Keskiviikko 23.5.2012 - Lyydia, Lyyli
REKISTERÖIDY
Facebook RSS

Unohditko salasanan? Sivukartta
Tilaa lehti
Ovatko rokotuskohut vaikuttaneet perheenne rokotuspäätöksiin?
#########

Keskustelut

Aiheet:
« Takaisin keskustelujen etusivulle

Näille alueille voit kirjoittaa rekisteröitymättä

Näytä:
» Aihe vapaa

Näytä viestit peräkkäin | Näytä viestipuu
Viesti

Vierailija - 9.2.2012 16:54  (1/34)

Tiesitkö, ettei keuhkoputkentulehdusta ole olemassa?

Lääkäri just kertoi, että sellaisesta diagnoosista kuin keuhkoputkentulehdus on luovuttu kokonaan. Kaikki, mikä ei ole keuhkokuumetta, on yskää. Ja yskäähän ei sitten taas voi oikeastaan hoitaa. Paranee itsestään noin kolmessa viikossa, sairaslomaa kaksi päivää.

Voi halvattu!

Vastaukset

Vierailija - 9.2.2012 16:55  (2/34)

Hmm...kummallista.

Minä nimittäin sain juuri keuhkoputkentulehdukseen antibioottikuurin. Ilmeisesti tuo lääkäri ei vielä tiennyt tuosta?

Vierailija - 9.2.2012 17:02  (3/34)

Ekaa kertaa

minäkin tähän törmäsin, lieneekö sitten meidän kunnan uusi linjaus. Meidän terveyskeskus on suunnilleen tapetoitu sellaisilla tiedotteilla, joissa lukee että siihen ja siihen ei tarvita antibiootteja ja höyryhengitys auttaa suunnilleen joka vaivaan.

Mutta keuhkoputkentulehdukseen ne nyt kuulemma kuitenkin on ihan turhia.

Joo, kaikki lääkärit linjoilla vetää nyt herneet nenään, mutta multa ne antibiootit on parantaneet toistakymmentä "keuhkoputkentulehdusta" ennen tätä viimeisintä.

Ehkä tässä nyt sitten vain odotellaan, että se menee keuhkokuumeeksi ja ensi viikolla saan sitten hoitoa.

ap

Vierailija - 9.2.2012 17:02  (4/34)

joo

Lainaus:
Lääkäri just kertoi, että sellaisesta diagnoosista kuin keuhkoputkentulehdus on luovuttu kokonaan. Kaikki, mikä ei ole keuhkokuumetta, on yskää. Ja yskäähän ei sitten taas voi oikeastaan hoitaa. Paranee itsestään noin kolmessa viikossa, sairaslomaa kaksi päivää.

Voi halvattu!

meillä kesti tullanen 4 viikkoa

Vierailija - 9.2.2012 17:03  (5/34)

Tavallaan

En ole tiennyt, että diagnoosista on luovuttu, mutta sen olen tiennyt, ettei siihen enää tarvitse antibiootteja määrätä. Yskä lähtee yskimällä.

Vierailija - 9.2.2012 17:03  (6/34)

noh

jos keuhkoputkentulehdus johtuu viruksesta, niinkuin yleensä johtuu, siihen antibiootit ei auta, luulit sitten parantuneesi niiden ansiosta tai ei.

Vierailija - 9.2.2012 17:06  (7/34)

Ja mulla yskä on voinut kestää kahdeksankin viikkoa

Mies aina hoputtaa, että mene nyt lääkäriin, mutta mä en yskän takia mene, vaikka tulisi minkä väristä räkää kurkusta. Ja aina on tauti parantunut ilman antibiootteja, useimmiten noin neljässä viikossa mutta pahimmillaan kahdeksassa viikossa.

Vierailija - 9.2.2012 17:12  (8/34)

No

Sen olen tiennyt,että keuhkoputkentulehdukseen ei saa antibioottia,koska se ei sillä parane. Yskiminen ja höyry sen sijaan toimivat. Ja obstruktiivisessa bronkiitissa astmalääkkeet. Mutta enpä todellakaan ole kuullut,että olisi diagnoosista luovuttu.

