Perjantai 18.5.2012 - Erkki, Eero, Eerik, Eerika, Eerikki
REKISTERÖIDY
Facebook RSS

Unohditko salasanan? Sivukartta
Tilaa lehti
Onko lapsen kesävaatteet jo valmiina?
#########

Keskustelut

Aiheet:
« Takaisin keskustelujen etusivulle

Näille alueille voit kirjoittaa rekisteröitymättä

Näytä:
» Aihe vapaa

Näytä viestit peräkkäin | Näytä viestipuu
Viesti

Vierailija - 8.11.2011 12:37  (1/72)

Keityskeskustelu sai raivostumaan!!! AAAARgghhhhh!

Olin eilen ekaluokkalaispoikamme kehityskeskustelussa opettajan kanssa.

Poikamme on ainoa luokalla joka ei osallistu uskonnonopetukseen,

Opettaja on itse syvästi uskossa, toi sen selkeästi esiin. Siinä sitten ope näki asiakseen pitää minulle 30min saarnan tyyliin: "oletteko ajatelleet, ettei poikanne ehkä opi tarvittavia moraalissääntöjä tai empatiaa jos hänet suljetaan kristillisen kasvatuksen ulkopuolelle" ja "jeesushan on ilon asia, ettehän te vanhempina voi olla sitä mieltä, ettei lapsenne tarvitse sydämeen jeesuksen tuomaa iloa ja riemua"

Aaaaarrrggghh. Vieläkin keittää.

En voinut menettää malttiani koska poikamme istui vieressä. Sanoin vain että "no, tämä on meidän perheemme ratkaisu" ja purin hammasta niin vitusti.

Nyt aamulla sopitin rehtorille ja valitin - mutta rehtori oli sitä mieltä että opettaja toimi ihan oikein ja sitten ilmeni että reksi ja ope olivat keskenään sopineet että josko saisivat taivuteltua poikamme uskonnontunneille.

Ja nyt jos joku uskovainen hihhuli tuntee tarvetta olla sitä mieltä että ope ja reksi ovat oikeassa - haistakaa paska - älkääkä missään nimessä kommentoiko tätä kirjoitusta.

Olen niiiiin raivoissani. Aion tehdä molemmista ilmoituksen koululautakuntaan tai minne se nyt sitten tehdään.

Inhottavaa ja yököttävää painostusta ja aivopesua. Sääli kun paikkakunnallamme ei ole toista ala-astetta, vaihtaisi muuten koulua saman tien ja salamana.

Vastaukset

Vierailija - 8.11.2011 12:39  (2/72)

ota

yhteys opetuspäälliköön. itse ne mene koskaan yksin noihin keskusteluihin, koska helposti opettajat väittävät muuta. Voitko lähettää sähköpostia tms. opettjalle ja rehtorille-saisit mustavalkoista dokumettia asiasta.

Vierailija - 8.11.2011 12:41  (3/72)

Oli kyllä asiatonta

Sinuna ottaisin yhteyttä kaupungin virkamiehiin, kuka sitten lieneekään oikea henkilö. Netistä varmaan löytyy oikea osoite.

Vierailija - 8.11.2011 12:42  (4/72)

Mä en ymmärrä, miksette voi lapsen antaa olla uskonnontunnilla.

Eihän siellä ketään käännytetä. Voin kuvitella, että ekaluokkalaiselle on rankkaa, kun joutuu menemään ainoana muualle uskonnontunnin ajaksi.

Itse olen ateisti, samoin mieheni, mutta annan lapsilleni täyden valinnanvapauden. Itsekin olen käynyt läpi koululaitoksen normaalin uskonnonopetuksen, eikä se ole minua vahingoittanut.

Lapset tietävät meidän aikuisten vakaumuksen ja myös sen, että heillä on oikeus itse joko uskoa tai olla uskomatta. Olen sitä mieltä, että luterilaisuuteen ja muihin maailman uskontoihin tutustuminen on osa yleissivistystä, jonka avulla on helpompi hahmottaa maailmaa.

Lapset ovat yllättävän älykkäitä, meidän ei tarvitse tehdä ratkaisuja heidän puolestaan.

n39

Vierailija - 8.11.2011 12:43  (5/72)

Uskontotunnilla

Mene itse seuraamaan tuntia. Opetus on julk,inen tilaisuus. Tunnilla on kiellettyä opettaa USKOA, se on uskontotunti, jossa opetetaan uskontoa. Jeesuksesta pauhaaminen on tutkintapyynnön paikka

Vierailija - 8.11.2011 12:43  (6/72)

mee muualle provoilemaan!

x

Vierailija - 8.11.2011 12:43  (7/72)

Ei jumankauta!

