![]() Keskiviikko 23.5.2012 - Lyydia, Lyyli
|
REKISTERÖIDY |
Keskustelut
Näille alueille voit kirjoittaa rekisteröitymättä
» Aihe vapaa
Näytä viestit peräkkäin | Näytä viestipuu
Viesti
Paljonko OKT:n rakennuttaminen maksaa?
Onpa tosi helppo ja yksiselitteinen kysymys :)Löytyykö netistä mitään laskuria tms. jonka avulla voisi arvioida, paljonko OKT:n rakennuttaminen maksaa? Ja nimenomaan rakennuttaminen, itse ei osata tehdä oikein mitään joitain pikkuhommia ja raksan siivousta lukuunottamatta.
Riippuu tietysti koosta ja sijainnista ja materiaaleista jnejne, mutta kiinnostaisi silti kuulla, millä summalla tällä palstalla pyörivät ovat saaneet tönön pystyyn. Ja vain itse rakentaminen, ei tontin hintaa tähän.
Ollaan etsitty pidempään meille sopivaa kotia ja ei sellaista vaan tunnu löytyvät, ainakaan meidän budjetilla. Yksi himoittu 5h myytiin tosta justiinsa melkein hintaan 500 000e ja sillä summalla luulisi jo jonkun talonkin rakentavan. Nyt lähistöllä myydään kiinnostavaa tonttia kohtuu(?) hintaan, ja mietitään, oisko meistä rakennuttajiksi. Mutta miten niitä kustannuksia voisi etukäteen arvioida?
Toiveena siis 5-6h+muut tilat, n. 150-170m2, kahdessa tasossa, mieluiten kivitalo (taitaa olla puista kalliimpi, mutta kuinka paljon?). Alueena pk-seudun lähikunta.
Ja onko talopaketeilla ja arkkitehdin suunnittelemilla miten iso hintaero?
Kuten kysymyksistä huomaa, ei tiedetä asiasta vielä yhtään mitään, kiva, jos joku osaa jeesata alkuun.
Kaikenlaiset ajatuksen rakennuttamisesta ovat tervetulleita, samoin saa suositella talopaketteja!
Vastaukset
lisään vielä
että meidän katto budjetille voisi olla n. 250 000e. Rakennuttaako sillä hinnalla jo jotain?Minusta tuo 500 000 Euroa on aika paikallaan, jos tontti on kalliimpi.
Tylyltä kuulostaa, mutta ei kai noita hintoja ihan hatusta revitä vaan ne perustuu tasan siihen, paljonko vastaavan rakentaminen maksaa kaikkineen, kun jokainen euro on lopuksi rivissä, jota siihen upposi pihakivetyksiä myöten.Mitä sinun budjettiisi tulee, niin 250 000 Euroa ilman tonttia? Sanoisin, että ilman tonttia saat minimin. Siis puutalo, perusratkaisut, neliöt niukat ja paljon itse työtä. Neliöistäkin täytyy nipistää. Laske sen mukaan, että riippuen omasta työstä (amatöörin työ ei koskaan ole niin merkittävää, vaikka säästöä onkin) 1700-2000 Euroa/m2 ja siinä tosiaan kaikki neliöt. Varastot ja muut lämpimät aputilat täytyy laskea myös neliöihin. Kivitalot on taas kalliimpia. Niiden rakennusaika on pyöreästi tuplat puutalon rakentamiseen ja sitä myöten kallis rakennussähkö, korkotappiot jne. kallistaa ratkaisua entisestään. Lisäksi se vaan maksaa ihan rakentamiseltaankin enemmän. Kivitalot on tyyriitä. Veljeni rakensi kivitalon 3 vuotta sitten. Laadukas talo ja mm. maalämpö, mutta ei mitään ylikalliita kotkotuksia, neliöitä lämpimänä 220 ja päälle pieni varasto ja autokatos. Rahaa meni tontin päälle 420 000 Euroa ja itse teki kahden vuoden ajan kaikki illat, lomat ja jopa joulupäivän ja juhannuksen duunasi raksalla. Onkos se nyt ihme, että hänkin haluaisi talostaan 500 000 Euroa, jos myisi? Ja siihen hintaan jäisi oma työ täysin ilmaiseksi. Avaimet käteen -tarjousta kysyi ennen rakennustyön aloitusta ja se olisi ollut 560 000 Euroa ja siihen tosiaan vielä tontti.
