![]() Keskiviikko 23.5.2012 - Lyydia, Lyyli
|
REKISTERÖIDY |
Keskustelut
Näille alueille voit kirjoittaa rekisteröitymättä
» Aihe vapaa
Näytä viestit peräkkäin | Näytä viestipuu
Viesti
Tähän pahimmat möläytykset Täti Neuvolalta
Itselläni kokemus, kun vauvamme oli saanut nimen, niin terveydenhoitaja kommentoi perin normaalia nimeä: "Miten päädyitte tuohon nimeen, olen kuullut sen muutaman kerran, mutten itse kyllä laittaisi."(pieni vino hymy päällä kokoajan)Poikamme nimi on tyyliin Niklas. Ei kuitenkaan se, mutta samaa tyyliä.
Hassu nainen...
Vastaukset
Omalla kohdallani
imetys on tosi vaikeaa rakennevian vuoksi (lääkärillä todettu juttu). Terkkari tuli kotikäynnille ja kysyi miten imetys onnistui. Sanoin etten voi oikein imettää, ja hän sanoi, että sano vaan suoraan ettet halua imettää. Se tuntui ihan aidosti pahalta, kun itkin sitä siinä vaiheessa muutenkin joka päivä (olisin halunnut imettää).otsikko
Vanhempi poika oli ollut viisikko testissä, joka meni muuten putkeen, mutta piti suostutella verenpaineen mittaukseen. Kuitenkin ihan rauhassa oli kun mitattiin lopulta.Menin nuoremman siis vauvan kanssa eri th:lle viikon päästä. Tämä vauvan th kysyi, että "oletteko miettineet miksi tämä viisivuotias niin hirveästi vastusti ja pelkäsi sitä verenp-mittaamista. Olisiko siihen jokin syy?" Olin aivan äimänä. Paljasti, että ovat puhuneet asiasta keskenään ja yrittivät tehdä siitä pikku temppuilusta jonkun jutun. Asiassa ei ollut mitään kummaa. Kuuluu ihan ikäänkin itsepäisellä tapauksella. En ollut lainkaan huolissaan tai muuta. No se siitä, mutta jotenkin kummastutti koko juttu.
Ja kysymyksessä oli lapsi, joka luki täyttä päätä jo ja teki kaiken muunkin mallikkaasti.
Neuvolan hoitaja kysyi neljävuotiaan poikani
neuvolakäynnillä, kun sai kuulla eräästä hyvin vaikeasta ja surullisesta minua äskettäin kohdanneesta tragediasta, "Onko sinulla ollut itsemurha-ajatuksia?". Hmm, jos olisikin (ei ollut) en haluaisi puhua asiasta poikani läsnäollessa.Huh huh :D
Oijoi, kun on osunut hauskoja tyyppejä.Kerran eräs th (ei ollut "omani") vaan
joku sijainen oli kuin paskaa syönyt kiukkuinen akka, koko käynnin ajan puhisi ja höpisi yhtä ja samaa siitä kuinka hän on täällä vaan sellainen heittopussi, kaikki aikataulut sekaisin, mikään ei toiminut ja sitä rataa....oli siinä hieman vaivautunut olo istua ja kuunnella 20 min. vauvan kanssa tällaista naista. Ja hän todellakin sai sellaisen fiiliksen, että parempi kuin emme olisi tulleet laisinkaan. Ja kävimme ihan normi tarkastuksessa.Meille oli tulossa
toinen lapsi lyhyellä ikäerolla, johon th saman itse kokeneena sanoi, että on se vaan niin kamalaa, onneksi en ole sinun tilanteessasi! Vaihdoinkin sitten myöhemmin terkkaria...Minulla ei ole noin pahoja kokemuksia
Kuopukseni oli alle 2 viikkoa vanha ja imetys takkuili. Olin hakenut apua sairaalasta jo edellisellä viikolla ja nyt purin mieltäni neuvolassa. Imetystukeenkin olin jo ottanut yhteyttä. Vauva oli laiska syömään ja paino takkuili. Rintaa ei imenyt muuten kuin rintakumin kanssa ja senkin kanssa aina vain pari imua ja sitten tahtoi jo nukahtaa, vaikka siis rintakumi olisi ollut täynnä maitoa. Tämän kaiken kun olin saanut kerrottua, tokaisi jo kypsempään ikään ehtinyt th, että kannattaa jättää se rintakumi pois, niin kaikki ongelmat katoaa ja saan itseluottamukseni takaisin. Kyllä sitä maitoa sitten tulee oikein tulvimalla.Olin niin äimänä, etten tajunnut edes kysyä, mitä hän oikein tarkoitti. Ei kai sitten ollut oikein jaksanut kuunnella...
Nuorena esikoisen äitinä tuskailin mahaani, kun olin ekalla neuvolakäynnillä vauvan kanssa. Taisin kysäistä, että mitenköhän tästäkin pääsee eroon. Täti tarttui mahaan kaksin käsin ja tokaisi:
- Tästä pääsee eroon vaan kunnollisella jumpalla.
Eniten huvitti, että piti sitten oikein kokeilla, onko se röllykkä jumpalla pois lähtevää vai jollakin muulla tavalla.
Kaverille eräs th kommentoi raskausarpia
"Voi voi, onpa mennyt maha pahannäköiseksi, on tullut kyllä viime kerrasta lisää. Joillekin näitä tulee, voivoi, onneksi on paljon joille ei ollenkaan, vaan on niin nätin siloiset vatsat joillakin."Itke nyt ja viserrä sitten siinä. Ja oo onnellinen niiden 20 raskauskilon kanssa:(
Voi tulla vaikka mitä
Mun käly on täti neuvola ja persoonan tuntien siltä voi tulla vaikka mikä sammakko ulos ja varmaan usein tuleekin.Ehkä se terkkari tarkoitti jotain muuta?
