaa, toi bikineissä neuvolaan oliskin aika hyvä juttu! ;D
caretta: onnea sullekin rakenneultrasta! Ja mahdollisesta tytöstä! :) Ihanan kuuloinen mies sulla kun on noin masussa kiinni. Joo, se sokerirasituksen litku ei varmasti ole mitään miellyttävää, urgh.
Omppulin äiti: IHANAA ja mahtavaa että kaikki on hyvin! Huhhuh! :)
Pola: munkin on pitänyt mainita noista samoista farkuista! Ovat kyllä tosi hyvät ja istuvat! Oon ite ostanut nyt kolmet sellaiset (enkä enempää ostakaan) ja niillä pärjään kyllä raskausajan :). H&M:n vastaavat olivat mulle kans täysin epäsopivat...
Olin eilen sitten neuvolassa ja siellä meni kaikki ihan hyvin. Nyt vaan sain lähes totaalisen liikkumis/rasituskiellon ihan varmuuden vuoksi. Tässä odottelen nyt sitä kutsua sinne ultraan. Aika typerä juttu mielestäni, että kutsua pitää odottaa postin kautta. Miksei vois vaan soittaa ja varata aikaa..? Neuvolassa sanottiin myös, että nykyään sokerirasitusta tavallaan suositellaan kaikille, eikä vaan riskiryhmille, kun on todettu, että niitä sokerivauvoja saattaakin löytyä ihan muualta(kin) kuin riskiryhmistä. Mulla ei siis ole mitään lääketieteellistä syytä mennä tuohon testiin mut vapaaehtoisesti meinaan käydä sen läpi (YÄK) ensi tiistaina.
Neuvolatulokset: paino +529g/vko, (vaatteet päällä)jeejee. Nyt tullut lisää jo n. 7 kiloa...
verenpaine 110/69
Sf: 21cm
hemppa: 122. Rautapitoista ruokaa pitäsi nyt syödä enemmän.
Kelan paperit sain laitettua tänään menemään. Saas nähdä kuinka pian ä-pakkaus saapuu, jee :).
Pampa 22+6
muoks. Tipzuli, ihanaa nuo liikkeet ja töytäisyt! Onnea niistä :D. Täälläkin on maha pomppinut ja liikuskellut ihan hassusti ja hauskasti viime aikoina. On se ihmeellistä :D
kuulumisia täältäkin
On ollu hiljaiseloa viimeset viikot, kun vein tietokoneen pari viikkoa takaperin miehen luo 'evakkoon'. Tuli istuttua liikaa koneella eikä saanu muita asioita oikein hoidettua.Eilen kävin toisen kerran ultrassa, kaikki kunnossa. Lääkäri oli mukava ja kysyi että onko kysyttävää kun tarkasteli vaavin vatsanpeitteitä ja muita. Olisi kai voinut kysyä sukupuolta, mutta jääköön arvoitukseksi. Kokoarvio viikolla 20+6 opli 356g, sikiön koko vastasi viikkoja ja laskettu aika pysyy 16.4.
Tuonne alkulistaan on tullu paljon lisäinfoa. Itse olen 30v, raskaus on minulle neljäs, miehelle kolmas. Perheenä odotamme kuudetta lasta. Mutta mitenkäs tuon sitten merkkaa :)
Vaunuista (ja muista tarvikkeista). Meillä mies on päättänyt että haluaa Oran mahdollisimman kotimaiset kärryt. Itse haluan kuitenkin vielä ennen ostopäätöstä käydä tutkimassa vaunuja, siis lähinnä mekaanisia osia ja tukevuutta, kasattavuutta ym käyttöön vaikuttavia asioita. Itse olen aiemmin suosinut Emmaljungan vaunuja, mutta ymmärrettävistä syistä mitään aiempien lapsien tarvikkeita ei ole enää jäljellä. Muiden tarvikkeiden suhteen olen vähän Ö. Kun tuntuu, että kahdeksan vuoden aikana tavaroiden määrä ja käytettävyys on kehittyny huimasti. Olen koettanu muistella aiempien vauva-aikoja ja miettiä, mitkä tarvikkeet oli silloin tarpeellisia. Esim. hyvä rintareppu oli muistaakseni ihan ehdoton. Mutta jotenkin tuntuu ettei passaa mennä mihinkään vauvavarusteliikkeeseen ilman huolellista ennakkovalmistautumista. Kun jos lähtee 'vain katselemaan' niin päätyy kuitenkin ostamaan puoli kauppaa... :)
Joko teillä muilla on pesänperustamisvietti heräilly? Itse olen yllättynyt omasta siivousaktiivisuudestani :D Ja kaikkia pieniä vaatteita tekis kovasti mieli ostaa, pestää ja viikkailla kaappiin :)
helpotus ja huokaus
Olin keskiviikkona kirjoittamassa pitkää rimpsua samalla kun odoteltiin poikaa leikkaussalista, oli saatava muuta ajateltavaa. Mutta ennen kuin sain painettua "lähetä"-nappia niin hoitaja tuli ilmoittamaan että poika on heräämössä. joten laitoin raksista kiinni.Tunteikas päivä oli keskiviikko. Heräsin kello 4.30, kello 6 läöhdettiin ajamaan ja kello 8 oltiin perillä. saliin piti päästä 11 aikaan mutta pääsimme vasta kello 13.30 joidenkin leikkausten takia. poika ei ollu syöny mitään eikä juonu edellisillan jälkeen.
kaikki meni hyvin kuitenkin. vuorokauden kävelemiskielto mikä on melko vaikeaa 1v10kk ikäiseltä vauhtipäältä. mutta suht hyvin saatii pidettyä ja eilen päivällä sai kävellä. huokaus ja helpotus.
TAVIKKEISTA: sattui sopivasti että huuto.netissä oli myytävänä graco-kaukalo+ jalusta. oli vielä oulussa niin sai helposti haettua. Hinta 50€ ja aivan ihana. väri on musta-punainen.
Vaunut pitäisi hommata ORa tplat tai sitten Firkonin tuplat. Mietitään....:)
Poika heittelee tavaroita mielenosoittamiseksi joten pitää mennä.
Omppulin äitille onnittelut hyvistä uutisista!! :)
EsteriArmas 21+0!! mahtavaa :)
huomenta
Pitkästä aikaa saan aikaiseksi kirjoittaa aktiivisesti olen käynyt kuulumisia lukemassa.Minulla on ikää 29 kerkeän täyttämään 30 ennen laskettua aikaa, toivon mukaan. Toinen on tulossa ja sukupuoli jäi arvoitukseksi.
Vaunuista olette puhuneet esikoisella oli Bora breakersit joita en kenellekkään suosittele, hajoavat nopeasti vaikka koettikin huoltaa hyvin. Ostettiin sitten huuto.netistä brion yhdistelmät muutaman vuoden vanhat myyjälläkään ei ollut tietoa mallista, nämä tuntuu toimivilta, siihen saa seisomalaudankin kivasti kiinni.
Omppulin äiti: Onnittelut hyvistä uutisista
Jennu1: Täällä on kanssa supistukset tulleet tutuiksi, juttelin niistä eilen neuvolassa ja täti ei ollut vielä kovin huolissaan, mutta painoitti silti ettei niitä vielä pitäisi olla. Sanoi että jos levossa ollessakin rupeaa tulemaan niin kipin kapin lääkäriin.
Fantasy: Verenpaineista kyselit, mulla on ollut ihmeen hyvät paineet nyt, osasyy varmaan on se etten ole voinut pitää näppejä erossa salmiakista. Viime raskaudessa sain "käskyn" niitä napostella. Oli niin alhaiset paineet.
