![]() Keskiviikko 23.5.2012 - Lyydia, Lyyli
|
REKISTERÖIDY |
Keskustelut
Näille alueille voit kirjoittaa rekisteröitymättä
» Aihe vapaa
Näytä viestit peräkkäin | Näytä viestipuu
Viesti
Isovanhemmat ei taida haluta hoitaa lapsiamme?Mistä sen tietää?
Itkin viime syksyn alussa anopille, kun hän kävi pistäytymässä luonamme, että olen niin väsynyt ja ahdistunut. Allergiavauva huusi yöt ja uhmaikäinen oli hankala.Tuolloin anoppi ei ollut kovinkaan "lämpimän" oloinen minua kohtaan, en ymmärrä miksi. Olin ihan loppu oikeastikin.
Kerran hän sitten ehdotti että voi hetken olla lasten kanssa, kun appiukkokin on mukana. Oli pari tuntia, oltiin miehen kanssa syömässä muutaman kilsan päässä. Soitettiin että miten siellä menee, ja anoppi sanoi hyvin nihkeästi että he voisivat jo lähteä kotiin päin.
Tästä on jo useampi kuukausi, eikä ole ehdottanut hoitamista tai muutakaan, vaikka olen ollut tosi mukava heitä kohtaan ja ilmaissut kiitollisuuteni.
Eikö tästä nyt voi päätellä että ne ei HALUA auttaa meitä? Vai mitä ihmettä tästä voisi päätellä? Ovat terveitä ja juuri päässeet eläkkeelle. Olen jotenkin surullinen, kun ei tuon enempää kiinnosta, vaikka pahat univaikeudet on heillä tiedossa =(
Vastaukset
Teitkö samanlaisen aloituksen
joku aika sitten, missä haukuit, miten anoppi oli jättänyt tiskejä pöydälle, ja lukenut lehteä? Ja että enää edes ette halua heitä hoitamaan.Ehkä he huomasivat asenteesi, eivätkä siksi tarjoudu enää.
Miksi niiden pitäisi haluta?
Mää en oikeasti ymmärrä, miten ..
..jälkeläiset laskevat sen varaan, että vanhemamt hoitavat heidän tenaviaan. En mää vaan hoida. Ajattelin, että yksi tenava riitäisi, mutta nyt niitä on kiljumassa jo kolme.Yhden kanssa olisi ollut jopa..ehkä.. kiva matksutellakin, kun kasvaa, mutta kolmea en ota edes pihalle mukaan.
No mun äiti matkusti ulkomaille auttaan mua, mutta
aikoinaan kun asuttiin Suomessa anoppi ei varmaan auttanut meitä mitenkään. Olisko se jotenkin tuo anoppi suhde ongelma, vaikka muuten kyllä meillä on ok välit.Ei ne ole koskaan tehneet tikkua ristiin meidän eteen jos ei POIKANSA tee aloitetta.
Onko miehes pyytänyt apua?
Eli jos sun miehes sanoo, että tarttisitte apua, muuttasko se tilanteen toiseksi?Hei, tämä on ensimmäinen kerta kun kirjoitan tälle palstalle
Lainaus:
joku aika sitten, missä haukuit, miten anoppi oli jättänyt tiskejä pöydälle, ja lukenut lehteä? Ja että enää edes ette halua heitä hoitamaan.
Ehkä he huomasivat asenteesi, eivätkä siksi tarjoudu enää.
joku aika sitten, missä haukuit, miten anoppi oli jättänyt tiskejä pöydälle, ja lukenut lehteä? Ja että enää edes ette halua heitä hoitamaan.
Ehkä he huomasivat asenteesi, eivätkä siksi tarjoudu enää.
tästä aiheesta.
En tiedä. Minä olin se joka itki väsymystä
Lainaus:
Eli jos sun miehes sanoo, että tarttisitte apua, muuttasko se tilanteen toiseksi?
Eli jos sun miehes sanoo, että tarttisitte apua, muuttasko se tilanteen toiseksi?
ja mies ei ole sanonut aiheesta mitään.
Mietin vaan että kuvittelenko tai liioittelenko kun minusta tuntuu että ne ei HALUA auttaa, heitä ei kiinnosta.
Ai kamalaa, mun poika on jo ilmoittanut mulle, että jos hän joskus saa lapsia,
hän tulee pyytään mua lapsenlikaksi. Kuulemma tykkää mun tavasta kasvattaa lapsia, niinkuin hänet ja siskonsa, ja ei voi sietää tämänhetkisen tyttöystävänsä vanhempia :) Ne on kuulemma tosi nipoja kaikesta, kristillinen kasvatus jne.Meillä on ihan kunnollinen kuri, mutta lapsilla on sananvalta kodin arki asioissa, ihan siis kuunnellaan mielipiteitä kun mietitään yhdessä asioita ja niin ei kuulemma tuolla toisessa perheessä tehdä. Vanhemmat sanelee kaiken.
Tulen olemaan se anoppi, joka sotkee miniän lastenkasvatuksen :(
9, no onpa "hauskaa".
Jos ne vaan varoo puuttumasta teidän perheen asioihin, kun miehes ei ole asiasta sanonut mitään.
Sun on nyt puhuttava miehes kanssa ensin ja sitte vasta arvosteltava appivanhempias.Lainaus:
Mietin vaan että kuvittelenko tai liioittelenko kun minusta tuntuu että ne ei HALUA auttaa, heitä ei kiinnosta.
Lainaus:
Ilmeisesti eivät ole innostuneita hoitamaan lapsia
Meillä oli ja on sama tilanne.Oletin ja kuvittelin, että isovanhemmat oikeasti haluaisivat auttaa pyytämättä lastenhoidossa. Edes joskus. Mutta ei.
Lapsemme ovat jo 9v. ja 5v. eikä isovanhemmat ole kertaakaan omasta aloitteestaan pyytäneet saada hoitaa lapsiamme.
Ei vaikka toisen lapsen kanssa olemme joutuneet viettämään paljon sairaalassa ja olemme tehneet isoa remonttia. Joten olemme ottaneet vain lapset mukaan minne olemme menneetkin.
Tiedän, että isovanhemmat eivät ole velvoitettuja hoitamaan lapsen lapsiaan. Mutta eivätkö he edes joskus haluaisi tehdä sitä, jotta saisivat keskinäistä aikaa lasten kanssa? Ihan välittämisestä ja rakkaudesta omiin lapsiinsa ja lastenlapsiinsa?
Muutaman kerran olen tohtinut pyytää lastenhoitoapua ja olemme sitä saaneetkin. Ja aina olen osoittanut kiitollisuuttani runsaasti.
Mutta kurja on edes pyytää, kun isovanhemmat eivät koskaan tarjoa apuaan oma-aloitteisesti. Minusta se on selvä merkki siitä, että eivät halua erityisemmin viettää aikaansa lastemme kanssa niin, että joutuvat huolehtimaan heistä ilman, että me vanhemmat olemme mukana.
Itse olen päättänyt, että jos/kun omat lapseni tulevat vanhemmiksi, niin taatusti tulen tarjoamaan lastenhoitoapuani pyytämättä.
Ihan vain rakkaudesta ja välittämisestä.
