![]() Keskiviikko 23.5.2012 - Lyydia, Lyyli
|
REKISTERÖIDY |
Keskustelut
Näille alueille voit kirjoittaa rekisteröitymättä
» Aihe vapaa
Näytä viestit peräkkäin | Näytä viestipuu
Viesti
Päivähoidossa ärsyttää
1. Lapsien vaippoja ei vaihdeta silloin, kun hajun mukaan pitäisi. Vaipat vaihdetaan kaikilta tiettyinä aikoina päivästä.2. Vanhemmat, jotka jättävät turvaportit auki, kun ihan pikaisesti vievät/hakevat lapsiaan. Lapset haetaan sisältä, puetaan päälle ja viivytään useita minuutteja. Portteja on useita ennen tielle pääsyä, mutta yksi jättää yhden auki ja toinen toisenkin.
3. Lapsiaan hakevat tyhjäkäyttäjät. Mitä kalliimpi auto, sen todennäköisemmin se tupruttaa pakokaasuja lasten leikkipaikan aidan vieressä sillä aikaa, kun mussukat haetaan ja vaihdetaan hoitajien kanssa päivän kuulumiset ja parit muutkin juorut.
Vastaukset
Ai jaa
1. Täytynee lisätä hoitotätien koulutukseen oppiaineeksi nuuhkiminen ja perän vainuaminen.2. ...ja sinä vahingossa yhden niistä, muttet huomaa.
3. Osta sinäkin kalliimpi auto niin lakkaa harmittamasta. Ja vaihda sinäkin pari sanaa hoitajan kanssa.
2:lla on näköjään känkkäränkkäpäivä, sillä
vastaus oli aivan asiaton.Jos ei asiaa ole kannattaa olla ainakin hiljaa..
Ap kertoi aivan totista totta.
Olen itse ollut vuosia päiväkodissa työssä, vaipaikäistenkin hoitajana. Tiedän siis jotain päiväkotielämästä.
Vaippaikäisiä lapsia laitetaan potalle säännöllisesti aina tiettyjen tapahtumien yhteydessä.
Joissakin pienet istuvat jo ennen aamupuuroa, jolloin laitetaan mahdollisesti kastuneen vaipan tilalle kuiva. Varsinkin aivan aamutuimaan tulleet saavat näin siisteyskasvatusta.
Mutta joka paikassa ei näin tehdä, vaan potalle laitetaan aamupuuron jälkeen. Usein voi onnistua isompikin asia potan pohjalle syönnin jälkeen...ja monella just aamuisin.
Seuraavan kerran joko ennen uloslähtöä istutaan taas tai jos edellisestä kerrasta ei kovin kauaa, niin vasta ulkoa tultua.
Ulkoa tulleita joissakin päiväkodeissa ei laitetakaan istumaan vaan vasta lounaan jälkeen ennen päilkkäreitä.
Sitten kun herätään päiväunilta, istutaan taas ja vielä ennen viimeistä ulosmenoa istutaan potalla.
Pottareissilla saa kuivan vaipan ja puhtaan alapään jos on pesun tarvetta, ei ole ehditty ajoissa istunnolle.
Päivähoidossa on oleellisena osana siisteyskasvatus vaippaikäisille, kuivaksi opettaminen samoin kuin kodissakin haluttaisiin pikku hiljaa saada.
Näin ollen henkilökunnan tulee seurata potatustenkin välillä näkyykö lapsessa merkkejä että olisi aika lähteä vessaan...varsinkin jos vaippa on jätetty pois niin aikuinen voi olla hyvinkin tärkeässä roolissa.
Jotkut lapset ilmaisevat itse kun on pisuhätä tai isompikin, mutta lapset ovat erilaisia. Joku leikkii niin innoissaan ettei muista mennä ajoissa, sitten lirahtaakin jo.
Ap sanoi että kaikilta vaihdetaan tiettyinä aikoina vaipat. Liian monessa päiväkodissa näin tapahtuu. Ap on oikeassa että tulisi olla yksilöllisempää huomioimista, niinhän lapsi oppisi kun häntä ohjattaisiin.
Jollakin lapsella alkaa naama punottamaan ensi puristuksella, kotona ehditään usein vessan puolelle ja samaa toivoisi hoitopaikassakin.
Vähemmin loppujen lopuksi olisi työtä kun lapset oppisivat kuiviksi ja ilmaisemaan kun haluavat vessaan, tarvitsevat apua vaatteiden riisumiseen ettei housun takamus ja paidan helma kastu jäädessään pahasti istuimeen...tällöinhän sitä työtä sitten onkin.
Kyllä minä olen tuntenut hajun jos jollakin lapsella on huoneessa pökäle pöksyssä ja olen käynyt pesemässä hänet. Kyllä se haisee laajaltikin.
On peseminen ollut mahdollista minun päiväkodeissani, niin miksi se ei ole jossain muualla, tai organisoinnin puute. Törkeää käytöstä hoitajalta jos antaa kakkojen olla vaipassa/pöksysssä seuraavaan vaipanvaihtoon tai kunnes kotiin pääsee ulkoa.
Päivähoito on asiakaspalvelua, vanhemmat korvaavat kukin maksukykynsä mukaan, joka on määrättty.