Kyllä olis mullakin mennyt hermot tollaseen jeesustelijaan! Ajatelkoot itse mitä tykkäävät, muttei tarvii tulla tuputtamaan ajatuksiaan. Eikä varsinkaan lapselle! Tässä taas pitäisi kyllä kunnioittaa niitä lapsen kodissa olevia vakaumuksia. Ymmärrän ärsyyntymisesi erittäin hyvin.

Vierailija - 8.11.2011 12:44  (8/72)

missä asutte?

aika uskomatonta meininkiä. Tee valitus ja etsi pykälät perustuslaista, jossa taataan uskonnonvapaus.

En silti kyllä koulunvaihtoa kannattaisi, vaikka muualla asuisitte. Se olisi huono juttu nimenomaan pojallesi kun kaverit jää yms. Yritä saada nykyiseen kouluun uutta kulttuuria ja ymmärrystä. Aina voi vihjata, et iltapäivälehtiä saattaisi moinen kiinnostaa:)

Vierailija - 8.11.2011 12:52  (9/72)

Malliesimerkkejä

Ajattele nyt, millainen suoraselkäinen ihminen sinunkin lapsestasi voisi tulla, jos saisi kokea näiden uskovaisten armon.

Vierailija - 8.11.2011 12:55  (10/72)

Epäilen tätä juttu provoksi, vaikka periaatteessa

tuo mahdollista olisikin jossa umpiuskovaisella Pohjanmaan aluella vaikkapa. Sitä paitsi ei koulussa käydä KEHITYSkeskusteluja, niitä käydään työpaikoilla.

Vierailija - 8.11.2011 12:58  (11/72)

Enpä olisi niinkään varma

Lainaus:
Eihän siellä ketään käännytetä.

Jos opettajan käytös on jo ihan puhdasta käännyttämistä vanhemman ja opettajan keskustelussa, jolla ei pitäisi olla mitään tekemistä uskonnon kanssa, mitä se sitten onkaan uskontotunnilla. Vaikka kuulummekin kirkkoon, harkitsisin tuollaisen opettajan kohdalla jopa minä ottavani lapsen pois uskontotunnilta.

Vierailija - 8.11.2011 13:00  (12/72)

oliko LESTA ope ja rehtori ??

muuten vaikea uskoa..
Mutta pikkulestapaikkakunnilla myös opetusvirasto on täynnä lestoja, joten sinun pitää valittaa vielä ylemmäs

Vierailija - 8.11.2011 13:03  (13/72)

Kyllään Jeesus tuo iloa elämään mutta

uskontotunnit eivät ole "käännytystä" varten, eikä pakosta seuraa mitään hyvää. Olen itse uskossa mutta opettajan käsitys ettei muilla kuin uskovaisilla ole moraalia on sairas ja järkyttävä ja mieletön.

Vierailija - 8.11.2011 13:08  (14/72)

Jos

olisin ap:n asemassa, niin ottaisin yhteyttä niin korkealle kuin tarvetta, että löytyy joku joka ei ole saman klikiin jäsen -tai edes ymmärtää asemansa tuoman vastuun ja velvollisuudet. Todella asiatonta käytöstä sekä opettajalta että rehtorilta! kuulun itse luterilaiseen srk:n, tuollaista painostusta en hyväksy!

Vierailija - 8.11.2011 13:14  (15/72)

Ei voi olla totta.

Ilmeisesti koulussa on kuitenkin vähintään kaksi muutakin uskontotunneilta pois jäävää, koska koulussa tarjotaan heille opetusta? Meillä näin ei ollut, joten lapsemme käy uskonnontunneilla. Voisitko olla yhteydessä myös noihin muihin vanhempiin? Ja ota ehdottomasti yhteyttä kaikkiin mahdollisiin viranomaisiin, tuohan on aivan hanurista. Ymmärrän raivosi vallan hyvin.

Vierailija - 8.11.2011 13:46  (16/72)

Ja mihin se kaikki johtaisi?

Huvittaa nää kehotukset ottaa yhteyttä sinne ja tänne ja kauhea paatos koulun vaihtamisesta jne. Onko asia todella sen väärti? Itse en näe asiaa niin valtavana vääryytenä, vaikka ymmärrän että ope ja reksi toimivat epäasiallisesti.