Lainaus:
imetys on tosi vaikeaa rakennevian vuoksi (lääkärillä todettu juttu). Terkkari tuli kotikäynnille ja kysyi miten imetys onnistui. Sanoin etten voi oikein imettää, ja hän sanoi, että sano vaan suoraan ettet halua imettää.
imetys on tosi vaikeaa rakennevian vuoksi (lääkärillä todettu juttu). Terkkari tuli kotikäynnille ja kysyi miten imetys onnistui. Sanoin etten voi oikein imettää, ja hän sanoi, että sano vaan suoraan ettet halua imettää.
Ainakin mulla oli tosi ymmärtäväinen terkkari, joka suoraan sanoi, että ymmärtää kyllä hyvin, jos en tässä tilanteessa enää halua jatkaa imetystä. Mullakin siis rakennevika ja kykenen vain todella kehnoon osittaisimetykseen, joka on aika rankkaa sekä henkisesti että fyysisesti. Kun juttelin neuvolatädin kanssa, niin hän kyllä ymmärsi tilanteen ja ihan sydämellisesti tarkoitti sitä, että minulla on "lupa" lopettaa imetys, jos se on liian rankkaa.
20 raskauskilon?
Lainaus:
"Voi voi, onpa mennyt maha pahannäköiseksi, on tullut kyllä viime kerrasta lisää. Joillekin näitä tulee, voivoi, onneksi on paljon joille ei ollenkaan, vaan on niin nätin siloiset vatsat joillakin."
Itke nyt ja viserrä sitten siinä. Ja oo onnellinen niiden 20 raskauskilon kanssa:(
"Voi voi, onpa mennyt maha pahannäköiseksi, on tullut kyllä viime kerrasta lisää. Joillekin näitä tulee, voivoi, onneksi on paljon joille ei ollenkaan, vaan on niin nätin siloiset vatsat joillakin."
Itke nyt ja viserrä sitten siinä. Ja oo onnellinen niiden 20 raskauskilon kanssa:(
Niin oliko tuo 20kg kun tyyppi oli vielä raskaana vai raskauden jälkeen? Toivon todellakin ensimmäistä.
Nuori äiti
Odotin ensimmäistä lastani ollessani 20 v. Terkkari oli muuten kyllä ihan mukava, mutta totesi eräällä käynnillä, että voi, voi minun poikani on samanikäinen (kuin minä) ja on niin pieni vielä ja sinusta on jo tulossa äiti...Raskausaikana toki
Lainaus:
Lainaus:
"Voi voi, onpa mennyt maha pahannäköiseksi, on tullut kyllä viime kerrasta lisää. Joillekin näitä tulee, voivoi, onneksi on paljon joille ei ollenkaan, vaan on niin nätin siloiset vatsat joillakin." Itke nyt ja viserrä sitten siinä. Ja oo onnellinen niiden 20 raskauskilon kanssa:(
Niin oliko tuo 20kg kun tyyppi oli vielä raskaana vai raskauden jälkeen? Toivon todellakin ensimmäistä."Voi voi, onpa mennyt maha pahannäköiseksi, on tullut kyllä viime kerrasta lisää. Joillekin näitä tulee, voivoi, onneksi on paljon joille ei ollenkaan, vaan on niin nätin siloiset vatsat joillakin." Itke nyt ja viserrä sitten siinä. Ja oo onnellinen niiden 20 raskauskilon kanssa:(
Ja th kommentoi niitä raskausarpia siinä sydänääniä kuunnellessa. Siinähän on kuin norsu selällään pahimmillaan.
No tämänkin voi ymmärtää eri tavalla. :)
Lainaus:
Odotin ensimmäistä lastani ollessani 20 v. Terkkari oli muuten kyllä ihan mukava, mutta totesi eräällä käynnillä, että voi, voi minun poikani on samanikäinen (kuin minä) ja on niin pieni vielä ja sinusta on jo tulossa äiti...
Odotin ensimmäistä lastani ollessani 20 v. Terkkari oli muuten kyllä ihan mukava, mutta totesi eräällä käynnillä, että voi, voi minun poikani on samanikäinen (kuin minä) ja on niin pieni vielä ja sinusta on jo tulossa äiti...
Minäkin sain tuon ikäisenä esikoiseni ja olisin kyllä kuullut tuon tarkoittavan sitä, että "minun poikani ei osaa edes ruokaa laittaa ja on ihan himamyyrä, vaikka sinä olet saman ikäinen ja noin hyvin otat vastuuta ja huolehdit sekä itsestäsi että perheestäsi". :)
huh mitä tyyppejä olette kohdanneet
meille on osunut varsin mukavia terkkareita, sekä mukavia neuvolantätejä, mutta neuvolalääkäristä en voi sanoa samaa.Kolmannen lapsemme synnyttyä (vaikea synnytys, jossa kaikki ei mennyt ihan kuin olisi pitänyt) vauvallamme todettiin synnynnäinen rakenteellinen poikkeama (vakava).
Tämä tuli valtavana shokkina meille vanhemmille, ja tästä avoimesti puhuin (pakostakin) neuvolassa.
Terkkari oli hyvin empaattinen ja ymmärtäväinen, osasi tukea tosi kivasti, vaikka tilanne oli hänellekkin täysin uusi (ei tiennyt vastaavaa tapausta).
Kävin sitten jälkitarkastuksessa, neuvolalääkärillä, joka oli entuudestaan tuttu lääkäri (ei henk.koht. tuttu, vaan terveyskeskuskäynneistä tuttu). Oletin hänen olevan empaattisempi, ja suhtautuvan asiallisemmin tilanteeseen.