Tipzuli: Vauvan liikkeitä onkin kiva tutkailla kun ne näkyy masun päällä, tässä raskaudessa en vielä niitä ole huomannut, muuten kyllä vilkas tapaus.
Minapieni: Mulla ei ole vielä tullut pesänperustamisviettiä. Toisaalta tuo esikoinen on vasta 1v9kk niin paljon tarvikkeita on jo, suurin osa kyllä kellarissa kun en jaksanut palauttaa niitä takaisin veljelle, totesin vain alkusyksystä että laina-aikaa pitenee, ei ymmärtänyt että on toinen tulossa =D
Omaa napaa: Tosiaan toinen neuvola oli eilen, tunti siellä sitten menikin kun kaikki kuulumiset juteltiin. Sain kelan paperit ja mielialakyselyyn vastailin.
rv 22+5
hb:127 oli noussut ilman lisärautaa
sf:19
rr 129/83
paino lisääntynyt +119 (nyt siis 78,2)
Jäin sairaslomalle pari viikkoa sitten päänsäryn ja unettomuuden takia, tänään olisi pitänyt sitten mennä töihin mutta selkäni ja suppareitten takia olen taas saikulla ja luulen etten töihin enää pääsekkään =( no, kerkeehän sitä töitä painaa sitten myöhemminkin
Äitija Edwina tarhassa sekä Torres 22+6
poks 20+0
pitkästä aikaa tänne kirjottelen. puoliväli saavutettu :) ens maanantaina neuvola sitten 14 pvä onki rakenneultra että jännäillään vielä kumpi tulee :)Minä yhä töissä käyn jne mut vapaalla nyt ku olin ke-to välisen yövuorossa. itsenäiyyspäivänä iltavuoroon.
Tänään ollut kamalan väsyttävä päivä että nukuin 2,5h päikytkin silti väsyttää ja mitään en ole saanut aikaan :( pitää yrittää tässä illan päälle vähän touhuta ja mennä ajoissa nukkumaan. Huomenna mieheni lähtee pikkujouluihin. Mun pitäis kait ahertaa noiden joulukorttien parissa mut ei intoa nyt ole ku väsymys päällä :(
pakkaskeli täällä mut ei lunta, -10 pakkasta!
verenpaineista täällä on puhuttu ja mulla on ollut ihan normaalit neukkutädin mukaan eli viimeisin verenpaine(11.11) 119/71
en muuta muista mitä olitta kirjotelleet mutta oikein mukavan joulun alkua :)
Hyvää joulukuuta kaikille!
Piti tulla teillekin jakamaan rakenneultra-kuulumisia. Tiistaina oltiin rakenteessa ja kaikki oli hyvin :)! Oli ihanaa nähdä, kuinka kaverilla oli virtaa, vaikka itse en kaikkia liikkeitä tietty vielä tunnekaan. Lähinnä töytäisyjä alavatsassa ja navan korkeudella kutitusta + kuplintaa. Masukaveri varmaan puhaltelee siellä kuplia :D. Koko vastas hyvin viikkoja, eli painoarvioks saatiin 379g (20+4) ja laskettuaika pysyy siis ennallaan. Sukupuolen olis varmaan saanut selville, kun kätilö kysyi, olisko meillä jotain, mitä haluttais kysyä. Pysyttiin alkuperäisessä suunnitelmassa, eli pidetään yllärinä loppuun asti :).Me ei olla vielä tehty mitään hankintoja, ellei yhtä ulkomaan reissulta ostettua bodya oteta lukuun :). Vaunuja vois alkaa nyt katseleen, jos niissä on vaihtelevia toimitusaikojakin. Kivahan se olis, että ne olis valmiina kotona jo hyvissä ajoin, ettei sit vaan tuu kiire niiden kans. Hyvä, kun te "jo äidit" kerrotte täällä kokemuksianne, niin tietää vähän, mitä vois lähteä ostamaan. Todellisuudessa haluan kyllä mennä kauppaan niitä "koeajamaan" ja vertailemaan, mutta sitä ennen olis hyvä selvittää, mitkä ominaisuudet on oikeesti tärkeitä.
Kirjoittelin aikaisemmin siitä 4D:stä ja me päätettiin mennä sinne raskausviikoilla 25-30. Mitään erityistä tarvettahan ei olis, mutta alkoi vaan rakenneultran jälkeen kiinnostaan entistä enemmän, että millaisessa yksiössä se meidän kaveri asustelee :).
Onnittelut kaikille hyvien ultrakuulumisten saaneille! Kyllä se taas vaan helpotti kovasti. Ainakin vähäks aikaa...
Seuraava neuvola on reilun viikon päästä, joten sitä sitten seuraavaks odotellessa. Niin, ja joulua tietysti. Voi kun ihanaa!!! Kohtahan on jo vuosi 2010 ja sitten ollaan jo viimeisellä kolmanneksella. Äkkiä tää aika loppujen lopuks menee, vaikka ainakin aluks tuntui aika matelevan.
Talvista viikonloppua kaikille! Meilläpäin sateli tänään jopa vähän lunta, joten kyllä piristää kummasti.
Perhonen_81 ja masukaveri 21+0
Viikonloppua!
Eli hyvää huomenta kaikille. Tuntuu tosiaan olevan minun vaiko aikani kirjoittaa tämä lauantai ja kellonaikakin lienee usein sama =)Onnittelut kaikille ihanista ultrakuulumisista ja ihania kuvia olitte laittaneet.
Omppulin äidille onnittelut ihanista uutisista!
Ja olikos se jennu1 kenellä supisteli, kovasti voimia sinne.
Nyt ei muista kommentoida juuri tarkemmin kenenkään juttuja.
Vaunuista oli puhetta ja meillä on seuraavia kokemuksia, eli esikoiselle anoppi osti bora kombit ja en voi suositella. Käytettiin niitä 2kk mutta käytettävyys niin huono, että myytiin pois ja ostettiin käytetyt emmaljungat, jotka palveli paljon paremmin. Kolmoselle ostimme sitte Dorjan merkkiset vaunut ja nekään eivät mielestäni olleet kovinkaan hyvät. Nyt tälle neloselle ostimnme käytettynä brion kombit, jotka vaikuttavat hyviltä isoine ilmakumirenkaineen ja sisältää meille ehdottoman tärkeän ominaisuuden, eli metallisen tavarakorin. Emme autottomana perheenä halunneet kankaista tavarakoria, koska se ei kestä yhtä hyvin ja vaunuilla asioimme kaupassa ja kuljetamme kauppakasseja. Toinen ominaisuus jonka ehdottomasti halusin oli kova kantokoppa, joka on kesällä vilpoisa ja jota voi sitten kyläillessä käyttää vaikak varasänkynä.
Sitten niihin omiin ultrakuulumisiin, eli kaikki oli kunnossa ja koko vastasi viikkoja. Jonkin aikaan ultrattuaan täti kysäuisi, että halutaanko tietää sukupuoli ja myönteisen vastauksen jälkeen kuvassa oli äärettömän selkeä poikavauva! Poikauutinen, ei tullut yllätyksenä kun jotenkin koko ajan ollut "poikaolo". Ultraaja kysyi, että onko kotona tyttöjä vai pokia ja kun vastasin, että 1poika ja 2tyttöä niin tuumasi, että sittenhän se olikin pojan vuoro =)Niin ja tiedon pojasta voi lisätä listaan.
Jännältä tuntuu nyt ajatella että vatsassa on poika ja voin ostaa tavaroita sen mukaan, mutta samalla vauva muuttui jotenkin eritavalla todelliseksi.
