![]() Keskiviikko 23.5.2012 - Lyydia, Lyyli
|
REKISTERÖIDY |
Keskustelut
Näille alueille voit kirjoittaa rekisteröitymättä
» Aihe vapaa
Näytä viestit peräkkäin | Näytä viestipuu
Viesti
Mua hämmentää tuo luomukysely - 65% ei käytä luomua
ruuanlaitossa kuin harvoin tai ei koskaan.Miksi näin?
Johtuuko se hinnasta? Oletteko oikeasti katsoneet sitä hinnaneroa?
Meinaan nykyään esim. luomulihaa on saatavilla ainakin täällä pk-seudulla jo tavallisista marketeista, ja hinta on vain ihan himpun (noin 20 senttiä) kalliimpi kuin tehotuotetusssa lihassa. Ja kumminkin eettisesti on aika kestämätöntä pakottaa eläimiä tehotuotantoon.
Vai johtuuko tuo tarjonnan vähyydestä? Ei se tarjonta lisäänny, jos ei ole kysyntää.
Vai laadusta? Kieltämättä luomuvihannekset ja -hedelmät ovat usein vähän nahistuneempia, koska niiden kierto on hitaampi kaupan hyllyssä...
Vastaukset
Joo, erittäin harvoin
käytän luomua, mutta kyllä se ihan hinnoista johtuu, sillä kaikesta pitää pihdata meidän taloudessa.Terkuin kahden yh.
Hyvin harvoin ostan luomua
Lihoista meillä syödään vain lintuja, ja ne on luomuna kyllä huikaisevan paljon tehotuotettuja kalliimpia. Oliko kolmekymppiä pakastekanan kilohintakin... Sama juttu kasviksissa - tarjonta huomattavasti suppeampaa, hinnat taivaissa ja tosiaan joskus eivät näytä ihan priimalta enää.Meillä päin ei luomulihaa ole
saatavilla tuollaiseen hintaan, jos ollenkaan.kun tavis jauhelihan kilohinta on halvimmillaan n.4,5€ kilo, luomujauhelihalla se on vähintään 12,50€ kilo.Olen tehnyt hintavertailuja. Tottakai ostaisin jos sinun kertomallasi hinnalla saisi.Nyt ei opiskelevalla yh:lla kera kolmen lapsen ole siihen varaa.Oletko ihan varma, että pakettien koko on vertailussasi ollut sama?Minä olen pienituloisena tottunut pakettihinnan sijaan tutkimaan kilohinnat, jolloinh ne oikeasti edulliset tuotteet löytyy.
Kyllä mekin silti luomua ostetaan välillä, kaurapuurossa hinta ei ole niin oleellinen (jos ei olla menossa loppukuuta minibudjetilla)ja joskus tekee löytöjä, kaikki ei tosiaan ole välttämättä kalliimpaa, ainakaan huimasti.Lihan kohdalla ero vaan on ainakin täällä meilläpäin kaikista selkein, joten aika huonon esimerkin valitsit.Eikä mekään iohan missään tuppukylässä asuta.
Minusta suomalainen ruoka on sellaisenaan luomua
Minusta on eettisesti kestämättömämpää pakottaa viljelijöitä nälkäpalkoille.Koko on sama 400 g, löytyy esim. Tammisen luomujauhelihaa.
Lainaus:
saatavilla tuollaiseen hintaan, jos ollenkaan.kun tavis jauhelihan kilohinta on halvimmillaan n.4,5€ kilo, luomujauhelihalla se on vähintään 12,50€ kilo.Olen tehnyt hintavertailuja. Tottakai ostaisin jos sinun kertomallasi hinnalla saisi.Nyt ei opiskelevalla yh:lla kera kolmen lapsen ole siihen varaa.Oletko ihan varma, että pakettien koko on vertailussasi ollut sama? Minä olen pienituloisena tottunut pakettihinnan sijaan tutkimaan kilohinnat, jolloinh ne oikeasti edulliset tuotteet löytyy. Kyllä mekin silti luomua ostetaan välillä, kaurapuurossa hinta ei ole niin oleellinen (jos ei olla menossa loppukuuta minibudjetilla)ja joskus tekee löytöjä, kaikki ei tosiaan ole välttämättä kalliimpaa, ainakaan huimasti.Lihan kohdalla ero vaan on ainakin täällä meilläpäin kaikista selkein, joten aika huonon esimerkin valitsit.Eikä mekään iohan missään tuppukylässä asuta.
saatavilla tuollaiseen hintaan, jos ollenkaan.kun tavis jauhelihan kilohinta on halvimmillaan n.4,5€ kilo, luomujauhelihalla se on vähintään 12,50€ kilo.Olen tehnyt hintavertailuja. Tottakai ostaisin jos sinun kertomallasi hinnalla saisi.Nyt ei opiskelevalla yh:lla kera kolmen lapsen ole siihen varaa.Oletko ihan varma, että pakettien koko on vertailussasi ollut sama? Minä olen pienituloisena tottunut pakettihinnan sijaan tutkimaan kilohinnat, jolloinh ne oikeasti edulliset tuotteet löytyy. Kyllä mekin silti luomua ostetaan välillä, kaurapuurossa hinta ei ole niin oleellinen (jos ei olla menossa loppukuuta minibudjetilla)ja joskus tekee löytöjä, kaikki ei tosiaan ole välttämättä kalliimpaa, ainakaan huimasti.Lihan kohdalla ero vaan on ainakin täällä meilläpäin kaikista selkein, joten aika huonon esimerkin valitsit.Eikä mekään iohan missään tuppukylässä asuta.
tuo tilanne on täällä muuttunut ihan vuoden sisällä parempaan suuntaan, kannattaa panna toivetta lähikauppaan.
ap
No on ihan mahdollista
että se hintaero on jossain tuotteissa vain 20 senttiä mutta useimmissa tuotteissa se ero on paljon enemmän. Olen opiskelija ja ostan halvinta/tarjouksesta tai ylipäätään hinnan mukaan. Tämä ketju on jälleen hyvä esimerkki siitä, kuinka keskituloiset eivät voi ymmärtää, että joillain ei kertakaikkiaan ole mahdollista ostaa muuta kuin halvinta.Mulla on kanssa toi hinta, luomu on kalliimpaa
Kun ostaa isolle perheelle paljon ruokaa kuukaudessa niin ne pienetkin erot alkavat tuntua, ja luomussa ne erot ei oo edes kauheen pieniä!Enkä edes luota tohon luomutouhuun, mitäpä jos samaa tavaraa on pakattu pienempään pakettiin, lätkäisty "luomu" -tarra päälle ja kovempi hinta.
Höpöhöpö.
Lainaus:
Minusta on eettisesti kestämättömämpää pakottaa viljelijöitä nälkäpalkoille.
Luomuviljelijät eivät ansaitse sen huonommin kuin tehomaanviljelijätkään.
Eläintuotannossa ero tehotuotettujen eläinten ja luomueläinten välillä on huikea. Esim. tehomunia en syö enää edes aseella uhaten, sen verran kamalat olot on tehokanaloissa.
Vihanneksissa ja juureksissa erot laadussa ovat jo aika lailla tosiaan vähemmät, tehotuotettujen vihannestenkin on tutkittu olevan aika puhtaita. Minulle valinta on ennen kaikkea eettinen.
ap
Joitain luomutuotteita ostan...
mutta jotku luomutuotteet ovat pahemman makuisia kuin 'tehotuotanto' tuotteet :SNo tuo on kyllä tietämättömyyden merkki.
Lainaus:
Kun ostaa isolle perheelle paljon ruokaa kuukaudessa niin ne pienetkin erot alkavat tuntua, ja luomussa ne erot ei oo edes kauheen pieniä! Enkä edes luota tohon luomutouhuun, mitäpä jos samaa tavaraa on pakattu pienempään pakettiin, lätkäisty "luomu" -tarra päälle ja kovempi hinta.
Kun ostaa isolle perheelle paljon ruokaa kuukaudessa niin ne pienetkin erot alkavat tuntua, ja luomussa ne erot ei oo edes kauheen pieniä! Enkä edes luota tohon luomutouhuun, mitäpä jos samaa tavaraa on pakattu pienempään pakettiin, lätkäisty "luomu" -tarra päälle ja kovempi hinta.
