Keskiviikko 23.5.2012 - Lyydia, Lyyli
REKISTERÖIDY
Facebook RSS

Unohditko salasanan? Sivukartta
Tilaa lehti
Ovatko rokotuskohut vaikuttaneet perheenne rokotuspäätöksiin?
#########

Keskustelut

Aiheet:
« Takaisin keskustelujen etusivulle

Näille alueille voit kirjoittaa rekisteröitymättä

Näytä:
» Aihe vapaa

Näytä viestit peräkkäin | Näytä viestipuu
Viesti

Vierailija - 10.2.2012 14:24  (1/31)

Onko neuvolassa pakko kertoa jos lapsi on saanut alkunsa

hedelmöityshoidoilla? Jos on, niin miksi? eka neuvola varattu ja aprikoin asiaa vakavissani omista syistäni, joihin en mene tässä sen kummemmin.

Vastaukset

Vierailija - 10.2.2012 14:27  (2/31)

Ei tietenkään

Eihän mikään laki semmoista määrää kertomaan.

Vierailija - 10.2.2012 14:28  (3/31)

Meillä lapsi

on hoidoille ja luovutetuilla sukusoluilla. Itse kerroin, koska pituus yms. muut tekijät olivat vaikuttamassa ensim. lapsen kasvukäyriin. Ei siitä sen suurempaa numeroa tehty. Ekalla raskauskäynnillä kerroin, terkka oli tosi ammattilainen eikä tehnyt suurta numeroa. Miksi et kertoisi? toisaalta jos kyse on vain hedelmöityshoidoilla ei kai ole pakko kertoa. Toisaalta raskauskomplikaatioita on ehkä hievenen enempi keinoalkuisilla. Voisit saada jotain extraseurantaa, jos ongelmia. + psyykkiset tekijät voivat olla ymmärrettävämpiä. Jos jotain häikkää/huolta kohtuasukista voit päästä helpommin ylimääräisiin ulrtiin yms, koska keinoalkuisen lapsen alku on odotettu kauemmin, on jo valmiiksi kuormittunut. Jos saat kiinni. Ehkä siis on tekijöitä, miksi kannattaa kertoa, mutta en keksi yhtään, miksi et kertoisi.

Vierailija - 10.2.2012 14:29  (4/31)

Totta kai on.

Lainaus:
hedelmöityshoidoilla? Jos on, niin miksi? eka neuvola varattu ja aprikoin asiaa vakavissani omista syistäni, joihin en mene tässä sen kummemmin.

Neuvolantädeillä on valtakunnallisesti lista, jonka ne käy läpi ensimmäisellä kerralla, siinä kysytään hyvinkin seikkaperäisesti mm. kellon aika ja asento, jossa epäilee lapsen saaneen alkunsa. Myös yhdyntöjen määrä ja ruumiinlämpötila hedelmöityshetkellä on tiedettävä.

Vierailija - 10.2.2012 14:29  (5/31)

Tarkoitatko nyt äitiysneuvolaa,

vai lastenneuvolaa? Kyllä äitiysneuvolassa olisi minun mielestäni hyvä tietää asiasta. Itse ainakin kerroin sitä sen kummempia miettimättä, mikä salaisuus se nyt on.

Vierailija - 10.2.2012 14:30  (6/31)

Itse kerroin

mutta mikään pakkohan se tietenkään ei ole. Kerroin itse jo siinä vaiheessa, kun laskettua aikaa meinattiin ultran perusteella myöhentää, mutta koska tiesin tarkan päivämäärän hedelmöitykselle, niin se ei ollut mahdollista.

Vierailija - 10.2.2012 14:47  (7/31)

Miksi et kertoisi?

Pitäähän se lapsellekin sitten kertoa moneen kertaan, mikset aloittaisi harjoittelua jo nyt?

Vierailija - 10.2.2012 15:11  (8/31)

Miksi se pitää kertoa lapselle?

Lainaus:
Pitäähän se lapsellekin sitten kertoa moneen kertaan, mikset aloittaisi harjoittelua jo nyt?

En minä ainakaan ole omilleni kertonut miten he ovat saaneet alkunsa :D :D enkä kerro

Mutta, ei varmaan tarvi kertoa, jos ei vaadi ylimääräisiä seurantoja tms. Niistähän olis kyllä sitten niiden hoitojen yhteydessä sanottu.