Kuitenkin kannattaa miettiä kokonaisuutta pojan kannalta ja sitä ettei häntä aleta kiusaamaan jos vanhemmat ovat ainoita ääriateisteja koko paikkakunnalla.

Vierailija - 8.11.2011 13:49  (17/72)

Taas näitä

Lainaus:
Eihän siellä ketään käännytetä. Voin kuvitella, että ekaluokkalaiselle on rankkaa, kun joutuu menemään ainoana muualle uskonnontunnin ajaksi. Itse olen ateisti, samoin mieheni, mutta annan lapsilleni täyden valinnanvapauden. Itsekin olen käynyt läpi koululaitoksen normaalin uskonnonopetuksen, eikä se ole minua vahingoittanut. Lapset tietävät meidän aikuisten vakaumuksen ja myös sen, että heillä on oikeus itse joko uskoa tai olla uskomatta. Olen sitä mieltä, että luterilaisuuteen ja muihin maailman uskontoihin tutustuminen on osa yleissivistystä, jonka avulla on helpompi hahmottaa maailmaa. Lapset ovat yllättävän älykkäitä, meidän ei tarvitse tehdä ratkaisuja heidän puolestaan. n39

Ystävä hyvä, suomessa uskonnonopetus on vakaumuksellista, joka sinun tulisi hyvin muka ateistina tietää..

Vierailija - 8.11.2011 13:51  (18/72)

Mitä??

Lainaus:
Huvittaa nää kehotukset ottaa yhteyttä sinne ja tänne ja kauhea paatos koulun vaihtamisesta jne. Onko asia todella sen väärti? Itse en näe asiaa niin valtavana vääryytenä, vaikka ymmärrän että ope ja reksi toimivat epäasiallisesti. Kuitenkin kannattaa miettiä kokonaisuutta pojan kannalta ja sitä ettei häntä aleta kiusaamaan jos vanhemmat ovat ainoita ääriateisteja koko paikkakunnalla.

Ääriateisteja?? Te ootte niin sekaisin. Ei tarvitse olla ateisti vaan ihan kirkkoon kuulumaton tai kuuluvakin, että tajuaa open käytöksen olleen sopimatonta.

Vierailija - 8.11.2011 13:55  (19/72)

Et:n tunneilla käydään läpi kaikki maailman uskonnot,

Siellä pohditaan moraalia ja etiikkaa. Se on hyvä vaihtoehto.

Vierailija - 8.11.2011 13:57  (20/72)

No huh huh

Olen ateisti, asumme isolla paikkakunnalla, enkä usko, että noin voisi edes käydä. Kokisin sen todellisena loukkauksena.

Asiatonta, eikä lainkaan koulun periaatteiden mukaista. Tee valitus! Minä tuen sinua!

Palaathan asiaan!

Vierailija - 8.11.2011 13:58  (21/72)

Ei tulisi kuulonkaan meidän isossa koulussa

Samoilla luokilla on kristittyjä (ev.lut., ortod., katol.), muslimeja ja uskonnottomia. Kaikille järjestetään omat tuntinsa, koska kaikilla on siihen oikeus, piste.

Nyt äkkiä yhteys rehtorin esimieheen! Joku osaa varmasti sanoa, kuka ja missä virastossa se on.

Vierailija - 8.11.2011 14:01  (22/72)

Jep.

Lainaus:
Siellä pohditaan moraalia ja etiikkaa. Se on hyvä vaihtoehto.

Paljon parempi vaihtoehto kuin nuo uskonnontunnit, joissa yhdeksän vuotta jankataan käytännössä samoja asioita. Pikaisesti käydään muita uskontoja läpi, siinä se.

Nuo et-tuntien asiat ovat hyödyllisempiä kuin jonkun isä meidän-rukouksen ulkoa opettelu.

Vierailija - 8.11.2011 14:04  (23/72)

Nyt meni puurot ja vellit sekaisin

Lainaus:
Ilmeisesti koulussa on kuitenkin vähintään kaksi muutakin uskontotunneilta pois jäävää, koska koulussa tarjotaan heille opetusta? Meillä näin ei ollut, joten lapsemme käy uskonnontunneilla. Voisitko olla yhteydessä myös noihin muihin vanhempiin? Ja ota ehdottomasti yhteyttä kaikkiin mahdollisiin viranomaisiin, tuohan on aivan hanurista. Ymmärrän raivosi vallan hyvin.