Pakettikoot ovat enimmäkseen täysin samoja. Ja tuotantoa valvotaan hyvinkin tarkkaan, tarkastajat käyvät joka jumalan vuosi tiloilla ja luomutuotteita käsittelevissä yrityksissä.
http://www.portaatluomuun.fi/luomuvalvonta
Ja niiden tarkastusten välillä viljelijän on pidettävä kirjaa ihan kaikista toimenpiteistään, myydyistä ja ostetuista tuotteista, eläinlääkinnällisistä toimenpiteistään, ruokinnasta, desinfioinneista jnejne.
http://www.luomu.fi/alkutuottajalle/luomutuotannon-valvonta-tukea-ja-turvaa
Kotieläintuotannossa luomu merkitsee mm. selviä rajoituksia sille, millaisia lääkkeitä eläimille missäkin tuotannon vaiheessa voi antaa. Ei ole siis antibioottipossua... Rehun on oltava myös luomutuotettua.
Lisäksi jalosteisiin saa käyttää paljon rajatumpaa määrää lisäaineita (valtaosa luonnosta peräisin olevia) kuin mitä tehotuotettuun.
ap
Eikös luomu ole aika pitkälle huijausta?
Onko ap lukenut Suomen Kuvalehden artikkelin aiheesta? Viimeistään se lopetti mun luomutuotteiden ostamisen (ok, kananamunia ostan edelleen luomuna).Suurelta osin luomun paremmuus perustuu monilla mielikuviin, jotka eivät välttämättä pidä edes paikkaansa. Mieluummin suosin lähiruokaa. Ja syön lihaa, jonka tiedän tulevan sellaiselta tilalta, jonka kasvattajalla ei luomumääräysten vuoksi ole houkutusta olla lääkitsemättä eläimiään.
Tietyn tuotteen kohdalla hintaero voi olla pieni
mutta kun verrataan esim. halvinta jogurttia ja luomujogurttia, ero onkin huomattava. Vaikka mansikkajogurtin ja luomumansikkajogurtin välillä ei sitten olekkaan.Jaa minusta tuntuu että
luomu tuotteet ei maistu millekkään.. en tiedä kyllä kun en ole maistanut.. mutta luulisin maalaisjärjellä että eikös niistä lannotteista tule vähän makuakin..Vastasin siis tuohon kyselyyn että en koskaan, vaikka olen kyllä kerran vahingossa ostanut luomu porkkanoita. Olivat sikahintaisia verrattuna ei luomuun..
Mulla on se periaate että ruoka on vaan välttämätön paha ja mitä halvemmalla ruokakustannuksissa pääsee sitä parempi!
ap antaa eläimen mieluummin kärsiä?
Lainaus:
Kotieläintuotannossa luomu merkitsee mm. selviä rajoituksia sille, millaisia lääkkeitä eläimille missäkin tuotannon vaiheessa voi antaa. Ei ole siis antibioottipossua...
ap
Kotieläintuotannossa luomu merkitsee mm. selviä rajoituksia sille, millaisia lääkkeitä eläimille missäkin tuotannon vaiheessa voi antaa. Ei ole siis antibioottipossua...
ap
kuin antaa sille sen tarvitsemaa lääkettä? Eipä siinä sitten kauheasti eläimen hyvinvointia ajatella...
Ihan samalla tavalla kirjaa pidetää ei-luomutiloilla
Kaikesta luettelemastasi on oltava dokumentit, vaikka tilalla ei olisi luomutuotantoa. Myös luomutuotannossa annetaan samoja antibiootteja kuin ei-luomussa, mutta varoaika on pitempi.Suomessa ei saa kaupasta antibioottipossua eli et taida asua Suomessa?
Jos hinnanero on iso, jää se luomu minullakin hyllyyn.
Lainaus:
että se hintaero on jossain tuotteissa vain 20 senttiä mutta useimmissa tuotteissa se ero on paljon enemmän. Olen opiskelija ja ostan halvinta/tarjouksesta tai ylipäätään hinnan mukaan. Tämä ketju on jälleen hyvä esimerkki siitä, kuinka keskituloiset eivät voi ymmärtää, että joillain ei kertakaikkiaan ole mahdollista ostaa muuta kuin halvinta.
että se hintaero on jossain tuotteissa vain 20 senttiä mutta useimmissa tuotteissa se ero on paljon enemmän. Olen opiskelija ja ostan halvinta/tarjouksesta tai ylipäätään hinnan mukaan. Tämä ketju on jälleen hyvä esimerkki siitä, kuinka keskituloiset eivät voi ymmärtää, että joillain ei kertakaikkiaan ole mahdollista ostaa muuta kuin halvinta.
mutta pointti olikin se, että monasti se hinnanero on luuloteltu ja ero on osassa luomutuotteista KAVENTUNUT viime aikoina.
PS: lihaa syödään suomalaisperheissä tutkimusten mukaan liikaa, terveellinen määrä olisi paljon pienempi, vain 300 grammaa viikossa! Panen tähän sitaatin Helsingin sanomien jutusta 2.8.2011:
"Suomalaisten lihansyönti lisääntyy koko ajan.
Nyt jokainen meistä syö yli 200 grammaa päivässä. Viikossa siitä tulee lähes puolitoista kiloa.
Syöpäjärjestöjen mukaan punaista lihaa pitäisi syödä korkeintaan 300 grammaa viikossa.
Runsas lihansyönti lisää erityisesti suolistosyöpien eli paksu- ja peräsuolen syöpien vaaraa.
Suomen syöpäyhdistyksen ylilääkäri Katja Aktan-Collan sanoo, että useat tutkimukset ovat osoittaneet runsaan lihansyönnin ja syövän yhteyden.
Erityisesti punainen liha, eli esimerkiksi naudan, sian ja lampaan liha, lisää syöpäriskiä."
JOTEN sen sijaan, että ostatte tehotuotettua lihaa runsaasti, voisitte himpun vähentää sitä lihan syömistä ja ostaa luomutuottettua. Se pienikin hintaero tulee kompensoitua sitä kautta. Tämä nyt on siis yksi vaihtoehto, kukin tekee tietysti niin kuin oma etiikka määrää... mutta tuo siis olisi myös TERVEELLISEMPÄÄ!
ap
No mikä ihme tämä on?
Lainaus:
kuin antaa sille sen tarvitsemaa lääkettä? Eipä siinä sitten kauheasti eläimen hyvinvointia ajatella...
Lainaus:
ap
ap
Sinäkö sitten kuvittelet, että antibiootteja niille syötetään siksi että ovat pipejä?
Mistä tietämättömyytesi kumpuaa?
Lainaus:
Lainaus:
Luomuviljelijät eivät ansaitse sen huonommin kuin tehomaanviljelijätkään. Eläintuotannossa ero tehotuotettujen eläinten ja luomueläinten välillä on huikea. Esim. tehomunia en syö enää edes aseella uhaten, sen verran kamalat olot on tehokanaloissa. Vihanneksissa ja juureksissa erot laadussa ovat jo aika lailla tosiaan vähemmät, tehotuotettujen vihannestenkin on tutkittu olevan aika puhtaita. Minulle valinta on ennen kaikkea eettinen. apMinusta on eettisesti kestämättömämpää pakottaa viljelijöitä nälkäpalkoille.
Luomuviljely on yhtä tuottavaa kuin kammoamasi tehomaatalous ainoastaan silloin, kun tilakoko ja samalla eläinmäärä on niin suuri, että työt voidaan koneellistaa maksimaalisesti. Siihen asti työtunteja luomutilalla on aika paljon enemmän suhteessa samankokoiseen "tehotilaan". Eli kyllä luomuviljelyssä viljelijälle tunnin työstä jää vähemmän kuin muille.
Eläintuotannossa et tietäisi ilman kertomista, oletko luomu- vai "teho"tilalla, koska tuskin itse osaisit mitata tuotantorakennusten neliöitä ja kuutioita tai tietäisit rehusta, onko se luomua vai ei. Aina kun sitä ei tiedä tarkastajakaan ennen labratutkimuksia.
Suomen Kuvalehti kirjoittaa...
”Luomua myydään usein mielikuvilla, jotka eivät vastaa todellisuutta. Luomu ei ole tae terveellisyydestä, ja puhtauden suhteenkin vaihtelu on suurta, aivan kuten tavanomaissakin tuotteissa”, sanoo ympäristöterveyden emeritusprofessori Jouko Tuomisto Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselta.Hän johti vuonna 2003 silloisen Kansanterveyslaitoksen laajaa tutkimusta, jossa käytiin läpi maailmalta kaikki mahdolliset tieteellisesti pitävät tutkimukset luomun terveysvaikutuksista.
Tulos oli se, että mitään tieteellistä näyttöä luomun terveellisyydestä - tai toisaalta haitallisuudesta - ei löytynyt.