Vierailija - 9.2.2012 17:13  (9/34)

No ei. Ap, olet ymmärtänyt väärin. Keuhkoputkentulehdus eli bronkiitti EI

ole poistunut tautiluokituksesta, mutta sen lääkintäsuosituksia on viime vuosina hiukan reivattu.

Bronkiitti on viruksen aiheuttama lievä hengitystietulehdus, ja siinä missä siihen aiemmin herkästi määrättiin VARMUUDEN VUOKSI antibiootti - ettei se pääse kehittymään krooniseksi keuhkoputkentulehdukseksi tai keuhkokuumeeksi - nykyään sitä seurataan ja suositellaan lepoa ja kotihoitoa.

Homma on ihan sama kuin mitä korvatulehduksissa. Valtaosa korvatulehduksistakin paranee itsestään, mutta osa ei - ja koska terveyskeskuksissa ei ole resursseja ottaa potilaita vastaan saman taudin takia montaa kertaa, varmuuden vuoksi usein määrätään antibioottikuuri, vaikka se tauti olisi seurannassa parannettavissa ilmankin. Mikä on sekin ERI asia kuin etteikö korvatulehdusta "enää olisi olemassa".

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=khp00013

Vierailija - 9.2.2012 17:20  (10/34)

Mä en tiedä miten sen voisi ymmärtää väärin. Keskustelu meni näin:

Minä: "Aiemmin kun minusta on tuntunut tältä, olen monesti saanut diagnoosiksi keuhkoputkentulehduksen ja sitten antibioottikuurin."

Lääkäri: "No sehän menee niin, että pitää olla keuhkokuvissa muutoksia, jotta tarvitaan antibioottikuuria."

Minä: "Ai tässä ovat hoitosuositukset muuttuneet?"

Lääkäri: "Ei oikeastaan. Vaan on todettu, että sellaista diagnoosia kuin keuhkoputkentulehdus ei ole olemassa."

Minä: "Niinkö??"

Lääkäri: "Niin. Keuhkokuume näkyy keuhkokuvissa ja jos niissä ei näy mitään, niin sitten on vain yskää."

Vierailija - 9.2.2012 17:24  (11/34)

Luontaistuotekaupasta

voit löytää hyvän vaihtoehdon tuonkin vaivan hoitoon, suosittelen :)

Vierailija - 9.2.2012 17:25  (12/34)

TÄH??

t. Monta kertaa keuhkoputken tulehduksen sairastanut

Vierailija - 9.2.2012 17:28  (13/34)

Kerrotko 11,

mitä sieltä luontaistuotekaupasta voi löytää? Olen itse hyvin ekohenkinen ihminen ja kolunnut läpi kaikki hunajahoidot ja yskäsalvat, jotka olen löytänyt. Yhdestäkään ei ole ollut ihanan tuoksun lisäksi yhtään mitään apua tai iloa.

ap

Vierailija - 9.2.2012 17:29  (14/34)

No ap, väärin sinä sen silti ymmärsit.

Ja se lääkäri selitti sen hiukan kömpelösti, koska yritti vääntää asian sinulle, maallikolle, rautalangasta.

Vierailija - 9.2.2012 17:30  (15/34)

Ei aina kannata lääkäreitäkään uskoa =)

Niiden nyt on helppo höpistä mitä sattuu, että saa potilaat hiljaseks ja tyytyväiseks.

Edelleen ihmisellä on keuhkoputket, jotka ovat keuhkoista henkitorveen menevät "osat" ihmisen hengityselimistöä. Ja ne voi tulehtua aivan niin kuin mikä tahansa muukin kehon osa ihmisellä.

Hoitsu

Vierailija - 9.2.2012 17:33  (16/34)

Näinpä.

Lainaus:
Ja se lääkäri selitti sen hiukan kömpelösti, koska yritti vääntää asian sinulle, maallikolle, rautalangasta.