Kannattaa muistaa, että rakentaminen maksaa. Ellei ole ammattilainen, niin vaikea on omiaan uudesta talosta saada pois. Niitä hintoja katsoessa sitä miettii, että "tuollahan saisi mitä vaan", mutta totuus on, että eipä saa.
okt:n rakennuttaminen
Jos rakennuttaa haluaa, nii kalliiksi tulee. Kivi talo ja tuon kokonen, äkkiseltään menee tuo 500 000 niin että pölisee! Pohjatyöt, sähköhommat, kaikki mitä ajattelisi että on pikkujuttuja, niin niihin menee yllättävän paljon rahaa (juuri muutettu uuteen kotiin). Kannattaa käydä paikanpäällä kysymässä tarjous, johon kuuluu kaikki. Toki kaikki maatyöt sun muut pitää itsellä tilata tekijät. Me teimme kaiken itse ja niinpä säästimmekin rahaa, kokonaisuudessaan pölisi 145 000, joka sisältää aivan kaiken. Puutalo, suurehko autotalli.rakennustyö on puolet kaikista kustannuksista
Riippuu paljon kunnasta ja sijainnista. Me rakensimme itse länsisuomalaiselle kaupunkialueelle tuon kokoisen puutalon. Itse rakentaen hintaa tuli 240 000 e, sisältäen tontin, tarvikkeet ja ajoittaisen rakennustyön (esim. putkiston kaivun, sähkötyöt, kattotuolien ja lattialämmön asennukset ja maalämpöporauksen jne.). Meillä on tuttavana yksi raksamies, joka rakentaa itselleen taloa. Hän saa firman kautta kaikki tarvikkeet noin 100 000 eurolla ja tekee kaiken työn itse. Toiset tuttavamme rakennuttavat tiilitaloa firman kautta, heillä rakennusfirma ottaa noin 150 000 euroa ja siihen tontti, materiaalit ym. päälle = toiset 150 000 e. Kyllähän se kannattaa firmalla rakennuttaa, jos ei itse osaa tehdä. Emme mekään mitään osanneet alussa, tässä on kädestä pitäen opeteltu jokainen työvaihe. Aikaa on kulunut ja vielä on viimeistelyä vaille valmis. Onneksi ei ole lapsia jaloissa pyörimässä.Me rakensimme itse noin 80k eurolla
Tämä pohjois-savossa.Jonkun pankin sivulla oli laskuri
Hintoja:
Jos talopaketti maksaa esim. 80 000, saa sen kertoa yleensä n. 2.5 niin ollaan jo lähellä TALON kokonaiskustannuksia. Siihen tietty tontti ja pihatyöt päälle.Miten laaja se paketti sitten onkaan, mutta esim. pohjatyöt maksavat perustasamaalle n. 20 000€, Lvi- ja sähköurakka yhteensä 35 000€, kalustukseen saa menemään tietysti ihan mitä vaan, mutta perustaso ehkä siinä 40 tonnia..
Sitä en tiedä, paljonko itse rakennuttaminen maksa. Kutta ainahan voi ottaa peruspaketin ja pystytysken talofirmalta ja kilpailuttaa muut urakat. Ja jättää sitten itselle vaikka ne maalakuset, keittiöasennukset ja lattian laitot.
Meillä
Oli reilun satasen talopaketti, avaimet käteen siis.Kaikkineen ollaan maksettu n. 240 000. Siitä tontin hinta 30 000 ja tuohon 240 000 kuuluvat myös pihatyöt.
Meillä on tontti pk-seudulla
rakentamaan vaan ei olla päästy -- kustannusarvio juuri tuollaisessa kuvailemassasi talossa (ilman mitään luksusta) on nyt n. 400-500t. Ja sitten se tontin hinta. Me mietitään onko meistä rakentajiksi ollenkaan vai pitäisikö sittenkin vaan luopua tontista...Meillä talon rakentamiseen
mennyt noin 230 000e ja talo 170 neliöö. Suurelementti eli ulkoseinät tulleet valmiina ja siitä tehty loppu itse. Jos budjetti teillä 250 000e niin teetettynä sillä saa just just perustalon, 120 neliötä laatikko ja puutalo.otsikko
Ihan ekaksi; kiitos vastauksista! Oli tosi avartavaa lueskella. Lisääkin saa kommentoida.Lainaus:
Tylyltä kuulostaa, mutta ei kai noita hintoja ihan hatusta revitä vaan ne perustuu tasan siihen, paljonko vastaavan rakentaminen maksaa kaikkineen, kun jokainen euro on lopuksi rivissä, jota siihen upposi pihakivetyksiä myöten.