Mutta nyt jätän muillekin tilaa kirjoitella ja toivotan kaikilel hyvää viikonloppua ja itsenäisyyspäivää!
-mimmuli&papu- rv.19+5
moikka
Mimmuli, onnea pojasta =))!Perhonen & minapieni, onnea ultrakuulumisista, laitetaan sulle minapieni kuudes - eikähän se ois niiku hyvä?? =)
Poquito Larva, ihanaa, että kaikki sujui hyvin ja voit nyt ainakin hetkeksi rentoutua =)
Tipzuli, mullakin maha hytkyy - sitä on ihana katella =))
Noomi, mä mietin kanssa noita Teutonioita, oon netistä lueskellut... Vaikea valinta on kyllä, mitkä vaunut ois hyvät... Ja tosiaan magnesium auttaa suonenvetoihin pohkeissa!
Pola, no sulla korkeet verenpaineet juu, otahan iisisti sitten =)! Ja kiitti zempeistä, on tää kutina varmaan ihan normii, mutta just tää huolen määrä kun koko ajan tulee jotain :/ - tosiaan pitäis kieltää toi google lailla, kun tulee joka asiaan sieltä tietoa etittyä ;D!! Jos jaloissa ois tukoksia niin siinä pitäisi tuntua myös kuumotusta - luin jostain ;D! Ja mullakin on noi Mamaliciouksen mustat äitiysfarkut, Kampin Vero modasta löysin... Ne on kyllä hyvät, paitsi venyneet farkkujen tapaan...
Omppulin äiti, ONNEA huojentavista tuloksista =)) ja nauti raskaudestasi nyt!
Omaa napaa, mulla olikin jo perjantaina labra! Koska soitin siitä kutinasta neuvolaan ja sieltä aikaistettiin viikolla labraa ja lisättiin sinne jotain kokeita! Ihanaa, että laittoi - niin ei tarvi sitten koko ajan olla huolissaan.. Maanantaina tulokset! Ja ihanaa muutenkin, että aikaisti sitä labraa niin vihdoin saan tietää vasta-aineet verestä! Ettei mun elimistö vaan ole alkanut kehittää niitä vauvaa vastaan, kun mulla on tää miinus-veri! Edellisen synnytyksen jälkeen olen saanut sen piikin mikä poisti kaikki plusverisen vauvan "plusaineet" mun verestä, niin sen vuoksi nykyään on harvinaisempaa että äidin elimistö alkaisi kehittää seuraavissa raskauksissa vasta-aineita... Mutta keskenmenon jälkeenkin pitäisi saada se piikki, mutta varmaan näistä samoista Helsingin säästöistä johtuen sitä ei enää anneta jos km on ollut alle rv8... Noh mulla oli joo alkio jäänyt rv7+3, mutta ei tullut ulos itsestään vaan huomattiin vasta rv9 ultrassa... Kumminkin mun kohtu ja istukka on "jatkanut" raskauden ylläpitoa ja toimintaa (kasvuaan) vaikka alkio oli jo kuollut... HUOH! No mutta onneksi maanantaina selviää tulokset ja taas hope so yksi huoli vähemmän!! Onko teillä kellään miinusveri??
Ja hei ihanaa kun laitatte mielipiteitä noista vaunuista!! Lisää vaan, hyviä ja huonoja kokemuksia?? Täältä saa sitten hyviä vinkkejä =))
fantasy&hope rv23+2/24+2
Moikkelis!
Joo, tosi hyvä, että laitatte kokemuksia vaunuista! Varsinkin selkeesti huonot kokemukset ovat tervetulleita, niin ainakin tietää, mitä kannattaa välttää. Moni asiahan on tietty makuasia, mutta jos nyt selvästi jostain merkistä useampi sanoo, etteivät vaunut kestä tai ovat muuten tosi hankalat, niin asiahan on harvinaisen selvä.Jennu ota tosiaan rauhallisesti, jos supistelee! Varmaan kannattaa välttää esim. liikuntaa toistaiseksi (no ehkä joku kävely ym. rauhallinen on kuitenkin ok).
Fantasy, kiva, että sait noin helposti lähetteet! Ainahan se on parempi, että asioita varmistetaan ja suljetaan pois ikäviä vaihtoehtoja. Tuntuu vaan tosiaan siltä, että nykyään säästöjen takia saa kaiken perustella tosi tarkasti, vaikka olisi esim. keskenmenoja takana tai muuten joku tuollainen peruste, niin kuin sulla miinusveri.
Toivottavasti nyt ainakaan ei ole ollut vaikutusta sillä, ettei sitä lääkettä annettu keskenmenon jälkeen!
Onnea kaikille myös ultrakuulumisista!
Ja hyvä, että Poquito Larvan raskas päivä sujui lopulta hyvin!
Omaa napaa: Meilläkin oli sitten rakenneultra. Sukupuoli tosiaan vahvistui, eli tyttööhän siellä. Todella vilkkaasti liikkui, ja sitähän oli kiva katsella.
Koko ei vastannut sitä 20+5 viikkoa, mutta se ei ollut mikään ylläri; varhaisultrassa eroa tuli viikko vähemmän ja koko ajan ainakin se neljä päivää vähemmän. Mutta ei ole kuulemma mitään syytä huoleen, tasaisesti on kuitenkin kasvanut koko ajan, eikähän mulla tosiaan ole kierto koskaan ollut sitä 28:aa päivää, minkä mukaan neuvola laskee. Eli kätilön mukaan eilen oli rv 20 +-pari päivää.
Oli kyllä mahtava tunne päästä tällä kertaa ihan rakenneultraan asti! Ja että kaikki näytti olevan hyvin. Ja nyt voidaan jo varmuudella sanoa, että ollaan päästy puoleenväliin ja ohi sen, mitä viimeksi. Jos siis nyt jotain käy, se on todella huonoa tuuria, eikä välttämättä liity mitenkään edelliseen keskenmenoon! No, ei tämä kyllä sitä tarkoita, että osaisin olla tästä lähtien huolehtimatta...
Tunnen nyt liikkeitä oikeastaan joka päivä, mutta välillä tuntuu, ettei ole tuntunut pitkään aikaan mitään. Sitten sitä taas miettii. Mutta tässä vaiheessahan on normaalia, ettei tunnekaan joka päivä. Tai niin ne ainakin sanovat.
Seuraava neuvola onkin kahden viikon päästä. Verenpaineita alan nyt seurata kotona, kun sain lahjaksi verenpainemittarin. Neuvolassa niitä on ihan turha mitata muutenkaan.
Ja varmaan sitten kaikki paperit saadaan täytettäväksi myös. Äitiysrahasta pääseekin sitten tappelemaan Kelan kanssa huolella, koska mulla on vähän spesiaaliasema osittain yrittäjän (YELin mukaan) ja osittain freelancerina (ne tulot pitäisi ottaa huomioon myös). Saas nähdä, montako kertaa tällä kertaa korjaavat laskelmia. Keväällä sairasloman yhteydessä vaadittiin vain kolme kertaa, eikä vieläkään mennyt ihan oikein, mutta sitten en enää jaksanut.
Että sellaista!
Voikaahan hyvin itse kukin!
Pola jotain rv20, kukapa sen tietäisi.
Moii..