Siis, kristinuskolla on tasan sama asema koulussa kuin vaikka hinduilla: kolme tarvitaan, jotta opetus järjestetään. Niille tunneille ei kuitenkaan ole pakko osallistua, siis minkään uskonnon tunneille, ja koulun on järjestettävä jotain muuta opetusta (ET:tä) vaikka oppilaita olisi vain yksi.

Tämä on se uskonnonvapaus, että edes valtauskonto ei ole mikään itsestään selvyys.

Jos itse kuulisin vastaavaa oman lapsen opettajasta, niin lapsi lähtisi tunneilta oli oma vakaumukseni mikä tahansa. Koulussa opetetaan faktoja, uskon asioita tunnustaen sitten muualla.

Vierailija - 8.11.2011 14:08  (24/72)

Huh huh

Uskon itse Jumalaan, mutta tiedä, onko tuollaisen opettajan uskonnontunneilla kenelläkään mukavaa :( Kamalaa. Ota yhteyttä reksistä ylemmälle tasolle. Tiedätkö, mitä mieltä muut vanhemmat ovat?

Vierailija - 8.11.2011 14:09  (25/72)

Näitä käännyttäjiä kyllä piisaa

Meillä rehtori järjestäen vapautti kaikki uskontokuntiin kuulumattomat uskonnonopetuksesta, jotta ei tarvinnut sitten tarjota elämänkatsomustietoakaan. En viitsinyt tapella vastaan kun rehtorin mielestä olimme suurin piirtein seuraavia saatanasta.

Pieni kuntamme teki sitten kuntaliitoksen suuremman kaupungin kanssa. Lakihan määrää, että riittää kun kunnan alueella on vähintään kolme elämänkatsomustiedon opetukseen kuuluvaa, niin opetusta on vaan järjestettävä. Monihan luulee, että yhdestä koulusta täytyy löytyä kolme oppilasta.

No, vaadin uudestaan elämänkatsomustietoa ja järjestyihän se meidän lapselle. Tosin opettaja toi lapselle selväksi heti ensimmäisellä tunnilla kuinka kertakaikkiaan turhaa tämä touhu on, kun sama aika olisi voitu kerrata vaikka englantia tai matikkaa. Samalla periaatteellahan uskontotunnit kannattaisi käyttää muiden aineiden kertaamiseen. Näitä riittää... yhdellä kertaa oli opettaja päivitellyt koko luokan kuullen kuinka typeriä kaikki ne ovat jotka eivät käy uskontotunneilla.

Sinänsä tuo on aivan kamalaa toimintaa kun lapsi itse ei ole voinut valita käykö uskontotunnilla vai elämänkatsomustiedon tunnilla, vaan me vanhemmat olemme sen päättäneet. Niin, todellakin, me saatanasta seuraavat :(.

Vierailija - 8.11.2011 14:09  (26/72)

Me ei kuuluta kirkkoon, mutta poika osallistuu uskonnon tunnille.

Mulle aivan sama ja poika itse valitsee uskooko vai ei.
Ei ole mulle kovin vakava asia.
Lisäksi olen ymmärtänyt, että ope on poikani elämässä se tärkeä henkilö ja opettajan kanssa on hyvä tulla toimeen.
Nimittäin se voi näkyä ihan todistuksessa.

Vierailija - 8.11.2011 14:11  (27/72)

En kyllä ymmärrä mitä iloa saat heittäytymällä hankalaksi?

Tai vielä paremmin mitä lapsesi hyötyy siitä, ettei saa olla toisten mukana ja samanlainen kuin muut?

Tässä yhteiskunnassa joutuu yksilö joustamaan moneen suuntaan jatkuvasti eikä kaikki nosta siitä mitään suurta haloota. Se vaan kuuluu asiaan. Kukaan ei pakota ussantunnilla lastasi tunnustukselliseen uskoon, hän vaan käy läpi sen opetussuunnitelman ja se siitä.

Oli munkin kouluaikana oppilaita, jotka eivät saaneet tulla muiden kanssa ussan tunnille vaan joutuivat sen ajan viettämään opettajan huoneessa tai käytävällä odotellen. Ei ne ihan tyytyväisiltä näyttäneet.