No, sun ei sitte tartte huolehtia appivanhemmistas, kun ne on vanhoja :)
mä kuvittelisin näin
että hyvää tahtoa olisi auttaa, muttei vaan näe miten voisi auttaa. Jos sä olet todella väsynyt ja valitat väsymystä, niin en mä ihan oikeasti näe miten anoppi voisi sitä auttaa. Toki se, että ottaisi lapset hoitoon joskus, auttaisi sua muissa asioissa, mutta ei se sun väsymykseen vaikuttaisi. Saattaa ajatella, että sellaistahan se pienten lasten kanssa on, ja siitä on kaikki selvinneet, eli ei tajua, että kaipaisit jotain apua. Se, että valittaa väsymystä ei saa kaikkia tajuamaan, että kaipaisit jotain konkreettista tekemistä heiltä. Pienten lasten kanssa oleminen tauon jälkeen saattaa olla pelottavaa, saattaa olla, että eivät ylipäänsä koskaan ole olleet mitään lapsi-ihmisiä... Tai pelkäävät, etteivät osaa hoitaa hyvin kuitenkaan.Jos haluat heiltä jotain apua, sun pitää ihan suoraan sanoa, että mä tarvitsen apua, voisitteko auttaa. Jos et itse saa aikaiseksi, laita miehesi sanomaan se. Mutta jos ei apua suoraan pyydetä, ei voi olettaa, että toiset sitä hoksaa tarjota. Kaikki ei vaan tajua tai halua tuputtaa, vaan odottaa, että kyllä sitä apua pyydetään, jos oikeasti tarvitaan.
Ja sekin on mahdollista, että eivät nyt halua toimia lapsenvahtina. Se ei silti välttämättä tarkoita, etteivät välitä teistä.
eivät halua
Meillä sama mno molemmilla isovanhemmilla. Meillä 2 lasta ja kummatkaan isovanhemmat ei ole koskaan hoitanut, ei siis edes minuuttia, saati tuntia. Eivät viitsi.Ikinä eivät oe apuaan tarjonneet vaikka ollut raskasta ja tiesivät sen (erikoislasta käytettää sairaalassa,kuntoutuksissa) ja monesti on sanottu miten vaikea on menot järjestää kun pitää lapset ottaa aina kumpikin mukaan.
Kaikki isovanhemmat oloneuvoksia, terveitä, alle 65v.
Eivät jaksa tulla edes lasten synttäreille, eikä edes jouluna, tai kutsuttuna. Kun haluavat vain elää "rauhassa".
Molemmat saivat aikanaan tuhansia tunteja apua vanhemmiltaan koska minä ja ies oltiin mummolassa hoidossa aina, monta kertaa viikossa ja joka viikonloppu yökylässä. Sukupolvien auttamisen ketju tyssäsi tään, meitä ei ole autetu edes pahassa hädässä kriisin keskellä. Vain kaksi kertaa äärimmäisessä hädässä on apua pyydetty ja ei suostuttu, vastaus oli katsotaan joskus toiste....
Ikävä kyllä tällainen välinpitämättömyys on monilla suutren ikäluokan isovanhemmilla tavallista. Kiinnostusta ei voi pakottaa joten tämän kanssa on elettävä vaikka kuinka veetuttaa.
Meillä on kahdet paskat velliperse isovanhemmat :(
Mä lähtisin 100% tähän. Ehkä he ajattelevat että pyydätte
apua jos tarvitsette, ja kun ette ole pyytäneet niin pärjäätte ja haluatte pärjätä ilman apua.Ehkä he eivät osaa tarjota apuaan, kun eivät tiedä miten auttaisivat.
Nyt vaan suu auki omassa päässäkin, ja ehdottamaan voisiko lapset tulla kylään että äiti/isä pääsee rauhassa asioille tai hetkeksi rentoutumaan.
Lainaus:
että hyvää tahtoa olisi auttaa, muttei vaan näe miten voisi auttaa. Jos sä olet todella väsynyt ja valitat väsymystä, niin en mä ihan oikeasti näe miten anoppi voisi sitä auttaa. Toki se, että ottaisi lapset hoitoon joskus, auttaisi sua muissa asioissa, mutta ei se sun väsymykseen vaikuttaisi. Saattaa ajatella, että sellaistahan se pienten lasten kanssa on, ja siitä on kaikki selvinneet, eli ei tajua, että kaipaisit jotain apua. Se, että valittaa väsymystä ei saa kaikkia tajuamaan, että kaipaisit jotain konkreettista tekemistä heiltä. Pienten lasten kanssa oleminen tauon jälkeen saattaa olla pelottavaa, saattaa olla, että eivät ylipäänsä koskaan ole olleet mitään lapsi-ihmisiä... Tai pelkäävät, etteivät osaa hoitaa hyvin kuitenkaan.
Jos haluat heiltä jotain apua, sun pitää ihan suoraan sanoa, että mä tarvitsen apua, voisitteko auttaa. Jos et itse saa aikaiseksi, laita miehesi sanomaan se. Mutta jos ei apua suoraan pyydetä, ei voi olettaa, että toiset sitä hoksaa tarjota. Kaikki ei vaan tajua tai halua tuputtaa, vaan odottaa, että kyllä sitä apua pyydetään, jos oikeasti tarvitaan.
Ja sekin on mahdollista, että eivät nyt halua toimia lapsenvahtina. Se ei silti välttämättä tarkoita, etteivät välitä teistä.
että hyvää tahtoa olisi auttaa, muttei vaan näe miten voisi auttaa. Jos sä olet todella väsynyt ja valitat väsymystä, niin en mä ihan oikeasti näe miten anoppi voisi sitä auttaa. Toki se, että ottaisi lapset hoitoon joskus, auttaisi sua muissa asioissa, mutta ei se sun väsymykseen vaikuttaisi. Saattaa ajatella, että sellaistahan se pienten lasten kanssa on, ja siitä on kaikki selvinneet, eli ei tajua, että kaipaisit jotain apua. Se, että valittaa väsymystä ei saa kaikkia tajuamaan, että kaipaisit jotain konkreettista tekemistä heiltä. Pienten lasten kanssa oleminen tauon jälkeen saattaa olla pelottavaa, saattaa olla, että eivät ylipäänsä koskaan ole olleet mitään lapsi-ihmisiä... Tai pelkäävät, etteivät osaa hoitaa hyvin kuitenkaan.
Jos haluat heiltä jotain apua, sun pitää ihan suoraan sanoa, että mä tarvitsen apua, voisitteko auttaa. Jos et itse saa aikaiseksi, laita miehesi sanomaan se. Mutta jos ei apua suoraan pyydetä, ei voi olettaa, että toiset sitä hoksaa tarjota. Kaikki ei vaan tajua tai halua tuputtaa, vaan odottaa, että kyllä sitä apua pyydetään, jos oikeasti tarvitaan.
Olenko sitten vähän outo?
Lainaus:
Meillä oli ja on sama tilanne.
Oletin ja kuvittelin, että isovanhemmat oikeasti haluaisivat auttaa pyytämättä lastenhoidossa. Edes joskus. Mutta ei.
Lapsemme ovat jo 9v. ja 5v. eikä isovanhemmat ole kertaakaan omasta aloitteestaan pyytäneet saada hoitaa lapsiamme.
