Keskiviikko 23.5.2012 - Lyydia, Lyyli
REKISTERÖIDY
Facebook RSS

Unohditko salasanan? Sivukartta
Tilaa lehti
Ovatko rokotuskohut vaikuttaneet perheenne rokotuspäätöksiin?
#########

Keskustelut

Aiheet:
« Takaisin keskustelujen etusivulle

Näille alueille voit kirjoittaa rekisteröitymättä

Näytä:
» Aihe vapaa

Näytä viestit peräkkäin | Näytä viestipuu
Viesti

Vierailija - 8.2.2012 15:31  (1/36)

Annatko 5-vuotiaasi päättää mitkä vaatteet laitetaan päälle päiväkotiin?

Vastaukset

Vierailija - 8.2.2012 15:35  (2/36)

No aika pitkälti joo

annan. Siis katon vaan ettei lähde pakkasilla kesämekossa tms.

En jaksa tapella neidin vaatteista aamuisin, valitkoon itse kun on niin tarkka. Yleensä mun valitsemat on kuitenkin vääriä, sukat väärän värisiä ja pikkuhousut ei soinnu yhteen hiuspinnin kanssa jne jne jne.

Illalla tyttö kattoo mitä haluaa laittaa päälle ja minä hyväksyn jos tosiaan ei ole keliin sopimattomia vaatteita.

Eilen tyttö oli päiväkodissa raidallisissa sukkahousuissa, violeteissä legginseissä, valkopunapilkullisessa röyhelöhameeessa, harmaa/musta/vihreä raidallisessa paidassa ja ruskeassa villatakissa. Räväkkä ilmestys mutta itsepähän tahtoi nimenomaan ne vaatteet.

Vierailija - 8.2.2012 15:36  (3/36)

Annan ja en anna

yleensä lapsi saa itse valita, mutta minä määrään rajat, joiden puitteissa saa valintansa tehdä. Esim. pitää olla pitkähihainen paita/mekko, aluspaita ja housut/legginssit/sukkahousut jne. Itse saa sitten valita, mitä laittaa.

Onhan ne valinnat joskus ...mielenkiintoisia :D

Vierailija - 8.2.2012 15:39  (4/36)

Meillä

mies vie lapsen päiväkotiin, joten en ihan tarkkaan tiedä mitä meillä kotona aamuisin tapahtuu. En kuitenkaan usko, että mies alkaa lapsen kanssa tappelemaan, jos tämä haluaakin eri housut tai paidan. Puhtaissa, ehjissä ja asianmukaisissa vaatteissa riittää, niissä rajoissa saa laittaa muutkin vaatteet, jos haluaa. Aika harvoin tästä vielä on ollut vääntöä.

Vierailija - 8.2.2012 15:43  (5/36)

Annan jo 4-vuotiaan :)

Tyttö on kovasti kiinnostunut pukeutumisesta ja hänelle on päässyt kehittymään oma tarkka maku. Joten miksipä en antaisi valita vaatteita päiväkotiin.

Tietysti siinä tapauksessa puutun valintaan, jos ehdotus ei ole sopiva tai säänmukainen.

Vierailija - 8.2.2012 15:46  (6/36)

Meillä

myös valitsee itse (tyttö nyt 5 v, valinnut jo pidemmän aikaa). Ennen oli aina _hirveä_ taistelu asiasta, nyt valitsee itse, ja minä hyväksyn valinnat. Jos on huomautettavaa, niin usein voi jo valita jotain muutakin. Sanon myös, että tänään pitkähihainen, sukkikset ja hame. Tai ohuet sukkikset ja housut tms mitä kulloinkin tarvitaan.

Minun tehtävä on pitää huoli siitä, että kaapissa on siedettävää päälle pantavaa!

Vierailija - 8.2.2012 15:48  (7/36)

Annan.

Myös 3-vuotiaan. Se on tosin niin tuittupää, että mun sanomiset ei paljoa auta, pukee päälleen mitä lystää. Onneksi ottaa siskosta mallia ja vaatetta on tarpeeksi ja tietty lisään tarvittaessa.