Vierailija - 8.11.2011 14:14  (28/72)

Höh

Mä taas olen uskovainen hellarihihhuli, mutta jos tuo open ja reksin käytös on tosiaan ollut tuollaista, se on mielestäni törkeää ja ilmoituksen paikka. Koulun asia ei ole millään tavoin puuttua perheen vakaumukseen. Suomessa on uskonnonvapaus ja erittäin hyvä niin. Jokaisella on oikeus harjoittaa uskontoaan tai olla harjoittamatta.

Vierailija - 8.11.2011 14:14  (29/72)

Samalla periaatteella koulussa voitaisiin sitten

opettaa vaikka islamia tai buddhismia, kun ei sillä niillä väliä.

Vierailija - 8.11.2011 14:18  (30/72)

No niin

Uskontotunneilla opetetaan yleissivistäviä asioita esim. maailman eri uskonnoista ja rituaaleista. Vaikkei itse uskokaan, voi silti hyötyä tunneista paljon. Itse ainakin hyödyin. On typerää jättää käyttämättä ilmainen opetus, joka kuitenkin auttaa lasta tulevaisuudessa rakentamaan elämäänsä.

Vierailija - 8.11.2011 14:20  (31/72)

Pöh pöh

Lainaus:
Mene itse seuraamaan tuntia. Opetus on julk,inen tilaisuus. Tunnilla on kiellettyä opettaa USKOA, se on uskontotunti, jossa opetetaan uskontoa. Jeesuksesta pauhaaminen on tutkintapyynnön paikka

Suomessa toistaiseksi opetetaan tunnustuksellista uskontoa oppiaineena, vaikka käytännössä nykyajan uskonto onkin uskontotietoa ja moraalin herättelyä.

Vierailija - 8.11.2011 14:22  (32/72)

ET kuulostaa paremmalle

»Elämänkatsomustieto oppiaineena on perustaltaan monitieteinen kokonaisuus, jonka lähtökohtiin kuuluu filosofiaa sekä yhteiskunta- ja kulttuuritieteitä. Elämänkatsomustiedon opetuksessa ihmiset ymmärretään kulttuuriaan uusintavina ja luovina toimijoina, jotka kokevat ja tuottavat merkityksiä keskinäisessä vuorovaikutuksessa. Opetuksessa katsomuksia, inhimillisiä käytäntöjä ja niitä koskevia merkityksiä pidetään yksilöiden, yhteisöjen ja kulttuuriperinnön vuorovaikutuksen tuloksina. Elämänkatsomustiedossa painotetaan ihmisten kykyä tutkia maailmaansa ja ohjata aktiivisesti omaa elämäänsä.»

»Opetuksen tehtävänä on antaa oppilaalle aineksia kasvaa itsenäiseksi, suvaitsevaiseksi, vastuulliseksi ja arvostelukykyiseksi yhteisönsä jäseneksi. Elämänkatsomustiedon opetus tukee kasvua täysivaltaiseen demokraattiseen kansalaisuuteen, joka globalisoituvassa ja nopeasti muuttuvassa yhteiskunnassa edellyttää eettisen ajattelu- ja toimintakyvyn kehittämistä, niihin liittyviä laaja-alaisia tietoja ja taitoja sekä katsomuksellisen ja kulttuurisen yleissivistyksen kartuttamista. Elämänkatsomustiedon opetusta ohjaa käsitys oppilaiden mahdollisuudesta kasvaa vapaiksi, tasa-arvoisiksi ja kriittisiksi hyvän elämän rakentajiksi.»

Vierailija - 8.11.2011 14:23  (33/72)

raskaaksi

käy lapsesi koulutie, jos nyt jo alat taistella tuulimyllyjä vastaan :/
Miksi ei voi vain mennä siellä mistä aita on matalin = lapsi mukaan uskonnontunneille. Varmasti haluaisi itsekin niin jos uskaltaisi AIDOSTI valita ilman pelkoa sinun tuohtumisesta. lapset eivät ole individualisteja vaan haluavat mennä massan mukana.

Vierailija - 8.11.2011 14:29  (34/72)

Miksei muiden lapsille sitten saa opettaa tunnustuksellisesti islamia?

Suomen perustuslaki

Suomen perustuslain (731/1999) 11 §:n mukaan

Jokaisella on uskonnon ja omantunnon vapaus. Uskonnon ja omantunnon vapauteen sisältyy oikeus tunnustaa ja harjoittaa uskontoa, oikeus ilmaista vakaumus ja oikeus kuulua tai olla kuulumatta uskonnolliseen yhdyskuntaan. Kukaan ei ole velvollinen osallistumaan omantuntonsa vastaisesti uskonnon harjoittamiseen.