Ei vaikka toisen lapsen kanssa olemme joutuneet viettämään paljon sairaalassa ja olemme tehneet isoa remonttia. Joten olemme ottaneet vain lapset mukaan minne olemme menneetkin.
Tiedän, että isovanhemmat eivät ole velvoitettuja hoitamaan lapsen lapsiaan. Mutta eivätkö he edes joskus haluaisi tehdä sitä, jotta saisivat keskinäistä aikaa lasten kanssa? Ihan välittämisestä ja rakkaudesta omiin lapsiinsa ja lastenlapsiinsa?
Muutaman kerran olen tohtinut pyytää lastenhoitoapua ja olemme sitä saaneetkin. Ja aina olen osoittanut kiitollisuuttani runsaasti.
Mutta kurja on edes pyytää, kun isovanhemmat eivät koskaan tarjoa apuaan oma-aloitteisesti. Minusta se on selvä merkki siitä, että eivät halua erityisemmin viettää aikaansa lastemme kanssa niin, että joutuvat huolehtimaan heistä ilman, että me vanhemmat olemme mukana.
Itse olen päättänyt, että jos/kun omat lapseni tulevat vanhemmiksi, niin taatusti tulen tarjoamaan lastenhoitoapuani pyytämättä.
Meillä oli ja on sama tilanne.
Oletin ja kuvittelin, että isovanhemmat oikeasti haluaisivat auttaa pyytämättä lastenhoidossa. Edes joskus. Mutta ei.
Minusta apua tarvitsevan pitää osata sitä pyytää. Omat vanhempani eivät ole koskaan ehdottaneet, että voisivat hoitaa lapsiamme, enkä ole siitä loukkaantunut tai raivoissani. Olen pyytänyt, kun olen apua tarvinnut ja aina ovat suostuneet. Ihan vauva-aikana äitini tuli muutamat kerrat avuksi ja hoiti vauvaa niin sain siivottua tai levättyä. Tästä siis soitti ihan itse, että tulisi käymään. Muuten olemme käyneet kyläilemässä koko perhe tai minä ja lapset pelkästään, ja tällöin olen joskus ehdottanut, että voisin käydä pikaiseen kaupassa, jos katsovat lapsia. Olen sitten max tunnin ollut poissa. Kerran äiti taisi jopa tokaista, että etkö nyt menekään sinne kauppaan.
Olen tulkinnut asian niin, että vaikka he haluavat viettää aikaa lastemme kanssa, he kokevat sen silti aika raskaaksi ja vastuulliseksi eivätkä ihan täpinöissään sitä ehdottele. Siksi pyydänkin apua vain, kun todella tarvitsen eli noin 4 kertaa vuodessa, ja aina siis vain muutamia tunteja (kerran kuopus oli päivän, kun oli sairas). MInusta on ymmärrettävää, että vastuu toisten lapsista tuntuu raskaalta. Näen kyllä, miten paljon viihtyvät lastemme kanssa, joten en osaa olla loukkaantunut siitä, että eivät jatkuvalla syötöllä halua pikkulapsiaikaa takaisin.
Koen, että isovanhempien tärkein tehtävä on luoda se hyvä ja läheinen suhde lapsiin eikä helpottaa omien lastensa elämää. Minusta he saavat toteuttaa tätä ihan omin ehdoin.
Sinäpä sen sanoit
Lainaus:
Ikävä kyllä tällainen välinpitämättömyys on monilla suutren ikäluokan isovanhemmilla tavallista. Kiinnostusta ei voi pakottaa joten tämän kanssa on elettävä vaikka kuinka veetuttaa.
Melko yleistä se nykyään on, ettei isovanhempia lapsenlapset kiinnosta YHTÄÄN. Lapsenlapsiin tutustuminen ei kiinnosta, hoitamisesta puhumattakaan. Eikä välttämättä ne omatkaan lapset kiinnosta.
Olen ajatellut, että he haluavat viettää aikaa keskenään ja kokonaan ilman lapsia. Siinä on heidän oma elämänsä sisältö, ja mikäpä minä olen sitä arvostelemaan. Ei meidän kanssa ole pakko olla tekemisissä, ei mekään haluta olla kenellekään vaivaksi.
Jos olet loppu, niin eikö miehesi tarjoa apuaan?
Enkä oikein ymmärrä, että jos olet loppu, niin miksi menet miehen kanssa syömään etkä lepää. Ei kävisi minulla mielessäkään mennä siskolle avuksi, jos hän ensin välittää väsymystään ja sitten minun mennessäni avuksi lähteekin ovesta ulos syömään tai elokuviin sen sijaan että nukkuisi.Eli voisikohan syynä olla se, että ei ole kiva tarjota apua uupuneelle, jos tämä ei oikeasti olekaan loppuunväsynyt vaan odottaakin tilaisuutta hauskapitoon. Sitä kokee itsensä tyhmäksi mennessään apuun, ja toinen lähteekin lepäämisen sijaan ulos.
Voi pyhä yksinkertaisuus sentään
Lainaus:
Enkä oikein ymmärrä, että jos olet loppu, niin miksi menet miehen kanssa syömään etkä lepää. Ei kävisi minulla mielessäkään mennä siskolle avuksi, jos hän ensin välittää väsymystään ja sitten minun mennessäni avuksi lähteekin ovesta ulos syömään tai elokuviin sen sijaan että nukkuisi.
Eli voisikohan syynä olla se, että ei ole kiva tarjota apua uupuneelle, jos tämä ei oikeasti olekaan loppuunväsynyt vaan odottaakin tilaisuutta hauskapitoon. Sitä kokee itsensä tyhmäksi mennessään apuun, ja toinen lähteekin lepäämisen sijaan ulos.
Enkä oikein ymmärrä, että jos olet loppu, niin miksi menet miehen kanssa syömään etkä lepää. Ei kävisi minulla mielessäkään mennä siskolle avuksi, jos hän ensin välittää väsymystään ja sitten minun mennessäni avuksi lähteekin ovesta ulos syömään tai elokuviin sen sijaan että nukkuisi.
Eli voisikohan syynä olla se, että ei ole kiva tarjota apua uupuneelle, jos tämä ei oikeasti olekaan loppuunväsynyt vaan odottaakin tilaisuutta hauskapitoon. Sitä kokee itsensä tyhmäksi mennessään apuun, ja toinen lähteekin lepäämisen sijaan ulos.
Et nyt voi olla tosissasi, että jos ihminen on väsynyt niin se tarkoittaa että hänen vain pitäisi nukkua :D
Jos ihmiset jaksaisivat pelkän nukkumisen voimalla, niin ei me vapaita viikonloppuja, ei lomia, ei harrastuksia eikä oikein mitään muutakaan kivaa tarvittaisi elämään :)
Minkä ikäinen oikein olet?
Jos joku kertoo minulle olevansa väsynyt ja haluavansa levätä,
Lainaus:
Lainaus:
Enkä oikein ymmärrä, että jos olet loppu, niin miksi menet miehen kanssa syömään etkä lepää. Ei kävisi minulla mielessäkään mennä siskolle avuksi, jos hän ensin välittää väsymystään ja sitten minun mennessäni avuksi lähteekin ovesta ulos syömään tai elokuviin sen sijaan että nukkuisi. Eli voisikohan syynä olla se, että ei ole kiva tarjota apua uupuneelle, jos tämä ei oikeasti olekaan loppuunväsynyt vaan odottaakin tilaisuutta hauskapitoon. Sitä kokee itsensä tyhmäksi mennessään apuun, ja toinen lähteekin lepäämisen sijaan ulos.