Tänne taas kuulumisia välillä..Täälläkin on ihanasti jo vajaa pari viikkoa liikkeitä tuntunut ja koko ajan enemmän:)
Täältäkin kaikille onnea ultrakuulumisista itsellä siihen tosiaan vielä se pari viikkoa kun jaksais odottaa:/
Tuosta kun joku mainitsi että on ainoastaan 4d ultrana kaikki..niin tuli mieleen kun yksi tuttu kätilö siittä sanoi että se 4d ultra on kyllä hyvä ulkoisten rakenteiden näkemiseen mutta kaikki mitä rakenneultrassakin pitää tarkistaa niin näkee paremmin normiultralla mutta tiedä sitten..Seinäjoen sairaalallakin on normiultralaitteis se 4d toiminto mutta saa nähdä käyetäänkö sitä kun ekalla kertaa käytti mutta ei kuulemma kaikilla käytetä..
Vaunuista oli myös puhetta ja olenkin myös niistä täällä jokusen kerran puhunut ja mielipiteet on muuttunu useasti..Eli aluksi ihan ehdoton oli että emmaljungat käytettynä, mutta sitten tulikin sellainen olo että haluankin uudet vaunut ja emmaljungat liian kalliit ja jotenkin muutenkin tuntuu että kaikilla on ne emmaljungat eli jotain erilaista olis kiva..No tällä hetkellä ykkösenä on jovi moon vaunut ja muutenkin olen jotenkin tullut siihen tulokseen että jotkut jovit tai orat meille tulisi..Ne ei ihan pienimmät vaunut ilmeisesti ole mutta uskoisin että niillä ainakin pääsee täällä maalla kaikissa maastoissa:)eikä niitä kovin usein tarvitse ahtaa autoon koska ajattelin ostaa gracon rattaat jotka voi sitten ottaa ostosreissuille ym.eli niihin se turvakaukalo myös ja varmaan sitten myös voin ottaa yhdistä vanhoista vaunuista pehmeän kantokopan eli jos kauemmin liikkeellä ei vaavin selkä väsy kaukalossa:)Mutta tosiaan tuo mieli on aina välillä muuttunut niin katsotaan nyt mitkä vaunut meille loppuviimein ilmestyy:D Netistä kun etsii löytyy vähän liian monta vaihtoehtoa kun oikein alkaa tutkimaan:D
have ja sintti 19+5
Moi
... mahan kasvu valtavaa täälläkin. Vauva potkii jo tosi reilusti navan yläpuolella. Mihin ihmeeseen se mahtuu kasvamaan vielä 4 kk... Huh... Esikoinenkin sai eilen saunassa koetella vauvan päätä/ peppua. Oli ihan ihmeissään, että siellä se nyt tuntuu... Liikkeitä ei ole pojat päässeet tuntemaan. Pari kertaa esikoinen pitänyt kättään masun päällä, mutta eihän se silloin liiku, vaikka olisi sekunti aiemmin pitänyt hirmu jytää... Ihan tyypillistä ollut kaikissa raskauksissa, että "vieraan" laittaessa käden masulle, vauva hiljenee. Tosin onnistui mies näkemään ja tuntemaan pe-iltana potkuja.Ei tänne muuta... Liitoskivut melkoiset ja iskias iskenyt oikeaan pakaraan ja alaselkään. Muuten hyvä olo. Keittiön kaapit sain siivottua viikonlopun aikaan ja muutenkin hirmuinen tarve laittaa paikkoja kuntoon... Vissiin raskaushormonit laittaa jo pesän rakennus-viettiä ilmoille.
Ihanaa joulun odotusta kaikille huhtimasuille!
Velmutar rv 21+6
vähän väsynyt
moi,ollut viime yönä töissä, ottaa vähän voimille. masuvauva liikkui parin tunnin välein, toivottvasti ei totu siihen, ensiviikonloppuna uudelleen.
mies on tuntenut jo liikkeet, ja onneksi niin, sai vähän realiteettia tähän raskauteen. no jaa..onhan toi vatsa kasvanut, ja muka nenä levinnyt (en tykännyt laisinkaan).
pe oli ultra, kaikki oli hyvin. joutui vaan paljon vatsaa painelee ja heiluttelee kun vauvan pää oli ihan ihan alhaalla ettei saanut kunnon mittauksia. no saatiin sukupuolestakin selvää..mutta ollaan sovittu ettei kerrota ennen kuin ulos tulee 4kk vielä..mitenköhän pidän suuni kiinni...
tietoja olen nyt 25 viikon kuluttua 26v. ja toinen tulossa
-poika1v 20rv tasan
TIETOJA
Eli olen 31 v. ja kolmas lapsi tulossa.Tulee niin paljon viestejä, että voi olla hankala näitä tietoja joukosta poimia. Hitsi, kun vois muokata tätä tekstiä. Jokin lihavointi/ kursiivi/ alleviivaus selventäis kirjoitusta kovasti.
Hmm... Jostain vauva-lehdestä luin erään odottajan kuulleen, että levinnyt nenä tietää tyttöä. Ja tyttö hänelle tuli :)
Heippa mussukoille!!
Tää tuli just ultrasta ja voi rakkaus. On tää niin ihanaa :) Poika tulossa (saa laittaa listaan), saatiin oikein kuva kotiin missä kivekset killuttelee. Kaikki näytti hyvältä, koko oli vähän isompi, vastas 20+3 viikkoja, eli 4pv enemmän kun aiemmin sanottu :) Ihanaa ihanaa :) :)Istukka etuseinässä, joten vähän vaimentaa liikkeitä, mitkä kyllä jo tuntuu. Jätkä kun on kova punkemaan :)
jennu1 19+6/20+3 (ja kumman mukaan täs nyt edetään, alkuperäisen vai ultran antaman??)
lisään teille kuvia jälkeenpäin :)
Maanantaita
... sorry ...Maanantaita
Jennu1, ONNEA pojasta ja hyvistä ultrakuulumisista =))Velmutar, Ahhahhaa levinnyt nenä=tyttö - hauska =))
have, juuh netistä tosiaan löytyy ihan liian paljon vaunu vaihtoehtoja - mä kanssa jo ihan sekaisin ;D
Pola, joo sain yllättävän helposti lähetteen, mutta varmasti vaan sen takia kun olin menossa muutenkin verikokeisiin... En varmaan muuten ois saanut... Ja hei ihanaa, ONNEA "pahimman ajan" ylityksestä - nyt nauttimaan raskaudesta nainen!! =))
Omaa napaa, Mullakin on ihan valtava maha :O - kohta samankokoinen mikä oli esikoisen kanssa viimesillään, että apua... Yritän laittaa mukaan kuvan, se on kyl vähän kaukaa - mutta antaa ehkä vähän osviittaa... Myös rintavarustus tosiaan kasvanut kahdella kupilla, että ihan etukenossa mennään ;D!
Neuvolasta, että soitin tänään tulokset verikokeista ja hemoglobiini oli 131 ja maksa-arvot oli ookoot, kutinan takia otetut! Veren vasta-aineen tulokset tulee myöhemmin... Eli voi huohahtaa taas ainakin hetkeksi =)! MUTTA arvatkaa mitä, mulla on seuraava neuvola vasta tammikuun 29.päivä, jolloin olen rv31+1/32+1 :O! Eli se on mun KOLMAS neuvola, huh huh! Tätä tahtia käyn koko raskauden aikana 4 kertaa neuvolassa, kun esikoisen kanssa kävin 17 kertaa... Helsinki tosiaan säästää! Ensimmäinen lääkäri on kyllä välissä, joulukuun 30.päivä, onneksi... Niin saa ensimmäisen kerran tietää kohdunsuun tilanteen, kun on noita supistuksia vähän ollut kumminkin...
fantasy rv23+4/24+4
Vähän toi neule roikkuu tosta selästä.. Tää on vasta mun eka "mahakuva" ja tääkin on otettu viime viikonloppuna pikkujouluista... Pitäs varmaan ottaa enempi...