Vierailija - 8.11.2011 14:31  (35/72)

Minun ateistilapseni

Lainaus:
käy lapsesi koulutie, jos nyt jo alat taistella tuulimyllyjä vastaan :/ Miksi ei voi vain mennä siellä mistä aita on matalin = lapsi mukaan uskonnontunneille. Varmasti haluaisi itsekin niin jos uskaltaisi AIDOSTI valita ilman pelkoa sinun tuohtumisesta. lapset eivät ole individualisteja vaan haluavat mennä massan mukana.

käy uskonnon tunnilla koska hänellä on hyvä ope joka ei tyrkytä uskontoa. Ope jota ap tässä kuvaili ei kuitenkaan ole sellainen, että päästäisin lastani hänen tunneilleen. Ei sovi tuolaiset fanaatikot ylipäätään minkään aineen opettajiksi koska tuolla mentaliteeteilla ei kyllä oteta juuri toisia ihmisiä huomioon.Toivottavasti ap tosiaan tekee vaituksen!

Vierailija - 8.11.2011 15:40  (36/72)

Tämä keskusteluhan lipeää ihan aiheestaan.

On ap:n asia, laittaako hän lapsensa uskontotunnille vai ei. Se on jokaisen vanhemman oma päätös, riippumatta siitä mihin uskontokuntaan lapsi kuuluu tai on kuulumatta. Ap:n päätös voi olla hyvä tai huono, mutta se ei ole tämän keskustelun aihe.

Tämän keskustelun aihe on se, että sekä opettaja että rehtori käyttäytyivät räikeällä tavalla väärin. Asia on syytä nostaa esiin, jotta tällaisesta painostuksesta päästään esiin. En tiedä, mikä on oikea taho asian käsittelyyn, mutta ilman muuta opettajan ja rehtorin toimintaan on puututtava.

Vierailija - 8.11.2011 15:42  (37/72)

Joo ja laitetaan lapsi kärsimään vaan.

Lainaus:
On ap:n asia, laittaako hän lapsensa uskontotunnille vai ei. Se on jokaisen vanhemman oma päätös, riippumatta siitä mihin uskontokuntaan lapsi kuuluu tai on kuulumatta. Ap:n päätös voi olla hyvä tai huono, mutta se ei ole tämän keskustelun aihe.

Tämän keskustelun aihe on se, että sekä opettaja että rehtori käyttäytyivät räikeällä tavalla väärin. Asia on syytä nostaa esiin, jotta tällaisesta painostuksesta päästään esiin. En tiedä, mikä on oikea taho asian käsittelyyn, mutta ilman muuta opettajan ja rehtorin toimintaan on puututtava.

Mä en ihan tajua ap:n kaltaisia vanhempia, joiden oma mielivalta evää lapselta mahdollisuuden kavereihin.

Vierailija - 8.11.2011 15:46  (38/72)

Kyllä se edelleen keskittyy

Lainaus:
Uskontotunneilla opetetaan yleissivistäviä asioita esim. maailman eri uskonnoista ja rituaaleista. Vaikkei itse uskokaan, voi silti hyötyä tunneista paljon. Itse ainakin hyödyin. On typerää jättää käyttämättä ilmainen opetus, joka kuitenkin auttaa lasta tulevaisuudessa rakentamaan elämäänsä.

eniten luterilaiseen kirkkoon ja uskontoon. Se, mitä käydään muita uskontoja läpi, on hyvin minimaalinen määrä.

Jos haluaa lapsen tutustuvan enemmän muihin uskontoihin, kannattaa valita et.

Vierailija - 8.11.2011 15:49  (39/72)

En kyllä

viitsisi noin pienen asian takia alkaa riidellä opettajan ja rehtorin kanssa.

Vierailija - 8.11.2011 16:21  (40/72)

Niin, kavereitahan ei voi saada, jos ei käy uskonnontunneilla...

Lainaus:
Mä en ihan tajua ap:n kaltaisia vanhempia, joiden oma mielivalta evää lapselta mahdollisuuden kavereihin.

Ei taida olla laajakaista ihan kotiin asti asennettu sinullakaan...