Et nyt voi olla tosissasi, että jos ihminen on väsynyt niin se tarkoittaa että hänen vain pitäisi nukkua :D Jos ihmiset jaksaisivat pelkän nukkumisen voimalla, niin ei me vapaita viikonloppuja, ei lomia, ei harrastuksia eikä oikein mitään muutakaan kivaa tarvittaisi elämään :) Minkä ikäinen oikein olet?Enkä oikein ymmärrä, että jos olet loppu, niin miksi menet miehen kanssa syömään etkä lepää. Ei kävisi minulla mielessäkään mennä siskolle avuksi, jos hän ensin välittää väsymystään ja sitten minun mennessäni avuksi lähteekin ovesta ulos syömään tai elokuviin sen sijaan että nukkuisi. Eli voisikohan syynä olla se, että ei ole kiva tarjota apua uupuneelle, jos tämä ei oikeasti olekaan loppuunväsynyt vaan odottaakin tilaisuutta hauskapitoon. Sitä kokee itsensä tyhmäksi mennessään apuun, ja toinen lähteekin lepäämisen sijaan ulos.
ja minä tarjoan apuani, että hän saa levätä, niin koen tulleeni tuossa tilanteessa huijatuksi!
Jos joku on aidosti väsynyt, ei hän lähde miehensä kanssa ulos syömään, sillä hän ei jaksa. Tai sitten hän ei oikeasti olekaan väsynyt vaan haluaa ainoastaan ilmaisen lastenhoitajan.
En mene hoitamaan lastenlapsia, jotta näiden äiti pääsisi vapaille viikolopuille, lomille, harrastuksiin tai hauskanpitoon. Minusta kaikissa noissa tapauksissa voi hankkia MLL:n tms. hoitajan, koska ei oikeastaan tarvitse apua vaan haluaa ainoastaan eroon lapsista.
Miksi
heidän pitäisi hoitaa lapsianne? Aina voi palkata MLLstä hoitajan.Ja miksi hankkia lisää lapsia, jos ekankin kanssa väsyttää?
Olen samaa
mieltä. Jos menen lastenvahdiksi jollekulle äärettömän väsyneelle, koen olevani avuksi ja hyödyksi, jos tuo ihminen lepää ja menee NUKKUMAAN, kun hoidan lapsia. Muussa tapauksessa koen olevani vain ilmainen lastenhoitaja joka pyydetään, että vanhemmat saisivat laatuaikaa.Lainaus:
ja minä tarjoan apuani, että hän saa levätä, niin koen tulleeni tuossa tilanteessa huijatuksi!
Jos joku on aidosti väsynyt, ei hän lähde miehensä kanssa ulos syömään, sillä hän ei jaksa. Tai sitten hän ei oikeasti olekaan väsynyt vaan haluaa ainoastaan ilmaisen lastenhoitajan.
En mene hoitamaan lastenlapsia, jotta näiden äiti pääsisi vapaille viikolopuille, lomille, harrastuksiin tai hauskanpitoon. Minusta kaikissa noissa tapauksissa voi hankkia MLL:n tms. hoitajan, koska ei oikeastaan tarvitse apua vaan haluaa ainoastaan eroon lapsista.
Lainaus:
Lainaus:
Enkä oikein ymmärrä, että jos olet loppu, niin miksi menet miehen kanssa syömään etkä lepää. Ei kävisi minulla mielessäkään mennä siskolle avuksi, jos hän ensin välittää väsymystään ja sitten minun mennessäni avuksi lähteekin ovesta ulos syömään tai elokuviin sen sijaan että nukkuisi. Eli voisikohan syynä olla se, että ei ole kiva tarjota apua uupuneelle, jos tämä ei oikeasti olekaan loppuunväsynyt vaan odottaakin tilaisuutta hauskapitoon. Sitä kokee itsensä tyhmäksi mennessään apuun, ja toinen lähteekin lepäämisen sijaan ulos.
Et nyt voi olla tosissasi, että jos ihminen on väsynyt niin se tarkoittaa että hänen vain pitäisi nukkua :D Jos ihmiset jaksaisivat pelkän nukkumisen voimalla, niin ei me vapaita viikonloppuja, ei lomia, ei harrastuksia eikä oikein mitään muutakaan kivaa tarvittaisi elämään :) Minkä ikäinen oikein olet?Enkä oikein ymmärrä, että jos olet loppu, niin miksi menet miehen kanssa syömään etkä lepää. Ei kävisi minulla mielessäkään mennä siskolle avuksi, jos hän ensin välittää väsymystään ja sitten minun mennessäni avuksi lähteekin ovesta ulos syömään tai elokuviin sen sijaan että nukkuisi. Eli voisikohan syynä olla se, että ei ole kiva tarjota apua uupuneelle, jos tämä ei oikeasti olekaan loppuunväsynyt vaan odottaakin tilaisuutta hauskapitoon. Sitä kokee itsensä tyhmäksi mennessään apuun, ja toinen lähteekin lepäämisen sijaan ulos.
Olen täysin samaa mieltä että on todella paheksuttavaa
Lainaus:
Jos joku kertoo minulle olevansa väsynyt ja haluavansa levätä, ja minä tarjoan apuani, että hän saa levätä, niin koen tulleeni tuossa tilanteessa huijatuksi!
Lainaus:
Lainaus:
Jos joku kertoo minulle olevansa väsynyt ja haluavansa levätä, ja minä tarjoan apuani, että hän saa levätä, niin koen tulleeni tuossa tilanteessa huijatuksi!
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
että pienten lasten vanhemmat menevät jonnekin kahdestaan virkistäytymään varsinkin niin, että isovanhemmat pyydetään hoitamaan.
Aikoinaan isovanhemmat joutuivat sietämään omia lapsiaan. Nyt saankon lapset itse kokea, miltä se tuntui olla uhraamassa muuten hyvää elämäänsä heidän vuoksi ja heidän kanssaan kotona, neljän seinän sisällä.
Tietysti jos vauvan äiti on todellakin kamalassa univajeessa eikä isä voi auttaa valvomalla, niin ehkä sitten.
Mutta läksytyksen kyllä jokatapauksessa saa - etenkin jos ei aivan heti saa unen päästä kiinni. Koska silloin se vaan tarkoittaa sitä, että ei ole ollut oikeasti väsynyt vaan on yrittänyt huijata.
Nautin tästä uudesta asetelmasta täysin rinnoin.
Meidän perheessä lapsilla on iso ikäero
Ja homma menee niin, että isovanhemmat hoitavat meidän pienimmäistä ja me hoidamme lapsenlastamme. Vasta oli puolentoista vuoden ikäinen pari vuorokautta hoidossa kun vanhemmat risteilyllä ja keväällä minä olen lähdössä mieheni kanssa kaupunkilomalle, jolloin äitini tulee lastamme hoitamaan.Taidamme olla harvinaisen onnekkaita. Ja niille, jotka arvostelevat sitä, että vanhemmat haluavat huvitella/juhlia: se on mielestäni vaan terveellistä ja oikein eikä keneltäkään pois.