Kuvaa ja puoliväliä
Moni muukin on laittanut nyt kuvia niin ajattelin laittaa myöskin ja mulla on ihan jättimäinen maha myöskin ja niin oon unohtanu sen et tuonne saa laitta et esikoista odotellaan:)kuva otettu tänään.Mutta nyt siis taa yksi ihana etappi tänään eli tasan puoliväli:)toivottavasti onnistuu laittaa kuva..

Heippa kaikille!!
Listaan voipi lisäillä, että mulla ikää 27-v ja toista odotan, poika siis tulossa!!Ihania masukuvia :)
Uskomatonta, kuinka nopeasti aika on mennyt, moni meistä jo puolivälin ylikin!!!
Meinaako kovin moni toista/kolmatta odottava ottaa äitiyspakkauksen? Mä päädyin ottamaan sen rahana, vaikka pakkaus kyllä ainakin mun mielestä paljon arvokkaampi, mutta on aika lailla kokonaan tallessa ed odotuksesta saamani pakkaus (sain sen v-05)
Mä jouduin nyt jäämään sairaslomalle, kun alkoi töissä supistelemaan, osa jo suht kipeitäkin. Neuvolassa ei juuri kantaa terkkari ottanut, mut tänään kävin yksityisellä ja määräsi huilailemaan. Mitään muutoksia ei ollut, ONNEKSI!!! Mutta pitää levätä.
Sen verran tutki "ohimennen" vauvelia, että kaikki kunnossa, vettä normaalisti.
Kyllä helpotti, kun aina sitä miettii ettei vain mitään tapahtuisi kanavassa...kun vielä on aikaa tuohon maalis-huhtikuun vaihteeseen.
Me ostettiin jo vaunut ja turvakaukalo :) Ehkä vähän (paljon) aikaista, mutta saatiin hyvä tarjous juuri niistä mitkä haluttiin!!
Eli Emmaljungan Cerox2.0, mustat ja quadrolift sekä topattu jalkapeite.
Noi on mun mielestä aivan ihanat :)
Ja kaukalo on MaxiCosi, koska meillä ennestään jo nuo Quinny zapp`it niin niihin saa kaukalon kiinni.
merili &möhkö 22 +5
Uusi viikko taas
Morjens!Jaahas, joulu lähenee uhkaavasti! Pitäis varmaan noi kortit kirjoittaa ja laittaa postiin...
Onnea kaikille rakenneultrassa käyneille!
Omppulin äiti: huh helpotus!! Nyt nauti!!
Pampa ja merili: ottakaahan iisisti siellä!
Poguito_Larva: miten se leikkaus meni? Tai mikä siinä oli tarkoituksena? Miten ihmees sait pidettyä pojan "liikkumattomana"??!! Tuntuu että tuon 1v11kk elohopean kanssa tuntematon termi... Mites te olette jo kaikki vauvasälät poistaneet ;-) Meillä vielä tallella...
Fantasy: joo, siis tää Hgin systeemi on kyl niiiin mätä. Mulla on jo 3. neuvola (lällällää!) ens ti. Saas nähdä koska sit on seuraava. Tai se eka lekurikäynti. Tai se mulle pakollinen sokerirasitus (omat läskit+ikä plus molempien vanhempien diabetes)... Pitäis varmaan se pissanäytekin viedä labraan, mistä ne kattoo mahdollisia tulehduksia, esikoisen aikaan mulla oli koko ajan joku tulehdus tuol alapääs (ei oireita, mutta aina oli vaan).
Ihania masukuvia :-D
Vaunuista: mulla oli esikoisen kanssa jotkut miehen duunikaverilta saadut (ne oli ostanu kiesit Latviasta muistaakseni...) ihan peruskärryt. Kova koppa (hyvä, koska voi käyttää tosiaan matkasänkynä, huono, koska painaa paljon jos joutuu roudaamaan), sellaiset kovat pyörät (hyvä, koska ei puhkee) ja sai rattaat myös niistä (ei tosin tullut enää tuossa käytössä kuin muutaman kerran käytettyä, koska hankittiin pienemmät matkarattaat).
Nyt pitää sit vissiin ostaa ne tuplat. Sellaisesta merkistä ku Babywelt olen kuullu hyvää: kapeat (en ole tosin viel mitannu meidän ulko- ja vaunuvaraston ovia) ja saa molempien muksujen osiot säätymään erikseen ja ihan pystyyn istumaan saakka ainakin toisen.
Krampeista/suonenvedosta: kuulemma merisuola auttaa myös. Eli sellainen yksi "kide" naamariin niin pitäis jeesata? En ole kokeillu, välillä yöllä kyllä vetää suonta mutten jaksa nousta sängystä mitään suoloja etsimään...
Äitiyspakkauksesta: mä olen kyl aikeissa ottaa. Vaikka kaikki esikoisen tavarat on tallessa, mutta ehkä kuitenkin silti. Tai ehkä pitäis tehdä inventaario ja päättää vasta sitten... Siel oli kuitenkin silloin pari vuotta sitten ihan julmetusti niitä narubodeja, joita mä en ainakaan jaksanu yhtään käyttää (siis solmia...). Muutoin kietaisubodyt hyviä, mut neppareilla mieluummin. En oo kyl käyny Kelan sivuilla kattelees, millainen setti olis tulossa. Vuoden 2009 paketti kai saadaan.
Kävin aamulla uimassa ennen töihin tuloa. Hitsi kun nousi sielt altaast, ni tuntui että painaa joku 1000 kg (ei kaukana todellisuudesta, heh). Ja miten uimisesta voi tulla niin armoton pissahätä, imeytyykö se vesi muka siinä uidessa tonne kroppaan häh??!!
Mua vaivaa armoton närästys... Kahvia juon enää kupillisen päiväs. Voikohan väsymys lisätä närästystä? Vkonloppuisin ei närästä lainkaan niin paljon kuin vkolla. Vai johtuuko "työnteosta", hah haa! En oo mitään lääkkeitä siihen viel ottanu (eli selvittäny mitä sais ottaa). Pepcid on tepsiny aiemmin, mut en tiedä saako sitä nyt syödä (tuskin). Mut kylmä maito auttaa ja siitä saa myös kalsiumia samalla.
Jaa, nyt loppuu lätinä täällä. Paitsi sen sanon, että tulis lunta... Edes vähän... On niin pimeää :-(
T: Miukkis ja perttikalervo rv 21?
Kroohpyyh...
Voi tsiisus että voikin väsyttää. Mistähän sais ylimääräsitä enemrgiaa?? Motivaatio kouluhommiin on nollan luokkaa, tekis mieli vaan nukkua (ainakin nyt). Saisi aurinko edes hieman pilkahtaa niin sekin jo piristäisi :).Olin tänään konrtollilääkärissä, taas. Viikko sitten olin viimeks ja silloin sain lähetteen ultraan pehmenneen kohdunduun takia. Lähete kuitenkin peruttiin jostain syystä ja määrättiin uusi kontrollilääkärikäynti, joka siis oli tänään. Tilanne oli edelleen sama kohdunsuulla ja kohdunkaulan pituus oli n. 3cm, mikä lienee ihan hyvä.
Nyt vaan pitää ottaa rauhallisesti ja tilannetta seurataan. Seuraava lääkäri on 2 viikon kuluttua. Jos supistukset lisääntyy/pitenee niin sitten täytyy mennä synnytysvastaanottoon tarkistusultraan. Sellaista.
Ihania masukuvia!! Totta tosiaan on aikas hassua että se aika on sittenkin mennyt eteenpäin :D. Onkohan täällä kaikki jo ihan hyvävointisia? Toivottavasti kellään ei pahoinvointi/oksentelu jatku enää.