Mitä sinun budjettiisi tulee, niin 250 000 Euroa ilman tonttia? Sanoisin, että ilman tonttia saat minimin. Siis puutalo, perusratkaisut, neliöt niukat ja paljon itse työtä. Neliöistäkin täytyy nipistää. Laske sen mukaan, että riippuen omasta työstä (amatöörin työ ei koskaan ole niin merkittävää, vaikka säästöä onkin) 1700-2000 Euroa/m2 ja siinä tosiaan kaikki neliöt. Varastot ja muut lämpimät aputilat täytyy laskea myös neliöihin. Kivitalot on taas kalliimpia. Niiden rakennusaika on pyöreästi tuplat puutalon rakentamiseen ja sitä myöten kallis rakennussähkö, korkotappiot jne. kallistaa ratkaisua entisestään. Lisäksi se vaan maksaa ihan rakentamiseltaankin enemmän. Kivitalot on tyyriitä. Veljeni rakensi kivitalon 3 vuotta sitten. Laadukas talo ja mm. maalämpö, mutta ei mitään ylikalliita kotkotuksia, neliöitä lämpimänä 220 ja päälle pieni varasto ja autokatos. Rahaa meni tontin päälle 420 000 Euroa ja itse teki kahden vuoden ajan kaikki illat, lomat ja jopa joulupäivän ja juhannuksen duunasi raksalla. Onkos se nyt ihme, että hänkin haluaisi talostaan 500 000 Euroa, jos myisi? Ja siihen hintaan jäisi oma työ täysin ilmaiseksi. Avaimet käteen -tarjousta kysyi ennen rakennustyön aloitusta ja se olisi ollut 560 000 Euroa ja siihen tosiaan vielä tontti.
Kannattaa muistaa, että rakentaminen maksaa. Ellei ole ammattilainen, niin vaikea on omiaan uudesta talosta saada pois. Niitä hintoja katsoessa sitä miettii, että "tuollahan saisi mitä vaan", mutta totuus on, että eipä saa.
Tylyltä kuulostaa, mutta ei kai noita hintoja ihan hatusta revitä vaan ne perustuu tasan siihen, paljonko vastaavan rakentaminen maksaa kaikkineen, kun jokainen euro on lopuksi rivissä, jota siihen upposi pihakivetyksiä myöten.
Mitä sinun budjettiisi tulee, niin 250 000 Euroa ilman tonttia? Sanoisin, että ilman tonttia saat minimin. Siis puutalo, perusratkaisut, neliöt niukat ja paljon itse työtä. Neliöistäkin täytyy nipistää. Laske sen mukaan, että riippuen omasta työstä (amatöörin työ ei koskaan ole niin merkittävää, vaikka säästöä onkin) 1700-2000 Euroa/m2 ja siinä tosiaan kaikki neliöt. Varastot ja muut lämpimät aputilat täytyy laskea myös neliöihin. Kivitalot on taas kalliimpia. Niiden rakennusaika on pyöreästi tuplat puutalon rakentamiseen ja sitä myöten kallis rakennussähkö, korkotappiot jne. kallistaa ratkaisua entisestään. Lisäksi se vaan maksaa ihan rakentamiseltaankin enemmän. Kivitalot on tyyriitä. Veljeni rakensi kivitalon 3 vuotta sitten. Laadukas talo ja mm. maalämpö, mutta ei mitään ylikalliita kotkotuksia, neliöitä lämpimänä 220 ja päälle pieni varasto ja autokatos. Rahaa meni tontin päälle 420 000 Euroa ja itse teki kahden vuoden ajan kaikki illat, lomat ja jopa joulupäivän ja juhannuksen duunasi raksalla. Onkos se nyt ihme, että hänkin haluaisi talostaan 500 000 Euroa, jos myisi? Ja siihen hintaan jäisi oma työ täysin ilmaiseksi. Avaimet käteen -tarjousta kysyi ennen rakennustyön aloitusta ja se olisi ollut 560 000 Euroa ja siihen tosiaan vielä tontti.