Vierailija - 8.11.2011 16:50  (41/72)

Minäpä en usko tätä pätkääkään

Tämä on varmasti provo jonka tekijä haluaa saada uskonnon ja kirkon kuulostamaan pahalta

Vierailija - 8.11.2011 16:55  (42/72)

Eli haluat ainoastaan kanssasi samaa mieltä olevia vastauksia?

Lainaus:

Ja nyt jos joku uskovainen hihhuli tuntee tarvetta olla sitä mieltä että ope ja reksi ovat oikeassa - haistakaa paska - älkääkä missään nimessä kommentoiko tätä kirjoitusta.

Eli kaipaat vain pönkitystä omalle näkemyksellesi?

Vierailija - 8.11.2011 16:59  (43/72)

Ymmärrän ap:n suuttumuksen

Minäkin olisin suuttunut, vaikka tosin olisin todennäköisesti sanonut oman näkemykseni siitäkin huolimatta että lapsi on kuulemassa. Rauhallisesti ja kiihkoilematta toki, tai ainakin siihen pyrkien.

Uskonnonopetuksen tunnustuksellisuus riippuu ainakin alaluokilla, joilla ei käsitellä kuin omaa uskontoa, täysin opettajan omasta vakaumuksesta. Eräs ystäväni on ateisti mutta opettaa silti uskontoa. Hänelle se on oppiaine muiden joukossa ja opettaa sitä samoin kuin opettaisi vaikkapa hindulaisuutta. Kertoo siis lapsille mikä on ev.lut. uskonnon perusta ja muita pääkohtia mitä opetussuunnitelmaan kuuluu, mutta siinäpä se. Jos joku kysyy uskooko opettaja itse opettamaansa, hän vastaa rehellisesti että ei usko, mutta jotkut uskovat. Aivan samoin kuin islaminuskoiset tai juutalaiset uskovat omaansa.

Tällaiseen uskonnonopetukseen voisin minäkin laittaa lapseni, tunnustukselliseen uskontoon en koskaan. Ja silti pidän tärkeänä sitä että lapsi saa tietää mitä kuuluu luterilaisuuteen, koska se on osa kulttuuriamme. Ja haluan myös että hän saa tietää perusteet muistakin valtauskonnoista, jotta oppii ymmärtämään erilaisia kulttuureita.

Hiukan OT, mutta tsemppiä ap, toivottavasti saat asian selvitettyä.

Vierailija - 8.11.2011 16:59  (44/72)

Itse asiassa käydään, nimitys saattaa olla jossain toisenlainen

Lainaus:
tuo mahdollista olisikin jossa umpiuskovaisella Pohjanmaan aluella vaikkapa. Sitä paitsi ei koulussa käydä KEHITYSkeskusteluja, niitä käydään työpaikoilla.

mutta kehari mikä kehari.
meidän koulussa meni ihan kehityskeskustelu-nimikkeellä.

Vierailija - 8.11.2011 19:07  (45/72)

En ole provo, ja juu, pohjanmaalla asutaan

Niin sanotulla aamattuvyöjykkeellä.

Open ja reksin nuivuus alkoi kun en päästänyt lasta mukaan kun koulun ekaluokkalaiset kuskattiin bussilla kirkkoon jotta pappi voisi siunata kaikki lapset.

Meille yritettiin tarjota vapautusta opetuksesta, mutta minä sanoin että lapsi on oikeutettu opetukseen ja sitä hänen on siis myös saatava - koulussa ja ammattilaiselta.

Siitä syntyi kamala mekkala ja hampaidenkiristys kun piti sitoa yksi opettava aikuinen olemaan poikamme kanssa ne kaksi tuntia jonka aikana muut kakarat vietiin bussilla siunattaviksi.

Ja jos tuo siunaaminen ei ole tunstuksellisuutta niin minä en sitten tiedä mikä on!

Kääk. Heti alkaa keittää taas kun ajattelen tätä.

Olen tässä selvitellyt minne teen valituksen. Ja kyllä, teen valituksen.

Onneksi pojalla on paljon kavereita ja myös uskovista perheistä. Ei kukaan heistäkään hyväksy open ja reksin käytöstä.
Mutta he eivät olekaan sieltä fanaattisemmasta pästä.

Nyt täytyy rauhoittua. Jessus kun adrenaliini virtaa ;-)

Vierailija - 8.11.2011 19:16  (46/72)

Ap jos lohduttaa, me asumme Helsingissä

jossa tyttäreni käy suurta koulua. Täällä on ihan päivän selvää, että perustuslain kanssa ei pelleillä. Suurissa ja avarakatseisissa kouluissa ET on ihan vaan raksi ruutuun asia. Et ole vaatimassa lapsellesi mitään sellaista, mitä jokaisessa suomalaisessa koulussa ei olisi pakko tarjota.