Ei kannata aina niin kirjaimellisesti tulkita lääkäriä. Kyllä keuhkoputkentulehdus on edelleen olemassa, sitä ei vain lääkitä antibiooteilla yhtä herkästi kuin aiemmin.

Vierailija - 9.2.2012 17:33  (17/34)

Niin, siis ymmärsin sen just niin kuin lääkäri sanoi.

Onko se siis minun väärinymmärrystäni, jos lääkäri ei ole ymmärtänyt asiaa itse?

Tämä saa toki pohtimaan tarkasti sitä, kuinka paljon kyseisen lääkärin muuhunkaan ammattitaitoon on luottamista.

Ja miksi ihmeessä "maallikko" tarkoittaa lääkärille samaa kuin "idiootti"? Eihän asian yksinkertaistaminen ymmärrettäväksi voi tarkoittaa samaa kuin se, että väännetään sanoma virheelliseksi. Ei se nyt sentään mitään rakettitiedettä se lääketiedekään ole.

Eli siis huomenna hakeudun yksityiselle ja vaadin antibioottikuurin...

ap

Vierailija - 9.2.2012 17:38  (18/34)

Miksi sä haluat antibioottikuurin?

Vierailija - 9.2.2012 17:38  (19/34)

Mä käsitän

Tuon niin että ab-kuuria ei anneta jos keuhkokuvissa ei ole muutoksia. Ja että keuhkoputkentulehdusta ei hoideta enää antibiooteilla,kuten ei ole aikoihin tehtykään.

Vierailija - 9.2.2012 17:39  (20/34)

Kyllä keuhkoputkentulehdus on olemassa,

oikein sairausnimikkeenäkin tunnettu bronchitis, eli tuolla lääkärillä on kai ihan omat opit sitten ;D

"Keuhkoputkentulehdus eli bronkiitti on keuhkoputkien tulehdus, jonka tavallisimpia oireita ovat esimerkiksi yskä, keuhkokipu, kuume ja kurkkukipu.

Keuhkoputkentulehduksen aiheuttajana on useimmiten virus. Bakteerin aiheuttama keuhkoputkentulehdus on hoidettavissa antibiooteilla.

Sairaus voi olla akuutti tai krooninen. Kroonisen muodon merkittävänä riskitekijänä pidetään tupakointia."

Vierailija - 9.2.2012 17:42  (21/34)

Koska mulla ei ole mahdollisuutta olla

kolmea viikkoa kotona yskän ja kuumeen takia. Nyt olen ollut viikon ja tämän mainion lääkärin käsityksen mukaan sama olotila voi siis jatkua vielä kaksi viikkoa ilman, että tarvitsen tähän mitään hoitoa.

Koska olen kokenut sen toistakymmentä - hoidettua - "keuhkoputkentulehdusta" elämässäni, tiedän, että tästä olotilasta pääsee nopeamminkin eroon.

ap

Vierailija - 9.2.2012 17:42  (22/34)

No on se sun väärinymmärtämistä. Se yritti vääntää asiaa sulle rautalangasta,

Lainaus:
Onko se siis minun väärinymmärrystäni, jos lääkäri ei ole ymmärtänyt asiaa itse? Tämä saa toki pohtimaan tarkasti sitä, kuinka paljon kyseisen lääkärin muuhunkaan ammattitaitoon on luottamista. Ja miksi ihmeessä "maallikko" tarkoittaa lääkärille samaa kuin "idiootti"? Eihän asian yksinkertaistaminen ymmärrettäväksi voi tarkoittaa samaa kuin se, että väännetään sanoma virheelliseksi. Ei se nyt sentään mitään rakettitiedettä se lääketiedekään ole. Eli siis huomenna hakeudun yksityiselle ja vaadin antibioottikuurin... ap

ethän sä selvästi ymmärrä asiaa vieläkään, vaikka tässä on sulle asiaa selitetty jo monen toimesta ja annettu Duodecimin linkki. SÄ ET HYÖDY PÄTKÄÄKÄÄN ANTIBIOOTTIKUURISTA, perhanan tampio.

