Keskiviikko 23.5.2012 - Lyydia, Lyyli
REKISTERÖIDY
Facebook RSS

Unohditko salasanan? Sivukartta
Tilaa lehti
Ovatko rokotuskohut vaikuttaneet perheenne rokotuspäätöksiin?
#########

Keskustelut

Aiheet:
« Takaisin keskustelujen etusivulle

Näille alueille voit kirjoittaa rekisteröitymättä

Näytä:
» Aihe vapaa

Näytä viestit peräkkäin | Näytä viestipuu
Viesti

Vierailija - 6.2.2012 20:01  (1/34)

Tytöt ei syö yläasteella - cooliako?

Nyt on kuulemma tytöillä cool olla syömättä yläkoulussa. Pojat syö, mutta sosiaalinen paine estää tyttöjä menemästä ruokalaan..lapsella tekisi mieli syödä kouluruokaa, joka paikkakunnallamme on ihan ok, mutta kun kukaan muu ei tule.. Mielestäni järkyttävää ja surullista, koulupäivät on pitkiä.

Vastaukset

Vierailija - 6.2.2012 20:05  (2/34)

No kannattaisiko lasta opastaa

tekemään omat päätökset järkisyiden valossa. Toi on oikeasti tosi typerää eikä yhtään cool.

Että sinuna nyt vaan usuttaisin tyttöä kulkemaan omia polkujaan tässä asiassa. Jokuhan trendit aina aloittaa. Voi hyvin olla, että tyttösi mukana tulisi muitakin mukana syömään.

Vierailija - 6.2.2012 20:06  (3/34)

No soitapa luokanvalvojalle.

Hänen asiansa on paimentaa tytöt ruokalaan. Ei tarvitse syödä, mutta jos kaikki joutuisivat menemään ruoan tuoksuun, moni voisi lipsua ja syödä.

Vierailija - 6.2.2012 20:08  (4/34)

Se on coolia

teinien mielestä. Ollut jo pitkään.

Vierailija - 6.2.2012 20:08  (5/34)

joo, tuttua on.

Mutta pakottaa ei saa (tietenkään, se ei olisi edes kasvatuksellisesti saati muutenkaan oikein), mutta kun syömään kehoittamisestakin tuli yhdestä kodista noottia... opena hirveen vaikee puuttua asiaan.

t. yläasteen ope

Vierailija - 6.2.2012 20:11  (6/34)

Jo silloin 80-luvulla me kaikki yläasteella laihdutettiin,

vaikka kaikki oltiin hoikkia. Itse olin mielestäni aivan loputtoman lihava, kun painoin 52 kg ja olin 168 cm.

Jos mentiin ruokalaan, syötiin siellä korkeintaan pala näkkäriä ilman rasvaa.

Vierailija - 6.2.2012 20:12  (7/34)

Joo, syömään ei saa pakottaa.

Mutta ruokalaan ruokatunnin ajaksi varmaan voi pakottaa.

Vierailija - 6.2.2012 20:14  (8/34)

se oli jo muotia

vuonna 1993 kun olin ysillä.

Vierailija - 6.2.2012 20:16  (9/34)

Ei ole luokanvalvojan asia:

Lainaus:
Hänen asiansa on paimentaa tytöt ruokalaan. Ei tarvitse syödä, mutta jos kaikki joutuisivat menemään ruoan tuoksuun, moni voisi lipsua ja syödä.

LV:lla on usein ruokailutkin eri aikaan kun omalla luokalla...lisäksi on sanottu, ettei luokanvalvojat saa puuttua lasten syömisiin tai syömättömyyksiin, patistaa voi ruokalaan, jos sattuu näkemään / olemaan lähellä, mutta ketään ei saa sinne kädestä pitäen viedä.

t. yläkoulun tt:n ja ko:n ope, myös lv

Vierailija - 6.2.2012 20:18  (10/34)

No itseasiassa ei saa.

Lainaus:
Mutta ruokalaan ruokatunnin ajaksi varmaan voi pakottaa.

Ei saa, eikä se olisi järkevääkään. Tervetuloa katsomaan tuota meininkiä ruokalassa muutenkin; valvojilla aikamoinen työ. Jos sinne ahdetaan vielä nekin, jotka eivät syö, on meno aikamoista, kun alkavat tylsyyksissään keksiä kaikenmoista "jäynää".
Tervetuloa tutustumaan lähiyläasteellesi, niin näet, :D

t. yläasteen ope

Vierailija - 6.2.2012 20:18  (11/34)

Äidin tehtävä on vaatia lasta menemään ruokalaan

Ilmoitat vaikka, ettei viikkorahaa tule, jos ei käy syömässä edes vähän. Opettajalta voit välillä tarkistaa, näkyykö lasta ikinä ruokalassa.