Joskus olen ottanut lapsenlapsemme hoitoon, jotta äitinsä saa siivottua. Jos huomaan, ettei hän sitten siivonnutkaan vaan luki esim. Aikakauslehtiä, niin mitä sitten. En minä siitä suutu, se hänelle suotakoon. Sainhan minä hienon hetken pienen kanssa.
Hohhoijaa. KUN tuo anoppi ja appi hoiti lapsia
sen vähän aikaa, oli myös lapsemme synttärit. Olin häärännyt koko päivän keittiössä, tehnyt kakut, salaatit, piirakat.Juotiin kakkukahvit ja mentiin miehen kanssa parin kilomterin päässä olevaan lounasravintolaan syömään 8,50e lounaan.
Tilanne oli sellainen että sen hääräämisen jälkeen en olisi saanut heti unta makuuhuoneessa, jonne kuuluisi lasten äänet. Kyse oli lyhyestä ajasta ja päätettiin tehdä edes jotain kivaa kun ei olla vuosiin oltu missään.
se että tuossa tilanteessa en nukkunut ei kerro sitä etten olisi oikeasti väsynyt. Mutta siinä tilanteessa kun on käynyt synttärivieraita, on väsännyt hienon juhlapöydän ja on just ollut juhlat, niin en olisi osannut nukkua. -alkuperäinen-
Sulla ei taida olla lapsia?
Lainaus:
Tiedätkö, että uupunut voi ollamonestakin syystä? On aika vaikeaa nukkua se kaksi tuntia, kun anoppi ja appi häärää samassa asunnossa... Mutta illallinen miehen kanssa on juuri sellaista piristystä, jolla jaksaa taas eteenpäin.
No eip ole eka kertamkun kirjoitat....
Tein niin tai näin niin aina anoppi tekee väärinpäin.
Kun minusta tulee isoäiti hoidan varmasti lastenlapsiani, mutta kyllä minua täytyy pyytää hoitamaan en minä tuppaudu aikuisten lasteni elämään.Niin minäkin olen aikoinani tehnyt, välillä sunnuntai-iltana suurin piirtein arvottiin kuka äiti, isä, jompi kumpi isoisä tai isoäiti ehtisi ja kuinka monta tuntia hoitaa kipeää lasta maanantaina, kerran toinen lapsista 5v nukkuin aamupäivän pahvilaatikossa minun työpaikallani, josta toinen isoäiti haki hänet puolilta päivin ja vei toiselle isoisälle.
Kummatkaan isovanhemmista eivät koskaan tarjoutuneet hoitajiksi, mutta aina jos vain mahdollista osallistuivat ja yrittivät keksiä mistä hoitajan saisi jos eivät itse ehtineet tai ihan välillä sanoivat rehellisesti että nyt ei jaksa.
Toki tiedän
Lainaus:
Lainaus:
Tiedätkö, että uupunut voi ollamonestakin syystä? On aika vaikeaa nukkua se kaksi tuntia, kun anoppi ja appi häärää samassa asunnossa... Mutta illallinen miehen kanssa on juuri sellaista piristystä, jolla jaksaa taas eteenpäin.Enkä oikein ymmärrä, että jos olet loppu, niin miksi menet miehen kanssa syömään etkä lepää. Ei kävisi minulla mielessäkään mennä siskolle avuksi, jos hän ensin välittää väsymystään ja sitten minun mennessäni avuksi lähteekin ovesta ulos syömään tai elokuviin sen sijaan että nukkuisi. Eli voisikohan syynä olla se, että ei ole kiva tarjota apua uupuneelle, jos tämä ei oikeasti olekaan loppuunväsynyt vaan odottaakin tilaisuutta hauskapitoon. Sitä kokee itsensä tyhmäksi mennessään apuun, ja toinen lähteekin lepäämisen sijaan ulos.
Mutta jos haluaa miehen kanssa ulos syömään, ei pidä valittaa väsymystään vaan palkata hoitaja. Isovanhemmat eivät halua kokea olevansa hyväksikäytettyjä lasten äidin valittaessa, että ei jaksa ja sitten jaksaakin lähteä syömään ulos.
Selvä, olit väsynyt, ja sinulla väsymykseen auttaa se, että
Lainaus:
sen vähän aikaa, oli myös lapsemme synttärit. Olin häärännyt koko päivän keittiössä, tehnyt kakut, salaatit, piirakat. Juotiin kakkukahvit ja mentiin miehen kanssa parin kilomterin päässä olevaan lounasravintolaan syömään 8,50e lounaan. Tilanne oli sellainen että sen hääräämisen jälkeen en olisi saanut heti unta makuuhuoneessa, jonne kuuluisi lasten äänet. Kyse oli lyhyestä ajasta ja päätettiin tehdä edes jotain kivaa kun ei olla vuosiin oltu missään. se että tuossa tilanteessa en nukkunut ei kerro sitä etten olisi oikeasti väsynyt. Mutta siinä tilanteessa kun on käynyt synttärivieraita, on väsännyt hienon juhlapöydän ja on just ollut juhlat, niin en olisi osannut nukkua. -alkuperäinen-
sen vähän aikaa, oli myös lapsemme synttärit. Olin häärännyt koko päivän keittiössä, tehnyt kakut, salaatit, piirakat. Juotiin kakkukahvit ja mentiin miehen kanssa parin kilomterin päässä olevaan lounasravintolaan syömään 8,50e lounaan. Tilanne oli sellainen että sen hääräämisen jälkeen en olisi saanut heti unta makuuhuoneessa, jonne kuuluisi lasten äänet. Kyse oli lyhyestä ajasta ja päätettiin tehdä edes jotain kivaa kun ei olla vuosiin oltu missään. se että tuossa tilanteessa en nukkunut ei kerro sitä etten olisi oikeasti väsynyt. Mutta siinä tilanteessa kun on käynyt synttärivieraita, on väsännyt hienon juhlapöydän ja on just ollut juhlat, niin en olisi osannut nukkua. -alkuperäinen-
lähdet syömään.
Miten lihava muuten olet, jos aina korvaat nukkumisen syömisellä?
Voisiko olla niin
Lainaus:
Mutta jos haluaa miehen kanssa ulos syömään, ei pidä valittaa väsymystään vaan palkata hoitaja. Isovanhemmat eivät halua kokea olevansa hyväksikäytettyjä lasten äidin valittaessa, että ei jaksa ja sitten jaksaakin lähteä syömään ulos.
Lainaus:
Lainaus:
Tiedätkö, että uupunut voi ollamonestakin syystä? On aika vaikeaa nukkua se kaksi tuntia, kun anoppi ja appi häärää samassa asunnossa... Mutta illallinen miehen kanssa on juuri sellaista piristystä, jolla jaksaa taas eteenpäin.Enkä oikein ymmärrä, että jos olet loppu, niin miksi menet miehen kanssa syömään etkä lepää. Ei kävisi minulla mielessäkään mennä siskolle avuksi, jos hän ensin välittää väsymystään ja sitten minun mennessäni avuksi lähteekin ovesta ulos syömään tai elokuviin sen sijaan että nukkuisi. Eli voisikohan syynä olla se, että ei ole kiva tarjota apua uupuneelle, jos tämä ei oikeasti olekaan loppuunväsynyt vaan odottaakin tilaisuutta hauskapitoon. Sitä kokee itsensä tyhmäksi mennessään apuun, ja toinen lähteekin lepäämisen sijaan ulos.