Luomun ja tavanomaisten tuotteiden koostumus poikkesi toisistaan tilastollisesti merkittävästi vain muutaman ainesosan osalta - c-vitamiinin, nitraatin ja seleenin - ja seleenin osalta tavanomainen tuote itse asiassa päihitti luomun.
”Viljelytapaa huomattavasti suurempi vaikutus oli sillä, minkälaisessa maaperässä kasvi kasvoi, oliko kesä ollut kuiva vai kostea ja oliko vihannekset poimittu raakoina vai kypsinä”, Tuomisto sanoo.
Erot olivat lisäksi pienet. C-vitamiinin osalta sama vaikutus saadaan syömällä vihanneksia hiukan enemmän.
”Jos taas syö nitraattipitoista makkaraa luomun ohella, nitraatin saannin kannalta on ihan sama, syökö luomua vai ei.”
http://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/onko-luomuruoka-todella-meille-niin-hyvaa-kuin-annetaan-y
esim
Meillä ollaan sekasyöjiä eli syödään sekä kasvista, kalaa että lihaa. Kalan ostan mieluiten torilta lähiruokana ja lihasta katson aina että se on kotimaista. Muuten määrää hinta.Luomumaitoa en käytä, koska siihen ei saa lisätä d-vitamiinia.
No ei. Vaan sitä antibioottia ei pumpata tuotantoeläimiin varmuuden vuoksi
Lainaus:
Lainaus:
Kotieläintuotannossa luomu merkitsee mm. selviä rajoituksia sille, millaisia lääkkeitä eläimille missäkin tuotannon vaiheessa voi antaa. Ei ole siis antibioottipossua... ap
kuin antaa sille sen tarvitsemaa lääkettä? Eipä siinä sitten kauheasti eläimen hyvinvointia ajatella...Kotieläintuotannossa luomu merkitsee mm. selviä rajoituksia sille, millaisia lääkkeitä eläimille missäkin tuotannon vaiheessa voi antaa. Ei ole siis antibioottipossua... ap
ja kasvun lisäämiseksi.
ap
20, minä olen tuota samaa mieltä enkä muuta ole väittänytkään.
Lainaus:
”Luomua myydään usein mielikuvilla, jotka eivät vastaa todellisuutta. Luomu ei ole tae terveellisyydestä, ja puhtauden suhteenkin vaihtelu on suurta, aivan kuten tavanomaissakin tuotteissa”, sanoo ympäristöterveyden emeritusprofessori Jouko Tuomisto Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselta. Hän johti vuonna 2003 silloisen Kansanterveyslaitoksen laajaa tutkimusta, jossa käytiin läpi maailmalta kaikki mahdolliset tieteellisesti pitävät tutkimukset luomun terveysvaikutuksista. Tulos oli se, että mitään tieteellistä näyttöä luomun terveellisyydestä - tai toisaalta haitallisuudesta - ei löytynyt. Luomun ja tavanomaisten tuotteiden koostumus poikkesi toisistaan tilastollisesti merkittävästi vain muutaman ainesosan osalta - c-vitamiinin, nitraatin ja seleenin - ja seleenin osalta tavanomainen tuote itse asiassa päihitti luomun. ”Viljelytapaa huomattavasti suurempi vaikutus oli sillä, minkälaisessa maaperässä kasvi kasvoi, oliko kesä ollut kuiva vai kostea ja oliko vihannekset poimittu raakoina vai kypsinä”, Tuomisto sanoo. Erot olivat lisäksi pienet. C-vitamiinin osalta sama vaikutus saadaan syömällä vihanneksia hiukan enemmän. ”Jos taas syö nitraattipitoista makkaraa luomun ohella, nitraatin saannin kannalta on ihan sama, syökö luomua vai ei.” <a href="http://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/onko-luomuruoka-todella-meille-niin-hyvaa-kuin-annetaan-y alt="http://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/onko-luomuruoka-todella-meille-niin-hyvaa-kuin-annetaan-y
”Luomua myydään usein mielikuvilla, jotka eivät vastaa todellisuutta. Luomu ei ole tae terveellisyydestä, ja puhtauden suhteenkin vaihtelu on suurta, aivan kuten tavanomaissakin tuotteissa”, sanoo ympäristöterveyden emeritusprofessori Jouko Tuomisto Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselta. Hän johti vuonna 2003 silloisen Kansanterveyslaitoksen laajaa tutkimusta, jossa käytiin läpi maailmalta kaikki mahdolliset tieteellisesti pitävät tutkimukset luomun terveysvaikutuksista. Tulos oli se, että mitään tieteellistä näyttöä luomun terveellisyydestä - tai toisaalta haitallisuudesta - ei löytynyt. Luomun ja tavanomaisten tuotteiden koostumus poikkesi toisistaan tilastollisesti merkittävästi vain muutaman ainesosan osalta - c-vitamiinin, nitraatin ja seleenin - ja seleenin osalta tavanomainen tuote itse asiassa päihitti luomun. ”Viljelytapaa huomattavasti suurempi vaikutus oli sillä, minkälaisessa maaperässä kasvi kasvoi, oliko kesä ollut kuiva vai kostea ja oliko vihannekset poimittu raakoina vai kypsinä”, Tuomisto sanoo. Erot olivat lisäksi pienet. C-vitamiinin osalta sama vaikutus saadaan syömällä vihanneksia hiukan enemmän. ”Jos taas syö nitraattipitoista makkaraa luomun ohella, nitraatin saannin kannalta on ihan sama, syökö luomua vai ei.” <a href="http://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/onko-luomuruoka-todella-meille-niin-hyvaa-kuin-annetaan-y alt="http://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/onko-luomuruoka-todella-meille-niin-hyvaa-kuin-annetaan-y
itse panostan luomuun lähinnä eettisistä syistä. Ero lihan luomu- ja tehotuotannon välillä on iso.
ap
ostatteko
Ostatteko te luomun karttajat myös hyvällä omallatunnolla lapsityövoimalla teetettyä kamaa?Luomu
nyt on aika pitkälle samanlaista hypetystä kuin "Pekka Haaviato pressaksi -eläköön suvaitsevaisuus" -tyylinen sonta.Ei sitä voi aina ottaa ihan vakavasti.
Eläinlääkäri määrää antibiootteja sairauteen
Lainaus:
Lainaus:
Sinäkö sitten kuvittelet, että antibiootteja niille syötetään siksi että ovat pipejä?Lainaus:
Kotieläintuotannossa luomu merkitsee mm. selviä rajoituksia sille, millaisia lääkkeitä eläimille missäkin tuotannon vaiheessa voi antaa. Ei ole siis antibioottipossua... ap
kuin antaa sille sen tarvitsemaa lääkettä? Eipä siinä sitten kauheasti eläimen hyvinvointia ajatella...Kotieläintuotannossa luomu merkitsee mm. selviä rajoituksia sille, millaisia lääkkeitä eläimille missäkin tuotannon vaiheessa voi antaa. Ei ole siis antibioottipossua... ap
Ei niitä ilman reseptiä osteta eli mistä löydät eläinlääkärin, joka määrää lääkettä muutenkin? Jos tällaisen tiedät niin ilmoita Eviraan välittömästi.
Mua ei kiinnosta maksaa mistään sertifioinneista
Ostan kyllä paljon esim. (ei viljeltyä) kalaa, pienvijelijöiden vihanneksia ja hedelmiä, metsämarjaa, tutun metsästämää riistaa, jotka on kaikki käytännössä luomua vaikkei mitään sertifikaatteja olekaan.Suomessa onneksi
Lainaus:
Sinäkö sitten kuvittelet, että antibiootteja niille syötetään siksi että ovat pipejä?
Lainaus:
Lainaus:
ap
ap
antibiootit syödään tarpeeseen, ulkomailla onkin aivan toinen juttu. Suomessa tuotantoa valvotaan tarkkaan, oli luomua tai ei. Kannattaa suosia siis suomalaista, jos haluaa lihansa ilman antibiootteja.
Ja mitkäs eettiset syyt ne ovat, että eläimiltä kielletään lääkkeet? Kai sinä ymmärrät, että tuottajalla on suuri houkutus olla antamatta eläimelle antibioottia, koska luomussa se tarkoittaisi ansionmenetystä ko. eläimen osalta. Jotkut luomuviljelijät turvautuvat jopa homeopatiaan! Se se vasta epäeettistä on, jos jokin.
Kuule, luomutuotanto on yhtä tuottoisaa rahallisesti.