Vierailija - 8.2.2012 15:48  (8/36)

Joo.

Ihan itse illalla katsoo vaatehuoneesta vaatteet aamua varten valmiiksi.

Vierailija - 8.2.2012 15:49  (9/36)

Saisi osin päättää jos kiinnostaisi:)

Meidän tytölle on ihan sama, että mitä päälleen pistää. Ainoa kriteeri tuntuu olevan, että täytyy olla mukan tuntuiset.

Minä illalla laitan valmiiksi ja ei ole koskaan sanonut, ettei jotakin haluaisi laittaa...

Saa kyllä mieleiseensä vaihtaa sitten kun tahtoo, meillä tyttö kyllä jo 6,5v.

Vierailija - 8.2.2012 15:49  (10/36)

Siis mukavan tuntuiset...

Lainaus:
Meidän tytölle on ihan sama, että mitä päälleen pistää. Ainoa kriteeri tuntuu olevan, että täytyy olla mukan tuntuiset. Minä illalla laitan valmiiksi ja ei ole koskaan sanonut, ettei jotakin haluaisi laittaa... Saa kyllä mieleiseensä vaihtaa sitten kun tahtoo, meillä tyttö kyllä jo 6,5v.

Vierailija - 8.2.2012 17:32  (11/36)

meilläkin saa

neitiä ei kyllä vähääkään kiinnosta vaatteet vaan ottaa aina pinosta päällimmäisen paidan ja päällimmäiset housut. Olen nimenomaan toivonut, että kiinnostus pukeutumiseen heräisi kun saa itse valita, mutta ei. 2,5v pikkusisko myös päättää itse mikä paita ja mitkä housut, ja ilmoittaa tiukasti jos joku ei miellytä

Vierailija - 8.2.2012 18:03  (12/36)

En todellakaan anna valita

Meillä on tytöt 3 ja 5 vuotta. Molemmille laitan illalla valmiiksi vaatteet pinoon illalla aamua varten ja aamulla puetaan mitä äiti on valinnut.

Ihanko totta teillä lapset itse päättävät mitä pukevat?

Vierailija - 8.2.2012 18:09  (13/36)

Meillä 3-v poika (pian 4)

valitsee joka aamu itselleen kaapistaan puhtaat alushousut, sukat, paidan, pitkät "kalsarit". Päälle college-housut tai farkut.

On innostunut ja homma käy ripeästi. Jos lempipaita tms. on pyykissä, ei nosta meteliä.

Vierailija - 8.2.2012 18:35  (14/36)

4v saa itse päätää mitä päällensä laittaa

Ilalla valitsee vaateet valmiiksi. Kesämekkokin käy, mutta sitten pitää laittaa villatakki tai neule päälle. Minä taas en ymmärrä miksei lapsi saisi itse päättää pukeutumisestaan.

Vierailija - 8.2.2012 18:39  (15/36)

aikuiset on vastuussa tällaisista

ei siis päätä. jos joku vaate puristaa tms on jäänyt pieneksi, se vaihdetaan sitten. vanhemmat pukee lapsen eikä niitä vaatteita aleta siitä enää valikoimaan mitä kuvia niissä on

Vierailija - 8.2.2012 18:47  (16/36)

Ihan totta lapsi saa päättää

miksi ei saisi?

Kyllä mekin laitetaan vaatteet jo illalla valmiiksi. Aamulla ei enää säädetä, vaan ne puetaan, mitä itse on valittu.

t. kolmonen

Lainaus:
Meillä on tytöt 3 ja 5 vuotta. Molemmille laitan illalla valmiiksi vaatteet pinoon illalla aamua varten ja aamulla puetaan mitä äiti on valinnut. Ihanko totta teillä lapset itse päättävät mitä pukevat?