Vierailija - 10.2.2012 15:14  (9/31)

Miten niin pitää kertoa lapselle?

Terv. pari pv hormonilääkettä kierron keskivaiheilla syönyt, vaikuttiko raskautumiseen vai ei, sitä ei kukaan tiedä

Vierailija - 10.2.2012 15:23  (10/31)

Ei kukaan pakota

Eikä sitä tekotapaa kukaan tenttaa, jos et itse halua kertoa. :)

Vierailija - 10.2.2012 15:24  (11/31)

Aivan, on hyvä harjoitella etukäteen.

Lainaus:

Ja kun vauva on syntynyt, voi vaikka vaippaa vaihtaessa leperrellä vauvalle "sinäkin pieni hedelmöityshoidon tulos sitten päätit paskoa kainaloihin asti" jne.

Vierailija - 10.2.2012 15:25  (12/31)

kysytäänkö sitä jotenkin rutiinisti?

en muista että minulta olis kysytty, mutta luomuna ko ovat saaneet alkunsa niin en ole ehkä kiinnittänyt huomiota.

Mutta minua vieläkin ihmetyttää, miksi lapsille pitää kertoa miten ovat alkunsa saaneet? Jos luovutetut solut niin sitten kai voi kertoa, mutta senkin ehtii kai sitte isona...?

Vierailija - 10.2.2012 15:29  (13/31)

Meillä tieto oli jo neuvolassa,

mutta kun on samaa puljua kun missä lapsi sai alkunsa.
Eikä siitä mitään numeroa tehty.

Vierailija - 10.2.2012 15:32  (14/31)

Tottakai lapselle on reilua kertoa,

sitä paitsi lapsettomuus on perinnöllistä, joten lapsi voi aikanaan tarvita vertaistukea.

Ja rakastetummaksihan lapsi vaan itsensä kokee, kun on varmasti toivottu.

Neuvolassa minusta on hyvä tietää, onhan tietyt riskit siinä kuitenkin kohonneet.

Vierailija - 10.2.2012 15:39  (15/31)

Meillä

molemmat saaneet alkunsa hedelmöityshoidoilla. Siitä on mulla ollut merkinnät äitiyskorteissa, koska olen käynyt kummallakin kerralla varhaisultrassa samassa paikassa, jossa lapset on laitettu alulle. Neuvolassa ei ole koskaan kommentoitu mitään tekotapaan.

Ei tarvitse kertoa, jos ei halua. Meillä vain harvat sukulaiset/tuttavat tietää, miten lapset on tehty. Ei sitä yleensä kukaan kysele, eikä ole itselläkään tullut kyseltyä muilta, että mites ne teidän lapset on tehty. ;)

Vierailija - 10.2.2012 15:42  (16/31)

Meillä on adoptiolapset.

Minusta oli tosi suloista, kun terkka eräällä kerralla pokkana selitti, miten esikoinen on perinyt minun allergiani...

Vierailija - 10.2.2012 15:42  (17/31)

Vain jotkut, harvat, lapsettomuuden tyypit ovat perinnöllisiä.

Ja niiihinkin periytyy vain alttius, ei muuta. Joten eipäs puhuta läpiä päähän..

Vierailija - 10.2.2012 15:45  (18/31)

Ei

neuvolassa ole pakko kertoa mitään. Tai siis kertoo sen, minkä katsoo parhaaksi. Ei meiltä mitään kyselty edes eikä hoidoista ollut siellä tietoa, kun yksityisellä käytiin.

Vierailija - 10.2.2012 15:45  (19/31)

16, olen ollut adoptiokoulutuksessa.

Siellä adoptiovanhemmat painottivat meille th-alan ammattilaisille, että yhtäläisyyksien pointtaaminen on tärkeä osa kiintymyssuhdetta. Että vaikka hassulta tuntuu, niin esim ulkonäön yhtäläisyyksien "huomaaminen" on adpotiovanhemmille tärkeää. Perusteli sen sillä, että ihmiset alkavat vääjäämättä muistuttaa toisiaan tai muut asiat voivat "periytyä" muiden kuin geneettistenkin syidenkin takia.