Tähän halusin vastata, että saakin olla tyly, kunhan on realistinen. Ja siltä tämä vastaus kyllä vaikuttaakin. Tuo mainitsemani liki 500 000 ei ollut OKT:sta, vaan erillistalosta, siksi sen hinta (suht pieni piha, korkea yhtiövastike) tuntuu todella korkealta ja vaikka itse talo kiinnosti kovasti, aloimme miettiä voisko sillä hinnalla jo saada jotain muutakin.
Tosiaan, heitin budjetiksi tuon 250 000e + tontti, mutta sillä hinnalla ilmeisesti kivitalo on haave vain. En tiedä, oisko millaista eroa, onko talo tiiltä/siporexiä/mitä-näitä-nyt-on.
Ja kiitos noista laskuvihjeistä, jotka joku antoi, pitääpä tutkailla!
Tämän kiikarissa olevan tontin sijainti olisi meille aika ihanteellinen vaikka rakentaminen ei houkutakaan... Hankalia päätöksiä, ja tontin suhteen päätös pitäisi tehdä pian.
hei
me rakennamme tällä hetkellä .. hinta on noussut n 30 000e yllättävien menojen takia, mm maatöihin meni kolminkertainen määrä, perustuksiin meni extraa ym.. helposti tulee!Jos joku kysyisi nyt että kannattaako rakentaa niin en suosittelisi :D Mekin rakennetaan ite kaikki ja raskasta on.
Noita 80 000 tai 150 000 Euroa -juttuja
ei kannata edes lukea. Ihan puppua tai sitten tarvikkeet on jostain varastettu (rakennusmiehet keräilee raksoilta itselleen varaston täyteen tarvikkeita, jokainen mutteri maksaa), puut kaadettu omasta metsästä ja sahattu itse jne.Talopakettien kerrointa on vaikea sanoa, mutta esimerkiksi Kastellin sateelta suojaan tai Vaaja-talojen pitää kertoa 3-5:llä, jotta ollaan totuudessa. 3:lla tarkoittaa tinkimistä ja hurjasti omaa työtä. Käytännössä amatöörirakennuttajan kannatta varautua kertomaan neljällä, vaikka itse tekisi myös ja pinnatkin olisi vaan modernia keskitasoa.
onpa jotenkin
masentavaa... kuulostaa siltä, että vain miljönääreillä on varaa okt:on etelä-suomessa.meille kävisi myös vanhan remontoiminen, mutta niiden tarjonta on todella vähäistä meidän kokoluokassa - tarvittaisi mieluiten se 4mh, vaikka pieniäkin, mutta silti. ja sitten kun löytyy, se on joko a) turkasen kallis b) ei meille sopiva sijainti c) remontoitu jo valmiiksi ei meitä miellyttäväksi ja kuitenkin nostaa hintaa sen verran, ettei budjettiin jää remonttivaraa.
huoh.
Me rakennettiin
Eteläsuomeen puutalo astelli 5 h 130 neliö, tai ei ite rakennettu vaan avimet käteen, maksoi 220 tuhatta aurikatoksineen. Tontti päälle 30 tonnia jota ei ole pakko ostaa voi olla vuokrallakin jos halyaa.Meillä rakentaminen
maksoi n 1550/ neliö, kokonaispinta-ala vajaa 190 neliötä, MUTTA tehtiin itse (ja muu "ilmainen" työ) töitä toista tuhatta tuntia.Ammattilaiset teki pohjatyöt, perustukset ja pystytti ja levytti talon sisäpuolisiin levytyksiin asti + asensi vesikaton, kaikki muu tehtiin itse.
Tuossa hinnassa siis työt ja tarvikkeet, ei tonttia. Pk-seudulle rakennettiin
Espoosta
Espoossa tontti on se suurin menoerä, joten sen jättäminen laskelmien ulkopuolelle ei ole järkevää. Pienehkö tontti kohtuusijainnilla maksaa täällä yli 200 000 euroa, päälle sitten pohjatyöt (pitääkö paaluttaa tai räjäyttää vaikuttaa sen hintaan paljon), materiaalikulut ja itse rakennustyöt. Kyllä siihen saa lähemmäs 500 000 uppoamaan helposti.Nykyään on paljon muuttovalmiita ratkaisuja
Tutustu esim. Kastellin, Design-Talon ja Kannustalon muuttovalmiisiin vaihtoehtoihin. Ei tartte itse osata tehdä yhtään mitään.Esim. Kannustalo tulee täysin valmiina moduuleina tontille, pystytyspäivästä muuttoon 2-3 viikkoa.