Lähtiessäni vastaanotoltaan hän kysyi multa, että "oletko tullut ajatelleeksi, että olet saattanut ITSE aiheuttaa lapsenne sairauden?" :`(
Niin katkerasti en muista itkeneeni koskaan, tuntui NIIN pahalta.
Korostan tähän väliin vielä, että en ole alkkis, en ole narkki, enkä mitään muutakaan epämääräistä, millä olisin voinut aiheuttaa sikiölle mitään pahaa.
Tämä lääkäri on nainen, itsekkin kolmen lapsen äiti (tiedän, sillä lapsensa oli lapseni luokkakaveri), joten odotin hiukan erilaista asennetta häneltä.
Paljon puhutaan synnytyksen jälkeisestä masennuksesta, kuinka neuvola tukee ja auttaa...onko tämä esimerkki siitä?
Kun tätä sairasta lasta sitten alettiin käyttämään tutkimuksissa ja hänelle tehtiin iso ja vaativa leikkaus, jututin lääkäreitä ja perinnöllisyyslääkäriä (kävimme siis perinnöllisyystutkimuksetkin, missä todettiin myös, ettei tätä olisi voinut mitenkään estää).
Ainiaaksi jäi mieleeni vanhan miesortopedin ihana, mieltä lämmittävä kommentti, kun itkien kerroin hänelle kuinka neuvolalääkäri mua verbaalisesti löi.
Ortopedi taputti mua olalle, ja sanoi, että "älä hyvä nainen itseäsi syytä tästä, et mitenkään olisi voinut itse tätä aiheuttaa. Olipa tosi tökeröä neuvolalääkäriltä mennä tuommoista suustaan päästämään. Mielestäni voisit tehdä valituksen hänen käytöksestään. Ei tuommoista saa sanoa kenellekään, ei edes semmoisissa tapauksissa, missä selkeä syy-seurausyhteys löytyy".
En tehnyt valitusta lääkäristä (vaikka sitä mietinkin), kun ajattelin, että ne rumat sanat oli jo lausuttu, eikä niitä mikään olisi pois pyyhkinyt, sanottu mikä sanottu.
Onnekseni en järin joutunut tämän lääkärin kanssa tekemisiin tämän jälkeen, sillä siirtyi talon sisällä toisiin tehtäviin.
Olen ikuisesti katkera :( Enkä aio tervehtiä häntä enää, en koskaan. Vastaanotolleen en suostu, enkä vie lapsianikaan.
Törkeä ämmä!
Mulla:
Varasin aikaa, kysyi millä viikolla olen, kerroin että on rv6, pyysi soittamaan uudelleen parin viikon kuluttua "jos se nyt sisällä pysyy"Toinen tapaus
Kävin poistattamassa hormonikierukan ja neuvolalääkäri totesi "kyllä teillä on ruma maha'" joo, on hätäsektio ja umppari, ihotyyppi paksu ja arvet myös paksut.
Huh mitä kommentteja olette kuulleet
Aivan järkyttäviä.Kehottaisin kyllä tekemään valituksia. Kun ne tekee virallista kautta, niillä on jotain vaikutusta. Ei ole lääkärille tai th:lle kiva selitellä kehityskeskustelussa, miksi oli sanonut mitä oli... Ja yleensä samat tyypit laukovat typeryyksiä useammalle potilaalle. Kun valituksia tulee useampi, siinä on paha selitellä.
"luuletko sä olevasi jokin työn sankari"
kun sanoin jaksavani ihan hyvin töissä, ei vaivojaTottahan tänne aina yksi pätijä mahtuu:D
Lainaus:
Lainaus:
Ainakin mulla oli tosi ymmärtäväinen terkkari, joka suoraan sanoi, että ymmärtää kyllä hyvin, jos en tässä tilanteessa enää halua jatkaa imetystä. Mullakin siis rakennevika ja kykenen vain todella kehnoon osittaisimetykseen, joka on aika rankkaa sekä henkisesti että fyysisesti. Kun juttelin neuvolatädin kanssa, niin hän kyllä ymmärsi tilanteen ja ihan sydämellisesti tarkoitti sitä, että minulla on "lupa" lopettaa imetys, jos se on liian rankkaa. imetys on tosi vaikeaa rakennevian vuoksi (lääkärillä todettu juttu). Terkkari tuli kotikäynnille ja kysyi miten imetys onnistui. Sanoin etten voi oikein imettää, ja hän sanoi, että sano vaan suoraan ettet halua imettää.
SInä sinun kokemuksesi. sekö on se ainoa oikea? Huvittava oot. Tässä oli ihan selvästi th tehnyt oman mielikuvituksen pohjalta arvion imettäjän ajatuksista. Ei ollut mitään neuvottelua taustalla kuten voimme lukea.
t. Ei tuo aiemmin kirjoittanut
"haluatko vammaisen lapsen?!
kun sanoin etten mene seulontoihinKomppaan numeroa 20
EvTäh!?
Lainaus:
Kävin poistattamassa hormonikierukan ja neuvolalääkäri totesi "kyllä teillä on ruma maha'" joo, on hätäsektio ja umppari, ihotyyppi paksu ja arvet myös paksut.
Ei voi olla totta! Mä en voi kun nauraa täällä, tää on niin törkee. Miten kukaan voi oikeesti sanoa noin vai oisitko kuullu väärin?
Mikäs sua rassaa?
Lainaus:
SInä sinun kokemuksesi. sekö on se ainoa oikea? Huvittava oot. Tässä oli ihan selvästi th tehnyt oman mielikuvituksen pohjalta arvion imettäjän ajatuksista. Ei ollut mitään neuvottelua taustalla kuten voimme lukea.