Lainaus:
Lainaus:
Luomuviljely on yhtä tuottavaa kuin kammoamasi tehomaatalous ainoastaan silloin, kun tilakoko ja samalla eläinmäärä on niin suuri, että työt voidaan koneellistaa maksimaalisesti. Siihen asti työtunteja luomutilalla on aika paljon enemmän suhteessa samankokoiseen "tehotilaan". Eli kyllä luomuviljelyssä viljelijälle tunnin työstä jää vähemmän kuin muille. Eläintuotannossa et tietäisi ilman kertomista, oletko luomu- vai "teho"tilalla, koska tuskin itse osaisit mitata tuotantorakennusten neliöitä ja kuutioita tai tietäisit rehusta, onko se luomua vai ei. Aina kun sitä ei tiedä tarkastajakaan ennen labratutkimuksia.Lainaus:
Luomuviljelijät eivät ansaitse sen huonommin kuin tehomaanviljelijätkään. Eläintuotannossa ero tehotuotettujen eläinten ja luomueläinten välillä on huikea. Esim. tehomunia en syö enää edes aseella uhaten, sen verran kamalat olot on tehokanaloissa. Vihanneksissa ja juureksissa erot laadussa ovat jo aika lailla tosiaan vähemmät, tehotuotettujen vihannestenkin on tutkittu olevan aika puhtaita. Minulle valinta on ennen kaikkea eettinen. apMinusta on eettisesti kestämättömämpää pakottaa viljelijöitä nälkäpalkoille.
Se, mikä milläkin tilalla ja tuotantoalalla kulloisessakin markkinatilanteessa kannattaa tietysti vaihtelee, mutta homma ei noin pääsääntöisesti ole sen huonommin kannattavaa kuin tehotuotantokaan, siis viljelijän tulojen kannalta.
Ajoittain se on ollut jopa tuottavampaa, ja houkutellut sen vuoksi tuottajia tehotuotannosta luomutuotantoon.
Mitä tulee eläinten oloihin, niin mm. kanaloissa luomukanat ovat vapaana, jaloittelevat ulkonakin kesäisin, tehotuotannossa päällekkäishäkeissä, joissa eivät oikeasti pysty liikkumaan. Ero on siis ISO.
http://www.irtimunmunista.fi/luomu.html
ap
20 senttiä kalliimpaa?
Lainaus:
hinta on vain ihan himpun (noin 20 senttiä) kalliimpi kuin tehotuotetusssa lihassa.
hinta on vain ihan himpun (noin 20 senttiä) kalliimpi kuin tehotuotetusssa lihassa.
What? Mitä tuo tarkoittaa? Luomujauhelihan kilohinta 20 c kalliimpi kuin tavallisen? Vai 20 c kalliimpi paketti?!?!?!?
Tuohan on ihan potaskaa. Tavallinen jauheliha maksaa 4-5,-/kg kun taas luomu maksaa 12-15./kg
Siinä on aika selkeä syy miksi en osta luomua...
Kertoisitko meille muillekin sen eron?
Lainaus:
Lainaus:
”Luomua myydään usein mielikuvilla, jotka eivät vastaa todellisuutta. Luomu ei ole tae terveellisyydestä, ja puhtauden suhteenkin vaihtelu on suurta, aivan kuten tavanomaissakin tuotteissa”, sanoo ympäristöterveyden emeritusprofessori Jouko Tuomisto Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselta. Hän johti vuonna 2003 silloisen Kansanterveyslaitoksen laajaa tutkimusta, jossa käytiin läpi maailmalta kaikki mahdolliset tieteellisesti pitävät tutkimukset luomun terveysvaikutuksista. Tulos oli se, että mitään tieteellistä näyttöä luomun terveellisyydestä - tai toisaalta haitallisuudesta - ei löytynyt. Luomun ja tavanomaisten tuotteiden koostumus poikkesi toisistaan tilastollisesti merkittävästi vain muutaman ainesosan osalta - c-vitamiinin, nitraatin ja seleenin - ja seleenin osalta tavanomainen tuote itse asiassa päihitti luomun. ”Viljelytapaa huomattavasti suurempi vaikutus oli sillä, minkälaisessa maaperässä kasvi kasvoi, oliko kesä ollut kuiva vai kostea ja oliko vihannekset poimittu raakoina vai kypsinä”, Tuomisto sanoo. Erot olivat lisäksi pienet. C-vitamiinin osalta sama vaikutus saadaan syömällä vihanneksia hiukan enemmän. ”Jos taas syö nitraattipitoista makkaraa luomun ohella, nitraatin saannin kannalta on ihan sama, syökö luomua vai ei.” &lt;a href="<a href="http://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/onko-luomuruoka-todella-meille-niin-hyvaa-kuin-annetaan-y alt="http://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/onko-luomuruoka-todella-meille-niin-hyvaa-kuin-annetaan-y alt="<a href="http://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/onko-luomuruoka-todella-meille-niin-hyvaa-kuin-annetaan-y alt="http://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/onko-luomuruoka-todella-meille-niin-hyvaa-kuin-annetaan-y href="http://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/onko-luomuruoka-todella-meille-niin-hyvaa-kuin-annetaan-y alt="http://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/onko-luomuruoka-todella-meille-niin-hyvaa-kuin-annetaan-y
itse panostan luomuun lähinnä eettisistä syistä. Ero lihan luomu- ja tehotuotannon välillä on iso. ap”Luomua myydään usein mielikuvilla, jotka eivät vastaa todellisuutta. Luomu ei ole tae terveellisyydestä, ja puhtauden suhteenkin vaihtelu on suurta, aivan kuten tavanomaissakin tuotteissa”, sanoo ympäristöterveyden emeritusprofessori Jouko Tuomisto Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselta. Hän johti vuonna 2003 silloisen Kansanterveyslaitoksen laajaa tutkimusta, jossa käytiin läpi maailmalta kaikki mahdolliset tieteellisesti pitävät tutkimukset luomun terveysvaikutuksista. Tulos oli se, että mitään tieteellistä näyttöä luomun terveellisyydestä - tai toisaalta haitallisuudesta - ei löytynyt. Luomun ja tavanomaisten tuotteiden koostumus poikkesi toisistaan tilastollisesti merkittävästi vain muutaman ainesosan osalta - c-vitamiinin, nitraatin ja seleenin - ja seleenin osalta tavanomainen tuote itse asiassa päihitti luomun. ”Viljelytapaa huomattavasti suurempi vaikutus oli sillä, minkälaisessa maaperässä kasvi kasvoi, oliko kesä ollut kuiva vai kostea ja oliko vihannekset poimittu raakoina vai kypsinä”, Tuomisto sanoo. Erot olivat lisäksi pienet. C-vitamiinin osalta sama vaikutus saadaan syömällä vihanneksia hiukan enemmän. ”Jos taas syö nitraattipitoista makkaraa luomun ohella, nitraatin saannin kannalta on ihan sama, syökö luomua vai ei.” &lt;a href="<a href="http://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/onko-luomuruoka-todella-meille-niin-hyvaa-kuin-annetaan-y alt="http://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/onko-luomuruoka-todella-meille-niin-hyvaa-kuin-annetaan-y alt="<a href="http://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/onko-luomuruoka-todella-meille-niin-hyvaa-kuin-annetaan-y alt="http://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/onko-luomuruoka-todella-meille-niin-hyvaa-kuin-annetaan-y href="http://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/onko-luomuruoka-todella-meille-niin-hyvaa-kuin-annetaan-y alt="http://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/onko-luomuruoka-todella-meille-niin-hyvaa-kuin-annetaan-y
Luomueläimille saa syöttää vain luomuoruokaa, mutta tuskin sinä siellä sikalassa tiedät, mikä ruoka on luomua ja mikä ei. Esimerkiksi luomulehmälle et saa mennä antamaan heinää sieltä laitumen ulkopuolelta pientareelta, koska silloin se ei enää olekaan luomutuotantoa, vaikka sinusta se on ihan samanlaista ruohoa. En vain oikein ymmärrä, mitä eettistä tässä on.
Olen lopettanut luomun ostamisen kokonaan
Minusta on eettisempää kasvattaa ruokaa tehokkaasti mahdollisimman pienellä alueella ja jättää luontoa vapaaseen kasvuun mahdollisimman paljon kuin tuhlata maata luomuun, jossa tuotto on pienempää ja epätasalaatuisempaa.Opiskelija
Asun Pohjanmaalla, lähikaupasta ei löydy ja silloin kun löytyy se hintaero saattaa olla jopa euron. Niin ja luomumaitotuotteita ei löydy useimmiten laktoosittomina, ei edes keskustan isosta marketista. Yritä siinä opintotuella pelastaa maailmaa ostos kerrallaan, ei onnistu.Onko se oikeasti yhtä tuottoisaa?