Vierailija - 9.2.2012 17:43  (23/34)

Olen

asunut Ruotsissa jo yli 10v ja täällä on tiedetty jo kauan ettei antibiootteja kannata syödä kovin usein. Eikä läheskään joka kipuun ja sairastumiseen. Esim. lasten korvatulehduksista suurin osa paranee itsestään. Kuin myös tietysti aikuisten. Ja tosiaan ihan ääritapauksissa antibiootit kehiin. Antibiootit sotkee ihan ihmisen elimistön ja muutenkin kun useamman syöt niin sitten ei kohta enää auta mikää antibiootti kun sitä ihan oikeesti tarvis. Ja yleensähän tauti paranee kahdessa-kolmessa viikossa, söit kuuria tai et. Luonto hoitaa. Särkylääkkeillä pärjää aika pitkälle niin lapset kuin aikuisetkin.
Ruotsissahan mennään tunnetusti asioissa aina se 10-15v suomea edellä. :)

Lainaus:
minäkin tähän törmäsin, lieneekö sitten meidän kunnan uusi linjaus. Meidän terveyskeskus on suunnilleen tapetoitu sellaisilla tiedotteilla, joissa lukee että siihen ja siihen ei tarvita antibiootteja ja höyryhengitys auttaa suunnilleen joka vaivaan.

Mutta keuhkoputkentulehdukseen ne nyt kuulemma kuitenkin on ihan turhia.

Joo, kaikki lääkärit linjoilla vetää nyt herneet nenään, mutta multa ne antibiootit on parantaneet toistakymmentä "keuhkoputkentulehdusta" ennen tätä viimeisintä.

Ehkä tässä nyt sitten vain odotellaan, että se menee keuhkokuumeeksi ja ensi viikolla saan sitten hoitoa.

ap

Vierailija - 9.2.2012 17:46  (24/34)

Hunaja, sitruuna, inkivääri, laakerinlehti tee, ja mantelit.

Juo paljon vettä ja viileä höyryhengitys auttavat.

Vierailija - 9.2.2012 17:49  (25/34)

Särkylääkkeet

käyttöön, ne alentaa kuumetta ja vie kivun pois. Sit voinnin mukaan ylös pedistä ja töihin!
Antibioottikuuri sotkee sun elimistön moneks vuodeks. Eikä se välttämättä nopeuta sun paranemista yhtään.

Lainaus:
kolmea viikkoa kotona yskän ja kuumeen takia. Nyt olen ollut viikon ja tämän mainion lääkärin käsityksen mukaan sama olotila voi siis jatkua vielä kaksi viikkoa ilman, että tarvitsen tähän mitään hoitoa.

Koska olen kokenut sen toistakymmentä - hoidettua - "keuhkoputkentulehdusta" elämässäni, tiedän, että tästä olotilasta pääsee nopeamminkin eroon.

ap

Vierailija - 9.2.2012 17:49  (26/34)

Jos sulla ei ole muuta tautia kuin viruksen

aiheuttama keuhkoputkentulehdus, ei siihen auta antibiotti, sorry!
Jos sulla on esim. poskiontelontulehdus, jonka on aiheuttanut bakteeri ja sitten se on aiheuttanut ton keuhkoputkentulehduksen, siihen sitten voi tulla apua antibiotista.

Lainaus:

ap

Vierailija - 9.2.2012 17:49  (27/34)

voisin jatkaa

nro 24 listaa:

kaneli

Vierailija - 9.2.2012 17:51  (28/34)

ja lisää

c- ja d-vitamiinia!!

Vierailija - 9.2.2012 18:25  (29/34)

Please

Sinä olet kyllä tässä ymmärtänyt väärin. Abtibioottikuuri EI auta tavallisiin virusten aiheuttamiin vaivoihin. Minulla oli aiemmin monta kertaa vuodessa keuhkoputkentilehdus, Suomessa sain niihin aina jonkun ehkäisevän kuurin. Ulkomailla asuessani olen saanut aina sen sijaan limaa irroittavia (asetylsysteiini), jotka ovat aina edesauttaneet paranemista paljon enemmän kuin turhat antibiootit.