Vierailija - 6.2.2012 20:21  (12/34)

No jo on asiat mun yläastepäivistä muuttuneet.

Emme me nyt ihan parijosossa ruokalaan kävelleet, mutta eipä paljon puuttunutkaan. Ruokailua edeltävän tunnin ope käveli lauman kanssa ruokalaan. Kaikki söivät. Ja 80-luvun lopussa oli näin, Espoossa.

Onpa aika outoa, ettei noin tärkeässä asiassa opettajilla ole mitään sanomista. Meille koitti vasta saman koulun lukiossa syömisen tai syömättömyyden valinnanvapaus.

Vierailija - 6.2.2012 20:23  (13/34)

No meidän viidesluokkalainen tyttö kertoi, että luokalla on pari tyttöä jotka eivät syö

ja ilkkuvat ja ihmettelevät kun muut syövät sitä "paskaa jyrsijänpääruokaa".
Nämä tytöt kuulemma ne luokan ainoat meikkaavat ja kiroilevat pissikset..

Vierailija - 6.2.2012 20:23  (14/34)

Meillä tyttö söisi kovin mielellään

jos pystyisi. Ollut aina sama "vika". Varsinkin kun kouluruoka on täälläpäin suomen halvinta tasoa. Eli siis kuulemma oksettaa jos vähän maistaakaan kouluruokaa. Luultavasti saanut jo jotain "traumoja>" kouluruoasta, ja jo ihan automaattisesti kammoaa sitä. Että tämän toinen puoli

Vierailija - 6.2.2012 20:26  (15/34)

Kai laitatte tytöille edes evästä mukaan?

Ettei tarvitse koko päivää olla irtokarkkien tms ostosten varassa.

Vierailija - 6.2.2012 20:27  (16/34)

Ja mä en usko, että ruoka on noin pahaa.

Näkkäriä ja raastetta voi ainakin aina syödä. Ja maitoa/piimää.

Toi on nirsoilua eikä mitään muuta.

Vierailija - 6.2.2012 20:31  (17/34)

Tuo on valitettavasti ihan normaalia.

Kaikki on hyi-yäk-en syö-pahaa. Toivottavasti tyttösi uskaltautuu syömään vaikka jonkun muun kaverin kanssa.

Onneksi tuo alkaa olla pääasiassa ohi lukiossa. Meidän koulussa n. 85% syö ja kaiken lisäksi ihan kunnon annoksia. Ruokis istutaan viimeiseen minuuttiin asti pöydissä ja samalla seurustellaan Kaikesta ei tietenkään kaikki tykkää, mutta oikeastaan aina kelpaavat edes salaatti ja näkkäri. Joskus pöytäkunnasta osa syö kouluruokaa ja osa eväitä/lähikaupasta haettua sapuskaa, mutta lukiossa jokainen tekee jo kuten haluaa.

T: lukion ope

Vierailija - 6.2.2012 20:33  (18/34)

Totta

Lainaus:
Näkkäriä ja raastetta voi ainakin aina syödä. Ja maitoa/piimää.

Toi on nirsoilua eikä mitään muuta.

Sitäkin varmaan on. On vaan ollu ihan vauvasta asti huono syömään. Olen jo epäillyt syömishäiriötäkin, mutta ei sitten oo täsmänneet nuo "haluaa laihduttaa" yms. jutut, on vaan huono syömään.
Voit toki sanoa, että nirso, mutta ku olen nähnyt sen tuskan minkä se tuottaa tytölle niin en itse käytä tuota ilmaisua.
Eli siis tosissaan haluaisi syödä normaalisti, ja on monesti sanonut, että olisi helpompaa vain pystyä syömään normaalisti.

Ja toki syökin salaattia ja leipää koulussa.

&& on monesti evästä mukana.

Vierailija - 6.2.2012 20:42  (19/34)

up

Vierailija - 6.2.2012 20:45  (20/34)

Mua hämmästyttää, miten lannistuneita tämän ketjun

melkein kaikki aikuiset ovat. Siis että teinin eri tartte syödä jos teini ei syö. Ja vaikka tietetään, etttä tuonikäiseen vaikuttaa kavarit kaikkein eniten ja että nälissänsä joutuvat olemaan sen takia, niin tälle asialle ollaan mukamas voimattomia tekemään mitään.

Siis en mä tajua. Ei noista lapsista kasva täyspäisiä ihmisiä ja se on kyllä ihan aikuisten syy. Nuoret tarvitsevat ohjausta ja rajoja siinä missä pienemmätkin lapset.