Lainaus:
Lainaus:
Se, mikä milläkin tilalla ja tuotantoalalla kulloisessakin markkinatilanteessa kannattaa tietysti vaihtelee, mutta homma ei noin pääsääntöisesti ole sen huonommin kannattavaa kuin tehotuotantokaan, siis viljelijän tulojen kannalta. Ajoittain se on ollut jopa tuottavampaa, ja houkutellut sen vuoksi tuottajia tehotuotannosta luomutuotantoon. Mitä tulee eläinten oloihin, niin mm. kanaloissa luomukanat ovat vapaana, jaloittelevat ulkonakin kesäisin, tehotuotannossa päällekkäishäkeissä, joissa eivät oikeasti pysty liikkumaan. Ero on siis ISO. <a href="http://www.irtimunmunista.fi/luomu.html" alt="http://www.irtimunmunista.fi/luomu.html">http://www.irtimunmunista.fi/luomu.html& apLainaus:
Luomuviljely on yhtä tuottavaa kuin kammoamasi tehomaatalous ainoastaan silloin, kun tilakoko ja samalla eläinmäärä on niin suuri, että työt voidaan koneellistaa maksimaalisesti. Siihen asti työtunteja luomutilalla on aika paljon enemmän suhteessa samankokoiseen "tehotilaan". Eli kyllä luomuviljelyssä viljelijälle tunnin työstä jää vähemmän kuin muille. Eläintuotannossa et tietäisi ilman kertomista, oletko luomu- vai "teho"tilalla, koska tuskin itse osaisit mitata tuotantorakennusten neliöitä ja kuutioita tai tietäisit rehusta, onko se luomua vai ei. Aina kun sitä ei tiedä tarkastajakaan ennen labratutkimuksia.Lainaus:
Onko sinulla siitä mitään faktaa vai ainoastaan oma tunteesi, että kyllä sen täytyy olla, kun minä niin uskon.
Kananmunien hinta tulee viimeistään syksyllä nousemaan reilusti yli 30% suomalaisen kananmunantuotannnon romahtaessa. Silloin saat maksaa luomumunista 1 e/kpl. Kun kysyntä kasvaa, nousee hinta etenkin kun "teho"tuotantoa ei ole rinnalla vaan kysyntä katetaan ulkomailta tuotavilla salmonellamunilla.
Per 400 gramman pakkaus. Ja tästä sanoisin, että sinun
Lainaus:
Lainaus:
What? Mitä tuo tarkoittaa? Luomujauhelihan kilohinta 20 c kalliimpi kuin tavallisen? Vai 20 c kalliimpi paketti?!?!?!? Tuohan on ihan potaskaa. Tavallinen jauheliha maksaa 4-5,-/kg kun taas luomu maksaa 12-15./kg Siinä on aika selkeä syy miksi en osta luomua...hinta on vain ihan himpun (noin 20 senttiä) kalliimpi kuin tehotuotetusssa lihassa.
kannattaa tarkistaa se jauhelihan hintaero nyt uudelleen. Ainakin täällä pk-seudulla luomulihan ja tehotuotetun ero on todellakin huvahtanut vuoden sisällä tuohon.
ap
Osin hinta, osin muut syyt
Täälläpäin luomua huonosti tarjolla, ja hedelmät ovat lähes aina nahistuneita. Ne myös pilaantuvat nopeammin.Ja siksi, etten ole lainkaan vakuuttunut, että tavallinen ruoka olisi yhtäkkiä myrkyllistä. Syömme terveellisesti, tavallista kotiruokaa. Ei kaiken tarvitse olla luomua.
AP sä olet ihan pihalla! Lue tutkimuksia ja tule takaisin
Jos kaikki maailman pellot siirrettäisiin luomuun, ruokaa riittäisi 3-4 miljardille ihmiselle, puolelle maapallon väestöstä.Siirtyminen luomuun pienentää satoja väistämättä. Suomessa luomusadot ovat keskimäärin 30, jopa 50 prosenttia pienempiä kuin tavanomaisesti tuotetut sadot.
’Luomu - kaikkea hyvää”, julistaa lounasravintolan seinälle kiinnitetty, maa- ja metsätalousministeriön tuella julkaistu juliste. Se kertoo paljon yleisistä asenteista luomua kohtaan.
Luomu yhdistyy ihmisten mielessä luontoon ja luonnollisuuteen. Ne taas tarkoittavat meille jotain puhdasta ja hyvää.
”On rationaalista, että ajattelemme suurpiirteisesti asioista, joista emme tiedä tarpeeksi. Samalla se on virhealtista”, sanoo psykologian tohtori Marieke Saher.
Hän tutki ihmisten luomuun liittämiä mielikuvia muutama vuosi sitten väitöskirjassaan ja havaitsi, että ihmisten mielissä luomu oli jotain absoluuttisen hyvää, sellaista, mistä kellään ei ollut negatiivisia mielikuvia. Luomua pidettiin turvallisena, terveellisenä, puhtaana ja paremman makuisena.
”Makuväitteille ei kuitenkaan löydy vahvistusta tutkimuksista”, Saher sanoo. Sokkotesteissä luomu ei suinkaan aina ole voittanut tavanomaista tuotetta. Mutta jos ihmiset tiesivät tuotteen olevan luomua, he myös testatessa sanoivat sen olevan paremman makuista.
”Oma positiivinen käsityksemme vaikuttaa siihen, miten maun havaitsemme.”
Tunnen henk. kohta kaksi tehotuottajaa, ja kolme luomuviljelijää.
Lainaus:
Lainaus:
Onko sinulla siitä mitään faktaa vai ainoastaan oma tunteesi, että kyllä sen täytyy olla, kun minä niin uskon. Kananmunien hinta tulee viimeistään syksyllä nousemaan reilusti yli 30% suomalaisen kananmunantuotannnon romahtaessa. Silloin saat maksaa luomumunista 1 e/kpl. Kun kysyntä kasvaa, nousee hinta etenkin kun "teho"tuotantoa ei ole rinnalla vaan kysyntä katetaan ulkomailta tuotavilla salmonellamunilla.Lainaus:
Se, mikä milläkin tilalla ja tuotantoalalla kulloisessakin markkinatilanteessa kannattaa tietysti vaihtelee, mutta homma ei noin pääsääntöisesti ole sen huonommin kannattavaa kuin tehotuotantokaan, siis viljelijän tulojen kannalta. Ajoittain se on ollut jopa tuottavampaa, ja houkutellut sen vuoksi tuottajia tehotuotannosta luomutuotantoon. Mitä tulee eläinten oloihin, niin mm. kanaloissa luomukanat ovat vapaana, jaloittelevat ulkonakin kesäisin, tehotuotannossa päällekkäishäkeissä, joissa eivät oikeasti pysty liikkumaan. Ero on siis ISO. &lt;a href="<a href="http://www.irtimunmunista.fi/luomu.html" alt="http://www.irtimunmunista.fi/luomu.html">http://www.irtimunmunista.fi/luomu.html& alt="<a href="http://www.irtimunmunista.fi/luomu.html" alt="http://www.irtimunmunista.fi/luomu.html">http://www.irtimunmunista.fi/luomu.html& href="http://www.irtimunmunista.fi/luomu.html&lt;/a&gt;" alt="http://www.irtimunmunista.fi/luomu.html&lt;/a&gt;">http://www.irtimun apLainaus:
ja olen lukenut asiasta aika lailla. Mihin oma väitteesi perustuu, kun yhtään linkkiä aiheesta et ole tarjonnut?
Ja hei, tuo on totta, että kanaloiden EU-sääntöjen muuttuminen vaikuttaa tuotantomääriin ja nostaa hintoja. Mutta ei pelkästään luomukananmunien, joiden tuotantoon EI ole tullut muutoksia. Nuo EU-kriteerien muutoksethant koskevat tehotuotantoa.
ap
Ei ole varaa
ja eikö se luomu ole jokseenkin aika huijausta. 20 sentin hintaero on paljon opiskelijan kukkarolle, kun rahaa ruokaan on muutenkin alle 100e/kkJust viime viikolla katoin Cittarissa luomujauhelihaa
Lainaus:
kannattaa tarkistaa se jauhelihan hintaero nyt uudelleen. Ainakin täällä pk-seudulla luomulihan ja tehotuotetun ero on todellakin huvahtanut vuoden sisällä tuohon.
ap
Lainaus:
Lainaus:
What? Mitä tuo tarkoittaa? Luomujauhelihan kilohinta 20 c kalliimpi kuin tavallisen? Vai 20 c kalliimpi paketti?!?!?!? Tuohan on ihan potaskaa. Tavallinen jauheliha maksaa 4-5,-/kg kun taas luomu maksaa 12-15./kg Siinä on aika selkeä syy miksi en osta luomua...hinta on vain ihan himpun (noin 20 senttiä) kalliimpi kuin tehotuotetusssa lihassa.
ap
...ja kilohinta oli jotain 12 ja 14 euron välissä. Tamminen taisi olla valmistaja. Eli tarkistettu on. Tuonhintaista hihhuliruokaa en vaan osta.