Ihan lämpimästi ja uteliaisuuttani kysyn, että koetko, että näin ei ole, että se on outoa tai omituista? Koska tapaan adoptiovanhempia työssäni ja asia kiinnostaa.

Vierailija - 10.2.2012 15:53  (20/31)

Olen päviäkodissa hoitanut sijoitettuja lapsia.

Lainaus:
Siellä adoptiovanhemmat painottivat meille th-alan ammattilaisille, että yhtäläisyyksien pointtaaminen on tärkeä osa kiintymyssuhdetta. Että vaikka hassulta tuntuu, niin esim ulkonäön yhtäläisyyksien "huomaaminen" on adpotiovanhemmille tärkeää. Perusteli sen sillä, että ihmiset alkavat vääjäämättä muistuttaa toisiaan tai muut asiat voivat "periytyä" muiden kuin geneettistenkin syidenkin takia.

Ihan lämpimästi ja uteliaisuuttani kysyn, että koetko, että näin ei ole, että se on outoa tai omituista? Koska tapaan adoptiovanhempia työssäni ja asia kiinnostaa.

huvittavaa oli, että lapset kävelivät ja liikkuivat ihan kuin sijaisperheen isä ja näyttivätkin aika samalle :D

Ulkonäköön ei ehkä niin voi vaikuttaa, mutta paljonhan sitä opitaan. Esimerkiksi kävelytyyli, puhe, luonnekin pitkälti. Vanhemmiltahan me opitaan miten asioihin pitää reagoida. Eli kyllä ne adoptiolapset varmasti usein ovat kuin omia. Vain geenit puuttuu :)

Vierailija - 10.2.2012 15:59  (21/31)

Keinohedelmoityksissa kai on luomuja

enemman kaksosia/kolmosia jne. varmaan jos jotain sellaista paljastuu kysyvat.

Jos on mitaan pelkoa etta voisi lisata komplikaatioita niin toki kertoisin hoitsulle.

Vierailija - 10.2.2012 16:00  (22/31)

No siis, minulla on näitä kaksi,

ja nämä on mätsätty meille nimenomaan niin, että ulkoisesti muistuttavat meitä. Molemmilla isot silmät kuten minulla ja esikoinen tismalleen kuin anoppini vauvana.

En usko että tuossa oli mistään noin hienosta jutusta kyse, vaan ihan siitä, ettei täti enää muistanut, ettei lapsi ole ihan "tavallinen".

Ja minä adoptioäitinä kyllä koen, että tuo on asiakkaan aliarvioimista ja koko adoptiovanhemmuden mitätöintiä, että sitä kiintymyssuhdetta pitää jotenkin keinotekoisesti vieraiden rakentaa. Siis suorastaan loukkaavaa! Kuka tuollaista teille on opettanut?

Vierailija - 10.2.2012 16:02  (23/31)

20, adoptiolapset ovat OMIA lapsia, eivät "kuin omia".

Vierailija - 10.2.2012 16:05  (24/31)

jep jep

Lainaus:
20, adoptiolapset ovat OMIA lapsia, eivät "kuin omia".

tarkoitin vain, että ominaisuudet joiden usein oletetaan periytyvät eivät periydy geeneinä vaan ihan sillä kasvatuksella ja mallina olemisella.

Niillä adoptiolapsilla kai on kuiten eri geenit ko vanhemmilla?

Vierailija - 10.2.2012 16:07  (25/31)

On, ja siksi he eivät voi oikeasti periä minun allergioitani,

mutta se että heissä on samaa ulkonäköä johtuu siitä, että heidät on mätsätty valokuvien avulla vanhemmilleen. Sekään ei siis ole sattumaa tai tapojen tuomaa tms.

Vierailija - 10.2.2012 16:09  (26/31)

16/22

Äh, en osannut muotoilla asiaa hyvin. Adoptiokouluttaja toi hyvin nätisti perustellen sen esiin, että jos ja KUN huomaatte adoptiolapsissa ja heidän vanhemmissaan yhteisiä piirteitä, tuokaa se esiin. Siis jotenkin näin. Ei mitään valmiita spiikkejä tietenkään, ei se ole eettistä sellainen.