Lainaus:
Onko se siis minun väärinymmärrystäni, jos lääkäri ei ole ymmärtänyt asiaa itse?

Tämä saa toki pohtimaan tarkasti sitä, kuinka paljon kyseisen lääkärin muuhunkaan ammattitaitoon on luottamista.

Ja miksi ihmeessä "maallikko" tarkoittaa lääkärille samaa kuin "idiootti"? Eihän asian yksinkertaistaminen ymmärrettäväksi voi tarkoittaa samaa kuin se, että väännetään sanoma virheelliseksi. Ei se nyt sentään mitään rakettitiedettä se lääketiedekään ole.

Eli siis huomenna hakeudun yksityiselle ja vaadin antibioottikuurin...

ap

Vierailija - 9.2.2012 18:54  (30/34)

Ymmärrän kyllä sen,

mitä tässä nyt selitätte. Ymmärrän senkin, että virukseen ei antibiootit auta.

Mutta sitä en ymmärtänyt väärin, mitä se lääkäri sanoi. Se sanoi, että hoitosuositus EI OLE muuttunut, vaan diagnoosi ON POISTUNUT.

Nyt kun luen ja tutkin asiaa, totean, että lääkäri puhui roskaa. Niinpä en enää luota mihinkään muuhunkaan, mitä se lääkäri totesi.

ap

Vierailija - 9.2.2012 18:59  (31/34)

Näin lääkärinä

Hoidan usein "keuhkoputkentulehduksena" sellaista pitkittynyttä flunssaa joka tuntuisi olevan keuhkoissa ja kuvaltaan vaikuttaa bakteeritaudilta. Kukaanhan ei sinne keuhkoputkiin näe. Keuhkokuumeessa on nestettä keuhkoissa, mikä näkyy rtg kuvassa.
Lapsilla taas on paljon pienten keuhkoputkien virustautia, joka kyllä vaatii usein hoitoa. Siis muuta kuin antibiottia, vaikeimmillaan hengityksen avustamista koneellisesti.

Vierailija - 9.2.2012 19:05  (32/34)

Tiesin

Pikemminkin kaikki flunssat ovat aina keuhkoputkentulehduksia, koska tulehdus myös siellä.

Vierailija - 9.2.2012 19:21  (33/34)

hei, tää ap:han on sama hullu, joka vatvoi täällä loputtomiin kondylooma-diagnoosiaan!

Nyt minä vasta tajusin sen, sama tyyppihän tämä. Vatvoi koko ajan sitä, että lääkäri oli muka sanonut hänelle melkein kaikkien naisten kantavan papilloomavirusta. Osaa "siteerata" sanatarkkaan (heh) lääkärin kanssa käymäänsä keskustelua, ja aina se on se lääkäri puhunut outoja. Ja silti ap ei oikein usko, mitä hänelle kaikki yrittävät tolkuttaa asiasta.

Näyttääkö tutulta:

http://www.vauva.fi/keskustelut/alue/2/viestiketju/1490565/onko_tama_oikeasti_totta_mita_laakari_

TAI sitten näitä pöhelöitä on av:lla kaksi ihan samanlaista...

Vierailija - 9.2.2012 21:07  (34/34)

No virusperäiseen ei tietenkään antibiootit autakaan

Mutta jos sinulla on ollut vaikka viikon verran yskää, nuhaa ja tukkoisuutta, ja siihen päälle sitten sen viikon päästä nousee kuume niin silloin se suurella todennäköisyydellä on bakteeriperäinen tulehdus, johon usein kyllä antibiootti sitten määrätään.

Muuten kannattaa suolavesihöyryhengitystä sitten harrastaakin jopa ennaltaehkäisevästi.

© Sanoma Magazines Finland Oy - käyttöehdot
[^]