Ap on asioista mitään tietämätön
hihhuli. Esim. häkkikanalat on EU-direktiivillä jo kielletty. Eikä Suomessa antibiootteja syötetä eläimille huvikseen ainakaan lakia rikkomatta.Toisekseen, luomutuotanto vaatii niin paljon enemmän polttoöljyä saman määrän tuottamiseen, että ympäristöhyöty jää miinukselle.
Koko luomua ei olisi jos sitä ei vallan hirmuisilla summilla tuettaisi.
Mikä kertoo siitä, että tuottaja ei saa edes tuotantokustannuksia katettua
Lainaus:
Lainaus:
kannattaa tarkistaa se jauhelihan hintaero nyt uudelleen. Ainakin täällä pk-seudulla luomulihan ja tehotuotetun ero on todellakin huvahtanut vuoden sisällä tuohon. apLainaus:
Luomusikaa ei kannata tuottaa lainkaan muuhun kuin omiin tarpeisiin (nimimerkillä kokemusta on) ja luomunauta jauhelihassa on niitä yli-ikäisiä tai utareongelmaisia lypsylehmiä, joista on pakko päästä eroon, ei siis reipasta sonnipoikaa.
Tosin ainakin Jyväskylässä 400 g jauhelihapakkauksessa luomun ja muun jauhelihan hinnanero on yli 3 euroa eli aika kaukana sinun 20 sentistäsi.
Luomu on rikos ihmiskuntaa kohtaan
Maailmassa on ruokapula. Nälkäongelma ratkaistaan tehomaataloudella, eikä sillä, että rikkaat siirtyvät syömään kalliisti ja tehottomasti tuotettua luksusruokaa. Luomunsyöjät ovat karppaajien kanssa syyllisiä siihen, ettei köyhissä maissa kaikilla ole varaa edes leipään. Ihmiskunnan kasvaessa ja pinta-alan siirtyessä bioppolttoaineiden tuotantoon on yhä tärkeämpää, että ruokaa riittää kaikille.Lihaa on täysin mahdollista tuottaa eläinystävällisesti ilman, että eläimille syötetään tehottomasti tuotettua luomurehua. Lihaa ei myöskään tarvitse syödä valtavia määriä.
37, missä minä olin pihalla?
Lainaus:
Jos kaikki maailman pellot siirrettäisiin luomuun, ruokaa riittäisi 3-4 miljardille ihmiselle, puolelle maapallon väestöstä. Siirtyminen luomuun pienentää satoja väistämättä. Suomessa luomusadot ovat keskimäärin 30, jopa 50 prosenttia pienempiä kuin tavanomaisesti tuotetut sadot. ’Luomu - kaikkea hyvää”, julistaa lounasravintolan seinälle kiinnitetty, maa- ja metsätalousministeriön tuella julkaistu juliste. Se kertoo paljon yleisistä asenteista luomua kohtaan. Luomu yhdistyy ihmisten mielessä luontoon ja luonnollisuuteen. Ne taas tarkoittavat meille jotain puhdasta ja hyvää. ”On rationaalista, että ajattelemme suurpiirteisesti asioista, joista emme tiedä tarpeeksi. Samalla se on virhealtista”, sanoo psykologian tohtori Marieke Saher. Hän tutki ihmisten luomuun liittämiä mielikuvia muutama vuosi sitten väitöskirjassaan ja havaitsi, että ihmisten mielissä luomu oli jotain absoluuttisen hyvää, sellaista, mistä kellään ei ollut negatiivisia mielikuvia. Luomua pidettiin turvallisena, terveellisenä, puhtaana ja paremman makuisena. ”Makuväitteille ei kuitenkaan löydy vahvistusta tutkimuksista”, Saher sanoo. Sokkotesteissä luomu ei suinkaan aina ole voittanut tavanomaista tuotetta. Mutta jos ihmiset tiesivät tuotteen olevan luomua, he myös testatessa sanoivat sen olevan paremman makuista. ”Oma positiivinen käsityksemme vaikuttaa siihen, miten maun havaitsemme.”
Jos kaikki maailman pellot siirrettäisiin luomuun, ruokaa riittäisi 3-4 miljardille ihmiselle, puolelle maapallon väestöstä. Siirtyminen luomuun pienentää satoja väistämättä. Suomessa luomusadot ovat keskimäärin 30, jopa 50 prosenttia pienempiä kuin tavanomaisesti tuotetut sadot. ’Luomu - kaikkea hyvää”, julistaa lounasravintolan seinälle kiinnitetty, maa- ja metsätalousministeriön tuella julkaistu juliste. Se kertoo paljon yleisistä asenteista luomua kohtaan. Luomu yhdistyy ihmisten mielessä luontoon ja luonnollisuuteen. Ne taas tarkoittavat meille jotain puhdasta ja hyvää. ”On rationaalista, että ajattelemme suurpiirteisesti asioista, joista emme tiedä tarpeeksi. Samalla se on virhealtista”, sanoo psykologian tohtori Marieke Saher. Hän tutki ihmisten luomuun liittämiä mielikuvia muutama vuosi sitten väitöskirjassaan ja havaitsi, että ihmisten mielissä luomu oli jotain absoluuttisen hyvää, sellaista, mistä kellään ei ollut negatiivisia mielikuvia. Luomua pidettiin turvallisena, terveellisenä, puhtaana ja paremman makuisena. ”Makuväitteille ei kuitenkaan löydy vahvistusta tutkimuksista”, Saher sanoo. Sokkotesteissä luomu ei suinkaan aina ole voittanut tavanomaista tuotetta. Mutta jos ihmiset tiesivät tuotteen olevan luomua, he myös testatessa sanoivat sen olevan paremman makuista. ”Oma positiivinen käsityksemme vaikuttaa siihen, miten maun havaitsemme.”
ystäväiseni, suomalaista maatalouden tuotosta viedään kehitysmaihin hmm... paljonko? Se ei siis ratkaise globaalia ravinnontuotannon kriisiä.
Ruuan hinta on globaalisti tosiaan noussut ja aiheuttaa ongelmia kehitysmaissa. Pääsyy on kuitenkin sille polttoaineiden hintojen nousu sekä se, että viljelysmaata poistuu kehitysmaissa maataloustuotannosta, mm. rakennusmaaksi, biopolttoaineen tuotantoon - tai aavikoituu pilalle!
On ihan tosi, että globaalissa mittakaavassa ei välttämättä ole viisasta siirtyä ainakaan kertarykäisyllä luomuviljelyyn. Lannoittaminen ja tuhoeläintorjunta ovat silti aika monimutkaisia juttuja ja paikallisesti on saatu hyviäkin tuloksia mm. luontaisten viljelytapojen uudelleen käyttöönotolla - jopa satoisuuden kohdalla.
NYT kuitenkin puhutaan suomalaisesta ruuantuotannosta, ei globaalista. Suomalainen ruoka joka tapauksessa kulutetaan täällä, tai lähialueilla.
Suomessa luomutuotannon osuus ravinnontuotannosta on edelleen ALLE KAKSI PROSENTTIA, joten on aika luupäistä väittää, että sen osuuden lisääminen tappaisi kehitysmaan väestöä nälkään.
Mitä tulee makuun ja laatuun, en ole siitä tietääkseni tässä mitään elämöinytkään. Itse kulutan luomua erityisesti lihassa, koska se on eettisempää tuotantoeläimille.
ap
Kyllä
Lainaus:
Ostatteko te luomun karttajat myös hyvällä omallatunnolla lapsityövoimalla teetettyä kamaa?
Ostatteko te luomun karttajat myös hyvällä omallatunnolla lapsityövoimalla teetettyä kamaa?
ostan. So what?
43, vastasin sinullekin kommentissani nro 44. Olet hakoteillä.
Lainaus:
Maailmassa on ruokapula. Nälkäongelma ratkaistaan tehomaataloudella, eikä sillä, että rikkaat siirtyvät syömään kalliisti ja tehottomasti tuotettua luksusruokaa. Luomunsyöjät ovat karppaajien kanssa syyllisiä siihen, ettei köyhissä maissa kaikilla ole varaa edes leipään. Ihmiskunnan kasvaessa ja pinta-alan siirtyessä bioppolttoaineiden tuotantoon on yhä tärkeämpää, että ruokaa riittää kaikille. Lihaa on täysin mahdollista tuottaa eläinystävällisesti ilman, että eläimille syötetään tehottomasti tuotettua luomurehua. Lihaa ei myöskään tarvitse syödä valtavia määriä.