Vierailija - 6.2.2012 20:56  (21/34)

Kuule kaikki keinot on koetettu

Lainaus:
melkein kaikki aikuiset ovat. Siis että teinin eri tartte syödä jos teini ei syö. Ja vaikka tietetään, etttä tuonikäiseen vaikuttaa kavarit kaikkein eniten ja että nälissänsä joutuvat olemaan sen takia, niin tälle asialle ollaan mukamas voimattomia tekemään mitään.

Siis en mä tajua. Ei noista lapsista kasva täyspäisiä ihmisiä ja se on kyllä ihan aikuisten syy. Nuoret tarvitsevat ohjausta ja rajoja siinä missä pienemmätkin lapset.

ja lapsi vaan ahdistuu lisää, jos alan pakottamaan. Muuten fiksu tyttö, urheilijanuori ja kympin tyttö.

Kai nyt ihmisellä jokin huono puolikin voi olla. Kerropas mitä tekisit tässä tilanteessa, sinä osaava äiti?

Vierailija - 6.2.2012 21:01  (22/34)

Vaikee?

Lainaus:
Mutta pakottaa ei saa (tietenkään, se ei olisi edes kasvatuksellisesti saati muutenkaan oikein), mutta kun syömään kehoittamisestakin tuli yhdestä kodista noottia... opena hirveen vaikee puuttua asiaan.

t. yläasteen ope

Mitä vaikeeta on ottaa oppilaiden kotiin yhteyttä ja kysyä lupa ?

Vierailija - 6.2.2012 21:01  (23/34)

Mä kyllä söin yläasteella

mutta lukiossa ruoka oli yksinkertaisesti niin ala-arvoista että en käynyt syömässä. Kyseessä ei ollut muoti-ilmiö, mulle ei ruokaa vaan maistunut. Enkä ollut anorektikko, laiha tosin kuitenkin.

Vierailija - 6.2.2012 21:03  (24/34)

Se oli muotia jo 1988 kun olin itse kasilla

Seiskalla se joskus alkoi.

Vierailija - 6.2.2012 21:04  (25/34)

:o

Meidän aikaan juostiin kilpaa ruokalaan. Kengät oli valmiina odottamassa hyvällä paikalla, että pääsi sitten mahdollisimman nopeasti ja jonon etupäähän. Ja tästä ei ole kuin kuutisen vuotta... Meidän koulussa oli kyllä aivan loistavaa ruokaa.. :)

Vierailija - 6.2.2012 21:06  (26/34)

Varmaan monissa paikoissa onkin

Lainaus:
Meidän aikaan juostiin kilpaa ruokalaan. Kengät oli valmiina odottamassa hyvällä paikalla, että pääsi sitten mahdollisimman nopeasti ja jonon etupäähän. Ja tästä ei ole kuin kuutisen vuotta... Meidän koulussa oli kyllä aivan loistavaa ruokaa.. :)

Meidän lapset ovat 1000 oppilaan koulussa ( yläaste + ala-aste) ja aterian hinnaksi tulee noin. 60 snt per oppilas.

Vierailija - 6.2.2012 21:17  (27/34)

Mä en tajua miksei maksutonta ruokailua lopeteta kokonaan yläkouluissa ja lukiossa

Ihminen ei arvosta mitään, mitä saa ilmaiseksi ja jos ruokailu olisi maksullinen, saataisiin ehkä vähän parempilaatuista ruokaakin.

Alakouluista en ruokailuun koskisi, mutta järkyttävää tuhlausta että niitä 60centin annoksia tehdään vaikka 300:lle, ja 150 annosta heitetään loppujen lopuksi roskiin :(

Vierailija - 6.2.2012 21:24  (28/34)

Aikuisilla myös vastuuta

Olen myös yläluokilla opena ja olen oppilailleni ilmoittanut, että on pakko syödä. Eiväthän he silti aina syömään mene, mutta vanhempien kanssa on sovittu, että käyn välillä katsomassa ja oppilaat tietävät, että kerron kotiin jos eivät syö. Ja vanhempien tehtävä on vaatia lasta syömään koulussa.

Ei tonne ruokalaan enää missään parijonossa mennä. Itse syön ruokalassa kaksi kertaa viikossa, koska silloin olen valvojana ja saan ruokaedun. Voin kertoa, että kun pitää valita maksaako ruuasta (kyllä, kouluruuasta) 4,5 euroa ja syö teinien keskellä vai ottaako eväät ja syö rauhassa työkavereiden seurassa, niin kyllä toi eväsvaihtoehto voittaa... Ja näin kunta taas säästää!