Että välillä ei vaan jaksa sitä lastaan. Ei jaksa olla vanhempi ja saatavilla 24/7. Välillä on kiva, kun joku muu on tehnyt ruuan ja tarjoilee sen sinulle. Se voi piristää enemmän kuin parin tunnin päikkärit.
Haluatko edes itse hoitaa lapsiasi?
En ole ikinä ymmärtänyt tätä, että jos ei edes itse jaksa lapsiaan, niin olettaa muiden niitä uhmaavia ja huutavia rääkyjiä innolla hoitavan.Jos sinä etsit jatkuvasti mahdollisuutta olla erossa lapsistasi niin eikö ole loogista, että myös isovanhemmat käyttäytyvät samoin? Heillä on vihdoinkin sitä omaa aikaa yhdessäoloon, aikaa harrastaa ja nauttia elämästä. Heillä on ystäviä, tekemistä, ihania pitkiä yöunia. Siis kaikkea sitä, mitä sinäkin haluat ja kaikesta päätellen haluat heiltä ottaa pois.
Miksi isovanhempien pitäisi hoitaa sinun lapsesi? Tätä asiaa en ole ikinä ymmärtänyt.
Meillä ei mummoja ja pappoja lastenhoidolla vaivata
eikä kyllä millään muullakaan!Aikamme katseltiin isovanhempien vammailua ties mistäkin asiasta ja päädyttiin siihen lopputulokseen, että parempi jatkaa elämää kukin omalla tahollaan.
Enää ei tarvitse nähdä vaivaa.
Ei tulla paheksumaan mitään.
Ei juoruilla tai levitellä ilkeitä juttuja.
Eikä oikeastaan tarvitse muuta kuin pysyä poissa.
Tilanne on nyt win-win puolin ja toisin, vaikka ne katkerat ja jatkuvasti tyytymättömät isovanhemmat eivät sitäkään tunnu tajuavan.
Nauttisivat vapaa-ajastansa, jonka voivat viettää kaiken kivan merkeissä meidän rajoittamatta :)
No silloin sanoo, että ei jaksa lastaan
Lainaus:
Lainaus:
Että välillä ei vaan jaksa sitä lastaan. Ei jaksa olla vanhempi ja saatavilla 24/7. Välillä on kiva, kun joku muu on tehnyt ruuan ja tarjoilee sen sinulle. Se voi piristää enemmän kuin parin tunnin päikkärit. Lainaus:
Mutta jos haluaa miehen kanssa ulos syömään, ei pidä valittaa väsymystään vaan palkata hoitaja. Isovanhemmat eivät halua kokea olevansa hyväksikäytettyjä lasten äidin valittaessa, että ei jaksa ja sitten jaksaakin lähteä syömään ulos. Lainaus:
jolloin isovanhemmat voivat rehellisesti sanoa, että ihan totta, melkoinen hirviö tuo teidän tenava. Ei pidä valehdella isovanhemmille, että on väsynyt vain siksi, että haluaa ilmaisen lastenhoitajan.
Ei ole todellista. Vuodessa on reippaasti
yli 300 päivää. Jos isovanhempi hoitaa lasta edes yhtenä päivänä, se ei tee kovin isoa vaivaa.Ettekö te ihmiset puhu!
Kysykää niiltä isovanhemmilta hoidatteko meidän lapsia?Toisaalta en kyllä ymmärrä miten ihminen voi väsyä kakun ja salaatin teosta.
Jos on väsynyt voi sanoa sille lapsen isälle että hoida näitä minä nukun nyt.
Vuodessa on yli 300 päivää
Lainaus:
yli 300 päivää. Jos isovanhempi hoitaa lasta edes yhtenä päivänä, se ei tee kovin isoa vaivaa.
yli 300 päivää. Jos isovanhempi hoitaa lasta edes yhtenä päivänä, se ei tee kovin isoa vaivaa.
jos ei käy siivoamassa vanhempiensa tai isovanhempiensa kotia muutamaa kertaa vuodessa, ei siitä ole kovin isoa vaivaa. Jostain syystä lapsiperheiden äidit ovat niin itsekkäitä, että näkevät vain oman "väsymyksensä".
Miksi heidän pitäisi haluta auttaa teitä?
Sinä olet valittanut väsymystä ja itkenyt ahdistusta. Kun anoppi ja appi ovat tulleet avuksi, et olekaan yrittänyt päästä väsymyksestä eroon vaan olet lähtenyt miehen kanssa ulos syömään.Appi ja anoppi kokevat, että valehtelit heille! He ovat luultavasti loukkaantuneita siitä, että väsymyksesi oli tekosyy, jolla heidät huijattiin lastenhoitajiksi eikä kukaan halua kokea olevansa niin tyhmä, että antaa valehdella itselleen.
Uskon, että he haluavat auttaa tositilanteessa, mutta nyt heitä loukkaa tapasi valehdella. He eivät enää voi luottaa sanaasi.
oho
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
Hui. Kamalaa hyväksikäyttöä hoitaa joskus harvoin lapsenlasta.
WTF? Täällä on kyllä hullua porukkaa.
Lainaus:
Sinä olet valittanut väsymystä ja itkenyt ahdistusta. Kun anoppi ja appi ovat tulleet avuksi, et olekaan yrittänyt päästä väsymyksestä eroon vaan olet lähtenyt miehen kanssa ulos syömään.
Appi ja anoppi kokevat, että valehtelit heille! He ovat luultavasti loukkaantuneita siitä, että väsymyksesi oli tekosyy, jolla heidät huijattiin lastenhoitajiksi eikä kukaan halua kokea olevansa niin tyhmä, että antaa valehdella itselleen.
Uskon, että he haluavat auttaa tositilanteessa, mutta nyt heitä loukkaa tapasi valehdella. He eivät enää voi luottaa sanaasi.
Sinä olet valittanut väsymystä ja itkenyt ahdistusta. Kun anoppi ja appi ovat tulleet avuksi, et olekaan yrittänyt päästä väsymyksestä eroon vaan olet lähtenyt miehen kanssa ulos syömään.
Appi ja anoppi kokevat, että valehtelit heille! He ovat luultavasti loukkaantuneita siitä, että väsymyksesi oli tekosyy, jolla heidät huijattiin lastenhoitajiksi eikä kukaan halua kokea olevansa niin tyhmä, että antaa valehdella itselleen.
En ihmettele, että vauvoja ravistellaan vammaisiksi.
Kun on uupunut perhe-elämään ja haluaa poistua kotoaan pariksi tunniksi on sekin väärin, on huijannut isovnanhempia ja ties mitä.
Kun on ylikierroksilla ja ei ole nukkunut yli vuoteen kokonaista yötä, kun on koko päivän kestinnyt vieraita ei uni edes tulisi ihan hetkessä vieraiden ollessa paikalla. Kun haluaa lähteä hetkeksi pois kotoa, on sekin väärin ja hyväksikäyttöä.