En kait minä kenenkään muun kokemuksia voi ominani kertoa, vai mitä tarkoitat? Terkkarin arvio imettäjän ajatuksista saattoi olla meillä molemmilla sama, mutta ilmaisu tökkiä sen verran, että toinen meistä sai hyvän kokemuksen, toinen huonon. Enkä kyllä tarkoittanut sitä, että ap kirjoittaja vain turhaan ymmärsi väärin, vaan kerroin oman kokemukseni kuullessani nuo sanat samanlaisessa tilanteessa. Jos haluat kuulla millaista paskaa lääkärit ovat jauhaneet lapsestani, siitä voin kyllä perustaa ihan oman ketjun. Ja voin kertoa että sitä paskaa riittää...
neuvolassa
lääkäri laittoi pisti neulalla puudutetta ja kun käänsin pääni pois,tokaisi tylysti" luulisi ettet pelkää piikkejä" joo,entinen narkomaani olen...Ja kun valitin asiasta terveydenhoitajalle,puolusti tämä lääkäriä vedoten lääkärin ihonväriin?! Että kun on tumma ja temperamenttinen...just.ok
Lainaus:
Lainaus:
En kait minä kenenkään muun kokemuksia voi ominani kertoa, vai mitä tarkoitat? Terkkarin arvio imettäjän ajatuksista saattoi olla meillä molemmilla sama, mutta ilmaisu tökkiä sen verran, että toinen meistä sai hyvän kokemuksen, toinen huonon. Enkä kyllä tarkoittanut sitä, että ap kirjoittaja vain turhaan ymmärsi väärin, vaan kerroin oman kokemukseni kuullessani nuo sanat samanlaisessa tilanteessa. Jos haluat kuulla millaista paskaa lääkärit ovat jauhaneet lapsestani, siitä voin kyllä perustaa ihan oman ketjun. Ja voin kertoa että sitä paskaa riittää...SInä sinun kokemuksesi. sekö on se ainoa oikea? Huvittava oot. Tässä oli ihan selvästi th tehnyt oman mielikuvituksen pohjalta arvion imettäjän ajatuksista. Ei ollut mitään neuvottelua taustalla kuten voimme lukea.
Asiathan tosiaan voi kokea eritavalla. Mutta myös joskus voi olla niin että joku on oikeasti ajattelematon tai niin rutiini ettei jaksa vaivautua miettimään omaa arviointia asian oikeasta tolasta.
Minullakin neuvolätäti pyysi soittaessani, että
ei nyt varata neuvola-aikaa, kun raskaus voi mennä kesken (rv 6). (Ensimmäinen raskaus, ei aiempia keskenmenoja takana).Kiva, odottelin sitten viikkoja, että meneekö kesken vai ei, pystyykö varaamaan neuvola-aikaa...
Kiva asenne neuvolatädillä, ja tartutti sen sitten minullekin:(
Totta kai niitä möläyttelijöitä löytyy.
Lainaus:
Asiathan tosiaan voi kokea eritavalla. Mutta myös joskus voi olla niin että joku on oikeasti ajattelematon tai niin rutiini ettei jaksa vaivautua miettimään omaa arviointia asian oikeasta tolasta.
Ja niitä tosiaan on lapsen kurjasta hoidosta ja lääkärien möläytyksistä kertynyt aikamoinen pino. Sen sijaan neuvolatäti on ollut tosi mukava ja hankalissakin tilanteissa osannut esittää asiat hyvällä tavalla. Joku toinen olisi varmasti voinut sanoa sellaisella tavalla, että olisi jäänyt vain paha mieli ("sinun ei ole pakko jatkaa imettämistä, jos se tuntuu kovin vaikealta" vrt. "no älä sit imetä, jos et haluu ees yrittää").
Ja joo, minusta hoitohenkilökunnalla pitäisi olla vuosittain "miten puhutaan ihmisille" -koulutusta.
Tää on kyllä älytöntä
Lainaus:
neuvolakäynnillä, kun sai kuulla eräästä hyvin vaikeasta ja surullisesta minua äskettäin kohdanneesta tragediasta, "Onko sinulla ollut itsemurha-ajatuksia?". Hmm, jos olisikin (ei ollut) en haluaisi puhua asiasta poikani läsnäollessa.
neuvolakäynnillä, kun sai kuulla eräästä hyvin vaikeasta ja surullisesta minua äskettäin kohdanneesta tragediasta, "Onko sinulla ollut itsemurha-ajatuksia?". Hmm, jos olisikin (ei ollut) en haluaisi puhua asiasta poikani läsnäollessa.
Olin nuorempana
menossa ensimmäiseen papakokeeseen, jota jännitin ihan hirveästi. Kyyneleet valuen menin vanhan terkkaritädin vastaanotolle ja hän tokaisi "mitä sä siinä räävyt?". Kyllä jäi kammo! Onneksi lapsilleni on sattunut ihanat neuvolat täteineen :)Ekaa odottaessani...
...olin mieheni kanssa joka kerta vastaanotolla ja kun raskaus alkoi olla lopussa ja käyntejä tiedossa enää muutamia, tokaisi terkka siinä miehen kuullen: "Ensi kerralla täytyisi rouvan tulla yksin, jotta voidaan keskustella asioista, joista ei puolison kuullen tule puhuttua, kuten esimerkiksi perheväkivallasta".Oisitte nähnyt miehen ilmeen. :D
Ihan törppö lääkäri
Lainaus:
Toinen tapaus Kävin poistattamassa hormonikierukan ja neuvolalääkäri totesi "kyllä teillä on ruma maha'" joo, on hätäsektio ja umppari, ihotyyppi paksu ja arvet myös paksut.