Esim. Aurora 165 = 237 300 €.
Toimitukseen ei sisälly:
- tontti
- liittymät
- maarakennus
- perustukset
- salaojitus
- pihatyöt tarvikkeineen
- lopullinen peitemaalaus
- pääsuunnittelija / vastaava työnjohtaja / kvv -työnjohtaja
- 1½ -krs yläkerran tarvikkeet ja työt
Tuo
250 000 ei tule todellakaan riittämään, ainakaan noille neliöille. Kaverit rakensi omakotitalon, jossa 140 neliötä, talo on ihan perustalo ja olivat budjetoineet hinnaksi 240 000. Yli meni että pölisi, nyt on mennyt se 270 000 ainakin ja pihaan saavat upotettua vielä sen 20 000e helposti. Tekivät tosi paljon itse raksalla töitä (mies oli illat, lomat ja viikonloput raksalla). Nykyään työvoima ja tarvikkeet maksavat niin paljon, ettei todellakaan kannata alkaa rakentamaan jos ei satu olemaan niin paljon ylimääräistä. Me mietittiin kans jokin aika sitten, että rakennetaanko vai ostetaanko valmis. Päädyttiin siihen, että koska pienten lasten kanssa ei haluttu sitä, että mies on käytännössä melkein vuoden ajan koko ajan pois kotoa (töissä tai raksalla) ja omakotitalojen rakennuttaminen on niin sairaan kallista nykyään, niin haluttiin ostaa valmis. Ei myöskään haluttu stressata elämää sillä hetkellä, kun haluttiin nauttia pienistä lapsista jne. Talon ostolle ei ollut mitään kiirettä. Olisihan se ollut ihana rakentaa, saada omaa, omia tarpeita vastaava talo, mutta on siellä markkinoilla sopivia taloja varmasti kaikille kun jaksaa katsella. Me löydettiin kohtuu uusi omakotitalo mukavalta alueelta hintaan 170 000 (halpa muihin taloihin verrattuna) ja ollaankin sitten remontoitu jonkin verran itse. Ajateltiin vaan, että kun pohjaratkaisu on miellyttävä, niin tapetit ja kaakelit vaihtuu kyllä aika vaivattomasti. En ole katunut hetkeäkään että ostettiin valmis talo. Rakentamista voisin ajatella sitten joskus, kun lapset ovat isoja, jos olisi enemmän aikaa ja rahaa. Ottaisin kastellin talon.Ilman muuta lapsiperheen vailla
todellista ammatillista osaamista näissä jutuissa kannattaa ottaa avaimet käteen -talo. Kuten eräs työkaveri sanoi: "on silti sen verran puuhaa, että tälläinen poropeukalokin tietää rakentaneensa, muttei pää hajoa".Tuo mainittu Aurora maksaa valmiina ilman tonttia siis sen 300 000 Euroa helpolla tontilla ja siitä ylöspäin. Minusta ihan kohtuullinen hinta kivasta talosta. Tietysti sitten varasto/autotalli/autokatos erikseen siihen päälle.
Lainaus:
Tutustu esim. Kastellin, Design-Talon ja Kannustalon muuttovalmiisiin vaihtoehtoihin. Ei tartte itse osata tehdä yhtään mitään.
Esim. Kannustalo tulee täysin valmiina moduuleina tontille, pystytyspäivästä muuttoon 2-3 viikkoa.
Toimitukseen ei sisälly:
- tontti
- liittymät
- maarakennus
- perustukset
- salaojitus
- pihatyöt tarvikkeineen
Tutustu esim. Kastellin, Design-Talon ja Kannustalon muuttovalmiisiin vaihtoehtoihin. Ei tartte itse osata tehdä yhtään mitään.
Esim. Kannustalo tulee täysin valmiina moduuleina tontille, pystytyspäivästä muuttoon 2-3 viikkoa.
Toimitukseen ei sisälly:
- tontti
- liittymät
- maarakennus
- perustukset
- salaojitus
- pihatyöt tarvikkeineen
Valitettavasti ei onnistu
Lainaus:
Toiveena siis 5-6h+muut tilat, n. 150-170m2, kahdessa tasossa, mieluiten kivitalo (taitaa olla puista kalliimpi, mutta kuinka paljon?). Alueena pk-seudun lähikunta.