Vierailija - 8.2.2012 18:55  (17/36)

Kyllä meilläkin saa

Tosin tyttö, melkein 6v ei ole kiinnostunut valitsemaan vaatteitaan joten minä laitan illalla vaatteet valmiiksi ja tyttö pukee ne isänsä kanssa mukisematta päälle. Jos on sillä tuulella, että haluaa valita niin saa kyllä. Tosin
olen aika merkkiuskollinen ja vaatteet suunnilleen sopivat toistensa kanssa yhteen. Kesävaatteet on tilanpuutteen vuoksi nyt ylimmällä hyllyllä ja juhlamekot roikkuvat tankokaapissa, joten mitään kauteen sopimatonta ei ole edes tarjolla.

Vierailija - 8.2.2012 18:58  (18/36)

Juu, miksei saisi itse valita?

Lainaus:
Meillä on tytöt 3 ja 5 vuotta. Molemmille laitan illalla valmiiksi vaatteet pinoon illalla aamua varten ja aamulla puetaan mitä äiti on valinnut.

Ihanko totta teillä lapset itse päättävät mitä pukevat?

Ei meidän lasten vaatekaapeissa ole mitään niin kamalaa, että suurta shokkia aiheuttaisi kerhossa :)

Vierailija - 8.2.2012 18:59  (19/36)

En

Meillä esikoinen ainakin puki viisivuotiaana ihan ne vaatteet, jotka minä olin hänelle illalla valmiiksi laittanut.

Enkä kyllä nytkään, kun esikoinen on jo ekaluokkalainen, paljoa kysele hänen mielipidettään. Poika pukee yleensä ihan tyytyväisenä ne vaatteet, jotka olen valinnut. Viikonloppuisin hän tosin etsii itse kaapista oman makunsa mukaiset vaatteet (alkoi koulun aloittamisen jälkeen tehdä tuota - ei tarvinnut kuin kerran ehdottaa sitä hänelle).

Vierailija - 8.2.2012 19:55  (20/36)

Puoliksi

Koska minun ehdottamani vaatteet eivät tytölle missään tapauksessa käy, niin valitsemme vaatteet yhdessä illalla. Laitan lämpöisyyden (yms.) lisäksi hieman ehtoja vaatteiden kauneudelle. Likka nimittäin haluaisi aina laittaa järkyttäviä yhdistelmiä ja mieluiten joitain veljen vanhoja vaatteita, vaikka uusia nättejä vaatteita on kaappi täynnä. Kompromisseja siis tehdään vaatteiden ulkonäön suhteen muusta sopivuudesta en tingi.

Vierailija - 8.2.2012 19:58  (21/36)

Minäkin laitan vaatteet valmiiksi

välillä ne käy, välillä taas ei. Mulle on ihan sama, kunhan nyt jotain päällensä vetävät. Lapset 2v, eskarilainen ja ekaluokkalainen. Kaksivuotiaan puen minä joten hän saa päällensä mitä minä valitsen. Noin neljävuotiaana ovat alkaneet itse pukemaan ohjeiden mukaan tyyliin lyhythihainen ei käy.

Vierailija - 8.2.2012 20:02  (22/36)

meillä saa valita

tietyissä rajoissa ihan vapasti. En näe vaatteita/pukeutumista sellaiseksi asiaksi, josta kannattaa taistella.

Vierailija - 8.2.2012 20:06  (23/36)

Entäs jos haluaa olla aina prinsessa?

Vierailija - 8.2.2012 20:19  (24/36)

Niin ne yhdistelmät on järkyttäviä sun mielestä, mutta

Lainaus:
Koska minun ehdottamani vaatteet eivät tytölle missään tapauksessa käy, niin valitsemme vaatteet yhdessä illalla. Laitan lämpöisyyden (yms.) lisäksi hieman ehtoja vaatteiden kauneudelle. Likka nimittäin haluaisi aina laittaa järkyttäviä yhdistelmiä ja mieluiten joitain veljen vanhoja vaatteita, vaikka uusia nättejä vaatteita on kaappi täynnä. Kompromisseja siis tehdään vaatteiden ulkonäön suhteen muusta sopivuudesta en tingi.

ei lapsesi mielstä. Miksi et anna lapsesi valita sellaisia yhdistelmiä jotka miellyttävät hänen silmäänsä? Anna lapsen hakea ja löytää oma tyyli. Vai onko se ihan kamalaa, jos lapsi onkin pukenut päällensä jotain mikä ei ihan satu sun silmää miellyttämään? Eikö pääasia ole, että vaatteet on tarkoituksen mukaiset.