Toinen tapaus Kävin poistattamassa hormonikierukan ja neuvolalääkäri totesi "kyllä teillä on ruma maha'" joo, on hätäsektio ja umppari, ihotyyppi paksu ja arvet myös paksut.
:D Ai kauhee
Lainaus:
...olin mieheni kanssa joka kerta vastaanotolla ja kun raskaus alkoi olla lopussa ja käyntejä tiedossa enää muutamia, tokaisi terkka siinä miehen kuullen: "Ensi kerralla täytyisi rouvan tulla yksin, jotta voidaan keskustella asioista, joista ei puolison kuullen tule puhuttua, kuten esimerkiksi perheväkivallasta". Oisitte nähnyt miehen ilmeen. :D
...olin mieheni kanssa joka kerta vastaanotolla ja kun raskaus alkoi olla lopussa ja käyntejä tiedossa enää muutamia, tokaisi terkka siinä miehen kuullen: "Ensi kerralla täytyisi rouvan tulla yksin, jotta voidaan keskustella asioista, joista ei puolison kuullen tule puhuttua, kuten esimerkiksi perheväkivallasta". Oisitte nähnyt miehen ilmeen. :D
Ihan sanattomaksi veti, tai siis nauran täyttä höyryä täällä. Jotenkin näen sen yliasiallisen tätin siinä sun miehen edessä. Tää on ihan sarjakuvakamaa.
Ihanan neuvolatädin kommentit
"Etkö anna lapsellesi ruokaa?" Kun vauvallani ei noussut paino tarpeeksi."Kyllä sun lapsesi on kuuro" kun ei reagoinut heti kuulokokeeseen.
Viimeisellä käynnillä äitiysneuvolassa
terkkari sanoi että "koita nyt sitten pitää itsestäsi huolta, sinulle kun tulee ne sydän- ja verisuonisairaudet, se on aika raskasta".Katsottiin miehen kanssa äimistyneinä toisiamme. Minulla oli erittäin hyvä verenpaine ja hemoglobiini koko raskauden ajan. Veren rasva-arvotkin ok. Ei myöskään (raskaus)diabetesta tms. Terve äiti ja terve vauva.
Kyllä lääkärit voi möläyttää!
Uskon ihan täysillä tuon möläytyksen, että onpa teillä ruma maha. Mulle lääkäri sanoi ultratessa, että näkyy vähän huonosti kun on niin paljon läskiä välissä! Ja mä en kuitenkaan mikään ryhävalas ole, vaikka ylipainoa olikin ennen raskautta jo muutama kilo (BMI 26) ja nekin ylimääräiset on lähinnä reisissä ja takapuolessa, ei niinkään mahassa. Kaipa se oli sitten vaikea nähdä, mutta olis sen voinut vähän hienovaraisemminkin sanoa!Neuvolantäti ei oo onneksi möläyttänyt mitään!
ei täti neuvola
vaan täti kätilö..Raskaus oli mennyt yli lasketun ajan, olo oli tosi tukala,nukkunut en ollut viikkoihin kunnolla, vauva ihan liian iso minun kokooni nähden ja käyrällä käydessäni pyysin että eikö mitenkään voisi käynnistää..
Ihanainen kätilö tokaisi että" ensin kypsyy äidin yläpää ja kyllä se alapääkin siitä joskus kypsyy." Käynnistyksiä tehdään täällä muutenkin ihan liikaa.
No, käynnistettiin se synnytys sitten lopulta muutaman päivän päästä ja pieleen meni kaikki..
ja kerran täti neuvolan sijainen tokaisi esikoiselle että voit mennä tuonne odotustilaan leikkimään siksi aikaa kun äiti on neuvolassa(odotin toista lasta). Poika oli 2v ja melko arka. Ei mennyt käytävälle..
Samalla kerralla täti kyseli "agressiiviseen" sävyyn miten eri eläimet ääntelee, ja poika meni ihan "lukkoon," vastasi ensin johonkin kysymykseen väärin, ja sen jälkeen ei enää suostunu sanomaan mitään, vaikka osasi todellakin kaikki jutut kotona. Täti neuvola jämäkästi vaan tokaisi että opit kai sinä joskus nämä. Oikein semmoinen kannustava ja rohkaiseva tyyppi..
Mä kävin itkuisen kuukauden ikäisen vauvan kanssa neuvolassa
ja kerroin itkuisuudesta. Terkkari tutki vauvaa hetken ja ilmoitti, että mun vauvalla taitaa vaan olla tylsää ja siksi itkee...Myöhemmin vauvalla todettiin maitoallergia ja siihen liittyvä refluksi.
Haha!
Lainaus:
ja kerroin itkuisuudesta. Terkkari tutki vauvaa hetken ja ilmoitti, että mun vauvalla taitaa vaan olla tylsää ja siksi itkee...
Myöhemmin vauvalla todettiin maitoallergia ja siihen liittyvä refluksi.
ja kerroin itkuisuudesta. Terkkari tutki vauvaa hetken ja ilmoitti, että mun vauvalla taitaa vaan olla tylsää ja siksi itkee...
Myöhemmin vauvalla todettiin maitoallergia ja siihen liittyvä refluksi.
Siis sori, ei sais nauraa vakavalle asialle, mutta mikä terveydenhuollon ammattilainen esittää, että kuukauden ikäinen lapsi on ehtinyt tylsistymään?! :D Eihän se vielä edes tajua mitä "tylsä" tai "kiinnostava" on... Huh!
Tätä en unohda!