Ei oikeastaan mitään toivoa saada 250 000 eurolla noin isoa kivitaloa. Jos asuisit halvassa päässä Suomea, niin 250 000 voisi saada puutalon tuohon hintaan. Eli jos tonnti maksaisi vaikka euron, ja liittymät vähän päälle 10000 euroa, maatyöt helpolla pohjalla 10000 (sitten vaikealla voikin maksaa vaikka 50000), muita kuluja (valvoja, työmaasähkö, pihatyöt yms.) noin 10000, jonka päälle talopaketin hinta, esim. 154 neliön design talo vähän päälle 200 000 euroa. http://www.designtalo.fi/fi/talopaketit/kapyla/kapyla_186/Toiveena siis 5-6h+muut tilat, n. 150-170m2, kahdessa tasossa, mieluiten kivitalo (taitaa olla puista kalliimpi, mutta kuinka paljon?). Alueena pk-seudun lähikunta.
Eli jos kaikki ässät olisi hihassa (edullinen asuinalue kaukana ruuhkasuomesta, tontilla rakentamiselle täydellinen tonnti ja kaikki muukin menisi odotusten mukaan, niin voisi onnistua puutalona tuollainen suunnitelma. Kivitalona ei sielläkään.
kiitos jälleen
vastauksista.tosiaan meillä on jo tontti kiikarissa ja siten sen hintakin tiedossa. sitä ei ole laskettu tuohon 250 000e mukaan. tontin hinta on vajaa 150 000, joten kokonaisbudjetti tontille+talolle olisi 400 000.
muuten meillä ei oliskaan kiire, mutta tosiaan kiinnostava tontti on myynnissä nyt. lisäksi haluttaisi asettua aloilleen ennen esikoisen koulun aloitusta (syksyllä 2013). tästä omasta naapurustosta meillä ei ole varaa isompaa hankkia.
miten muuten nuo Kannustalot, tarkoittaako tuo hinnoitteluesimerkki nyt sitten, että tuossa on jo huomioitu kaikki kiintokalusteet ja pintamateriaalitkin? niillä on siis joku oma valikoima, joista saa valita?
Sukulainen rakentaa juuri nyt
tai siis rakennuttaa taloa, 5h+k n. 140m2 ja ihan peruspuutalo ilman kikkailuja tulee maksamaan kaikkineen ilman tonttia 240000. Tämä on siis budjetti ja sen verran saavat lainaa pankista. Vuoden päästä näkee, toteutuuko tuo summa vai kuinka paljon tulee ylitystä.ei mahdotonta, muttei helppoakaan
Onko tontille tehty minkäänlaista maaperätutkimusta? Jos on helppoa moreenia, niin maaatöille ei tule paljoa hintaa. Jos taas on kalliota, jota pitää räjäytellä, tai kosteaa maata, joka vaatii paalutuksen, niin hinta on moninkertainen. Tontin maaperästä on aikalailla kiinni onnistuuko tuolla 250 000 budjetilla talon tekeminen.Tuossa esimerkiksi 156 neliön dekotalo, joka maksaa esim. tuusulassa noin 200 000 muuttovalmiina. Eli hinnasta puuttuu ne maatyöt, liittymät yms. Sanonpa vain, että helposti kun alkaa asiaa miettimään niin keksii paljon asioita, jotka haluaisi tuon peruspaketin päälle. Esimerkiksi yleensä muuttovalmiin hinta on laskettu sähkölämmityksellä. Jos haluaa kaukolämmön, pitää maksaa lisää.
http://www.dekotalo.fi/mallisto.html/71-deko-182.html#Perinteinen
nyt tulee tyhmä kysymys
Lainaus:
tai siis rakennuttaa taloa, 5h+k n. 140m2 ja ihan peruspuutalo ilman kikkailuja tulee maksamaan kaikkineen ilman tonttia 240000. Tämä on siis budjetti ja sen verran saavat lainaa pankista. Vuoden päästä näkee, toteutuuko tuo summa vai kuinka paljon tulee ylitystä.