Maailmassa on ruokapula. Nälkäongelma ratkaistaan tehomaataloudella, eikä sillä, että rikkaat siirtyvät syömään kalliisti ja tehottomasti tuotettua luksusruokaa. Luomunsyöjät ovat karppaajien kanssa syyllisiä siihen, ettei köyhissä maissa kaikilla ole varaa edes leipään. Ihmiskunnan kasvaessa ja pinta-alan siirtyessä bioppolttoaineiden tuotantoon on yhä tärkeämpää, että ruokaa riittää kaikille. Lihaa on täysin mahdollista tuottaa eläinystävällisesti ilman, että eläimille syötetään tehottomasti tuotettua luomurehua. Lihaa ei myöskään tarvitse syödä valtavia määriä.
Sinun linkkisi taas ovat aika kritiikittömästi valittuja
Lainaus:
Lainaus:
ja olen lukenut asiasta aika lailla. Mihin oma väitteesi perustuu, kun yhtään linkkiä aiheesta et ole tarjonnut? Ja hei, tuo on totta, että kanaloiden EU-sääntöjen muuttuminen vaikuttaa tuotantomääriin ja nostaa hintoja. Mutta ei pelkästään luomukananmunien, joiden tuotantoon EI ole tullut muutoksia. Nuo EU-kriteerien muutoksethant koskevat tehotuotantoa. apLainaus:
Onko sinulla siitä mitään faktaa vai ainoastaan oma tunteesi, että kyllä sen täytyy olla, kun minä niin uskon. Kananmunien hinta tulee viimeistään syksyllä nousemaan reilusti yli 30% suomalaisen kananmunantuotannnon romahtaessa. Silloin saat maksaa luomumunista 1 e/kpl. Kun kysyntä kasvaa, nousee hinta etenkin kun "teho"tuotantoa ei ole rinnalla vaan kysyntä katetaan ulkomailta tuotavilla salmonellamunilla.Lainaus:
Se, mikä milläkin tilalla ja tuotantoalalla kulloisessakin markkinatilanteessa kannattaa tietysti vaihtelee, mutta homma ei noin pääsääntöisesti ole sen huonommin kannattavaa kuin tehotuotantokaan, siis viljelijän tulojen kannalta. Ajoittain se on ollut jopa tuottavampaa, ja houkutellut sen vuoksi tuottajia tehotuotannosta luomutuotantoon. Mitä tulee eläinten oloihin, niin mm. kanaloissa luomukanat ovat vapaana, jaloittelevat ulkonakin kesäisin, tehotuotannossa päällekkäishäkeissä, joissa eivät oikeasti pysty liikkumaan. Ero on siis ISO. &amp;lt;a href="&lt;a href="<a href="http://www.irtimunmunista.fi/luomu.html" alt="http://www.irtimunmunista.fi/luomu.html">http://www.irtimunmunista.fi/luomu.html& alt="<a href="http://www.irtimunmunista.fi/luomu.html" alt="http://www.irtimunmunista.fi/luomu.html">http://www.irtimunmunista.fi/luomu.html& href="http://www.irtimunmunista.fi/luomu.html&lt;/a&gt;" alt="http://www.irtimunmunista.fi/luomu.html&lt;/a&gt;">http://www.irtimun alt="&lt;a href="<a href="http://www.irtimunmunista.fi/luomu.html" alt="http://www.irtimunmunista.fi/luomu.html">http://www.irtimunmunista.fi/luomu.html& alt="<a href="http://www.irtimunmunista.fi/luomu.html" alt="http://www.irtimunmunista.fi/luomu.html">http://www.irtimunmunista.fi/luomu.html& href="http://www.irtimunmunista.fi/luomu.html&lt;/a&gt;" alt="http://www.irtimunmunista.fi/luomu.html&lt;/a&gt;">http://www.irtimun href="<a href="http://www.irtimunmunista.fi/luomu.html&amp;lt;/a&amp;gt;" alt="http://www.irtimunmunista.fi/luomu.html&amp;lt;/a&amp;gt;">http://www alt="<a href="http://www.irtimunmunista.fi/luomu.html&amp;lt;/a&amp;gt;" alt="http://www.irtimunmunista.fi/luomu.html&amp;lt;/a&amp;gt;">http://www href="http://www.irtimunmunista.fi/luomu.html&amp;lt;/a&amp;gt;&lt;/a&g alt="http://www.irtimunmunista.fi/luomu.html&amp;lt;/a&amp;gt;&lt;/a&g apLainaus:
Suomesta katoaa noin puolet kanaloista tämän kevään aikana eikä tilalle ole tulossa vastaavaa määrää luomutuontantoa, joten kananmunien hinnat tulevat nousemaan huimasti ja siinä sivussa tietysti myös luomumunien hinnat.
Luomumunissa mietin aina, että miten pitkään ne ovat mahtaneet odottaa tilalla siirtoa kauppaan, sillä kanathan munivat erilaisiin kätköihin ja löydettäessä se pesä voivat munat olla jo 1-2 vko ikäisiä.
Näin varmaan onkin, että alueellisia eroja on.
Lainaus:
Asun Pohjanmaalla, lähikaupasta ei löydy ja silloin kun löytyy se hintaero saattaa olla jopa euron. Niin ja luomumaitotuotteita ei löydy useimmiten laktoosittomina, ei edes keskustan isosta marketista. Yritä siinä opintotuella pelastaa maailmaa ostos kerrallaan, ei onnistu.
Asun Pohjanmaalla, lähikaupasta ei löydy ja silloin kun löytyy se hintaero saattaa olla jopa euron. Niin ja luomumaitotuotteita ei löydy useimmiten laktoosittomina, ei edes keskustan isosta marketista. Yritä siinä opintotuella pelastaa maailmaa ostos kerrallaan, ei onnistu.
en väitä vastaan. Osin tämä kumminkin on riippuvainen kysynnän vähyydestä, eli jos asiakkaat ovat yhtä evvk kuten moni tässä ketjussa, ei kysyntää ole riittävästi, että hintataso laskisi.
ap
Minulla sentään ON jotain evidenssiä, sinulta odotan niitä yhä.