Toista lasta odottaessani neuvolatäti kysyi, että missä esikoinen on ollut hoidossa. Vastasin, että on isän kanssa työpäivinäni, joten ei ole tarvinnut hoitopaikkaa... Seuraava kysymys: oletteko asuneet pitkään eri osoitteissa? :)Täti siis ajatteli, että isä hoitaa, koska olemme eronneet ja huoltajuus on isällä...
Inhottavaa
Ymmärsin itse vasta jälkeenpäin esikoista odottaessani, miksi neuvola-aika annettiin vasta jonnekin viikolle 9-10, vaikka soitin sinne heti innoissani. Onneksi terkka oli hienotunteinen eikä möläyttänyt mitään tuollaista.Lainaus:
ei nyt varata neuvola-aikaa, kun raskaus voi mennä kesken (rv 6). (Ensimmäinen raskaus, ei aiempia keskenmenoja takana). Kiva, odottelin sitten viikkoja, että meneekö kesken vai ei, pystyykö varaamaan neuvola-aikaa... Kiva asenne neuvolatädillä, ja tartutti sen sitten minullekin:(
ei nyt varata neuvola-aikaa, kun raskaus voi mennä kesken (rv 6). (Ensimmäinen raskaus, ei aiempia keskenmenoja takana). Kiva, odottelin sitten viikkoja, että meneekö kesken vai ei, pystyykö varaamaan neuvola-aikaa... Kiva asenne neuvolatädillä, ja tartutti sen sitten minullekin:(
OT
Lainaus:
Ymmärsin itse vasta jälkeenpäin esikoista odottaessani, miksi neuvola-aika annettiin vasta jonnekin viikolle 9-10, vaikka soitin sinne heti innoissani. Onneksi terkka oli hienotunteinen eikä möläyttänyt mitään tuollaista.
Ymmärsin itse vasta jälkeenpäin esikoista odottaessani, miksi neuvola-aika annettiin vasta jonnekin viikolle 9-10, vaikka soitin sinne heti innoissani. Onneksi terkka oli hienotunteinen eikä möläyttänyt mitään tuollaista.
No joo, mutta onhan se niinkin, että ei terkka välttämättä edes ajattele sitä noin. Siinä vaan on pikku soluryppäässä hyvin vähän katsomista tai tutkimista ennen sitä 9-10 viikkoa. Mulle tuli eka neuvola aikatauluongelmien takia viikolle 8 ja just ja just ultrassa näkyi mitään ja käsikopelollakin terkka sanoi, että vaikea todeta mitään, mut kyllä tää kohtu vaikuttais ihan ok noille viikoille olevan.
Sai siitä tietty sen tiedon, että tyyppi on oikeassa paikassa, mut muuten koko käynnin olis voinu hoitaa puhelimitse :)
lääkärit etupäässä
valitin kovasta ihon kutinasta neuvolassa rv18, jolloin ohjattiin lääkäriin. Lääkäri sanoi vain, että sellaiste se.. hänenkin vaimollaan oli kova kutinaa, että koita vain kestää! Lääkäri lähetti kuitenkin "varmuuden vuoksi" verikokeisiin ja totesi, että minulla on raskaushepatoosi.Sairaalassa joku lääkäri sitten tokaisi, että yleensä näillä arvoilla käynnistetään synnytys, mutta se ei nyt taida tulla kyseeseen, vai mitä mieltä olen? Olin siis rv 18+3.. Kun siis sanoin ettei synnytystä sitten varmaan vielä voi käynnistää totesi lääkäri, että vauvalle voi nyt sitten tulla mitä tahansa kehityshäiriötä ja on riski äkilliseen kohtukuolemaan. Olin sitten lievästi paniikissa loppuraskauden..
onneksi neuvolan th oli mukava, hän pelasti paljon!
Sain lopulta ihan terveen lapsen, mutta raskausaika ei kyllä ollut mitenkään rento
Ehkäpä lääkäri tarkoitti, että olet tehnyt syntiä?
Lainaus:
meille on osunut varsin mukavia terkkareita, sekä mukavia neuvolantätejä, mutta neuvolalääkäristä en voi sanoa samaa.
Kolmannen lapsemme synnyttyä (vaikea synnytys, jossa kaikki ei mennyt ihan kuin olisi pitänyt) vauvallamme todettiin synnynnäinen rakenteellinen poikkeama (vakava).
Tämä tuli valtavana shokkina meille vanhemmille, ja tästä avoimesti puhuin (pakostakin) neuvolassa.
Terkkari oli hyvin empaattinen ja ymmärtäväinen, osasi tukea tosi kivasti, vaikka tilanne oli hänellekkin täysin uusi (ei tiennyt vastaavaa tapausta).
Kävin sitten jälkitarkastuksessa, neuvolalääkärillä, joka oli entuudestaan tuttu lääkäri (ei henk.koht. tuttu, vaan terveyskeskuskäynneistä tuttu). Oletin hänen olevan empaattisempi, ja suhtautuvan asiallisemmin tilanteeseen.
Lähtiessäni vastaanotoltaan hän kysyi multa, että "oletko tullut ajatelleeksi, että olet saattanut ITSE aiheuttaa lapsenne sairauden?" :`(
Korostan tähän väliin vielä, että en ole alkkis, en ole narkki, enkä mitään muutakaan epämääräistä, millä olisin voinut aiheuttaa sikiölle mitään pahaa.
Tämä lääkäri on nainen, itsekkin kolmen lapsen äiti (tiedän, sillä lapsensa oli lapseni luokkakaveri), joten odotin hiukan erilaista asennetta häneltä.
Paljon puhutaan synnytyksen jälkeisestä masennuksesta, kuinka neuvola tukee ja auttaa...onko tämä esimerkki siitä?