tai siis rakennuttaa taloa, 5h+k n. 140m2 ja ihan peruspuutalo ilman kikkailuja tulee maksamaan kaikkineen ilman tonttia 240000. Tämä on siis budjetti ja sen verran saavat lainaa pankista. Vuoden päästä näkee, toteutuuko tuo summa vai kuinka paljon tulee ylitystä.
mutta miten nämä laina-asiat sitten menee? pankin kanssa sovitaan laina=budjetti, mutta mitäs jos se ei pidäkään? varmaan pienelle ylitykselle saa lisälainaa helpostikin(?), mutta miten realistisia nämä arviot yleensä ovat? toisinaan näkee myynnissä keskeneräisiä taloja, taitavat olla juuri niitä jotka ei budjetin ylityttyä valmistuneetkaan...
Laskureita
Kannattaa kokeilla tehdä kustannusarvioita netissä esim. talopeli tai kustannusoptimi (rakentaja.fi -sivuilla). Niihin kun syöttää mahdollisimman tarkat tiedot kohteestaan niin saa aika hyvän kuvan mitä millainenkin kohde maksaa. Voi myös vertailla eri kohteita. Monet talopaketit saa muuttovalmiina tai avaimet käteen niin sieltäkin saa jotain käsitystä millainen hinta olisi, siihenkin tietysti pitää lisätä sitten jotain. Jotkut firmat myös rakentaa talopaketista valmiin eli tarjousta voi kysyä niiltäkin.Kehyskuntaan ei juuri enää
tuolla rahalla rakennuta. Naapuri rakennuttaa n 180m2 kivitaloa (3 krs, räjäytettävä kalliotontti) ja varmasti pelkkään taloon menee yli 500k€, tontti maksoi lisäksi n 130k€.Puutalon saa rakennutettua n 2500€/m2 + tontti eli sellaiseen voisi olla pieni mahdollisuus
vieras
Rakennettiin juuri pienellä firmalla 113 neliöinen omakotitalo täysin alusta loppuun maatöineen (ilman toisen kerran maalausta ja pihatöitä) ja tuohon tuli myös 30 neliön lämmin talo. Sisustusratkaisut ei kaikista halvimpia olleet. Rahaa meni kaikkineen 193000 euroa ja pihaan sitten vielä jonkun verran. Tuossa ei ole tonttia. Pohjois-Suomivieras
Lainaus:
Rakennettiin juuri pienellä firmalla 113 neliöinen omakotitalo täysin alusta loppuun maatöineen (ilman toisen kerran maalausta ja pihatöitä) ja tuohon tuli myös 30 neliön lämmin talo. Sisustusratkaisut ei kaikista halvimpia olleet. Rahaa meni kaikkineen 193000 euroa ja pihaan sitten vielä jonkun verran. Tuossa ei ole tonttia. Pohjois-Suomi
Rakennettiin juuri pienellä firmalla 113 neliöinen omakotitalo täysin alusta loppuun maatöineen (ilman toisen kerran maalausta ja pihatöitä) ja tuohon tuli myös 30 neliön lämmin talo. Sisustusratkaisut ei kaikista halvimpia olleet. Rahaa meni kaikkineen 193000 euroa ja pihaan sitten vielä jonkun verran. Tuossa ei ole tonttia. Pohjois-Suomi
Siis 30 neliön lämmin autotalli.
500 000e ei todellakaan vastaa
nykyhetken rakennuskustannusten tasoa!Ei tuolla hinnalla saa rakennutettua kuin jonkun perus 1-kerrostalon pk-seudulle. Siis keskikokoisen puutalon.
Sanoisin, että lähemmäs miljoonan saa varata kaksikerroksiseen kivitaloon pk-seudulla. Eli tosiaankin kannattaa vain ostaa jos tulee vastaan myytäviä. Useimmiten myynnissä sopuhintaan olevat on itserakennettuja ja jokusen vuoden vanhoja.
On mahdotonta!
Lainaus:
ei mahdotonta, muttei helppoakaan
Tuossa esimerkiksi 156 neliön dekotalo, joka maksaa esim. tuusulassa noin 200 000 muuttovalmiina. Eli hinnasta puuttuu ne maatyöt, liittymät yms. Sanonpa vain, että helposti kun alkaa asiaa miettimään niin keksii paljon asioita, jotka haluaisi tuon peruspaketin päälle. Esimerkiksi yleensä muuttovalmiin hinta on laskettu sähkölämmityksellä. Jos haluaa kaukolämmön, pitää maksaa lisää.