Vierailija - 6.2.2012 23:12  (29/34)

voi kuule

mun lasten koulussa tytöt lopettavat syömisen jo ekalla. Eskarilaiset vielä yleensä syö. Eivät pojatkaan riemusta syö. Ruoka on todella huonoa. Perunat kovia tai kinderiä, kastikkeet liisteriä, kaikki maistuu samalta moskalta.
Joo, olen itsekkin joutunut sitä työni puolesta syömään. Kuntaliitoksen myötä ruoka vielä huononi.
Lukiolaiset jättävät ruuan aina väliin

Vierailija - 6.2.2012 23:17  (30/34)

No onhan se tyhmää!

Lainaus:
Nyt on kuulemma tytöillä cool olla syömättä yläkoulussa. Pojat syö, mutta sosiaalinen paine estää tyttöjä menemästä ruokalaan..lapsella tekisi mieli syödä kouluruokaa, joka paikkakunnallamme on ihan ok, mutta kun kukaan muu ei tule.. Mielestäni järkyttävää ja surullista, koulupäivät on pitkiä.

yhteisön paine teini-iässä on kuitenkin kova. Pitäis jutella että syöminen on tärkeetä. Siis pienet ateriat useasti. En jaksanu koko ketjua lukea, mutta varmaan kaikki hyvät neuvot on jo annettu. Ei teineille sillain voi järkeä puhua, että 'oopas nyt järkevämpi kun sun kaverit', vaan ihan ihmisiä nekin on.
Luulen ettei myöskään välipalan mukaan antaminen ratkaisen ongelmaa, koska ei kukaan teini kehtaa mussuttaa eväsleipiä välitunnilla. Ne helposti heitetään roskiin ja väitetään syödyksi.

Vierailija - 6.2.2012 23:22  (31/34)

Ja höpöhöpö Janica-Crishtiina!!!

Lainaus:
mun lasten koulussa tytöt lopettavat syömisen jo ekalla. Eskarilaiset vielä yleensä syö. Eivät pojatkaan riemusta syö. Ruoka on todella huonoa. Perunat kovia tai kinderiä, kastikkeet liisteriä, kaikki maistuu samalta moskalta. Joo, olen itsekkin joutunut sitä työni puolesta syömään. Kuntaliitoksen myötä ruoka vielä huononi. Lukiolaiset jättävät ruuan aina väliin

Suomalainen kouluruoka on hyvää, niin lasten kuin aikuistenkin gallupeissa.

Teidänlaistenne esimerkki on se miksi lapset ei syö. Vanhemmat kertovat lapsilleen, miten pahaa kouluruoka on. Onko kumma että se lapsi ei sitä kouluruokaa syö?

Mulle ihan sama. Se joka ei syö niin ei syö, mutta pitäkööt mölyt mahassaan ja menkööt muualle tyhjine pissismahoineen, ja antaa siten ruokarauhan niille jotka sitä ilmaista hyvää kouluruokaa haluaa ruokatunnila syödä.

Vierailija - 7.2.2012 8:48  (32/34)

sukupuoliroolit

Kaverit vaikuttaa, ja siinä on iso etu jos kavereissa on sekä tyttöjä että poikia.

Silloin ei tytön, varsinkaan reippaan urheilijatytön tarvitse mennä sen ikuisesti laihduttavan meikkipissilauman mukana vaan voi lyöttäytyä poikien seuraan. Kukaan ei edes ihmettele, jos paljon liikkuva ja kuluttava urheilijatyttö syö poikien pöydässä kuin aikamies. Toiset tytöt voivat tosin olla seurasta kateellisia.

Vierailija - 7.2.2012 9:04  (33/34)

juu, tutulta kuulostaa

ja omasta yläasteiästä on kohta jo 20vuotta. Meillä tuo ruokalanvälttely oli pahimmillaan 8lla, ysillä sitten taas oikeastaan kaikki söi. Itse kyllä istuin jokaisen ruokavälkan tappiin asti kavereiden kanssa ja meillä oli oikein lystikästä.

eikö tytölläsi ole kavereita, joiden kanssa voisi mennä kimpassa syömään? ryhmäpaine tuntuu ehkä muutamana ekana päivänä, mutta sen jälkeen en usko, että jaksavat enää välittää.

Vierailija - 7.2.2012 9:09  (34/34)

Kyllä mäkin jätin yläasteella usein syömättä

mutta juurikin siksi kun ruoka oli niin ala-arvoista etten usko sikojenkaan sitä syövän. Testimielessä tiputettiin peruna kerran lattialle ja se POMPPASI kuin superpallo. Söisitkö itse tuollaista. Olin ihan onnesta soikeana kun pääsin tarkkailuluokalle ja meidän ruokailut siirtyi pienen ala-asteen ruokalaan. Ah mitä herkkuja siellä saikaan. :)

© Sanoma Magazines Finland Oy - käyttöehdot
[^]