Vierailija - 8.2.2012 20:22  (25/36)

Niin siis miten tää homma liittyy sun mielestä vastuuseen?

Lainaus:
aikuiset on vastuussa tällaisista
Vierailija - 08.02.12 06:39 (ID 14251444) ei siis päätä. jos joku vaate puristaa tms on jäänyt pieneksi, se vaihdetaan sitten. vanhemmat pukee lapsen eikä niitä vaatteita aleta siitä enää valikoimaan mitä kuvia niissä on

Mikä vastuuasia se nyt on, jos kaapissa on sopivia ja puhtaita vaatteita ja lapsi saa valita sieltä mieleisensä? Ei kai lapsen kaapissa ole tarkoitus säilyttää pieneksi jääneitä tai muuten huonoja vaatteita?

Meillä 5v ja 7v lapset saavat tietenkin valita aamuisin sisävaatteensa, mikseivät saisi?
Meillä ei ole ollenkaan sellaisia vaatteita lasten arkivaatekaapeissa, mitkä he eivät saisi pukea päälleen.

Olen ratkaissut tämän ikuisen "laitan kesähameen pakkasella " - asian niin, että olen hommannut lapsille erikseen arkivaatekaapit, joita päivitän usein sään mukaan ja joista saa aamuisin pukea yllensä
mitä tahansa, ilman riitaa. Toimii!

Vierailija - 8.2.2012 20:29  (26/36)

Miten lapsi oppii tyylin ilman opetusta

Lainaus:
Anna lapsen hakea ja löytää oma tyyli.

Jos lapsen silmää miellyttää vaaleanpunainen tunika + veljen vanhat siniset verkkahousut + tunikan päälle kulunut hirviö t-paita + violetit sukat, niin miten se lapsi oppii että nuo vaatteet eivät sovi toisiinsa, jollei hänelle neuvota minkälaiset vaatteet sopivat yhteen?

Tutkitusti aikuisten mielestä nätit lapset saavat päiväkodissa enemmän positiivista huomiota ja syliä. Mm. kauniit vaatteet ja siistit hiukset liittyvät tähän. (Linkkiä ei tietenkään ole laittaa.) Kauniit (mm. nätisti puetut) lapset herättävät aikuisissa enemmän positiivisia tunteita ja mm. hymyjä.

Enkä myöskään halua tyttäreni näyttävän ryysyläiseltä muiden siististi puettujen lasten joukossa.

Vierailija - 8.2.2012 20:37  (27/36)

Miksi

Lainaus:
Jos lapsen silmää miellyttää vaaleanpunainen tunika + veljen vanhat siniset verkkahousut + tunikan päälle kulunut hirviö t-paita + violetit sukat, niin miten se lapsi oppii että nuo vaatteet eivät sovi toisiinsa, jollei hänelle neuvota minkälaiset vaatteet sopivat yhteen?
Enkä myöskään halua tyttäreni näyttävän ryysyläiseltä muiden siististi puettujen lasten joukossa.

teidän vaatekaapista löytyy ryysyjä? Kuten minä jo sanoin, meidän vaatekaapissa ei löydy mitään shokeeraavaa jten sieltä saa ihan vapasti valita. Ja hiukset on aina nätisti laitettuna.

Ja sinulle, joka mietit "mitä jos haluaa aina olla prinsessa"? No meillä saa ainakin olla aina prinsessa. Liki joka kerta kerhossa on mekko ja sukkikset/pitkikset ja joku bling bling huppari siihen päälle. Ja tossujakin löytyy kuudet, hello kittyä ja marimekkoa ja ihan saa vapaasti valita mitkä laittaa. Kruunun tai pannakin saa päähänsä laittaa vielä lisäksi.