Puhetta on ollut kantoliinoista ja repuista. Itselläni oli esikoisen aikaan käytössä kantoliina (hug-a-bub, vai miten se nyt kirjoitettiinkaan) ja voin erittäin lämpimästi suositella kyseistä liinaa. Oli kylä itsellä kovassa käytössä ja pienen harjoittelun jälkeen todella kätevä. Alukis ajattelin, että osaankohan ollenkaan käyttää minkäänlaista liinaa vai saanko itseni umpisolmuun sen kanssa :D. Mutta tuo oli ainakin helppo ja yhtä sidontatapaa käytin vaan, en edes muista nyt oliko siinä mahkuja tehdä edes kovin montaa eri sidontaa...
Hintavahan tuo oli, n.80 euron luokkaa nelisen vuotta sitten, mutta hintansa arvoinen kyllä.
Josko nyt sais jotain kouluhommia tehtyä, vai meniskö vaan lepäämään...heh.
Pampa rv 23+4
Heipsistä!
Kyllä ne helsingissä säästelee. :/ Mä oon käyny joulukuun jälkeen 5x neuvolassa ja 2x lääkärillä.Joudun menemään neuvolaan tarkistukseen ylihuomenna kun töissä tuli kivuliaista supistuksia. En hetkeen pystyny seisomaan suorassa. Tosin johtui varmaan kun piti yhtä raskasta pappaa nostaa vessassa, pienessä tilassa, huonossa asennossa. Puhelimessa neuvolan täti antoi mulle sit nostokiellon, mutta miten mä teen sit töitäni jos en saa yhtään nostaa? Oon siis vanhainkodissa töissä ja nostoja tulee jatkuvasti. Eikä suppareita oo muuten tullu. Kyllä mä töitä teen normaalisti jos ei supistuksia tuu enempää. Jätän vaan ne raskaimmat nostot muille (tosin jotkut työkaverit valittaa siitä kuitenkin). Haluan kuitenkin ne joululisät palkkaani :D
Mites onko muilla työt onnistu? Jos ei motivaatiota lasketa :D Milläs alalla täällä muuten porukka on töissä? Jotkut onkin jo kertonu.
Koiristakin oli joskus puhetta, niin itseltä löytyy kaksi puhdasta SEROPIa :D Pieni ja keskikokoinen. ADHD ja itse rauhallisuus. Nuori (5v) ja vanha (13v). Musta ja vaalea. Ovat kuin yö ja päivä =) Koirat on molemmat kulkukoirat.com:in kautta tuotuja Espanjan kaunottaria =)
Pinnasänky ja hoitopöytä on tänne jo hommattu. Yhdistelmävaunuja on tarkoitus lähteä hakemaan joku päivä kun ehtii. Ostetaan Carena Free-yhdistelmärattaat. Ihan perusmalli jonka olen kuullut että kestää.
Meinaatteko muuten ottaa syntymättömän lapsen vakuutuksen? Me ajateltiin sellainen ottaa, jos jotain sattuu.
Työkaveri sanoi töissä, että 'kylläpä sä oot iso' :D Vaikka mulla onkin jo aikas iso maha, niin onhan se aina ihana kuulla toisen suusta millainen ryhävalas sitä on :DDD
Ajantappamista
Alkaa vähän käydä aika pitkäksi kotona, joten meneehän se näinkin "höpötellen"...Vitsi, kun ei heti vastaa, ei enää muista kenelle ja mitä piti vastata....
Kiva lukea muiden kuulumisia ja nähdä masukuvia (ja todeta, että huh, on muillakin isoja mahoja =) )
Vaunuista yms tarvikkeista: Meillä on tyttöjen vanhat Emmaljungan perusyhdistelmät tallella. Luulen, että niillä mennään. Hoitopöytää olen miettinyt, meillä oli aiemmin pesukoneen päällä alusta, mutta nyt kone on alakerrassa ja sinne ei kyllä tule lähdettyä jokaiseen vaipanvaihtoon... Tosi paljon olen säilyttänyt tyttöjen vanhoja tavaroita ja vaatteita, joten periaatteessa ei mitään juuri tarvittaisi, mutta shoppailuholistina (kuka, minäkö muka..?) kauhea himo olisi kaikkea ostella... Mies tykkää hyvää... =)
Äitiyspakkauksen taidan ottaa, vaikka niitä on jo kaksi ennestään. Kiva sitten lapsille myöhemmin antaa "oman vuosikertansa" kamppeet.
Joku kyseli pahoinvointitilanteesta... Luulin jo että oksentelu olisi ohi, mutta ei... Nyt tosin enää oksennan aamuisin, kun ekat n. 17 viikkoa oksensin tyylillä 24/7... Toivottavasti muilla on parempi tilanne??
Kurjaa, että aika monella on noita supistuksia. Niistähän itsekin kärsin heti kun jotain vähänkin teen. Saikku siis jatkuu vuodenvaihteeseen, mutta en usko sittenkään olevani työkykyinen. Eihän se työnkuva mihinkään kuitenkaan muutu...
Ja vielä vähän lisää omaa napaa (sorry)... rupesi niin tökkimään, että pakko purkaa jollekin... AARRGGG! Olemme menossa vuodenvaihteessa naimisiin ja vieraiden ilmoittautuminen on parhaillaan menossa. Kun kutsussa lukee vain yksi nimi, niin eikö se kaiken järjen mukaan tarkoita vain yhtä ihmistä??? Ärsyttää kun ihmiset ilmoittavat itsensä lisäksi myös avecin, vaikkei avecia ole kutsuttu. Sanopa siinä sitten kohteliaasti, että sorry, sun kutsu kyllä oli vain yhdelle... Eihän siinä muuten olisi ongelmaa, mutta kun tilat yms on muutenkin tosi tiukasti mitoitettu ja nämä avecit ovat ihmisiä, joita ei edes tunneta. Niin, möhömahana siis lyllerrän häissäni... ei ehkä maailman viisain valinta =)
Mindis ja maha 21+3
eipä täälläkään kummempia..
Eilen oli sitten ultra..kaikki oli kunnossa ja sukupuolesta sanoivat, että ei näy ulkoisia sukupuolielimiä, joten joko on todella ujo poika tai sitten tyttö, joten taitaa nyt olla tulossa sitten tyttö...taas eli siis kolmas tyttö meille. Kai sen voi tonne kirjoittaa, olen aika varma että tyttö on :)Fantasy kyseli, onko jollain negatiivinen veri...mulla on B neg.
JA joku kyseli millä alalla kukin on...itse olen hoitoalalla ja toivottavasti jaksan/pystyn olemaan helmikuun puoliväliin asti töissä, sitten jää lomalle ja suoraan siitä sitten äitiyslomalle.
Supistuksia täälläkin välillä on, mutta ei kivuliaita joten ei kai huolta...ilkeeltä vaan tuntuu ja varsinkin eilen kun rakko oli ihan täynnä ja piti sinne ultraan mennä.
kolmasunelma 19+6
Heipähei!
Ihanaa lukea teidän ultrakuulumisista :) onnea tytöistä ja pojista!Supistuksia tuntuu tosi monella olevan.. Itsekin parin viimeisen viikon aikana alkanut niihin kiinnittää huomiota. Välillä tuntuvat tulevan ihan levossakin.. Itse kuitenkin uskon kaiken olevan kunnossa, koska eivät ole kivuliaita. :) mutta koittakaa pärjäillä niiden kanssa ja ottakaa tarpeeksi rauhallisesti.