On täällä kyllä sairasta, sekopäistä porukkaa. Hyi HELVETTI.
Niin, mikään tai kukaan ei onneksi sitä vaadi
Lainaus:
Lainaus:
Hui. Kamalaa hyväksikäyttöä hoitaa joskus harvoin lapsenlasta.Lainaus:
Mutta jos haluaa miehen kanssa ulos syömään, ei pidä valittaa väsymystään vaan palkata hoitaja. Isovanhemmat eivät halua kokea olevansa hyväksikäytettyjä lasten äidin valittaessa, että ei jaksa ja sitten jaksaakin lähteä syömään ulos. Lainaus:
ja varmasti ap:n appivanhemmatkin ymmärtävät tästä eteenpäin, että kyse on vain saituudesta: vapaata lapsista halutaan, mutta ei suostuta siitä maksamaan joten vaaditaan ilmaista hoitoapua.
Miksi isovanhempien täytyy pitää huolta lastensa parisuhteesta ja jaksamisesta?
Lainaus:
Lainaus:
Sinä olet valittanut väsymystä ja itkenyt ahdistusta. Kun anoppi ja appi ovat tulleet avuksi, et olekaan yrittänyt päästä väsymyksestä eroon vaan olet lähtenyt miehen kanssa ulos syömään. Appi ja anoppi kokevat, että valehtelit heille! He ovat luultavasti loukkaantuneita siitä, että väsymyksesi oli tekosyy, jolla heidät huijattiin lastenhoitajiksi eikä kukaan halua kokea olevansa niin tyhmä, että antaa valehdella itselleen. Uskon, että he haluavat auttaa tositilanteessa, mutta nyt heitä loukkaa tapasi valehdella. He eivät enää voi luottaa sanaasi.
En ihmettele, että vauvoja ravistellaan vammaisiksi. Kun on uupunut perhe-elämään ja haluaa poistua kotoaan pariksi tunniksi on sekin väärin, on huijannut isovnanhempia ja ties mitä. Kun on ylikierroksilla ja ei ole nukkunut yli vuoteen kokonaista yötä, kun on koko päivän kestinnyt vieraita ei uni edes tulisi ihan hetkessä vieraiden ollessa paikalla. Kun haluaa lähteä hetkeksi pois kotoa, on sekin väärin ja hyväksikäyttöä. On täällä kyllä sairasta, sekopäistä porukkaa. Hyi HELVETTI. Sinä olet valittanut väsymystä ja itkenyt ahdistusta. Kun anoppi ja appi ovat tulleet avuksi, et olekaan yrittänyt päästä väsymyksestä eroon vaan olet lähtenyt miehen kanssa ulos syömään. Appi ja anoppi kokevat, että valehtelit heille! He ovat luultavasti loukkaantuneita siitä, että väsymyksesi oli tekosyy, jolla heidät huijattiin lastenhoitajiksi eikä kukaan halua kokea olevansa niin tyhmä, että antaa valehdella itselleen. Uskon, että he haluavat auttaa tositilanteessa, mutta nyt heitä loukkaa tapasi valehdella. He eivät enää voi luottaa sanaasi.
Kyllä se on niiden lasten vanhempien ihan oma asia katkaista napanuorta omiin vanhempiin ja hyväksyä se, että isä voi osallistua perhe-elämään. Äidille tekee ihan hyvää kerran kuussa lähteä viikonlopuksi pois kotoa nukkumaan sitä kamalaa väsymystä pois: se kun ei syömällä katoa minnekään!
Minusta on alhaista olettaa, että ikääntyvät vanhemmat ovat vastuussa siitä, mitä lastensa perheissä tapahtuu. Tai sitten nuoret hyväksyvät sen, että isovanhemmat saavat ehdottoman määräysvallan ja oikeudet eikä pelkkiä velvollisuuksia ja vastuuta. Anopille lupa määräillä nukkumiset ja lupa komentaa lapset ja miniällä suu kiinni.
Kun on uupunut perhe-elämään, eivät syyllisiä ole omat vanhemmat vaan ihan itse sitä perhettään elää.
Mistä tämä kaikki paha olo kumpuaa?
Puhutaan isovanhempien hyväksikäytöstä jos menee syömään ja siitä kuinka isovanhemmilla ei ole velvollisuuksia. Onko teillä ihmiset todella näin helvetin huonot suhteet omiin vanhempiinne? Oletteko te itse yhtä kylmiä omia lapsianne kohtaan? Mä en voi mitenkään käsittää kuinka joku voi kokea olleensa hyväksikäytetty jos hoitaa omaa lapsenlasta ja antaa omalle lapselleen mahdollisuuden tehdä jotain mukavaa ilman lastaan välillä? Aivan todell akäsittämätöntä. Nyt mä ymmärrän miksi suomalaisilla on niin korkea masennus ja itsemurhaluvut: isovanhemmatkin vaan nauttii kun ei tarvitse auttaa. Ei kristus mitä meininkiä. Mä ymmärrän nyt miksi suomenruotsalaiset elävät pidempää yhteisöllisyytensä ansiosta, onhan tämä meno täällä niin surkeaa että itkettää.44 totta puhut
Kyllä minulla on paskat välit vanhempiini ja se ei johdu minusta, vaan väkivaltaisesta tunnekylmästä isästäni joka ei lapsenakaan auttanut tai tukenut missään, vaan ivasi ja pilkkasi.Ei nyt sitten isovanhempana oe yhtään sen parempi vaan sama vittuilu ja haukkuminen jatkuu ja kohdistuu myös viattomiin lapsenlapsiin. Missään ei vvanhempani ole auttaneet minua ikinä, mitään eväitä en maailmalle saanut muutakuinckasan traumoja ja onnettomam lapsuuden.
Tää se on suomalainen sielunelämä. Vittuilua, vahingoniloax tynnekylmyyttä ja piittaamattomuutta lapsista ja lapsenlapsista.
Ja kaltaisiani on muuten paljon!
Komppi
Lainaus:
Puhutaan isovanhempien hyväksikäytöstä jos menee syömään ja siitä kuinka isovanhemmilla ei ole velvollisuuksia. Onko teillä ihmiset todella näin helvetin huonot suhteet omiin vanhempiinne? Oletteko te itse yhtä kylmiä omia lapsianne kohtaan? Mä en voi mitenkään käsittää kuinka joku voi kokea olleensa hyväksikäytetty jos hoitaa omaa lapsenlasta ja antaa omalle lapselleen mahdollisuuden tehdä jotain mukavaa ilman lastaan välillä? Aivan todell akäsittämätöntä. Nyt mä ymmärrän miksi suomalaisilla on niin korkea masennus ja itsemurhaluvut: isovanhemmatkin vaan nauttii kun ei tarvitse auttaa. Ei kristus mitä meininkiä. Mä ymmärrän nyt miksi suomenruotsalaiset elävät pidempää yhteisöllisyytensä ansiosta, onhan tämä meno täällä niin surkeaa että itkettää.