Tämä ei ole sinun taistelusi kuin henk.koht. tasolla, sillä suomen laki on puolellasi ja opetusviraston on pakko tutkia asia. Sen taistelun on jo joku muu käynyt, että lapsesi saa olla ilman uskontoa.

t.pakanalapsen pakanaäiti

Vierailija - 8.11.2011 19:18  (47/72)

Tsemppiä ap!

Olen kanssasi täysin samaa mieltä, täydet sympatiat sinulle. Toivottavasti valituksesta on hyötyä!

Olen tähän saakka ollut täysin sitä mieltä, että minun lapseni osallistuu koulussa uskonnon opetukseen. Suurin osa kavereista varmasti osallistuu ja itselläni oli aikoinaan hyvät uskonnonopettajat, jotka eivät tuputtaneet jeesusta, vaan tunnit olivat mielenkiintoisia. En tullut ajatelleeksi että tuollaisia fanaatikkojakin on olemassa ja sellaisen tunnille lapseni ei missään nimessä osallistuisi.

Vierailija - 8.11.2011 19:19  (48/72)

Noniin

Arvasin että tuollaista ei voi olla muualla kuin Pohjanmaalla. Onnea ja menestystä taistoon, ap. Älä anna periksi!

Vierailija - 8.11.2011 19:25  (49/72)

otapa asioista selvää..

Lainaus:

uskonnonopetuksen ei pitäisi oa tunnustuksellista, mutta suurimmassa osassa tapauksia se on. Jo oppimateriaalit ovat osittain tunnustuksellisia. Ja tasan tarkkaan uskovan open uskonnonopetus on tunnustuksellista.

t. ateisti joka on opettanut uskontoa yli 10v

Vierailija - 8.11.2011 19:28  (50/72)

Tuntuu

Lainaus:
Niin sanotulla aamattuvyöjykkeellä.

Open ja reksin nuivuus alkoi kun en päästänyt lasta mukaan kun koulun ekaluokkalaiset kuskattiin bussilla kirkkoon jotta pappi voisi siunata kaikki lapset.

Meille yritettiin tarjota vapautusta opetuksesta, mutta minä sanoin että lapsi on oikeutettu opetukseen ja sitä hänen on siis myös saatava - koulussa ja ammattilaiselta.

Siitä syntyi kamala mekkala ja hampaidenkiristys kun piti sitoa yksi opettava aikuinen olemaan poikamme kanssa ne kaksi tuntia jonka aikana muut kakarat vietiin bussilla siunattaviksi.

Ja jos tuo siunaaminen ei ole tunstuksellisuutta niin minä en sitten tiedä mikä on!

Kääk. Heti alkaa keittää taas kun ajattelen tätä.

Olen tässä selvitellyt minne teen valituksen. Ja kyllä, teen valituksen.

Onneksi pojalla on paljon kavereita ja myös uskovista perheistä. Ei kukaan heistäkään hyväksy open ja reksin käytöstä.
Mutta he eivät olekaan sieltä fanaattisemmasta pästä.

Nyt täytyy rauhoittua. Jessus kun adrenaliini virtaa ;-)

tutulta. Eräs ystäväni asuu myös tuolla päin ja samankaltaista juttua piisaa hänelläkin...
Pidät vaan pintasi ja vaadit oikeuksiasi kuten tähänkin saakka olet tehnyt.

Vierailija - 8.11.2011 19:30  (51/72)

enpä usko, että olet uskovainen

Lainaus:
Mä taas olen uskovainen hellarihihhuli, mutta jos tuo open ja reksin käytös on tosiaan ollut tuollaista, se on mielestäni törkeää ja ilmoituksen paikka. Koulun asia ei ole millään tavoin puuttua perheen vakaumukseen. Suomessa on uskonnonvapaus ja erittäin hyvä niin. Jokaisella on oikeus harjoittaa uskontoaan tai olla harjoittamatta.

en ole tähän päivään mennessä tavannut yhtäkään uskovaista, joka olisi noin suvaitsevainen - ja usko pois, olen näinä vuosina tavannut lukuisat määrät uskovaisia (ikää itsellä himpun vajaa 40)

© Sanoma Magazines Finland Oy - käyttöehdot
[^]