Sain tänään flagyl-kuurin tulehdukseen tuolla alakerrassa. Toivottavasti tepsisi!
Hitsi kun aikaa menee niin nopeasti. Tänään tuli täyteen rv 21! Ihanaa kyllä. Ens viikon jälkeen alkaakin sitten jo joululoma. Loma varmaan menee nopeasti, ja sitten onkin jo tammikuu. Joululahjat edelleen melkein kaikki ostamatta, ja mietinkin, että lähtisin huomenna katselemaan josko jotain kivaa löytäisin (:
Meillä on jopa kolmas neuvola ensi viikolla, jeejee! Saa varmaan sitten sen ajan kanssa sinne neuvolalääkärille.. Eiks ne siellä sit tarkista kohdunsuun tilanteen? Ja ihanaa, pääsee sen äitiyspakkauksen tilaamaan, en malttaisi odottaa, että saadaan se. Hih.
Vaivaakos muita hikoilu? Itse olen muutenkin sellainen, että hikoilen vaikka en edes tekisi mitään.. Nyt raskausaikana huomannut, että tosi usein on hirveä kuuma ja tuntuu melkein kun housutkin olis ihan märät. :/ tosi inhottavaa. Ei oikein tee mieli lähteä bussiin istuskelemaan tai mitään. Ja sit taas välillä on hirveä kylmä, et oikein tulee vilunväristyksiä.
Huh, sellaista tänne tänään!
Me ja murmeli rv 21, sydän.
Närästyksestä
Miukkis, mulla alkoi kanssa viime viikon aikana närästellä ja lauantai-iltana oli oikein kunnon närästys ylävatsakipuineen kaikkineen.Närästyslääkkeitä voi käyttää raskausaikana. Niistä ei pitäisi olla mitään haittaa. Mullakin on nyt Rennietä siltä varalta, että tulee jonain päivänä yhtä kova närästys kuin vloppuna.
- Noomi 23+0 -
Heissulivei.
Oltiimpa sitten rakenneultrassa eilen :D ---> Uusi aika ensiviikon maanantaiksi. Ei saatu sitten millään ultrattua kaverin sydämen suuria suonia, kun ei suostunut liikkumaan(lue: vaihtamaan asentoa niin ettei koko ajan olisi yrittänyt tyrkkiä ultralaitetta pois ja käsiä kasvojen ja rinnan eteen ;D)saatikka vaihtamaan asentoa niin että olisimme saaneet mukavan profiili kuvan, ehei ei meidän Rauli. Emme myöskään saaneet sen tarkempaa tietoa sukupuolesta, sillä myös jalat pysyivät visusti kiinni, koko ajan :D . Laittoipa tohtori minut vielä juomaan vettä ja kävelemään jotta vaihtaisi asentoa, mutta ei niin ei. Jotenka, tässä nyt jännätään edelleen, mutta tyttöä veikkailisin. Muuten oli kaikki normaalisti ja kaveri kehittynyt päivälleen niin kuin kuuluu, vastasi viikkoja grammalleen. Eli 21cm ja 435g . Pitkät oli kätöset ja jalat ihan kuin vanhemmillaankin.Närästystä on täälläkin, tosin se ei ilmene kuin erittäin happamina röyhtäyksinä. Vähän ellottaa, kun röyhtäisee ja koko suu on täynnä jotain ektoplasmaa :D joka maistuu edellispäivän ruoantähteille ja vatsanesteille, yökh. Olo on kuin märehtijällä. Pylly on kuin seitsemän leivän uuni ja leukojakin on ilmestynyt kummallisesti moninkertainen määrä :D . Painoa minulle onkin kertynyt ruhtinaaliset 7 kg. Kääks!Vieläkin harmittaa se alkuraskauden mässäily tupakan himoon.
Enää ei ole supistellut, kiitos sairasloman jota lääkäri määräsi viikoksi :) . Liitoskivutkin ovat jo hieman hellittäneet, tosin edelleen tekee iltaisin kipeää kun kyljellään makoilee tai on istunut kauan.Olen kuitenkin selvinnyt jo monta päivää ilman panadolia, jee!
Rauli on kova touhuamaan, nyt on avokin bongannut jo liikkeet vatsan päältä :) . Iltaisin köllitään sohvalla/sängyssä niin että avon käpälä on masullani ja siellä Rauli touhuaa kuin Spiidi Gonzales konsanaan :D .
Olen miettinyt noita vauvanvaunu ja muitakin tavarajuttuja, mutta edelleenkään en uskalla mitään hankkia. Ainoa asia mikä koko asunnosta muistuttaa vauvan tulosta on tahraton keittiö ja ystävältä saadut tuliaissukat :D .En vain uskalla. Lupasin itselleni että helmikuussa sitten tehdään rytäkällä kaikki ostokset kun Raulilla on jo erittäin hyvät mahdollisuudet tähän maanpääliseen elämään kohdun ulkopuolella. Kenties olen taikauskoinen tai vainoharhainen mutta joka tapauksessa.
Hyviä ultrauutisia vain pukkaa täällä meidän osastolla, lämmittää sydäntä. Toivottavasti omatkin uutisemme sitten loppujen lopuksi positiivia :).
Miten te olette ajatelleet jouluruokien suhteen? Toisilla palstoilla ihmiset skitsoilevat glögin juomisesta ja juustoista kun taas jotkut ottavat tilanteen aika rauhallisesti ja maalaisjärjellä. Itse olen juonut glögiä, mutta juustoja en ole hirmuisesti syönyt, jonkun verran fetaa ja mozarellaa mutta homejuustoja en ole uskaltautunut... Joulun kohokohta on minulle aina ollut juustopöytä ja kylmäsavulohi. Taitaapi tänä vuonna jäädä aika latteaksi tuolta osalta. Muutenkin olen hieman hermoheikko näiden safkaamisieni suhteen. Karkkia kyllä söisin vaikka ja kuinka vaikka tiedän että sokeri on pahasta. Olen selkärangaton!
Jaksamisia supistuksiin ja joulunalusaikoihin kaikille tasaisesti ja suloisia vointeja! (Eikä naiset sitten rasiteta liikaa itseään kammottavilla jouluruuhkaostoksilla)
Ai niin, tässä niitä tietoja:
TYKS TURKU 25v esikoinen ja 55% tyttö :DD
Matilda ja Rauli21+5
iltapäivää!
Mä muuten myös kuulun vereni puolesta negatiivisiin, siitä kun on ollut puhetta. Mietinkin että koskahan on seuraava verinäytteen anto, vasta kerran oon nyt käynyt.Jouluruuista:
Mulla on jo toinen joulu perätysten kun välttelen juustoja ja raakoja kaloja.. ei tee mieli ottaa riskiä, vaikka mieli tekis maistaa ainakin. Jos sit ens jouluna.. Valkohomejuustoa tekis niin kovasti mieli ja graavi- ja kylmäsavulohta. Varmaan ens jouluna sit syön itteni ihan ähkyyn noilla.:D Punkkua meni lasillinen ruuan kanssa itsenäisyyspäivänä ja aion suoda saman ylellisyyden itselleni myös jouluaterialla jos vain siltä tuntuu.
Nyt tästä raskaudesta alkaa ehkä pikkuhiljaa nauttimaan. Vauveli liikkuu paljon ja tuntuu todelliselta. Vatsa erottuu eikä enää näytä vaan lihonneelta. Ja kun vielä vauva sai "terveen paperit" niin voi olla aika huoletta.
Liitoskipuja löytyy täältäkin ja välillä tuntuu että lonkista muljahtaa jalat irti jos on ollut koko päivän jalkojen päällä tai joutunut kantamaan poikaa tavallista enemmän. Onneksi yleensä ehtii päivällä levätä jonkin hetken.