Meidän tyttö ei ikinä pukisi päälleen mitään mainitsemaasi :D

Vierailija - 8.2.2012 20:46  (28/36)

Meidän lapsista ketään ei ole tuon ikäisenä

kiinnostanut yhtään vaatteet. Yhdessä oltaisiin varmaan katsottu vaatteet, jos olisi kiinnostanut. Kouluikäisten kanssa katsottiin vähän yhdessä, etteivät aivan järkyissä yhdistelmissä kulkeneet. Nyt isommat valitsevat vaatteensa itse, mutta edelleen täytyy muistutella, että laittakaa legginsit farkkujen alle, neuletakki väliin jne.

Kuopuksen vaatteet mä valitsen illalla ja vaikka kysyisin, mitä haluaa laittaa, niin sanoo, ettei tiedä. Ei häntä kiinnosta yhtään. Isänsä vie aamuisin päiväkotiin.

Vierailija - 8.2.2012 20:48  (29/36)

Niin eli sinä määräät hänen tyylinsä.

Lainaus:
Lainaus:

Onko se ihan kamala asia, jos tuo kuvailemasi yhdistelmä miellyttää lastasi? Voihan olla, ettei lapsesi halua pukeutu sävysävyyn ihaniin muotiluomuksiin, jotka sinun mielestä ovat tyylikkäitä. Jos nyt pakotat lapsesi oman makusi mukaiseen tyyliin, niin mitä sitten, kun joku päivä teille astelee teini, joka on leikannut päänsä kaljuksi ja pukeutunut mitä kummallisimpiin vaatteisiin ja väriyhdistelmiin, koska ei enää halua pukeutua äidin mielen mukaan. Käsketkö hänen vaihtaa silloin vaatteensa?

Relaa vähän ja anna lapsen leikkiä väreillä ja hakea sitä omaa makua.

Vierailija - 8.2.2012 20:58  (30/36)

Sanoinhan että meillä tehdään kopromisseja

Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:

Onko se ihan kamala asia, jos tuo kuvailemasi yhdistelmä miellyttää lastasi? Voihan olla, ettei lapsesi halua pukeutu sävysävyyn ihaniin muotiluomuksiin, jotka sinun mielestä ovat tyylikkäitä. Jos nyt pakotat lapsesi oman makusi mukaiseen tyyliin, niin mitä sitten, kun joku päivä teille astelee teini, joka on leikannut päänsä kaljuksi ja pukeutunut mitä kummallisimpiin vaatteisiin ja väriyhdistelmiin, koska ei enää halua pukeutua äidin mielen mukaan. Käsketkö hänen vaihtaa silloin vaatteensa?

Relaa vähän ja anna lapsen leikkiä väreillä ja hakea sitä omaa makua.

En ehkä sanoisi "muotiluomukseksi" sitä, että laitetaan se hirviö t-paita tunikan alle ja sinisten verkkareiden tilalle tyttömäisemmät collarit (jos leggarit eivät kelpaa).

Voisin tietenkin ottaa kaapista pois ne kaikki rakkaimmat vaatteet (esim. ne veljen vanhat), mutta haluan antaa tytön pukeutua niihin ainakin kotioloissa.

Vierailija - 8.2.2012 21:19  (31/36)

Jep

3- ja 5-vuotiaat likat. Välillä iltaohjelmana on vaatteiden valinta aamua varten. Tottakai siinä nyt vanhemmat katsoo, että on tolkulliset vaatteet päällä, mutta muuten savat kyllä ihan itse valita.