Lainaus:
Lainaus:
Suomesta katoaa noin puolet kanaloista tämän kevään aikana eikä tilalle ole tulossa vastaavaa määrää luomutuontantoa, joten kananmunien hinnat tulevat nousemaan huimasti ja siinä sivussa tietysti myös luomumunien hinnat. Luomumunissa mietin aina, että miten pitkään ne ovat mahtaneet odottaa tilalla siirtoa kauppaan, sillä kanathan munivat erilaisiin kätköihin ja löydettäessä se pesä voivat munat olla jo 1-2 vko ikäisiä.Lainaus:
ja olen lukenut asiasta aika lailla. Mihin oma väitteesi perustuu, kun yhtään linkkiä aiheesta et ole tarjonnut? Ja hei, tuo on totta, että kanaloiden EU-sääntöjen muuttuminen vaikuttaa tuotantomääriin ja nostaa hintoja. Mutta ei pelkästään luomukananmunien, joiden tuotantoon EI ole tullut muutoksia. Nuo EU-kriteerien muutoksethant koskevat tehotuotantoa. apLainaus:
Se, mikä milläkin tilalla ja tuotantoalalla kulloisessakin markkinatilanteessa kannattaa tietysti vaihtelee, mutta homma ei noin pääsääntöisesti ole sen huonommin kannattavaa kuin tehotuotantokaan, siis viljelijän tulojen kannalta. Ajoittain se on ollut jopa tuottavampaa, ja houkutellut sen vuoksi tuottajia tehotuotannosta luomutuotantoon. Mitä tulee eläinten oloihin, niin mm. kanaloissa luomukanat ovat vapaana, jaloittelevat ulkonakin kesäisin, tehotuotannossa päällekkäishäkeissä, joissa eivät oikeasti pysty liikkumaan. Ero on siis ISO. &amp;amp;lt;a href="&amp;lt;a href="&lt;a href="<a href="http://www.irtimunmunista.fi/luomu.html" alt="http://www.irtimunmunista.fi/luomu.html">http://www.irtimunmunista.fi/luomu.html& alt="<a href="http://www.irtimunmunista.fi/luomu.html" alt="http://www.irtimunmunista.fi/luomu.html">http://www.irtimunmunista.fi/luomu.html& href="http://www.irtimunmunista.fi/luomu.html&lt;/a&gt;" alt="http://www.irtimunmunista.fi/luomu.html&lt;/a&gt;">http://www.irtimun alt="&lt;a href="<a href="http://www.irtimunmunista.fi/luomu.html" alt="http://www.irtimunmunista.fi/luomu.html">http://www.irtimunmunista.fi/luomu.html& alt="<a href="http://www.irtimunmunista.fi/luomu.html" alt="http://www.irtimunmunista.fi/luomu.html">http://www.irtimunmunista.fi/luomu.html& href="http://www.irtimunmunista.fi/luomu.html&lt;/a&gt;" alt="http://www.irtimunmunista.fi/luomu.html&lt;/a&gt;">http://www.irtimun href="<a href="http://www.irtimunmunista.fi/luomu.html&amp;lt;/a&amp;gt;" alt="http://www.irtimunmunista.fi/luomu.html&amp;lt;/a&amp;gt;">http://www alt="<a href="http://www.irtimunmunista.fi/luomu.html&amp;lt;/a&amp;gt;" alt="http://www.irtimunmunista.fi/luomu.html&amp;lt;/a&amp;gt;">http://www href="http://www.irtimunmunista.fi/luomu.html&amp;lt;/a&amp;gt;&lt;/a&g alt="http://www.irtimunmunista.fi/luomu.html&amp;lt;/a&amp;gt;&lt;/a&g alt="&amp;lt;a href="&lt;a href="<a href="http://www.irtimunmunista.fi/luomu.html" alt="http://www.irtimunmunista.fi/luomu.html">http://www.irtimunmunista.fi/luomu.html& alt="<a href="http://www.irtimunmunista.fi/luomu.html" alt="http://www.irtimunmunista.fi/luomu.html">http://www.irtimunmunista.fi/luomu.html& href="http://www.irtimunmunista.fi/luomu.html&lt;/a&gt;" alt="http://www.irtimunmunista.fi/luomu.html&lt;/a&gt;">http://www.irtimun alt="&lt;a href="<a href="http://www.irtimunmunista.fi/luomu.html" alt="http://www.irtimunmunista.fi/luomu.html">http://www.irtimunmunista.fi/luomu.html& alt="<a href="http://www.irtimunmunista.fi/luomu.html" alt="http://www.irtimunmunista.fi/luomu.html">http://www.irtimunmunista.fi/luomu.html& href="http://www.irtimunmunista.fi/luomu.html&lt;/a&gt;" alt="http://www.irtimunmunista.fi/luomu.html&lt;/a&gt;">http://www.irtimun href="<a href="http://www.irtimunmunista.fi/luomu.html&amp;lt;/a&amp;gt;" alt="http://www.irtimunmunista.fi/luomu.html&amp;lt;/a&amp;gt;">http://www alt="<a href="http://www.irtimunmunista.fi/luomu.html&amp;lt;/a&amp;gt;" alt="http://www.irtimunmunista.fi/luomu.html&amp;lt;/a&amp;gt;">http://www href="http://www.irtimunmunista.fi/luomu.html&amp;lt;/a&amp;gt;&lt;/a&g alt="http://www.irtimunmunista.fi/luomu.html&amp;lt;/a&amp;gt;&lt;/a&g href="&lt;a href="<a href="http://www.irtimunmunista.fi/luomu.html&amp;amp;lt;/a&amp;amp;gt;" alt="http://www.irtimunmunista.fi/luomu.html&amp;amp;lt;/a&amp;amp;gt;">ht alt="<a href="http://www.irtimunmunista.fi/luomu.html&amp;amp;lt;/a&amp;amp;gt;" alt="http://www.irtimunmunista.fi/luomu.html&amp;amp;lt;/a&amp;amp;gt;">ht href="http://www.irtimunmunista.fi/luomu.html&amp;amp;lt;/a&amp;amp;gt;&lt;/a&a alt="http://www.irtimunmunista.fi/luomu.html&amp;amp;lt;/a&amp;amp;gt;&lt;/a&a alt="&lt;a href="<a href="http://www.irtimunmunista.fi/luomu.html&amp;amp;lt;/a&amp;amp;gt;" alt="http://www.irtimunmunista.fi/luomu.html&amp;amp;lt;/a&amp;amp;gt;">ht alt="<a href="http://www.irtimunmunista.fi/luomu.html&amp;amp;lt;/a&amp;amp;gt;" alt="http://www.irtimunmunista.fi/luomu.html&amp;amp;lt;/a&amp;amp;gt;">ht href="http://www.irtimunmunista.fi/luomu.html&amp;amp;lt;/a&amp;amp;gt;&lt;/a&a alt="http://www.irtimunmunista.fi/luomu.html&amp;amp;lt;/a&amp;amp;gt;&lt;/a&a href="<a href="http://www.irtimunmunista.fi/luomu.html&amp;amp;lt;/a&amp;amp;gt;&amp;lt; alt="http://www.irtimunmunista.fi/luomu.html&amp;amp;lt;/a&amp;amp;gt;&amp;lt; alt="<a href="http://www.irtimunmunista.fi/luomu.html&amp;amp;lt;/a&amp;amp;gt;&amp;lt; alt="http://www.irtimunmunista.fi/luomu.html&amp;amp;lt;/a&amp;amp;gt;&amp;lt; href="http://www.irtimunmunista.fi/luomu.html&amp;amp;lt;/a&amp;amp;gt;&amp;lt; alt="http://www.irtimunmunista.fi/luomu.html&amp;amp;lt;/a&amp;amp;gt;&amp;lt; apLainaus:
Oletko lukenut yhtään puolueetonta ja tieteellistä
tutkimusta aiheesta. Lueppa pari, ja tule sen jälkeen meuhkaamaan.Toki pseudotieteellistä huuhaata löytyy ja toki luomun puolestakin, mutta suurin osa tutkimuksista on sitä mieltä, että luomu ei ole terveellisempää tai rasita vähempää ympäristöä. Päinvastoin se rasittaa enemmän ympäristöä ja sen terveysvaikutukset ovat marginaalisia.
En pidä meuhkaajista, joilla ei ole tieteellistä faktaa lyödä pöytään.
KVG
t. MMM = maa- ja metsätaloustieteen maisteri
Psykologian näkökulma asiaan!!!
http://ethesis.helsinki.fi/julkaisut/kay/psyko/vk/saher/tiiviste.htmlEnsimmäisessä tutkimuksessa todettiin, että ihmiset tekevät toisistaan päätelmiä pelkän ruokavalion perusteella: terveellisesti ruokailevia pidettiin mm. kurinalaisempina, mutta myös epämiellyttävämpinä kuin muita. Tutkimus ei kuitenkaan vastaa kysymykseen oliko kyseessä taikauskoinen ajattelu, jossa ruoan katsotaan ikään kuin saastuttavan persoonallisuuden, vai normaali arkiajattelu.
Luomu- ja GM-asenteet sen sijaan olivat lievästi yhteydessä taikauskoisuuteen siten, että taikauskoiset suhtautuivat muita kielteisemmin geenimanipuloituun ruokaan ja myönteisemmin luomuruokaan. Vaihtoehtolääkinnän tehoon uskominen oli voimakkaammin yhteydessä taikauskoisuuteen: mitä enemmän vastaajat uskoivat vaihtoehtolääkintään, sitä enemmän he uskoivat myös sellaisiin paranormaaleihin ilmiöihin kuten astrologiaan, telepatiaan tai vaikka kädestä ennustamiseen.
MMM
Uutta vauva.fi:ssä
Uusimmat keskustelut
- > Monenko fb-kaverinne kanssa olette harrastaneet seksiä?
- > Keksikaa mulle virikkeita
- > Ääntelevätkö naiset seksin aikana myös oikeasti?
- > Luullaanko Ruotsissa todella, että Suomessa puhutaan yleisesti ruotsia?
- > Onko täällä muita, jotka ei jaksa työpäivän jälkeen tehdä mitään?
- > Onko yksikään samaa mieltä mieheni kanssa?
- > Miesten vuoro ---> vehkeet esiin!
Uusimmat blogikirjoitukset
- > Mitä kysyä bloggaajalta?
- > Pyöränistuin vapauttaa
- > Unihäiriöitä
- > Imetyskeskustelu,
- > 24. Viikko
- > Sivusta sanoen: Miksi vegaaniruokavalio?
- > Saako lasta tukistaa?
© Sanoma Magazines Finland Oy - käyttöehdot

Los Angeles
4 m/s