Kun tätä sairasta lasta sitten alettiin käyttämään tutkimuksissa ja hänelle tehtiin iso ja vaativa leikkaus, jututin lääkäreitä ja perinnöllisyyslääkäriä (kävimme siis perinnöllisyystutkimuksetkin, missä todettiin myös, ettei tätä olisi voinut mitenkään estää).
Ainiaaksi jäi mieleeni vanhan miesortopedin ihana, mieltä lämmittävä kommentti, kun itkien kerroin hänelle kuinka neuvolalääkäri mua verbaalisesti löi.
Ortopedi taputti mua olalle, ja sanoi, että "älä hyvä nainen itseäsi syytä tästä, et mitenkään olisi voinut itse tätä aiheuttaa. Olipa tosi tökeröä neuvolalääkäriltä mennä tuommoista suustaan päästämään. Mielestäni voisit tehdä valituksen hänen käytöksestään. Ei tuommoista saa sanoa kenellekään, ei edes semmoisissa tapauksissa, missä selkeä syy-seurausyhteys löytyy".
En tehnyt valitusta lääkäristä (vaikka sitä mietinkin), kun ajattelin, että ne rumat sanat oli jo lausuttu, eikä niitä mikään olisi pois pyyhkinyt, sanottu mikä sanottu.
Onnekseni en järin joutunut tämän lääkärin kanssa tekemisiin tämän jälkeen, sillä siirtyi talon sisällä toisiin tehtäviin.
Olen ikuisesti katkera :( Enkä aio tervehtiä häntä enää, en koskaan. Vastaanotolleen en suostu, enkä vie lapsianikaan.
Törkeä ämmä!
meille on osunut varsin mukavia terkkareita, sekä mukavia neuvolantätejä, mutta neuvolalääkäristä en voi sanoa samaa.
Kolmannen lapsemme synnyttyä (vaikea synnytys, jossa kaikki ei mennyt ihan kuin olisi pitänyt) vauvallamme todettiin synnynnäinen rakenteellinen poikkeama (vakava).
Törkeä ämmä!
Jotkut lääkärit ovat hyvin uskonnollisia ja voivat uskoa sairauksien ja ongelmien johtuvan synnistä.
Mulla sama kokemus!
Lainaus:
...olin mieheni kanssa joka kerta vastaanotolla ja kun raskaus alkoi olla lopussa ja käyntejä tiedossa enää muutamia, tokaisi terkka siinä miehen kuullen: "Ensi kerralla täytyisi rouvan tulla yksin, jotta voidaan keskustella asioista, joista ei puolison kuullen tule puhuttua, kuten esimerkiksi perheväkivallasta".
Oisitte nähnyt miehen ilmeen. :D
...olin mieheni kanssa joka kerta vastaanotolla ja kun raskaus alkoi olla lopussa ja käyntejä tiedossa enää muutamia, tokaisi terkka siinä miehen kuullen: "Ensi kerralla täytyisi rouvan tulla yksin, jotta voidaan keskustella asioista, joista ei puolison kuullen tule puhuttua, kuten esimerkiksi perheväkivallasta".
Oisitte nähnyt miehen ilmeen. :D
Tosin kyseessä oli neuvolalääkäri, joka mieheni käydessä jossain (en muista miksi) kysyi, että "antaako mieheni minun olla rauhassa". En tajunnut kysymystä, enkä tajua vieläkään... Lääkäri oli kyllä ulkkari.
Mutta ilmeisesti, jos isä on mukana äitiys- ja lastenneuvolakäynneillä == mies on väkivaltainen kontrolloiva sairaalloisen mustasukkainen vaimonraiskaaja.
" Voi voi kuule, kun se lapsi ei ole mikään nukke!"
neuvolan toteamus siihen, kun ihmettelin, miksi lapsi sairastaa niin paljon ...Imettämisestä täälläkin
Koko imettäminen lähti huonosti käyntiin jo laitokselta asti. Lapsi oli koko ajan itkuinen, eikä oikein viihtynyt rinnalla. Osittaista (imetyksen yrittämistä oikeastaan) harjoiteltiin se pari ekaa kuukautta ja monta kertaa sitten itkin että olen huono äiti kun lapsi ei halua edes rinnalla olla jne. (pakko tässä vaiheessa sanoa, että pisteet miehelleni kun hän kesti minua).No sitten siinä parin kuukauden ikäisenä neuvolatarkistuksessa terkka kysyi että mitenkäs sen imetyksen kanssa. Minä sitten sanoin taas pala kurkussa, että en enää imetä, kun siitä ei tule mitään ja stressaan siitä niin paljon että olen hermoromahduksen partaalla.
Terkka katsoi hetken päästä varpaisiin ja tokaisi "Voisit kyllä olla rehellinen ja kertoa totuuden tuosta". Kysyin hämmentyneenä että mistä ja minkä totuuden, niin terkka vastasi että "Sinun ikäisille (olin silloin 23) on ulkonäkö tärkeämpää kuin lapsi, joten myönnä nyt vain ihan suoraa että et halua imettää kun pelkäät että rintasi menevät pilalle!" Ja ilmeisesti terkka sai tuon päähänsä koska pidin/pidän itseäni timmissä kunnossa ja pukeudun muodikkaasti.
Mitäs siinä sitten. Pakkasin lapsen samantien mukaan ja lähdin ovet paukkuen pihalle. Jätin samantien valituksen siitä terkasta.