<a href="http://www.dekotalo.fi/mallisto.html/71-deko-182.html#Perinteinen" alt="http://www.dekotalo.fi/mallisto.html/71-deko-182.html#Perinteinen">http://www.dekotal
ei mahdotonta, muttei helppoakaan
Tuossa esimerkiksi 156 neliön dekotalo, joka maksaa esim. tuusulassa noin 200 000 muuttovalmiina. Eli hinnasta puuttuu ne maatyöt, liittymät yms. Sanonpa vain, että helposti kun alkaa asiaa miettimään niin keksii paljon asioita, jotka haluaisi tuon peruspaketin päälle. Esimerkiksi yleensä muuttovalmiin hinta on laskettu sähkölämmityksellä. Jos haluaa kaukolämmön, pitää maksaa lisää.
<a href="http://www.dekotalo.fi/mallisto.html/71-deko-182.html#Perinteinen" alt="http://www.dekotalo.fi/mallisto.html/71-deko-182.html#Perinteinen">http://www.dekotal
Et ole tainnut ihan rakennella viimeaikoina?
Tuohon 200 000 talopaketin päälle tulee mm seuraavat kustannukset:
- tontin hinta, joka lienee pk-seudulla vähintään 50-100 000.
- maatyöt kuljetuksineen ym. kymmenistä tuhansista - 100 000
- liittymät
- luvat
- rakennusvalvonta/vastaava mestari
- ylimääräiset hankinnat/valinnat
jne jne.
Eli ei mitään saumaa lähellekään tuota. Säälittää, kun ihmiset ovat tosissaan liikkeellä kymmenen vuoden takaisten hintojen kanssa ja luulevat että niillä voi saada talon itselleen.
Kustannuksia
Meillä valmistumassa hgi:n lähikunnassa noin 180 m² (huoneistoala) kivitalo. Lisäksi piharakennus eli lämmin autotalli/varasto noin 30 m².Tällä hetkellä kaikki jäljelläolevat kustannukset ovat aika hyvin tiedossa, ja näyttää siltä että muuttamaan päästessämme on rahaa kulunut noin 410.000. Materiaalit ja varustelu on hyvää keskitasoa mutta ei mitään superluxusta. Oman työn osuus ollut arviolta 30-40% ja siinäkin on ollut lapsiperheelle aika kova työ. Joissain asioissa (esim LVI) olemme säästäneet kun tuttu urakoitsija on tehnyt "kaverihinnalla" ja myynyt tarvikkeet meille omakustannehintaan.
Sisäänmuuton jälkeen menee vielä arviolta 30.000-35.000 että talo saadaan täysin valmiiksi, rapattua ulkoa ja pihat laitettua.
Hinnoissa ei ole tontti mukana mutta kaikki muu on (liittymät, suunnittelu, vastaavan palkkiot jne)
Teetettynä
Työkaveri rakensi vuosi sitten Espooseen suunnilleen samankokoisen kivitalon (pari sataa neliötä). He eivät itse tehneet työmaalla käsittääkseni mitään muuta kuin maksoivat laskut. Kokonaisuuteen meni kuulemma vähän yli 600.000 euroa (tontti mukana).Meidän talonrakennuskustannukset ilman tonttia 5v sitten
olivat noin 300 000e ja osan töistä teimme itse. Kivitalo 150m2 Pirkanmaalla.Uutta vauva.fi:ssä
Uusimmat keskustelut
- > Juoko puolisonne tai te joka vapaailta alkoholia?
- > G: Millainen rangaistus teillä olisi tullut tästä?
- > Abortin vastustajille ajateltavaa...
- > Onko hyvin säilynyt 40-vuotias nainen viehättävä ? =)
- > Voiko borrelia-vasta-aineet näkyä
- > MÄ en enää tiedä mitä tehdä miehen haluttomuuden suhteen :(
- > Sain porttikiellon kirjastoon!
Uusimmat blogikirjoitukset
- > Mitä kysyä bloggaajalta?
- > Pyöränistuin vapauttaa
- > Unihäiriöitä
- > Imetyskeskustelu,
- > 24. Viikko
- > Sivusta sanoen: Miksi vegaaniruokavalio?
- > Saako lasta tukistaa?
© Sanoma Magazines Finland Oy - käyttöehdot

Los Angeles