Ja nuorimmaisella on jokin pukeutumisvaihe päällänsä. Eli saatta ihan yhtäkkiä kesken päivää/iltaa käydä vaihtamassa vaatteensa, jos vaikka sattuu hieman kastumaan touhutessa :)

Vierailija - 8.2.2012 22:08  (32/36)

Annan itse valita

Minä vain huolehdin siitä, että päällä on riittävästi vaatetta, eli näin talvella ei pelkkää t-paitaa ja sukat on oltava jalassa. Kesämekkojakin 4v tyttö saattaa käyttää näin talvella, ne vain puetaan pitkähihaisen paidan ja legginssien päälle. Eilen oli päiväkodissa lila paita, jossa kiva kuva, ja oranssit kukkahousut sekä pinkki-valkoraidalliset sukat. Ehdotin kyllä liloja housuja kaveriksi, mutta kukkahousut piti olla. Mitä siinä sitten taistelemaan jos toinen on tyytyväinen :)

Tokaluokkalainen tyttöni on sen sijaan alkanut katsoa vaatteet sävy sävyyn ja harrastaa mielestäni nättiä kerrospukeutumista. Enkä ole yhtään neuvonut. Kyllä se oma tyyli tulee kun on tullakseen. Se tietysti auttaa kun kaappiin on hankittu ajanmukaisia vaatteita (ei mitään sukulaisten vanhoja collegeasuja), joita voi yhdistellä.

Vierailija - 8.2.2012 22:37  (33/36)

Huh huh

Näin poikien äitinä tuo vaatteiden kanssa kouhkaaminen vaikuttaa kyllä järjen köyhältä. Voisiko niiden tyttöjen kanssa suunnata sitä huomiota vähän muuhunkin kuin joka päivä sen miettimiseen, mitä päälle puetaan...?

Vierailija - 8.2.2012 22:42  (34/36)

Saa valita, kunhan on säänmukainen asu.

Mutta uutta vaatetta ei oteta, ellei edelliset ole pyykissä. Tämä on ollut suurin tappelunaihe meillä - tosin nyt on alkanut mennä jakeluun, kun ei enää kuulu mankumista asian suhteen.

T. 2,5v tytön ja 5 v pojan äiti

Vierailija - 8.2.2012 22:50  (35/36)

Heh,

Lainaus:
Näin poikien äitinä tuo vaatteiden kanssa kouhkaaminen vaikuttaa kyllä järjen köyhältä. Voisiko niiden tyttöjen kanssa suunnata sitä huomiota vähän muuhunkin kuin joka päivä sen miettimiseen, mitä päälle puetaan...?

minulla on 3v tyttö ja 5v poika, molemmat siis myös poika valitsevat itse vaatteensa. Tietysti niin että määrittelen rajat esim lämpimyyden suhteen. Ohjaan valinnoissa jos menee överiksi mutta kyllä he osaavat jo itse valita yhteensointuvat vaatteet. Ja huom siis tämä koskee myös poikaani. Miksi poikien pukeutumisella ei mielestäsi ole väliä? Minusta on tapakasvatusta opettaa lapsesta asti siistiä ja kaunista pukeutumista. Lapsilla on jo oma maku ja tyyli, persoona näkyy pukeutumisessa. Meillä kaikki vaatteet ovat oikean kokoisia, ehjiä, laadukkaita ja mukavia käyttövaatteita.

Vierailija - 8.2.2012 22:51  (36/36)

Meillä 5v poika

joka valitse itse n. puolet vaatteista. Kysyn illalla haluaako poika valita itse vai valitsenko mä, ja yleensä mä valitsen. Jos poika haluaa vaihtaa jonkun mun valitsemistra vaatteista sen saa tehdä, mutta silloin pitää itse viikata vaate takaisin kaappiin ja ottaa samankaltainen tilalle (esim pitkähihainen paita vaihdetaan pitkähihaiseen paitaan).

Jos poika valitsee kaikki itse mä sanelen mitä täytyy ottaa, esim pitkät kalsarit, aluspaita, sukat ym ja poika valitsee niistä raameista.

Meillä poika on aika tarkka vaatteistaan ja yleensä haluaa valita vaatteet niin, että on "samaa sarjaa" 1,5v pikkusiskon kanssa. Jos tyttö on punaisissa, valitsee myös poika punaiset vaatteet. Aika hauskaa mun mielestä. :)

© Sanoma Magazines Finland Oy - käyttöehdot
[^]