Parasta tässä oli se, että tuon jälkeen menin yksityiselle lääkärille lapsen kanssa, koska hän ei jokellellut kunnolla, niin lääkäri totesi että lapsella on kireä kielijänne ja imettäminen ei sujunut siksi. Ihmettelen edelleen että miksi sitä kielijännettä ei voi tutkia jo synnärillä, kun ne kätilöt kuitenkin tietävät että sellainen on mahdollista. Olisi tämäkin perhe selvinnyt paljolta jos se olisi tutkittu ajoissa.
voi että kun kiukuttaa lukea näitä
te suomalaiset olette usein niiin ylpeitä neuvolasysteemistänne. Ja tuollaista joudutte sietämään.Monessa muussa maassa ihan yhtä paljon tarkastuksia mutta ne tekee gynegologi (raskausaikana)tai lastenlääkäri (lapsen tutkimukset). Ja sen lääkärin voi valita ihan itse. Ja kukaan huonosti asiakkaitaan kohteleva ei saa enää asiakkaita eikä pysty tienaamaan leipäänsä. Ja maksutkaan eivät ole ylivoimaisia. Hurraa sille, ettei asu Suomessa..
No onko tässä joka ikisen suomalaisen
Lainaus:
te suomalaiset olette usein niiin ylpeitä neuvolasysteemistänne. Ja tuollaista joudutte sietämään.
te suomalaiset olette usein niiin ylpeitä neuvolasysteemistänne. Ja tuollaista joudutte sietämään.
äidin kokemus? Ei. Täällä meidän paikkakunnalla on aivan loistavat neuvolat. Mä välillä oikein kaipaan toista äitiysneuvolan terkkaa, niin ihana ihminen hän on. Lastenneuvolankin terkka on ihana ja empaattinen, eikä todellakaan yritä päsmäröidä meidän vauvanhoitoa.
Edelleen olemme ylpeitä neuvolasysteemistämme, mutta
Lainaus:
te suomalaiset olette usein niiin ylpeitä neuvolasysteemistänne. Ja tuollaista joudutte sietämään. Monessa muussa maassa ihan yhtä paljon tarkastuksia mutta ne tekee gynegologi (raskausaikana)tai lastenlääkäri (lapsen tutkimukset). Ja sen lääkärin voi valita ihan itse. Ja kukaan huonosti asiakkaitaan kohteleva ei saa enää asiakkaita eikä pysty tienaamaan leipäänsä. Ja maksutkaan eivät ole ylivoimaisia. Hurraa sille, ettei asu Suomessa..
te suomalaiset olette usein niiin ylpeitä neuvolasysteemistänne. Ja tuollaista joudutte sietämään. Monessa muussa maassa ihan yhtä paljon tarkastuksia mutta ne tekee gynegologi (raskausaikana)tai lastenlääkäri (lapsen tutkimukset). Ja sen lääkärin voi valita ihan itse. Ja kukaan huonosti asiakkaitaan kohteleva ei saa enää asiakkaita eikä pysty tienaamaan leipäänsä. Ja maksutkaan eivät ole ylivoimaisia. Hurraa sille, ettei asu Suomessa..
Siellä toimivia henkilöitä emme valitse etukäteen. Tosin jälkikäteen voi vaatia vaihtoa eri hoitajalle, jos homma ei pelitä.
Tämä ketju on hyvä, osoittaa sen juuri, että kun mielivalta pääse valloilleen, niin ihminen luulee voivansa tehdä ja sanoa mitä vain. Tämä jos mikä saa meidät ymmärtämään, ettemme ole ainoita ja voimme jopa suhtautua ymmärtäväisemmin neuvolan th:n juttuihin. Ja kannattaa valittaa, jos jutut menee överiksi.
Meidän kunnassa avulias neuvolan täti valaisi äitiäni
että tiedättehän, että poikanne taitaa olla vammainen, tai hyvin todennäköisesti vaikeasti jälkeenjäänyt.Oli kyse yksivuotiaasta normaalista pojasta.
Äiti oli ihan puulla päähän lyöty että miten hän itse ei ole huomannut tällaista kun on noita lapsia ennenkin maailmaan tehnyt eikä mitään eroa ole huomannut. Lapsi puhuikin jo ja juoksi ym. ennen kuin täytti vuoden.
Äitini kiikutti veljeni yliopistolliseen sairaalaan läheiseen kaupunkiin erikoislääkärille ja purki huoltaan ja että asiaa tutkitaan. Lääkäri vaihtoi väriä (viininpunaisille laikuille) kuunteli ja kysyi tämän nauvolan tädin nimeä. Teki merkintöjä ja sanoi että poikanne on täysin terve eikä teidän tarvitse olla mistään huolissanne. Hän hoitaa "palautteen" tälle nauvolaterkalle..
Joo, veljestäni kasvoi tosiaan kelpo mies ja muistaakseni neuvolantäti sai nuhteita korkeammalta taholta oikein kunnolla.
Uutta vauva.fi:ssä
Uusimmat keskustelut
- > Hitto miten ärsyttävä fb-kaveri
- > Onneksi vainoamisesta on tulossa pian uusia lakijuttuja.
- > Onko trampoliini junttiuden merkki?
- > Onko yksikään samaa mieltä mieheni kanssa?
- > Antakaa lapsillenene maapäronia!
- > Pakastettu Alaskanseiti. Kieritänkö ensin maustetuissa vehnäjauhoissa
- > Vapaaehtoisesti lapsettomista saa aina kylmän kuvan...
Uusimmat blogikirjoitukset
- > Mitä kysyä bloggaajalta?
- > Pyöränistuin vapauttaa
- > Unihäiriöitä
- > Imetyskeskustelu,
- > 24. Viikko
- > Sivusta sanoen: Miksi vegaaniruokavalio?
- > Saako lasta tukistaa?
© Sanoma Magazines Finland Oy - käyttöehdot

Los Angeles
2.57 m/s