Vaikka joku lapsi olisi maksuttomana niin sama hyvä kohtelu kuuluu tällekin lapselle, eli ei pidetä kakoissa.
Muistan kun olin iltavuorossa vuoropäiväkodissa. Jäin ensin ulos iltalasten kansssa kunnes viimeinenkin päivälapsi lähtee.
Lapsia oli 5 iltalasta ja 1 odotti hakijaa. Tytöllepä tuli isompi hätä ja vein kaikki sisään, hatut ja rukkaset pois ja istumaan eteisen penkille Akua lukemaan jokainen.
Jouduin pesemään tytön, ei ehditty ajoissa. Muut istuivat vessaa vastapäätä ja minä tein työni. Jos vahinko olisi tullut ulkona ja olisin sen tiennyt, sisään olisi menty ja hoidettu homma.
Päiväkotien porteista pääsee karkaamaan lapsia.
Lappuja on jätetty että sulkisivat portit.
Mutta, aina kun ulos lähdetään, ihan ensin tulee jonkun aikuisen käydä tarkistamassa portit. Ei kannata päästää lapsia ellei ole tarkastettu niitä. Auki on usein ollut.
No sitten ne jäävät auki kun lapsia tuodaan aamusta liukuvaan tahtiin, ehkä vanhempi vielä tuodessaan lapsen laittaa portin kiinni mutta mennessään pois ei ole niin varmaa.
Pihalla olevista aikuisista on jonkun kuljettava välillä jatarkistettava portit. Muutenkin on hyvä tähyillä porteille päin. kyllä ehtii kun samalla tähystelee lapsia. Ei kannata olla juttelemassa omia asioitaan työkaverin kanssa, tai oltava ainakin niin että näkee portteja, lapsia jne.
Ulkona ollaan, mutta ulkoiluun kuuluu aikuisen vastuulla niin moni asia jota ulkopuolinen ei tiedä...eikä kaikki työntekijätkään kai tiedä.
Tädille ei kuulu ulkoilussa pihalla olla leppoisaa ja pitkästyttävää. Hommia riittää kun niitä haluaa tehdä. Paikallaolo ei tunnu kovin vastuulliselta, kun pihalla tapahtuu koko ajan...
Ap, lapsilla on oikeus turvalliseen päivähoitoon. Jos on epäkohtia, vanhemmat voivat niistä vaatia parannettavaksi ainakin mikä liittyy turvallisuuteen jne.
up
up
Portit pitää kyllä osata huolehtia kiinni!!
Mutta sen rutiinilla ja säännöllisesti potalla käyttämisen ymmärrän hyvin :)Ja kyllä minä ainakin olen aina vaihtanut vaipan jos on hajuhaittoja ollut. Mutta myös ennen uloslähtöä sen on tarkistettu vaikka ei haisis... en ymmärrä miksi ei niin tehtäis!
Meidän päiväkotimme sijaitsee kerrostaloalueen
keskellä ja usein tulee s-postia ja laitetaan oveen lappuja, että vanhempien tulee jättää autot pysäköintipaikalle eikä ajaa päiväkodin eteen ja pahimmassa tapauksessa jättää auto vielä tyhjäkäynnille.Pysäköintipaikalta on pieni kävelymatka (ehkä 20 m) päiväkodille, mutta aika monelle vanhemmalle se on ilmeisesti ihan liikaa. Viis talojen asukkaiden ja päiväkodin pyynnöistä, oma mukavuus ennen kaikkea...
Portit vanhemmat laittavat kyllä ihan hyvin kiinni, enemmän ongelmana on ollut, että portti on usein rikki ja jollakin väliaikaisilla virityksillä kiinni.
Vaippoja vaihdetaan minusta päiväkodissa liikaakin. Vaippapaketti kestää paljon lyhyemmän aikaa kuin kotona. Tai sitten ne ottavat paketeista lapsille vaippoja miten sattuu. Jotkut kun eivät tunnu tuovan uutta pakettia kovinkaan nopeasti vaan kehotuslappu uusista vaipoista on lokerossa vaikka kuinka pitkään.
Uutta vauva.fi:ssä
Uusimmat keskustelut
- > Pitääkö asumistuen tarkistus tehdä itse vai tulee ensin paperit Kelalta?
- > Vapaaehtoisesti lapsettomista saa aina kylmän kuvan...
- > Miksi yksinäinen erakkomies asuu vuokralla lapsiperheiden omistusasuntojen keskellä?
- > Mikä on alkuperäinen rekisteriote?
- > Hitto miten ärsyttävä fb-kaveri
- > Onneksi vainoamisesta on tulossa pian uusia lakijuttuja.
- > Onko trampoliini junttiuden merkki?
Uusimmat blogikirjoitukset
- > Mitä kysyä bloggaajalta?
- > Pyöränistuin vapauttaa
- > Unihäiriöitä
- > Imetyskeskustelu,
- > 24. Viikko
- > Sivusta sanoen: Miksi vegaaniruokavalio?
- > Saako lasta tukistaa?
© Sanoma Magazines Finland Oy - käyttöehdot

Los Angeles
2.57 m/s