Ammateista:
Olen toista ammattia opiskeleva ja tällä hetkellä siis kotona alle 1v:n kanssa, tästä ei saikkua saa vaikka kuin supistelis tai muuta. Täytyy toivoa että jaksaa loppuun saakka, kovasti mietityttää mitä sitten jos en pysty hoitamaan lasta kotona.. joutuuko päiväkotiin tai joutuuko palkkaamaan lastenhoitajan kotiin. Ehkä mietin liikaa, varsinkin kun ei ole ollut kipeitä suppareita ja levolla korjaantunut muutkin vaivat vielä.
Täälläkin karkki maistuu, painoa ei onneksi ole tullut samaa tahtia kuin viime kerralla.. Paha kun joka puolelta satelee karkkia ja muita herkkuja nyt joulun aikaan. Ei niitä voi oikein välttyä syömästä kun niitä on koko ajan saatavilla ja nenän edessä tyrkyllä.:/
Haluan kyllä ehdottomasti kaikista ylikiloista eroon heti kun mahdollista!!
Mitähän muuta piti.. täytyy palata myöhemmin asiaan.
Huomenna kurkkaamaan vauvelia ultraan.=)
Omppulin äiti rv ehkä 20 jotain
MUOKS:
Ä-pakkauksesta piti vielä sanoa, että ei aiota ottaa. Edellisestä jäi melkein kaikki vaatteet käyttämättä, toppahaalarikin aivan koskematon.. Ja vaatteita on laatikot väärällään muutenkin, samoin tarviketta kaikenlaista.
joulun odotusta
Täälläpä taas. Tovi vierähtänyt. Tänään oli rakenne ultra. Kaikki ok. Jännitti kyllä kamalasti. Vaikka vauvelista tutkittu istukkanäyte ja vielä dna:ta myöten, joten senkin puolesta kaikki hyvin.Mukava oli kattoo kun pikkunen siellä liikutteli jalkoja ja käsiä niin vilkkaasti. Aukoi suutaan ihan kun olisi halunnut jotain sanoa =)
Kaikki tuntuu aina vaan todellisemmalta kun vauveli kasvaa.
Poika tosiaan on tulokas ja toinen raskaus(esikoinen tyttö) ja ikää mulla 28. Huomasin, et sellaisia tietoja lisätty tonne alkuun. ja Kuopio paikkakunta..
Jouluruuista: Itselläni ollut kamala suklaanhimo koko ajan ja oon yrittänyt syödä sen sijaan porkkanoita ja mandariineja huonolla menestyksellä. Karkkia ei niinkään tee mieli. Ahdistaa kun ei voi syödä kalajuttuja eikä juustoja. Valkohomejuusto lemppari mulla. Viime joulnakaan en voinut syödä kun esikoista odottelin. No onneks on monia muita herkkuja kuten lanttulaatikko ja kinkku, herahtaa ihan vesi kielelle kun noita ajattelee.
Tässä raskaudessa tullut painoa vasta pari kiloa kun edellisessä oli tässä vaiheessa tullut jo 4-5 kiloa. No äkkiä ne kilot taas karisee esikoisen jälkeen kaikki raskauskilot 17 kiloa lähti pois kuin itsestään. Luotan imetyksen voimaan =)
Mulla vielä edessä vko:n 28 uä ja synnytystapa-arvio viikolla 36, et ultria vielä tiedossa..
Mut palaamisiin ja toivotaan lunta :)
Tippu rv 20+0
Ruoista
Mä en ole kyllä osannut kovaa stressiä ottaa ruokiin liittyen. Brie-juusto on myös mun herkkua ja esim. Valion (kevytkin versio!) Brie on tehty pastöroidusta maidosta ja on suomalaista. Eli mä oon kyllä syönyt sitä ihan niin kuin muulloinkin. Listeriariskihän on ymmärtääkseni se, mitä juustoissa pelätään ja kyllä niistä suurin osa on nykyään pastöroidusta maidosta valmistettuja eli suurta hätää ei pitäisi olla.Ja mitä siinä glögissä nyt muka on?
Melkein kaikkia kalalajejakin voi syödä, kun syö kohtuudella. Ne on lähinnä ne tyhjiö- ja suojakaasupakatut kalatuotteet, joissa on listeriariski ja hauki on kai kalalajeista ainoa, jota ei suositella syötäväksi raskausaikana ollenkaan. Kirjolohelle ei ole esim. mitään syömisrajoituksia.
En tiedä teistä muista, mutta itelleni yritän aina muistuttaa, että raskaus on luonnollinen asia ja raskaana olevia naisia on ollut kautta aikojen. Tää syömisasia ja monet muut nykypäivän suositukset ja rajoitukset raskauteen liittyen tuntuu kyllä välillä liialliselta hössötykseltä.
Oma kokemus on sekä normitilassa että raskaana se, että jos kieltää itseltään jotain, just sitä tekee mieli. Eikä suklaa ja karkki nyt mitään armottoman vaarallista syötävää ole!
Ite vedän rajan siihen alkoholiin. Sitä en raskausaikana ota, koska turvallista käyttörajaa ei tiedetä.
ilmoittaudutaan...
Sunnuntaina alkoi mahdoton pääkipu. sitä kesti maanantai-iltaan jolloin menin päivystykseen ja siellä lääkäri antoi vain panacod-reseptin ilman sen suurempia diagnooseja. lääkettä en aio ottaa kun vain hätähätä tapauksessa sen sisältämän kodeiinin vuoksi. sain ainakn nukuttua yön. tiistaina olin sokerirasituksessa ja ei ole koholla.Joten mysteeripainonnousu ei selvinnyt. tähän päivään saakka minulla on tullut siis 15kg lisää. kyllä aivan oikein. 15kg rv 23 mennessä. herkkuja en ole mässäillyt, karkki-kaksi päivässä. olen syönyt terveellisesti, liikkunut ja muuta mutta ei auta.
Jouluruuista. en aio jättää pois herkkuani, eli graavilohta. Niin kuin Noomi sanoi että raskaana ollaan oltu iät ja ajat eikä silloin olla pelätty a-vitamiinia tai listeriaa.
Huomenna toinen rakenne, jokohan mahapeitteeni on poistunut edestä että näkee syämen suonet.ja varmistuisi sukupuoli.
liikkeet tuntuu ja näkyy reilusti naan yläpuolella. sf oli eilen 26 joka vastaa rv28...
nyt syömään, appelsiinia :)
EsteriArmas 22+5
Edellinen 1 2 3 Seuraava Viimeinen
» Odotus
Uutta vauva.fi:ssä
Uusimmat keskustelut
- > Jaksan yhä uudestaan ihmetellä, miten ihmisestä tulee lihva
- > Tiedän miksi jotkut lihovat
- > Uskaltaisitko ottaa asuntolainaa 30.000€, jos vain mies
- > Muiden lelujen suuhun vieminen
- > Kampelafileet tarjouksessa Cittarissa. ostaisitko vai onko ihan roskakamaa?
- > Paljonko teidän reilu 1vuotiaat osaa puhua?
- > lapselle paremmat vaatteet päälle kun lähdetään kaupoille lauantaisin?
Uusimmat blogikirjoitukset
- > Kaksinpeliä
- > Jono ei liiku
- > Maha ei estä liikkumasta
- > ”Ihan hyvin meni”
- > Syksy
- > Täällä taas
- > Lomailua lasten ehdoilla
© Sanoma Magazines Finland Oy - käyttöehdot

Helsinki
6 m/s