Mutta sä koet sen siis halventavana? Outoa, uskon sinun kuitenkin olevan tässä marginaalissa. Siellä monet käyttivät puheenvuoroja tästä asiasta, joista siis monet olivat itsekin adoptiovanhempia, ja heistä se tuntui hyvältä.

terv se th-alan ihminen, jolla ei ole itsellä mitään kosketuspintaa adoptioon, vain kiinnostus

Vierailija - 10.2.2012 16:10  (27/31)

Ei ole, neuvolassa ei ole pakko käydä kuin kerran ennen olikos se nyt 3kk

että saa ä-korvauksen jne.
Neuvola ei ole mitenkään muuten pakollinen edes lapsien osalta.

Vierailija - 10.2.2012 16:36  (28/31)

Ei ole pakko kertoa tietenkään

Mutta ei siitä haittaakaan ole.

Tästä jo vuosia, enkä sano että lääkäri teki oikein, mutta lähetti erikoistutkimuksiin kun oli vähän häikkää ja kun "lapsikin on keivoalkuinen". Kysyin miten se keinoalkuisuus asiaan vaikuttaa, niin lääkäri tuumasi, että "kallis vauva".

Itse tuumin, että mahtaisi särähtää korvaan toisinpäin, eli luomuvauvallako ei niin väliä... Ymmärsin sanavalinnan niin, että kallis ei viitannut rahalliseen sijoitukseen, vaan siihen, että lääkäri tiesi, että uutta raskautta ei ehkä koskaan tämän jälkeen tule.

Vierailija - 10.2.2012 17:12  (29/31)

26, miten "monet" ja missä?

Siis terveydenhuollon edustajia, joilla itselläänkin on siis yksi/kaksi adoptiolasta?

Minua _hieman_ ärsyttää adoptioäitinä se, että muutama äänekäs esiintyy koko ryhmän puolesta...
Yleensä vielä aina samat, joka helkutin paikassa. Arvaan jo tässäkin, kuka adoptiokouluttaja siellä on laukonut näkemyksiään totuuksina.

Adoptioäitejä on kuitenkin monta tuhatta tässä maassa. Jos nyt jossakin joku on kokenut noin, ei se ole mikään yleistotuus, vaikka se kuinka kovaäänisestikin esitettäisiin.

16

Vierailija - 10.2.2012 17:19  (30/31)

Lapseni sai alkunsa hedelmöityshoidoilla

Lainaus:
sitä paitsi lapsettomuus on perinnöllistä, joten lapsi voi aikanaan tarvita vertaistukea. Ja rakastetummaksihan lapsi vaan itsensä kokee, kun on varmasti toivottu. Neuvolassa minusta on hyvä tietää, onhan tietyt riskit siinä kuitenkin kohonneet.

ja on nyt kahden luomulapsen äiti. Kummallisen perinnöllinen lapsettomuus!

Vierailija - 10.2.2012 17:59  (31/31)

On ehkä hiukan eri asia...

Lainaus:
Terv. pari pv hormonilääkettä kierron keskivaiheilla syönyt, vaikuttiko raskautumiseen vai ei, sitä ei kukaan tiedä

...kuvaamasilainen tilanne, jossa lapsi EI OLE hedelmöityshoitojen tulosta (pari hormonilääkettä, joiden vaikutuksesta et edes itse osaa mennä sanomaan, ei ihan minun korvissani vielä riitä toteamukseen, että "lapsi on lapsettomuushoidon tulos").

On hiukan eri asia, jos vanhemmat ovat yrittäneet lasta vuosia ja taas vuosia, ja päätyneet lopulta raskaisin hoitoihin tai tosiaan, esim. lahjasukusoluihin. Tällöin mielestäni lapsen olisi tärkeä tietää, ainakin jossain vaiheessa. Viimeistään aikuisena nämä asiat tulevat vastaan.

Neuvolassa kertominenkin saattaisi olla ihan hyvä juttu. Ihan vain tukimielessä. Itse aion kertoa, jos joskus lopulta raskaudun. Toistaiseksi IVF-hoidot eivät ole tuottaneet tulosta. :(

© Sanoma Magazines Finland Oy - käyttöehdot
[^]