Puhutaan isovanhempien hyväksikäytöstä jos menee syömään ja siitä kuinka isovanhemmilla ei ole velvollisuuksia. Onko teillä ihmiset todella näin helvetin huonot suhteet omiin vanhempiinne? Oletteko te itse yhtä kylmiä omia lapsianne kohtaan? Mä en voi mitenkään käsittää kuinka joku voi kokea olleensa hyväksikäytetty jos hoitaa omaa lapsenlasta ja antaa omalle lapselleen mahdollisuuden tehdä jotain mukavaa ilman lastaan välillä? Aivan todell akäsittämätöntä. Nyt mä ymmärrän miksi suomalaisilla on niin korkea masennus ja itsemurhaluvut: isovanhemmatkin vaan nauttii kun ei tarvitse auttaa. Ei kristus mitä meininkiä. Mä ymmärrän nyt miksi suomenruotsalaiset elävät pidempää yhteisöllisyytensä ansiosta, onhan tämä meno täällä niin surkeaa että itkettää.
Meidän perhe lähtee takaisin Norjaan heti kun mahdollista. Tällainen käsittämätön kyynisyys ja vihamielisyys vain vahvistaa halua saada matkalaukut pakattua mahdollisimman pian. Pitäkää yksinäisyytenne ja kurjuutenne, me lähemme nauttimaan iloisista ja auttavaisista kanssaihmisistä (ja sukulaisista) muualle.
Mä olen sun puolesta pahoillani 45
Ja taitaa todella olla aika ruma se suomalainen sielunmaisema näistä kirjoituksista päätellen.On aivan eri asia olla "vastuussa aikuisten lasten parisuhteesta" kun kokea iloa auttamisesta ja tutustumisesta omiin lastenlapsiin. Miten voi elämän sisällön saada siitä että saa olla "rauhassa" eikä tarvitse omia perheenjäseniä nähdä? On todella synkkää ja ruma sen ihmisen sielu.
Jaksamista sulle 45, toivottavasti saat luotua omiin lapsiisi paremmat suhteen kun omat vanhempasi!
T44
näitä lukiessa
olen vain äärettömän kiitollinen kaikista kuudesta isovanhemmasta, tädistä, kummeista yms. jotka aina auttavat kun vain pyytää. Sama toisin päin, autan mielelläni siskoni perhettä, mummuja ja pappoja jos apua tarvitsevat.Syitä
Mietin sitä, miksi monet suurten ikäluokkien isovanhemmat tuntuvat olevan väliinpitämättömiä lastensa perheitä ja lapsenlapsiaan kohtaan. Voisivatko syyt juontaa juurensa 1960-70-luvuille, joilloin oli tavallista viedä vauvat hoitoon jo 3 kk tai jopa 6 viikon iässä. Normaali kiintymyssuhde on jäänyt muodostumatta omaan lapseen ja tämä heijastuu vaikeutena suhteessa lapsenlapsiinkin. Jos läheistä ja välittävää suhdetta ei ole syntynyt omiin lapsiin, tuskin sitä syntyy lapsenlapsiinkaan.Lisäksi jos omia lapsiakaan ei ole tottunut aikanaan paljon hoitamaan, vaan ne ovat olleet arkisin päiväkodissa tai hoitotädillä ja loma-aikoina mummolassa, ehkä ei oikein edes osaa pikkulapsia hoitaa pidempiä aikoja.
Minäkin huomasin, että tämä oli sama aloitus kuin joku aika sitten
Lainaus:
joku aika sitten, missä haukuit, miten anoppi oli jättänyt tiskejä pöydälle, ja lukenut lehteä? Ja että enää edes ette halua heitä hoitamaan. Ehkä he huomasivat asenteesi, eivätkä siksi tarjoudu enää.
joku aika sitten, missä haukuit, miten anoppi oli jättänyt tiskejä pöydälle, ja lukenut lehteä? Ja että enää edes ette halua heitä hoitamaan. Ehkä he huomasivat asenteesi, eivätkä siksi tarjoudu enää.
Hyvin kiteytetty
Lainaus:
Helvetin huonot suhteet omiin vanhempiin ovat.
Meillä isovanhempien suhtautuminen lapsia ja lapsenlapsia kohtaan on ollut hyvin tunnekylmää. Näin siis jo omassa lapsuudessamme.
Oma lapsi oli heille kaikista arvottomin olento, tärkeämpää oli esimerkiki se millaista kuvaa annetaan naapureille, työkavereille... ihan kenelle vaan ulkopuoliselle.
Avain kaulassa kujin yksin jo 5-vuotiaana päiväkotiin, vaikka asuimme kaupungin huonoimmalla alueella ja todella pelkäsin niitä huutelevia juoppoja, katutappeluita ja random-hulluja.
Ivailu ja vähättely olivat vanhemmiltamme hyvin tavallisia suhtautumistapoja meihin lapsiin: milloin pilkattiin sitä kun ei osannut pienenä sanoa jotain kirjainta oikein ja jos jostain hädästä tuli vanhemmalle kertomaan niin sekin aina käännettiin toisin päin. Kun koulussa kiusattiin, tuli vain lakoninen kysymys että mitä olet tehnyt että sinua kiusataan.
Omat vanhempani olivat eläneet lapsuutensa maaseudulla ja muuttaneet kaupunkiin töiden perässä. Välit omiin äitiehin olivat erittäin läheiset ja sisarusten kanssa oltiin bestiksiä, joten tunnekylmyys ei ollut ainakaan sieltä tullut.
Onneksi lapsena sain olla päiväkodissa ja nähdä myös hyvin monenlaisia perheitä vanhempineen. Vanhempieni antama malli ei jäänyt ainoaksi, itseasiassa ymmärsin jo lapsena ettei heidän toimintansa ole oikein.
Omien lasten kanssa kaikki on aivan toisin. Oma kasvatusmallini ja suhde lapsiin perustuu niihin hyviin esimerkkeihin, joita elämäni aikana olen nähnyt. Toisaalta ihan luettuun tietoon, psykologia oli lempiaineeni jo lukiossa.
Rakastan lapsiani ja arvostan perhettäni yli kaiken. Jos joku päivä meillä on lapsenlapsia, toivoisin kovasti että saisin tutustua heihin ja viettää heidän kanssaan aikaa. Jos pystyn olemaan jotenkin hyödyksi ja avuksi lapsilleni vaikkapa auttamalla silloin kun tiukkaa on, olen otettu.
En pidä hyviä välejä lapsiini mitenkään itsestäänselvyytenä.
Uutta vauva.fi:ssä
Uusimmat keskustelut
- > Monenko fb-kaverinne kanssa olette harrastaneet seksiä?
- > Onko täällä muita, jotka ei jaksa työpäivän jälkeen tehdä mitään?
- > saitteko vanhempienne tallettamat lapsilisät itsellenne?
- > Mitä alkuraskauden merkkejä sinulla oli ennen kuin tiesit?
- > Onko yksikään samaa mieltä mieheni kanssa?
- > Millainen äiti antaa 15-vuotiaalle tytölle tulla poikakaverin
- > Mua todella huvittaa nuo lapsettomat ystäväni nykyään
Uusimmat blogikirjoitukset
- > Mitä kysyä bloggaajalta?
- > Pyöränistuin vapauttaa
- > Unihäiriöitä
- > Imetyskeskustelu,
- > 24. Viikko
- > Sivusta sanoen: Miksi vegaaniruokavalio?
- > Saako lasta tukistaa?
© Sanoma Magazines Finland Oy - käyttöehdot

Los Angeles
4.12 m/s